quote:Net als veel Nederlanders blijft redacteur Frank Poorthuis thuis. Hij zit in de risicogroep. Maar thuisblijven is minder makkelijk dan het lijkt. Deel 3.
Wij hebben een veilig onderkomen, medisch mankeert ons niks. We zitten vrijwillig opgesloten in ons huis omdat ik een longziekte heb en we elke besmetting willen voorkomen. Maar vanuit onze veilige bubbel (en omdat we zo bezig zijn met onze kwetsbaarheid) kijken we met steeds meer verbazing naar wat er daarbuiten gebeurt. Een goede vriend belde: wat lees ik nu? Zelf-quarantaine? Ik hoorde een lichte schamper in zijn stem. Nee, alles nog goed daar, hoor. Zij kregen nooit wat, sterke mensen. Z’n vrouw had een licht kuchje, maar dat kon niks zijn. ‘Straks gaan we eens lekker naar de Jumbo, kijken wat de hamsteraars voor ons hebben overgelaten.’ Ook op social media zie je mensen die zich woest ongerust maken en mensen die vooral gewoon naar de kroeg willen. Mensen die het overdreven en irritant vinden dat alles wordt afgelast en anderen die niet snappen dat de scholen niet sluiten.
Mijn oudste dochter belt uit Leiden, waar ze studeert. Grieperig, koorts. Maar in haar studentencomplex is vanavond feest. Op tv zien we stelletjes die hun eigen ‘spookstad’ ontvluchten om in Maastricht wat bier en gezelligheid te halen. ‘Lekker onder de mensen!’
Zijn de mensen gek geworden? Zien ze dan echt niet waar we naar toe gaan? Ik word niet betaald om hier te preken. Ik moet kranten maken en een site en nu een column schrijven vanwege deze exceptionele situatie. Maar we hebben duidelijk een probleem in Nederland. We wanen ons onaantastbaar. De Engelsen hebben daar een mooi woord voor: ‘Entitled’. We hebben recht op geluk. We kunnen niet geloven dat we ziek worden. Tot het gebeurt. Dat vind ik lichtzinnig en ik denk dat je ook mag zeggen dat het tot onverantwoord gedrag leidt. Kroegbezoek, feestjes. Mensen, luister toch gewoon naar de dokters in dit land, die zeggen dat het eraan komt, groot is en dodelijk.
En wordt er hier thuis nog een beetje gelachen? Ja, tuurlijk, het is pas dag 3. Eerlijk gezegd sluipt bij ons op momenten ook wel eens de twijfel binnen. De zon schijnt buiten, de kinderen spelen in de tuin want de rat die zich een week geleden aanmeldde is alweer een tijdje niet gezien. Waarvoor waren we ook alweer bang? Zijn we niet lichtelijk aanstellers. Ik vooral dan?
Maar dan komen de nieuwe getallen weer binnen en realiseren we ons dat we echt geen aanstellers zijn, slechts voorzichtig… We lopen gewoon een paar weken achter op Italië, maar we kunnen het nog niet bevatten. We zien een ramp pas als-ie zich voor onze ogen afspeelt. Dat komt omdat we helemaal niets gewend zijn.
En wat doen we zoal dan, wachtend op de Italiaanse toestanden, binnen de vier muren van dit huis? Mijn vrouw probeert te werken, de kinderen zijn gedouchter dan ooit, we oefenen Engels met ze, als ze niet aan de ringen hangen of Paw Patrol kijken. En soms vliegen we elkaar ook al lichtelijk in de haren. Over deze column bijvoorbeeld.
‘Toen ik zei: we moeten je gezond houden, we blijven samen thuis, bedoelde ik niet: sluit me op in een fokkin big brother huis en schrijf erover voor het AD.’
‘Ik probeer in het kleine het grote te laten zien, schat, en dat is mijn werk.’
Maar ach, daar komen we gewoonlijk ook uit en mijn vrouw heeft de keiharde eindredactie over dit schrijven (EN WAT DOET ZE DAT GOED). Vanavond een lekker stoofpotje met een goed glas wijn. He, das helemaal niet zo slecht voor een quarantaine.
twitter:mousmar twitterde op zondag 15-03-2020 om 17:09:28Geldt dus hetzelfde voor NL. Je komt straks echt geen eten tekort doordat alles dicht gaat. Supermarkten zijn na dagen isolatie in Italië nog altijd vol. Ik ben er net geweest. Er was 1 man aan het hamsteren. Caissière en ik keken elkaar aan van 🤷♂️ https://t.co/4HaS6V8EAR reageer retweet
Omdat men niet luistert en gewoon in grote groepen blijft samenkomen, deze maatregelen werken alleen als men ook daadwerkelijk thius blijft. Maar wat mandag gaat gebeuren is dat alle kinderen dus vrij zijn en men denkt dat het verkapte vrije dagen/vakantie is en vervolgens buiten de deur alsnog op andere plaatsen samenkomen.quote:
Een groot deel van het land denkt nog steeds 'dat valt wel mee'. Deze mafkezen zijn echt een hele kleine minderheidquote:Op zondag 15 maart 2020 18:02 schreef Kyran het volgende:
[..]
De nuchtere Nederlanders ...... Groot deel van dit land is nuchter omdat hier alles zo goed is geregeld en nooit is gebeurt. Als er ook maar een klein spikkeltje stront aan de knikker zit is er paniek.
Deze mensen zijn echt ziek.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef Schuimpjes het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die blijven 'gewoon' open hoor vooralsnogquote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom bouwmarkten niet open? In 3 weken kan er een hoop stuk gaan!!!
Als thuisbezorgd door mag gaan dan gaan ze flink cashen de komende weken.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef tompsv18 het volgende:
twitter:thuisbezorgd twitterde op zondag 15-03-2020 om 17:58:12@:loesmentink Momenteel gelden de maatregelen voor horecagelegenheden die klanten bedienen. Dit geldt dus nog niet voor afhaal- en bezorgrestaurants. Indien hier verandering in komt zullen wij uiteraard de benodigde maatregelen treffen. Voor nu zal https://t.co/9Hqhr1Pvi1 open blijven. ^Kyana reageer retweet
Tot zover de bullshit dat blowen niet verslavend zou zijnquote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef Schuimpjes het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geen drugs meer kwam blijkbaar duidelijker binnen dan anderhalve meter afstand houden.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef Schuimpjes het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vitale beroepen?quote:Op zondag 15 maart 2020 18:05 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Die blijven 'gewoon' open hoor vooralsnog
Hoevaak ga je dit nog posten?quote:Op zondag 15 maart 2020 18:05 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Tot zover de bullshit dat blowen niet verslavend zou zijn
De laatste keer dat een premier het land heeft toegesproken was tijdens de olie-crisis, in de jaren 70 staat in dit artikel.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een groot deel van het land denkt nog steeds 'dat valt wel mee'. Deze mafkezen zijn echt een hele kleine minderheid
Nou dan is dat vanzelf over. Die lopen wellicht corona op en de slimme mensen zitten binnen.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:04 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Omdat men niet luistert en gewoon in grote groepen blijft samenkomen, deze maatregelen werken alleen als men ook daadwerkelijk thius blijft. Maar wat mandag gaat gebeuren is dat alle kinderen dus vrij zijn en men denkt dat het verkapte vrije dagen/vakantie is en vervolgens buiten de deur alsnog op andere plaatsen samenkomen.
Valt hieronder: Zorg, inclusief productie en transport van medicijnen en medische hulpmiddelen.quote:
Echt letterlijk de eerste keer dat ik het zegquote:
D66 en GL in paniek.quote:Op zondag 15 maart 2020 18:03 schreef Schuimpjes het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
25 minuten geleden besteld, niks aan het handje!quote:Op zondag 15 maart 2020 18:05 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als thuisbezorgd door mag gaan dan gaan ze flink cashen de komende weken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |