Ik kan het een weekje redden, op rantsoen, heb een paar kleine dingen ongeorganiseerd in huis ivm eerdere verhuizing. Is er nog niet van gekomen. Baal daar wel van. Had eigenlijk al wat extra moeten hebben.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Verbazingwekkend dat mensen niet al een noodvoorraad hebben.
Ik ben d'r gelukkig al jaren van af.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Rokers lijken een hogere sterftekans te hebben bij dit virus, misschien een goed moment om te stoppen?
Ik heb vorige maand al van die potjes gel gekocht. Kleine potjes en heb er nog een stuk of 6 liggen, maar denk dat ik nog wat extra haal, evenals Dettol doekjes.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:13 schreef Kassamiep het volgende:
Wat water en desinfectiegel voor reinigen.
Dat is al te laat!quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Rokers lijken een hogere sterftekans te hebben bij dit virus, misschien een goed moment om te stoppen?
Toch zou ik enigszins moeite hebben met het drinken van dat waterquote:Op woensdag 26 februari 2020 08:36 schreef Fer_de_Lance het volgende:
In zuidholland hoef je echt geen water in te slaan, als het water hier wegvalt is de bemaling ook uitgevallen, dan heb je echt teveel water en te weinig rubberboot
Ik denk als het op zes meter staat je alles behalve moeite hebt om het binnen te krijgenquote:Op woensdag 26 februari 2020 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Toch zou ik enigszins moeite hebben met het drinken van dat water
Een filter kopen bij Bever ofzo.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Al moet ik naast mijn bed stallen, ik zou het toch doen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Ik zat even te denken... maar je hebt 2 liter per dag nodig, voor een maand dus 60 liter op voorraad.
Waar laat je dat joh... is toch niet te doen?
Dit ja. Het is een virus, geen zombie apocalypse.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wat is dit. Water inslaan. Alsof de watervoorziening ineens uitvalt door een virus. Dat is zo'n beetje het laatste wat zal gebeuren
Valt best mee. 60 liter is 120 waterflesjes. Haal ik gewoon 20 sixpacks bij de Lidl ben ik klaar.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Ik zat even te denken... maar je hebt 2 liter per dag nodig, voor een maand dus 60 liter op voorraad.
Wij hebben 25 kilo rijst in huis en met boodschappen doen ben ik ook begonnen met af en toe wat extra blikjes en andere houdbare zooi in te slaan. Niet overdreven veel elke keer, maar wel zo dat de voorraadkast hier langzaam maar zeker wat voller raakt.quote:Op woensdag 26 februari 2020 07:58 schreef Toefjes het volgende:
Ik haal elke dag wat extra dingetjes. Dus de voorraadkast loopt langzaam maar zeker vol.
Wel fijn, want dan hoef ik niet als iedereen aan het hamsteren is een blik bonen uit de handen van een oud vrouwtje te trekken.
Verder heb ik geen bijzondere maatregelen genomen.
De gezichtsmaskers zijn nu al overal uitverkocht of alleen voor belachelijk woekerprijzen van 10 - 20x de normale prijs te koop.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Wij hebben 25 kilo rijst in huis en met boodschappen doen ben ik ook begonnen met af en toe wat extra blikjes en andere houdbare zooi in te slaan. Niet overdreven veel elke keer, maar wel zo dat de voorraadkast hier langzaam maar zeker wat voller raakt.
Ik heb wat dingetjes gebookmarked voor als het echt mis gaat (gezichtsmasker enzo), maar ik denk dat het te weinig toegevoegde waarde zal hebben om het nu allemaal al te gaan kopen.
Misschien nog zooi kopen om te stomen (Dampo enzo) voor als je het te pakken krijgt? Of zal dat verder niets helpen?
Op bol.com zijn ze nog wel te koop, maar ik zie idd wel een prijsstijging.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De gezichtsmaskers zijn nu al overal uitverkocht of alleen voor belachelijk woekerprijzen van 10 - 20x de normale prijs te koop.
Baat het niet dan schaadt het niet. Eigenlijk niet eens een gek idee eigenlijk. In het slechtste geval krijg je tijdelijk even meer lucht.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Wij hebben 25 kilo rijst in huis en met boodschappen doen ben ik ook begonnen met af en toe wat extra blikjes en andere houdbare zooi in te slaan. Niet overdreven veel elke keer, maar wel zo dat de voorraadkast hier langzaam maar zeker wat voller raakt.
Ik heb wat dingetjes gebookmarked voor als het echt mis gaat (gezichtsmasker enzo), maar ik denk dat het te weinig toegevoegde waarde zal hebben om het nu allemaal al te gaan kopen.
Misschien nog zooi kopen om te stomen (Dampo enzo) voor als je het te pakken krijgt? Of zal dat verder niets helpen?
quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Baat het niet dan schaadt het niet. Eigenlijk niet eens een gek idee eigenlijk. In het slechtste geval krijg je tijdelijk even meer lucht.
Uit paniek doen mensen rare dingen. Kan best dat het uitverkocht is.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Op bol.com zijn ze nog wel te koop, maar ik zie idd wel een prijsstijging.
Dit was te koop voor ¤120https://www.bol.com/nl/p/(...)w.1_4.5.ProductTitle
Is het niet meer leverbaar omdat zo veel mensen het allemaal gekocht hebben, of vond bol.com het toch niet zo'n goed idee?
Massaal reviewen dat dingquote:Op woensdag 26 februari 2020 09:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit paniek doen mensen rare dingen. Kan best dat het uitverkocht is.
Dat komt omdat de huidige generatie nooit meegemaakt heeft dat de benzine op de bon is en de winkelschappen leeg zijn. Dus iedereen denkt dat dat allemaal gewoon altijd werkt en gevuld is. Denk ik.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Je had beter die gehaktballetjes in zo een zak kunnen pakken. Met satésaus en met tomatensaus heb je die. Die zijn ook lang houdbaar en smaken veel beter. Zegmaar meer naar echte gehaktballetjes in plaats van die prefab gehaktballetjes uit zo een blik.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
- Houdbaar vlees zoals knakworst, Unox burgers, blikken gehaktballetjes in saus, etc.
Wereldwijd zijn er grote tekorten. De vraag was ineens gigantisch gestegen, en de fabrieken die ze produceren in China leveren om de één of andere reden niet meer...quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit paniek doen mensen rare dingen. Kan best dat het uitverkocht is.
Goeie vraag. Geen idee. Met de normale griep helpt dat wel om het allemaal lekker los te hoesten.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:45 schreef ToT het volgende:
Van mij is hij ook niet groot, groenten koop ik wanneer ik ze bereid.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Ik heb zelf veel voedsel vervangende shakes bijvoorbeeld JimmyJoyquote:Op woensdag 26 februari 2020 07:53 schreef Treinhoer het volgende:
Zag het boodschappentopic al, maar iets concreter.
Ik wil morgen voor zeker een maand aan rantsoen hebben qua houdbare producten. Eten en water. Ik ga voor de hypothese dat er een besmetting bij mij in de straat/wijk is en ik een maand op quarantaine moet. Voor de supermarkt leeg is getrokken wil ik mijn voorraadkast aardig aangevuld hebben.
Gezinssituatie: 2 volwassenen, 2 katten
1 roker
Kleine vriezer
Koelkast voor de noodzakelijke spullen
Voorraadruimte genoeg
Naast boodschappen, andere tips? Extra batterijen voor wanneer de stroom uitvalt? Extra vuilniszakken? Een extra emmer in huis om regenwater op te vangen op het balkon? Zakmes? Kompas? Kaarsen?
Graag geen trolls of mensen die zeggen dat ik overdreven ben, want ik ga er ook wel vanuit dat dit overbodig is. Maar ik slaap toch wat prettiger met een kleine buffer.
Vergeet de mosterd niet voor de knakworsten!quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:38 schreef de_boswachter het volgende:
Knakworsten, cola en captain Morgan. Meer heb je niet nodig.
Je hebt tegenwoordig goede compacte filtersquote:Op woensdag 26 februari 2020 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Idd. Mayo doet het ook soms.quote:Op woensdag 26 februari 2020 11:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Vergeet de mosterd niet voor de knakworsten!
quote:Op woensdag 26 februari 2020 17:56 schreef DavidTwente het volgende:
Toiletpapier is ook wel handig om genoeg op voorraad te hebben
Ja dan dep je het wel met toiletpapier, maar je hebt wel veel minder nodig.quote:Op woensdag 26 februari 2020 18:01 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
En dan heb je natte billen...
En maandverband als man. Dat vergeten die wijven in te slaan en als de nood maar hoog genoeg is zijn ze vast bereid om ietsje meer te betalen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 17:56 schreef DavidTwente het volgende:
Toiletpapier is ook wel handig om genoeg op voorraad te hebben
"OMDAT JOUW VOLK ZO RANZIG LEEFT EN HET ZO NODIG VINDT EEN VIRUS TE VERSPREIDEN, MOET IK AL DEZE TROEP NU KOPEN!!!!quote:Op woensdag 26 februari 2020 18:43 schreef goldback het volgende:
Ik het het de plaatselijke Chinees 10 porties rijsttafel besteld en 30 zakken xxl chips gekocht.
quote:Op woensdag 26 februari 2020 18:43 schreef goldback het volgende:
Ik het het de plaatselijke Chinees 10 porties rijsttafel besteld en 30 zakken xxl chips gekocht.
Inderdaad. We hebben tenslotte in de afgelopen 50 jaar al meerdere lockdowns gehad waarbij we weken niet naar buiten mochten.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Waarom zou dat een probleem zijn? Paar lagen kleren aan en onder een deken. Eventueel wat kaarsjes aan in de woonkamer. Zolang je tussen 4 geïsoleerde muren zit met een dak moet het wel heel gek lopen wil je doodgaan van kou.quote:Op woensdag 26 februari 2020 13:39 schreef qajariaq het volgende:
Verwarming is een groter probleem, zeker als een dergelijke ramp in de winter gebeurd.
Hoeft geen water te zijn, mag ook bier zijn. Kan prima buiten staan.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:
quote:Op woensdag 26 februari 2020 19:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Inderdaad. We hebben tenslotte in de afgelopen 50 jaar al meerdere lockdowns gehad waarbij we weken niet naar buiten mochten.
quote:Op zondag 11 augustus 2019 19:32 schreef SeLang het volgende:
Ik kreeg per DM een vraag van iemand over het behandelen van onbetrouwbaar water. Omdat er hier wellicht ook mensen zijn die dat interesseert post ik het maar even hier.
Zelf gebruik ik 3 methodes, maar één methode is natuurlijk genoeg:
Sawyer Squeeze filter
Dit is mijn geprefereerde methode op lange treks. Het is betrouwbaar, zo'n filter is relatief robuust, water is direct te drinken en het voegt geen smaak toe. Vaak verbetert het zelfs de smaak omdat het dingen als algen eruit filtert. Een enkele keer blijft er een raar smaakje achter maar meestal smaakt het verrassend goed. Levensduur is vrijwel onbeperkt (fabrikant claimt 100.000 gallons)
Er zijn helaas ook nadelen:
- Het is even wat werk want je moet water door het filter persen. De door Sawyer bijgeleverde pouch is waardeloos hiervoor. De meeste mensen op bijvoorbeeld de PCT (grammentellers) schroeven het filter op een Smartwater PET-fles en squeezen dan die fles. Maar ik ben lui dus ik schroef hem op een Evernew waterbladder met het vieze water die ik ophang aan een boom, rots oid en dan via een slang gaat het gefilterde water naar een lege bladder. Met water in de slang creëert het hoogteverschil druk zodat de zwaartekracht het werk voor mij doetPaar minuutjes relaxen en dan heb ik heerlijk water.
- Filter mag niet bevriezen want daarna is hij onbetrouwbaar geworden en dat kun je niet aan de buitenkant zien. Dus goed opbergen tegen nachtvorst en s'winters evt meedragen onder je kleding
- Het filter heeft porien van 0,1 micron. Dat is genoeg om bacteriën, cysts etc uit te filteren maar virussen kunnen daar nog steeds doorheen. Is een laag risico (iig in de USA backcountry) maar niet nul
- Je moet het filter af en toe backflushen als de flow vermindert. Na verloop van tijd wordt het filter trager dan een gloednieuw filter. Dit is vooral een issue met het Sawyer Mini filter. De grotere Sawyer Squeeze heeft daar veel minder last van, daarom zou ik altijd aanraden om die te kopen en niet de Mini. Zelfs de hard-core grammentellers dumpen hun Mini om die reden uiteindelijk in een hikerbox en kopen een Squeeze. Mijn Squeeze werkt na 5 maanden dagelijks liters water filteren op de PCT nog steeds prima en hij gaat volgende week mee naar Australië. Btw: nooit ziek geweest.
Steripen
Dit is een apparaatje dat op batterijen werkt en dat met UV-C straling je water steriliseert. Het werkt snel, gemakkelijk en effectief. Een liter water is drinkbaar na 1,5 minuten bestralen. In tegenstelling tot het Sawyer filter doodt het ook virussen.
De Steripen is mijn eerste keuze als ik niet in backcountry ben maar voornamelijk in hotels/ hostels waar ik het kraanwater niet vertrouw, want dit werkt het makkelijkst van alle methoden. En ja, zelfs in landen als Ethiopië drink ik uit de kraan! Ik koop nooit plastic flesjes met water. Ik heb letterlijk honderden plastic flesjes bespaard die niet het milieu in gingen.
Er zijn wel een aantal nadelen:
- Je moet relatief schoon water hebben anders wordt de UV-straling teveel geblokkeerd. En met name in woestijnen lijken je waterbronnen soms meer op erwtensoep dan op water
- Het verandert de smaak van het water niet en dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Goor water blijft goor (maar nu steriel) water
- Accu's / baterijen zijn altijd een extra zorg
- Electrisch en imo wat minder robuust dan een filter
Chlorine tabletten
Dit heb ik meestal bij me als backup naast één van de andere methodes. Het is de meest robuuste oplossing (er kan niets aan stuk) en het is weinig bulk en gewicht om mee te nemen. Het gebruiksgemak is ook een voordeel, als je het water niet meteen hoeft te kunnen drinken.
Heel soms gebruik ik het als extra behandeling na filteren als het water echt heel slecht is (bijvoorbeeld als er poep of een dood beest in het water ligt en ik heb echt geen andere optie dan die waterbron).
Ik gebruik het ook wel eens als ik lui ben. Als ik een dry camp heb en ik haal water om mee te dragen naar mijn beoogde kampeerplek dan gooi ik er zo'n tabletje bij zodat het drinkbaar is tegen de tijd dat bij mijn beoogde campspot ben. Als je moe bent dan is het lekker als je niet weer water moet gaan filteren e.d.
Nadelen:
- Je kunt het water niet meteen drinken. Minimaal 30 minuten wachten en om effectief te zijn tegen cysts nog langer
- Minder effectief bij heel goor water en het verbetert ook de goorheid van het water niet.
- Chloor nasmaakje.
Water koken
Dit is effectief maar kost veel brandstof. En het duurt lang voor het water is afgekoeld. Ik gebruik dit nooit om drinkwater te maken, maar ik gebruik deze methode impliciet wel omdat ik water dat ik gebruik om pasta te koken niet soms steriliseer als het redelijk schoon is, aangezien het dus toch gekookt wordt. Echter, meestal steriliseer ik gewoon al mijn water zodat er nooit verwarring is of water steriel is of niet. Je bent tenslotte moe aan het eind van de dag
Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan
Ja, dit water heb ik gedronken
In tegenstelling tot sommigen hier leef ik niet in angst.quote:Op woensdag 26 februari 2020 20:03 schreef qajariaq het volgende:
@:GereDathan: vier 'stoere' reacties op een rij. Ben je zo bang voor een ramp dat je het liever op zo'n manier verdringt?
Dat vond ik het mooie aan die doordat preppers dikke Amerikanen met een hoop wapensquote:Op woensdag 26 februari 2020 19:24 schreef GereDathan het volgende:
En er is maar 1 artikel wat je MOET kopen. En dat is een pistool. Schiet je gewoon een prepper dood en vreet je zijn voedsel op.
ALS het water schoon wasquote:Op woensdag 26 februari 2020 18:01 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
En dan heb je natte billen...
Ah, de vijfde stoere reactie.quote:Op woensdag 26 februari 2020 20:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In tegenstelling tot sommigen hier leef ik niet in angst.
Vertel eens, hoe is dat om constant je voorhoofd te moeten ontdoen van angstzweet?
Maar noteer deze post maar en quote me over 6 maanden nog eens: het is allemaal 1 grote grap dat Corona.
Lekker makkelijk te raken die carb loadersquote:Op woensdag 26 februari 2020 20:34 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat vond ik het mooie aan die doordat preppers dikke Amerikanen met een hoop wapens
Ik heb ook geen voorraad en het virus schijnt hier al te zijn (Barcelona)quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Duidelijk nog nooit een ramp meegemaakt. Winkels blijven gewoon draaien weet ik uit eigen ervaring, ook als er al 5 dagen storing is op het stroomnet.quote:Op woensdag 26 februari 2020 08:51 schreef qajariaq het volgende:
stroomstoring die dagen aanhoud is de grootste bedreiging omdat dan ook de winkels dicht blijven.
Bij een stroomstoring werken kassasystemen niet meer en is er geen verlichting en geen koeling. Ga er maar rustig van uit dat een winkelier een paar dagen nodig heeft om te organiseren dat het ook zonder stroom kan. Bij een aantal stroomstoringen hier in de afgelopen jaren waren de winkels gewoon dicht voor die paar uur tot ruim een halve dag.quote:Op woensdag 26 februari 2020 21:06 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Duidelijk nog nooit een ramp meegemaakt. Winkels blijven gewoon draaien weet ik uit eigen ervaring, ook als er al 5 dagen storing is op het stroomnet.
Hier op terug komend blijk ik toch genoeg te hebben om het ca 35 dagen en of 52 dagen kan overleven. Had ik niet verwacht maar heb meer meuk aan kcal in huis dan ik dacht.quote:Op woensdag 26 februari 2020 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Van mij is hij ook niet groot, groenten koop ik wanneer ik ze bereid.
Heb een broodvoorraad van een week, wat blikken en pakken soep, pakken pasta en een vriezer met voorbereid eten.
Ik denk dat ik zonder echt te hoeven rationeren wel een week of 2 vooruit kan met echt voedsel en in het ergste geval is er nog de chips en chocolade voorraad samen met vitaminepillen.
Dat is trouwens meer dat ik altijd groot inkoop wanneer iets in de aanbieding is dan dat ik aan preppen doe. Heb bijvoorbeeld ook 12 flessen lipton ice tea liggen. Daar doe ik een half jaar mee..
Maar zal eens inventariseren want ben eigenlijk wel benieuwd.
Slaan mensen trouwens ook sportdrank in?
Vijf dagen niet maar kassa's en dergelijke kunnen vaak wel een paar uur doordraaien op accu's.quote:Op woensdag 26 februari 2020 21:06 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Duidelijk nog nooit een ramp meegemaakt. Winkels blijven gewoon draaien weet ik uit eigen ervaring, ook als er al 5 dagen storing is op het stroomnet.
Zoals ik zeg, je hebt duidelijk nog nooit een ramp meegemaakt.quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij een stroomstoring werken kassasystemen niet meer en is er geen verlichting en geen koeling. Ga er maar rustig van uit dat een winkelier een paar dagen nodig heeft om te organiseren dat het ook zonder stroom kan. Bij een aantal stroomstoringen hier in de afgelopen jaren waren de winkels gewoon dicht voor die paar uur tot ruim een halve dag.
Bron: https://www.nu.nl/coronav(...)ddon-is-geweest.htmlquote:Verder maakt ze zich nog niet heel erg zorgen. "Er zijn helemaal geen lege schappen in de supermarkten
Ook 5 dagen. Kwestie van spaarzaam gebruik maken van de beschikbare oplossingen (accu's, aggregaten, etc.).quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vijf dagen niet maar kassa's en dergelijke kunnen vaak wel een paar uur doordraaien op accu's.
Dit dus, alsof eten dan het grootste probleem is van NL, en niet de muitende plunderingen die immers al tijdens "vredestijd" gemeengoed zijn in sommige randsteden. Om niet te vergeten dat een groot deel van NL dan onder water staat.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:24 schreef -river- het volgende:
Waarom zouden we afgesloten worden van het water/stroom netwerk voor een griep met de naam corona? Kom op zeg! Het lijkt mij dat als je deze waanideeën hebt dat een bezoek aan de huisarts verstandiger is dan al dat preppen.
Ik denk inderdaad dat stroom/water/gas niet zo gauw wordt afgesloten maar het lijkt me überhaupt niet onverstandig dat ieder huishouden een noodvoorraadje heeft voor welke situatie dan ook (denk aan eten, drinken, medicijnen, kaarsen, lucifers)quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:28 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
Dit dus, alsof eten dan het grootste probleem is van NL, en niet de muitende plunderingen die immers al tijdens "vredestijd" gemeengoed zijn in sommige randsteden. Om niet te vergeten dat een groot deel van NL dan onder water staat.
Als dit soort problemen hier aan spelen zijn we volkomen kansloos
Klopt dat sowieso, maar om nu gelijk rekening houden met de apokalypse. Die filtertjes zijn leuk als je aan het hiken bent, maar je ziet jezelf toch niet bij de eerste de beste storing naar de sloot rennen met je zakje?quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:46 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat stroom/water/gas niet zo gauw wordt afgesloten maar het lijkt me überhaupt niet onverstandig dat ieder huishouden een basisvoorraadje heeft voor welke situatie dan ook.
In mijn ogen gaan sommige mensen idd veel te ver in hun ideeën ;-). Ik heb er ook wel vertrouwen in dat wij in Nederland niet zomaar weken zonder voedsel zullen zitten. Het lijkt mij echter wel prettig om de eerste dagen niet gelijk in de hysterie mee te hoeven gaan wanneer er een ramp ofzo uitbreekt.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:48 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
Klopt dat sowieso, maar om nu gelijk rekening houden met de apokalypse. Die filtertjes zijn leuk als je aan het hiken bent, maar je ziet jezelf toch niet bij de eerste de beste storing naar de sloot rennen met je zakje?
En als je dan wil preppen, zorg dan gewoon voor een fikse pijp gevuld met laagjes zand en actief kool.
Zet een dikke peilbuis met een knikkerpuls en je bent vrij van alles... alleen, tja, op het moment dat je het echt nodig hebt is het water in dit land eerder je vijand
Ik denk dat het voor velen ook niet meer is dan wat men heeft als men fantaseert over het winnen van de miljoenmiljard.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:52 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
In mijn ogen gaan sommige mensen idd veel te ver in hun ideeën ;-). Ik heb er ook wel vertrouwen in dat wij in Nederland niet zomaar weken zonder voedsel zullen zitten. Het lijkt mij echter wel prettig om de eerste dagen niet gelijk in de hysterie mee te hoeven gaan wanneer er een ramp ofzo uitbreekt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Door al die gekkies die je onder ander hier in het topic tegenkomt wordt je haast gedwongen. Als iedereen normale hoeveelheden boodschappen blijft doen is er niets aan de hand, maar je zal zien dat mensen ineens 10x zoveel spullen gaan kopen. Gek joh dat de boel dan leegraakt.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:52 schreef GS-Raw het volgende:
Het lijkt mij echter wel prettig om de eerste dagen niet gelijk in de hysterie mee te hoeven gaan wanneer er een ramp ofzo uitbreekt.
Waarom de appie is 1 min lopen van mequote:Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Precies, en in een beetje fatsoenlijke plaats zijn de supermarkten ook nog eens 7 dagen per week open.quote:Op donderdag 27 februari 2020 10:50 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Waarom de appie is 1 min lopen van me
Vraag ik me ook af het is niet dat apparatuur gevoelig is voor dit type virus.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:24 schreef -river- het volgende:
Waarom zouden we afgesloten worden van het water/stroom netwerk voor een griep met de naam corona? Kom op zeg! Het lijkt mij dat als je deze waanideeën hebt dat een bezoek aan de huisarts verstandiger is dan al dat preppen.
Stoer hoor.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, je hebt duidelijk nog nooit een ramp meegemaakt.
En laat het toeval nu willen dat ik dat wel heb meegemaakt. En dus uit eigen ervaring weet dat ik prima kon tanken en zelfs pinnen in de supermarkt (werd wel pas vele weken later afgeschreven). De eerste dag was even wat lastig, maar daarna ging het leven gewoon door. Ook met falende stroom en watervoorzieningen. Zoals je ziet, ik ben er nog.
En ik raad je ook aan om eens uit eerste hand je info te halen:
[..]
Bron: https://www.nu.nl/coronav(...)ddon-is-geweest.html
En zo zal het hier ook zijn. Zit jij dan met je honderden euro's aan paniekuitgaves
Er is niets stoers aan een ramp meegemaakt hebben.quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Stoer hoor.
Ik zeg toch dat ik uit eerste hand weet dat bij een stroomstoring hier de winkels dicht gaan.
Verder heb ik verteld dat ik altijd voldoende in huis heb om een weekje te overleven. Maar dat wil je niet horen want je zit te veel opgesloten in je eigen stoere praat.
Dat is ruim voldoende tijd om een infectie op te lopen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 10:50 schreef SwaPore het volgende:
Waarom de appie is 1 min lopen van me
Plak je wel alle kieren van je huis af? Anders waait het virus zomaar naar binnen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:36 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Dat is ruim voldoende tijd om een infectie op te lopen.
Het idee van het opbouwen van een voorraad is contact mijden met de buitenwereld. Daar waart het virus immers rond en zolang we nog niet weten hoe erg het wordt is het verstandig om te zorgen dat jij en je familie niet besmet worden.
Ik ga er vanuit dat het vermijden van menselijk contact voldoende is, maar ik ben wel blij dat ik in een vrijstaand huis woon.quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:37 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Plak je wel alle kieren van je huis af? Anders waait het virus zomaar naar binnen.
Want een vrijstaand huis staat in een vacuüm?quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:39 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat het vermijden van menselijk contact voldoende is, maar ik ben wel blij dat ik in een vrijstaand huis woon.
https://www.infectioncont(...)ys-spreading-diseasequote:Op donderdag 27 februari 2020 14:40 schreef GereDathan het volgende:
Want een vrijstaand huis staat in een vacuüm?
Dit idd. Het is altijd verstandig om voorraad te hebben, Corona is niet de enig mogelijke ramp.quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Stoer hoor.
Ik zeg toch dat ik uit eerste hand weet dat bij een stroomstoring hier de winkels dicht gaan.
Verder heb ik verteld dat ik altijd voldoende in huis heb om een weekje te overleven. Maar dat wil je niet horen want je zit te veel opgesloten in je eigen stoere praat.
Dit ja. Coop had aanbieding op blik- en diepvriesgroente. Direct maar 10 blikken doperwten meegenomen, 4 zakken haricots verts uit de vriezer en 8x2 blikjes mais. Deka had ketchup in de aanbieding, 2 flessen voor 3.50.quote:Op donderdag 27 februari 2020 15:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Bovendien kun je als er een aanbieding is van houdbare producten ook nog eens geld besparen, plus je hoeft minder vaak naar de winkel.
Pasta schap was iets leger dan normaal leek het. Qua soepen, bonen en andere dingen die lang houdbaar zijn leek er weinig aan de hand.quote:Op donderdag 27 februari 2020 16:13 schreef Salina het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie van jullie al naar de supermarkt is geweest (of toko, markt etc.) en wie van jullie met eigen ogen al heeft gezien in hoeverre de schappen leeg beginnen te raken of al zijn.
Ben niet echt bevreesd voor het virus, maar meer voor lege schappen straks.
Wordt er al flink ingekocht bij jullie en welke producten?
Misschien ga ik vanavond zelf naar de supermarkten (heb er 3 tegenover me).
Lokale AH in een dorp met 15k inwoners, grote zakken rijst waren opquote:Op donderdag 27 februari 2020 16:13 schreef Salina het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie van jullie al naar de supermarkt is geweest (of toko, markt etc.) en wie van jullie met eigen ogen al heeft gezien in hoeverre de schappen leeg beginnen te raken of al zijn.
Ben niet echt bevreesd voor het virus, maar meer voor lege schappen straks.
Wordt er al flink ingekocht bij jullie en welke producten?
Misschien ga ik vanavond zelf naar de supermarkten (heb er 3 tegenover me).
Kan wel lekkerder dingen bedenken. Maïs is altijd zo meh.quote:Op donderdag 27 februari 2020 16:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Opeten? Wat doe je anders met mais. Kan prima ergens doorheen.
Eet regelmatig mais zo uit een blikje. En anders gooi ik het wel door gehakt voor in de taco's, als het de uitbraak overleeft.quote:Op donderdag 27 februari 2020 16:58 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Kan wel lekkerder dingen bedenken. Maïs is altijd zo meh.
Het heeft 0,0 voedingswaarde, je lichaam kan het niet afbreken en opnemen. Kan je net zo goed zand eten.quote:Op donderdag 27 februari 2020 16:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Opeten? Wat doe je anders met mais. Kan prima ergens doorheen.
Weet ik, maar heb genoeg wat wel voedingswaarde heeft. Mais is gewoon lekker.quote:Op donderdag 27 februari 2020 17:05 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het heeft 0,0 voedingswaarde, je lichaam kan het niet afbreken en opnemen. Kan je net zo goed zand eten.
Humor. Ik heb mijn moeder een tijdje terug al geadviseerd om extra vreten in huis te halen... Haalt ze 1 pak macaroni. En dan niet eens echt als noodvoorraad, want het huidige pak was al half leeg. Maar normaal koopt ze pas nieuw als het huidige pak vrijwel leeg is, dus voor haar doen neemt ze noodmaatregelen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 16:49 schreef byah het volgende:
[..]
Lokale AH in een dorp met 15k inwoners, grote zakken rijst waren op
https://imgur.com/a/WgDtvV9
Heerlijk. Mijn ouders hebben een voorraadkast en mijn moeder haalt zo 100 euro aan boodschappen voor de week dus dat zit wel goed. Altijd een volle koelkast en vriezer.quote:Op donderdag 27 februari 2020 17:07 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Humor. Ik heb mijn moeder een tijdje terug al geadviseerd om extra vreten in huis te halen... Haalt ze 1 pak macaroni. En dan niet eens echt als noodvoorraad, want het huidige pak was al half leeg. Maar normaal koopt ze pas nieuw als het huidige pak vrijwel leeg is, dus voor haar doen neemt ze noodmaatregelen.
Vervolgens geef ik commentaar dat ze toch echt iets meer shit in huis moet halen => Haalt ze nog een (1!) pak rijst (ws zo'n 250grampakje![]()
). En een extra fles sherry. Haalt ze een halve week mee ofzo.
Ach ja, de meesten van ons dragen hun noodvoorraad om hun middelquote:Op donderdag 27 februari 2020 17:31 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Heerlijk. Mijn ouders hebben een voorraadkast en mijn moeder haalt zo 100 euro aan boodschappen voor de week dus dat zit wel goed. Altijd een volle koelkast en vriezer.
Wij hebben geen voorraadkast.Hooguit een paar kastjes en daarna wordt het stapelen op de keukenvloer. Maar zo veel is niet nodig denk ik. Kan altijd nog wat minder vreten.
Hou eens op joh. Er komt geen meteoriet aan of zo.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:04 schreef Treinhoer het volgende:
Ik heb de laatste flesjes desinfectiegel maar uit het schap getrokken. Extra rijst, pasta, soep, knakworsten, pijnstillers gehaald. Kom net uit de nachtdienst, weekend is begonnen. Vandaag nog maar een rondje voorraadkast doen en nog eens concreet nadenken wat er nog nodig is.
Weet ik. Dit is eten dat ik alsnog opeet wanneer er niets aan de hand is. Stel dat er iemand in de straat of het appartementencomplex de pineut is en ik 2 weken in quarantaine moet, dan heb ik in ieder geval wat in huis.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hou eens op joh. Er komt geen meteoriet aan of zo.
Dat is net zo verstandig.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb gisteren 4 kratjes Warsteiner extra laten bezorgenWas in de aanbieding
Als je straat in quarantaine gaat, bel je gewoon de Appie en die pleurt het kratje met voer aan het einde van de straat. Kan je het daar op pikken. Enige reden om te preppen is omdat je voor een korte termijn (zeg max een week) voer wil hebben omdat mongloide Nederland ineens alle voorraad uit de winkels gaat schrapen "voor het geval dat". Dan heeft de Jumbo/AH misschien net wat langer nodig dan een halve dag om hun bevoorrading weer op orde te krijgen.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:06 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Weet ik. Dit is eten dat ik alsnog opeet wanneer er niets aan de hand is. Stel dat er iemand in de straat of het appartementencomplex de pineut is en ik 2 weken in quarantaine moet, dan heb ik in ieder geval wat in huis.
Dit dus.quote:Op donderdag 27 februari 2020 14:46 schreef 20100 het volgende:
dit moet wel het grootste troll topic ooit zijn
Ja want als je het topic leest is er ook niets aan om eens te kijken of het kwaad kan om je voorraadkast wat aan tevullen, voor het geval dat.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:34 schreef ZarB het volgende:
[..]
Dit dus.zag net nog een bos stro door de winkelstraat waaien en een geopend flesje handgel uit een schap vallen. Verderop een lege zwaaiende schommel.
![]()
![]()
![]()
Triestquote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:38 schreef XDo het volgende:
Vandaag ziek gemeld (ben niet ziek) om een aantal supermarkten af te gaan. Auto gaat helemaal vol.
Deze manquote:Op woensdag 26 februari 2020 10:38 schreef de_boswachter het volgende:
Knakworsten, cola en captain Morgan. Meer heb je niet nodig.
Gewoon zoveel mogelijk kopen wat je kanquote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:04 schreef Treinhoer het volgende:
Ik heb de laatste flesjes desinfectiegel maar uit het schap getrokken. Extra rijst, pasta, soep, knakworsten, pijnstillers gehaald. Kom net uit de nachtdienst, weekend is begonnen. Vandaag nog maar een rondje voorraadkast doen en nog eens concreet nadenken wat er nog nodig is.
Dan had het ook in CUL of SOP gekund.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:39 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Ja want als je het topic leest is er ook niets aan om eens te kijken of het kwaad kan om je voorraadkast wat aan tevullen, voor het geval dat.
Niet om je voor te bereiden op het einde der tijden.
Al je geld ook echt, ben je wel helemaal lekker. Waar moet ik dat allemaal opslaan?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 09:06 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Gewoon zoveel mogelijk kopen wat je kan
Eventueel al je geld op maken aan voedsel voor de komende barre tijden
De reden om boodschappen in te slaan is omdat andere mensen hysterisch de supermarkten leeg kopenquote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:29 schreef GS-Raw het volgende:
In Nederland wordt toch gewoon meer dan genoeg voedsel verbouwd? Zie niet in waarom je vanwege een griepje massaal in zou moeten slaan.
Wellicht zou ik wel wat extra medicatie inslaan als ik dat zou gebruiken.
Haha, mooie denkwijzequote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:33 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
De reden om boodschappen in te slaan is omdat andere mensen hysterisch de supermarkten leeg kopen
Hopen dat je baas het leestquote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:38 schreef XDo het volgende:
Vandaag ziek gemeld (ben niet ziek) om een aantal supermarkten af te gaan. Auto gaat helemaal vol.
Iedere vrije ruimte van je huis benuttenquote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:29 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Al je geld ook echt, ben je wel helemaal lekker. Waar moet ik dat allemaal opslaan?
Ik ga muren vervangen door blikmuren denk ik, tweede WC ook volstapelenquote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:53 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Iedere vrije ruimte van je huis benutten
quote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:53 schreef GereDathan het volgende:
Verdomme, ik heb gisteren mijn gehamsterde blik knakworsten opgevroten!! Daar ging mijn voorraad
mutsquote:Op vrijdag 28 februari 2020 08:38 schreef XDo het volgende:
Ik denk, maar dat is een aanname, dat mocht bijvoorbeeld in jouw woonplaats iemand met het virus besmet zijn geraakt (of je plaats net zoals in Italië in insolement moet), dat je dan iig een aantal dagen niet per de drukte in hoeft.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 10:29 schreef GS-Raw het volgende:
In Nederland wordt toch gewoon meer dan genoeg voedsel verbouwd? Zie niet in waarom je vanwege een griepje massaal in zou moeten slaan.
Wellicht zou ik wel wat extra medicatie inslaan als ik dat zou gebruiken.
en achteraf concluderen dat het onzin was en de rest van het jaar rijst moet etenquote:Op woensdag 26 februari 2020 07:58 schreef Toefjes het volgende:
Ik haal elke dag wat extra dingetjes. Dus de voorraadkast loopt langzaam maar zeker vol.
Wel fijn, want dan hoef ik niet als iedereen aan het hamsteren is een blik bonen uit de handen van een oud vrouwtje te trekken.
Verder heb ik geen bijzondere maatregelen genomen.
Wat moet je weggooien aan houdbare producten dan?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
en achteraf concluderen dat het onzin was en de rest van het jaar rijst moet eten
Dat vind ik dus nog wel het ergste hè.. mensen die prepperen en vervolgens heel veel eten weggooien
Nou lekker weer aan het werk hequote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:28 schreef XDo het volgende:
Inmiddels weer terug van de AHXL en Lidl. Geen lege schappen waargenomen dus de bevoorrading stokt nog niet. Mijn berging zit iig vol voor een goede maand aan levensmiddelen en huishoudartikelen.
Haha nou het is wel te overzien deze rijsthoeveelheid hoor. Ik ben toch geen aardappel eter dus je hoeft je geen zorgen te maken.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
en achteraf concluderen dat het onzin was en de rest van het jaar rijst moet eten
Dat vind ik dus nog wel het ergste hè.. mensen die prepperen en vervolgens heel veel eten weggooien
Dat is het geld in tijden van chaos. Je kunt er alles mee krijgenquote:
Beetje zaaddodende pasta in je drinkwaterquote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:40 schreef raptorix het volgende:
Pro tip, koop condooms, deze kun je ook gebruiken om water in op te slaan, gaat zo een 20 liter in.
Dude, voor 50k aan vreten kopen!? Voel es aan je voorhuid voorhoofdquote:Op vrijdag 28 februari 2020 09:06 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Gewoon zoveel mogelijk kopen wat je kan
Eventueel al je geld op maken aan voedsel voor de komende barre tijden
Je kan altijd nog thuisbezorgd laten komen, waarom preppenquote:Op vrijdag 28 februari 2020 22:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dude, voor 50k aan vreten kopen!? Voel es aan je voorhuid voorhoofd
Ja echt? Het aller-aller-ergste ja?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 13:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik twijfel soms ook of ik niet gewoon een ONZ-topic zit door te lezen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef soapie het volgende:
Dit topic is 1 grote grap toch? Toch??
Was er maar een userklasse die daar wat aan kon doen...quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:43 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Ik twijfel soms ook of ik niet gewoon een ONZ-topic zit door te lezen.
quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef soapie het volgende:
Dit topic is 1 grote grap toch? Toch??
Moet dat kleine flesjes zijn. Kan je ook 30 flessen van 2 liter halen. Je hebt zelfs flessen van 5 liter met zo'n pomp en daar heb je er maar slechts 12 flessen van nodig. Mijn vader haalt altijd zo'n flessenquote:Op woensdag 26 februari 2020 09:36 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Valt best mee. 60 liter is 120 waterflesjes. Haal ik gewoon 20 sixpacks bij de Lidl ben ik klaar.
Wij zijn met z’n vijven thuis en hebben onze voorraad op niet meer dan 1m2 (en de ‘normale’ voorraadkasten wat extra vol. Echt veel ruimte neemt het niet in.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:37 schreef Nismo91 het volgende:
Water kan toch gewoon uit de kraan blijven komen ? Het is geen kernoorlog.....
Ik heb in de kelder nog zo’n 80m2 over aan ruimte maar om nou echt voedsel in te slaan, ik weet het niet... wij leven met zijn vijven dus ja je hebt wel wat nodig qua eten, maar water begrijp ik niet zo.
Als zelfs het water het niet meer doet dan kunnen we het wel vergeten.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 13:37 schreef Nismo91 het volgende:
Water kan toch gewoon uit de kraan blijven komen ? Het is geen kernoorlog.....
Ik heb in de kelder nog zo’n 80m2 over aan ruimte maar om nou echt voedsel in te slaan, ik weet het niet... wij leven met zijn vijven dus ja je hebt wel wat nodig qua eten, maar water begrijp ik niet zo.
Nee 60 liter is alleen 120 flesjes van 500ml. Niet 30 van 2.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:46 schreef Belg het volgende:
[..]
Moet dat kleine flesjes zijn. Kan je ook 30 flessen van 2 liter halen. Je hebt zelfs flessen van 5 liter met zo'n pomp en daar heb je er maar slechts 12 flessen van nodig. Mijn vader haalt altijd zo'n flessen
Waarom moet het in flesjes van 0,5L ? Dat snap ik niet.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:09 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nee 60 liter is alleen 120 flesjes van 500ml. Niet 30 van 2.
Maakt niks uit. Doe wat makkelijk is. Ik pak gewoon een berg mee bij de Lidl elke keer. Makkelijk te stapelen. Maarja een sixpack met 150cl flessen stapelt ook makkelijk.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:11 schreef Belg het volgende:
[..]
Waarom moet het in flesjes van 0,5L ? Dat snap ik niet.
12 flessen van 5 liter stapelt ook gemakkelijkquote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:21 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Maakt niks uit. Doe wat makkelijk is. Ik pak gewoon een berg mee bij de Lidl elke keer. Makkelijk te stapelen. Maarja een sixpack met 150cl flessen stapelt ook makkelijk.
Nee, wel 400 kg.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:59 schreef amaranta het volgende:
Iemand al 500 kg aubergines ingeslagen?
Ik vreet normaal gesproken niet uit blik, niet te vreten.quote:Op donderdag 27 februari 2020 15:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dit idd. Het is altijd verstandig om voorraad te hebben, Corona is niet de enig mogelijke ramp.
Bovendien kun je als er een aanbieding is van houdbare producten ook nog eens geld besparen, plus je hoeft minder vaak naar de winkel.
Dus je bent erg dom als je het niet doet.
Volgens mij zit je in het midden het best, 450 is echt fantastischquote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:03 schreef amaranta het volgende:
[..]
400 ja? Misschien wel beter dan 500. Het is immers een uiterst bederfelijke vrucht.
Ken je klassiekersquote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:10 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Volgens mij zit je in het midden het best, 450 is echt fantastisch
Ik zat zo te twijfelen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |