Ik doe alleen chat, dus weet niet alles van de telefoon.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:31 schreef Granqvist het volgende:
Hallo, waar wordt het meest voor gebeld? (bv rouwverwerking, of zelfmoord neigingen).
Interessant wel, leuk dat je dit doet!
De verhalen die mij verdrietig, of misschien beter gezegd, machteloos maken zijn de verhalen van mensen die zo met zichzelf in de knoop zitten dat ze geen uitweg zien.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:41 schreef 0108daniel het volgende:
Ik snap dat je niet mag zeggen waarover te gesprekken gaan, maar mag je wel zeggen wat je het heftigste verhaal vond waarvan je zelf ook verdrietig werd?
Het geeft zeker voldoening.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:44 schreef Smallish het volgende:
Mooi werk wat veel voldoening geeft, lijkt me.
Je geeft zelf aan hoeveel en welke uren je wilt werken? Zit er een minimum aantal uren aan vast of is het wat flexibel?
Klopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 18:56 schreef Peter het volgende:
De Luisterlijn is ontstaan vanuit de kerk las ik, in hoeverre speelt geloof een rol in de gesprekken? Wordt er altijd gestuurd op bidden e.d.?
Op dit moment ongeveer de helft van de gesprekken. Soms bellen mensen voor advies en dan verwijzen we ze door naar het RIVM of een hulporganisatie als het rode Kruis.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 19:17 schreef Magica het volgende:
Hoeveel % van je telefoontje nu gaat over corona?
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend
Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?
Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Ik ben zelf werkzaam in de zorg en dit was een mooie manier om daar ook op andere wijze mee bezig te zijn. Als vrijwilliger (en zeker bij De Luisterlijn) 'moet' je een stuk minder dan in de reguliere hulpverlening. Wij luisteren naar het verhaal van de ander, zonder oordeel. Denken desgewenst mee maar als de chatter/beller daar verder niets mee doet dan is dat zijn of haar eigen keuze. Wij dringen niets op.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend
Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?
Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Sluit mooi aan op mijn vorige antwoord.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:20 schreef summer2bird het volgende:
Moet je ook actie ondernemen in erg zorgelijke gevallen?
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Zoals ik al aangaf krijgen we, voor we beginnen, een training. En daar leer je een aantal gesprekstechnieken, maar wordt ook aandacht gegeven aan hoe je zelf in een gesprek staat.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Het komt zeker voor dat wij een gesprek zelf beëindigen. Afgekapt klinkt heel onvriendelijk, wij proberen dat wel op een zachte manier te doen. Bij voorbeeld als je al heel lang in gesprek bent en je merkt dat iemand in herhaling valt. Of iemand gaat over je eigen grenzen heen in taalgebruik of onderwerp. Ik geef dan de reden aan waarom ik het gesprek ga afronden, en vaak met een samenvatting van wat is besproken. Meestal is er wel begrip voor. En men kan altijd opnieuw chatten of bellen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Heb je een gesprek wel eens afgekapt? Wat voor situatie was dat?
Ik ben chatterquote:Op woensdag 18 maart 2020 06:30 schreef maily het volgende:
Hoe neem je de telefoon op? Met je eigen voornaam?
Of chattersquote:Op woensdag 18 maart 2020 07:54 schreef qajariaq het volgende:
Zijn er ook bellers die later zelf vrijwilliger worden? Voor bestrijding van eenzaamheid lijkt dat een hele logische oplossing.
Of chatquote:Op woensdag 18 maart 2020 07:56 schreef SwaPore het volgende:
Uhm... is het plat gezegd, een soort van R&P rubriek maar dan via de telefoon?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Dat ik weet dan, want alles is anoniemquote:Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen
Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
quote:Op woensdag 18 maart 2020 09:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben chatter
En gebruik een nickname. Zeker omdat mensen geen stem horen maakt dat het toch wat persoonlijker, weten ze tenminste dat ze met een vrouw chatten.
Voor zover ik weet kan dat ook aan de telefoon, maar je kunt ook zonder naam opnemen, dus alleen zeggen dat men met De Luisterlijn spreekt.
Je echte naam gebruiken wordt afgeraden. Dan kan een heftig gesprek soms te dichtbij komen, en als je erg actief bent op social media ben je vindbaarder.
Edit: oh iemand was al eerder zie ik.quote:Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!
Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen?
Zelf heb ik eens een oud collega aan de lijn gehad met suïcide ideeén.quote:Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen
Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
Een chatgesprek duurt gemiddeld 45 minuten. Maar daar zit van alles tussen: van 5 minuten tot anderhalf uur. Het ligt er maar net aan waar de ander het over wil hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:48 schreef Granqvist het volgende:
Hoeveel tijd ben je gemiddeld per chat kwijt? En heb je ook 'vaste klanten' die je vaker spreekt?
Ja, helaas welquote:Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!
Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen? Of die alles bij elkaar verzinnen?
Hoe filter je die lui eruit? Krijg je dat ook bij je training?
Ja, pfff... er zijn zoveel fijne gesprekken. Net zoals er ook gesprekken zijn waarbij ik achteraf denk dat ik het anders had kunnen doen. Die bespreek je dan met je collega's.quote:Op welk gesprek kijk je met een ontzettend goed gevoel terug en is er een gesprek waarvan je achteraf zegt dat je het anders aan had moeten pakken?
Anonimiteit is een kernwaarde in onze organisatie.quote:Op woensdag 18 maart 2020 18:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wanneer iemand bijvoorbeeld een strafbaar feit heeft begaan en bij jouw komen vertellen. Wat ga je het doen?
oud-collegaquote:Op woensdag 18 maart 2020 20:51 schreef LeesFoknl het volgende:
Toen ik er bijna een halve eeuw geleden werkte waren het vooral
1- sexbellers
2- eenzaamheid
3- relatieproblemen
En daarnaast een mix van andere onderwerpen en problemen incl. suïcide, acute opvang (veilige plaats om direct heen te kunnen gaan), ziekte en rouwverwerking.
Het heette toen nog Telefonische Hulpdienst, daarna Sensoor en nu dus Luisterlijn.
Je eerste vraag heb ik inmiddels beantwoord.quote:Op woensdag 18 maart 2020 22:53 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar of jullie vaste “klanten” hebben, wij hebben in de supermarkt echt een paar mensen die iédereen kent. (Zijn vaak niet de leukste mensen helaas )
Met hoeveel mensen zijn jullie tegelijkertijd online/aan de telefoon? En heb je dan je hele dienst wat te doen, (met misschien meerdere gesprekken tegelijk?) of heb je ook wel eens 4 uur lang niks gehad? Heb je tijdens de dienst contact met je andere actieve collega’s?
Ja, dat komt voor.quote:Op woensdag 18 maart 2020 23:54 schreef ejvdb het volgende:
Heb je (of een collega) wel eens (een goed/leuk gesprek met een 'contactpersoon' gehad dat jullie eigenlijk prive wel eens wilden afspreken? Is dit ook eens gebeurd?
Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).quote:Op donderdag 19 maart 2020 08:02 schreef klappernootopreis het volgende:
Merk je nu het coronavirus heerst dat er een toename is van het aantal gesprekken?
er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?quote:Op donderdag 19 maart 2020 09:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).
En mensen hebben nu meer tijd, afspraken zijn afgezegd etc. En dan kun je soms (nog meer) gaan piekeren. Of mensen vervelen zich en zoeken contact voor een praatje. Ook dat kan.
We kunnen ervoor kiezen twee gesprekken tegelijkertijd te voeren. Maar ik doe dat eigenlijk nooit, en hoor dat ook van mijn collega's. We willen onze volle aandacht geven aan één gesprek.quote:Op donderdag 19 maart 2020 10:10 schreef Barreltje het volgende:
Heb je eigenlijk maar 1 chat aanstaan of heb je er meerdere tegelijkertijd open staan?
Weet je, die leegte was er al, maar die is vaak zo onzichtbaar. Er is ontzettend veel eenzaamheid in Nederland. Maar die zie je niet, achter die gesloten deuren..quote:Op donderdag 19 maart 2020 10:14 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?
Zonder saamhorigheid en hoop zijn we verloren. Jij bent een baken van troost. Zeggen mensen dit wel eens tegen je?quote:Op donderdag 19 maart 2020 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Weet je, die leegte was er al, maar die is vaak zo onzichtbaar. Er is ontzettend veel eenzaamheid in Nederland. Maar die zie je niet, achter die gesloten deuren..
Nu krijgt het opeens een gezicht, voelen mensen die normaal een volle agenda hebben het ook. En daarbij, een volle agenda hebben wil absoluut niet zeggen dat je je niet eenzaam kunt voelen op één of meerdere vlakken van je leven.
Het is nu wel drukker bij De Luisterlijn. Door de zorgen om Corona, maar ook omdat mensen die zich al eenzaam voelden, maar normaal nog een clubje of andere activiteit hadden om naartoe te gaan, dit nu ook moeten missen. En geen bezoek kunnen ontvangen. En dan wordt het nog stiller.
Het is mooi om te zien hoe Nederland dit oppakt, hoeveel particuliere initiatieven er zijn om mensen te helpen. Ik hoop maar dat die gedachte blijft leven, ook nadat deze crisis voorbij is. Want ook dan blijft die aandacht en zorg voor elkaar nodig.
Dat hoop ik nou oprecht .....quote:Op donderdag 19 maart 2020 11:28 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Zonder saamhorigheid en hoop zijn we verloren. Jij bent een baken van troost. Zeggen mensen dit wel eens tegen je?
(reactie getypt, maar die is niet gepost...)quote:Op donderdag 19 maart 2020 11:28 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Zonder saamhorigheid en hoop zijn we verloren. Jij bent een baken van troost. Zeggen mensen dit wel eens tegen je?
Houd de site van het RIVM aan voor de meest recente en meest accurate berichtgeving /De Luisterlijn.quote:Op donderdag 19 maart 2020 14:20 schreef ThunderBitch het volgende:
Hoi, kent iemand een site waar je kunt checken of een bericht een hoax is?
OK. thanx, maar het is een algemene vraag over hoaxes. Ga daar wel kijken.quote:Op donderdag 19 maart 2020 14:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Houd de site van het RIVM aan voor de meest recente en meest accurate berichtgeving /De Luisterlijn.
Verder denk ik dat dit niet het juiste topic is voor je vraag, kijk eens in subforum COR.
lijkt me lastig. heb je dan wel eens een gevoel dat je misschien wel machteloos aan de "andere kant van de lijn" hangt?quote:Op donderdag 19 maart 2020 14:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
(reactie getypt, maar die is niet gepost...)
Niet letterlijk, maar ik word wel regelmatig bedankt door chatters.
Ze kunnen na afloop van het gesprek ook een waardering achterlaten. Is niet verplicht.
Soms is die waardering minder positief, maar daarvan kan ik alleen maar leren. Zo'n gesprek ga ik dan ook nog eens na in mijn hoofd om te kijken wat ik anders/beter had kunnen doen zodat die ander zich meer gehoord had gevoeld.
Leuk, ja, met vooral de nadruk op oudquote:
Soms wel. Maar dat kan ik ook wel weer relatieveren. Wij zijn anoniem en op afstand en daar zitten grenzen aan. Vaak is er wel andere hulp beschikbaar maar is die persoon daar nog niet aan toe. En soms is het leed zo groot dat je moet beseffen dat je dat nooit in één gesprek kunt oplossen. Maar je kunt het wel, al is het misschien maar voor even, een klein stukje dragelijker maken.quote:Op donderdag 19 maart 2020 15:12 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
lijkt me lastig. heb je dan wel eens een gevoel dat je misschien wel machteloos aan de "andere kant van de lijn" hangt?
Dat waren veel uren! Tegenwoordig is het een uur of vier, soms een extra dienst als dat nodig is (en nu dus extra inzet waar men kan). Leuk dat het je heeft geholpen bij je verdere ontwikkeling.quote:Op donderdag 19 maart 2020 21:37 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Leuk, ja, met vooral de nadruk op oud
Ik heb 4-5 jaren aan de telefoon diensten gedraaid. 15 tot 20 uur per week, vrijwilliger. IK was nog erg jong, begin 20.
Chatten bestond nog niet. Was een heel leuke tijd en veel van geleerd. Van mensen maar ook van gesprekstechniek, wat mij in latere, betaalde banen zeer goed van pas kwam en waardoor ik mij in een bepaalde richting via studie verder ben gaan ontwikkelen.
Wat ik eerder zei: werkzaam in de zorg en ook op een andere manier willen bijdragen. En het is goed voor je eigen ontwikkeling zoals Fok-it al zei. Je leert ontzettend veel, elk gesprek weer.quote:
Aan de telefoon? *boks*quote:Op vrijdag 20 maart 2020 01:21 schreef kree het volgende:
Mijn ma doet dat Als luisteraar dan. Maar het kan nog heftig zijn wel af ertoe
Chatgesprekken worden voor een korte periode bewaard voor trainingsdoeleinden. Denk aan casuïstiek in de basistraining en als inspiratie voor thema bijeenkomsten voor ervaren vrijwilligers.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 11:07 schreef Meridiaan het volgende:
Worden de chatgespreekn bewaard of direct weggegooid? Hoe zit het wbt de privacy van de beller of chatter?
Hijgen is alleen toegestaan als je astma hebtquote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Is het alleen een luisterlijn? Of ook een hijglijn?
Ik vraag dit voor mijn goede vriend @:zipportal
ook dat is al een keer gebeurd, dat een meneer werd ingeschat als sexbeller en daarom toen nogal nors de dus eens goed de "veronderstelde" waarheid werd gezegd door een vrijwilligster, en zijn vrouw terugbelde om uit te leggen dat haar man astmatisch was. Natuurlijk erg zielig voor zo'n man!quote:Op vrijdag 20 maart 2020 14:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hijgen is alleen toegestaan als je astma hebt
Ik had me wat meer mogen verdiepen in de telefoon, daar komen veel vragen over! Gelukkig kan ik altijd even checken bij een collegaquote:Op vrijdag 20 maart 2020 16:32 schreef summer2bird het volgende:
Is er een limiet met hoe lang je met iemand aan de telefoon mag hangen? (bedoel qua minuten)
Worden jullie ook wel eens gebeld door mensen die een grapje uit halen?
Zit je in een callcentrum of doe je dit thuis?
Fijn om te horenquote:Op vrijdag 20 maart 2020 22:54 schreef schaapblaat het volgende:
Ik heb geen vraag maar wil je/jullie wel mijn complimenten geven!
Afgelopen maand 3 keer gebeld met de luisterlijn en mijn verhaal kwijt gekund (gesprekken van 40 min tot een uur) en hoewel het niet altijd even goed klikt met de persoon die je aan de lijn krijgt vind ik het wel erg fijn dat jullie dit vrijwillig doen!
Wat kan ik zeggen om je over de streep te trekken?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 07:59 schreef Peejtur het volgende:
Als ik je zie typen, zit ik eraan te twijfelen om mij als vrijwilliger aan te melden. Klinkt interessant.
Je kunt tijd voor me regelen hier met een vrouw, dreumes en 1 onderwegquote:Op zaterdag 21 maart 2020 10:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wat kan ik zeggen om je over de streep te trekken?
Misschien kan "VraagWatJeWil" eens uitleggen en vertellen hoe een "sollicitatie" procedure in zijn werk gaat, hoe men dat het eenvoudigst kan doen (Bureau in de regio of cebtraal bv.) maar tevens hoe de intake en de "opleiding" er uit zien,hoe lang inclusief een tijdje eerst ernaast zitten en zo.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 07:59 schreef Peejtur het volgende:
Als ik je zie typen, zit ik eraan te twijfelen om mij als vrijwilliger aan te melden. Klinkt interessant.
Helaas heb ik daarvoor geen toverstokje....quote:Op zaterdag 21 maart 2020 10:31 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Je kunt tijd voor me regelen hier met een vrouw, dreumes en 1 onderweg
Maar succes met De Luisterlijn!
Zoals je kon lezen kan ik voor Peetjur geen extra tijd toveren.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 15:12 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Misschien kan "VraagWatJeWil" eens uitleggen en vertellen hoe een "sollicitatie" procedure in zijn werk gaat, hoe men dat het eenvoudigst kan doen (Bureau in de regio of cebtraal bv.) maar tevens hoe de intake en de "opleiding" er uit zien,hoe lang inclusief een tijdje eerst ernaast zitten en zo.
Zo ben ik zelf ook nieuwsgierig naar wat men vroeger noemde - de sociale kaart - een kaartenbak met allerlei kaartjes met adressen en mogelijkheden, regelingen, info om mensen voor en in allerlei gevallen naar te verwijzen.
Kan mij voorstellen dat dat tegenwoordig in een tweede computer op je bureau zit.
Ook, vroeger waren de nachtdiensten van 23.00 tot 08.00 uur. Is dat nu ook nog de hele nacht?
Ik ben werkzaam in de zorg en wilde naast mijn reguliere baan ook op een andere manier bijdragen.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 19:03 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:
Heb je zelf ook te maken gehad met depressie/psychiatrie etcetera. Of ben je werkzaam in psychiatrie buiten de luisterlijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |