Aantal bevestigde patiënten: 2460 (+409 & +20% t.o.v. gisteren)
Trend blijft doorzetten. Nog steeds in een exponentiële groei, zonder dat einde in zicht is. Het RIVM heeft in drie weken tijd drie keer de richtlijnen m.b.t. het testen verscherpt. In eerste instantie werden familieleden niet meer getest, daarna werden alleen nog maar risicogroepen getest en nu testen ze vooral nog maar bij een (mogelijke) ziekenhuisopname. De trend blijft alsnog overeind en dat is best verontrustend.
12-03: 614
19:03: 2460
Ondanks dat ze vanaf 12-03 minder zijn gaan testen is het aantal x4 gegaan in een week tijd.
Aantal overleden patiënten: 76 (+18 & +31% t.o.v. gisteren)
Afgelopen drie dagen een stijging van 80%, 35% en 31%. Hoewel het lijkt alsof de daling is ingezet is de verwachting wel dat het aantal doden nog flink zal toenemen. Met name als de piek die volgende week pas wordt verwacht doorzet.
Aantal patiënten die opgenomen zijn (geweest): 489 (+81 & +20% t.o.v. gisteren)
Ook het aantal opgenomen patiënten blijven exponentieel stijgen en het levert een "leuke" vergelijking op met het aantal bevestigde patiënten.
12-03: 86
19-03: 489
Waar je bij het aantal bevestigde patiënten tussen 12-03 en 19-03 ziet dat het x4 is gegaan zie je bij het aantal opgenomen patiënten een toename van x5.7 in diezelfde periode.
Aantal patiënten op IC: 177 en vandaag nog geen nieuwe getallen bekend.
Ben heel benieuwd naar de getallen van de komende dage. NVIC zelf dat er verwacht wordt dat 500 tot 1000 extra patiënten op de IC's worden opgenomen in de volgende week.
Ik vind het belachelijk dat ze zo'n grote marge hebben. Een marge van 500 lijkt misschien klein, maar bij een verdubbeling krijg je dus 1000 tot 2000 en bij nog een verdubbeling 2000 tot 4000. Ik zeg absoluut niet dat wij 4000 IC patiënten gaan krijgen, maar het laat wel zien hoe belachelijk groot die marge is. Als je dat combineert met het feit dat de maatregelen die je vandaag neemt pas over minstens een week zichtbaar zijn is het best wel iets gevaarlijks. Nu snap ik al helemaal niet meer waarom ze geen striktere maatregelen nemen. Zij hebben geen enkel idee wat precies op hun afkomt.
Het RIVM gooit opeens ook weer met de NIVEL-peilstation cijfers. Het lijkt er op dat ze dit één keer per week doen, maar er klopt weinig van volgens mij.
05-03: 1 totaal
quote:
Eén nieuwe patiënt werd gevonden via een peilstation van het Nivel. Nivel doet samen met het RIVM onderzoek naar griepachtige verschijnselen. Samen testen zij bij 40 huisartsenpraktijken hoe vaak deze verschijnselen voorkomen en welke virussen deze klachten veroorzaken. Sinds enkele weken wordt bij dit onderzoek ook getest op het nieuwe coronavirus.
12-03: 2 totaal (+1)
quote:
Er is een nieuwe patiënt in de provincie Utrecht gevonden middels de Nivel Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg peilstations. Dat brengt het totaal op 2 patiënten via de Nivel peilstations.
19-03: 17 totaal (+9 volgens RIVM, maar waar zijn die andere 6 vandaan getoverd?)
quote:
Door de NIVEL Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg -peilstations zijn afgelopen week 9 infecties gerapporteerd, waarmee dit totaal 17 wordt.
.... right!