Niet zo intensief als voorheen (sinds alle maatregelen), maar het is een heel klein dorp, ons kent ons en alles en iedereen loopt bij elkaar binnen en helpt elkaar indien nodig met boodschapjes etc. Het was dus best even schakelen voor ze daar. En opa en oma hebben dus ook thuiszorg, die is ook gewoon blijven komen.. Dus ja..quote:Op zondag 29 maart 2020 19:25 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ah nee toch, hebben ze normaal gesproken contact met hun buren?
Wat fijn dat het goed gaat met je man en vader! Ik hoop dat ze snel opknappen.quote:Op zondag 29 maart 2020 10:10 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Bij bewezen corona moet je als huisgenoot vanalles. Maar bij onbewezen corona mag je naar buiten als huisgenoot voor boodschappen aldus ggd. En sinds maandag zegt de overheid 'bij koorts blijft iedereen binnen totdat 24 uur koortsvrij'. Het spreekt elkaar dus tegen. We hebben ons braaf aan regel 2 gehouden.
Los van alle regels is het ook nog even overlegd met huisarts en arts infectieziekten. Als we namelijk moeten wachten tot man niet meer hoest wordt het september ofzo want chronische hoest door oa hooikoorts. Al klinkt het huidige hoestje heel anders dan het corona hoestje.
Ik hou me overigens in de winkel ook braaf aan de 1,5 meter. Want stel dat ik het nog niet gehad heb of zo licht dat het niet herkenbaar was, loop ik nog steeds risico om te besmetten en op te lopen. Al denk ik dat ik het allang gehad heb, maar goed.
Om ons heen hoor je heel veel verhalen van bosjes ouderen die omvallen. Als er in dorpjes van nog geen 1000 inwoners 4 ouderen in een week overlijden, dan is zo'n dorp in rouw terwijl ze er niks mee kunnen. In mijn directe omgeving weet ik nu van twee vitale ouderen uit de regio Uden die overleden zijn, eentje in Groningen en de ander in Doetinchem. Dan mag je hopen dat daar familie bij geweest is, zo sneu. Overigens liggen er uit een dorp verderop ook 3 van rond de 30 op de IC, het gaat echt niet alleen om ouderen.
Mijn eigen vader lijkt op te knappen en mijn man is dus genezen. Beide hebben geen enkele conditie meer en hebben nog een lange weg te gaan, maar als dat alles is mogen we in onze handen knijpen.
Ik moest vooral stoppen met lezen van Amerikaans nieuws in een kankercommunity. Mensen zijn echt doodsbang. Ik begon me zo boos te maken...quote:Op maandag 30 maart 2020 07:49 schreef exode het volgende:
Adrian, herkenbaar. Ik koop op zaterdag vrijwel altijd de krant. Nu al 2 weken niet, ik zie en lees al zoveel over Corona als ik nog meer ga lezen, word ik depressief denk ik.
Ja....daar is het allemaal nog wat anders natuurlijk. Wij hebben het in Nederland wat betreft behoorlijk goed.quote:Op maandag 30 maart 2020 11:27 schreef Gaoxing het volgende:
Aw wat een zorgen dames :-( Sterkte!
[..]
Ik moest vooral stoppen met lezen van Amerikaans nieuws in een kankercommunity. Mensen zijn echt doodsbang. Ik begon me zo boos te maken...
Dat komt vooral omdat bijna alles daar maakbaar is als je maar geld hebt (toen wij in 2009 besloten te proberen een kindje te krijgen ging ik daar meelezen op een forum voor oudere vrouwen die nog graag een kind wilden, 50+ en donor-eitjes kwam zo vaak voor in die verhalen dat ik het bizar begon te vinden), maar dat is dus die maakbare wereld waarin alles kan als je maar geld hebt...quote:Op maandag 30 maart 2020 11:27 schreef Gaoxing het volgende:
Aw wat een zorgen dames :-( Sterkte!
[..]
Ik moest vooral stoppen met lezen van Amerikaans nieuws in een kankercommunity. Mensen zijn echt doodsbang. Ik begon me zo boos te maken...
Ik kan me voorstellen dat je dan liever even je focus op werk wilt houden. Als een soort bubbel.quote:Op maandag 30 maart 2020 11:34 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ik heb een vriendin die op de IC werkt.. die wil juist even helemaal geen contact met de vriendinnengroep. 1 op 1 gaat wel.. maar groter dan komen er ook zulke triviale dingen als kinderknutsels langs en dat kan ze mentaal nu niet hebben..
hopelijk over een tijdje weer wel..
Het contrast tussen de IC en kinderknutsels is ook nogal wat.. Voor de ene helpt de afleiding wel, voor de ander niet. Goed dat ze het aangeeft..quote:Op maandag 30 maart 2020 11:34 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ik heb een vriendin die op de IC werkt.. die wil juist even helemaal geen contact met de vriendinnengroep. 1 op 1 gaat wel.. maar groter dan komen er ook zulke triviale dingen als kinderknutsels langs en dat kan ze mentaal nu niet hebben..
hopelijk over een tijdje weer wel..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen idee, wij hadden nog niks geboekt en ik denk dat we dat ook niet gaan doen.quote:Op maandag 30 maart 2020 11:35 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ben trouwens benieuwd of we sowieso ergens heen mogen van de zomer..
quote:Op maandag 30 maart 2020 11:53 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Het contrast tussen de IC en kinderknutsels is ook nogal wat.. Voor de ene helpt de afleiding wel, voor de ander niet. Goed dat ze het aangeeft..
Steeds meer mensen ook die iemand kennen. Dan komt het toch wel dichterbij. Het sluipt op ons af. Ik hoop maar dat de cijfers de goede kant opgaan. Dan hebben ook andere zieken nog een kans (dingen als uitgestelde chemo's, uitgestelde onderzoeken etc). We wachten af, doen ons best, en hopen er het beste van..
Hier net een rondje hardgelopen (nou ja, les 1 van een Friese start-to-run)
Kwam amper mensen tegen, maar die ik tegenkwam groeten vriendelijk. Allemaal blij dat we er even uitkonden..
Even mijn gedachten op 0 is ook wel lekker.Inderdaad maar het beste van hopen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Och je schoommoeder, wat naar
Fake it till you make it...
Ik ben 1 nagel kwijt.. de rest gaat nog net..quote:Op maandag 30 maart 2020 13:29 schreef BE het volgende:
En in het kader van klein leedkan ik het niet uitstaan dat ik sinds de verhuizing (1jr alweer) mijn nagel-manicure-dinges kwijt ben. Geen idee waar ik dat ding gelaten heb.
Heb het ook niet nodig normaal, want nagelstyliste, maar daar kan ik nu niet heen dus ik zou graag mijn apparaatje gebruiken om mijn gelnagels een beetje bij te werken.
#alsdatallesis
Dat is toch nog veel te vroeg om iets over te zeggen?quote:Op maandag 30 maart 2020 14:14 schreef exode het volgende:
Wij hebben dus Zweden geboekt, op 29 juli staat gepland om met de Stena Line naat Goteburg te gaan. We hebben 2 keer een huisje geboekt voor een week, totaal dus 2 weken. En hebben nog 5 nachten open tot de terugvaart.
De boot kunnen we kosteloos omboeken, de huisjes doen net alsof er geen virus is totnogtoe. Ik ga er vanuit dat dat nog wel wijzigt.
Ik hoor uit meerdere hoeken het gerucht dat tot 1 september reizen tussen landen niet toegestaan zal zijn als het voor vakantie is. Zou me inderdaad niets verbazen. Indien de situatie hier wel weer goed is, kunnen we altijd met onze vouwwagen in Nederland gaan kamperen. We zien wel.
Wat fijn Luna.
Ai wat naar om te lezen Deepfreeze. Het zijn verwarrende tijden voor iedereen maar voor ouderen nog net wat meer denk ik.
Wij wilden toevallig dit jaar voor het eerst gaan maar we besloten toch de zolder deze zomer te laten verbouwen.quote:
Oh wow. Dat vind ik naïef wel een beetje voorbij.quote:Op maandag 30 maart 2020 15:07 schreef vencodark het volgende:
Mijn zus en haar man gaan rond 14 april richting Denemarken en Zweden. Zij hoopt dat dat nog wel door kan gaan. Voor nu zijn die grenzen dicht dus ik geloof nooit dat dat doorgaat.
Over positief gesproken.Over naïef.
Wij ook niet, maar gebonden aan schoolvakanties wordt de urgentie daartoe wel groterquote:
Ja 25 juni was onze laatste schooldag geloof ik.quote:Op maandag 30 maart 2020 16:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier vakantie in schotland (2xweek huisje, plus overtocht) gepland voor juli.. We wachten komend weekend nog af. Kijken hoe het dan gaat en iets beslissen..
Gao, loopt het bij jullie ook tot onze zomer? (juli)
hier horen we morgen weer wat de nieuwe plannen zijn. Het zal wel verlengen worden, maar tot wanneer? Ik gok op de meivakantie, met optie voor verlenging..
Dat is dan nu ook nog afwachten hoe dat gaat lopen?quote:Op maandag 30 maart 2020 16:59 schreef Gaoxing het volgende:
Ja 25 juni was onze laatste schooldag geloof ik.
De kinderen zouden de 28e samen vliegen. Ik zou mij pas, met het oog op chemo, last minute boeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door Hupje op 30-03-2020 17:50:56 ]
quote:Op maandag 30 maart 2020 17:41 schreef Hupje het volgende:
Wij zijn altijd last minute boekers, dus dat scheelt voor nu.
Even klagen, dan ben ik het kwijt.Adem in adem uit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ouders zullen ook frustratie voelen. Zoeken misschien een zondebok. Je hoeft het je niet persoonlijk aan te trekken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
Leuk dat je dat hebt gedaan.quote:Op maandag 30 maart 2020 18:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ik had naar de directeur gemaild dat we erg tevreden waren over hoe het ging.. werd teruggebeld dat hij zo blij was ook een ander geluid te horen.. dus als je tevreden bent is t wel een idee ook iets te laten horen anders horen ze op school alleen de zeikerds..
Ik prijs onze juffen ook de hemel in, diep respect voor hun inzetquote:Op maandag 30 maart 2020 18:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ik had naar de directeur gemaild dat we erg tevreden waren over hoe het ging.. werd teruggebeld dat hij zo blij was ook een ander geluid te horen.. dus als je tevreden bent is t wel een idee ook iets te laten horen anders horen ze op school alleen de zeikerds..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar nu is het gerelativeerd, dus kind naar bed en door naar de volgende werkronde voor vandaag!
De school van mijn kind stuurde een enquête over de bevindingen van de ouders nu en gaan daar komende week mee kijken hoe/wat ze aan kunnen passen. Ook heel prettig.
Dat is wel een goed idee. Ik vind dat we het van alle kanten bekeken goed doen. De juffen en meesters doen wat ze kunnen, wij als ouders ook en de kinderen net zo goed.quote:Op maandag 30 maart 2020 18:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:
quote:Op maandag 30 maart 2020 18:41 schreef Hupje het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oké, goed bezig dus. Meer kun je niet doen, dus heeft het niet met jou te maken maar met de ander.
Niet te lang doorwerken hoor.quote:Maar nu is het gerelativeerd, dus kind naar bed en door naar de volgende werkronde voor vandaag!Geniet van je avond.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
Ja. Geen idee hoe de wereld er dan uitziet. Onze zomer is natuurlijk vreselijk, dus iedereen trekt eind juni weg, en komt begin september terug. Maar ik moet maar zien of het tegen die tijd voor mij veilig genoeg is om te reizen. En veilig genoeg in Nederland. En veilig genoeg bij terugkomst in Dubai, als mensen uit de hele wereld terugkomen met aanhangende virussen. Ik hoop dat we tegen die tijd meer kunnen controleren met een supersnelle test. En ik hoop snel op een vaccin.quote:Op maandag 30 maart 2020 17:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat is dan nu ook nog afwachten hoe dat gaat lopen?
Hier ook. Kunnen ouders lekker lozen wat ze kwijt willen, en de leerkracht krijgt wat meer afstand.quote:Op maandag 30 maart 2020 18:41 schreef Hupje het volgende:
De school van mijn kind stuurde een enquête over de bevindingen van de ouders nu en gaan daar komende week mee kijken hoe/wat ze aan kunnen passen. Ook heel prettig.
was dat vanuit de anwb? die wilden wij ook boeken. Uiteindelijk niet meer gedaan.quote:Op maandag 30 maart 2020 16:08 schreef exode het volgende:
Room, ik annuleer toch ook niets. Ik regel verder ook niets. We zien het wel, ik hoop dat het door kan gaan, maar ik betwijfel het.
Legoland in de meivakantie is door Tui al geannuleerd in ieder geval.
Wat een onzekerheid allemaal Gaoxing, ik zou soms willen dat ik met een toverstokje over het forum kon gaan en voor iedereen die het nodig heeft wat geluk kon strooien 🍀quote:Op maandag 30 maart 2020 18:49 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ja. Geen idee hoe de wereld er dan uitziet. Onze zomer is natuurlijk vreselijk, dus iedereen trekt eind juni weg, en komt begin september terug. Maar ik moet maar zien of het tegen die tijd voor mij veilig genoeg is om te reizen. En veilig genoeg in Nederland. En veilig genoeg bij terugkomst in Dubai, als mensen uit de hele wereld terugkomen met aanhangende virussen. Ik hoop dat we tegen die tijd meer kunnen controleren met een supersnelle test. En ik hoop snel op een vaccin.
Onze directeur stuurt bijna alle complimenten die hij krijgt door.... super fijn om te lezen.quote:Op maandag 30 maart 2020 18:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Nee Tui, wij wilden in Lalandia dat bood de ANWB niet aan.quote:Op maandag 30 maart 2020 19:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
was dat vanuit de anwb? die wilden wij ook boeken. Uiteindelijk niet meer gedaan.
quote:Op maandag 30 maart 2020 20:04 schreef LeSage het volgende:
(sowieso 1000 respect, 61 en dan nog even in 3 dagen leren hoe je online les kunt geven).
Tenzij Orbán allerlei rare fratsen uit gaat halenquote:Op maandag 30 maart 2020 20:02 schreef LeSage het volgende:
S. werd vandaag uitgenodigd voor videobellen met de juf, komende woensdag. Hij was meteen gelukkig![]()
Ik heb net lekker wat energie kwijt kunnen raken. Met een paar collega’s alle tafels op het werk geschuurd en voor de eerste keer in de lak gezet. Zijn van die klusjes waar we normaal niet aan toe komen (want altijd maar maximaal 1 dag dicht) en dat kan nu wel een keer.
Wij hebben wel veel luxe qua zomervakantie, we gaan namelijk altijd naar het vakantiehuis van mijn schoonouders in Hongarije. Dit jaar wilden we via Noord-Italië kamperend die kant op. Dat zal dan wel niet gebeuren![]()
Maar ik heb goede hoop dat met de auto naar Hongarije eind juli wel moet gaan lukken. Besmettingsgevaar daar is als we willen een stuk kleiner dan hier, in een dorp met 100 inwoners
Dikke kans eigenlijk wel zelfsquote:Op maandag 30 maart 2020 20:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Tenzij Orbán allerlei rare fratsen uit gaat halenIk vind dat best verontrustend, die onbeperkte macht.
Nou. Ik moest opeens ook digitaal les gaan geven en kreeg daarvoor een digitale cursus. Dan merk je weer hoe prettig het is om dertiger te zijn die opgegroeid is in het digitale tijdperk, er zaten zoveel mensen in dat clubje voor wie het een enorme worsteling is. Het lijkt me helemaal niets om zo vlak voor je pensioen nog eens al die nieuwe dingen te moeten leren (voor een karig salaris, naast je gewone baan ook nog eens, in dit geval).quote:Op maandag 30 maart 2020 20:04 schreef LeSage het volgende:
Ik luisterde vorige week mee naar een les die mijn moeder online gaf (sowieso 1000 respect, 61 en dan nog even in 3 dagen leren hoe je online les kunt geven). Was super leuk om te horen, leerlingen (1 VMBO-kader) deden eigenlijk best goed mee en toen ze afscheid nam zei eentje: ‘Bedankt mevrouw!’
En het is al zo'n engerd, die Orban..quote:Op maandag 30 maart 2020 20:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Tenzij Orbán allerlei rare fratsen uit gaat halenIk vind dat best verontrustend, die onbeperkte macht.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik hoop ook van harte dat het dan genormaliseerd is, ik zou ook graag weggaan in de zomer. We wachten het maar af.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:21 schreef LeSage het volgende:
[..]
Dikke kans eigenlijk wel zelfs![]()
Maar ik wil gewoon zo graag. 3 weken buiten leven, de kinderen onbeperkt opa en oma om zich heen, ik kijk daar zo naar uit.
Maar goed, wat niet is is niet, kan ik ook wel mee leven hoor.
Ik volg de Hongaarse politiek niet zo, maar mijn insteek is dat als je zoiets verzint dat je dan per definitie wel een engerd moet zijn.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:23 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
En het is al zo'n engerd, die Orban..
Ik ben eigenlijk best trots op ons, we zijn echt een ritme aan het vinden in de lockdown. Hebben we wel het voordeel dat we beiden minder werk hebben, maar goed, we werken allebei wel minstens 6 uur per dag...
dat hier dan eigenlijk niet persé..quote:Op maandag 30 maart 2020 20:15 schreef livelink het volgende:
Wat we in ieder geval van deze situatie leren is hoe belangrijk en waardevol school eigenlijk is voor alle leerlingen.
Ergens wist ik dat wel, maar het wordt nu wel echt 'pijnlijk' duidelijk. En dat is misschien ook een opsteker voor alle leerkrachten. Jullie worden zeer gewaardeerd
IJsland is wel heel erg bijzonder... wanneer zouden jullie gaan?quote:Op maandag 30 maart 2020 15:38 schreef watmoetikkiezen het volgende:
wij hebben voor t eerst iets geboekt.. een reis naar ijsland..meestal gaan we op de bonnefooi..
ach we zien wel hoe het loopt..
Ik dacht dat dat hier ook wel een beetje zou gebeuren, maar ik zie nu dat de druk eigenlijk veel groter is, nu ze niet de bijbehorende structuur hebben.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:26 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
dat hier dan eigenlijk niet persé..
ondanks dat ik vind dat school het heel goed doet zie ik de kinderen helemaal opbloeien met wat minder druk van school en wat meer hun eigen plan kunnen trekken.. terwijl ze vriendjes en zo heus wel missen..
eind Juli, met de boot..super zin in, ook al lang naar toegeleefd.. alvast warme kleren in de volgende maat ingeslagen voor de kinderen, warme slaapzakken enzo..quote:Op maandag 30 maart 2020 20:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
IJsland is wel heel erg bijzonder... wanneer zouden jullie gaan?
de mijne (en wij ook) gedijen eigenlijk alleen goed op een licht chaotische structuur.. echte structuur zet alleen aan tot verzet en ongelukkig zijn..quote:Op maandag 30 maart 2020 20:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat hier ook wel een beetje zou gebeuren, maar ik zie nu dat de druk eigenlijk veel groter is, nu ze niet de bijbehorende structuur hebben.
Idem, vooral bij de oudste. Deze periode konden ze volgens de mentor mooi werken aan achterstanden wegwerken, maar ook de gewone lessen gaan ook gewoon door, online.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat hier ook wel een beetje zou gebeuren, maar ik zie nu dat de druk eigenlijk veel groter is, nu ze niet de bijbehorende structuur hebben.
Gaaf! Wij waren jaren geleden in juli, 1 middag in korte broek kunnen lopen en verder waren we ook blij met onze jassen en truien.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:33 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
eind Juli, met de boot..super zin in, ook al lang naar toegeleefd.. alvast warme kleren in de volgende maat ingeslagen voor de kinderen, warme slaapzakken enzo..
zitten we straks met winterjasjes in zo n snikhete nieuw nederlandse zomer
ach ja, we schakelen wel om hoor als t nu niet kan dan volgend jaar maar..
Niet alleen door het ontbreken van structuur hier, maar ook omdat docenten min of meer proberen om het lestempo op hetzelfde niveau te houden als normaal. Waardoor er toch harder gewerkt moet worden in mijn ogen. Maar dat is wellicht een verschil tussen middelbaar en basisonderwijs.quote:Op maandag 30 maart 2020 20:28 schreef livelink het volgende:
[..]
Dit inderdaad! Ik gaf van de week aan dat het niet alleen voor ons een gekke tijd is, maar ook voor onze studenten. Ik heb collega's die het gek vinden dat onze jongens en meiden op niveau 2 niet allemaal heel braaf aan een samenwerkingsopdracht gaan werken uit zichzelf. Dat doen ze op school al met moeite en nu verwacht je dat ze dit uit zichzelf zonder begeleiding eventjes regelen?quote:Op maandag 30 maart 2020 23:15 schreef mefke79 het volgende:
Ik heb ook collega docenten die zelfs het rooster aanhouden. Dat is ook voor mbo4 niet te doen joh. Bovendien zijn onze studenten de vakkenvullers en pakjes bezorgers, die zijn veel te hard nodigdus logisch dat school geen prio 1 heeft. Dat is normaal niet zo en nu al helemaal niet. Wij hebben doeners, die gaan niet braaf zelf studeren. Dus, ook daar lat op enkelhoogte en er andere dingen voor bedenken. Hopelijk morgen duidelijkheid over hoe lang en wat we met de examens doen. De onzekerheid is echt niet leuk voor onze examenkandidaten.
Hier eindigt de meivakantie op zondag 3 mei, en dan hebben ze 4 en 6 mei als studiedagen (en 5 mei uiteraard vrij).quote:Op dinsdag 31 maart 2020 01:26 schreef MaJo het volgende:
In de wandelgangen wordt nu gesproken van 10 mei als datum tot wanneer de beperkingen zijn. Dat valt geloof ik meteen na de meivakantie.
Wij hadden nog geen vakantieplannen voor de zomer omdat we in afwachting waren van een eventuele zwangerschap. Nu dit het geval is willen we sowieso niet ver weg. Een weekje Waddeneiland is ook al prima
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |