abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:20:35 #1
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192098426
200130_27682_vraagwatjewil.jpg

Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een vrijwilligster bij de luisterlijn, een organisatie die er is voor mensen die hun verhaal kwijt willen. Dus ben je benieuwd welke verhalen er aangehoord worden, of het de bedoeling is veel terug te praten of er wel eens ruzie ontstaat aan de lijn, en of de corona crises hun werkdruk verhoogt, vraag het hier!

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:24:06 #2
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192098481
Ik werk dus als vrijwilliger bij De Luisterlijn (hoofdletters :P )

De Luisterlijn is een organisatie die 24 uur per dag, 7 dagen in de week een luisterend oor biedt aan iedereen die anoniem behoefte heeft aan een gesprek.
We hebben ook een hele gave website :+

www.deluisterlijn.nl

Als vrijwilliger krijg je vooraf een training, waarna je aan de telefoon of chat gaat werken. Ikzelf ben vrijwilliger bij de chat.

En met deze Corona crisis merken we dat heel veel gesprekken hierover gaan.

Vragen? Shoot!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:25:47 #3
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192098507
Ik ga trouwens geen letterlijke gesprekken online gooien ivm de anonimiteit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192098633
Hallo, waar wordt het meest voor gebeld? (bv rouwverwerking, of zelfmoord neigingen).

Interessant wel, leuk dat je dit doet! :)
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:38:40 #5
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192098754
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:31 schreef Granqvist het volgende:
Hallo, waar wordt het meest voor gebeld? (bv rouwverwerking, of zelfmoord neigingen).

Interessant wel, leuk dat je dit doet! :)
Ik doe alleen chat, dus weet niet alles van de telefoon.
Wel weet ik dat de onderwerpen vaak hetzelfde zijn, alleen zijn chatters vaak wat jonger.

Mensen chatten vaak met ons omdat ze eenzaam zijn. En die eenzaamheid kan komen door ziekzijn, depressie, onverwerkte rouw, weinig vrienden etc.
Ook tref ik regelmatig mensen die vragen hebben bij/over hun relatie. Ongelukkig zijn in een relatie, of geen relatie hebben en dat erg missen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192098806
Ik snap dat je niet mag zeggen waarover te gesprekken gaan, maar mag je wel zeggen wat je het heftigste verhaal vond waarvan je zelf ook verdrietig werd?
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:44:12 #7
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192098862
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:41 schreef 0108daniel het volgende:
Ik snap dat je niet mag zeggen waarover te gesprekken gaan, maar mag je wel zeggen wat je het heftigste verhaal vond waarvan je zelf ook verdrietig werd?
De verhalen die mij verdrietig, of misschien beter gezegd, machteloos maken zijn de verhalen van mensen die zo met zichzelf in de knoop zitten dat ze geen uitweg zien.
Dan gaat het niet om zelfmoord, maar om mensen die zich altijd slachtoffer voelen en niet bij machte zijn uit die rol te kruipen. Die daardoor vaak tegen onbegrip aanlopen, in een isolement komen en nog ongelukkiger worden.
Ik zou ze door elkaar willen schudden, bij de hand willen nemen en hen helpen een ander leven op te bouwen, maar dat gaat niet. Ik kan alleen maar luisteren. En vaak lucht hen dat op, dus dat helpt mij dan ook.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192098864
Mooi werk wat veel voldoening geeft, lijkt me.

Je geeft zelf aan hoeveel en welke uren je wilt werken? Zit er een minimum aantal uren aan vast of is het wat flexibel?
Is dat zo?
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:52:40 #9
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192099031
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:44 schreef Smallish het volgende:
Mooi werk wat veel voldoening geeft, lijkt me.

Je geeft zelf aan hoeveel en welke uren je wilt werken? Zit er een minimum aantal uren aan vast of is het wat flexibel?
Het geeft zeker voldoening.

De Luisterlijn vraagt van iedere vrijwilliger één dienst per week (48 per jaar). Die kun je zelf inplannen in een maandrooster. Diensten zijn gemiddeld vier uur.
En soms doe je een extra dienst, als iemand ziek is bij voorbeeld. Of je ruilt onderling, als een geplande dienst toch niet uitkomt.

Verder hebben we gemiddeld één keer per zes weken een bijscholing. Dat kan een bijeenkomst zijn over een thema, of een gastspreker, of je bespreekt in een kleine groep vrijwilligers een gesprek wat je is bijgebleven. Dat laatste is erg fijn. Dan kun je van je afpraten, en tips krijgen als zo'n gesprek bij voorbeeld niet lekker liep.
Alles wat je daar bespreekt blijft uiteraard binnen die vier muren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Spellchecker dinsdag 17 maart 2020 @ 17:17:34 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192099634
Wat een mooi beroep heb je, dat je mensen zo kunt "helpen"!
pi_192101954
De Luisterlijn is ontstaan vanuit de kerk las ik, in hoeverre speelt geloof een rol in de gesprekken? Wordt er altijd gestuurd op bidden e.d.?
dag
pi_192102455
Hoeveel % van je telefoontje nu gaat over corona?
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:30:26 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192102770
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:56 schreef Peter het volgende:
De Luisterlijn is ontstaan vanuit de kerk las ik, in hoeverre speelt geloof een rol in de gesprekken? Wordt er altijd gestuurd op bidden e.d.?
Klopt.
Maar dat is inmiddels ruim 60 jaar geleden en geloof speelt net zo'n grote (of kleine) rol in gesprekken zoals jij en ik die zouden hebben.
Sommige mensen zijn gelovig en als geloof een grote rol speelt in hun leven is het niet vreemd als dat in een gesprek doorklinkt.En dat kan bij ons. Zolang mensen ons hun geloof niet gaan opdringen.

Gesprekken over geloof maken maar een heel klein deel uit van de gesprekken die ik heb. Bij de meesten komt het niet ter sprake en in de training wordt daar ook geen extra aandacht aan gegeven.

Wij zijn inmiddels duidelijk een seculiere, voor iedere persoon, ongeacht diens religie, toegankelijke dienst.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:31:38 #14
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192102803
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:17 schreef Magica het volgende:
Hoeveel % van je telefoontje nu gaat over corona?
Op dit moment ongeveer de helft van de gesprekken. Soms bellen mensen voor advies en dan verwijzen we ze door naar het RIVM of een hulporganisatie als het rode Kruis.
Maar vaak willen mensen even hun angsten en zorgen delen. Of een praatje maken, omdat ze al een week thuis zitten met weinig contacten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 20:00:56 #15
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192103664
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend

Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?

Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192104324
Moet je ook actie ondernemen in erg zorgelijke gevallen?
Twiddel
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:09:03 #17
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192105578
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend

Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?

Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend

Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?

Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Ik ben zelf werkzaam in de zorg en dit was een mooie manier om daar ook op andere wijze mee bezig te zijn. Als vrijwilliger (en zeker bij De Luisterlijn) 'moet' je een stuk minder dan in de reguliere hulpverlening. Wij luisteren naar het verhaal van de ander, zonder oordeel. Denken desgewenst mee maar als de chatter/beller daar verder niets mee doet dan is dat zijn of haar eigen keuze. Wij dringen niets op.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:20 schreef summer2bird het volgende:
Moet je ook actie ondernemen in erg zorgelijke gevallen?
Sluit mooi aan op mijn vorige antwoord.
We zijn anoniem dus dat maakt het voor mensen heel veilig om met ons in gesprek te gaan. Dat vinden wij heel belangrijk maar maakt het voor ons tegelijkertijd lastig om een melding te maken als we grote zorgen hebben.

We proberen we altijd het gesprek aan te gaan. Want die persoon zoekt immers actief het contact met ons. En meestal is dat een teken dat iemand hulp wil, ook al spreken ze dat niet meteen uit.
Vaak zie je ook dat zo'n gesprek helpt. Iemand komt tot rust, krijgt weer wat kracht en kan verder. Of zoekt zelf contact met familie, vrienden of hulpverlening.
Soms verwijzen we ook door naar 113-online, een hulplijn die specifiek gericht is op mensen met een doodswens. Maar ook hier geldt dat de beller of chatter zelf contact moet opnemen. Dat kunnen wij niet voor ze doen.

We kunnen in zo'n geval altijd napraten met een beroepskracht, als dat nodig is.

En zulke heftige gesprekken maken gelukkig maar een heel klein deel uit van het geheel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192107030
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
pi_192107041
Heb je een gesprek wel eens afgekapt? Wat voor situatie was dat?
  Spellchecker woensdag 18 maart 2020 @ 06:30:40 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192111059
Hoe neem je de telefoon op? Met je eigen voornaam?
pi_192111515
Zijn er ook bellers die later zelf vrijwilliger worden? Voor bestrijding van eenzaamheid lijkt dat een hele logische oplossing.
pi_192111540
Uhm... is het plat gezegd, een soort van R&P rubriek maar dan via de telefoon? :P
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:19:51 #23
167870 luciferhout
hout van lucifer
pi_192112631
Allereerst super dat je je inzet voor anderen :)

Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
luciferhout, en niets anders!
hier had uw reclame kunnen staan!
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:46:16 #24
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113131
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Zoals ik al aangaf krijgen we, voor we beginnen, een training. En daar leer je een aantal gesprekstechnieken, maar wordt ook aandacht gegeven aan hoe je zelf in een gesprek staat.
Dat gaat ook om je eigen gevoel bij een gesprek en hoe het verloopt. Soms loopt een contact niet lekker en kom je er niet achter waar dat aan ligt. En dan kun je bij voorbeeld je gesprekspartner vragen hoe hij erin staat. Diens antwoord kan heel verhelderend zijn.

Of je merkt dat je gefrustreerd raakt over de situatie van je gesprekspartner en deze wil helpen door tips te gaan geven. Maar dat werkt juist tegengesteld, veel chatters (en ik denk ook bellers) hebben al zoveel adviezen gehoord. Meestal kun je niks nieuws verzinnen.
Als je dat van jezelf herkent kun je dat ook makkelijker 'opzij zetten'. Waardoor je weer beter kunt luisteren naar wat die ander aan je kwijt wil. Want dat is waarvoor verreweg de meeste mensen contact met ons opnemen.

Soms komen mensen met hele praktische vragen, zeker in deze Corona crisis. Daarvoor hebben we een lijst van websites die we mensen kunnen geven, of we kijken samen met hen naar deze websites om te kijken of daar een antwoord staat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Heb je een gesprek wel eens afgekapt? Wat voor situatie was dat?
Het komt zeker voor dat wij een gesprek zelf beëindigen. Afgekapt klinkt heel onvriendelijk, wij proberen dat wel op een zachte manier te doen. Bij voorbeeld als je al heel lang in gesprek bent en je merkt dat iemand in herhaling valt. Of iemand gaat over je eigen grenzen heen in taalgebruik of onderwerp. Ik geef dan de reden aan waarom ik het gesprek ga afronden, en vaak met een samenvatting van wat is besproken. Meestal is er wel begrip voor. En men kan altijd opnieuw chatten of bellen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:48:40 #25
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113179
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 06:30 schreef maily het volgende:
Hoe neem je de telefoon op? Met je eigen voornaam?
Ik ben chatter ;)
En gebruik een nickname. Zeker omdat mensen geen stem horen maakt dat het toch wat persoonlijker, weten ze tenminste dat ze met een vrouw chatten.

Voor zover ik weet kan dat ook aan de telefoon, maar je kunt ook zonder naam opnemen, dus alleen zeggen dat men met De Luisterlijn spreekt.

Je echte naam gebruiken wordt afgeraden. Dan kan een heftig gesprek soms te dichtbij komen, en als je erg actief bent op social media ben je vindbaarder.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:52:06 #26
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113251
quote:
99s.gif Op woensdag 18 maart 2020 07:54 schreef qajariaq het volgende:
Zijn er ook bellers die later zelf vrijwilliger worden? Voor bestrijding van eenzaamheid lijkt dat een hele logische oplossing.
Of chatters ;)

Ja, het komt voor. Wel wordt bij De Luisterlijn gevraagd dat je psychisch en emotioneel stabiel bent. Ik heb collega's die zelf ook veel hebben meegemaakt (verslaving, mishandeling, depressie etc). het kan voor een gesprekspartner heel fijn zijn om te horen dat de ander het verhaal herkent vanuit eigen ervaring. Maar... zulke ervaringen hebben is zeker niet noodzakelijk. Ik ben verwend met een normale jeugd en verder leven en kan evengoed een goede gesprekspartner zijn ;)

Soms melden mensen zich aan bij De Luisterlijn om hun eigen eenzaamheid te bestrijden. Dat is vaak niet de goede motivatie. Want dan ben je nog zo in je eigen verdriet dat je niet echt kunt open staan voor de ander.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:53:56 #27
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113287
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 07:56 schreef SwaPore het volgende:
Uhm... is het plat gezegd, een soort van R&P rubriek maar dan via de telefoon? :P
Of chat ;)

Zeker! Veel verhalen die ik in R&P lees 'herken' ik ook van mijn eigen gesprekken.
Daarom heb ik me nu ook aangemeld voor VWJW, hopelijk durven R&P users ons ook te benaderen voor een gesprek.
Want niet voor elke verhaal is FOK! het beste medium, vind ik.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:55:06 #28
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113311
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen :)

Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Dat ik weet dan, want alles is anoniem :P
Ook hier wordt in de training op in gegaan. En het komt eigenlijk neer op openheid. Als je iemand herkent: zeg dat dan. En besluit samen of je het gesprek voort wil zetten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:55:20 #29
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_192113316
Leuk vragen hebben jullie, bedankt!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192114274
Hoeveel tijd ben je gemiddeld per chat kwijt? En heb je ook 'vaste klanten' die je vaker spreekt?
  Spellchecker woensdag 18 maart 2020 @ 11:54:19 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192115692
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben chatter ;)
En gebruik een nickname. Zeker omdat mensen geen stem horen maakt dat het toch wat persoonlijker, weten ze tenminste dat ze met een vrouw chatten.

Voor zover ik weet kan dat ook aan de telefoon, maar je kunt ook zonder naam opnemen, dus alleen zeggen dat men met De Luisterlijn spreekt.

Je echte naam gebruiken wordt afgeraden. Dan kan een heftig gesprek soms te dichtbij komen, en als je erg actief bent op social media ben je vindbaarder.
^O^
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:16:08 #32
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_192120300
Mooi beroep!

Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen? Of die alles bij elkaar verzinnen?
Hoe filter je die lui eruit? Krijg je dat ook bij je training?

Op welk gesprek kijk je met een ontzettend goed gevoel terug en is er een gesprek waarvan je achteraf zegt dat je het anders aan had moeten pakken?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:36:31 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192122265
Hoeveel prank calls krijgen jullie?

quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!

Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen?
Edit: oh iemand was al eerder zie ik.
pi_192125708
Wanneer iemand bijvoorbeeld een strafbaar feit heeft begaan en bij jouw komen vertellen. Wat ga je het doen?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 18 maart 2020 @ 20:51:42 #35
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_192128890
Toen ik er bijna een halve eeuw geleden werkte waren het vooral
1- sexbellers
2- eenzaamheid
3- relatieproblemen
En daarnaast een mix van andere onderwerpen en problemen incl. suïcide, acute opvang (veilige plaats om direct heen te kunnen gaan), ziekte en rouwverwerking.

Het heette toen nog Telefonische Hulpdienst, daarna Sensoor en nu dus Luisterlijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 19-03-2020 05:33:57 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 18 maart 2020 @ 20:59:25 #36
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_192129080
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen :)

Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
Zelf heb ik eens een oud collega aan de lijn gehad met suïcide ideeén.
Maar ik zal hier verder niet meer reageren, dit topic is van "Vraag wat je wil" en mijn ervaringen zijn sowieso al van bijna 50 jaar geleden.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_192132188
Ik ben ook wel benieuwd naar of jullie vaste “klanten” hebben, wij hebben in de supermarkt echt een paar mensen die iédereen kent. (Zijn vaak niet de leukste mensen helaas :') )

Met hoeveel mensen zijn jullie tegelijkertijd online/aan de telefoon? En heb je dan je hele dienst wat te doen, (met misschien meerdere gesprekken tegelijk?) of heb je ook wel eens 4 uur lang niks gehad? Heb je tijdens de dienst contact met je andere actieve collega’s?
pi_192133435
Heb je (of een collega) wel eens (een goed/leuk gesprek met een 'contactpersoon' gehad dat jullie eigenlijk prive wel eens wilden afspreken? Is dit ook eens gebeurd?
  donderdag 19 maart 2020 @ 08:02:29 #39
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_192135915
Merk je nu het coronavirus heerst dat er een toename is van het aantal gesprekken?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_192137190
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:48 schreef Granqvist het volgende:
Hoeveel tijd ben je gemiddeld per chat kwijt? En heb je ook 'vaste klanten' die je vaker spreekt?
Een chatgesprek duurt gemiddeld 45 minuten. Maar daar zit van alles tussen: van 5 minuten tot anderhalf uur. Het ligt er maar net aan waar de ander het over wil hebben.
Ik blijf wel altijd alert erop het het gesprek nog zin heeft (noemde ik al eerder). Als ik merk dat we in een kringetje draaien, bij voorbeeld, dan benoem ik dat en kijken we samen wat het nog voor nut heeft om op dit moment het gesprek voort te zetten.

In deze tijden is het drukker op de chat. Dus nu probeer ik de gesprekken extra kort te houden, zodat zoveel mogelijk mensen contact met ons kunnen hebben. Maar als het nodig is, dan pak ik gewoon die anderhalf uur.

Er zijn chatters die je vaker terugziet en herkent aan hun verhaal of nickname. Het is een kwestie van aanvoelen of mensen het fijn vinden als je een herkenning bespreekt. meestal is dat wel zo, hoeven ze hun verhaal niet opnieuw helemaal uit de doeken te doen. Ze vragen het ook wel, of ik ze herken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137258
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!

Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen? Of die alles bij elkaar verzinnen?
Hoe filter je die lui eruit? Krijg je dat ook bij je training?

Ja, helaas wel ;(
Het komt niet heel vaak voor, vaak zijn het jongeren die het lollig vinden ons te trollen. Je merkt het vaak gauw genoeg aan taalgebruik. en we hebben ook onze truukjes om erachter te komen, maar die ga ik hier niet delen :P
Soms trap ik er alsnog met beide voeten in, maar meestal komen ze niet door mijn radar en ben ik er snel klaar mee.

quote:
Op welk gesprek kijk je met een ontzettend goed gevoel terug en is er een gesprek waarvan je achteraf zegt dat je het anders aan had moeten pakken?
Ja, pfff... er zijn zoveel fijne gesprekken. Net zoals er ook gesprekken zijn waarbij ik achteraf denk dat ik het anders had kunnen doen. Die bespreek je dan met je collega's.
Specifieke voorbeelden wil ik niet geven, maar denk daarbij bij voorbeeld aan gesprekken waarbij ik me achteraf realiseer dat ik toch teveel advies ging geven, terwijl de ander daar geen behoefte aan had.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137301
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wanneer iemand bijvoorbeeld een strafbaar feit heeft begaan en bij jouw komen vertellen. Wat ga je het doen?
Anonimiteit is een kernwaarde in onze organisatie.
Als iemand een strafbaar feit heeft begaan, dan kunnen wij daar weinig mee. Als iemand aangeeft een strafbaar feit te willen plegen, of als het begane strafbare feit een ander nog steeds in gevaar brengt, dan schakelen wij de beroepskrachten in, die het verder oppakken. En dat is dan meestal een melding aan de politie, die dan de inschatting maakt of zij in ons systeem op zoek gaan naar NAW gegevens.
Ik heb het zelf nooit meegemaakt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137309
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 20:51 schreef LeesFoknl het volgende:
Toen ik er bijna een halve eeuw geleden werkte waren het vooral
1- sexbellers
2- eenzaamheid
3- relatieproblemen
En daarnaast een mix van andere onderwerpen en problemen incl. suïcide, acute opvang (veilige plaats om direct heen te kunnen gaan), ziekte en rouwverwerking.

Het heette toen nog Telefonische Hulpdienst, daarna Sensoor en nu dus Luisterlijn.
:W oud-collega
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:53 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar of jullie vaste “klanten” hebben, wij hebben in de supermarkt echt een paar mensen die iédereen kent. (Zijn vaak niet de leukste mensen helaas :') )

Met hoeveel mensen zijn jullie tegelijkertijd online/aan de telefoon? En heb je dan je hele dienst wat te doen, (met misschien meerdere gesprekken tegelijk?) of heb je ook wel eens 4 uur lang niks gehad? Heb je tijdens de dienst contact met je andere actieve collega’s?
Je eerste vraag heb ik inmiddels beantwoord.

Het aantal beschikbare vrijwilligers aan de chat varieert aan de hand van het tijdstip van de dag. In de avond is het vaak drukker en zitten er meer mensen. Gemiddeld zijn er zes mensen online. In normale tijden, nu loggen we (als dat kan) vaker in dan ons rooster.

Van de telefoon weet ik het niet :)
Trouwens ook wel een van de redenen dat ik deze VWJW wilde doen. Zoveel mensen denken dat we alleen telefoon doen, maar zeker op een medium als FOK! denk ik dat er veel mensen zijn die zich fijner voelen bij een chatcontact. En dat kan ook.

In ons systeem kun je onderling contact zoeken. Ik gebruik het vooral om hallo en tot ziens te zeggen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137423
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 23:54 schreef ejvdb het volgende:
Heb je (of een collega) wel eens (een goed/leuk gesprek met een 'contactpersoon' gehad dat jullie eigenlijk prive wel eens wilden afspreken? Is dit ook eens gebeurd?
Ja, dat komt voor.
De regels zijn helder. Dit is niet toegestaan en kan consequenties hebben voor je vrijwilligersschap bij De Luisterlijn.
Ik maak het soms ook mee. Dat je een heel fijn gesprek hebt en mensen vragen of ze mij een volgende keer weer kunnen spreken. Of graag buiten DLL om afspreken. Als ik uitleg waarom dat niet kan snappen de meesten het wel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192137438
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:02 schreef klappernootopreis het volgende:
Merk je nu het coronavirus heerst dat er een toename is van het aantal gesprekken?
Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).
En mensen hebben nu meer tijd, afspraken zijn afgezegd etc. En dan kun je soms (nog meer) gaan piekeren. Of mensen vervelen zich en zoeken contact voor een praatje. Ook dat kan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 19 maart 2020 @ 10:10:05 #47
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192137904
Heb je eigenlijk maar 1 chat aanstaan of heb je er meerdere tegelijkertijd open staan?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 19 maart 2020 @ 10:14:45 #48
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_192138000
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).
En mensen hebben nu meer tijd, afspraken zijn afgezegd etc. En dan kun je soms (nog meer) gaan piekeren. Of mensen vervelen zich en zoeken contact voor een praatje. Ook dat kan.
er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_192138993
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:10 schreef Barreltje het volgende:
Heb je eigenlijk maar 1 chat aanstaan of heb je er meerdere tegelijkertijd open staan?
We kunnen ervoor kiezen twee gesprekken tegelijkertijd te voeren. Maar ik doe dat eigenlijk nooit, en hoor dat ook van mijn collega's. We willen onze volle aandacht geven aan één gesprek.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_192139057
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:14 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?
Weet je, die leegte was er al, maar die is vaak zo onzichtbaar. Er is ontzettend veel eenzaamheid in Nederland. Maar die zie je niet, achter die gesloten deuren..
Nu krijgt het opeens een gezicht, voelen mensen die normaal een volle agenda hebben het ook. En daarbij, een volle agenda hebben wil absoluut niet zeggen dat je je niet eenzaam kunt voelen op één of meerdere vlakken van je leven.

Het is nu wel drukker bij De Luisterlijn. Door de zorgen om Corona, maar ook omdat mensen die zich al eenzaam voelden, maar normaal nog een clubje of andere activiteit hadden om naartoe te gaan, dit nu ook moeten missen. En geen bezoek kunnen ontvangen. En dan wordt het nog stiller.

Het is mooi om te zien hoe Nederland dit oppakt, hoeveel particuliere initiatieven er zijn om mensen te helpen. Ik hoop maar dat die gedachte blijft leven, ook nadat deze crisis voorbij is. Want ook dan blijft die aandacht en zorg voor elkaar nodig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')