abonnement Unibet Coolblue
pi_192664724
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vermoed dat @:Fisherman doelt op deze panelen?

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/pilot-zonnepanelen-die-waterstof-produceren
[..]

15% rendement.

Een normaal zonnepaneel heeft een rendement van zo'n 21%.
15/21 = 71,5%

Ofwel, ze hebben gewoon elektrolyse vanuit zonnepanelen "uitgevonden".

Even ruw geschat: 250 liter waterstof klinkt als veel maar als het een paneel van 300Wp is, heb je het over 0,58kWh aan bruikbare energie per dag.

Dan berekend: 1 liter waterstofgas bij 1 bar heeft 11kJ aan energie. 150 liter is dan 150x11kJ = 1650kJ aan energie, is 0,46kWh aan energie.

Mijn schatting lijkt dus redelijk te kloppen, alleen gebruiken ze blijkbaar een iets kleiner paneel qua formaat.

Heb je iets aan zo'n paneel? Nope... rendementsverlies is 30% en nergens wordt gerept hoeveel energie het kost om die waterstof onder hoge druk (!) op te slaan en wat zo'n compressor + tank samen kosten.

Al met al door de media opgepikt als "fantastisch" maar ze hebben gewoon elektrolyse opnieuw uitgevonden en het lost de basisproblemen van waterstof niet op.
Google eens op solenco....

Remeha is aan het testen met waterstofketels in samenwerking met kiwa.
pi_192665762
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:44 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Mijn huis uit 1959 heeft dat ook en ik ben niet van plan 25.000 euro of meer eraan uit te geven om van het gas af te komen (+ een nieuwe keuken, ketel, vloerverwarming, vermoed ik..)
Koop je ook gelijk een nieuwe auto als je nieuwe banden ga kopen?
pi_192665895
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 12:59 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Google eens op solenco....
Dat is een brandstofcel.

Dus eerst verlies je 30% energie bij het produceren van de waterstof (elektrolyse)
Daarna verlies je 5 tot 10% bij het comprimeren (opslaan in de brandstofcel) van de waterstof.
En als laatste stap verlies je in de brandstofcel weer 20% bij het omzetten van de waterstof in elektriciteit.

Onder de streep verlies je dus 55 tot 60% van de energie die je met je zonnepanelen opwekt en is je terugverdientijd van de zonnepanelen 2x zo lang.

Hoe ga je die installatie dan ooit ook nog eens terugverdienen?

Overigens zei je dat het goedkoper is dan accu?

De Solenco Powerbox moet ¤20.000 gaan kosten voor de 10kWh versie.
Dat is ¤2000 per kWh opslag.

Een 14kWh Tesla Powerwall zit op ¤7000.
Dat is ¤500 per kWh opslag.

Accu opslag is dus 4x goedkoper (en kan ook niet uit).

Pas zodra de thuisopslag onder de ¤200 per kWh komt (bij een levensduur van minimaal 15 jaar) wordt het interessant om er naar te kijken.

quote:
Remeha is aan het testen met waterstofketels in samenwerking met kiwa.
Dat zeg ik; het verbranden van waterstof is niet zo spannend. Waterstof brandt als een malle.
Er zullen vast proefwijken van komen maar daarmee los je de bestaande problemen niet op.

Het gaat met name om het produceren (laag rendement) en transporteren van waterstof en het omzetten van hele wijken om die ketels te kunnen gebruiken. Je kan niet 1 woning in een wijk overslaan, je zal (zoals Ivo1985 ook zei) iedere knelkoppeling in iedere woning moeten testen, iedere apparaat dat gas verbruikt vervangen of ombouwen.

Veiligheid is ook nog een dingetje: waterstof is van zichzelf geurloos en brandt met een bijna onzichtbare vlam. Dat geurloze maakt dat het zelf produceren van waterstof met mitsen en maren komt omdat je bij de thuisinstallaties niet even een geurstof kan toevoegen.

Het bijna onzichtbaar branden maakt dat kooktoestellen mogelijk van een optische indicator moeten worden voorzien.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2020 14:16:58 ]
pi_192666016
Sorry dat ik misschien wat "aanvallend" overkom maar ik ben wat voorzichtig geworden met mooie verhalen en beloften uit "waterstofland".

Als je zelf kan rekenen dan blijft er niet zoveel van die mooie verhalen van (met name) Ad van Wijk over.
pi_192666700
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is een brandstofcel.

Dus eerst verlies je 30% energie bij het produceren van de waterstof (elektrolyse)
Daarna verlies je 5 tot 10% bij het comprimeren (opslaan in de brandstofcel) van de waterstof.
En als laatste stap verlies je in de brandstofcel weer 20% bij het omzetten van de waterstof in elektriciteit.

Onder de streep verlies je dus 55 tot 60% van de energie die je met je zonnepanelen opwekt en is je terugverdientijd van de zonnepanelen 2x zo lang.

Hoe ga je die installatie dan ooit ook nog eens terugverdienen?

Overigens zei je dat het goedkoper is dan accu?

De Solenco Powerbox moet ¤20.000 gaan kosten voor de 10kWh versie.
Dat is ¤2000 per kWh opslag.

Een 14kWh Tesla Powerwall zit op ¤7000.
Dat is ¤500 per kWh opslag.

Accu opslag is dus 4x goedkoper (en kan ook niet uit).

Pas zodra de thuisopslag onder de ¤200 per kWh komt (bij een levensduur van minimaal 15 jaar) wordt het interessant om er naar te kijken.
[..]

Dat zeg ik; het verbranden van waterstof is niet zo spannend. Waterstof brandt als een malle.
Er zullen vast proefwijken van komen maar daarmee los je de bestaande problemen niet op.

Het gaat met name om het produceren (laag rendement) en transporteren van waterstof en het omzetten van hele wijken om die ketels te kunnen gebruiken. Je kan niet 1 woning in een wijk overslaan, je zal (zoals Ivo1985 ook zei) iedere knelkoppeling in iedere woning moeten testen, iedere apparaat dat gas verbruikt vervangen of ombouwen.

Veiligheid is ook nog een dingetje: waterstof is van zichzelf geurloos en brandt met een bijna onzichtbare vlam. Dat geurloze maakt dat het zelf produceren van waterstof met mitsen en maren komt omdat je bij de thuisinstallaties niet even een geurstof kan toevoegen.

Het bijna onzichtbaar branden maakt dat kooktoestellen mogelijk van een optische indicator moeten worden voorzien.
Qua accu's had ik niet over die van Tesla. Ik wist niet dat je die ook kon gebruiken als je geen Tesla bezit.
Dat is inderdaad goedkoop. De accu's van Enphase zijn een stuk duurder. 1700 euro voor 1,2 kwh.

Overigens heb je in de winter weinig aan een accu als je die niet vol krijgt. Je kunt dan beter een groot deel van je overschot in de zomer met zo'n waterstof systeem omzetten, zodat je dat in de winter kan gebruiken.
pi_192667113
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:51 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Qua accu's had ik niet over die van Tesla. Ik wist niet dat je die ook kon gebruiken als je geen Tesla bezit.
Dat is inderdaad goedkoop. De accu's van Enphase zijn een stuk duurder. 1700 euro voor 1,2 kwh.
Klopt, daarnaast is er nog de LG Chem.

Voor woningen verwacht ik nog wel wat van de Natrium-Ion (zeezout) batterijen die zo'n ¤100 per kWh moeten gaan kosten. Die zijn 20x goedkoper dan de brandstofcel en 5x goedkoper dan de Tesla Powerwall.

Maar zoals bij alles: eerst maar eens wat werkende exemplaren leveren voor die prijs.

quote:
Overigens heb je in de winter weinig aan een accu als je die niet vol krijgt. Je kunt dan beter een groot deel van je overschot in de zomer met zo'n waterstof systeem omzetten, zodat je dat in de winter kan gebruiken.
Dat is bij die Solenco brandstofcel niet anders.

Zo'n 10kWh brandstofcel zet 14kWh stroom uit je zonnepanelen om in 10kWh aan waterstof (en daarna weer 8kWh aan stroom).

Daar kan je ongeveer een dag mee vooruit, met een warmtepomp zelfs maar een uur of 6 tot 12 op een koude dag.

Zelfs met de 110kWh versie kan je maar een week vooruit en dan ben je iets van 2 ton kwijt in aanschaf.

Tenminste, ze hadden het bij die "modelwoning" over 1200 liter waterstof bij 30 bar = (1200 x 30 x 11kJ) / 3600 = 110kWh.

Om een herfst + winter te overbruggen heb je minimaal 2000kWh aan opslag nodig.

Je kan dus niet in de zomer opwekken voor de winter, je voorraad waterstof is maar voor maximaal 1 tot 10 dagen, afhankelijk van de grootte.

Als jij een grotere versie weet dan hoor ik het graag.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2020 15:32:43 ]
pi_192667872
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 15:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, daarnaast is er nog de LG Chem.

Voor woningen verwacht ik nog wel wat van de Natrium-Ion (zeezout) batterijen die zo'n ¤100 per kWh moeten gaan kosten. Die zijn 20x goedkoper dan de brandstofcel en 5x goedkoper dan de Tesla Powerwall.

Maar zoals bij alles: eerst maar eens wat werkende exemplaren leveren voor die prijs.
[..]

Dat is bij die Solenco brandstofcel niet anders.

Zo'n 10kWh brandstofcel zet 14kWh stroom uit je zonnepanelen om in 10kWh aan waterstof (en daarna weer 8kWh aan stroom).

Daar kan je ongeveer een dag mee vooruit, met een warmtepomp zelfs maar een uur of 6 tot 12 op een koude dag.

Zelfs met de 110kWh versie kan je maar een week vooruit en dan ben je iets van 2 ton kwijt in aanschaf.

Tenminste, ze hadden het bij die "modelwoning" over 1200 liter waterstof bij 30 bar = (1200 x 30 x 11kJ) / 3600 = 110kWh.

Om een herfst + winter te overbruggen heb je minimaal 2000kWh aan opslag nodig.

Je kan dus niet in de zomer opwekken voor de winter, je voorraad waterstof is maar voor maximaal 1 tot 10 dagen, afhankelijk van de grootte.

Als jij een grotere versie weet dan hoor ik het graag.
Ik verwacht qua accu's meer van solid state varianten dan een zeezout variant. Ik verwacht dat het nog wel een jaar of 10 gaat duren, voordat we nieuwe accu varianten kunnen kopen. Tot die tijd hebben we de salderingsregeling en subsidie gelukkig.
pi_192668008
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 15:54 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik verwacht qua accu's meer van solid state varianten dan een zeezout variant.
Hangt van het doel af.

In een auto heb je een kleine accu nodig, dus een hoge energiedichtheid.
In een woning zou je zelfs de kruipruimte kunnen gebruiken om accu's neer te zetten, welke techniek je gebruikt en hoe groot ze zijn maakt dan niet zoveel uit, als het maar goedkoop en veilig is.

quote:
Ik verwacht dat het nog wel een jaar of 10 gaat duren, voordat we nieuwe accu varianten kunnen kopen. Tot die tijd hebben we de salderingsregeling en subsidie gelukkig.
Met de huidige saldering is het netwerk je "accu" inderdaad.
pi_192671602
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Pas zodra de thuisopslag onder de ¤200 per kWh komt (bij een levensduur van minimaal 15 jaar) wordt het interessant om er naar te kijken.
[..]
Ben benieuwd naar de achterliggende berekening.
Stel ik koop een accu van 1kwh. In 9 van de 12 maanden kan ik 1kwh opwek gebruiken savonds ipv overdag waardoor ik 21 cent krijg ipv 11 cent (zo ongeveer het maximum wat je terug krijgt indien niet salderen).
365/12*9*10ct = 27 euro. 27 *15 = 405 euro. Dus bij een levensduur van 15 jaar wil je niet meer betalen dan 405.


Als ik zelf zo kijk met 14 panelen. 9/12 van het jaar nog pessimistisch en naar mate je meer panelen hebt al helemaal. En krijg je minder dan 11ct terug zelfde verhaal.

Ga je grote accu's kopen dan moet dat tarief per kWh flink dalen ja. Maar statement van 200eur is zeker lang niet overal geldig. Sterker nog: ik zou hem kopen als er geen saldering meer was.
Eerst denken, dan typen
pi_192671993
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 19:14 schreef Piger het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar de achterliggende berekening.
Stel ik koop een accu van 1kwh. In 9 van de 12 maanden kan ik 1kwh opwek gebruiken savonds ipv overdag waardoor ik 21 cent krijg ipv 11 cent (zo ongeveer het maximum wat je terug krijgt indien niet salderen).
365/12*9*10ct = 27 euro. 27 *15 = 405 euro. Dus bij een levensduur van 15 jaar wil je niet meer betalen dan 405.

Als ik zelf zo kijk met 14 panelen. 9/12 van het jaar nog pessimistisch en naar mate je meer panelen hebt al helemaal. En krijg je minder dan 11ct terug zelfde verhaal.

Ga je grote accu's kopen dan moet dat tarief per kWh flink dalen ja. Maar statement van 200eur is zeker lang niet overal geldig. Sterker nog: ik zou hem kopen als er geen saldering meer was.
Er moet wel een voordeel aan de aanschaf van zo'n product zitten om het interessant te maken.

Als het net zoveel kost als dat het oplevert is het niet heel nuttig, dus 100% "winst" na 15 jaar lijkt me redelijk.

Dan is je terugverdientijd zo'n 7 tot 8 jaar, dat is te overzien. Of hij écht 15 jaar meegaat moet je daarna ook maar zien...
  zondag 19 april 2020 @ 20:17:34 #161
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_192703428
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:30 schreef kovenant het volgende:
gezien hier best wat mensen zitten met kennis over panelen.

een panelen set op het noorden op schuin dak.
wel of niet doen?

ik heb verschillende offertes met info die varieren van 25% opbrengst tot 55% opbrengst.


Zie hier verschil noordkant vs zuidkant ( Boven en onder ZK is samen netzoveel als NK )

Is het veel? Nog niet... maar schijnt meer te worden in de zomer.. maar als je voor ¤1800,- 2400wp Met plaatsen kan krijgen.... gewoon doen!!
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_192703874
Nieuw dagrecord voor 2020!

94,29 kWh.

Deze maand tot nu toe: 1374 kWh *O*
pi_192704156
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuw dagrecord voor 2020!

94,29 kWh.

Deze maand tot nu toe: 1374 kWh *O*
Maak je dat ook allemaal op?
Facts don't care about your feelings
pi_192704571
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maak je dat ook allemaal op?
Nou, sinds een paar weken gaat het wel hard, heb 4 videokaarten en 7 processoren aan het werk.

FOK! Folding@home team bestormt de top1000

Maar normaal betaal ik zo'n ¤5 voorschot aan energie en afgelopen jaar kreeg ik ¤821 terug.

  zondag 19 april 2020 @ 22:31:53 #165
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_192705965
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuw dagrecord voor 2020!
94,29 kWh.
Hier ook 22.44 KWh met 14 panelen op zuid 8-)
  zondag 19 april 2020 @ 22:36:28 #166
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_192706049
Mogelijke oorzaak ..........

Bezitters zonnepanelen profiteren van afgenomen vliegverkeer :D

Vliegen is slecht voor het klimaat. Zo is het vliegverkeer in Nederland goed voor ongeveer 6 procent van onze broeikasgasuitstoot. Maar vliegtuigen beïnvloeden het klimaat ook op een andere manier: hun condenssporen houden het zonlicht tegen en zorgen er zo voor dat bezitters van zonnepanelen minder schone energie kunnen opwekken. En dat betekent weer dat we meer energie moeten opwekken met bijvoorbeeld kolen.

Vincent Dekker die voor dagblad Trouw al jarenlang een weblog bijhoudt over zonne-energie, dacht altijd dat de vliegtuigstrepen maar een beperkte negatieve invloed hadden op de hoeveelheid stroom die zijn zonnepanelen opwekten. Maar nu een strakblauwe hemel dankzij de coronamaatregelen ook echt een strakblauwe hemel is, komt hij daarvan terug. Door zijn zonne-opbrengstcijfers van de afgelopen maand te vergelijken met even zonnige en heldere dagen uit het verleden becijfert hij dat hij jaarlijks 10 procent van zijn stroomproductie misloopt door het vliegverkeer.

In 2013 schatte ik in dat het vliegverkeer mij zo’n 10 kWh per jaar kost. Maar bij mij blijkt het nu 10 procent van 2550 kWh te zijn, en dat is toch echt 255 kWh. Bij een kWh-prijs van 21 cent is dat 53 euro per jaar. En nu heb ik twaalf paneeltjes van in totaal 2,73 kW. In heel Nederland hebben we inmiddels echter panelen staan met een totaal vermogen van meer dan 7 GigaWatt, 2,5 miljoen keer zo veel als mijn panelen. Oftewel: dat vliegen kost ons alleen in Nederland nu al 130 miljoen euro per jaar aan gemiste stroom. Door steeds meer zonnepanelen en steeds meer vliegtuigen wordt dat heel snel veel meer. Zou iemand zich hier ooit eens verantwoordelijk voor willen gaan voelen?

https://joop.bnnvara.nl/n(...)genomen-vliegverkeer

Zo :D
  zondag 19 april 2020 @ 22:41:35 #167
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_192706126
Zonder vliegtuigen leveren mijn zonnepanelen record na record

Deze lente trakteert ons tot nu toe op buitengewoon mooi weer. Veel dagen met strak blauwe luchten, en dan bedoel ik echt strák blauw. Want geen wolk én geen condensspoor van een vliegtuig te zien. Plotseling krijg ik recordhoeveelheden stroom van mijn zonnepanelen.

Bijna op de kop af zeven jaar geleden klaagde ik hier al eens over de condensstrepen die vliegtuigen trokken tussen de zon en mijn panelen. Het zijn een soort sluierwolken en ja, die strepen houden dus net als andere wolken het zonlicht tegen. Hoeveel, dat wist ik niet, maar ik gokte dat het toch gauw een tiental kiloWattuur per jaar zou zijn.

Welnu, ik kan u verzekeren dat ik er ver, heel ver naast heb gezeten. Het moet 20 tot 25 keer zo veel zijn. Dankzij het coronavirus kan ik mijn stroomproductie nu heel goed vergelijken met die van prachtig zonnige dagen in voorbije jaren. Dagen met een ‘wolkenloze’ hemel, maar toch niet strak blauw, want: veel vliegtuigstrepen.
Laat ik u proberen te overtuigen met wat droge cijfertjes. Sinds 2014 houd ik de dagelijks stroomproductie op een standaardwijze bij en kan ik dus de dagopbrengsten goed vergelijken. Daarbij kijk ik alleen naar de echte topdagen van 21 maart tot en met 31 maart, elf dagen waarin dit jaar nagenoeg geen vliegtuig in de lucht was. Van die topdagen, dagen met de hoogste opbrengst, kan ik redelijkerwijs aannemen dat het wolkenloze dagen moeten zijn geweest.

In die periode scoorde 2017 tot nu toe als beste jaar. Ik haalde dat jaar in elf dagen in totaal 121,92 kWh van mijn dak, en er waren maar liefst zes dagen met meer dan 12 kWh per dag, twee zelfs met meer dan 13: 13,04 en 13,05 kWh om precies te zijn. In 2014 heb ik eind maart een dag van 13,19 kWh gehad en dat was tot dit jaar het absolute maximum voor de eerste elf lentedagen.

Record na record

En dit jaar? Dit jaar lach ik om die cijfers. Ik heb een record van 145,36 kWh van mijn dak gehaald. Bijna 20 procent meer dan drie jaar geleden. Van de elf dagen waren er negen met meer dan 12 kWh per dag, waarvan vier met meer dan 13 en drie met meer dan 14 kWh. En met 15,08 kWh op 31 maart is dat mijn nieuwe recorddag voor deze elf lentedagen. Dat is een verbetering van het dagrecord met ruim 14 procent!

Ja maar, zult u zeggen, ‘maart heeft dit jaar gewoon een recordhoeveelheid zonuren gehad. Daar ligt het aan.’ Dat klopt voor een deel, want de laatste drie dagen van maart 2017 waren geen topdagen. Dus haal ik die er af. De dagen van 21 tot en met 28 maart waren echter ook in 2017 vrijwel allemaal 100 procent zonnig, zoals ze dat ook dit jaar waren. Er was van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zon. En omdat het om dezelfde dagen van het jaar gaat, zijn dan de aantallen zonuren en de stand van de stond nagenoeg gelijk. Het enige verschil is: wel of geen vliegtuigstrepen. Het verschil in stroomproductie over die acht dagen is dan geen bijna 20 procent maar ruim 8 procent.

Er is nog een andere maatstaf om te vergelijken. Je kunt kijken wat de hoogste stroomproductie in Watt op een dag is geweest. Zo had ik op de beste dag van maart 2017, 25 maart - met 13,05 kWh als dagopbrengst, ’s middags een piek met 2122 Watt. Dit jaar was het op 25 maart 2020 2312 Watt, 9 procent meer. Op dat moment in 2017 was er geen condensstreep voor de zon, want dan zou de opbrengst veel lager zijn geweest. Maar condensstrepen verwaaien, en vormen een lichte sluier die een groot deel van de hemel kan bedekken. En dan denk je dat het volop zonnig is terwijl toch een deel van de zonnestraling wordt tegengehouden.

Ook nadeel bij bewolking

Kortom: ik houd het erop dat condenssporen van vliegtuigen mij eind maart pakweg 8 of 9 procent van mijn stroom hebben gekost. Vroeger meende ik dat dit alleen voor zonnige dagen gold, een van de redenen waarom ik toen dacht dat ik per jaar slechts zo'n tien kiloWattuur per jaar misloop. Maar dat is een domme fout. Die vliegtuigstrepen zijn er ook als het bewolkt is. Alleen zie je ze dan niet want ze worden boven de wolken gevormd. Maar daar houden ze net zo goed die 9 procent van het zonlicht tegen als op een zonnige dag. En de wolken houden daarna van de overblijvende 91 procent weer hun aandeel tegen. Al met al valt er door die vliegtuigstrepen op bewolkte dagen toch ook gewoon 9 procent minder zonlicht op mijn panelen dan wanneer er niet wordt gevlogen.

Die 9 procent is natuurlijk wel op basis van het vliegverkeer van 21 tot en met 28 maart. In de maanden december, januari en februari wordt er 5 tot 10 procent minder gevlogen dan in maart. Maar in de maanden april tot en met november juist 5 tot 10 procent meer. Over het hele jaar loop ik dus eerder zo'n 10 procent van mijn stroomproductie mis. En elk jaar wordt dat meer.

Enorme schade

In 2013 schatte ik in dat het vliegverkeer mij zo'n 10 kWh per jaar kost. Maar bij mij blijkt het nu 10 procent van 2550 kWh te zijn, en dat is toch echt 255 kWh. Bij een kWh-prijs van 21 cent is dat 53 euro per jaar. En nu heb ik twaalf paneeltjes van in totaal 2,73 kW. In heel Nederland hebben we inmiddels echter panelen staan met een totaal vermogen van meer dan 7 GigaWatt, 2,5 miljoen keer zo veel als mijn panelen. Oftewel: dat vliegen kost ons alleen in Nederland nu al 130 miljoen euro per jaar aan gemiste stroom. Door steeds meer zonnepanelen en steeds meer vliegtuigen wordt dat heel snel veel meer. Zou iemand zich hier ooit eens verantwoordelijk voor willen gaan voelen?

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie.

https://www.trouw.nl/duur(...)l&utm_source=twitter

Zo koekoek :P
pi_192710529
Dat belooft dus een goed jaar voor de opwekking te worden.
pi_192710584
quote:
6s.gif Op zondag 19 april 2020 22:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mogelijke oorzaak ..........

Bezitters zonnepanelen profiteren van afgenomen vliegverkeer :D

Vliegen is slecht voor het klimaat. Zo is het vliegverkeer in Nederland goed voor ongeveer 6 procent van onze broeikasgasuitstoot. Maar vliegtuigen beïnvloeden het klimaat ook op een andere manier: hun condenssporen houden het zonlicht tegen en zorgen er zo voor dat bezitters van zonnepanelen minder schone energie kunnen opwekken. En dat betekent weer dat we meer energie moeten opwekken met bijvoorbeeld kolen.

Vincent Dekker die voor dagblad Trouw al jarenlang een weblog bijhoudt over zonne-energie, dacht altijd dat de vliegtuigstrepen maar een beperkte negatieve invloed hadden op de hoeveelheid stroom die zijn zonnepanelen opwekten. Maar nu een strakblauwe hemel dankzij de coronamaatregelen ook echt een strakblauwe hemel is, komt hij daarvan terug. Door zijn zonne-opbrengstcijfers van de afgelopen maand te vergelijken met even zonnige en heldere dagen uit het verleden becijfert hij dat hij jaarlijks 10 procent van zijn stroomproductie misloopt door het vliegverkeer.

In 2013 schatte ik in dat het vliegverkeer mij zo’n 10 kWh per jaar kost. Maar bij mij blijkt het nu 10 procent van 2550 kWh te zijn, en dat is toch echt 255 kWh. Bij een kWh-prijs van 21 cent is dat 53 euro per jaar. En nu heb ik twaalf paneeltjes van in totaal 2,73 kW. In heel Nederland hebben we inmiddels echter panelen staan met een totaal vermogen van meer dan 7 GigaWatt, 2,5 miljoen keer zo veel als mijn panelen. Oftewel: dat vliegen kost ons alleen in Nederland nu al 130 miljoen euro per jaar aan gemiste stroom. Door steeds meer zonnepanelen en steeds meer vliegtuigen wordt dat heel snel veel meer. Zou iemand zich hier ooit eens verantwoordelijk voor willen gaan voelen?

https://joop.bnnvara.nl/n(...)genomen-vliegverkeer

Zo :D
Het is wel opmerkelijk, maar financieel gezien levert ons schiphol en het vliegen veel meer op dan die 130 miljoen per jaar. Als je alleen al kijkt naar wat het aan werkgelegenheid oplevert.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_192711369
Net een offerte ontvangen voor 8X Trina Solar 325 WP. Totaalprijs 2500 euro ex btw.

Lijkt me zeer netjes?

Zijn de panelen overigens een stuk groter geworden de laatste jaren?
Ivm dakramen e.d. lijkt 8 het maximaal haalbare als ze allemaal in dezelfde opstelling komen. Buren die ze al minstens 4 jaar hebben liggen hebben er 10 liggen.

Even vragen of ze vandaag nog gelegd kunnen worden gezien het weer de komende dagen. :D
pi_192712431
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:56 schreef -0- het volgende:
Net een offerte ontvangen voor 8X Trina Solar 325 WP. Totaalprijs 2500 euro ex btw.

Lijkt me zeer netjes?

Zijn de panelen overigens een stuk groter geworden de laatste jaren?
Ivm dakramen e.d. lijkt 8 het maximaal haalbare als ze allemaal in dezelfde opstelling komen. Buren die ze al minstens 4 jaar hebben liggen hebben er 10 liggen.

Even vragen of ze vandaag nog gelegd kunnen worden gezien het weer de komende dagen. :D
Prijs lijkt me keurig.

Panelen zijn doorgaans 100x165 centimeter, dus tenzij je buren kleine panelen hebben zou het bij jou ook moeten passen.

Wel handig om nu nog uit te zoeken, later nog 2 dezelfde panelen vinden en bijleggen is lastig.
  maandag 20 april 2020 @ 12:25:00 #172
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192712899
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:56 schreef -0- het volgende:
Net een offerte ontvangen voor 8X Trina Solar 325 WP. Totaalprijs 2500 euro ex btw.

Lijkt me zeer netjes?

Incl omvormer en leggen, of puur alleen de panelen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192713653
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

Panelen zijn doorgaans 100x165 centimeter, dus tenzij je buren kleine panelen hebben zou het bij jou ook moeten passen.
Heb het even nagevraagd, deze panelen zijn 170 cm. Als ik bij de buren kijk ligt het daar vrij strak. Dat zal dus net het verschil maken als zij 165 cm hebben. Ook blijkt hun dakraam net wat hoger te liggen waardoor het daar beter uitkomt.
Door wat andere aanpassingen komen we nog op 8 wat voor ons ook net wel / net niet genoeg gaat zijn.

quote:
5s.gif Op maandag 20 april 2020 12:25 schreef daNpy het volgende:

[..]

Incl omvormer en leggen, of puur alleen de panelen?
Incl. omvormer en installatie.
  maandag 20 april 2020 @ 13:28:22 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192713885
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 13:14 schreef -0- het volgende:

[..]

Heb het even nagevraagd, deze panelen zijn 170 cm. Als ik bij de buren kijk ligt het daar vrij strak. Dat zal dus net het verschil maken als zij 165 cm hebben. Ook blijkt hun dakraam net wat hoger te liggen waardoor het daar beter uitkomt.
Door wat andere aanpassingen komen we nog op 8 wat voor ons ook net wel / net niet genoeg gaat zijn.
[..]

Incl. omvormer en installatie.
Dat is inderdaad echt weinig geld!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192713942
De opbrengst deze maand is echt belachelijk goed :D
  maandag 20 april 2020 @ 13:32:54 #176
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192713990
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
De opbrengst deze maand is echt belachelijk goed :D
Maart was bij mij ook beter dan voorgaande 2 jaren. Zit nu op ca 75% van vorig jaar met nog 10 dagen te gaan :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192717752
Ik zit nog in de orienteringsfase voor zonnepanelen
Er passen 19 panelen op mijn dak
10 stuks op ZZW 210O, en 9 stuks op ZO / OZO 120O, andere helft is van de buren ;)


Google Maps plaatje

Kan ik met met 19 zonnepanelen van 325Wp een 1-fase omvormen nemen, of is 3-fasen verstandiger ? (ja, ik heb 3 fasen in de meterkast)
En lukt dat met 2 verschillende dakhoeken ?

1-fase systeem wat ik gevonden had
https://www.winkelman-zon(...)redge-se6000h/51460/

3-fasen systeem
https://www.winkelman-zon(...)1085/?display=detail
pi_192717904
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 16:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik zit nog in de orienteringsfase voor zonnepanelen
Er passen 19 panelen op mijn dak
10 stuks op ZZW 210O, en 9 stuks op ZO / OZO 120O, andere helft is van de buren ;)

[ link | afbeelding ]
Google Maps plaatje
[ link | afbeelding ]
Kan ik met met 19 zonnepanelen van 325Wp een 1-fase omvormen nemen, of is 3-fasen verstandiger ? (ja, ik heb 3 fasen in de meterkast)
En lukt dat met 2 verschillende dakhoeken ?

1-fase systeem wat ik gevonden had
https://www.winkelman-zon(...)redge-se6000h/51460/

3-fasen systeem
https://www.winkelman-zon(...)1085/?display=detail
Je zal op 1-fase met 16A afgezekerd een (16A x 230 volt =) 3680W omvormer kwijt kunnen.
Dus dan kom je op 3-fasen. Dan kan je tot één 11kW omvormer kwijt of bijvoorbeeld 2x 8kW.

Ik zou dan trouwens voor een 7kW omvormer gaan, dan kan je in de toekomst ook nog 10 panelen op noord/noord-oost kwijt op dezelfde omvormer. Dat kan je ook direct laten doen natuurlijk.

Met de 6kW past dat net niet als je binnen de 135% limiet van SolarEdge wil blijven.

Op de SE7k mag je maximaal 7000 x 1,35 = 9450Wp aan panelen leggen, ofwel 29 panelen van 325Wp in totaal.

Op de SE8k kan je dan zelfs 33 panelen kwijt (aangezien noord geen dakraam heeft scheelt dat weer 1 paneel, zo te zien).

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2020 17:14:19 ]
pi_192718254
Waarom bestaan er dan 1-fase 6000W omvormers dan (noobvraag) ?, is dat niet voor huisinstallaties bedoeld ?

En 1 omvormer met 9 panelen, en 1 omvormer met 10 panelen (elk een eigen dakhelft), dat is financieel niet handig zeker ?

Noord/NoordOost wil ik geen panelen opleggen, als ik dan toch meer kwijt wil, dan leg ik later wel meer op het platte dak van de garage
pi_192718553
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 17:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom bestaan er dan 1-fase 6000W omvormers dan (noobvraag) ?, is dat niet voor huisinstallaties bedoeld ?
Als je 1x 40A in je meterkast hebt (1 fase) dan kan je wel een 5 of 6kW 1-fase omvormer kwijt.
3-fase heeft meer totaal vermogen maar minder per fase.

quote:
En 1 omvormer met 9 panelen, en 1 omvormer met 10 panelen (elk een eigen dakhelft), dat is financieel niet handig zeker ?
Het kan, ook ieder op 1 fase dan bijvoorbeeld. Maar ik zou nu gewoon een mooie 3-fase omvormer nemen waar je later ook je uitbreiding op aan kan sluiten.

Vuistregel bij SolarEdge voor de 3-fase omvormers is dat je 135% mag aansluiten van het vermogen dat op de omvormer staat. Dat is vooral nuttig als je een dakvlak hebt in een andere richting (je piek is dan lager).

quote:
Noord/NoordOost wil ik geen panelen opleggen, als ik dan toch meer kwijt wil, dan leg ik later wel meer op het platte dak van de garage
Dat kan ook ;)
pi_192718576
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 17:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom bestaan er dan 1-fase 6000W omvormers dan (noobvraag) ?, is dat niet voor huisinstallaties bedoeld ?

En 1 omvormer met 9 panelen, en 1 omvormer met 10 panelen (elk een eigen dakhelft), dat is financieel niet handig zeker ?

Noord/NoordOost wil ik geen panelen opleggen, als ik dan toch meer kwijt wil, dan leg ik later wel meer op het platte dak van de garage
Voor het buitenland, daar hebben ze vaak grote 1 fase aansluitingen.

Mijn warmtepomp heeft een booster e verwarming van 11KW op 1 fase (dachten ze bij de leverancier :') )
Vakman pur sang
pi_192718590
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Voor het buitenland, daar hebben ze vaak grote 1 fase aansluitingen.

Mijn warmtepomp heeft een booster e verwarming van 11KW op 1 fase (dachten ze bij de leverancier :') )
Klopt, buitenland heb je soms ook hogere aansluitingen.

Maar een 6kW kan je in Nederland nog wel op een 1-fase meterkast kwijt met een 25A afzekering (zit je iets over de grens, dat vliegt er niet meteen uit lijkt me).
pi_192718612
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, buitenland heb je soms ook hogere aansluitingen.

Maar een 6kW kan je in Nederland nog wel op een 1-fase meterkast kwijt.
Ja klopt.

Ik zou trouwens wel kiezen voor 3 fasen als je meer dan 4000wp produceert.
Tenminste bij mij koste het geen fluit, moest alleen een 3 fase meter te krijgen, de rest was er al.
Vakman pur sang
pi_192723828
95,2kWh *O*

Record na record... en mei moet nog komen :D
  maandag 20 april 2020 @ 22:07:28 #185
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192723894
Nieuw record vandaag!

45,9 kWh op 7.425 Watt piek. Ligging Zuid, dak helling "steil".

Sinds 18 mei vorig jaar nu 6600 kWh opwek. Nog een kleine maand, als dat een beetje goede maand wordt zit ik op 100% opwek :7
Laat die handjes wapperen!
pi_192724484
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 13:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is inderdaad echt weinig geld!
Toch nog een 9e er bij kunnen puzzelen. 2925 Wp voor 2640 nu.

Verwachte terugverdientijd gaat hiermee naar 5 jaar.
pi_192725113
Hier ook een nieuw record vandaag, 21,86 kWh met 3245 Wp. Prachtige dagen zo.
  dinsdag 21 april 2020 @ 07:47:16 #188
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192727121
Hier ook de beste dag van het jaar gisteren :)
Ga deze maand de voorgaande 2 jaren voorbij met dit zonnetje.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192728894
Hier gisteren ook de beste dag. Al had het denk ik nog beter had gekund. wij wonen vlakbij een grote fik die nog steeds gaande is. En dat doet wel wat met de lucht.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_192728991
Als het zo door gaat komende week kan dit de beste maand worden, zelfs beter dan juni vorig jaar.
pi_192729195
Hier ook goede waardes deze maand. Lekker schone lucht, fris windje en genoeg zon :)

Ik heb mijn knutselwerkje voor de afkoeling van de omvormer ook aangezet. Die werkt nu lekker. Als de omvormer 45 graden aangeeft, dan zie je de grafiek aftoppen, en dan loopt hij bijna horizontaal door tot hij weer daalt. Beter dan de zaagtand van 45-50-45 van de knutsel vorig jaar :P
  dinsdag 21 april 2020 @ 11:15:20 #192
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_192729753
MIjn omvormer hangt in de garage en ik ga over paar weken het dak van de garage voorzien van witte dakcoating.

Hoe maken jullie je panelen zelf schoon trouwens? ik schiet af en toe mn tuinslang erop
pi_192729887
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:15 schreef OxygeneFRL het volgende:
MIjn omvormer hangt in de garage en ik ga over paar weken het dak van de garage voorzien van witte dakcoating.

Hoe maken jullie je panelen zelf schoon trouwens? ik schiet af en toe mn tuinslang erop
Ze liggen hier nu ruim 1,5 jaar en heb ze nog niet schoongemaakt.
Na een regenbui zien ze er weer prima uit.
  dinsdag 21 april 2020 @ 11:43:00 #194
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192730258
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ze liggen hier nu ruim 1,5 jaar en heb ze nog niet schoongemaakt.
Na een regenbui zien ze er weer prima uit.
Ik heb een set op 9 meter hoogte, die maak ik nooit schoon. Functioneren nog goed.

En een set op 2 meter hoogte. Die maak ik in het voor en najaar schoon omdat ik daar makkelijk bij kan.
Tot nooit .......
pi_192730483
We hebben hier een borstel op een telescopische steel. Daarmee halen we net de bovenste panelen op een meter of 9.
Meestal maken we ze 1a2 keer per jaar schoon (met gewoon water, wel net voor een regenbui ivm kalk). Vooral de vogelpoep in het voorjaar. Een beetje is niet zo erg, maar met de hoeveelheid mussennesten kan even poetsen geen kwaad. De rest van het jaar gaat het prima met regenbuien.
pi_192730550
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 13:14 schreef -0- het volgende:

[..]

Heb het even nagevraagd, deze panelen zijn 170 cm. Als ik bij de buren kijk ligt het daar vrij strak. Dat zal dus net het verschil maken als zij 165 cm hebben. Ook blijkt hun dakraam net wat hoger te liggen waardoor het daar beter uitkomt.
Door wat andere aanpassingen komen we nog op 8 wat voor ons ook net wel / net niet genoeg gaat zijn.
[..]

Incl. omvormer en installatie.
Nette prijs, daar redt ik het niet voor.
Zit 200 hoger met 310wp
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_192730648
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 16:57 schreef bluemoon23 het volgende:

Kan ik met met 19 zonnepanelen van 325Wp een 1-fase omvormen nemen, of is 3-fasen verstandiger ? (ja, ik heb 3 fasen in de meterkast)
En lukt dat met 2 verschillende dakhoeken ?

Even een makkelijk antwoord:
Kan het op 1 fase, ja, zal vast goed gaan.
Wil je dat? Nee.

Je hebt 3 fase, dus geef dat kleine beetje meer geld uit aan de omvormer en neem een 3 fase omvormer.

2 dakhoeken, geen punt.
Is het schaduw vrij, dan gewoon 2 strings (elke 3 fase omvormer, normaal, heeft 2MPPs).
Is er deels schaduw op een van de vlakken, optimizers, dan kan je zoveel hellingen en richtingen combineren als nodig is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_192732038
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 10:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hier gisteren ook de beste dag. Al had het denk ik nog beter had gekund. wij wonen vlakbij een grote fik die nog steeds gaande is. En dat doet wel wat met de lucht.
Die brand gooit hier ook roet ( :') ) in het eten. Het was daardoor net niet helemaal helder genoeg. Onze beste opbrengst was in maart, toen het ineens heel zonnig maar ook relatief koud was. Daarna hebben we die opbrengst wel al een aantal keren bijna gehaald, maar nooit meer helemaal.

Het voordeel van met twee mensen thuis moeten werken is dat we beter zicht hebben op de zon op ons garagedak. Daar komen hoogstwaarschijnlijk panelen bij. Onze garage staat evenwijdig aan het huis maar de kap die erop ligt staat dwars op het huis. En het ene dakvlak daarvan ligt op het westen, daar komen de panelen. Waar het idee was om ze alleen aan het einde van de garage te leggen, daar waar ons huis ophoudt zeg maar, gaan we ze nu ook echt naast het huis leggen. We zien dat daar in de ochtend een aantal uren vol de zon op staat.
Die twee extra panelen zijn de kosten dan niet want er moet toch al gewerkt worden met optimizers vanwege wisselende schaduwvlakken. Al met al moet het net genoeg opleveren om weer op 0 uit te komen nu we een elektrische auto hebben en we die regelmatig thuis laden.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 21 april 2020 @ 13:33:41 #199
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_192732329
Negatieve elektriciteitsprijs zit ondernemers dwars

Agrarische ondernemers met zonnepanelen of windmolens op hun bedrijf hebben in deze periode, en dan met name in de weekenden, soms een negatieve energieprijs. Bij een negatieve elektriciteitprijs verstrekt RVO geen SDE+- subsidie voor de zogenaamde invoeding van hernieuwbare elektriciteit.

Dit heeft alles te maken met de coronacrisis en uiteraard helpt, als je zonnepanelen hebt, ook het uitermate zonnige weer van de laatste weken mee. Door de maatregelen om het coronavirus in te dammen, wordt veel minder energie gebruikt dan normaal. In de vorm van elektriciteit, gas, olie of welke andere vorm dan ook. Tegelijkertijd is de productie van zonne-energie veel groter dan normaal door het uitzonderlijk vaste en zeer zonnige weer.

Hierdoor was bijvoorbeeld vorig weekeind, als het energieverbruik nog eens verder daalt, de elektriciteitsprijs voor een aaneengesloten tijdblok van zes uur of langer negatief. Dit heeft op social media al geleid tot enkele verontwaardigde reacties van agrarische ondernemers, die de wenkbrauwen fronsen dat zij voor het opwekken van groene stroom "geld toe moet betalen".

Johan Emmens
Groene stroom producten, zonder subsidie, moeten nu geld betalen om van de opgewekte stroom af te komen.
Fantastisch idee, die groene stroom. https://twitter.com/BlitAgro/status/1249661070714732544

Blitterswijk Agro 🚜
Land voorbewerken voor aardappels planten. Kleigrond is spijkerhard. En ook nog bijbetalen om vandaag van de groene stroom af te komen.,,, wat een wereld. 🤷‍♂️

Eerder dit jaar in februari was de productie van windenergie al uitzonderlijk groot, waardoor de elektriciteitsprijs negatief werd. Dat was enkele maanden terug toen een primeur.

Vanaf 1 januari 2015
Bij negatieve elektriciteitprijs verstrekt RVO geen SDE+- subsidie voor de zogenaamde invoeding van hernieuwbare elektriciteit. Kleine projecten (projecten met een nominaal vermogen per aansluiting op het elektriciteitsnet van minder dan 500 kW) en projecten waarvan de aanvraag voor 1 december 2015 is ingediend, zijn van deze bepaling uitgesloten. Voor windenergieprojecten ligt de grens op 3 MW per aansluiting op het elektriciteitsnet.

Martien Visser
Gisteren kwam voor het eerst in NL meer dan 50% van alle gebruikte elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Over een aantal jaar is dat normaal.



Gisteren was voor het eerst in NL ook de daggemiddelde elektriciteitsprijs in NL (groothandel) negatief: -5,45 ¤/MWh.#grafiekvandedag

Uitzonderlijke situatie
De nieuwe SDE+- bepaling over de negatieve elektriciteitsprijs betekent niet dat financiering van zonnepanelen onaantrekkelijk is geworden, zegt Hans van Cleef, energie econoom van de ABN Amro. “Dit is een uitzonderlijke situatie, die we wel hadden verwacht maar niet al zo snel.” De bank gaat er van uit dat de negatieve elektriciteitsprijs een uitzondering blijft, gemeten over het tijdvak waarin een financiering van zonnepanelen loopt van doorgaans 15 jaar. Van Cleef: “Technisch gezien kunnen zonnepanelen wel 25 jaar mee. Het verschijnsel ‘negatieve elektriciteitsprijs’ maakt de financiering van zonnepanelen niet moeilijker."

Negatiever scenario budgetteren
RVO raadt desgevraagd aan te berekenen of een project ook rendabel is als de productie van zonne-en windenergie jaarlijks iets lager uitvalt, waarbij dit wordt aangevuld met een extra jaar subsidie (het zogenaamde 16de jaar). Ook RVO benadrukt dat de negatieve energieprijs in Nederland langer dan 6 uur aaneengesloten, een uitzonderlijke situatie is die zich dit jaar pas voor het eerst heeft voorgedaan.

https://www.boerenbusines(...)it-ondernemers-dwars

Zo dat is veel :D
pi_192733264
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Negatieve elektriciteitsprijs zit ondernemers dwars

Agrarische ondernemers met zonnepanelen of windmolens op hun bedrijf hebben in deze periode, en dan met name in de weekenden, soms een negatieve energieprijs. Bij een negatieve elektriciteitprijs verstrekt RVO geen SDE+- subsidie voor de zogenaamde invoeding van hernieuwbare elektriciteit.

Dit heeft alles te maken met de coronacrisis en uiteraard helpt, als je zonnepanelen hebt, ook het uitermate zonnige weer van de laatste weken mee. Door de maatregelen om het coronavirus in te dammen, wordt veel minder energie gebruikt dan normaal. In de vorm van elektriciteit, gas, olie of welke andere vorm dan ook. Tegelijkertijd is de productie van zonne-energie veel groter dan normaal door het uitzonderlijk vaste en zeer zonnige weer.

Hierdoor was bijvoorbeeld vorig weekeind, als het energieverbruik nog eens verder daalt, de elektriciteitsprijs voor een aaneengesloten tijdblok van zes uur of langer negatief. Dit heeft op social media al geleid tot enkele verontwaardigde reacties van agrarische ondernemers, die de wenkbrauwen fronsen dat zij voor het opwekken van groene stroom "geld toe moet betalen".

Johan Emmens
Groene stroom producten, zonder subsidie, moeten nu geld betalen om van de opgewekte stroom af te komen.
Fantastisch idee, die groene stroom. https://twitter.com/BlitAgro/status/1249661070714732544

Blitterswijk Agro 🚜
Land voorbewerken voor aardappels planten. Kleigrond is spijkerhard. En ook nog bijbetalen om vandaag van de groene stroom af te komen.,,, wat een wereld. 🤷‍♂️

Eerder dit jaar in februari was de productie van windenergie al uitzonderlijk groot, waardoor de elektriciteitsprijs negatief werd. Dat was enkele maanden terug toen een primeur.

Vanaf 1 januari 2015
Bij negatieve elektriciteitprijs verstrekt RVO geen SDE+- subsidie voor de zogenaamde invoeding van hernieuwbare elektriciteit. Kleine projecten (projecten met een nominaal vermogen per aansluiting op het elektriciteitsnet van minder dan 500 kW) en projecten waarvan de aanvraag voor 1 december 2015 is ingediend, zijn van deze bepaling uitgesloten. Voor windenergieprojecten ligt de grens op 3 MW per aansluiting op het elektriciteitsnet.

Martien Visser
Gisteren kwam voor het eerst in NL meer dan 50% van alle gebruikte elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Over een aantal jaar is dat normaal.

[ afbeelding ]

Gisteren was voor het eerst in NL ook de daggemiddelde elektriciteitsprijs in NL (groothandel) negatief: -5,45 ¤/MWh.#grafiekvandedag

Uitzonderlijke situatie
De nieuwe SDE+- bepaling over de negatieve elektriciteitsprijs betekent niet dat financiering van zonnepanelen onaantrekkelijk is geworden, zegt Hans van Cleef, energie econoom van de ABN Amro. “Dit is een uitzonderlijke situatie, die we wel hadden verwacht maar niet al zo snel.” De bank gaat er van uit dat de negatieve elektriciteitsprijs een uitzondering blijft, gemeten over het tijdvak waarin een financiering van zonnepanelen loopt van doorgaans 15 jaar. Van Cleef: “Technisch gezien kunnen zonnepanelen wel 25 jaar mee. Het verschijnsel ‘negatieve elektriciteitsprijs’ maakt de financiering van zonnepanelen niet moeilijker."

Negatiever scenario budgetteren
RVO raadt desgevraagd aan te berekenen of een project ook rendabel is als de productie van zonne-en windenergie jaarlijks iets lager uitvalt, waarbij dit wordt aangevuld met een extra jaar subsidie (het zogenaamde 16de jaar). Ook RVO benadrukt dat de negatieve energieprijs in Nederland langer dan 6 uur aaneengesloten, een uitzonderlijke situatie is die zich dit jaar pas voor het eerst heeft voorgedaan.

https://www.boerenbusines(...)it-ondernemers-dwars

Zo dat is veel :D
Maar goed dat ik hier nu dan 7 processoren en 4 videokaarten aan het werk heb om een Covid19 medicijn te zoeken ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')