Naar aanleiding van de presentatie vanmiddag.quote:Op woensdag 18 maart 2020 19:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nu ik er meer over nadenk maakt het waarschijnlijk wel een verschil uit.
En dat komt door die 36 cu’s, minder cu’s betekent ook minder grafische mogelijkheden.
Als het nou 10.3TF met 46 cu’s was het in principe gelijk aan, min of meer, de series X.
Nu is het overduidelijk een overklok, hogere frequenties dus, van 9.3 naar 10.3.
Maar goed dat betekent dus meer hitte en verklaard ook dat hele lul verhaal rondom het koeling systeem en dat er zelfs throttle kan optreden in “worst case scenario games”, wat ik ook maar achteraf gezien, een rare opmerking vind.
Mijn twijfels groeien.
quote:PS5 Architect Mark Cerny Says Teraflops Can Be Misleading
In this incredibly detailed dive into the PS5's architecture, Cerny explained that a teraflop is defined as "the computational capability of the vector ALU." This aspect of the system mainly comes down to one facet of the processing speed of the system's GPU (graphics processing unit), specifically for the time it takes to for the console to generate high-quality images. While you can focus on teraflops as a defining indicator of console performance, it's just one of many different factors at work for the platform's capabilities. Prior to the reveal, PS5's specs were detailed, revealing that the console's CPU possesses 8 Zen 2 cores, and the custom GPU with an RDNA 2 architecture can generate up to 10.28 TFLOPs of power. For comparison, the Xbox Series X's GPU can generate up to 12 teraflops--but Cerny made a point to clear the air on what teraflops can actually do for a console.
During the presentation, Cerny took some time to stress that the focus on teraflops can be misleading, as the overall processing capabilities of the system take into account many other factors in addition to teraflops. Cerny made a point to show that 36 CU running at 1 GHz and 48 CU running 0.75 GHz both equate to 4.6 teraflops in power. This explanation helped serve the point that he preferred to look at the GPU's frequency rate when measuring the system's capabilities.
"That's just one part of the GPU, there are a lot of other units--and those other units all run faster when the GPU frequency is higher," Cerny said during the presentation. "At 33 percent higher frequency, rasterization goes 33 percent faster, processing the command buffer goes that much faster, the L1 and L2 caches have that much higher bandwidth, and so on. The only downside is that system memory 33% further away in terms of cycles, but the large number of benefits more than counterbalance that. As a friend of mine said, 'a rising tide lifts all boats.'"
In addition to the detailed explanation of teraflops, audio, and design, we also got a more detailed explanation on how backwards compatibility will work, which includes internal legacy modes for PS4 and PS4 Pro within the PS5's system. For more on our breakdown of Sony's Road to PS5 livestream, along with other updates on the Xbox Series X, be sure to check back with GameSpot for more updates.
Minus OS dus zo’n 700 GB beschikbaar voor games? In dit tempo straks dus weer dat gezeik met max 4 games op de HD.quote:
Naja, dat zou ik ook zeggen als ik minder kracht had.quote:Op woensdag 18 maart 2020 19:36 schreef 2dope het volgende:
[..]
Naar aanleiding van de presentatie vanmiddag.
[..]
Gezien ms aangeedt dat je niet 2x voor dezelfde game moet betalen ben ik t met je eensquote:Op woensdag 18 maart 2020 23:05 schreef Grishenko_ het volgende:
Zeggen dat er remasters beschikbaar zullen zijn, maar dan enkel PS4. I'm out.
Xbox series, ik kies jou.
Of je kijkt mijn video hierboven even, zou prima zo kunnen zijn dat de ps5 zelfs superieur is.quote:Op donderdag 19 maart 2020 07:53 schreef Kickinalfa het volgende:
Wel een beetje tegenvallen.
Een 825 GB SSD en vervolgens een gpu die achterblijft bij de Xbox.
Liever direct een pro variant met betere specs.
Zo even kijkenquote:Op donderdag 19 maart 2020 06:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zoals ik al dacht, maakt dat teraflop verhaal niet echt veel uit qua verschil in kracht of prestaties qua X versus ps5.
En natuurlijk het SSD verhaal, ik vind de oplossing van MS toch beter dan die van Sony.
Denk ook nog wel dat aantal CU's toch wel verschil uit gaan maken, maar we zien het wel weer einde van het jaar. (hopelijk)
Dat klopt blijkbaar niet.quote:Op donderdag 19 maart 2020 11:44 schreef PjotterFRL het volgende:
Het aantal cu's zou vooral helpen bij hardware raytracing, las ik. Dus kan mij voorstellen dat spellen op de Series X daar een stap verder in kunnen gaan dan op de PS5.
Dit vind ik wel fascinerend. Heb je hier een lekenproof filmpje over, of artikel?quote:Op donderdag 19 maart 2020 12:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat klopt blijkbaar niet.
Wat sony lijkt gedaan te hebben is veel meer transistoren op die CU's te zetten (62% meer dan bijv. in de ps4) waardoor het aantal CU's in letterlijke zin minder is, maar het eindresultaat eigenlijk meer is, qua hoe het presteert, dan wat Xbox heeft of zal hebben.
In de presentatie van sony gisteren kwam dat letterlijk naar voren maar in het filmpje wat ik in die ene post had gezet komt dat nog even terug.quote:Op donderdag 19 maart 2020 13:34 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Dit vind ik wel fascinerend. Heb je hier een lekenproof filmpje over, of artikel?
Ja, maar dat is toch wat anders? Dat het beter is dan de PS4 of Xbox One (en ook dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken) dat begrijp ik.quote:Op donderdag 19 maart 2020 14:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
In de presentatie van sony gisteren kwam dat letterlijk naar voren maar in het filmpje wat ik in die ene post had gezet komt dat nog even terug.
36 CU's, 62% meer transistoren wat in vergelijking met een ps4 (pro?) dan zou betekenen 58 CU's.
Dat is meer dan de xbox series X maar anders geïmplementeerd.
In de praktijk vraag ik me wel af hoe en of je überhaupt verschil zal zien.
In het engels van Eurogamer :
In fact, the transistor density of an RDNA 2 compute unit is 62 per cent higher than a PS4 CU, meaning that in terms of transistor count at least, PlayStation 5's array of 36 CUs is equivalent to 58 PlayStation 4 CUs. And remember, on top of that, those new CUs are running at well over twice the frequency.
Bron : https://www.eurogamer.net(...)onys-next-gen-vision
Dat is nogal wat in ieder geval, het is simpelweg anders samengesteld omdat iedere CU letterlijk fysiek groter is.
De frequentie per CU is vele malen sneller dan een ps4 CU en zou dus gelijk staan aan 58 ps4 CU's in het simpel Nederlands.
Hoe dan ook, ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Vandaar dat de teraflop discussie in het licht van dit alles best wel onnodig is.
Nee je kan het niet 1 op 1 vergelijken, 17% op papier ja, maar zo werkt het simpelweg niet qua hardware.quote:Op donderdag 19 maart 2020 14:41 schreef PjotterFRL het volgende:
[..]
Ja, maar dat is toch wat anders? Dat het beter is dan de PS4 of Xbox One (en ook dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken) dat begrijp ik.
Maar dit geeft geen antwoord op de vraag of de RDNA2 van de PS5 beter is dan de RDNA2 van Xbox Series X.
Want dat voordeel bij raytracing krijg ik uit dat filmpje van Digital Foundry niet duidelijk naar voren. De Series X heeft 17% meer grafische kracht. En vooral bij zaken als raytracing zou dat wel eens het verschil kunnen maken.
Dat de CU's van de oude GPU van de PS4 minder goed zijn dan de CU's van de PS5 is mooi. Maar de Series X heeft nog meer van die CU's..
#TERAFLOPtwitter:Wario64 twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 19:24:22 Sony posted an update on PS5 backwards compatibility, stating that "the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5." https://t.co/uAZoUgVurs
"We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch." https://t.co/Yq7CMqP4Gh reageer retweet
Komen ze pas een dag later meequote:Op vrijdag 20 maart 2020 19:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
DAMAGE CONTROL#TERAFLOPtwitter:Wario64 twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 19:24:22 Sony posted an update on PS5 backwards compatibility, stating that "the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5." https://t.co/uAZoUgVurs
"We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch." https://t.co/Yq7CMqP4Gh reageer retweet
#SONYFAIL
quote:Op vrijdag 20 maart 2020 21:18 schreef KennyPowers het volgende:
Dat zei die creep tijdens die presentatie ook gewoon.
Dat was ook ongeveer het enige deel dat ik begreep.
Laf joe lots, nieuwe games willen we op een geile nieuwe consolequote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:03 schreef RickoKun het volgende:
Ach flikker toch op met die backwards compability meuk.
Ik wil nieuwe spellen. Dikke kut aan die figuren die de miljardste skyrim versie willen spelen. Dan hou je de ps4 maar. Echt, komaan man. Jullie zijn het voedsel voor oa Hollywood en de gameindustrie om alles maar te heruitgeven.
Boos.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:03 schreef RickoKun het volgende:
Ach flikker toch op met die backwards compability meuk.
Ik wil nieuwe spellen. Dikke kut aan die figuren die de miljardste skyrim versie willen spelen. Dan hou je de ps4 maar. Echt, komaan man. Jullie zijn het voedsel voor oa Hollywood en de gameindustrie om alles maar te heruitgeven.
Nouja ik interpreteerde het alsquote:Op vrijdag 20 maart 2020 21:23 schreef DKUp het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Er werd inderdaad gezegd dat ze de top 100 PS4-games aan het testen zijn en dat niet alle PS4-games speelbaar zijn op de PS5.
Vandaag wordt gezegd dat bijna alle PS4-spellen gewoon speelbaar zullen zijn op de PS5.
Leuk als die games werken inderdaad maar de prioriteit mag wel flink liggen op nieuwe games die gebruik gaan maken van die super SSD en de minder Teraflops dan van de Series Xquote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:36 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Nouja ik interpreteerde het als
we hebben de top100 spellen getest en ze werken bijna allemaal
conclusie: bijna alle PS4 spellen zijn speelbaar
Ben echt #viesmad op jullie.quote:
Lekker man met een limoentje, trots op jouquote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:39 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Ben echt #viesmad op jullie.
Zal hier de rest van het krat opdrinken om dit te verwerken.
Maar BC zorgt juist voor minder remakes en remastersquote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:03 schreef RickoKun het volgende:
Ach flikker toch op met die backwards compability meuk.
Ik wil nieuwe spellen. Dikke kut aan die figuren die de miljardste skyrim versie willen spelen. Dan hou je de ps4 maar. Echt, komaan man. Jullie zijn het voedsel voor oa Hollywood en de gameindustrie om alles maar te heruitgeven.
Ja, correct, maar ik snap die dealbreakers niet zo dat mensen geen oudere games kunnen spelen.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 23:04 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Maar BC zorgt juist voor minder remakes en remasters
Daarom is BC juist geweldig omdat ze dan geen excuus hebben voor remaster zoveel. En er zijn nog zoveel klassiekers te spelen. Niet iedereen heeft alles al gespeeld natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:03 schreef RickoKun het volgende:
Ach flikker toch op met die backwards compability meuk.
Ik wil nieuwe spellen. Dikke kut aan die figuren die de miljardste skyrim versie willen spelen. Dan hou je de ps4 maar. Echt, komaan man. Jullie zijn het voedsel voor oa Hollywood en de gameindustrie om alles maar te heruitgeven.
A. je investeert in een platform (Sony) waar je wel vanuit gaat (in deze tijd van digitale shops en accounts) dat je die aankopen kan meenemen naar de volgende generatie.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 23:21 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Ja, correct, maar ik snap die dealbreakers niet zo dat mensen geen oudere games kunnen spelen.
In 20 miljoenmiljard pixels, met 20 terahertz beeldverversing.quote:Op woensdag 18 maart 2020 19:06 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ondertussen is de beste game deze generatie te spelen op een console met 352 GIGAFLOPS
Ach, dat zijn mensen die elk jaar Fifa kopen en niet geïnteresseerd zijn in de hardware.quote:Op zondag 22 maart 2020 20:25 schreef chibibo het volgende:
Vandaag eindelijk de beruchte presentatie gekeken. Ik snap de haat die ik her en der zie niet; prima specs en prima presentatie.
Van mij mag er wel een half jaartje uitstel komen van beide consolesquote:Op zondag 22 maart 2020 21:24 schreef DKUp het volgende:
Als we de games zien, zijn we weer allemaal blij
Nou ja mei 2021 gaat wat verquote:Op zondag 22 maart 2020 21:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Van mij mag er wel een half jaartje uitstel komen van beide consoles
Maart zou wel mooi zijn, dan wordt het een verjaardagscadeauquote:
quote:Jason Schreier's industry sources: PS5 is superior in ways that Sony has not communicated yet, but Devs Seem Disappointed by Sony's Communication
"The stuff I'm hearing from developers is very different from what I'm seeing in Sony's marketing strategy,"
"I'm getting texts and DMs from developers being like, this is such a shame, the PS5 is so superior in all these other ways that they're not actually able to message right now, or can't talk about right now. I heard from at least three different people, since the Cerny thing, that the PS5 is actually the superior piece of hardware in a lot of different ways despite what we're seeing in these spec sheets."
https://www.pushsquare.co(...)_sonys_communication
Of dat van die devs klopt of niet, ieder artikel zegt wel weer wat anders.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 07:54 schreef Pheno het volgende:
Blablabla. Dan had Sony niet met zo'n theoretische presentatie moeten komen. Cerny had rustig na de *everything is awesome* reveal de onderliggende technieken voor geïnteresseerden kunnen uitleggen. Sony doet een Xbox One'tje.
Klopt, vandaar ook de "dan had Sony het anders moeten presenteren". Als het waar is. Het gaat mij om de games en die van PlayStation hebben me altijd meer getrokken. Dus vermoedelijk dat er ondanks de schijnbare mindere specs er gewoon 1 in huis komt. Ik heb minder met Halo, Gears en Forza, maar dat zal voor iedereen weer anders zijn. En als Microsoft laat zien wat ze met al die gekochte studios voor exclusiefs gebakken hebben kan het zijn dat er ook een XSX binnenkomtquote:Op dinsdag 24 maart 2020 09:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Of dat van die devs klopt of niet, ieder artikel zegt wel weer wat anders.
De marketing is gewoon inderdaad best wel slecht nu ik er zo over nadenk.
Maar ja je kan beter op de spellen wachten, daar gaat het mij om want dat zat toch altijd wel beter bij Sony dan bij Microsoft.
Een Xbox is ook minder nuttig als je een degelijke pc hebt gezien microsoft alle Xbox spellen (of zoveel mogelijk) ook voor windows uitbrengt of gaat brengen.
De betere combinatie is dan een goeie pc met PlayStation lijkt mij.
Beste van beide werelden als het ware.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |