Nou, onze Hugo kan er ook wat van hoor.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 21:13 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Als er een partij populistisch is op dit moment dan is dat de VVD. Populisme is het bespelen/inspelen op de kiezer en dat doet Rutte nu en niemand anders. Overigens zijn alle partijen wel populisten natuurlijk, anders krijg je nooit kiezers die op je gaan stemmen.
En dat met enkel een PABO opleiding genot.quote:Op woensdag 1 april 2020 00:48 schreef ijs. het volgende:
[..]
Nou, onze Hugo kan er ook wat van hoor.
quote:De VVD van premier Rutte stijgt vandaag met acht zetels in een opiniepeiling. Die stijging is geboekt sinds het begin van de corona-uitbraak. Dat zittende machthebbers 'profiteren' van de coronacrisis, zien we ook in andere landen.
Volgens het EenVandaag opiniepanel heeft de VVD de zetelwinst te danken aan het optreden van de premier in de coronacrisis. Het vertrouwenscijfer in Rutte zelf stijgt ook.
In welke landen doen de zittende leiders het nog meer goed in de peilingen?
1. Duitsland.
Bij onze oosterburen zie je dezelfde trend als in Nederland. De partij van kanselier Merkel stond op 26 procent in de peilingen, maar steeg de laatste maand door naar 32 procent.
Duitsland wordt internationaal geprezen voor het coronabeleid. Er wordt op grote schaal getest en er zijn nog bedden over op de intensive care.
De grote coronaspeech van Merkel werd door veel commentatoren als 'kalm' omschreven. Kalm was ook dat de kanselier daarna opdook achter een winkelkarretje, ‘gewoon’ in haar eigen buurtsuper. Uit een peiling van publieke omroep ZDF bleek dat 89 procent van de Duitsers steun heeft voor Merkels aanpak.
2. Frankrijk
Zelfs president Macron, die er in Franse peilingen al jaren slecht voorstaat, kent tijdens de coronacrisis een kleine opleving. Het percentage Fransen dat tevreden is over de president, stijgt van 33 naar 39 procent.
De lockdown is in Frankrijk strenger dan in Nederland. De politie controleert op straat of mensen wel een geldige reden hebben om naar buiten te gaan.
Macron verklaarde in een toespraak dat zijn land ‘in oorlog’ is met het virus. Zijn aanpak krijgt ook kritiek: in tegenstelling tot Duitsland wordt er niet grootschalig getest.
Ook is er in Frankrijk een tekort aan mondkapjes. Macron bezocht daarop een mondkapjesfabriek. De president laat zich sowieso vrijwel dagelijks zien: bij een veldhospitaal, een laboratorium en een daklozenhotel en dergelijke. Hij hield al drie keer een plechtige toespraak.
Macron verklaarde in een toespraak dat zijn land ‘in oorlog’ is met het virus. Zijn aanpak krijgt ook kritiek: in tegenstelling tot Duitsland wordt er niet grootschalig getest.
Ook is er in Frankrijk een tekort aan mondkapjes. Macron bezocht daarop een mondkapjesfabriek. De president laat zich sowieso vrijwel dagelijks zien: bij een veldhospitaal, een laboratorium en een daklozenhotel en dergelijke. Hij hield al drie keer een plechtige toespraak.
3. Groot-Brittanniė
De populariteitscijfers van premier Johnson (zelf besmet) schieten sinds de coronacrisis omhoog. De aanpak van de regering wordt steeds meer gesteund, ook door Britten die op oppositiepartijen stemmen.
Opiniepeiler YouGov legt uit dat Britten zich in tijden van crisis vaker achter de leiding scharen. Bijvoorbeeld na de aanslagen in New York op 11 september 2001.
Daarbij is wel een kanttekening: die steun snel kan snel verdwijnen als na verloop van tijd kritischer naar de maatregelen wordt gekeken.
De regering-Johnson viel aanvankelijk op door een relatief zachte reactie op het virus. Het openbare leven werd pas laat op slot gedaan; de pubs bleven lange tijd open. Ook zijn er zorgen over de door de overheid in stand gehouden gezondheidszorg, de NHS: het is maar zeer de vraag of die het coronavirus wel aan kan.
Aan de andere kant heeft de Britse regering 3,5 miljoen coronatests gekocht. De bedoeling is dat Britten die binnenkort online kunnen bestellen en zichzelf kunnen testen.
Ik hoop dat je aan het trollen bent.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 23:14 schreef Scjvb het volgende:
Wel
Dat kan voor sommigen als u misschien zo lijken, maar Rutte toont in deze barre tijden vooral daadkracht. Weet het volk uitstekend toe te spreken en daarbij ook een belangrijk en waardig hart onder de riem te steken.
Mensen zullen inderdaad soms tijdelijk wat minder enthousiast over Rutte zijn geweest en over de VVD gedacht hebben, want af en toe zal zij de plank ook wel eens misgeslagen hebben. We blijven per slot van rekening allemaal mensen. Maar naar ons idee scoort de huidige coalitie hoge ogen in vergelijking tot eventuele andere coalities, laat staan rampzalige linkse koersen.
Wij in het Haerlemsche denken wellicht dat sommigen tijdelijk wat kritischer waren geworden over Rutte. Uiteindelijk is men wederom gaan inzien hoe goed deze man het land regeert, want niet voor niets stemde men al vaker opnieuw op de VVD en werd zij daardoor de grootste partij!
Scjvb
Mensen zijn zo simpelquote:Op woensdag 1 april 2020 00:58 schreef SpaceOddity het volgende:
Tja.
Zittende leiders profiteren van coronacrisis.
[..]
De populist zegt dat we in lockdown moeten en dat we absoluut niet in lockdown moeten en nog een paar andere mogelijkheden. Zo stel je de meeste mensen tevreden. Zoals Baudet nu doet dus. Zoals Trump ook altijd doet.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 21:17 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
De populist kiest de kant van het volk. Luister nog eens naar de speech van RutteHij spreekt het volk toe alsof hij ons begrijpt, ons snapt etc etc etc. Populist dus.
quote:Op woensdag 1 april 2020 01:21 schreef Hallojo het volgende:
Mensen begrijpen dat het nu belangrijk is om eensgezind te zijn en gaan dus achter de zittende premier staan. Dat doe ik ook, maar ik ga bij de volgende verkiezingen echt niet op hem stemmen.
Als we de afgelopen 20 jaar een links kabinet hadden gehad, waren de problemen nu niet zo groot geweest en hadden we lekker kunnen chillen zoals Zweden.
Vertel.quote:
begin jij maar.quote:
quote:
Ok, nu jij.quote:Op woensdag 1 april 2020 01:21 schreef Hallojo het volgende:
Mensen begrijpen dat het nu belangrijk is om eensgezind te zijn en gaan dus achter de zittende premier staan. Dat doe ik ook, maar ik ga bij de volgende verkiezingen echt niet op hem stemmen.
Als we de afgelopen 20 jaar een links kabinet hadden gehad, waren de problemen nu niet zo groot geweest en hadden we lekker kunnen chillen zoals Zweden.
je herhaalt gewoon je eigen rotzooiquote:
Je lijkt het nogal belachelijk te vinden wat ik zeg, dus ik vraag me af waarom.quote:
kijk eens terug naar je laatste reactiequote:Op woensdag 1 april 2020 01:55 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Je lijkt het nogal belachelijk te vinden wat ik zeg, dus ik vraag me af waarom.
Okee, als je gewoon zonder dat je enig idee hebt waar je het over hebt anderen uit gaat lachen ben ik er wel klaar mee.quote:Op woensdag 1 april 2020 01:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
kijk eens terug naar je laatste reactie
quote:Op woensdag 1 april 2020 01:21 schreef Hallojo het volgende:
Dit is wel heel simpel denken. Het is niet de bedoeling dat we vanwege de situatie alleen maar korte termijn gaan denken.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 20:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Er komen 2400 IC bedden in totaal! Maar we doen geen ziekenhuizen open die failliet zijn gegaan, ook al is daarbinnen ruimte genoeg. JAAAAAA TOPSJOWWWW
Waar nietquote:
Dat zal weinig met stemmen te maken hebben volgend jaar. Ik stem ook niet op hem. Maar ik moet hem nageven hij wekt wel vertrouwen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 20:41 schreef Straatcommando. het volgende:
In November stonden hele beroepsgroepen nog te demonstreren, haast te smeken om een paar tientjes in de maand extra. Politie op crepeersterkte. Onderwijs naar de klote, maar goh. Rutte praat zo statig maar toch zo volks. Fijne man hoor. Ja, ga ik op stemmen!
Dit land verdiend oprecht niet beter.
Man manquote:Op dinsdag 31 maart 2020 21:33 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dit heeft niets met populisme van doen. Je verwart populariteit met populisme.
Wekt wel vertrouwenquote:Op woensdag 1 april 2020 08:57 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zal weinig met stemmen te maken hebben volgend jaar. Ik stem ook niet op hem. Maar ik moet hem nageven hij wekt wel vertrouwen.
Omdat het ze niet persoonlijk geraakt heeft! Ik zal nooit op de VVD stemmen, want dat is een clubje voor ondernemers en rijken. En dus niet een partij die mij vertegenwoordigd.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat hebben ze wel. Sterker nog, het gros is niet eens voldoende op de hoogte van de sloopkogels die de kabinetten Rutte door onze samenleving hebben laten gaan.
Doen ze het zo slecht dan. Beetje makkelijk. Hebben we dit onderschat waarschijnlijk wel net als ieder ander land. Kunnen er dingen beter, zeker. Maar laten we eerlijk zijn ook jij wilt niet betalen voor 4000 ic bedden die we onder normale omstandigheden nooit gebruiken. Net zo min als voor testcapaciteitquote:Op woensdag 1 april 2020 09:00 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wekt wel vertrouwen
Man man man dit land
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |