abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7895515
Hoi,

we zijn van plan op vakantie te gaan naar Cyprus.

Iemand positieve/negatieve ervaringen? Ik hoor ze graag.

Vicky

♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 14 januari 2003 @ 18:14:16 #2
21210 Paladin82
In Black and White
pi_7895669
Vorig jaar heen geweest
Met Sudtours in de buurt van Ayia Napa wat zeker als je uit wilt gaan de place to be is.
Vond cyprus een fantastisch eiland bevolking is er vriendelijk en je kan je er erg goed vermaken. Enige nadeel is dat de prijzen extreem duur zijn.
De cypriotische pond deed toen 1 euro 80 en je betaalde voor een simpel biertje vaak 3 pond in de club's, maar de sfeer is onder het uitgaan errug leuk temperatuur is lekker.

Oftewel ik heb daar een super vakantie gehad.

yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_7901863
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 18:14 schreef Paladin82 het volgende:
Vorig jaar heen geweest
Met Sudtours in de buurt van Ayia Napa wat zeker als je uit wilt gaan de place to be is.
Vond cyprus een fantastisch eiland bevolking is er vriendelijk en je kan je er erg goed vermaken. Enige nadeel is dat de prijzen extreem duur zijn.
De cypriotische pond deed toen 1 euro 80 en je betaalde voor een simpel biertje vaak 3 pond in de club's, maar de sfeer is onder het uitgaan errug leuk temperatuur is lekker.

Oftewel ik heb daar een super vakantie gehad.

Ben er vorig jaar ook geweest. Uitgaan is super daar, veel discotheken en kroegjes. Iedere dag wel internationale top DJ's. De munt is wel vrij stabiel, schommelt altijd wel rond de 1.80 en idd 2,5 a 3 pond is niet uitzonderlijk in een club. In barretjes is het vaak 1,5 a 2 euro.

Als je heen gaat, koop dan op Schiphol ff een fles drank. Het is gewoon tax-free (Cyprus behoort (nog) niet tot de EU). Een fles (0,7l) Bacardi kost je daar ongeveer 20 pond (reken maar uit hoe duur dus).

Overigens raad ik wel Ayia Napa aan, die andere plaatsen zijn meer voor de wat oudere mensen en stappen is daar ook niet bijzonder.

pi_8638632
Ook ik ben er vorig jaar heen geweest.
Leuk land wel, lekker temperatuurtje, prima vertoeven.
Uitgaan moet je zeker in Ayia Napa zijn, wel beetje veel (vervelende en vervellende) engelsen maar ja waar is dat niet!
Overigens als je nog uit eten wilt daar, raad ik zeker de Japanner aan! Is niet echt duur, maar wel heel erg vermakelijk! Maken er een zeer leuke show van! Absoluut aan te bevelen!

Succes

Ik hier?
pi_8652585
Cyprus is geweldig, maar ik vond Ayia nappa dus tien keer niks. Veel te hoog Lloret gehalte, veel te veel hoogbouw.

Wij zijn naar Paphos gegaan end aar heb ik echt een geweldige vakantie gehad (ondanks een gebroken enkel). Leuk uitgeweest, ook al waren de discotheken wat primitiever dan in Ayia Nappa, aardige mensen ontmoet en het oude centrum (Kato Paphos) was ook erg mooi. Tip: de baai van Aphrodite is volgens de overlevering de plek waar aphordite is ontztaan uit het schuim van de zee. Geweldig mooie plek!

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  zondag 23 februari 2003 @ 13:11:09 #6
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_8663932
Ben zelf ook in Paphos geweest, beviel mij heel erg prima, we hadden een leuk appartement, we konden lekker eten, restaurants waren erg goed en niet duur. Stappen was niet echt bijzonder daar, maar wel gewoon erg leuk!

Het is er wel heel erg warm, soms 40+. En ja je ziet soms wat vage dingen, zoals militaire politie die rond het zwembad loopt bij je appartement met een M16 in hun hand Maar verders top gehad daar!

pi_8728538
Is er toevallig ook nog iemand in Limassol geweest?

Daar ga ik namelijk 22 dagen vertoeven in de zomer

[Dit bericht is gewijzigd door Coconut op 26-02-2003 18:19]

amokaapjeeh O+
pi_9562902
Ik ga er in mei een weekje heen met m'n ouders. We zitten dan in Aiya Napa. Heeft iemand tips voor uitstapjes ofzo die je kunt maken in de buurt voor een middagje? We hebben niet echt vervoer, maar wat zou je gewoon voor een paar uur kunnen doen. Snorkelen ofzo?
  donderdag 3 april 2003 @ 22:43:41 #9
10110 NIels25
pi_9569510
in napa, moet je flink gaan stappen, schijnt het het ibiza van cyprus te zijn, volgens velen is het momenteel ook een stuk hipper als ibiza, dus have fun!
pi_16134150
Ik ben 4 jaar geleden ook naar Cyprus geweest. Paphos. Ik ging toen nog niet echt veel uit maar dat zou daar zeker kunnen. Het was er heel gezellig. Leuke mensen Veel plezier daar
pi_16134236
Nou ja, ik ben er vorig jaar geweest, en het is er echt heeeeeeeel erg mooi.

Wij zaten in een appartement op 100 m afstand van zee, bij het appartementencomplex was een privestrand, we hadden geweldig mooi weer (iedere dag meer dan 30 graden, de eerste week van mei). In Cyprus kun je goed terecht voor een cultuurvakantie en voor een strandvakantie.

pi_16500994
Wij willen in de vakantie ook naar cyprus gaan. onze voorkeur gaat uit naar Limassol. Weet iemand daar iets over??? bijvoorbeeld over strand, mensen en uitgaansleven???
Lotzzzzzzzzzzz of greetzzzzzzzzzzzzz
  donderdag 22 januari 2004 @ 22:36:59 #14
215 misterDre
Paint it black!
pi_16501700
Wij zijn een paar jaar geleden naar Cyprus geweest naar Akamas dit ligt aan de kant van Paphos. We hadden daar een villa gehuurd met eigen zwembad erbij bovenop een bergje, heerlijk was dat rondom uitzicht op zee. Het enige nadeel was dat we alles met de auto moesten doen. De zee was prettig en over het algemeen zandstranden. Maar ondanks dat het een leuke vakantie was wat mij betreft een land voor slechts 1 keer.
pi_16509760
Cyprus is erg leuk! Alleen wel jammer dat er erg veel engelsen zijn en dat er ook vrij veel bejaarden senioren rondlopen! Maar verder erg leuk, veel te zien en lekker weer natuurlijk
pi_17032139
Kan iemand mij vertellen wat een aan-te-raden excursie(s) is/zijn? Ga half mei naar Paphos! :Y
pi_17050882
En hoe is het duiken daar? iemand ervaring?
pi_17051642
quote:
Op maandag 9 februari 2004 16:57 schreef carola het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat een aan-te-raden excursie(s) is/zijn? Ga half mei naar Paphos! :Y
-baai van aphrodite dus
-klooster van de kluizenaar oid
-opgravingen (ik geloof dat het de koningsgraven zijn??)
-niemandsland tussen Turks en grieks deel

Ik heb niet gedoken, dus ik heb geen idee. Ik heb er mijn been gebroken, dus ik ben niet bijzonder actief geweest daarna

pi_17051735
DANK Ripley
pi_17056610
quote:
Op maandag 9 februari 2004 16:57 schreef carola het volgende:
Cyprus is niet zo groot.
Ik zou dus zeker een dagje naar de hoofdstad Nicosia gaan. Verder kan je het Troodos gebergte in gaan. Mooi landschap, mooi uitzicht, traditionele dorpjes en een aantal mooie kloosters (waarvan de bekendste het Kykos klooster). Verder zijn er in de buurt van Paphos een aantal lokaties met oude opgravingen.

Het duiken op Cyprus is schitterend. Zelf heb ik aan de andere kant van het eiland, bij Cape Greco gedoken, en dat was echt fantastisch. Rotsen, grotten veel vissen... erg mooi

I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_17056741
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 22:16 schreef elleke het volgende:
Wij willen in de vakantie ook naar cyprus gaan. onze voorkeur gaat uit naar Limassol. Weet iemand daar iets over??? bijvoorbeeld over strand, mensen en uitgaansleven???
Lotzzzzzzzzzzz of greetzzzzzzzzzzzzz
Het strand van Limassol is niet fantastisch maar het uitgaansleven wel ok. Het hangt er gewoon vanaf wat voor vakantie je wil.

Wil je alleen strand en uitgaan ===> Ayia Napa
Wil je strand en cultuur ===> Paphos
Wil je een beetje van alles ===> Limassol (Ligt lekker centraal voor uitstapjes naar Paphos en Nicosia)
pi_17082130
Ik heb een conferentie in Nicosia in Maart en ik plak er dan nog een paar daagjes vakantie aanvast. Ik vroeg mij af of je ook in het Turkse gedeelte kunt komen. In alle brochures die ik van Cyprus heb staat daar niets over en op internet las ik dat het uitermate moeizaam/kostbaar is. Iemand ervaring en is het uberhaupt de moeite waard

Hoe bevalt het auto rijden (links) daar

pi_17082172
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 11:07 schreef devzero het volgende:
Ik heb een conferentie in Nicosia in Maart en ik plak er dan nog een paar daagjes vakantie aanvast. Ik vroeg mij af of je ook in het Turkse gedeelte kunt komen. In alle brochures die ik van Cyprus heb staat daar niets over en op internet las ik dat het uitermate moeizaam/kostbaar is. Iemand ervaring en is het uberhaupt de moeite waard
Je moet ene niemandsland door en krijgt een stempel in je paspoort. Als je weer terugvliegt naar Nederland kan de Griekse douane als ze die stempel zien het je een beetje moeilijker maken.

Verder mag je bij mijn weten niets meenemen van de ene kant naar de andere. Turkse souvenirtjes scoren is dan dus geen optie.

pi_17082979
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 11:09 schreef Ripley het volgende:
Je moet ene niemandsland door en krijgt een stempel in je paspoort. Als je weer terugvliegt naar Nederland kan de Griekse douane als ze die stempel zien het je een beetje moeilijker maken.
Dat klinkt goed; na 3 dagen nerd talk kan ik dan wel wat avontuur gebruiken Zitten er nog kosten aan?
pi_17083554
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 11:48 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat klinkt goed; na 3 dagen nerd talk kan ik dan wel wat avontuur gebruiken Zitten er nog kosten aan?

Dat wee'k eik niet. Wel weet ik dat er bijna geen openbaar vervoer is en dat je er niet met een huurauto kunt komen... Je moet dus wel een taxi charteren voor een hele dag maar dat kost maar iets van 50 euro ofzo...
pi_17083887
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:11 schreef snellejelle het volgende:
Dat wee'k eik niet. Wel weet ik dat er bijna geen openbaar vervoer is en dat je er niet met een huurauto kunt komen... Je moet dus wel een taxi charteren voor een hele dag maar dat kost maar iets van 50 euro ofzo...
Ik las op de site van het min. v. buitenlandse zaken in het reisadvies voor Cyprus:
quote:
Het is buitenlanders, die Cyprus via het noorden zijn binnengekomen, niet toegestaan van het noorden van het eiland naar het zuiden te reizen. Bij overschrijding van de scheidslijn van noord naar zuid loopt u het risico gearresteerd te worden en een gevangenisstraf (en eventueel een boete) opgelegd te krijgen die kan oplopen tot één jaar.
Lekkere boel daar
pi_17084274
quote:
It is possible to travel to the north of Cyprus from the south by crossing at the United Nations-controlled Ledra Palace checkpoint in Nicosia. But tourists may only cross between 0800-1300 and must return by 1700 the same day. You may not take a hire car through the checkpoint, although it is possible to hire one once you have crossed into the north. Goods bought in the north may be confiscated at the checkpoint on return to the south.
Ik zou zeker even door het centrum van Noord-Nicosia rijden om het verschil te zien met het Zuiden. Verder, als je tijd hebt, is er een leuk haventje met een oud fort in Kyrenia.
De stranden zijn in het Noorden bovendien mooier dan in het Zuiden.
pi_17084316
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:24 schreef devzero het volgende:

Lekkere boel daar

Noord naar Zuid kan niet inderdaad. Andersom wel.
pi_17086794
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:38 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Ik zou zeker even door het centrum van Noord-Nicosia rijden om het verschil te zien met het Zuiden. Verder, als je tijd hebt, is er een leuk haventje met een oud fort in Kyrenia.
De stranden zijn in het Noorden bovendien mooier dan in het Zuiden.

Dat klinkt goed. Ga ik zeker doen. Voor het strand ga ik overigens niet (in maart ).
pi_17088347
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 14:03 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat klinkt goed. Ga ik zeker doen. Voor het strand ga ik overigens niet (in maart ).

Nou het kan in maart al best aangenaam zijn op Cyprus Alleen het zeewater is natuurlijk wel erg koud! mocht je nou toch niet naar Noord gaan moet je zeker even op de muur in Nicosia gaan kijken, kun je al goed het verschil tussen noord en zuid zien! Het heeft wel wat weg van Berlijn in vroegere tijden.... Vanaf de bovenste verdieping van een warenhuis in Nicosia heb je trouwens een erg mooi uitzicht over beide delen van de stad, weet alleen niet meer welk warenhuis maar zoveel grote warenhuizen zijn er niet
pi_17089360
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 14:48 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Nou het kan in maart al best aangenaam zijn op Cyprus Alleen het zeewater is natuurlijk wel erg koud! mocht je nou toch niet naar Noord gaan moet je zeker even op de muur in Nicosia gaan kijken, kun je al goed het verschil tussen noord en zuid zien! Het heeft wel wat weg van Berlijn in vroegere tijden.... Vanaf de bovenste verdieping van een warenhuis in Nicosia heb je trouwens een erg mooi uitzicht over beide delen van de stad, weet alleen niet meer welk warenhuis maar zoveel grote warenhuizen zijn er niet

Bedoel je Woolworth's? Aan het einde van Ledra street (de grote winkelstraat) loop je ook tegen de greenline aan. Maar erg veel is er niet te zien.
pi_17092531
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 15:21 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Bedoel je Woolworth's? Aan het einde van Ledra street (de grote winkelstraat) loop je ook tegen de greenline aan. Maar erg veel is er niet te zien.

Yupz die is het! Nou, bij de greenline is een vrij hoge muur met een trap waar je op kunt om aan de andere kant te kijken, kun je toch een flink deel verwoest Nicosia zien.... Ik vond het wel indrukwekkend!
pi_17094520
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 17:10 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Yupz die is het! Nou, bij de greenline is een vrij hoge muur met een trap waar je op kunt om aan de andere kant te kijken, kun je toch een flink deel verwoest Nicosia zien.... Ik vond het wel indrukwekkend!

Ja, maar het enige dat je ziet is de bufferzone. Van Turks Cyprus zie je weinig.
pi_17100403
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:25 schreef ChillyWilly het volgende:
Ja, maar het enige dat je ziet is de bufferzone. Van Turks Cyprus zie je weinig.
Toen ik 11 was en op vakantie was in de Harz (duitsland) was ik ook onder de indruk van de grens en dat was ook maar een stuk kale grond met wat torens (kinderhand ... ).

Woolworths... ik zal er aan denken en als ik het niet vergeet een paar foto's nemen en hier posten.

pi_18531280
Ik heb zojuist besloten om van de zomer ook naar Cyprus te gaan. Ik weet nog niet precies waar ik heen ga, maar aan de berichten die ik hier al allemaal lees heb ik al veel gehad.
Zijn er nog dingen spectaculair veranderd sinds vorige zomer? Kan iemand mij vertellen of er (betrouwbaar) openbaar vervoer is in Cyprus of dat je beter een auto kan huren (info over kosten zou ook welkom zijn.)

Nog een vraagje over het Troodos-gebergte: Zijn hier goede mogelijkheden voor hike-wandeltochten?
pi_18587055
ik ben er een aantal jaar geleden in Papphos geweest. Het openbaar vervoer is daar op zich wel goed geregeld maar wel wel anders dan hier ... Je koopt daar een kaartje voor een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu bij de eerste of de laatste halte uitstapt, en je betaald niet net zoals hier per zone.
Verder kent de bus in Paphos geen bustijden, maar je gaat gewoon bij de halte staan en zie maar wanneer de goede bus komt (deze rijden wel minimal 1 keer per kwartier, dus je hoeft nooit lang te wachten).
Wat ik wel van te voren heb gedaan is in de boeken van de touroperator het busnummer van de benodigde bus opgezocht, dat is wel zo handig.
pi_18590885
Ik had een auto gehuurd en als je de bergen in gaat is dat zeker aan te raden; die auto koste me 17 pond per dag (nog geen 30 euro) en benzine is redelijk goedkoop. Troodos gebergte: ja er zijn zeker leuke wandeltochten. Ik was er afgelopen maand en de temperatuur was er redelijk (in de bergen sneeuw), in de zomer lijkt het me te warm.

Vergis je overigens niet in de afstanden; als ik nog een keertje naar cyprus zou gaan dan zou ik ipv 1 vaste startplaats overal een paar nachtjes blijven. Ik zat nu in Larnaka, en een tocht naar de kikos monestry (zeker doen) was toch iets van 2.5 uur.
pi_18592412
Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik Limassol als uitvalsbasis neem. Dit ligt redelijk centraal, zodat ik vrij gemakkelijk uit kan wijken naar zowel westen, noorden en oosten. Afstanden zijn dan nog redelijk groot, maar dat is zo nog wel te doen. Ik ga waarschijnlijk wel zelf een auto huren, vind ik toch net even iets fijner als met OV, hoewel het helemaal niet slecht klinkt. Ik heb voor mezelf (mede dankzij dit topic) al een heel lijstje in mijn hoofd met dingen die ik wil gaan doen/zien, dus dat komt allemaal goed. Nu nog een leuke plek om te slapen en dan ben ik er helemaal klaar voor. Iemand toevallig tips voor verblijfsplaats in Limassol? (Appartement, pension of hotel, is niet zo belangrijk voor mij)
  woensdag 21 april 2004 @ 19:27:30 #39
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18592805
Als je van geschiedenis & cultuur houdt moet je zeker het westelijk deel van het eiland hebben. Het Kikos klooster is ook zeer de moeite waard, dat ligt vrij hoog.
Een auto huren is zeer zeker aan te bevelen. Leuk is een 4x4, daar kun je de bergen mee in (met een nissan sunny gaat het ook, maar dan kun je je voorbereiden veel heuvels in de 1 te moeten doen ).
Veel & lekker eten voor weinig kan er ook, vooral in de minder toeristische plaatsen. Omgerekend 20 euro p.p voor een hele avond (veel) eten en drinken. Verder is de zomer wel erg heet, ik was er in mei en toen was het al dagelijks 25-35 graden.
pi_18597420
4x4 vond ik niet nodig. Met mn toyota (zonder airco) ging het prima, slecht een paar kaar naar zn 2 terug moeten gaan. De wegen in de bergen zijn redelijk goed tenzij je van de "hoofdwegen" afgaat.
  donderdag 22 april 2004 @ 00:34:43 #41
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18600035
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:37 schreef devzero het volgende:
De wegen in de bergen zijn redelijk goed tenzij je van de "hoofdwegen" afgaat.
Juist.
En daar had ik het over, want daar wordt het interessant
pi_18600228
Mjah, dan valt het denk ik wel tegen. Dit is het "ergste" waar ik heb gereden.

donderdag 22 april 2004 @ 01:05:57 #43
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18600437
quote:
Op donderdag 22 april 2004 00:49 schreef devzero het volgende:
Mjah, dan valt het denk ik wel tegen. Dit is het "ergste" waar ik heb gereden.

[afbeelding]

Ik ga vast nog eens terug.
Maar het kan nog veel 'erger': wij kwamen op een gegeven moment in een houthakkers pleisterplaats, waar ze nauwelijks konden geloven dat we niet lek waren gereden op weg daarheen. Stonden alleen maar terreinwagens. Dat was wel grappig, totdat bleek dat het al 4 uur was en we toch liever niet in het donker weer terugwilden in die sunny.
Cyprus herbergt echt nog flink wat ongerepte natuur.
pi_18853002
Ik ag dus half mei ,^O^ , maar opeens kwam de vraag... euro's of niet daar? Weet iemand dat?
pi_18853869
CYP (Cypriotische pond). 1 pond is ongeveer 1.87 euro. Zie bv teletekst voor huidige wisselkoers.
pi_19239302
Kunnen jullie mij misschien vertellen met welke reisorganisatie jullie naar Cyprus zijn geweest? Ik zoek namelijk een stage bij een bedrijf dat reizen naar Cyprus organiseert, vandaar

[ Bericht 0% gewijzigd door snellejelle op 19-05-2004 12:42:04 ]
  zondag 25 juli 2004 @ 14:26:54 #47
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_20844683
*Grooote schop*

We zijn van plan om in november naar Cyprus te gaan. Nou lees ik hier veel over strand-hangen en uitgaan enzo, maar het idee is om toch wel veel dingen te bekijken enzo.
Welke plaatsen zijn niet zo lloret-de-mar-achtig, maar wel de moeite waard?
Niet te toeristisch, maar wel met de nodige culturele bezienswaardigheden?
Geluk is een richting, geen punt
pi_20845986
quote:
Op zondag 25 juli 2004 14:26 schreef Yvonnetje het volgende:
Welke plaatsen zijn niet zo lloret-de-mar-achtig, maar wel de moeite waard?

Echt lloret achtige taferelen (grote hotels etc) zul je niet vinden op Cyprus. Ayia Napa komt het dichtst in de buurt van de "spaanse taferelen", gevolgd imo door Limassol. Maar November is niet zo het toerisme seizoen, dus daar zul je niet veel last van hebben.
quote:
Niet te toeristisch, maar wel met de nodige culturele bezienswaardigheden?
Cyprus is een brok van culturele bezienswaardigheden Wat je kunt doen is een auto huren en dan van plaats naar plaats hoppen. Want ook al is het een eiland, het was groter dan ik had verwacht. Bv ik zat in Laranca (oosten) en de bronnen van Aphrodite heb ik helaas niet gezien omdat te ver was (westen) En ik zat er vrnl voor werk en dan ga je niet je paar vrije daagjes de hele dag in de auto zitten, op het Kikos klooster na. De bergen zijn echt een aanrader, ook als je van wandellen houdt. Je kunt ook als uitvals basis Nicosia nemen.

Hoe het inTurks-Cyprus is weet ik niet. Je kunt daar ook naar toe, hoewel er waarschijnlijk nog geen rechtstreekse vluchten naar toe gaan. Je hebt dan iid helemaal geen last van toeristen
  zondag 25 juli 2004 @ 16:15:41 #49
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_20846873
Dankje!

We zijn niet van plan om naar het Turkse gedeelte te gaan, het is dan ook ramadan dus niet echt makkelijk...
Hoe is het openbaar vervoer? Rijden er veel bussen e.d.? We zijn dus van plan om zelf rond te reizen, niet de hele vakantie in dezelfde plaats te zitten.
We hebben zo'n 2,5 / 3 weken daar, dus -bijna- alles zien moet te doen zijn toch?!
Geluk is een richting, geen punt
pi_20848885
Ik heb geen ervaring met het openbaar vervoer op cyprus. En aangezien mijn reisboeken over cyprus bij mijn ouders liggen (die willen in de herfst gaan ) kun ik daar ook niet uit citeren. Even snel zoeken gaf me wel deze link: Cyprus bus services

2.5/3 weken is een mooi periode, dan kun je rustig aan doen en niet gehaast van "attractie" naar "attractie" te rennen.

Over ramadan gesproken, vlakbij (ongeveer 1 km) het vliegveld ligt een oude moskee. Hoewel hij niet meer wordt gebruikt voor "diensten" schijnt het wel een belangrijk islamitisch bedevaartsoord te zijn. Ik vond het wel een "leuke" plek en ik raad zeker aan om er even te kijken.
pi_20928764
Ben dr geweest maar volgens mij moet je echt niet naar het Turkse gedeelte willen, helemaal niets daar, alleen een bezet gedeelte... ik was in Paphos, in het weekend leuk qua stappen en door de weeks gewoon relaxed. Super eiland/super vakantie gehad, geen Lloret teferelen maar wel veel dingen te doen, heel veel cultuur ook !
pi_20928797
bus werkt trouwens prima op cyprus en kost geen reet! bussen komen vaak en gaan naar alle mogelijke bestemmingen. wij hebben nog een motorscooter gehuurd, top! daardoor hebben we veel dingen gezien zonder irritante georganiseerde reizen, je kan overal een kaart van het eiland krijgen en zo kun je zelf overal komen!
  donderdag 29 juli 2004 @ 20:30:42 #53
10110 NIels25
pi_20939492
Ik ga over 3 weken weer Naar Ayia Napa! Kortom 12 dagen chillen aan het strand/zwembad en daarbij nog is flink stappen in het te gekke nachtleven van Napa!

Nu al zin!
pi_20943182
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 20:30 schreef NIels25 het volgende:
Ik ga over 3 weken weer Naar Ayia Napa! Kortom 12 dagen chillen aan het strand/zwembad en daarbij nog is flink stappen in het te gekke nachtleven van Napa!

Nu al zin!
Ayia Napa is zo ongeveer het enige stukje Cyprus waar ik niet naar toe wil (ben er wel door gereden ) Ach ieder zijn eigen smaak
  vrijdag 30 juli 2004 @ 06:26:52 #55
10110 NIels25
pi_20946864
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 23:19 schreef devzero het volgende:

[..]

Ayia Napa is zo ongeveer het enige stukje Cyprus waar ik niet naar toe wil (ben er wel door gereden ) Ach ieder zijn eigen smaak
Hehe Idd, ben 4 jaar geleden in Paphos geweest ook prima bevallan... Vorig jaar 3 weken door California, Arizona, Utah en Nevada getrokken, was helemaal de top maar kon helaas niet zo lang vrij krijgen, dus nu maar lekker chillen op het strand...
  vrijdag 21 januari 2005 @ 20:42:11 #56
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_24675599
Ga dit jaar ook naar cyprus voor het eerst. Maar weet ff niet meer waar naar toe
Vriendin van me heeft alle papieren. Zal morgen eens horen waar we zitten.
Maar weet iemand toevallig een kaartje van cyprus met wat gebieden enz er op?
Kan ik ff kijken waar ik beetje zit ten opzichte van dat Ayia napa. Want dat lijkt me wel interessant
pi_24676600
Voor het 'cultuur' gehalte zou ik niet naar Cyprus gaan. Al ben ik er (nog) niet geweest.

Ayia Napa daar in tegen lijkt me wel relaxed voor het uitgaan, strand e.d
  vrijdag 21 januari 2005 @ 21:38:50 #58
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_24676929
de cultuur zoek ik wel op in een boek als ik dat wil weten
Ga voor de zon, zee, strand, lol maken, zuipen, stappen en de vrouwen......Alleen niet die vieze engelse
  vrijdag 21 januari 2005 @ 22:05:37 #59
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_24677624
smsje doet ook wonderen.

Protarus is de plek waar ik zit. Hoe licht dat ten opzichte van dat Ayia Napa?
Kan nergens kaartje vinden
pi_24722555
Protaras ligt niet zo ver van Ayia Napa.

Overigens is er zat cultuur te vinden op Cyprus.
  maandag 24 januari 2005 @ 14:14:56 #61
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_24723729
quote:
Op maandag 24 januari 2005 13:12 schreef ChillyWilly het volgende:
Protaras ligt niet zo ver van Ayia Napa.

Overigens is er zat cultuur te vinden op Cyprus.
Betaal bare taxi afstand?
Zeg 10 euro voor ritje of zo?
pi_24724895
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:14 schreef trance40 het volgende:

[..]

Betaal bare taxi afstand?
Zeg 10 euro voor ritje of zo?
Als de prijzen de laatste jaren niet belachelijk gestegen zijn, moet dat wel lukken.

Kijk bij de punt rechts onderaan
(bij de N van het kompas)
  maandag 24 januari 2005 @ 23:40:02 #63
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_24733297
Hey topper dat plaatje
Lijkt op een kilometer of 10 ongeveer.

Thanx!
pi_27913398
Volgende maand is het zover, de 15e gaan we naar Cyprus. We vliegen op Larnaca en van daaruit worden we als het goed is opgehaald door een Taxi die ons naar Catalkoy zal brengen wat ongeveer 5 km van Kyrenia ligt. Het Turkse gedeelte dus

Meer mensen die ooit naar Noord Cyprus zijn geweest en hier wat over kunnen vertellen nog?
  donderdag 16 juni 2005 @ 21:49:30 #65
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_27998158
Schopje.
Nog 6 weken en het is zover.
Zon, zee, strand, zuipen en lol maken maar niet meer achter de vrouwen aan. Want dan heb ik ruzie
Maar helaas kan me vriendin niet meer mee. Alle vluchten vol geboekt en geld gebrek. Zwaar balen op vakantie zonder je vriendin.......
pi_28000831
Cyprus is zeker de moeite waard! Lekker eten, leuke sfeer, aardige mensen en is een mooi eiland.

Ben zelf in Limassol, Paphos en in de bergen geweest
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:07:11 #67
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_29326711
berichtje hier vanaf cyprus.
Zit vlak bij Protarus.
Zit hier in Nautilus Inn staan paar pctjes waar je voor een pondje in het half uur kan internetten. Moet zeggen dat het hier erg duur is. Bier in de super. Lokaal bier is al pak en beet 1,20 in euro's. Dan heb ik het nog niet eens over de kroeg.
Tis hier wel blaf heet. Heb nog niet eens in de volle zon gelegen en al behoorlijk bruin/rood.

Afijn tis wel lekker relaxen
pi_33706155
Heeft er iemand ervaring met de appartementen Anthea in Ayia Napa? Of heeft er iemand suggesties voor een goed en betaalbaar appartementencomplex in Ayia Napa en omgeving?
Are you watching Paul Scholes!
pi_34131713
Iemand info over larnaca?
Ik wilde misschien naar Michael's Beach...
pi_34139785
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:29 schreef ankepanke het volgende:
Iemand info over larnaca?
Ik wilde misschien naar Michael's Beach...
Jij weet ook niet wat je wil he? (nou wij ook niet trouwens)

Zijn vorig jaar naar Cyprus geweest, niet naar Larnaca, maar naar Paphos. Is iets rustiger dan Larnaca. Ligt volgens mij ook iets beter als je niet alleen voor het mooie weer gaat (want dat is zo'n beetje gegarandeerd)

Tis natuurlijk maar net waarom je naar Cyprus gaat, maar ik zou zeggen overweeg Paphos ook eens:

- dicht bij de Koningsgraven,
- onzettend veel mozaieken bij de opgraving in Paphos zelf,
- eindje lopen van het Aquapark (of eindje rijden, afhankelijk van waar je zit, 15km vanaf Paphos,)
- dicht bj de rots van Aphrodite
- Polis en het bad van Aphrodite ook lekker dicht in de buurt
- rondje door de bergen is ook makkelijk te doen

Wij zaten, zoals echte cultuurbarbaren betaamd, in Hotel Cypria Bay (All-In via Arke) een 10 minuten rijden vanaf Paphos.
"If you didn't win today, you can always win tomorrow"
pi_34172433
Ik ben eens rond gaan neuzen, maar kan er niet echt uitkomen.
Help eens even :-)
- Ayia Napa
- Lanarca
- Limasol
- Protaras

Wij willen strand, maar ook dingen gaan zien enzo. Waar kun je dan het beste terecht? Of kun je ook overal met de bus enzo komen?
pi_34194717
is er dan niemand op cyprus geweest?...
pi_34197772
Volgens mij zit je wat cultuur betreft beter aan de kant van Paphos. Alles is wel te doen met bus/auto, maar dan zit je ook de hele dag in een auto om van de oost (griekse) kant naar de noord/west kust te komen en daar (noord/westen) is volgens mij het meeste te zien.

Wij hadden niet echt een strand bij het resort, maar zwembad met bij behorende tuin was groot genoeg en Coral Beach een 15minuten met de bus.

Maar hé ik ben geen expert ofzo, alleen eigen ervaring en er nog maar 1x geweest.

Dus als je uit je lijstje wilt kiezen, zou ik zeggen Limassol. Ook nog redelijk centraal en vandaar uit voldoende excursies te doen.

Dizzytal gaat trouwens met vriendin naar Dominicaanse Republiek
pi_34250970
Damn, ik denk toch dat het de andere kant van het eiland wordt...
Maar is daar ook wat te zien?
pi_34254068
Welke kant? Ayia Napa? En waarom nu niet Limasol? lastig mens

Andere kant, dus riching Ayia Napa, ehm... je kunt natuurlijk overal wel naar toe, maar dan reis je langer. Ga ik puur even uit van opgravingen e.d. die zitten echt het meest aan de westkust en in het Troodos gebergte (kloosters en kerken)

In Ayia Napa (en Larnaka) kun je wel sneller naar Lefkosia, de enige overgebleven 'gedeelde' stad ter wereld (tot zo ver ik weet). Moet je wel opletten want over het algemeen geldt je reisverzekering niet in het Turkse deel omdat het nog officieel oorlogsgebied is (al merk je daar weinig van) Je moet je dus apart verzekeren als je naar het Turkse deel gaat. (althans, dat is aan te raden)
pi_34324310
Nou, vooruit. We gaan naar Papos :-)
Het is inderdaad lekker dichtbij de dingen die je daar kan gaan bezichtigen. (En het was redelijk goedkoop, 850 voor 15 dagen HP..)
pi_34333838
Goede keus (althans dat was het voor ons) wanneer ga je en naar welk hotel/resort (als ik vragen mag?)
pi_34360276
14 juli, 15 dagen, hotel veronica

er staan geen beoordelingen bij vakantiereiswijzer.nl... weet jij of het oke is?
pi_34363235
Nee sorry, geen ervaring met dat hotel. Wel kan ik zeggen dat over het algemeen (maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) de hotels en resort van goede kwaliteit zijn. Iedereen die wij gesproken hebben tijdens ons verblijf was goed te spreken over hun verblijf in verschillende hotels en resorts.

Prettige vakantie alvast
pi_34369211
Okej, thxz.
Die excursies, moet je die boeken bij je reisleiding, of kun je ook een deel op eigen houtje doen?
En wat moet je zeker niet missen?...
pi_34373609
Koningsgraven en de opgraving bij Paphos zelf kun je het makkelijkste zelf doen, er staat voldoende informatie op de verschillende gebouwen en mozaieken. Ga wel 'sochtens hier heen en zorg dat je zo rond de middag weer weg bent, anders brand je daar weg (voldoende water mee, je kunt daar niets kopen en het is best groot). Er is bij beide opgravingen weinig schaduw, alleen in geval van de Koningsgraven in de graven zelf en bij de opgraving in Pahps in een paar gebouwtjes die om/over de opgraving heen gebouwt zijn.

Naar Polis en het bad van Aphrodite kun je in principe ook wel zelf. Gewoon de 'grote' weg volgen en je komt er vanzelf. Daar kun je lekker een dagje, zwemspullen mee en ook nog even op het strand liggen.

Het bekijken van bijv. het Kykko klooster, wijndorpjes met wijnmakerij, Kakopetria e.d in het Troodos gebergte kun je natuurlijk ook wel zelf doen, maar dan moet je wel zelf de bergen in willen/durven rijden. De wegen daar zijn redelijk, maar wel smal. Af en toe kom je iemand tegen, dus dan moet je even extra goed opletten. (En aangezien Cyprus door Engelsen bezet is geweest rijden ze daar links)

Wij heben er voor gekozen om het Troodos gebergt in te zijn met een georganiseerde excursie. Voordeel heeft veel info over de kloosters, wijndorpjes en makerijen, nadeel is dat je niet echt kunt genieten van de mooie uitzichten die je hebt (afgezien van een paar 'fotomomenten')

Excursies, als je die boekt zijn relatief duur, hou hier dus voor af al rekening mee. Plan zelf vooraf al het een en ander dat is goed te doen
pi_34386869
Ow, okej. Dat zijn wel een paar leuke dingen ja.
Maaruh, ben jij de enige die er naartoe is geweest op het hele forum?... (En ben ik de enige die er naartoe wil?...)
pi_34398117
Ken Paphos niet zo goed, maar wat Dizzytal zegt is inderdaad wat je zeker moet doen. Die rots van Aphrodite stelt overigens zelf niet zoveel voor, maar het is wel een mooie locatie om te snorkelen. Sowieso is Cyprus een toplocatie voor snorkelen en duiken! Verder kan je natuurlijk nog uitstapjes maken naar Limassol en eventueel Nicosia of Larnaca (wel een eind rijden).
pi_34399314
quote:
Op maandag 23 januari 2006 23:30 schreef ChillyWilly het volgende: Die rots van Aphrodite stelt overigens zelf niet zoveel voor,
Bad van Aphrodite, niet de rots. Al is dat ook wel leuk om even te zien als je er langs komt op de weg naar Limassol. De rots, tja 't zijn 2 rotsen in zee en daar is Aphrodite uit het water gekomen.

Het Bad van Aphrodite is op weg naar Polis. Daar zou Aphrodite altijd gebaad hebben en kwam Adonis altijd even kijken
pi_34475865
Jepjep, de reis is nu definitief :-)
Cyprus, here we come!!!
pi_34618331
bleeehhhh, vogelgriep... :-S
pi_34635009
Geef je kaartje maar aan mij

Wil wel weer een keer terug naar Cyprus
pi_34645869
Jaja, dat zal wel :-P
We gaan gewoon. Als je gaat annuleren krijg je 85% van je geld terug... Mocht het tegen die tijd aan nog erger worden, dan wordt er een negatief reisadvies afgegeven. In dat geval krijg je al je geld terug.
We zien wel. Ik heb er iig wel zin in :-)
pi_35896306
Even een schopje.
Nu iedereen zo ongeveer weet waar ie naartoe wil, en misschien al geboekt heeft....
Nog iemand tips?
Hoe zijn de mensen/wat moet je zeker een keertje geproefd hebben (bepaald gerecht) / wat moet je zeker niet missen//// enzovoorts
Dus: TIPS!!!
  vrijdag 31 maart 2006 @ 15:28:14 #90
145602 Anna-bel
Hipperdehop
pi_36525477
Hi, is er iemand op Cyprus geweest en wel in Ayia Napa?? Ik ga daar eind augustus/begin september met 4 meiden (22-24 jaar, student) heen om te chillen op de witte stranden en 's avonds los te gaan Schijnt t nieuwe Ibiza te zijn maar vraag me toch af waarom er zo weinig op Internet over te vinden is...
Ik weet in ieder geval al dat het gedomineerd wordt door Engelsen
Can anyone help me out?? Ervaringen of van "horen-zeggen" zijn welkom!
Ik ben niets zonder jou, Annabel
  vrijdag 31 maart 2006 @ 15:40:52 #91
145602 Anna-bel
Hipperdehop
pi_36525886
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:24 schreef FrisianReds het volgende:
Heeft er iemand ervaring met de appartementen Anthea in Ayia Napa? Of heeft er iemand suggesties voor een goed en betaalbaar appartementencomplex in Ayia Napa en omgeving?
Wij gaan eind augustus ook naar appartementen Anthea... ben ook zeer benieuwd, dus reageert allen vooral!! Weet iemand of er eind augustus/begin september nog wat te doen valt in Ayia Napa?? Dan ga ik namelijk! Leeft de garage-scene nog een beetje in Ayia Napa?
Heb btw ook een topic over Ayia Napa geopend... Reacties welkom!
pi_36528236
Wow! Dat is dan nr 2 die naar Cyprus gaat... Het is echt slecht gesteld met de FOK!kers hier.... Naja, misschien gaan er nog wel meer mensen....

BTW: Zondag 2 april, van 19:50-20:30uur op Rtl5 --> Boarding Now ==> CYPRUS!!!

http://www.rtl.nl/reizen/boardingnow/uitzendingen/
pi_36544294
Van horen zeggen, dat van die Engelsen klopt idd.
Qua leeftijd zit je daar wel goed.
  zondag 2 april 2006 @ 08:25:23 #95
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36570380
Een artikel over Ayia Napa op Thisistravel:
quote:
Ayia Napa, Cyprus
Introduction
By Suzanne King

Lying in the southeastern corner of Cyprus, Ayia Napa is one of the island's major resorts. As recently as 25 years ago there was nothing here but a sleepy fishing village. Now it's a popular destination for huge numbers of holiday-makers from northern Europe. It attracts two main types: young, free and single under-25s, and families with young children.

The former are lured by Ayia Napa's international reputation as a 24-hour party place - a clubbing paradise second only to Ibiza.

The streets around the monastery in the centre of town are filled with enough bars and clubs to keep the most dedicated night owl happy, and major UK names such as the Ministry of Sound and Cream have regular residencies here during the summer months.

For families, the main attractions (apart from the wonderful weather) are the excellent beaches and parent-friendly facilities.

The beaches, with lovely golden sand and clear blue water, are generally clean and safe.

Many are Blue Flag and have lifeguards on duty, as well as offering all the usual amenities such as umbrellas, sunbeds and showers.

Most hotels have kids' clubs, so parents can relax knowing their children are being looked after, and there's plenty of entertainment on tap, including a huge waterpark, go-karting, mini-golf and bowling.

There's not much in the way of sightseeing, unless you hire a car and go further afield on the island.

However, there's a wide range of water sports and activities on offer, the shopping is good and there's endless entertainment laid on in the form of karaoke nights, cabarets, magic shows and quiz nights.

The hotels, which are almost completely booked up by large package operators, are generally clean, friendly and well run, with swimming pools and balconies pretty much standard.

Basically, Ayia Napa is a highly commercialised, unashamedly touristy resort.

It's not a place to come in search of tranquillity and tradition, or to find the 'real' Cyprus.

But if what you want from a holiday is to have fun in the sun, you've come to the right place.

Suzanne King is a freelance writer and editor specialising in travel, and co-author of The Backpackers Bible, a guide to round-the-world travel. She has lived and worked in Greece.
Bron

En nog een artikel over Cyprus, Ayia Napa.

Voor reviews over hotels en Ayia Napa kan je hier eens kijken.

Veel plezier.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  dinsdag 4 april 2006 @ 14:11:42 #96
145602 Anna-bel
Hipperdehop
pi_36639766
weet iemand btw of er de eind augustus/begin september nog iets te doen valt in Ayia Napa of dat het dan al dood is??
pi_36647157
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 16:52 schreef ankepanke het volgende:
Wow! Dat is dan nr 2 die naar Cyprus gaat... Het is echt slecht gesteld met de FOK!kers hier.... Naja, misschien gaan er nog wel meer mensen....

BTW: Zondag 2 april, van 19:50-20:30uur op Rtl5 --> Boarding Now ==> CYPRUS!!!

http://www.rtl.nl/reizen/boardingnow/uitzendingen/
Op deze site is ook de uitzending te bekijken van zondag...
pi_39082530
**** KICK KICK KICK ****

Zijn er niet meer mensen met info over Paphps/Cyprus/excursies?
En, wat je niet moet vergeten (Verloopstekker voor stopcontact)
En hoe je geld het beste kunt regelen, pinnen of vooraf wisselen?...

Ik heb nog 23 dagen...

Owja, waar kun je het beste snorkelen?...
pi_46801585
Ik ben bezig om in een hotel in Paphos te gaan werken. Vandaar even een tvp'tje in dit zeer handige topic!
  maandag 8 oktober 2007 @ 22:57:02 #100
54409 anti-virus
Morgen gratis bier!
pi_53802171
Dubbel

[ Bericht 85% gewijzigd door anti-virus op 09-10-2007 09:01:47 ]
Voulez-vous faire du chill avec moi?
  maandag 8 oktober 2007 @ 22:57:17 #101
54409 anti-virus
Morgen gratis bier!
pi_53802181
Ik ga waarschijnlijk 3.5 maand stage lopen in cyprus, van januari t/m half april. Hoe is het weer dan ongeveer, en wat zijn de grootste (cultuur?) verschillen tussen Griekse- Cyprus en Nederland?

Grote kick btw
Voulez-vous faire du chill avec moi?
  zondag 10 februari 2008 @ 14:40:14 #102
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_56643898
Er bestaat een kans dat ik via mijn werkgever 6 maanden tot 1 jaar naar Cyprus toe kan.
Mijn kennis over Cyprus reikt echter niet verder dan dat ze kortgeleden de Euro ingevoerd hebben in het "Griekse" deel. Daarnaast is er ook een Turks deel, in mijn geval zou ik in het Griekse deel terecht komen.

Wie kan mij meer vertellen over dit eiland in de Middelandse Zee?

gekopieerd vanuit Cyprus
Neerkomen wel!
  Moderator donderdag 14 februari 2008 @ 13:50:48 #103
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_56726474
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:40 schreef Freeflyer het volgende:
Er bestaat een kans dat ik via mijn werkgever 6 maanden tot 1 jaar naar Cyprus toe kan.
Mijn kennis over Cyprus reikt echter niet verder dan dat ze kortgeleden de Euro ingevoerd hebben in het "Griekse" deel. Daarnaast is er ook een Turks deel, in mijn geval zou ik in het Griekse deel terecht komen.

Wie kan mij meer vertellen over dit eiland in de Middelandse Zee?

gekopieerd vanuit Cyprus
Tja, wat zou je willen weten? Ik weet dat de hoofdstad Nicosia heet, maar of je daar nou zoveel aan hebt.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 00:42:23 #104
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_56739931
ik dacht in eerste instantie als expat daar te zitten maar dat is dus niet het geval...

er is mij gevraagd een salaris indicatie af te geven. nu ben ik al zover dat we het over netto bedragen moeten hebben gezien het gunstigere belastingtarief (0% over de eerste 17000 volgens mij).

nu is google ook mijn vriend alleen kom ik daar niet gek veel verder mee tot op heden.
Neerkomen wel!
pi_69679512
Iemand nog goede ervaringen met een hotel of app in aipa naya?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 14:31:55 #106
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_83142982
Sorry voor de hele grote kick.....

Maar heeft er iemand ervaring met het turkse gedeelte? Ik kwam een heel leuk appartementcomplex tegen, maar kan verder weinig vinden over de omgeving en of er wat te beleven. Het complex ligt in Kyrenia (Girne).

Alvast bedankt.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_85454337
Weinig Fok!ers met ervaringen over Cyprus blijkbaar, gezien de grote gaten tussen elke post!

Maar aangezien ik ook interesse heb om een weekje naar Cyprus te gaan en wel wat onafhankelijke meningen wil horen over sfeer, mensen, cultuur, prijzen e.d. daar, geef ik het topic ook nog maar een kick!
pi_85454612
Wij zijn vorig jaar in noord-cyprus geweest, een aanrader. Je kunt nu redelijkg emakkelijk de grens over, en het noorden is gewoon minder overlopen.
We hebben er met een huurauto rondgetrokken, je meot dan wel de auto in noord nikosia huren, je kunt nl. alleen lopend de grens over.
pi_85455434
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:45 schreef Katinkat het volgende:
Wij zijn vorig jaar in noord-cyprus geweest, een aanrader. Je kunt nu redelijkg emakkelijk de grens over, en het noorden is gewoon minder overlopen.
We hebben er met een huurauto rondgetrokken, je meot dan wel de auto in noord nikosia huren, je kunt nl. alleen lopend de grens over.
Wow, kun je me even updaten over dat grens-gedoe?
Hoe gevoelig ligt dat? Kunnen we niet het hele eiland bezichtigen dan? Heb je een visum nodig?
Ik begrijp je zin "het noorden is gewoon minder overlopen" ook niet echt?

Wel thanks voor je post, is er weer wat nieuwe, verse informatie in dit topic!! ^O^
pi_85463965
Je kunt tegenwoordig als voetganger ook naar het turkse deel van cyprus, je mioet wel bij de grenspost je pas laten zien; een paar jaar geleden kon dat dus neit.
Het zuiden (grieks) is het bekendste, wij houden niet zo van massatoerisme en vodnen dus het noorden veel aparter. Vooral het plaatsje Kyrenia is erg mooi, we hebben er geen nederlanders gezien, wel wat engelsen.
Ik zag wel in de reisgidsen dat sinds deze zomer er ook op Noordcyprus vanuit nederland gevloegen wordt. Wij zijn nog via istanbul gegaan, omdat dat de enige mogelijkheid was.
pi_90465645
Inmiddels terug uit Noord-Cyprus. Vanwege de dumpprijzen van Corendon kon ik het niet laten om daar even de winterzon op te zoeken. Zoals hier boven gezegd is het zeker een bijzondere plek om te bezoeken met op dit moment een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Enkele tips en ervaringen:

• Kies niet voor het goedkoopste (Top Set) hotel van de verschillende aanbieders, tenzij je écht goedkoop wilt reizen en de beperkingen daarvan voor lief neemt (als in: niet dicht bij stad, verplicht eten in hotel, geen eten en drinken mogen meenemen hotel in). Zelf zat ik in het iets duurdere hotel en dat was gewoon goed genoeg (met wat beperkingen omdat het naseizoen is). Lees de reviews voordat je iets boekt dus, er zijn maar een beperkt aantal toeristenhotels.
• Overige hotels hebben meer de status van herberg of rekenen hoge tarieven voor een nachtje, dus een pakketreis met vlucht en hotel is op dit moment nog het makkelijkst en goedkoopst.

• Bij de reisaanbieders kun je een excursiepakket boeken. De excursies zijn ook ter plekke nog los te boeken, maar dan betaal je meer; het hele pakket is ongeveer 5 voor de prijs van 4.
• De excursies zijn voor een groot deel ook zelf wel te doen, met een goede reisgids (Rough Guide werkte goed) en een beetje ervaring met reizen met minibusjes.
• Van Kyrenia naar Nicosia rijden elke 30min 'mini'busjes voor 2 euro enkele reis. Naar Famagusta elk uur voor 7 euro retour. Verder kun je nog naar Lapta of Güzelyürt.
• Let wel op dat de plaatsnamen in het Turks staan, dus Kyrenia is Girne, Nicosia is Lefkosia en Famagusta is Magusa.
• Van en naar de luchthaven van Ercan is er geen openbaar vervoer.
• Auto huren gaat nog met de minimaal 3 dagen regel, waarbij je ook meteen een volle tank benzine moet afrekenen (tegen een veel te hoog bedrag). Onderhandelen daarover was zelfs in het laagseizoen niet mogelijk. 3 dagen huur kost ongeveer 100 euro plus benzine. Let, er wordt links gereden, maar de grote wegen zijn best ok. Je mag niet met je huurauto van noord naar zuid. De Cyprioten rijden in auto's met stuur links of rechts en afhankelijk van de leeftijd en herkomst van de auto. Renault 19's van 40 jaar oud rijden hier nog zonder problemen

• eten en drinken is ongeveer dezelfde prijs als aan de andere kant van het eiland. Reken op 15-20 euro pp voor een diner of lunch en verwacht geen culinaire hoogstandjes en al helemaal geen snelle service
• mensen zijn zeer vriendelijk; laten je met rust wanneer je dat uitstraalt en helpen wanneer je dat vraagt. Geen opdringerige verkopers, geen zwervers, geen enge mensen. Het hotel lag in een wat vervallen donkere woonwijk, maar dat is helemaal geen probleem (totdat de electriciteit uitviel en ik het bij maanlicht moest terugvinden)
• het weer is in november nog zeer goed, in december koelt het 's avonds wel snel af, dus kon niet te lang op een terrasje blijven zitten (terwijl NL onder de sneeuw lag)
• Kyrenia is een leuk havenstadje met wat warrige straatje, een fort en een haven. Famagusta is bekend vanwege de Venetiaanse muren en de archeologische opgravingen en een spookstad aan de rand van de stad en Lefkosia/Nicosia is de grote hoofdstad. Verwacht geen supergrote steden, maar kleine stadjes met een enkele straat met wat winkeltjes en restaurantjes.
• Op de luchthaven van Ercan krijg je nu nog zonder betaling een stempel in je paspoort. Binnenkort wordt de visumplicht - die Turkije ook kent - ingevoerd en zul je 15 euro moeten betalen op de luchthaven. Ik betwijfel echter of dit ook echt doorgaat.

In het kort: een erg aangename bestemming, met vriendelijk bevolking en perfect als je in het voor- of naseizoen behoefte hebt aan wat rust en een beetje zon :)

Fotootjes: >>>klik hier<<<

[ Bericht 0% gewijzigd door DutchTrain op 26-12-2010 19:37:02 ]
pi_99674401
Ik ga volgende week richting Cyprus, maar wat is beter om te verblijven voor uitgaan etc, Nicosia of Larnaca? Heb geen flauw idee namelijk. Nicosia schijnt niet zo veel aan te zijn qua uitgaan hoorde ik net van iemand.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:57:06 #113
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99677819
Uitgaan kun je overal op Cyprus. Ayia Napa is zeg maar het uitgaansparadijs en dat ligt ten Oosten van Larnaca. Vanuit Ayia Napa vertrekken er tegenwoordig bussen om op zondag middag naar Guaba (http://www.guababeachbar.com) te gaan in Limassol. Zij zijn de nr. 22 op de lijst van de 100 beste clubs en hebben met name op zondag vaak wel een leuke line up.
Neerkomen wel!
pi_99718728
Nicosia is inderdaad niet de stad waar je als toerist uitgaat. Het kan wel en er zijn (dure) discotheken en bars. Het toeristische uitgaan zit vooral in Ayia Napia (tot oktober) en Pafós.
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:55:13 #115
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99721458
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:57 schreef DutchTrain het volgende:
Nicosia is inderdaad niet de stad waar je als toerist uitgaat. Het kan wel en er zijn (dure) discotheken en bars. Het toeristische uitgaan zit vooral in Ayia Napia (tot oktober) en Pafós.
Pafos??? Met alle respect maar daar ga je naartoe als je bejaard bent :)
Neerkomen wel!
pi_99727603
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:55 schreef Freeflyer het volgende:
Pafos??? Met alle respect maar daar ga je naartoe als je bejaard bent :)
In de zomer ook? Leken mij daar genoeg bars, pubs en andere uitgaansgelegenheden, toen ik daar in de winter was. Er was in de winter alleen bijna niets meer open. En ja, het is inderdaad verder een heerlijke rustige bestemming ;)
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:17:32 #117
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99785828
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:41 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

In de zomer ook? Leken mij daar genoeg bars, pubs en andere uitgaansgelegenheden, toen ik daar in de winter was. Er was in de winter alleen bijna niets meer open. En ja, het is inderdaad verder een heerlijke rustige bestemming ;)
In Pafos zitten veel bejaarden en gezinnen. Natuurlijk komen er ook wel jongeren voorbij maar niet zoveel als in Ayia Napa, Larnaca of Limassol. Als je van alles wat wilt gaan doen op Cyprus zou ik trouwens kiezen voor Limassol. Vanuit daar kun je en naar Nicosia, Larnaca, Ayia Napa, Pafos en het Troodos gebergte. Wil je het bezette deel bezoeken dan is dat ook nog redelijk goed te doen. Hou er wel rekening mee dat je met een huurauto de grens niet over mag.
Neerkomen wel!
pi_101811064
Wij gaan binnenkort naar Cyprus op vakantie voor onze huwelijksreis. *O*
Ben op zoek naar navigatiesoftware die op Android draait (Samsung Galaxy S2) om te kunnen navigeren op Cyprus. Geen enkele software heeft de kaart van Cyprus. In het topic van de telefoon zelf komt geen reactie op mijn vraag dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Een goeie ouderwetse kaart is natuurlijk ook goed mogelijk maar ik heb zo'n navigatie gsm en ik wil er graag gebruik van maken. Iemand een tip :)
  zondag 11 september 2011 @ 13:37:03 #119
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_101813606
Jawel.... Gewoon vergeten. Voor zover ik het weet is dat er niet.
Neerkomen wel!
pi_101850516
Ik vond Paphos helemaal niet zo doods qua uitgaan eigenlijk. Kato Paphos dan, niet de oorspronkelijke stad zeg maar. Stukken beter dan tussen de dronken engelsen in ayia Napa of larnaca zitten eigenlijjk.
pi_102002923
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:21 schreef geelkuikentje het volgende:
Wij gaan binnenkort naar Cyprus op vakantie voor onze huwelijksreis. *O*
Ben op zoek naar navigatiesoftware die op Android draait (Samsung Galaxy S2) om te kunnen navigeren op Cyprus. Geen enkele software heeft de kaart van Cyprus. In het topic van de telefoon zelf komt geen reactie op mijn vraag dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Een goeie ouderwetse kaart is natuurlijk ook goed mogelijk maar ik heb zo'n navigatie gsm en ik wil er graag gebruik van maken. Iemand een tip :)
Er is nog een vage wet of regel dat kaartmateriaal verboden is, vanwege de omstreden grenzen op het eiland. Mapdroyd zou je kunnen proberen (wel kaarten, maar geen navigatiefunctie) of Google maps navigatie (dat kost je wel dataverbruik), maar ter plekke een kaart kopen is het makkelijkste, zoveel wegen zijn er ook weer niet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:03:41 #122
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_102024982
Je hebt wel navigatie systemen. Alleen zijn die alleen voor lokaal gebruik...

Kaarten zijn er in overvloed te krijgen tegenwoordig. Dat is het gemakkelijkste :)
Neerkomen wel!
pi_102408699
Het is voor iedereen maar net waar je van houdt. Hou je meer van uitgaan dan is Ayia Napa zeker geschikt, maar ook Limassol kan dan wel wat voor je zijn.

Paphos en Larnaca zijn ook twee 'grote' steden en daar kan je ook prima vertoeven. Al is het uitgaan daar waarschijnlijk iets minder. Paphos heeft een mooie oude haven en het centrum is gezellig. De buitenwijken zijn wat minder, soms zie je mooie villa's, maar er staan ook armetierige flatjes.

Voor de mensen die niet zo van feestvakanties houden (waaronder ik). Ik haat het eerlijk gezegd. Ik wil liever iets van het land zelf zien, ontsnappen aan het massa-toerisme en wat cultuur opsnuiven. Als je wil feesten kan je net zo goed naar Frankrijk of Spanje, heb je ook nog eens een goedkoper ticket. In ieder geval, voor de rustzoekers is Polis aan te raden. Klein stadje aan zee. Lekker rustig maar wel erg gezellig. Ook de hoofdstad Nicosia is interessant, vooral omdat de grens midden door de stad heenloopt.

Het Akamas-gebied en het Trodos-gebergte zijn mooi, maar relatief gezien toeristisch. Wil je echt weg van het toerisme, rij dan gewoon met een jeepje het binnenland in en probeer het verlaten dorpje Vretsia te vinden. Je kan hier uren rijden zonder ook maar iemand tegen te komen.
pi_109304423
Ik zit er aan te denken om in augustus 2 weken naar Cyprus te gaan. Is dat een beetje te doen of is het dan erg heet?

En ikzelf heb een hekel aan plaatsen die mij doen denken aan Lloret dus Ayia Napa zal niks voor mij zijn. Is Paphos of Limmasol dan een betere optie?
  zondag 8 april 2012 @ 22:40:11 #125
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_110077298
In Augustus is het hier heet met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Dit wordt mijn 5de zomer hier en ik probeer in de periode Augustus / September altijd het eiland te ontvluchten.
Neerkomen wel!
pi_110078516
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 09:46 schreef loezzzje het volgende:
Ik zit er aan te denken om in augustus 2 weken naar Cyprus te gaan. Is dat een beetje te doen of is het dan erg heet?

En ikzelf heb een hekel aan plaatsen die mij doen denken aan Lloret dus Ayia Napa zal niks voor mij zijn. Is Paphos of Limmasol dan een betere optie?
Ik was vorig jaar eind juli op Cyprus. Het was bloedheet, maar als je ervoor zorgt dat je 's middags in de schaduw blijft (dus 's ochtends dingen bezichtigen, als je dat wilt) en heel veel drinkt, is het wel uit te houden.

Je zweet je alleen wel te pletter, dus ik heb alleen maar foto's van mezelf met een enorm rood hoofd en plakhaar. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 25 september 2014 @ 22:46:24 #127
3185 Adelante
To let it go now
pi_144909115
Ga met een vriend naar Nicosia volgende week. Zin in, ff beetje nazomer pakken.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_145011433
Goede vakantiebestemming, ben er dit jaar halverwege augustus geweest.
2 dingen die me erg opvielen, de locals die allemaal super vriendelijk zijn en totaal niet opdringerig.
En het andere was het grote aantal Russische toeristen, dat was echt niet normaal meer. :o
pi_145016721
Ik ben in september 2012 twee weken in Paphos geweest. Heerlijke stad met een mooie boulevard en leuke (en erg goede) restaurants. Voor de liefhebbers is er ook een barstreet met een paar clubs.

Ik heb ook een dagtrip gemaakt naar Nicosia, bijzonder met de grens die dwars door het centrum loopt.
Sue Me
  zondag 12 juli 2015 @ 20:34:17 #130
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154279186
Nog ruim 2 maanden en dan ook naar Paphos... ik ben benieuwd!
Drankjes zijn duur schijnbaar?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 20 mei 2016 @ 09:01:06 #131
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_162344191
Grote kick :D

Ga in juli een weekje naar Girne. Zijn er ondertussen al meer mensen in het Turkse deel geweest?

Hoe zit het tegenwoordig met oversteken van de Turkse naar de Griekse kant?

Tijdens het boeken kregen wij als tip mee dat ik mijn Nederlandse ID niet moest gebruiken op het vliegveld en het hotel etc. omdat er dan best moeilijk gedaan kan worden. :+
Protège moi de mes désirs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')