Je kan ook een griepprik krijgen zonder dat je volgens de definitie tot de kwetsbaren hoort, door bijvoorbeeld een recente infectie o.i.d.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kwetsbaar is een heel breed begrip.
Men bedoeld vooral zij die een aangetast weerbaarheidssysteem hebben door ouderdom of chronische aandoeningen die dat verzwakken.
Het feit dat je wordt opgeroepen voor de griepprik geeft mij aan dat je dus tot mogelijk die groep kwetsbaren behoort. Dat men/je de griepprik haalt kan ook uit pure preventieve voorzorg zijn als je bv in de (kwetsbare) zorg werkt of wordt uitgezonden. Niet overal heerst dezelfde griep(variant).
Wetenschappelijk en hoe de overheid dat beziet is daar ook veel over te zeggen.... bron: https://www.scp.nl/ (pdf), samenvattend van die wetenshappelijk publicatie: Onduidelijk is wat kwetsbaarheid precies inhoudt.
Wie de schuldeisers ook zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:41 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Kwijtschelden.
Wie moet de schulden van een land wegstrepen? Andere landen of instellingen?
dus als ik 2 jaar geleden griep ben geworden door variant C bij wijze van spreken, krijg ik nooit griep variant C meer in mijn leven?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:41 schreef nils7 het volgende:
[..]
Griep heeft veel varianten net zoals dit een variant is van SARS.
Je wordt ook niet ziek van dezelfde griep maar elke keer van net een andere...
Kan wel, na een paar jaar verdwijnt je immuniteitquote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:47 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dus als ik 2 jaar geleden griep ben geworden door variant C bij wijze van spreken, krijg ik nooit meer griep variant C meer in mijn leven?
Nieuws rondom Philips is akelig stil.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:48 schreef Spanky78 het volgende:
Maargoed, of eerder niet goed. We gaan komende weken de doden in duizenden tellen. Je moet hopen dat je geen beademing norm dit hebt.
Hoop op productie van meer beademingsapparatuur. Gebruik van bestaande medicatie en uiteindelijk een vaccin kan gaan helpen. Maar afwenden, daar is het te laat voor en de vraag is of het wel kan.
Zonder als amateur een lesje virus te geven: Mutatiegraad mazelen-virus is laag en wij vaccineren daarbij de basisstam zodat we de hele mazelen-famillie afdekken. Je kan nog steeds mazelen krijgen maar zult daar niets/weinig van merken omdat je immuunsysteem het kan attaqueren. En als gezegd, wanneer je niet ziek wordt, geef je - in principe - het virus niet door.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
deze vraag is vast eerder gesteld
is deze virus net als de mazelen, die iemand het 1 keer kan krijgen in zijn/haar leven, of net als de normale griep, die iemand vaker kan krijgen?
of weten we dit nog niet
Immuniteit is nooit 100%. De kans dat je ooit C krijgt is wel kleiner en als je het wel krijgt is de kans groot dat je een mild ziekteverloop hebt.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:47 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dus als ik 2 jaar geleden griep ben geworden door variant C bij wijze van spreken, krijg ik nooit meer griep variant C meer in mijn leven?
Bij mij werkt dat helaas niet goed. Ik wilde ze ook slikken om een beetje de weerstand op te krikken (omdat ik sinds 2 jaar toch wel vaker verkouden word) en toch aan mijn vitamines te komen (ondanks dat ik fruit eet en niet super ongezond eet). Maar ik krijg elke keer zwarte dunne ontlasting als ik aan de multivitaminen zit. Ben er toen mee gestopt en meteen ging het weer goed. Dus snap niet waar dat dan weer aan lag.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Extra multivitamines elke dagHet is niets nieuws, elke verkoudheid gaat direct naar de longen.
Rechtshandigquote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Trump niet geloven. Ben je links of zo?
En ondertussen gaan we lekker naar de Gamma en het Vondelpark en geven we geen fuck om social distancing ...iets met het Orkest van de Titanic.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:48 schreef vosss het volgende:
Longarts Zuyderland bezorgd: 'We gaan Italië achterna'
Op dit moment kunnen de Limburgse ziekenhuizen de stroom van ernstig zieke coronapatiënten nog aan, maar binnen een week kan dat zomaar anders zijn.
Daarvoor waarschuwt Eric van Haren, longarts in het Zuyderland-ziekenhuis, zaterdagavond in L1-programma AvondGasten.
Hij hoopt dat mensen de ernst van de situatie snel serieus gaan nemen. "Anders is Code Zwart niet meer te vermijden", doelt hij op het moment dat er een tekort aan intensive care-bedden ontstaat door een te grote toestroom van nieuwe patiënten. "Ik zie de curve nog niet naar beneden afbuigen, dus als we zo doorgaan, zullen we binnen een week het piekmoment hebben."
In dat scenario zou in het Zuyderland-ziekenhuis te weinig capaciteit zijn om alle ernstig zieken te kunnen behandelen. Zover is het nu echter nog niet, volgens Van Haren. "Nu gaat het nog en kunnen we de situatie nog ombuigen. De meeste mensen hebben bij het coronavirus een incubatietijd tussen de vier en zes dagen, dus als we dinsdag geen verbetering zien, dan gaan we richting Italiaanse toestanden." Van Haren hoopt dat mensen de maatregelen van de overheid snel serieus gaan nemen. "Zo dachten ze er in Italië ook eerst over, maar toen ze eenmaal inzagen dat het echt ernstig is, was het al te laat en liepen de IC's al over. Mensen moeten zich realiseren dat er echt iets aan de hand is."
Van alle patiënten die met coronaklachten in het ziekenhuis worden opgenomen, komt ongeveer twintig procent op de intensive care terecht. "De helft daarvan komt te overlijden", weet Van Haren. Dat percentage gaat alleen maar toenemen als de capaciteit op die intensive care overschreden wordt tijdens het piekmoment. "Patiënten moeten ongeveer drie weken aan de beademing", legt de longarts uit. En dus zijn er veel bedden nodig. "Daar zit met name de angst."
Een ander probleem dat zich met het virus voordoet, is het afweersysteem van het menselijk lichaam. Uit de praktijk blijkt dat veel zieken een sterke reactie van hun afweersysteem krijgen. "Vergelijk het als hier in de studio twee boeven binnenkomen en ik ga een halfuur met een mitrailleur rondschieten", legt Van Haren uit. "Dan zijn niet alleen de boeven dood, maar heb je ook een hoop andere schade. Dat gebeurt er in het lichaam van coronapatiënten ook."
1limburg.nl
Code zwart leek mij eigenlijk vanaf het moment dat we de gevallen niet meer konden herleiden onvermijdelijk.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:48 schreef vosss het volgende:
Longarts Zuyderland bezorgd: 'We gaan Italië achterna'
quote:
Maar sowieso zijn er in de meeste landen al besmettingen: https://amref.org/coronavirus/twitter:BNODesk twitterde op zaterdag 21-03-2020 om 21:46:43NEW: Uganda reports first case of coronavirus, just hours after all of its borders were closed to everyone but cargo https://t.co/47MXF0XUJ0 reageer retweet
Virologen zijn wetenschappers. Die bestuderen en modelleren. Artsen staan in de frontlinie. Compleet andere tak van sport.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Wat mij opvalt in deze crisis is het aanhoudende verschil in perceptie en mening tussen de gemiddelde viroloog en de spoed-/longartsen. Artsen lijken meer onder de indruk en roepen actiever op tot maatregelen. Je zou denken dat er een soort cross functional team bestaat waarin uit verschillende disciplines een helder standpunt naar voren komt.
Bewuste omvolking?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:51 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
En ondertussen gaan we lekker naar de Gamma en het Vondelpark en geven we geen fuck om social distancing ...iets met het Orkest van de Titanic.
Iedereen roept van alles. Niets is nog duidelijk, want het is een nieuw virus. Ook in dit vakgebied gebeurt volgens mij hetzelfde als op de beurzen met beleggingsexperts. De geneeskundigen willen allen gelijk hebben en als vooraanstaand expert gezien worden. Primeurtje proberen te halen. Allen doen voorspellingen in de hoop raak te schieten. Verbaast mij namelijk ook dat de ene viroloog spreekt over massahysterie, zoals die ene Italiaan. De anderen willen dat we keihard op de rem trappen en zware maatregelen nemen.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 23:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Wat mij opvalt in deze crisis is het aanhoudende verschil in perceptie en mening tussen de gemiddelde viroloog en de spoed-/longartsen. Artsen lijken meer onder de indruk en roepen actiever op tot maatregelen. Je zou denken dat er een soort cross functional team bestaat waarin uit verschillende disciplines een helder standpunt naar voren komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |