abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2020 @ 00:34:05 #151
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_192745159
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 14:05 schreef Zwansen het volgende:
Fuck, dit moet nog. Ik moet helaas uitstel aanvragen omdat we een adviseur erbij nodig hebben. Wat betekent uitstel voor je definitieve vaststelling? Ergens in 2024? :P
De definitieve aanslag volgt altijd binnen 3 jaar na het einde van het belastingjaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_192821331
Nog een paar dagen te gaan en dus nog even snel de aangiftes verwerken.

Enkele onduidelijkheden:

Ik lees dat bij een laag inkomen (<¤ 34.817) je bij de aftrekpost gemaakte "specifieke zorgkosten" een verhogingsfactor van 40% mag toepassen op de werkelijke uitgaven (m.u.v. uitgaven voor genees- en heelkundige hulp en de reiskosten voor ziekenbezoek). Op een site van NIBUD waar deze informatie o.a. te lezen is staat daarover het volgende:
quote:
* Deze posten mag u in de aangifte over 2019 vermenigvuldigen met 1,40 als uw inkomen lager is dan 34.817 euro. Heeft u de AOW-leeftijd bereikt, dan mag u de posten vermenigvuldigen met 2,13.
Let op: als u elektronisch aangifte doet, wordt deze vermenigvuldiging automatisch gedaan.
Op de site van de belastingdienst zelf staat over dat laatste echter niets en wordt enkel vermeld dat indien sprake is van een laag inkomen men deze verhogingsfactor mag toepassen op de werkelijke kosten. Nu is hier in mijn situatie dus sprake van (gezamenlijk drempelinkomen onder genoemde bedrag) en tevens doe ik dus digitaal aangifte. Moet ik deze verhoging zelf meenemen in mijn berekening of doet de online aangiftetool dit zelf? Ik zie het dit nergens terug.
M.a.w, is het dus correct als ik dus bijv i.p.v. 300 euro bij "Extra uitgaven voor kleding en beddengoed" 420 euro invul en i.p.v. 35,07 euro bij "Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis" 49,10 euro?

Er staat ook dat deze verhoging van toepassing is op "Extra uitgaven dieet (medisch voorschrift)", echter hier kan je niet zelf een bedrag opvoeren daar je alleen een datum kunt ingeven voor de duur van het gevolgde dieet en vervolgens een keuze dient te maken van het type dieet. Er wordt dan automatisch een bedrag getoond door de tool zelf, welke niet aan te passen is rekening houdende met de verhogingsfactor?

En tot slot: indien met deze verhogingsfactor niet automatisch rekening gehouden wordt en de informatie van NIBUD dus onjuist is, heb ik dan nog de mogelijkheid om over twee voorliggende belastingjaren een correctie door te voeren in de aftrekposten terwijl er al een definitieve aanslag is? Of krijg ik hier juist achteraf een heleboel vragen door en moet ik dan een complete waslijst aan bewijzen gaan opsturen? In dat geval geeft het meer rompslomp dan wat het oplevert waarschijnlijk. Voer namelijk gewoon reiskosten voor doktersbezoek op à 0,19 cent per gereden autokilometer i.p.v. de formele berekening te gebruiken die de belastingdienst verlangt (werkelijke autokosten van heel jaar berekenen etc). Heb tot nu toe nooit een vraag gehad over mijn aangiftes.

[ Bericht 1% gewijzigd door LAUWESTYLE op 26-04-2020 22:50:15 ]
pi_192838771
Om het toch nog maar lekker last-minute in te kunnen sturen ben ik er toch even voor gaan zitten.

Situatie, huis verkocht op 9 december 2019. Nu moet ik hiervoor dingen invullen.
Waar ik niet uit kom is :

Verdeling van de schuld en de rente
Vul in welk deel van de schuld is gebruikt voor het hoofdverblijf.

Onder 'Deel hoofdverblijf' moet u waarschijnlijk een deel van de schuld en een deel van de rente invullen. Dit heeft te maken met de bijleenregeling.

Klik op het vraagteken bij de vragen hieronder voor meer informatie.

Totaal
Deel hoofdverblijf
Ander deel
help
Schuld op 1 januari 2019
¤ .....
=

Rente in 2019
¤ ......
=
+

Iemand die mij misschien in DM uit kan leggen hoe dit in te vullen?
  dinsdag 28 april 2020 @ 15:10:38 #154
360079 ForzaMilan
Forza Milan
pi_192844063
Belastingdienst is snel dit jaar. Vandaag definitieve ontvangen met datum 02/05
Rossoneri siamo noi.
  dinsdag 28 april 2020 @ 18:13:14 #155
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_192846651
Vandaag definitieve aanslag gekregen.

Ik moet betalen, maar mijn vrouw krijgt terug. Aangezien we fiscaal partners zijn, verwacht je dat ze dus gewoon het verschil overmaken toch?

Ik moet dus voor 1 juni mijn deel overmaken 8)7
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_192846884
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 22:42 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Nog een paar dagen te gaan en dus nog even snel de aangiftes verwerken.

Enkele onduidelijkheden:

Ik lees dat bij een laag inkomen (<¤ 34.817) je bij de aftrekpost gemaakte "specifieke zorgkosten" een verhogingsfactor van 40% mag toepassen op de werkelijke uitgaven (m.u.v. uitgaven voor genees- en heelkundige hulp en de reiskosten voor ziekenbezoek). Op een site van NIBUD waar deze informatie o.a. te lezen is staat daarover het volgende:
[..]

Op de site van de belastingdienst zelf staat over dat laatste echter niets en wordt enkel vermeld dat indien sprake is van een laag inkomen men deze verhogingsfactor mag toepassen op de werkelijke kosten. Nu is hier in mijn situatie dus sprake van (gezamenlijk drempelinkomen onder genoemde bedrag) en tevens doe ik dus digitaal aangifte. Moet ik deze verhoging zelf meenemen in mijn berekening of doet de online aangiftetool dit zelf? Ik zie het dit nergens terug.
M.a.w, is het dus correct als ik dus bijv i.p.v. 300 euro bij "Extra uitgaven voor kleding en beddengoed" 420 euro invul en i.p.v. 35,07 euro bij "Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis" 49,10 euro?

Het aangifteprogramma berekent dit zelf, dus gewoon de werkelijke bedragen invullen, programma doet de rest.

Er staat ook dat deze verhoging van toepassing is op "Extra uitgaven dieet (medisch voorschrift)", echter hier kan je niet zelf een bedrag opvoeren daar je alleen een datum kunt ingeven voor de duur van het gevolgde dieet en vervolgens een keuze dient te maken van het type dieet. Er wordt dan automatisch een bedrag getoond door de tool zelf, welke niet aan te passen is rekening houdende met de verhogingsfactor?

Voor deze post geldt hetzelfde. Je mag dit aftrekken als je een dieetverklaring hebt ingevuld door een bevoegd persoon

En tot slot: indien met deze verhogingsfactor niet automatisch rekening gehouden wordt en de informatie van NIBUD dus onjuist is, heb ik dan nog de mogelijkheid om over twee voorliggende belastingjaren een correctie door te voeren in de aftrekposten terwijl er al een definitieve aanslag is? Of krijg ik hier juist achteraf een heleboel vragen door en moet ik dan een complete waslijst aan bewijzen gaan opsturen? In dat geval geeft het meer rompslomp dan wat het oplevert waarschijnlijk. Voer namelijk gewoon reiskosten voor doktersbezoek op à 0,19 cent per gereden autokilometer i.p.v. de formele berekening te gebruiken die de belastingdienst verlangt (werkelijke autokosten van heel jaar berekenen etc). Heb tot nu toe nooit een vraag gehad over mijn aangiftes.
Volgens mij staat er in het overzicht van je aangifte ook een kopje met verhoging, dat kun je aan het eind even checken
  dinsdag 28 april 2020 @ 18:43:23 #157
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192847127
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:10 schreef Cyntiaa het volgende:
Om het toch nog maar lekker last-minute in te kunnen sturen ben ik er toch even voor gaan zitten.

-knip-
Iemand die mij misschien in DM uit kan leggen hoe dit in te vullen?
Heb je je huis met overwaarde gebruikt en die overwaarde niet volledig gebruikt voor je nieuwe huis?

Hier hebben wij ook mee te maken. Ik schakel een belastingadviseur in. :P
pi_192853812
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Heb je je huis met overwaarde gebruikt en die overwaarde niet volledig gebruikt voor je nieuwe huis?

Hier hebben wij ook mee te maken. Ik schakel een belastingadviseur in. :P
Jep zoiets ja! Dan ga ik dat ook maar doen en uitstel aanvragen...
pi_192855702
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:29 schreef Leesaa het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in het overzicht van je aangifte ook een kopje met verhoging, dat kun je aan het eind even checken
Ik begrijp dat ook voor het dieet geldt dat dit aftrekbaar is. Mijn vraag is alleen hoe hier die verhogingsfactor op kan worden toegepast, aangezien de tool zelf met een bedrag op de proppen komt (900 euro in mijn geval). Ik kan daar niet zelf een bedrag invullen (dus die 900 met 1,4 vermenigvuldigen vanwege minimuminkomen). Vandaar dus ook mijn vraag of dit al automatisch door de tool wordt berekend. Ik zie nergens iets staan aan het eind bij de berekening waaruit dit zou moeten blijken.

Dan nog een nieuwe vraag voor degene die hier wat meer in thuis is en hier wat licht op kan schijnen. Mijn moeder heeft middels een crowdfunding enige gelden opgehaald vanwege ziektekosten. Ik heb begrepen dat deze ook als inkomen meetellen en bij de belastingaangifte dienen te worden opgegeven. Deze crowdfunding liep via een website waar men middels iDeal kan doneren, maar nu zitten er tussen het moment dat iemand een donatie doet en dit uiteindelijk op de bankrekening wordt bijgeschreven een aantal weken tijd. Stel dat iemand een donatie doet op een dag die ergens eind 2019 valt, maar het bedrag wordt vervolgens pas bijgeschreven op je rekening in 2020, valt deze donatie dan aan het inkomen van 2019 aan te rekenen of aan dat van het nieuwe jaar? En door de website wordt er automatisch een percentage ingehouden om de website in de lucht te kunnen houden en een deel zijn meen ik transactiekosten. Zo blijft er van een donatie van bijv. 10 euro onder de streep 8,25 over. Geldt dan de 8,25 als inkomen of toch de 10 euro?

[ Bericht 17% gewijzigd door LAUWESTYLE op 29-04-2020 11:33:10 ]
pi_192856327
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 11:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Ik begrijp dat ook voor het dieet geldt dat dit aftrekbaar is. Mijn vraag is alleen hoe hier die verhogingsfactor op kan worden toegepast, aangezien de tool zelf met een bedrag op de proppen komt (900 euro in mijn geval). Ik kan daar niet zelf een bedrag invullen (dus die 900 met 1,4 vermenigvuldigen vanwege minimuminkomen). Vandaar dus ook mijn vraag of dit al automatisch door de tool wordt berekend. Ik zie nergens iets staan aan het eind bij de berekening waaruit dit zou moeten blijken.
Helemaal aan het eind wordt de verhoging automatisch toegepast door het programma. Dus voor alle posten gewoon het werkelijke bedrag invullen, het programma verhoogt deze posten automatisch als je ervoor in aanmerking komt.

Ik kan niet meer in mijn aangifte kijken, maar als ik naar het overzicht van de vorige jaren kijk dan staat er een aparte post verhoging specifieke zorgkosten.
pi_192857374
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:13 schreef Leesaa het volgende:

[..]

Helemaal aan het eind wordt de verhoging automatisch toegepast door het programma. Dus voor alle posten gewoon het werkelijke bedrag invullen, het programma verhoogt deze posten automatisch als je ervoor in aanmerking komt.

Ik kan niet meer in mijn aangifte kijken, maar als ik naar het overzicht van de vorige jaren kijk dan staat er een aparte post verhoging specifieke zorgkosten.
Het stond wat verborgen, maar ik heb het gevonden nu. Bedankt!
Blijft enkel mijn vraag m.b.t. crowdfunding staan voor wie hier in thuis is.
pi_192858908
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 11:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Dan nog een nieuwe vraag voor degene die hier wat meer in thuis is en hier wat licht op kan schijnen. Mijn moeder heeft middels een crowdfunding enige gelden opgehaald vanwege ziektekosten. Ik heb begrepen dat deze ook als inkomen meetellen en bij de belastingaangifte dienen te worden opgegeven. Deze crowdfunding liep via een website waar men middels iDeal kan doneren, maar nu zitten er tussen het moment dat iemand een donatie doet en dit uiteindelijk op de bankrekening wordt bijgeschreven een aantal weken tijd. Stel dat iemand een donatie doet op een dag die ergens eind 2019 valt, maar het bedrag wordt vervolgens pas bijgeschreven op je rekening in 2020, valt deze donatie dan aan het inkomen van 2019 aan te rekenen of aan dat van het nieuwe jaar? En door de website wordt er automatisch een percentage ingehouden om de website in de lucht te kunnen houden en een deel zijn meen ik transactiekosten. Zo blijft er van een donatie van bijv. 10 euro onder de streep 8,25 over. Geldt dan de 8,25 als inkomen of toch de 10 euro?

Zelf zou ik de 8.25 aanhouden, en wat in 2019 is betaald zijn inkomsten uit 2019. Het moment dat het jouw bankrekening bereikt is niet relevant.
pi_192874048
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2020 09:10 schreef phpmystyle het volgende:
Hier al aanslagen binnen?
18 maart verzonden, nog niets binnen. Anderen?
pi_192874194
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:03 schreef Korporaal_Batra het volgende:

[..]

18 maart verzonden, nog niets binnen. Anderen?
WGR / meldtopic: Wie heeft al een dagtekening van de Belastingdienst 2019
Protège moi de mes désirs.
pi_192874631
Noobvraag:

Vorig jaar kreeg ik geld terug
Nu staat er te betalen: 0 euro

Waarom krijg ik nu niets terug?
Moeten zij weten
  donderdag 30 april 2020 @ 14:58:46 #166
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_192874770
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:47 schreef H0D3NPYL het volgende:
Noobvraag:

En je denkt dat wij hier op kunnen antwoorden zonder enige achtergrond? :) Zal even in het boek van Sinterklaas kijken of je wel lief bent geweest dit jaar, misschien is dat het.
pi_192877469
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zelf zou ik de 8.25 aanhouden, en wat in 2019 is betaald zijn inkomsten uit 2019. Het moment dat het jouw bankrekening bereikt is niet relevant.
Heb hiervoor nog een uur aan de lijn gehangen bij de belastingtelefoon. Ze bleken helemaal niet te weten wat ze met deze vragen aan moesten en ik werd wel 4x doorverbonden naar andere afdelingen.
Ze dachten de hele tijd dat mijn vraag betrekking had op de vermogensbelasting en bleven herhalen dat de peildatum van 1 januari 2019 leidend was. Maar ik bleef herhalen dat ik dat begreep, echter dat mijn vraag over de inkomstenbelasting ging en of gedoneerde geld bij het inkomen over 2019 moet worden opgeteld. Ze bleken deze vragen nog niet eerder te hebben gekregen en waren met het begrip crowdfunding nog niet echt bekend. Schijnt nog vrij nieuw te zijn.

Zelf heb ik via de informatiesite whydonate het volgende gevonden:

quote:
Particulieren kunnen donaties via crowdfunding ontvangen zonder daarover belasting te hoeven betalen, indien:

Het bedrag van de individuele donaties niet hoger is dan ¤ 2.122,00;

Hij of zij na ontvangst van de donaties niet de drempel voor de vermogensbelasting overschrijdt (Let op! Eigen spaargeld of ander vermogen telt ook mee!).
Van beide is geen sprake, dus hoeven de donaties niet opgegeven te worden en hoeft er dus ook geen inkomstenbelasting over te worden betaald.
  donderdag 30 april 2020 @ 20:06:19 #168
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_192879595
Let wel op: voor het deel dat je middels crowdfunding voor je uitgaven aan specifieke zorgkosten heb vergaard mag je de uitgaven voor specifieke zorgkosten niet in aftrek brengen. Die kosten drukken voorzover namelijk niet en dat is op basus van art. 6.1 Wet IB 2001 wel vereist voor persoonsgebonden aftrekposten.

Als de crowdfunding dus bijvoorbeeld ziet op hulpmiddelen, dieetkosten, vervoerskosten oid mag je slechts in aftrek brengen de werkelijk kosten minus wat is opgehaald met de crowdfunding.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_192881421
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 18:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Heb hiervoor nog een uur aan de lijn gehangen bij de belastingtelefoon. Ze bleken helemaal niet te weten wat ze met deze vragen aan moesten en ik werd wel 4x doorverbonden naar andere afdelingen.
Ze dachten de hele tijd dat mijn vraag betrekking had op de vermogensbelasting en bleven herhalen dat de peildatum van 1 januari 2019 leidend was. Maar ik bleef herhalen dat ik dat begreep, echter dat mijn vraag over de inkomstenbelasting ging en of gedoneerde geld bij het inkomen over 2019 moet worden opgeteld. Ze bleken deze vragen nog niet eerder te hebben gekregen en waren met het begrip crowdfunding nog niet echt bekend. Schijnt nog vrij nieuw te zijn.

Zelf heb ik via de informatiesite whydonate het volgende gevonden:
[..]

Van beide is geen sprake, dus hoeven de donaties niet opgegeven te worden en hoeft er dus ook geen inkomstenbelasting over te worden betaald.
Oh ik dacht dat je specifiek naar inkomstenbelasting vroeg. Ja voor particulieren geld inderdaad per schenker de vrijstelling schenkbelasting.
pi_192891901
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:58 schreef iScream. het volgende:

[..]

En je denkt dat wij hier op kunnen antwoorden zonder enige achtergrond? :) Zal even in het boek van Sinterklaas kijken of je wel lief bent geweest dit jaar, misschien is dat het.
Beetje onnodige opmerking als ik er bij zet 'noobvraag'. Was ook wel te verwachten op dit forum
Moeten zij weten
pi_192892349
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:47 schreef H0D3NPYL het volgende:
Noobvraag:

Ik zal hem dan netter beantwoorden:
Iets in je (al dan niet financiële) situatie is gewijzigd en / of de wetgeving is aangepast waar je de gevolgen van merkt. Zonder een complete afschrift van beide belastingaangiften is hier weinig zinnigs over te zeggen.
pi_192892513
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 15:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zal hem dan netter beantwoorden:
Iets in je (al dan niet financiële) situatie is gewijzigd en / of de wetgeving is aangepast waar je de gevolgen van merkt. Zonder een complete afschrift van beide belastingaangiften is hier weinig zinnigs over te zeggen.
Oke thanks
Moeten zij weten
pi_192893028
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 15:45 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Oke thanks
Heb je zelf een idee wat er echt merkbaar veranderd kan zijn? Zorgkosten? Nieuwe regels rondom bijzonder tarief? Etc?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')