Ik doe alleen chat, dus weet niet alles van de telefoon.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:31 schreef Granqvist het volgende:
Hallo, waar wordt het meest voor gebeld? (bv rouwverwerking, of zelfmoord neigingen).
Interessant wel, leuk dat je dit doet!
De verhalen die mij verdrietig, of misschien beter gezegd, machteloos maken zijn de verhalen van mensen die zo met zichzelf in de knoop zitten dat ze geen uitweg zien.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:41 schreef 0108daniel het volgende:
Ik snap dat je niet mag zeggen waarover te gesprekken gaan, maar mag je wel zeggen wat je het heftigste verhaal vond waarvan je zelf ook verdrietig werd?
Het geeft zeker voldoening.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 16:44 schreef Smallish het volgende:
Mooi werk wat veel voldoening geeft, lijkt me.
Je geeft zelf aan hoeveel en welke uren je wilt werken? Zit er een minimum aantal uren aan vast of is het wat flexibel?
Klopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 18:56 schreef Peter het volgende:
De Luisterlijn is ontstaan vanuit de kerk las ik, in hoeverre speelt geloof een rol in de gesprekken? Wordt er altijd gestuurd op bidden e.d.?
Op dit moment ongeveer de helft van de gesprekken. Soms bellen mensen voor advies en dan verwijzen we ze door naar het RIVM of een hulporganisatie als het rode Kruis.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 19:17 schreef Magica het volgende:
Hoeveel % van je telefoontje nu gaat over corona?
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend
Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?
Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Ik ben zelf werkzaam in de zorg en dit was een mooie manier om daar ook op andere wijze mee bezig te zijn. Als vrijwilliger (en zeker bij De Luisterlijn) 'moet' je een stuk minder dan in de reguliere hulpverlening. Wij luisteren naar het verhaal van de ander, zonder oordeel. Denken desgewenst mee maar als de chatter/beller daar verder niets mee doet dan is dat zijn of haar eigen keuze. Wij dringen niets op.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:00 schreef Barreltje het volgende:
Wat een mooie werkzaamheden, al lijkt het me inderdaad vaak wel frustrerend
Heb je zelf ook een achtergrod in de hulpverlening?
Hoe kwam je er bij om hier vrijwilligers werk te gaan doen?
Sluit mooi aan op mijn vorige antwoord.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 20:20 schreef summer2bird het volgende:
Moet je ook actie ondernemen in erg zorgelijke gevallen?
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Zoals ik al aangaf krijgen we, voor we beginnen, een training. En daar leer je een aantal gesprekstechnieken, maar wordt ook aandacht gegeven aan hoe je zelf in een gesprek staat.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Het komt zeker voor dat wij een gesprek zelf beëindigen. Afgekapt klinkt heel onvriendelijk, wij proberen dat wel op een zachte manier te doen. Bij voorbeeld als je al heel lang in gesprek bent en je merkt dat iemand in herhaling valt. Of iemand gaat over je eigen grenzen heen in taalgebruik of onderwerp. Ik geef dan de reden aan waarom ik het gesprek ga afronden, en vaak met een samenvatting van wat is besproken. Meestal is er wel begrip voor. En men kan altijd opnieuw chatten of bellen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:
Heb je een gesprek wel eens afgekapt? Wat voor situatie was dat?
Ik ben chatterquote:Op woensdag 18 maart 2020 06:30 schreef maily het volgende:
Hoe neem je de telefoon op? Met je eigen voornaam?
Of chattersquote:Op woensdag 18 maart 2020 07:54 schreef qajariaq het volgende:
Zijn er ook bellers die later zelf vrijwilliger worden? Voor bestrijding van eenzaamheid lijkt dat een hele logische oplossing.
Of chatquote:Op woensdag 18 maart 2020 07:56 schreef SwaPore het volgende:
Uhm... is het plat gezegd, een soort van R&P rubriek maar dan via de telefoon?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Dat ik weet dan, want alles is anoniemquote:Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen![]()
Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
quote:Op woensdag 18 maart 2020 09:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben chatter![]()
En gebruik een nickname. Zeker omdat mensen geen stem horen maakt dat het toch wat persoonlijker, weten ze tenminste dat ze met een vrouw chatten.
Voor zover ik weet kan dat ook aan de telefoon, maar je kunt ook zonder naam opnemen, dus alleen zeggen dat men met De Luisterlijn spreekt.
Je echte naam gebruiken wordt afgeraden. Dan kan een heftig gesprek soms te dichtbij komen, en als je erg actief bent op social media ben je vindbaarder.
Edit: oh iemand was al eerder zie ik.quote:Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!
Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen?
Zelf heb ik eens een oud collega aan de lijn gehad met suïcide ideeén.quote:Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef luciferhout het volgende:
Allereerst super dat je je inzet voor anderen![]()
Heb je wel eens een bekende aan de lijn gehad?
Wat doe je in zo'n situatie?
Een chatgesprek duurt gemiddeld 45 minuten. Maar daar zit van alles tussen: van 5 minuten tot anderhalf uur. Het ligt er maar net aan waar de ander het over wil hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:48 schreef Granqvist het volgende:
Hoeveel tijd ben je gemiddeld per chat kwijt? En heb je ook 'vaste klanten' die je vaker spreekt?
Ja, helaas welquote:Op woensdag 18 maart 2020 15:16 schreef AgnesGru het volgende:
Mooi beroep!
Zijn er ook mensen die jullie benaderen om bijvoorbeeld te trollen? Of die alles bij elkaar verzinnen?
Hoe filter je die lui eruit? Krijg je dat ook bij je training?
Ja, pfff... er zijn zoveel fijne gesprekken. Net zoals er ook gesprekken zijn waarbij ik achteraf denk dat ik het anders had kunnen doen. Die bespreek je dan met je collega's.quote:Op welk gesprek kijk je met een ontzettend goed gevoel terug en is er een gesprek waarvan je achteraf zegt dat je het anders aan had moeten pakken?
Anonimiteit is een kernwaarde in onze organisatie.quote:Op woensdag 18 maart 2020 18:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wanneer iemand bijvoorbeeld een strafbaar feit heeft begaan en bij jouw komen vertellen. Wat ga je het doen?
quote:Op woensdag 18 maart 2020 20:51 schreef LeesFoknl het volgende:
Toen ik er bijna een halve eeuw geleden werkte waren het vooral
1- sexbellers
2- eenzaamheid
3- relatieproblemen
En daarnaast een mix van andere onderwerpen en problemen incl. suïcide, acute opvang (veilige plaats om direct heen te kunnen gaan), ziekte en rouwverwerking.
Het heette toen nog Telefonische Hulpdienst, daarna Sensoor en nu dus Luisterlijn.
Je eerste vraag heb ik inmiddels beantwoord.quote:Op woensdag 18 maart 2020 22:53 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar of jullie vaste “klanten” hebben, wij hebben in de supermarkt echt een paar mensen die iédereen kent. (Zijn vaak niet de leukste mensen helaas)
Met hoeveel mensen zijn jullie tegelijkertijd online/aan de telefoon? En heb je dan je hele dienst wat te doen, (met misschien meerdere gesprekken tegelijk?) of heb je ook wel eens 4 uur lang niks gehad? Heb je tijdens de dienst contact met je andere actieve collega’s?
Ja, dat komt voor.quote:Op woensdag 18 maart 2020 23:54 schreef ejvdb het volgende:
Heb je (of een collega) wel eens (een goed/leuk gesprek met een 'contactpersoon' gehad dat jullie eigenlijk prive wel eens wilden afspreken? Is dit ook eens gebeurd?
Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).quote:Op donderdag 19 maart 2020 08:02 schreef klappernootopreis het volgende:
Merk je nu het coronavirus heerst dat er een toename is van het aantal gesprekken?
er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?quote:Op donderdag 19 maart 2020 09:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja,het is nu een stukje drukker. Mensen die zich zorgen maken om het virus, die praktische vragen hebben (dan verwijzen wij ze door naar de site van het RIVM).
En mensen hebben nu meer tijd, afspraken zijn afgezegd etc. En dan kun je soms (nog meer) gaan piekeren. Of mensen vervelen zich en zoeken contact voor een praatje. Ook dat kan.
We kunnen ervoor kiezen twee gesprekken tegelijkertijd te voeren. Maar ik doe dat eigenlijk nooit, en hoor dat ook van mijn collega's. We willen onze volle aandacht geven aan één gesprek.quote:Op donderdag 19 maart 2020 10:10 schreef Barreltje het volgende:
Heb je eigenlijk maar 1 chat aanstaan of heb je er meerdere tegelijkertijd open staan?
Weet je, die leegte was er al, maar die is vaak zo onzichtbaar. Er is ontzettend veel eenzaamheid in Nederland. Maar die zie je niet, achter die gesloten deuren..quote:Op donderdag 19 maart 2020 10:14 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
er is nu een leegte voor veel mensen, het sociale leven staat grotendeels stil. Krijg je daar wat van mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |