abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Games woensdag 18 maart 2020 @ 19:36:40 #51
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_192126887
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nu ik er meer over nadenk maakt het waarschijnlijk wel een verschil uit.
En dat komt door die 36 cu’s, minder cu’s betekent ook minder grafische mogelijkheden.

Als het nou 10.3TF met 46 cu’s was het in principe gelijk aan, min of meer, de series X.

Nu is het overduidelijk een overklok, hogere frequenties dus, van 9.3 naar 10.3.
Maar goed dat betekent dus meer hitte en verklaard ook dat hele lul verhaal rondom het koeling systeem en dat er zelfs throttle kan optreden in “worst case scenario games”, wat ik ook maar achteraf gezien, een rare opmerking vind.

Mijn twijfels groeien.
Naar aanleiding van de presentatie vanmiddag.
quote:
PS5 Architect Mark Cerny Says Teraflops Can Be Misleading

In this incredibly detailed dive into the PS5's architecture, Cerny explained that a teraflop is defined as "the computational capability of the vector ALU." This aspect of the system mainly comes down to one facet of the processing speed of the system's GPU (graphics processing unit), specifically for the time it takes to for the console to generate high-quality images. While you can focus on teraflops as a defining indicator of console performance, it's just one of many different factors at work for the platform's capabilities. Prior to the reveal, PS5's specs were detailed, revealing that the console's CPU possesses 8 Zen 2 cores, and the custom GPU with an RDNA 2 architecture can generate up to 10.28 TFLOPs of power. For comparison, the Xbox Series X's GPU can generate up to 12 teraflops--but Cerny made a point to clear the air on what teraflops can actually do for a console.

During the presentation, Cerny took some time to stress that the focus on teraflops can be misleading, as the overall processing capabilities of the system take into account many other factors in addition to teraflops. Cerny made a point to show that 36 CU running at 1 GHz and 48 CU running 0.75 GHz both equate to 4.6 teraflops in power. This explanation helped serve the point that he preferred to look at the GPU's frequency rate when measuring the system's capabilities.

"That's just one part of the GPU, there are a lot of other units--and those other units all run faster when the GPU frequency is higher," Cerny said during the presentation. "At 33 percent higher frequency, rasterization goes 33 percent faster, processing the command buffer goes that much faster, the L1 and L2 caches have that much higher bandwidth, and so on. The only downside is that system memory 33% further away in terms of cycles, but the large number of benefits more than counterbalance that. As a friend of mine said, 'a rising tide lifts all boats.'"

In addition to the detailed explanation of teraflops, audio, and design, we also got a more detailed explanation on how backwards compatibility will work, which includes internal legacy modes for PS4 and PS4 Pro within the PS5's system. For more on our breakdown of Sony's Road to PS5 livestream, along with other updates on the Xbox Series X, be sure to check back with GameSpot for more updates.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_192127142
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:30 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

825GB blijkbaar
Minus OS dus zo’n 700 GB beschikbaar voor games? In dit tempo straks dus weer dat gezeik met max 4 games op de HD.
pi_192127768
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:56 schreef Pheno het volgende:

[..]

Demo is uit :P
Leugens.
pi_192131282
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:56 schreef Pheno het volgende:

[..]

Demo is uit :P
Morgen pas
  woensdag 18 maart 2020 @ 22:46:14 #55
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_192132010
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:36 schreef 2dope het volgende:

[..]

Naar aanleiding van de presentatie vanmiddag.
[..]

Naja, dat zou ik ook zeggen als ik minder kracht had.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 18 maart 2020 @ 23:05:15 #56
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192132487
Zeggen dat er remasters beschikbaar zullen zijn, maar dan enkel PS4. I'm out.

Xbox series, ik kies jou.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  woensdag 18 maart 2020 @ 23:42:07 #57
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_192133257
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 23:05 schreef Grishenko_ het volgende:
Zeggen dat er remasters beschikbaar zullen zijn, maar dan enkel PS4. I'm out.

Xbox series, ik kies jou.
Gezien ms aangeedt dat je niet 2x voor dezelfde game moet betalen ben ik t met je eens
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_192133647
De enige reden voor mij om een Xbox te halen is een Gamepass. That shit is fire yo.
pi_192135347

Zoals ik al dacht, maakt dat teraflop verhaal niet echt veel uit qua verschil in kracht of prestaties qua X versus ps5.

En natuurlijk het SSD verhaal, ik vind de oplossing van MS toch beter dan die van Sony.

Denk ook nog wel dat aantal CU's toch wel verschil uit gaan maken, maar we zien het wel weer einde van het jaar. (hopelijk)
pi_192135832
Wel een beetje tegenvallen.
Een 825 GB SSD en vervolgens een gpu die achterblijft bij de Xbox.

Liever direct een pro variant met betere specs.
pi_192139450
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:53 schreef Kickinalfa het volgende:
Wel een beetje tegenvallen.
Een 825 GB SSD en vervolgens een gpu die achterblijft bij de Xbox.

Liever direct een pro variant met betere specs.
Of je kijkt mijn video hierboven even, zou prima zo kunnen zijn dat de ps5 zelfs superieur is.
pi_192139639
Het aantal cu's zou vooral helpen bij hardware raytracing, las ik. Dus kan mij voorstellen dat spellen op de Series X daar een stap verder in kunnen gaan dan op de PS5.
pi_192139921
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 06:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Zoals ik al dacht, maakt dat teraflop verhaal niet echt veel uit qua verschil in kracht of prestaties qua X versus ps5.

En natuurlijk het SSD verhaal, ik vind de oplossing van MS toch beter dan die van Sony.

Denk ook nog wel dat aantal CU's toch wel verschil uit gaan maken, maar we zien het wel weer einde van het jaar. (hopelijk)
Zo even kijken _O_
SOONY
pi_192140324
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:44 schreef PjotterFRL het volgende:
Het aantal cu's zou vooral helpen bij hardware raytracing, las ik. Dus kan mij voorstellen dat spellen op de Series X daar een stap verder in kunnen gaan dan op de PS5.
Dat klopt blijkbaar niet.
Wat sony lijkt gedaan te hebben is veel meer transistoren op die CU's te zetten (62% meer dan bijv. in de ps4) waardoor het aantal CU's in letterlijke zin minder is, maar het eindresultaat eigenlijk meer is, qua hoe het presteert, dan wat Xbox heeft of zal hebben.

De CPU is lager geklokt maar op vaste snelheid (soort van), de GPU is dan weer behoorlijk overgeklokt, ongekend hoog zelfs zeker voor een console.
Dat alles heeft dan weer te maken dat Sony er voor heeft gekozen de stroomtoevoer ten alle tijden gelijk te houden en daarmee de frequentie van de CPU/GPU daar op aan te passen on the fly, in plaats van andersom.

Een redelijk unieke oplossing wat ik nog nooit eerder ben tegengekomen, het betekent wel dat de ps5 altijd maximaal kan renderen en data verwerken, ongeacht hoe warm de omgeving is buiten je ps5. (omdat het bijv. in een kast staat)

Al met al, als ik het dan zo hoor van digital foundry, is de ps5 helemaal zo slecht nog niet.

Dan val ik hoogstens nog over het SSD verhaal, ik vind het enerzijds goed dat wij als consument uiteindelijk zelf een eigen SSD (mits het compatible is met de eisen) er in kunnen zetten.. anderzijds kan dat juist gezeik opleveren en is de plug en play oplossing van Microsoft ook helemaal niet zo onaardig gezien je het toch mee kan nemen naar een andere xbox en verder gaan met de banaan.

Daar zit natuurlijk een prijskaartje aan, maarrrr.. zulke snelle (liefst 7+ GB/s) nvme's SSD's zullen ook niet bepaald goedkoop zijn.

Dus tja, tit for tat.
pi_192140565
Digital Foundry dat zijn idd geen koekenbakkers.
Of ja, misschien alleen hobbymatig :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192140754
We zien het wel met de games en de comparisons met de PS5 en Xbox Series X.
SOONY
pi_192140828
Wanneer krijgen we eindelijk te zien hoe de PS5 er definitief uit gaat zien?
Is daar al iets over bekend?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192141265
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_192141739
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat klopt blijkbaar niet.
Wat sony lijkt gedaan te hebben is veel meer transistoren op die CU's te zetten (62% meer dan bijv. in de ps4) waardoor het aantal CU's in letterlijke zin minder is, maar het eindresultaat eigenlijk meer is, qua hoe het presteert, dan wat Xbox heeft of zal hebben.

Dit vind ik wel fascinerend. Heb je hier een lekenproof filmpje over, of artikel?
pi_192143208
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:34 schreef PjotterFRL het volgende:

[..]

Dit vind ik wel fascinerend. Heb je hier een lekenproof filmpje over, of artikel?
In de presentatie van sony gisteren kwam dat letterlijk naar voren maar in het filmpje wat ik in die ene post had gezet komt dat nog even terug.

36 CU's, 62% meer transistoren wat in vergelijking met een ps4 (pro?) dan zou betekenen 58 CU's.

Dat is meer dan de xbox series X maar anders geïmplementeerd.
In de praktijk vraag ik me wel af hoe en of je überhaupt verschil zal zien.

In het engels van Eurogamer :
In fact, the transistor density of an RDNA 2 compute unit is 62 per cent higher than a PS4 CU, meaning that in terms of transistor count at least, PlayStation 5's array of 36 CUs is equivalent to 58 PlayStation 4 CUs. And remember, on top of that, those new CUs are running at well over twice the frequency.

Bron : https://www.eurogamer.net(...)onys-next-gen-vision

Dat is nogal wat in ieder geval, het is simpelweg anders samengesteld omdat iedere CU letterlijk fysiek groter is.
De frequentie per CU is vele malen sneller dan een ps4 CU waardoor 36 ps5 CU's dus gelijk staan aan 58 ps4 CU's in het simpel Nederlands. :P Hopelijk is het duidelijk, uitleggen is niet mijn sterkste kant.

Hoe dan ook, ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Vandaar dat de teraflop discussie in het licht van dit alles best wel onnodig is.

[ Bericht 14% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 19-03-2020 14:39:35 ]
pi_192143393
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

In de presentatie van sony gisteren kwam dat letterlijk naar voren maar in het filmpje wat ik in die ene post had gezet komt dat nog even terug.

36 CU's, 62% meer transistoren wat in vergelijking met een ps4 (pro?) dan zou betekenen 58 CU's.

Dat is meer dan de xbox series X maar anders geïmplementeerd.
In de praktijk vraag ik me wel af hoe en of je überhaupt verschil zal zien.

In het engels van Eurogamer :
In fact, the transistor density of an RDNA 2 compute unit is 62 per cent higher than a PS4 CU, meaning that in terms of transistor count at least, PlayStation 5's array of 36 CUs is equivalent to 58 PlayStation 4 CUs. And remember, on top of that, those new CUs are running at well over twice the frequency.

Bron : https://www.eurogamer.net(...)onys-next-gen-vision

Dat is nogal wat in ieder geval, het is simpelweg anders samengesteld omdat iedere CU letterlijk fysiek groter is.
De frequentie per CU is vele malen sneller dan een ps4 CU en zou dus gelijk staan aan 58 ps4 CU's in het simpel Nederlands. :P

Hoe dan ook, ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Vandaar dat de teraflop discussie in het licht van dit alles best wel onnodig is.
Ja, maar dat is toch wat anders? Dat het beter is dan de PS4 of Xbox One (en ook dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken) dat begrijp ik.

Maar dit geeft geen antwoord op de vraag of de RDNA2 van de PS5 beter is dan de RDNA2 van Xbox Series X.

Want dat voordeel bij raytracing krijg ik uit dat filmpje van Digital Foundry niet duidelijk naar voren. De Series X heeft 17% meer grafische kracht. En vooral bij zaken als raytracing zou dat wel eens het verschil kunnen maken.

Dat de CU's van de oude GPU van de PS4 minder goed zijn dan de CU's van de PS5 is mooi. Maar de Series X heeft nog meer van die CU's..
pi_192143535
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:41 schreef PjotterFRL het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch wat anders? Dat het beter is dan de PS4 of Xbox One (en ook dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken) dat begrijp ik.

Maar dit geeft geen antwoord op de vraag of de RDNA2 van de PS5 beter is dan de RDNA2 van Xbox Series X.

Want dat voordeel bij raytracing krijg ik uit dat filmpje van Digital Foundry niet duidelijk naar voren. De Series X heeft 17% meer grafische kracht. En vooral bij zaken als raytracing zou dat wel eens het verschil kunnen maken.

Dat de CU's van de oude GPU van de PS4 minder goed zijn dan de CU's van de PS5 is mooi. Maar de Series X heeft nog meer van die CU's..
Nee je kan het niet 1 op 1 vergelijken, 17% op papier ja, maar zo werkt het simpelweg niet qua hardware.

Een ps4 had overigens 18 CU's, dat is dus een enorme toename.

Ik ben niet supertechnisch aangelegd wat dit betreft.
Men staart zich blind op de pure cijfers, 36 CU's vs 52 van de X, maar die 52 CU's zijn aanzienlijk lager geklokt.

10.3 TF vs 12 wat dan ~20% verschil is, maar teraflops is meer een simpel metrisch iets, betekent heel weinig in dit geval.

Dan is er nog de veel snellere SSD wat sowieso verschil gaat uitmaken, als het werkt zoals geadverteert.. maar zelfs bij iets minder snel heb je het alsnog over een 75% snellere SSD dan die van microsoft en dat kan qua game plezier best een hoop uitmaken.

Dus tja het is niet heel eenvoudig zo te vergelijken, beide partijen hebben juist (ondanks eigenlijk dezelfde hardware) voor een totaal andere insteek gekozen qua hoe die hardware precies functioneert.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 19:47:54 #73
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_192171184
DAMAGE CONTROL

Wario64 twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 19:24:22 Sony posted an update on PS5 backwards compatibility, stating that "the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5." https://t.co/uAZoUgVurs

"We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch." https://t.co/Yq7CMqP4Gh reageer retweet
#TERAFLOP

#SONYFAIL
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_192171243
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 19:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
DAMAGE CONTROL

Wario64 twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 19:24:22 Sony posted an update on PS5 backwards compatibility, stating that "the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5." https://t.co/uAZoUgVurs

"We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch." https://t.co/Yq7CMqP4Gh reageer retweet
#TERAFLOP

#SONYFAIL
Komen ze pas een dag later mee :+
SOONY
pi_192173371
Dat zei die creep tijdens die presentatie ook gewoon.

Dat was ook ongeveer het enige deel dat ik begreep. :+
You're Fucking Out, I'm Fucking In
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')