Maar dat heeft niet niks met het knipperlicht naar links te maken.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe vaak ik netjes voor een rotonde stop omdat ik een auto zie aan komen zonder knipperlicht aan en die er toch af gaat is ondertussen ontelbaar geworden. Ontzettend irritant.
Klopt. Zij moet wachten.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:49 schreef Tyr80 het volgende:
Stel je bestuurt de auto waar de camera op zit, en je wil achter die donkergrijze (Ford?) aan van de rotonde af. Maar dat mens met het roze jasje op de fiets wil vanuit haar perspectief ook rechtdoor en denkt: "Als ik maar hard genoeg ga dan stoppen ze wel."
Terwijl ik denk: die haaietand(en) op dat fietspad maakt dat alle kruisende bestuurders voorrang moeten krijgen, dus ik in de auto ook. Mevrouw moet wachten bij de tanden, totdat de rotonde (zowel qua fietsers als qua auto's) vrij is om te betreden.
Graag uw meningen.
Ok, da’s 1, dank.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Klopt. Zij moet wachten.
Als ze toch doorrijdt (dat zie je aankomen en kun je op anticiperen) kun je haar er even op attenderen hoe het zit (netjes door het raam, zonder vloeken en stemverheffing): "verkeer op de rotonde heeft voorrang, en er staan haaientanden, dit is een voorrangsweg'.
Helaas zijn scooterrijders inderdaad zo weg, daar kun je zelfs met de auto niet tegen op...quote:Op zondag 28 juni 2020 18:59 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok, da’s 1, dank.
Probleem is dat het scootertuig dat normaliter de rol van de vrouw vervult ten eerste schijt heeft aan mijn mening en ten tweede allang weg is tegen dat ik m’n raam open heb.
Bonusvraag: Stel ik tik wel een keer zo'n scooter om, is het dan ook weer van 'oto is altijd fout' of kom ik er straffeloos mee weg?
Ja misschien moet ik toch maar eens aan de dashcam ja. Maar vind het zo zonde van mijn sjieke interieur...quote:Op zondag 28 juni 2020 19:05 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Helaas zijn scooterrijders inderdaad zo weg, daar kun je zelfs met de auto niet tegen op...
En het is vaak teveel moeite om erachteraan te rijden om 'je gelijk te halen'. Daar komt bij dat ze nooit willen accepteren dat zij 'fout waren' bij de rotonde.
Een paar jaar geleden was je inderdaad standaard schuldig bij een botsing, ongeacht of de scooter of fietser zich aan de regels hield, maar tegenwoordig is niet altijd standaard de automoblist de schuldige. Gelukkig maar. En een dashcam is een zegen in zulke gevallen.
Zij moet wachten inderdaad, ook als ze ook rechtsaf gaat dezelfde weg in.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:59 schreef Tyr80 het volgende:
Nog een: als zij direct rechtsaf slaat, moet ze dan alsnog wachten? Want dat is een deel van de onduidelijkheid, dat je er vanuit gaat gaan dat als ze wel de rotonde betreden ze vast niet jouw pad gaan kruisen, etc.
Super, je lijkt goed geinformeerd, maak je rotondes ofzo?quote:Op zondag 28 juni 2020 19:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zij moet wachten inderdad, ook als ze ook rechtsaf gaat. Ze moet het verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan, ook al 'zal het misschien passen'.
Helaas. Als dat zo was zou ik een paar rotondes wel even laten aanpassen. Vooral die onmogelijke mini-rotondes soms.quote:Op zondag 28 juni 2020 19:09 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Super, je lijkt goed geinformeerd, maak je rotondes ofzo?
quote:Op zondag 28 juni 2020 19:08 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ja misschien moet ik toch maar eens aan de dashcam ja. Maar vind het zo zonde van mijn sjieke interieur...
Hoe dan ook, dit was mijn grootste irritatie van deze week!
Ik vind het wel een interessante vraag. Ik denk namelijk dat het een lastig verhaal wordt. Op het moment dat je de fietser schept rijdt zij namelijk wel op de rotonde en moet je als je afslaat het verkeer op de rotonde voorlaten. Dat zij daarvóór een overtreding heeft begaan bij het oprijden van de rotonde zal je als automobilist vermoed ik niet kunnen gebruiken om de schuld bij de andere partij te leggen, hooguit als verzachtende omstandigheid? Als ze je in de flank aanrijdt is dat een signaal dat je nog minder reactietijd had en wordt het nog ingewikkelder..quote:Op zondag 28 juni 2020 19:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zij moet wachten inderdaad, ook als ze ook rechtsaf gaat dezelfde weg in.
De regel is simpel: ze moet al het verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan, ook al 'zal het misschien passen'.
Ja di's wel mijn punt ongeveer ja. Maar goed, wie weet dat de ontwerper het bewust zo gedaan heeft, als het onduidelijk is let iedereen wel op.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 12:54 schreef eentwee het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het wel een interessante vraag. Ik denk namelijk dat het een lastig verhaal wordt. Op het moment dat je de fietser schept rijdt zij namelijk wel op de rotonde en moet je als je afslaat het verkeer op de rotonde voorlaten. Dat zij daarvóór een overtreding heeft begaan bij het oprijden van de rotonde zal je als automobilist vermoed ik niet kunnen gebruiken om de schuld bij de andere partij te leggen, hooguit als verzachtende omstandigheid? Als ze je in de flank aanrijdt is dat een signaal dat je nog minder reactietijd had en wordt het nog ingewikkelder..
Moet je eens proberen in België. Kom daar regelmatig op een 2-baans rotonde en bijna iedere keer moet ik in de ankers omdat die Belgen niet weten welke baan ze moeten gebruiken voor linksaf/rechtdoor/rechtsaf.quote:Op woensdag 15 juli 2020 21:46 schreef cherrycoke het volgende:
rotonde met 2 banen blijft moeilijk voor sommige mensen.
Die plaatjes die precies de rotonde voorstellen zijn ook zó verwarrend!quote:Op donderdag 16 juli 2020 10:54 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Moet je eens proberen in België. Kom daar regelmatig op een 2-baans rotonde en bijna iedere keer moet ik in de ankers omdat die Belgen niet weten welke baan ze moeten gebruiken voor linksaf/rechtdoor/rechtsaf.
Ik zag laatst 2 van die kleine kutautootjes (formaat Aygo) 3 parkeerplaatsen bezet houden omdat ze precies op 1/3e en 2/3e stondenquote:Op donderdag 16 juli 2020 12:48 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Als pauper zonder eigen oprit/garage moet ik parkeerplaatsen in de straat delen met anderen.
Dat op zich is al reden tot klagen, maar als ik mijn dag moet beginnen door een paar keer te steken omdat iemand in de ruimte bedoeld voor twee voertuigen zijn wagen onnodig dicht tegen de mijne plaatst, waarbij zeeën aan ruimte onbenut blijven, dan word ik ook niet goed.
Misschien hebben ze wel heel strak om een auto heen geparkeerd, weet jij veel.quote:Op donderdag 16 juli 2020 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zag laatst 2 van die kleine kutautootjes (formaat Aygo) 3 parkeerplaatsen bezet houden omdat ze precies op 1/3e en 2/3e stonden_!
Een normale auto pastte er niet tussen. Zo'n zelfde wijvenkar misschien, maar die had dan niet zonder schade kunnen wegrijden. Bovendien slaat het nergens op om 1 iemand in te parkeren en een half leeg vak voor/achter je te hebbenquote:Op donderdag 16 juli 2020 13:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien hebben ze wel heel strak om een auto heen geparkeerd, weet jij veel.
Punt is, die gekke gaten kunnnen ontstaan als een ander eerder al fout stond, en men daar dan strak op parkeert.quote:Op donderdag 16 juli 2020 13:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een normale auto pastte er niet tussen. Zo'n zelfde wijvenkar misschien, maar die had dan niet zonder schade kunnen wegrijden. Bovendien slaat het nergens op om 1 iemand in te parkeren en een half leeg vak voor/achter je te hebben
Hier doen mensen het ook waar twee vakken staan tussen 2 bomen. Wat ik dan altijd doe is zo dicht mogelijk tegen een boom aanzetten dat de ander er ook makkelijk in kan. Het risico hiervan is dat een mongool je klem kan rijden, daardoor hou ik nu wat meer ruimte over. Sommige mensen laten teveel ruimte over dat de andere weer heel krap moet parkeren.quote:Op donderdag 16 juli 2020 14:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Punt is, die gekke gaten kunnnen ontstaan als een ander eerder al fout stond, en men daar dan strak op parkeert.
Toen ik vroeger een iQ reed kon ik achter een smart in 1 vakquote:Op donderdag 16 juli 2020 13:54 schreef daNpy het volgende:
Ik zag laatst 2 van die kleine kutautootjes (formaat Aygo) 3 parkeerplaatsen bezet houden omdat ze precies op 1/3e en 2/3e stonden_!
I know maar dat lijkt me redelijk sterk in 3 vakken waarbij er 2 precies zo staan dat er niemand meer bij kanquote:Op donderdag 16 juli 2020 14:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Punt is, die gekke gaten kunnnen ontstaan als een ander eerder al fout stond, en men daar dan strak op parkeert.
Kan, maar ik heb het idee dat het vooral is om eigen onkunde te compenseren door veel ruimte voor jezelf te creëren.quote:Op donderdag 16 juli 2020 14:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Punt is, die gekke gaten kunnnen ontstaan als een ander eerder al fout stond, en men daar dan strak op parkeert.
quote:Op zondag 11 januari 2015 16:07 schreef Ridocar het volgende:
Hier bij ons een straat verderop (we hebben geen parkeerplaatsen in onze straat) staat een goudkleurige Citroen Xantia altijd op twee parkeervakken (parkeren in de weglengte). nu zijn de vakken niet al te groot maar het is juist deze auto die altijd een meter of twee voor én achter heeft. overigens geen gevalletje per ongeluk, aangezien het hok altijd zo wordt weggezet.
Het is vooral vervelend dat mensen niet met een fatsoenlijk snelheidsverschil inhalen maar met 98 km/u een auto gaan inhalen die 95 km/u rijdt.quote:Op zondag 26 juli 2020 18:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Lijkt wel of iedereen steeds langzamer gaat rijden, sinds de 100km/h is ingevoerd. En helemaal op zondag. Erg frustrerend.
Ja, dit dus. Ook al mag je 100, ik ga er altijd harder voorbij. Als er iemand achterop komt, trek ik vaak nog ff extra door om diegene zo min mogelijk te hinderen.quote:Op zondag 26 juli 2020 19:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is vooral vervelend dat mensen niet met een fatsoenlijk snelheidsverschil inhalen maar met 98 km/u een auto gaan inhalen die 95 km/u rijdt.
Terwijl degenen die hub rijbewijs hebben gehaald in het pré-120 tijdperk gewoon geleerd hebben vlot in te halen, en dat het daarbij niet zo'n probleem is als je iets harder dan 100 rijdt, want veiligheid telt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |