abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191691071
Zag het boodschappentopic al, maar iets concreter.

Ik wil morgen voor zeker een maand aan rantsoen hebben qua houdbare producten. Eten en water. Ik ga voor de hypothese dat er een besmetting bij mij in de straat/wijk is en ik een maand op quarantaine moet. Voor de supermarkt leeg is getrokken wil ik mijn voorraadkast aardig aangevuld hebben.
Gezinssituatie: 2 volwassenen, 2 katten
1 roker
Kleine vriezer
Koelkast voor de noodzakelijke spullen
Voorraadruimte genoeg

Naast boodschappen, andere tips? Extra batterijen voor wanneer de stroom uitvalt? Extra vuilniszakken? Een extra emmer in huis om regenwater op te vangen op het balkon? Zakmes? Kompas? Kaarsen?

Graag geen trolls of mensen die zeggen dat ik overdreven ben, want ik ga er ook wel vanuit dat dit overbodig is. Maar ik slaap toch wat prettiger met een kleine buffer.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_191691101
Ik haal elke dag wat extra dingetjes. Dus de voorraadkast loopt langzaam maar zeker vol.

Wel fijn, want dan hoef ik niet als iedereen aan het hamsteren is een blik bonen uit de handen van een oud vrouwtje te trekken.

Verder heb ik geen bijzondere maatregelen genomen.
pi_191691115
Verbazingwekkend dat mensen niet al een noodvoorraad hebben.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_191691116
Wij gaan donderdag flink inslaan dat is onze boodschappen dag. Vorig jaar was er hier een dikke sneeuwstorm en waren alle supermarkten bijna volledig leeg. Ik wil niet afwachten tot een soortgelijk scenario waar we niks meer kunnen krijgen. Je weet maar nooit. Woon in Amerika trouwens denk dat t in Nederland wel zal meevallen.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191691125
Ik heb alleen een Rambo mes.
pi_191691132
Zelfs in Wuhan, het zwaarst getroffen gebied, doen doe stroom en watervoorzieningen het nog prima. Je daarop voorbereiden lijkt mij overbodig. Eten, toiletpapier en mondkapjes/desinfecterende middelen is wel verstandig.
pi_191691133
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:00 schreef vipergts het volgende:
Ik kan het een weekje redden, op rantsoen, heb een paar kleine dingen ongeorganiseerd in huis ivm eerdere verhuizing. Is er nog niet van gekomen. Baal daar wel van. Had eigenlijk al wat extra moeten hebben.
  woensdag 26 februari 2020 @ 08:09:17 #8
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191691167
Ik heb net mijn voorraad en vriezer leeggegeten. _O-
pi_191691188
Zolang je maar lekker door kan blijven roken

:’)
  woensdag 26 februari 2020 @ 08:12:46 #10
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191691191
Rokers lijken een hogere sterftekans te hebben bij dit virus, misschien een goed moment om te stoppen?
pi_191691192
Wat water en desinfectiegel voor reinigen.
pi_191691211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Rokers lijken een hogere sterftekans te hebben bij dit virus, misschien een goed moment om te stoppen?
Ik ben d'r gelukkig al jaren van af. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:13 schreef Kassamiep het volgende:
Wat water en desinfectiegel voor reinigen.
Ik heb vorige maand al van die potjes gel gekocht. Kleine potjes en heb er nog een stuk of 6 liggen, maar denk dat ik nog wat extra haal, evenals Dettol doekjes.
pi_191691215
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Dat is al te laat!
pi_191691230
Stroom uitval? Water uitval?

Het is een zware griep, niet armegeddon _O-
pi_191691343
Ik heb een klein voorraadje aangelegd voor twee personen voor ca. 3 weken. En dan voornamelijk producten die niet gekoeld hoeven te worden (ivm geen elektriciteit meer) en ik toch ooit een keer zal opeten, ook als er geen quarantaine (meer) is.

- Blikken en potten groente zoals bonen, rode kool,worteltjes, etc.
- Houdbaar vlees zoals knakworst, Unox burgers, blikken gehaktballetjes in saus, etc.
- Rijst, pasta, gedroogde aardappelpuree, etc.
- Minimaal 1 liter water per dag.
- Proteinerepen. Niet echt lekker spul, maar wel met voldoende voedingsmiddelen.
- Desinfecterende gel. Alhoewel goed je handen wassen net zo goed helpt.

Het enige waar ik meezit en die ik nog halen moet, zijn de volgende producten:
- iets om mee te koken. Campinggas o.i.d. Maar goed, indien geen quarantaine zal ik dat nooit gebruiken. Ik haat kamperen.
- Toiletpapier.
- Meer kaarsen zou ook wel handig zijn.
- Meer leeswerk, want ik ga me anders doodvervelen aangezien ik mij meestal vermaak via tv en / of internet.
pi_191691371
In zuidholland hoef je echt geen water in te slaan, als het water hier wegvalt is de bemaling ook uitgevallen, dan heb je echt teveel water en te weinig rubberboot :P
pi_191691413
quote:
10s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:36 schreef Fer_de_Lance het volgende:
In zuidholland hoef je echt geen water in te slaan, als het water hier wegvalt is de bemaling ook uitgevallen, dan heb je echt teveel water en te weinig rubberboot :P
Toch zou ik enigszins moeite hebben met het drinken van dat water :)
pi_191691421
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Ik denk als het op zes meter staat je alles behalve moeite hebt om het binnen te krijgen :P
pi_191691466
quote:

[..]

Een filter kopen bij Bever ofzo.
Somebody that I used to know
pi_191691512
Gewoon altijd wat flessen spa rood en wat blikvoer en rijst op voorraad. Bij is de kern dat ik tijdig nieuwe voorraden haal en dus feitelijk altijd wel een paar dagen tot weken kan overleven. Ook altijd wat contant geld in huis. Een internet storing of stroomstoring die dagen aanhoud is de grootste bedreiging omdat dan ook de winkels dicht blijven.
pi_191691610
Ik zat even te denken... maar je hebt 2 liter per dag nodig, voor een maand dus 60 liter op voorraad.
Waar laat je dat joh... is toch niet te doen?
pi_191691635
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Ik zat even te denken... maar je hebt 2 liter per dag nodig, voor een maand dus 60 liter op voorraad.
Al moet ik naast mijn bed stallen, ik zou het toch doen.

En daarnaast 1000 liter water is 1 kubieke meter. 60 liter water stelt dan geen fluit voor.
pi_191692093
Wat is dit. Water inslaan. Alsof de watervoorziening ineens uitvalt door een virus. Dat is zo'n beetje het laatste wat zal gebeuren :')
pi_191692113
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wat is dit. Water inslaan. Alsof de watervoorziening ineens uitvalt door een virus. Dat is zo'n beetje het laatste wat zal gebeuren :')
Dit ja. Het is een virus, geen zombie apocalypse.

Voedsel is misschien nog wel handig, als je binnen moet blijven.
pi_191692120
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:58 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Valt best mee. 60 liter is 120 waterflesjes. Haal ik gewoon 20 sixpacks bij de Lidl ben ik klaar.
pi_191692214
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 07:58 schreef Toefjes het volgende:
Ik haal elke dag wat extra dingetjes. Dus de voorraadkast loopt langzaam maar zeker vol.

Wel fijn, want dan hoef ik niet als iedereen aan het hamsteren is een blik bonen uit de handen van een oud vrouwtje te trekken.

Verder heb ik geen bijzondere maatregelen genomen.
Wij hebben 25 kilo rijst in huis en met boodschappen doen ben ik ook begonnen met af en toe wat extra blikjes en andere houdbare zooi in te slaan. Niet overdreven veel elke keer, maar wel zo dat de voorraadkast hier langzaam maar zeker wat voller raakt.

Ik heb wat dingetjes gebookmarked voor als het echt mis gaat (gezichtsmasker enzo), maar ik denk dat het te weinig toegevoegde waarde zal hebben om het nu allemaal al te gaan kopen.

Misschien nog zooi kopen om te stomen (Dampo enzo) voor als je het te pakken krijgt? Of zal dat verder niets helpen?
pi_191692231
Maar waarom zou je water inslaan?
Is al bekend of kraanwater ook al besmet kan raken? :?
Dan moet je ook niet meer douchen of afwassen, en moet je zelfs oppassen met de wc doortrekken.
pi_191692235
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:45 schreef ToT het volgende:

[..]

Wij hebben 25 kilo rijst in huis en met boodschappen doen ben ik ook begonnen met af en toe wat extra blikjes en andere houdbare zooi in te slaan. Niet overdreven veel elke keer, maar wel zo dat de voorraadkast hier langzaam maar zeker wat voller raakt.

Ik heb wat dingetjes gebookmarked voor als het echt mis gaat (gezichtsmasker enzo), maar ik denk dat het te weinig toegevoegde waarde zal hebben om het nu allemaal al te gaan kopen.

Misschien nog zooi kopen om te stomen (Dampo enzo) voor als je het te pakken krijgt? Of zal dat verder niets helpen?
De gezichtsmaskers zijn nu al overal uitverkocht of alleen voor belachelijk woekerprijzen van 10 - 20x de normale prijs te koop.
pi_191692252
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

De gezichtsmaskers zijn nu al overal uitverkocht of alleen voor belachelijk woekerprijzen van 10 - 20x de normale prijs te koop.
Op bol.com zijn ze nog wel te koop, maar ik zie idd wel een prijsstijging.

Dit was te koop voor ¤120 :') https://www.bol.com/nl/p/(...)w.1_4.5.ProductTitle

Is het niet meer leverbaar omdat zo veel mensen het allemaal gekocht hebben, of vond bol.com het toch niet zo'n goed idee? _O-
pi_191692263
quote:

[..]

Baat het niet dan schaadt het niet. Eigenlijk niet eens een gek idee eigenlijk. In het slechtste geval krijg je tijdelijk even meer lucht.
pi_191692299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:49 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Baat het niet dan schaadt het niet. Eigenlijk niet eens een gek idee eigenlijk. In het slechtste geval krijg je tijdelijk even meer lucht.
^O^
Ja want dat virus kan je longen beschadigen, en misschien dat je de schade zo iets kunt beperken?
Geen idee of dat virus zich iets aantrekt van stoom en eucalyptus en dat soort shizzle, maar misschien komt het slijm wat meer los en kun je wat van die troep er uit rochelen.
pi_191692349
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:48 schreef ToT het volgende:

[..]

Op bol.com zijn ze nog wel te koop, maar ik zie idd wel een prijsstijging.

Dit was te koop voor ¤120 :') https://www.bol.com/nl/p/(...)w.1_4.5.ProductTitle

Is het niet meer leverbaar omdat zo veel mensen het allemaal gekocht hebben, of vond bol.com het toch niet zo'n goed idee? _O-
Uit paniek doen mensen rare dingen. Kan best dat het uitverkocht is.
pi_191692411
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Massaal reviewen dat ding _O-

Ik had corona maar ik ben helemaal genezen, fantastisch ding, smaak is wel beroerd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2020 10:01:06 ]
pi_191692603
quote:
Dat komt omdat de huidige generatie nooit meegemaakt heeft dat de benzine op de bon is en de winkelschappen leeg zijn. Dus iedereen denkt dat dat allemaal gewoon altijd werkt en gevuld is. Denk ik.

Ik heb overigens ook geen noodvoorraad in huis; hooguit voor een week eten :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191692632
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
- Houdbaar vlees zoals knakworst, Unox burgers, blikken gehaktballetjes in saus, etc.
Je had beter die gehaktballetjes in zo een zak kunnen pakken. Met satésaus en met tomatensaus heb je die. Die zijn ook lang houdbaar en smaken veel beter. Zegmaar meer naar echte gehaktballetjes in plaats van die prefab gehaktballetjes uit zo een blik.
vosss is de naam,
pi_191692655
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Wereldwijd zijn er grote tekorten. De vraag was ineens gigantisch gestegen, en de fabrieken die ze produceren in China leveren om de één of andere reden niet meer...
pi_191692689
quote:
Goeie vraag. Geen idee. Met de normale griep helpt dat wel om het allemaal lekker los te hoesten.
vosss is de naam,
pi_191692915
@Treinhoer ik zou ervoor zorgen dat je je koel-en vriezer voor nu gewoon vol hebt met dingen die je regelmatig gebruikt (vlees en groenten enzo), en dat je die gewoon blijft opmaken en aanvullen zo lang het nog kan.
En om de noodvoorraad met houdbare producten heb ik het volgende gedaan:
Hoeveel zou je nodig hebben op een gemiddelde dag per persoon
(Een grofweg voorbeeld hè)
-80 gram havermout
-100 gram rijst of pasta
-1 blik groenten
-100 gram peulvruchten of 70 gram vlees/vis uit blik
-2 sneden brood
-30 gram noten
-30 gram gedroogd fruit

En dan vermenigvuldig je dat met het aantal personen dat je hebt en het aantal dagen dat je eten voor in wil slaan. En voeg je nog wat algemeen dingen toe als olie, melkpoeder of houdbare melk, koffie, thee, iets lekkers en andere dingen die niet nodig zijn, maar wel fijn om te hebben.

Voor water, als je dat ook op voorraad wil hebben, wordt altijd 4L per persoon per dag geadviseerd. Dat klinkt veel, maar is ook voor dingen als eten koken, tanden poetsen, wassen etc. Wij hebben niet zo veel, want kunnen regenwater opvangen, en eventueel besmet water ontsmetten.

Je kunt voor de zekerheid nog even narekenen of je minstens 2000 kcal per persoon per dag hebt.

En voor hygieneproducten vooral veel bleek en/of ander ontsmettend schoonmaakmiddel, handzeep, was- en afwasmiddel. En ga er maar van uit dat je deze producten meer zal gebruiken dan normaalgesproken. Wij hebben ook mondkapjes, rubberen handschoenen en ook maar even de zwem brillen van iedereen uit het stof gehaald, just in case.

Denk ook aan multivitamines, goed sporten en weinig alcohol etc. je beste verdediging tegen Covid is gewoon gezond blijven nu.

En voor als er straks eventueel iemand ziek wordt in je gezin: vitamine C (helpt virusbestrijding), paracetamol, en dingen als bouillon etc.

Dit is kort samengevat hoe wij het gedaan hebben.
-
  woensdag 26 februari 2020 @ 10:37:04 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_191692960
Eventueel kan je ook nadenken over niet-eetbare dingen die je in huis hebt, die je vaak gebruikt, die versleten zijn, en waarvan de vervangende exemplaren waarschijnlijk uit China zullen moeten komen. Ook die kan je hamsteren.

Dikke kans dat het binnenkort moeilijker leverbaar is, en dat hetgene wat er wél is in prijs toeneemt.

Maar ik heb daar sowieso al een handje van. Er staan altijd al van die kratten in huis met allerhande daadwerkelijk bruikbaar spul, wat vanuit o.a. So Low, Action en Kruidvat (kortingsacties) naar huis is gesleept. Om ooit nog eens te gaan gebruiken - en ja, er wordt regelmatig een greep in die kratten gedaan.

[ Bericht 32% gewijzigd door Eightyone op 26-02-2020 10:42:28 ]
pi_191692978
Even een leuke anecdote tussendoor: tijdens WOII, toen in het VK de invoer van voedsel kwam stil te liggen werden er grootscheepse campagnes opgezet voor het volk hoe ze nu allemaal ‘op de bon’ moesten eten en hoe ze toch voldoende van alle voedingsmiddelen binnen konden krijgen etc. En wat bleek achteraf? De Britten hadden een gezonder dieet dan ooit tijdens de rantsoenering, juist omdat iedereen er zo mee bezig was met hun dieet gezond houden.

Wow weet dat dat nu ook gaat gebeuren?
pi_191692987
Knakworsten, cola en captain Morgan. Meer heb je niet nodig.
U MAD?
pi_191692989
Ik hoef gelukkig niet te preppen, ik heb een hele goeie chinees om de hoek zitten
pi_191693277
quote:
Van mij is hij ook niet groot, groenten koop ik wanneer ik ze bereid.
Heb een broodvoorraad van een week, wat blikken en pakken soep, pakken pasta en een vriezer met voorbereid eten.

Ik denk dat ik zonder echt te hoeven rationeren wel een week of 2 vooruit kan met echt voedsel en in het ergste geval is er nog de chips en chocolade voorraad samen met vitaminepillen.

Dat is trouwens meer dat ik altijd groot inkoop wanneer iets in de aanbieding is dan dat ik aan preppen doe. Heb bijvoorbeeld ook 12 flessen lipton ice tea liggen. Daar doe ik een half jaar mee. :') .

Maar zal eens inventariseren want ben eigenlijk wel benieuwd.

Slaan mensen trouwens ook sportdrank in?

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 26-02-2020 11:59:57 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191693291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 07:53 schreef Treinhoer het volgende:
Zag het boodschappentopic al, maar iets concreter.

Ik wil morgen voor zeker een maand aan rantsoen hebben qua houdbare producten. Eten en water. Ik ga voor de hypothese dat er een besmetting bij mij in de straat/wijk is en ik een maand op quarantaine moet. Voor de supermarkt leeg is getrokken wil ik mijn voorraadkast aardig aangevuld hebben.
Gezinssituatie: 2 volwassenen, 2 katten
1 roker
Kleine vriezer
Koelkast voor de noodzakelijke spullen
Voorraadruimte genoeg

Naast boodschappen, andere tips? Extra batterijen voor wanneer de stroom uitvalt? Extra vuilniszakken? Een extra emmer in huis om regenwater op te vangen op het balkon? Zakmes? Kompas? Kaarsen?

Graag geen trolls of mensen die zeggen dat ik overdreven ben, want ik ga er ook wel vanuit dat dit overbodig is. Maar ik slaap toch wat prettiger met een kleine buffer.
Ik heb zelf veel voedsel vervangende shakes bijvoorbeeld JimmyJoy
pi_191693701
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2020 10:38 schreef de_boswachter het volgende:
Knakworsten, cola en captain Morgan. Meer heb je niet nodig.
Vergeet de mosterd niet voor de knakworsten!
pi_191694144
quote:

[..]

Je hebt tegenwoordig goede compacte filters
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_191694305
https://shop.conserva.de/de/124-90-tage-notvorrat-pakete

Noodrantsoenen voor 90 dagen. Een blijft eeuwig goed.
pi_191695493
Ik snap het nooit zo erg. Een week tot een paar weken voorraad lijkt mij wel handig en dat heb ik de laatste jaren dan ook wel in huis.

Voor water heb ik anderhalve liter flessen 'spa'rood, dat smaakt beter en door het koolzuur is het waarschijnlijk langer houdbaar. Eten is gewoon een kwestie van wat voorraad hebben en daarnaast wat blikvoer en expeditiemaaltijden die ik op vakanties ook wel meeneem. Koken kan op de diverse kampeerbranders die ik heb. Medicijnen en vitamines zorg ik altijd voor dat de voorraad niet onder de maand komt. Bovendien een paar honderd euro in contanten.

Verwarming is een groter probleem, zeker als een dergelijke ramp in de winter gebeurd.

Bij elkaar kan ik dan makkelijk een paar weken overleven. Mocht een crises langer dan een week of twee duren zonder dat er hulp van buitenaf komt dan is de maatschappij al dusdanig ontwricht dat ik me serieus ga afvragen wat het leven mij nog gaat brengen. Vergeet niet dat dan hele delen van NL al onder beginnen te lopen met dus heel veel gevolgschade. De heropbouw van het land gaat dan eindeloos lang duren en waarschijnlijk zijn we elders ook niet welkom.

Of te wel één of twee weken aan voorraden is voor mij ruim voldoende. En dat heb ik al jaren meestal wel in huis.
pi_191698361
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:35 schreef ToT het volgende:

[..]

Vergeet de mosterd niet voor de knakworsten!
Idd. Mayo doet het ook soms.
U MAD?
pi_191699305
Toiletpapier is ook wel handig om genoeg op voorraad te hebben :%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')