abonnement Unibet Coolblue
pi_192405306
Stel dat Corona een ziekte was die de hartfunctie ineens van het één op het andere moment verstoorde, waardoor het hart ineens niet meer werkt. Maar ongeveer dezelfde selectie maakte als nu op het gebied van ouderdom en BMI.
Pats boem, dood. Men zou zeggen: "Ach ja, hij was al 87. En hij luste nog wel eens een biertje en een frietje."
Zand erover. Niemand zou die crisis zijn opgevallen.
De pest met het Corona-virus is dat het de longen aantast en je dus door een hel van kortademigheid gaat.
Moeten we na de crisis daarover eens niet gaan nadenken. Meer denken aan de kwaliteit van leven ipv de kwantiteit.
En bv eens wat opener staan over die "voltooid leven wet", die mensen toch in staat stelt om pijnloos te overlijden, en wellicht in het bijzijn van familie en dierbaren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Twentsche_Ros op 02-04-2020 08:52:37 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 2 april 2020 @ 08:35:49 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192405354
Nederland is al een van de weinige landen waarin met mensen dit soort gesprekken heel open wordt gevoerd.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  donderdag 2 april 2020 @ 08:37:13 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192405366
Nederland loopt al zo’n beetje voorop vwb palliatief beleid, iig de medische wereld. Het zijn vaak de mensen zelf of familieleden die er nog niet aan willen en willen dat er doorgegaan wordt tot het bittere eind.
***
pi_192405440
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:35 schreef Zeroku het volgende:
Nederland is al een van de weinige landen waarin met mensen dit soort gesprekken heel open wordt gevoerd.
Wat mij betreft nog niet open genoeg. Elke keer als D66 het heeft over de "voltooid-leven-wet" krijsen al die Christenen meteen weer van "D666", "Dood 66" en weet ik het al niet.
Terwijl diezelfde Christenen de Corona aanwakkeren. Kerkdiensten in Urk gaan gewoon door. Zie daar de uitbraken in de Bible-belt. En dan ook nog tetteren over "de straf van God"
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192405442
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:37 schreef BE het volgende:
Nederland loopt al zo’n beetje voorop vwb palliatief beleid, iig de medische wereld. Het zijn vaak de mensen zelf of familieleden die er nog niet aan willen en willen dat er doorgegaan wordt tot het bittere eind.
Waarom is er dan nog geen "voltooid leven wet"?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 2 april 2020 @ 08:42:48 #6
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_192405452
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:37 schreef BE het volgende:
Nederland loopt al zo’n beetje voorop vwb palliatief beleid, iig de medische wereld. Het zijn vaak de mensen zelf of familieleden die er nog niet aan willen en willen dat er doorgegaan wordt tot het bittere eind.
Of het altijd vervelende geloof.
pi_192405459
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:42 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Of het altijd vervelende geloof.
Precies. Diezelfde Christenen die nu Corona aanwakkeren...

https://www.gelderlander.(...)een-risico~aad906bb/

en tegelijkertijd tetteren over "de straf van God"
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 2 april 2020 @ 08:59:09 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192405685
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarom is er dan nog geen "voltooid leven wet"?
Precies daarom dus. De mensen die er dagelijks mee te maken hebben zijn (bijna) allemaal voor humaan sterven etc maar juist de patiënten en families die met dit soort keuzes geconfronteerd worden zien het toch vaak anders, blijven hopen op genezing, of die extra maand (hoe ellendig ook).

En ik snap dat ergens ook wel, zij hebben alleen hun eigen case en willen nog niet loslaten.

Dus het zou fijn zijn als de discussie en het gesprek wat meer rondom de keukentafel gevoerd werd zodat er breder draagvlak komt voor zo’n wet (hoewel dit wet vlgs heel iets anders inhoudt dan hele zieke mensen rustig en comfortabel laten sterven, toch?).

Er zijn wel mooie initiatieven hoor, zoals deze brochure van Bureau Morbidee: Praten over ziekte en dood in tijden van Corona.
***
pi_192405703
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:59 schreef BE het volgende:

[..]

Precies daarom dus. De mensen die er dagelijks mee te maken hebben zijn (bijna) allemaal voor humaan sterven etc maar juist de patiënten en families die met dit soort keuzes geconfronteerd worden zien het toch vaak anders, blijven hopen op genezing, of die extra maand (hoe ellendig ook).

En ik snap dat ergens ook wel, zij hebben alleen hun eigen case en willen nog niet loslaten.

Dus het zou fijn zijn als de discussie en het gesprek wat meer rondom de keukentafel gevoerd werd zodat er breder draagvlak komt voor zo’n wet (hoewel dit wet vlgs heel iets anders inhoudt dan hele zieke mensen rustig en comfortabel laten sterven, toch?).

Er zijn wel mooie initiatieven hoor, zoals deze brochure van Bureau Morbidee: Praten over ziekte en dood in tijden van Corona.
De patienten niet?
De helft van de verpleeghuis-bewoners "wil dood" hoorde ik in menige documentaire.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 2 april 2020 @ 09:13:16 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192405871
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De patienten niet?
De helft van de verpleeghuis-bewoners "wil dood" hoorde ik in menige documentaire.
Nu ja, omdat ze niemand mogen zien.
Jij hebt het over straks, na corona. Toch?
Dan krijgt men weer bezoek en ik denk dat dat voor veel mensen de keuze toch weer anders maakt.

Maar vlgs mij praten we over twee verschillende dingen. De ‘wet voltooid leven’ gaat er toch om dat mensen de keuze moeten hebben om te zeggen ‘ik ben er klaar mee, ik wil nu sterven’, ongeacht of ze ziek zijn, toch?

Ik dacht, nav jouw OP, meer aan waardig sterven voor mensen die al ongeneeslijk ziek zijn.
Dan heb ik jouw insteek verkeerd begrepen.
***
pi_192405890
Zelfs een hond laten wij niet zo lijden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 2 april 2020 @ 09:21:47 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192405969
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:15 schreef halfway het volgende:
Zelfs een hond laten wij niet zo lijden.
Waar doel je nou op? Mensen met Corona? Of zieken in het algemeen? Of eenzame ouderen?
***
pi_192405975
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:13 schreef BE het volgende:

[..]

Nu ja, omdat ze niemand mogen zien.
Jij hebt het over straks, na corona. Toch?
Dan krijgt men weer bezoek en ik denk dat dat voor veel mensen de keuze toch weer anders maakt.

Maar vlgs mij praten we over twee verschillende dingen. De ‘wet voltooid leven’ gaat er toch om dat mensen de keuze moeten hebben om te zeggen ‘ik ben er klaar mee, ik wil nu sterven’, ongeacht of ze ziek zijn, toch?

Ik dacht, nav jouw OP, meer aan waardig sterven voor mensen die al ongeneeslijk ziek zijn.
Dan heb ik jouw insteek verkeerd begrepen.
Het is een mix van die twee.
Dat de helft van de verpleeghuisbewoners er genoeg van heeft was een conclusie van een reportage van jaren terug.
Door deze Corona crisis worden we weer geconfronteerd met de kwaliteit en kwantiteit van leven. We hebben wellicht de laatste jaren veel te veel ons op de kwantiteit gericht. De levensverwachting is historisch al sky-high, en ook nog een in NL extra hoog.
En bij iedere discussie (bv D66, Pia Dijkstra) om aan de uitdrukkelijke wensen van veel ouderen tegemoet te komen komen uit alle hoeken krijsende Christenen tevoorschijn die het hebben over "D666" en "Dood 66" waardoor een zinnige discussie gelijk weer in de kiem wordt gesmoord.
Terwijl diezelfde Christenen in hun Biblebelt de Corona aanwakkeren met hun kerkdiensten, en zelfs dan nog het lef hebben om te spreken over een "straf van God".
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192405992
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:15 schreef halfway het volgende:
Zelfs een hond laten wij niet zo lijden.
Sterker nog, gezonde dieren worden massaal geruimd in vergelijkbare gevallen als nu met corona bij mensen.
pindazakje
pi_192406008
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:21 schreef BE het volgende:

[..]

Waar doel je nou op? Mensen met Corona? Of zieken in het algemeen? Of eenzame ouderen?
Ik doel op ALLE mensen die nog dagen/weken moeten lijden voordat ze doodgaan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192410320
https://www.destentor.nl/(...)een-risico~aad906bb/

Een buitenkansje voor de Gristenen. Lekker de corona opstoken zodat er veel zieken komen. En dan krijsen dat het "een straf van God" is. Hoe meer zieken, hoe meer vreugd. En als dan ook nog eens "uit je lijden wegvluchten" niet mag, is het paradijs voor de zwarte kousen compleet.
Een land vol met kuchende zondaars die geen kant op kunnen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 9 april 2020 @ 11:46:07 #17
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_192530971
En toch ....

denk weleens dat het economisch natuurlijk prima is als mensen jonger sterven, jonger dan zo heel oud. Want los van AOW en pensioen zijn die laatste jaren dure jaren voor de maatschappij.

Heel veel medische zorg maar ook verzorging, van de wekelijkse poetsvrouw van de thuiszorg, of de dagelijkse verpleger m/v om te helpen bij douchen, medicijnen nemen, die elastische kousen aan en weer uittrekken. En soms nog jaren in een verpleeghuis, en ziekenhuisopnames, operaties.

En daar ben ik dus bang voor. De politiek zou dit best willen, vrees ik. En als iemand sterven wil, okay. Maar ik zie het al voor me; kabinet wil palliatieve stervensbegeleiders in iedere wijk of stad. die de oudjes goed voorlichten over de mogelijkheden. Ja, en er naar toe praten.
Ik merk het aan mijzelf, ben al wat ouder. Ben 's ochtends altijd vrolijk ... tot het nieuws. Daar komt dan heel veel over politiek, praatprogramma's, bangmakerij programma's.

Neem hier in dit corona hoofdstuk. Vooral te zware mensen op ic, en overlijden sneller.
Ja, dat zijn ouderen, en als je ouder wordt word je vaak wat zwaarder. Ook zo iets waar "Nederland" een hekel aan heeft. Is al niet meer politiek correct om te zwaar te zijn!!

Werken, man en nu ook de vrouw. Onder het mom van de emancipatie. De kinderen gaan in grote schare naar de klote! Eenouder gezinnen met moeders die werken. Kinderen die opgroeien voor rad en galg. Volgetatoe-eerd en met 14 sex. Drugs en pillen. En maar bezuinigen op de jeugdzorg, op de GGZ, op verslavingshulp, op psychologen, op onderwijs, op verenigingen-subidies.
Je bent of sterk gezond werkt, en levert geld op, heb je hulp nodig, kost je geld, zonder goede vooruitzichten op verbetering = weer geld opleverend ... Daar is weinig geld voor. Wel een zelfdodingspil.

Het ziekenfonds afgeschaft. CDA idee, initiatief. En? Is het nu zoveel beter geworden? Met al die kleinere verzekeringsmaatschappijen. Met een honderdtal directies waarvan de leden minimaal een ton verdienen. Met aandeelhouders die willen verdienen, die allemaal reclame zendtijd inkopen en dus van onze premies betalen! En dat is de lijn van de moderne politiek!

Geen mondkapjes! Leiden, beleid is vooruit kijken, toch?
Intensief care bedden, we hadden er 1000 met onze 18.000.000 plus inwoners. Duitsland 25000 met 90 miljoen. Dat zijn dus 20.000 bedden meer als we dat doorrekenen (5 x zoveel inwoners dus NL 5 x 1000 bedden = 5000 en Dld 25.000 is 20.000 meer.

En nu, grote steun pakketten. Voor wie? Voor de ondernemer !! Ja, die vooral grote bedrijven moeten gered worden, net als de banken toen.
En de bouw ligt plat, woningnood, vanwege het klimaat.

Ik denk dat ik maar liever geen nieuws en praatprogramma's meer kijk!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_192531378
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 13:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
https://www.destentor.nl/(...)een-risico~aad906bb/

Een buitenkansje voor de Gristenen. Lekker de corona opstoken zodat er veel zieken komen. En dan krijsen dat het "een straf van God" is. Hoe meer zieken, hoe meer vreugd. En als dan ook nog eens "uit je lijden wegvluchten" niet mag, is het paradijs voor de zwarte kousen compleet.
Een land vol met kuchende zondaars die geen kant op kunnen.
Het aantal corona besmettingen en de daaruit voortvloeiende doden komt grotendeels door het samenscholen in dorpse kerken en hun verenigingsleven. Ik zag zelfs een video over een pastoor die de ene corona uitvaartdienst na de andere voerde maar toch met een glimlach het woord 'dooie' over zijn lippen kreeg. :{
pi_192533463
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 11:46 schreef LeesFoknl het volgende:
En toch ....

denk weleens dat het economisch natuurlijk prima is als mensen jonger sterven, jonger dan zo heel oud. Want los van AOW en pensioen zijn die laatste jaren dure jaren voor de maatschappij.

Heel veel medische zorg maar ook verzorging, van de wekelijkse poetsvrouw van de thuiszorg, of de dagelijkse verpleger m/v om te helpen bij douchen, medicijnen nemen, die elastische kousen aan en weer uittrekken. En soms nog jaren in een verpleeghuis, en ziekenhuisopnames, operaties.

En daar ben ik dus bang voor. De politiek zou dit best willen, vrees ik. En als iemand sterven wil, okay. Maar ik zie het al voor me; kabinet wil palliatieve stervensbegeleiders in iedere wijk of stad. die de oudjes goed voorlichten over de mogelijkheden. Ja, en er naar toe praten.
Ik merk het aan mijzelf, ben al wat ouder. Ben 's ochtends altijd vrolijk ... tot het nieuws. Daar komt dan heel veel over politiek, praatprogramma's, bangmakerij programma's.

Neem hier in dit corona hoofdstuk. Vooral te zware mensen op ic, en overlijden sneller.
Ja, dat zijn ouderen, en als je ouder wordt word je vaak wat zwaarder. Ook zo iets waar "Nederland" een hekel aan heeft. Is al niet meer politiek correct om te zwaar te zijn!!

Werken, man en nu ook de vrouw. Onder het mom van de emancipatie. De kinderen gaan in grote schare naar de klote! Eenouder gezinnen met moeders die werken. Kinderen die opgroeien voor rad en galg. Volgetatoe-eerd en met 14 sex. Drugs en pillen. En maar bezuinigen op de jeugdzorg, op de GGZ, op verslavingshulp, op psychologen, op onderwijs, op verenigingen-subidies.
Je bent of sterk gezond werkt, en levert geld op, heb je hulp nodig, kost je geld, zonder goede vooruitzichten op verbetering = weer geld opleverend ... Daar is weinig geld voor. Wel een zelfdodingspil.

Het ziekenfonds afgeschaft. CDA idee, initiatief. En? Is het nu zoveel beter geworden? Met al die kleinere verzekeringsmaatschappijen. Met een honderdtal directies waarvan de leden minimaal een ton verdienen. Met aandeelhouders die willen verdienen, die allemaal reclame zendtijd inkopen en dus van onze premies betalen! En dat is de lijn van de moderne politiek!

Geen mondkapjes! Leiden, beleid is vooruit kijken, toch?
Intensief care bedden, we hadden er 1000 met onze 18.000.000 plus inwoners. Duitsland 25000 met 90 miljoen. Dat zijn dus 20.000 bedden meer als we dat doorrekenen (5 x zoveel inwoners dus NL 5 x 1000 bedden = 5000 en Dld 25.000 is 20.000 meer.

En nu, grote steun pakketten. Voor wie? Voor de ondernemer !! Ja, die vooral grote bedrijven moeten gered worden, net als de banken toen.
En de bouw ligt plat, woningnood, vanwege het klimaat.

Ik denk dat ik maar liever geen nieuws en praatprogramma's meer kijk!
Ik zie niet anders (uit monde van oa Rutte) dat we de ouderen en kwetsbaren moeten beschermen.
Ik zie Wilders met een volledig ongefundeerd bericht kamervragen te stellen over vermeende leeftijdsdiscriminatie bij en triage mbt IC-bedden. Compleet uit de duim gezogen. Waarschijnlijk door de eigen achterban als "false flag" de wereld ingeblazen.
Ik zie een levensverwachting in Nederland die alleen maar omhoog gaat.
Ik snap dus werkelijk niet waar iemand het vandaan haalt dat de huidige overheid er op uit is om "bejaarden op te ruimen" zoals de Wilders-fans het zeggen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192533682
Iemand op leeftijd die echt niet meer wil helpen met met een waardig einde, prima

Iemand die door ernstige ziekte fysiek of mentaal geen kwaliteit van leven heeft EN niet meer wil, prima.

Mensen niet meer behandelen omdat ze op leeftijd zijn en alleen maar geld kosten, NIET OK.

Om economische reden mensen boven de 70 (ik noem maar een getal) geen behandeling te geven, een zeer slecht idee, dan moet ook de pensioengerechtigde leeftijd naar de 50 jaar.
Je gaat je toch niet decennia lang een slag in de rondte werken om op je 70ste een spuitje te krijgen.
Je hebt je leven lang gewerkt en heel veel betaald om op die leeftijd nog een rustige en voor de meesten een fijne oude dag te hebben.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:41:48 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192533884
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waarom is er dan nog geen "voltooid leven wet"?
Ik durf te zweren dat je voorheen jezelf daar nog nooit druk over hebt gemaakt maar nu je niet naar de kroeg of op vakantie kan moet iedereen met een kwaaltje maar een spuitje krijgen
pi_192533957
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:41 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik durf te zweren dat je voorheen jezelf daar nog nooit druk over hebt gemaakt maar nu je niet naar de kroeg of op vakantie kan moet iedereen met een kwaaltje maar een spuitje krijgen
klopt niet.
Hoezo moet ieder een spuitje krijgen?
Waar beweer ik dat?
Jij misgunt mensen de regie over hun eigen leven en een pijnloos heengaan te midden van familie.
Voor de zoveelste keer: Het is de keuzevrijheid van ieder individu.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:47:49 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192533987
Ik denk dat op zich mensen die een kans op genezing hebben geholpen moeten worden. Ongeacht leeftijd, handicap en geestelijke gesteldheid. Want wat er kan gebeuren als je dat niet doet mag toch wel ook bij jou bekend zijn TS? Zeker als een overheid dat gaat bepalen. Verder is wat anderen al aangeven Nederland vrij open over dit soort zaken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:49:16 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192534012
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

klopt niet.
Hoezo moet ieder een spuitje krijgen?
Waar beweer ik dat?
Jij misgunt mensen de regie over hun eigen leven en een pijnloos heengaan te midden van familie.
Voor de zoveelste keer: Het is de keuzevrijheid van ieder individu.
Dat is een mening natuurlijk. Er zijn politieke partijen die daar anders over denken met nog behoorlijk veel invloed.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192534102
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is een mening natuurlijk. Er zijn politieke partijen die daar anders over denken met nog behoorlijk veel invloed.
Meestal zijn dat partijen die totaal niet weten waar ze het over hebben.
Zoals de PVV die zomaar in de kamer een verhaal begint over "leeftijdsdiscriminatie mbt IC-bedden" terwijl daar helemaal geen aanleiding voor was. Het was waarschijnlijk zijn eigen achterban die "false flag" zulke telefoontjes pleegde. Typisch geval van fake-news.
Nogmaals: in het Nederland van 2020 is het historisch en geografisch een topplek en topmoment van de allerhoogste levensverwachting ooit.
Hoe kun je dan in hemelsnaam spreken van een overheids-beleid van "bejaarden opruimen"?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:53:02 #26
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192534113
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

klopt niet.
Hoezo moet ieder een spuitje krijgen?
Waar beweer ik dat?
Jij misgunt mensen de regie over hun eigen leven en een pijnloos heengaan te midden van familie.
Voor de zoveelste keer: Het is de keuzevrijheid van ieder individu.
Ik chargeer natuurlijk maar zoals ik in een ander topic al zei "Wel opvallend dat anders elke kreupele, ebolalijer in Afrika gered dient te worden maar nu mensen zelf een licht offer moeten brengen mogen, binnen 3 weken, alle ouderen de pleuris krijgen en thuis in hun longvocht stikken "
Als jij nog steeds vind dat ouderen geholpen dienen te worden moet je niet vandit soort topics openen waar we gewoon tussen de regels door je egoisme kunnen lezen. De oudjes en zwakkeren hebben nu de ziekenhuis bedden nodig en dus moet jij je leven aanpassen. Als ze dood willen geven ze dat zelf wel aan.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:55:59 #27
151515 verita
Happy days
pi_192534172
Ik, en vele met mij, waren zo boos toen de Pil van Drion werd afgeschoten zodat die er niet kwam. Ik ben erg voor zelfbeschikking. Maar dan ook echt zélf beschikken. En even off topic:En niet bij de IC selecteren op leeftijd maar op levensverwachting,. Waarom zou een pillen poppende, lachgassnuivende, iedere dag of weekend zuipende, fuck-corona jongere meer recht hebben dan een vitale 70-er?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_192534192
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:55 schreef verita het volgende:
Ik, en vele met mij, waren zo boos toen de Pil van Drion werd afgeschoten zodat die er niet kwam. Ik ben erg voor zelfbeschikking. Maar dan ook echt zélf beschikken. En even off topic:En niet bij de IC selecteren op leeftijd maar op levensverwachting,. Waarom zou een pillen poppende, lachgassnuivende, iedere dag of weekend zuipende, fuck-corona jongere meer recht hebben dan een vitale 70-er?
Gas snuif je niet. Poeder snuif je, gas inhaleer je.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:57:52 #29
151515 verita
Happy days
pi_192534214
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:57 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Gas snuif je niet. Poeder snuif je, gas inhaleer je.
Ja meneer de taalnazi. En inhoudelijk erop ingaan was te moeilijk?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_192534232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:53 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik chargeer natuurlijk maar zoals ik in een ander topic al zei "Wel opvallend dat anders elke kreupele, ebolalijer in Afrika gered dient te worden maar nu mensen zelf een licht offer moeten brengen mogen, binnen 3 weken, alle ouderen de pleuris krijgen en thuis in hun longvocht stikken "
Als jij nog steeds vind dat ouderen geholpen dienen te worden moet je niet vandit soort topics openen waar we gewoon tussen de regels door je egoisme kunnen lezen. De oudjes en zwakkeren hebben nu de ziekenhuis bedden nodig en dus moet jij je leven aanpassen. Als ze dood willen geven ze dat zelf wel aan.
Werk jij in de zorg?
Zie jij een IC-bed als een reddingsboei die je weer aan boord trekt, waarna je weer vrolijk de marathon loopt?
Op een IC-bed verlies je per dag 3 procent van je spierweefsel.
Het afraden van een IC-bed gebeurt door artsen. Wou jij de artsen als moordenaars beschouwen?
Daar heeft de politiek helemaal geen invloed op. De triage mbt de IC-bedden geschiedt puur door artsen op medische gronden.
Wilders maakt er weer een politieke kwestie van door fakenews in het leven te roepen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192534273
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:57 schreef verita het volgende:

[..]

Ja meneer de taalnazi. En inhoudelijk erop ingaan was te moeilijk?
Je halve post was off topic :')
Nou schat, ik ben het met je eens dat zelfbeschikkingsrecht een groot goed is. Zo goed? 🙄
  donderdag 9 april 2020 @ 15:01:38 #32
151515 verita
Happy days
pi_192534295
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:00 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Je halve post was off topic :')
Nou schat, ik ben het met je eens dat zelfbeschikkingsrecht een groot goed is. Zo goed? 🙄
Yes, dear. Thanks! :*
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_192534338
d66 topics :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 9 april 2020 @ 15:04:44 #34
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192534350
En het aantal bedden regelt die arts ook zelf of is dat een politieke afweging?

Volgens jouw redenatie kunnen we mensen al heel snel af gaan schrijven want een ongeluk, kanker etc etc laat ook z'n "littekens" na. Een mens hangt nu eenmaal aan het leven ook als dat iets minder van kwaliteit is, is dat toch voor de meesten geen reden om dan maar liever dood te willen.
  donderdag 9 april 2020 @ 15:08:39 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192534424
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Meestal zijn dat partijen die totaal niet weten waar ze het over hebben.
Zoals de PVV die zomaar in de kamer een verhaal begint over "leeftijdsdiscriminatie mbt IC-bedden" terwijl daar helemaal geen aanleiding voor was. Het was waarschijnlijk zijn eigen achterban die "false flag" zulke telefoontjes pleegde. Typisch geval van fake-news.
Nogmaals: in het Nederland van 2020 is het historisch en geografisch een topplek en topmoment van de allerhoogste levensverwachting ooit.
Hoe kun je dan in hemelsnaam spreken van een overheids-beleid van "bejaarden opruimen"?
Vat het niet persoonlijk op. Maar het lijkt er op dat het corona virus ook als bijwerking heeft dat er wat idiote ideeën ontstaan. En pijnloos doodgaan is in Nederland goed geregeld over het algemeen. Dus wat dat aangaat is de topci titel zinloos. De vraag hoe wil je dood en wat moeten we doen word je tegenwoordig bij elk risico medisch handelen gevraagd. En dat een arts met familie en een bejaarde overlegt over medisch zinloos handelen is ook niet gek denk ik.

Verdere bemoeienis daarin vanuit de overheid is zonder een goede inspraak zoals bijvoorbeeld een referendum vanuit de burger en voldoende inspraak ongewenst naar mijn mening.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192534495
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 11:46 schreef LeesFoknl het volgende:
En toch ....

denk weleens dat het economisch natuurlijk prima is als mensen jonger sterven, jonger dan zo heel oud. Want los van AOW en pensioen zijn die laatste jaren dure jaren voor de maatschappij.
Economisch gezien is het een éénmalig uit te geven ding: als mensen jonger dood gaan.

Mensen kunnen maar éénmaal dood. En dus is het iets dat de economie niet duurzaam helpt. Als alle jonger stervende mensen op zijn, moet je dus weer een batch mensem NOG jonger dood laten gaan om er weer voordeel uit te halen.

Dat is dus geen oplossing.
  donderdag 9 april 2020 @ 15:15:20 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192534555
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef RetepV het volgende:

[..]

Economisch gezien is het een éénmalig uit te geven ding: als mensen jonger dood gaan.

Mensen kunnen maar éénmaal dood. En dus is het iets dat de economie niet duurzaam helpt. Als alle jonger stervende mensen op zijn, moet je dus weer een batch mensem NOG jonger dood laten gaan om er weer voordeel uit te halen.

Dat is dus geen oplossing.
Daarnaast hebben zeker ouderen uit de naoorlogse babyboom 1945+ een goed pensioen en best veel geld te besteden. In tegenstelling tot veel jongeren die nu geboren worden. Dus wie moet er dan eerder dood? :P
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192579021
https://www.bnr.nl/podcast/marianne-zwagerman/10406521/doodgewoon

Ik krijg bijval van Marianne Zwagerman....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192579348
Zomaar wat statistieken (niks mis mee toch?)

https://www.allesopeenrij(...)door-de-eeuwen-heen/

Levensverwachting in Nederland door de eeuwen heen:

Steentijd: 19 jaar
Tijdens het Romeinse Rijk: 22 jaar
In de Middeleeuwen: 25 jaar
Rond 1900: 44 jaar
1950 man: iets meer dan 70 jaar en vrouw: 72
1980 man: bijna 73 jaar en vrouw: 80 jaar
2000 man: 75,5 jaar en vrouw: 80,5 jaar
Als deze ontwikkeling zich doorzet, zullen baby’s die in 2050 geboren worden een levensverwachting van meer dan 100 jaar hebben.

https://www.volksgezondhe(...)achting-bij-geboorte

In 2018 was de levensverwachting 81,8 jaar

Cijfers RIVM mbt Corona-doden.
https://www.rivm.nl/sites(...)vRMSwX-U4EJD7K7G9YFw

(gegevens bij moment van 771 doden)

.
LeeftijdsgroepOverleden %
Totaal gemeld 771
0-4 0 ( 0.0)
5-9 0 ( 0.0)
10-14 0 ( 0.0)
15-19 0 ( 0.0)
20-24 0 ( 0.0)
25-29 0 ( 0.0)
30-34 0 ( 0.0)
35-39 0 ( 0.0)
40-44 0 ( 0.0)
45-49 0 ( 0.0)
50-54 5 ( 0.6)
55-59 5 ( 0.6)
60-64 19 ( 2.5)
65-69 47 ( 6.1)
70-74 85 (11.0)
75-79 153 (19.8)
80-84 199 (25.8)
85-89 188 (24.4)
90-94 50 ( 6.5)
95+ 20 ( 2.6)

Dat is ca 81 jaar gemiddeld.

Dat was dus de "gewone" levensverwachting in het jaar 2010

Ik geef geen conclusies mbt deze gegevens. Ik laat iedereen haar/zijn eigen conclusie trekken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twentsche_Ros op 12-04-2020 12:46:52 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192588506
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn....
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_192591674
Zijn er al mensen , jonger dan, pakweg, 50 jaar, die bij hun huisarts hebben aangegeven geen reanimatie en-of opname op IC te weigeren terwijl ze niet tot een risico/groep behoren? Ahw hun plek bij voorbaat al opgeven mochten ze ziek worden?
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_192612490
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 02:18 schreef Stance het volgende:
Zijn er al mensen , jonger dan, pakweg, 50 jaar, die bij hun huisarts hebben aangegeven geen reanimatie en-of opname op IC te weigeren terwijl ze niet tot een risico/groep behoren? Ahw hun plek bij voorbaat al opgeven mochten ze ziek worden?
Dat weet ik niet. Het is altijd arbitrair om ergens een leeftijd aan te verbinden. Maar wel logisch. Niemand wil dat een tienjarige achter het stuur van een auto kruipt. Ook niet als er een rijleshouder naast zit.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192612534
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:03 schreef TLC het volgende:
d66 doordram topics :r
Krijg steeds sterker het vermoeden dat die twentse knol een nick van jetten is.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192612655
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 13:43 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Krijg steeds sterker het vermoeden dat die twentse knol een nick van jetten is.
Heb je ook nog gewoon argumenten?
Wat is er mis mijn stelling?
Kom dan met tegenargumenten. Waarom dat geframe en "op de man spelen".
Heb je geen argumenten of zo?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 14 april 2020 @ 13:52:49 #45
74056 crew  ToT
pi_192612687
Ik vind het nogal een sprong zeg! _O- Een heersende ziekte aangrijpen om een gesprek te openen over oudjes plat te spuiten als ze er geen zin meer in hebben?
pi_192612688
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Werk jij in de zorg?
Zie jij een IC-bed als een reddingsboei die je weer aan boord trekt, waarna je weer vrolijk de marathon loopt?
Op een IC-bed verlies je per dag 3 procent van je spierweefsel.
Het afraden van een IC-bed gebeurt door artsen. Wou jij de artsen als moordenaars beschouwen?
Daar heeft de politiek helemaal geen invloed op. De triage mbt de IC-bedden geschiedt puur door artsen op medische gronden.
Wilders maakt er weer een politieke kwestie van door fakenews in het leven te roepen.
Familielid van mij heeft 5 jaar terug een aantal dagen op 70-jarige leeftijd aan de beademing op de IC gelegen. Zij heeft maar 1 en een kwart long.
Zij heeft er helemaal niets aan over gehouden en is nu op 75-jarige leeftijd superfit en vol levenslust.
De hersteltijd was gelijk aan die van een zware griep.

De marathon zal ze niet lopen maar levenskwaliteit heeft ze genoeg en ik ben blij dat dokters 5 jaar geleden niet gezegd hebben dat ze te oud was voor IC en/of beademing.
pi_192612757
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 13:52 schreef Blueheeler het volgende:

[..]

Familielid van mij heeft 5 jaar terug een aantal dagen op 70-jarige leeftijd aan de beademing op de IC gelegen. Zij heeft maar 1 en een kwart long.
Zij heeft er helemaal niets aan over gehouden en is nu op 75-jarige leeftijd superfit en vol levenslust.
De hersteltijd was gelijk aan die van een zware griep.

De marathon zal ze niet lopen maar levenskwaliteit heeft ze genoeg en ik ben blij dat dokters 5 jaar geleden niet gezegd hebben dat ze te oud was voor IC en/of beademing.
En wie zegt dat dat onder de zelfde omstandigheden nu niet voor zou zijn gekomen?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192612936
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 13:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En wie zegt dat dat onder de zelfde omstandigheden nu niet voor zou zijn gekomen?
Ik denk dat als het nu gebeurd zou zijn ze de kans niet zou krijgen ivm tekort van de IC bedden.
En ik denk dat als ze nu corona zou krijgen ze ook geen kans krijgt vanwege het feit dat ze maar 1 en een kwart long heeft en die gedachte vind ik heel verdrietig.
pi_192613138
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:08 schreef Blueheeler het volgende:

[..]

Ik denk dat als het nu ............
En ik denk dat als ze nu ........................ en die gedachte vind ik....................
Ik denk van niet. En het is jouw keuze om die gedachte te hebben en je mag daar van vinden wat je wil.

Ik ben er van overtuigd dat dokters ook nu zorgvuldig handelen. Het idee van selectie op leeftijd is door Wilders gesuggereerd in de Tweede Kamer en hij kon niet eens vertellen waar zijn waanidee vandaan kwam.
Feit blijft dat veel mensen een ultieme wens hebben om pijnloos te sterven en dat dat telkens tegen wordt gehouden door mensen die zich allerlei horrorscenario's in het hoofd halen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192613219
Er is meerder malen door artsen op tv verteld dat ze bij triage jongere mensen voorrang geven dus ik snap wel waar dat idee vandaan komt.
Niemand wordt verplicht om naar de IC te gaan dus pijnloos sterven is al een optie.

Niet voor niets worden ouderen al opgebeld door hun huisarts met de vraag of ze wel naar de IC willen als ze corona krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')