abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191996025
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:20 schreef cempexo het volgende:
Het prettige zorgzame gezicht van Jezus is het logo van de kerkelijke banken. En die zijn rijk, zeer rijk. Religie is business.
Buiten business is religie ook simpelweg macht. En machtswellust is zo oud als de mensheid zelf, vandaar dat de "uitvinding" religie ook al zo oud is.
pi_191996120
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hij heette waarschijnlijk Iosua Bar Ioseph. En de J bestond nog niet in het alfabet. Overigens zijn er aanwijzingen voor een historische Jezus. Gewoon een van de vele rondtrekkende profeten uit die tijd, maar hij wordt genoemd door verscheidene Romeinse en Joodse geschiedschrijvers.
Dat bestrijd ik ook niet hoor. Integendeel zelfs. Maar zowel Iosua, als Ioseph waren gewone gangbare namen voor die regio. Het tussenvoegsel "Bar" heb ik begrepen betekent niets anders dan "zoon van", waardoor de naam feitelijk neerkomt op Iosua zoon van Ioseph.

Blijft staan dat er inderdaad ontzettend veel van die rondtrekkende profeten in dat gebied waren, waarbij ene Simon nog een geduchte concurrent was als ik het goed onthouden heb.

Bottomline: Jezus is allerminst goddelijk en ook bepaald niet bijzonder. Al die verhalen over hem is achteraf verzonnen franje. Overigens kan hetzelfde gezegd worden over de hadith, hoewel vrome moslims daar absoluut niet van willen horen. Volgens hen zijn er wel valse hadith geweest, maar heeft bijv. bukhari de echtheid van zijn verzameling gecontroleerd. Het idee dat er zoiets als redactie en/of ommisie heeft plaatsgevonden is ronduit taboe. Ach, in de islam draait het niet voor niets om blinde gehoorzaamheid....
pi_191996145
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:36 schreef Oceanier het volgende:
Jezus heeft echt bestaan en de bijbel is op een paar kleine non-relevante wijzingen altijd hetzelfde gebleven.
Elke theoloog kan je sowieso over het oude testament het tegendeel bewijzen. Sommige overgangen naar een andere schrijversgroep is dusdanig opvallend dat zelfs een leek ze kan herkennen.
pi_191997549
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ga lekkeer in BNW of TRU spelen, mafklapper.
Dit forum is toch bedoeld om te debatteren over het oud en nieuw nieuws? Dat er dan voor religieuzen onwelgevallige opmerkingen geplaatst worden, moeten de religieuzen maar accepteren.
pi_191997853
Ik heb ooit eens een verhouding gehad met een vrouw die gereformeerd vrijgemaakt binnnen verband gelovig was. Zelden zo'n geconditioneerd gezelschap meegemaakt. Vb: als je zei: Goh wat een mooi weer, dan was dat heiligschennis, want Goh was een afkorting van God en dan vloek je. Na een paar maanden stond er opeens een ouderling voor me, of ik mij maar even wilde bekeren. Want dat hoort zo...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191998243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 07:36 schreef cempexo het volgende:
Ik heb ooit eens een verhouding gehad met een vrouw die gereformeerd vrijgemaakt binnnen verband gelovig was. Zelden zo'n geconditioneerd gezelschap meegemaakt. Vb: als je zei: Goh wat een mooi weer, dan was dat heiligschennis, want Goh was een afkorting van God en dan vloek je. Na een paar maanden stond er opeens een ouderling voor me, of ik mij maar even wilde bekeren. Want dat hoort zo...
En zo geschiedde?
Da moete nie willen
pi_191998321
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 08:15 schreef OscarPunt het volgende:

[..]

En zo geschiedde?
Nee....wel ben ik daardoor lid geworden van het Humanistisch Verbond. :)
  vrijdag 13 maart 2020 @ 09:45:58 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_191999411
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 07:36 schreef cempexo het volgende:
gereformeerd vrijgemaakt binnnen verband gelovig
gereformeerd vrijgemaakt binnen verband gelovig

Zo dan ben je gestoord
ik moet niks van kerken en gelovigen hebben , ik geloof in de evolutie niet dat Eva van die appel gegeten heeft die Adam geplukt heeft

Is toch een arre dief ook die Adam , om voor een leuke wip appels te gaan stelen

Dat ging met sneeuwwitje ook al helemaal mis
Heb jij gezien dat die dwergen er gelijk allemaal opdoken ?? Nee , die zijn netjes
En de prins die maakte haar eerst wakker voor ie haar slip uittrok

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2020 10:49:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_191999953
Like
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zo dan ben je gestoord
ik moet niks van kerken en gelovigen hebben , ik geloof in de evolutie niet dat Eva van die appel gegeten heeft die Adam geplukt heeft

Is toch een dief ook die Adam , om voor een leuke wip appels te gaan stelen
Heb jij gezien dat die dwergen er gelijk allemaal opdoken ?? Nee , die zijn netjes

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
like this entertainment
  vrijdag 13 maart 2020 @ 10:53:19 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_192000557
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:20 schreef cempexo het volgende:
Like
[..]

like this entertainment
Ja slechte hond die Adam , had ie t eindelijk voor elkaar,, hemel op aarde , lekker wijf er bij
Gaat ie appels lopen stelen

Die Eva kon er niks aan doen , die dacht he lekkere appel , toffe gozer die Adam
Die moet ik zo ff verwennen

Blijkt die appel vergiftigd te zijn
Hoppa weg hemel , gore shit

en dan die pokke slang erbij en die vuile heks ook nog en al die tyfus dwergen

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2020 11:04:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_192000604
Religie en fantasie.

Verrassend.
pi_192000627
Ik heb ook ook altijd frappant gevonden dat we er een soort Arie Boomsma van hebben gemaakt.
pi_192000683
Vond het altijd apart dat een Palestijn wordt afgebeeld als blonde chad.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 11:02:35 #114
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_192000729
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Jezus werd pas in schilderijen in en na de renaissance en barokperiode een moderne hippie.

[ afbeelding ]

bovenstaand een van de eerste afbeeldingen van Jezus uit het vroege Christendom.
Dat is de goede herder, die je als een allegorische figuur kunt opvatten. Deze 4e-eeuwse Jezus ziet er al vrij hip uit:

vrijdag 13 maart 2020 @ 11:05:49 #115
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_192000799
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:00 schreef SwaPore het volgende:
Vond het altijd apart dat een Palestijn wordt afgebeeld als blonde chad.
was er een Palestijn in de hemel ?? dat kan niet

De hemel is voor westerlingen met een goede recensie in de rol

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:57 schreef nickhguitar het volgende:
Ik heb ook ook altijd frappant gevonden dat we er een soort Arie Boomsma van hebben gemaakt.
Maar Arie zou nooit appels stelen voor een vrouw, wel voor een man

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2020 11:12:47 ]
  vrijdag 13 maart 2020 @ 11:16:33 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192001017
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zo dan ben je gestoord

Is toch een arre dief ook die Adam , om voor een leuke wip appels te gaan stelen

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er staat niks over een appel in de Bijbel, mafklapper.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 11:18:36 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_192001045
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er staat niks over een appel in de Bijbel, mafklapper.
Dat is waar , maar hier in de westerse wereld houden we het op een appel, , het was fruit dat was zeker

Ja het kan ook een mandarijn geweest zijn of een passievrucht zelfs een Jackfruit of een peer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_Eva
quote:
Het verhaal
God plaatste Adam en Eva in de Hof van Eden (het aards Paradijs), en vertelde hen dat zij het fruit van alle bomen in de tuin konden eten, behalve het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij leefden gelukkig tot een slang (in de christelijke interpretatie Satan, de duivel) Eva verleidde om de "verboden vrucht" (traditioneel als appel uitgelegd, maar dat staat er niet) te eten. Zij at ervan, en gaf het fruit ook aan Adam, die er ook van at. Zij werden zich op dat moment onmiddellijk bewust van hun naaktheid en gingen zich ervoor schamen.

Na de ongehoorzaamheid van Adam en Eva leidde God hen weg uit de Hof van Eden, waar de boom des levens stond. Nu ze kennis hadden gekregen van goed en van kwaad, verhinderde God dat Adam en Eva nog langer van die boom zouden kunnen eten en daardoor eeuwig zouden kunnen leven. Aldus deed de dood zijn intrede. "Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren", sprak God tot hen.

Na te zijn verdreven uit de Hof van Eden moest Adam in hun levensonderhoud voorzien en baarde Eva kinderen. Drie zoons worden bij name genoemd: Kaïn en Abel en daarna Seth. Zo werden Adam en Eva de ouders van het mensdom.

De zonde van Adam en Eva en het daaruit voortvloeiend verlies van de gunst van God en hun plezierig verblijf in het Paradijs staat bekend als de zondeval[/img].
  vrijdag 13 maart 2020 @ 11:30:26 #118
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_192001256

blij dat onze Here zulke goede dicipelen heeft
  vrijdag 13 maart 2020 @ 11:37:42 #119
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_192001367
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 23:38 schreef Eufonie het volgende:
Waarom doet ene Willie van Peer er momenteel onderzoek naar onderwijl dit gegeven op zijn minst honderden jaren oud is. Dit is echt zo'n nutteloos onderwerp dat eens in de zoveel tijd weer boven komt waaien.
Jaren terug al eens een docu over geweest op Discovery of NGC ofzo
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_192008324
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is de goede herder, die je als een allegorische figuur kunt opvatten. Deze 4e-eeuwse Jezus ziet er al vrij hip uit:

[ afbeelding ]
true

Helaas is een impressie van een beeltenis van iemand die 300+ jaar geleden is overleden ook niet zo denderend.

Stiekem hoop ik dat er nog eens een afbeelding wordt gevonden die wat meer in het bereik ligt van iemand die Jezus gezien zou kunnen hebben.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 19:36:58 #121
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_192011719
Ik geloof in Lou de Palingboer de onsterfelijk

Wie weet waar is LOU is in de heere ,??
Lou is de zoon van god ?? nee LOU is de God en zijn Mien is de engel

De drie wetten van LOU
1 Trek nooit een tijger aan zijn oor
2 Ga niet op het sproor liggen
3 Spring niet in t kanaal met een blok beton aan je voet

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2020 20:05:04 ]
  vrijdag 13 maart 2020 @ 19:37:09 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192011725
... we hebben de lijkwade van Turijn, een foto van Jezus O-)

Nah, ik denk dat het beter is als we nooit weten hoe hij eruit zag. Hij is elk van ons, hij is iedereen. Je moet niet hebben dat een groep hem gaat claimen.
pi_192016600
Dus omdat er vroeger nog geen videocamera’s waren zijn alle mensen van vroeger leugenaars. Wat een hedendaagse arrogantie
West-Melanesia
pi_192016612
En onnozelheid
West-Melanesia
pi_192016671
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 23:23 schreef Oceanier het volgende:
Dus omdat er vroeger nog geen videocamera’s waren zijn alle mensen van vroeger leugenaars. Wat een hedendaagse arrogantie
Wat bedoel je eigenlijk?
Time for new flavor in ya ear!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')