abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191779607
quote:
Pandemie

Volgens de Amerikaanse professor aan de prestiqieuze Harvard universiteit Marc Lipsitch wordt de Corona-virus-besmetting een wereldwijde pandemie waar 40 tot 70% van de mensheid besmet mee zal raken.

Volgens Lipsitch zullen de meeste patienten lichtjes ziek zijn, of geen symptomen krijgen, net als met de gewone griep het geval is. Wel is dit virus levensbedreigend voor oudere en zieke mensen.

Bron
quote:
Coronavirussen

De coronavirussen zijn een grote familie van virussen die ziekten veroorzaken. Deze virussen zijn zoönotisch, dat betekent dat ze overgedragen kunnen worden tussen dieren en mensen. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft meer informatie over het virus op hun website.

Veel voorkomende tekenen van infectie zijn ademhalingsproblemen, koorts en hoesten. In ernstige gevallen kan het leiden tot een longontsteking, nierfalen en is het dodelijk. De standaard aanbevelingen die de WHO doet om verspreiding te voorkomen zijn: regelmatig handen wassen, mond en neus bedekken bij hoesten en niezen en het grondig koken van vlees en eieren.

Eerder uitgebroken coronavirussen zijn MERS en SARS. Dat laatste virus werd in 2003 ook in China ontdekt. Het werd overgedragen van civetkatten op mensen. Er zijn verschillende coronavirussen die al wel onder dieren circuleren, maar waar nog geen mensen door zijn besmet.

Bron
Het is maar een griepje

quote:
Hoewel slijm buiten het lichaam als iets onsmakelijks wordt gezien, helpt het binnenin het lichaam de longen te beschermen tegen ziekteverwekkers en houden ze de luchtwegen vochtig. Epitheelcellen met trilhaartjes zwemmen in het slijm rond en ruimen daar afvalstoffen als pollen en virussen op.

Frieman legt uit dat het SARS-virus goed was in het infecteren en doden van deze trilhaarcellen, die zich vervolgens ophoopten en de luchtwegen van de patiënt met afvalstoffen en vocht vulden. Hij denkt dat hetzelfde gebeurt bij het nieuwe coronavirus, omdat uit het eerste onderzoek naar COVID-19 is gebleken dat bij veel patiënten een dubbele longontsteking optreedt, die zich onder meer uit in kortademigheid.

Daarna begint fase twee en slaat het immuunsysteem alarm. Opgeschrikt door het binnendringende virus, begint het lichaam de ziekte te bestrijden door de longen te overspoelen met immuuncellen, die de beschadigde cellen opruimen en het longweefsel repareren.

Als alles naar behoren werkt, is dit ontstekingsproces nauwgezet en beperkt tot de besmette weefsels. Maar soms slaat het immuunsysteem op hol en begint wild om zich heen te slaan, waarbij ook gezonde cellen worden verwoest.

“Je krijgt door zo’n immuunrespons dus te maken met méér in plaats van minder schade,” zegt Frieman. Nog meer afvalstoffen hopen zich in de longen op en de longontsteking wordt erger.
De longen vullen het lichaam aan met levengevende zuurstof. Leer alles over de anatomie van de longen, hoe de organen ademhaling mogelijk maken en hoe ze gevoelig zijn voor ziekten.

In de derde fase verergert de longontsteking zich nog verder, wat kan leiden tot respiratoire insufficiëntie. Ook als de patiënt hierdoor niet overlijdt, kan de schade aan de longen onherstelbaar zijn. Volgens de WHO leidde SARS tot het ontstaan van gaten in de longen, waardoor ze een “honingraatvormige aanblik” kregen, en het lijkt erop dat dit patroon ook bij patiënten van het nieuwe coronavirus is te herkennen.

De gaten ontstaan waarschijnlijk door de hyperreactiviteit van het immuunstelsel, wat tot de vorming van littekenweefsel en een verstijving van de longen leidt.

In dat geval moet de patiënt doorgaans aan de beademing. Intussen worden de membranen tussen de longblaasjes en de bloedvaten steeds poreuzer, waardoor de blaasjes zich met vocht kunnen vullen en de bloedbaan niet langer van zuurstof kunnen voorzien.

“In zeer ernstige gevallen verdrinken de longen en kan de patiënt niet meer ademhalen,” zegt Frieman. “Dat is hoe mensen aan de ziekte overlijden.”

Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com
bron

bron

bron

• Livetrackers: via deze drie: (link 1) (link 2) (link 3)

quote:
• Gedetailleerde overzichtskaart: HIER

• Gedetailleerde overzichtskaart (inclusief gesloten grenzen e.d.) : HIER

• Overzicht en kaart van het virus in Nederland HIER

• Handig om te volgen op Twitter: https://twitter.com/BNODesk

• Timelapse: Mapping the Outbreak

RIVM Vragen en Antwoorden

• Nog meer overzicht: https://gisanddata.maps.a(...)40299423467b48e9ecf6

Wuhan Corona Virus Map

• Wikipedia: • https://en.wikipedia.org/(...)coronavirus_outbreak

• Worldmeters: https://www.worldometers.info/coronavirus/

• Mocht je het virus hebben, dan kun je dat thuis uitzieken. Tenminste zolang je niet heel ziek wordt.
Hier de richtlijnen hoe je thuis moet verblijven.

• Interessante en nuchtere dagelijkse updates en analyse door Dr. John Campbell op JijBuis

Plaatje over sterftecijfer en eerder bestaande medische problemen.

Dit doet corona met je, als je pech hebt.

rivm twitterde op donderdag 27-02-2020 om 21:20:37 Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc#coronavirus #ncov #patiënt #virus https://t.co/UGQPIdJ7Tl reageer retweet
rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 10:52:39 Vannacht is een tweede patiënt met #COVID19 gediagnosticeerd. De GGD Amsterdam is gestart met het contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/kEBMjZtcir#covid #coronavirus #sarscov2 #corona https://t.co/7fcezFfbfM reageer retweet
rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 13:25:57 Waar kun je terecht met vragen over het #coronavirus? ? Veel vragen en antwoorden: https://t.co/Xrjsu9rHta??? Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD? Andere vragen: 0800-1351#COVID #COVID19 #RIVM #vragen #antwoorden https://t.co/SGznUUMvs9 reageer retweet
Confirmed
quote:
1. Carnavalvierder uit Loon op Zand
2. Vrouw uit Amsterdam, zit in Diemen
3. Partner van #2
4. Jongste kind van #2
5. Vrouw van #1
6. Dochter van #1
7. Vrouw uit Delft
8. Vrouw uit Nieuwendijk, Gemeente Altena. Op 21 februari opgenomen met klachten in het ziekenhuis van Gorinchem, en vervolgens naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht en daar positief getest.
9. Man uit Dalen, gemeente Coevorden, onbekend waar die het virus heeft opgelopen, wel 3 dagen carnaval gevierd in Tilburg
10. Vrouw uit Tilburg

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2020 19:44:27 ]
pi_191779630
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef kilon het volgende: Terwijl in het VK al 10.000 mensen zijn getest voor een totaal van 23 cases op het moment.
Die hebben met de brexit nu ook veel meer geld voor hun NHS
pi_191779637
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:25 schreef Elvi het volgende:

[..]

Leerkrachten kunnen makkelijk thuis blijven. Die staken toch om de haverklap
Tot nu toe was mijn argument om niet te staken altijd omdat die leerlingen wel het examen moeten doen en dus niet te veel les kunnen missen.

Maar als het zo doorgaat hebben we in mei toch geen examen. Dus ja, ik kan net zo goed thuisblijven :+
pi_191779642
  zondag 1 maart 2020 @ 19:31:01 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_191779647
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:30 schreef kilon het volgende:

[..]

Tot nu toe was mijn argument om niet te staken altijd omdat die leerlingen wel het examen moeten doen en dus niet te veel les kunnen missen.

Maar als het zo doorgaat hebben we in mei toch geen examen. Dus ja, ik kan net zo goed thuisblijven :+
Staken terwijl je 6 maanden per jaar vrij bent :`)
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_191779656
Zojuist gehoord dat iemand die ik ken vandaag getest is. Morgen de uitslag.
pi_191779659
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef kilon het volgende:
Terwijl in het VK al 10.000 mensen zijn getest voor een totaal van 23 cases op het moment.
Zo, dat is lekker succesvol geweest. Veel toegevoegde waarde.
pi_191779662
Weet iemand nog hoeveel mensen we gister hadden en eergister etc?

Ik wil wel een excelsheetje bijhouden :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191779664
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef eenjongen... het volgende:
1 of 2 keer?
pi_191779667
quote:
Waarop?
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 19:31:59 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191779675
quote:
-O-
pi_191779681
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef Zipportal het volgende:

[..]

1 of 2 keer?
Ga ik even navragen
pi_191779684
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zo, dat is lekker succesvol geweest. Veel toegevoegde waarde.
Ach, als je 10.000 vluchtelingen gaat screenen en je pikt er 23 terroristische oorlogsmisdadigers tussenuit, vind ik het wel een goede catch.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 maart 2020 @ 19:32:28 #14
163650 Greys
pi_191779687
quote:
Sterkte.
Welke regio/plaats?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_191779695
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef vosss het volgende:

Donderdag 1
Vrijdag 2
Zaterdag 6 (7 was nog niet bevestigd)
Zondag 10
pi_191779697
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
PS kinderen hebben nog gewoon leerplicht. Die leerkrachten gaan ook gewoon. Dan zal je op een triest kantoor thuisblijven? Zwak zeg :D
Terwijl jonge kinderen eerder doodgaan aan het virus.
Er is nog geen enkel jong kind aan doodgegaan.
pi_191779701
Je zag wel dat de sfeer bij het RIVM en Bruins wat minder was vanmiddag. Die weten nu dat ze mogelijk een zeer kostbare fout hebben gemaakt met de eerdere richtlijnen.
pi_191779707
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:32 schreef Greys het volgende:

[..]

Sterkte.
Welke regio/plaats?
Een regio waar het virus al is vastgesteld, deze persoon is blijkbaar in direct contact geweest met een van de al bekende besmette personen.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:33:56 #19
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_191779718
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef vosss het volgende:

We zijn nu 3 dagen bezig toch? Of 2?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zondag 1 maart 2020 @ 19:33:58 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_191779719
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Je zag wel dat de sfeer bij het RIVM en Bruins wat minder was vanmiddag. Die weten nu dat ze mogelijk een zeer kostbare fout hebben gemaakt met de eerdere richtlijnen.
Met zo'n virus heb je geen realitysoap meer nodig :9~
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_191779724
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
En exact gelijk aan de fout die is gemaakt in Italië

Prutsers
pi_191779729
quote:
2s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef ToT het volgende:

[..]

En DUS is het maar een griepje.....okay......
Ja een zware maar ja gewoon een griepvirus waarvan 3% sterft.
Vakman pur sang
  zondag 1 maart 2020 @ 19:34:47 #23
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_191779734
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Een regio waar het virus al is vastgesteld, deze persoon is blijkbaar in direct contact geweest met een van de al bekende besmette personen.
Doe 's niet zo geheimzinnig dan.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_191779744
Ahjoh lekker man. Ze gunnen ons twee weekjes vrij. Ik kijk er al naar uit. Twee weken Netflix en wat hand en span werk. Lekker man.
pi_191779753
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:32 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Er is nog geen enkel jong kind aan doodgegaan.
Klopt dit?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')