abonnement Unibet Coolblue
pi_191470415
200130_27682_vraagwatjewil.jpg

Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan iemand die werkt bij een bedrijf dat identificatiedocumenten controleert op echtheid. Dus ben jij benieuwd waarom jouw vervalsing door de mand viel, welke documenten waarom vervalst worden of hoe hij erop kwam om dit werk te gaan doen, vraag het hier!

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Budapestenaar op 12-02-2020 15:59:49 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470428
Dag allemaal.
Ik werk voor een bedrijf dat idenficatiedocumenten (denk aan paspoorten, rijbewijzen, ID-kaarten etc) verwerkt. Dit zijn scans of kopietjes die opgestuurd worden door de klant.
We verwerken de documenten en controleren vervolgens op echtheidskenmerken om een beoordeling te maken of het document echt is of niet.

Het is vrij privacygevoelig werk dus ik kan niet overal een antwoord op geven maar ik zal mijn best doen om alles te beantwoorden :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470454
Oke ik begin :) Waar let je op?
  woensdag 12 februari 2020 @ 12:51:02 #4
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_191470473
Zou je in theorie zelf nepperds kunnen maken? Of criminelen daarbij kunnen helpen?
pi_191470477
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:49 schreef Pluteau het volgende:
Oke ik begin :) Waar let je op?
Of 'ie echt is natuurlijk :D

Het begint eigenlijk heel algemeen. Staat alles op de juiste plek en klopt de kleurstelling. Elk document heeft z'n eigen kenmerken die er uit springen. Vanaf daar controleer ik verder of de data klopt en zoek ik de echtheidskenmerken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 12:52:10 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191470490
Gaan er op scans en kopietjes niet veel manieren om te zien of het een echt document is verloren?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_191470496
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:51 schreef Ceviche het volgende:
Zou je in theorie zelf nepperds kunnen maken? Of criminelen daarbij kunnen helpen?
Zonder de juiste apparatuur zou ik ze niet kunnen helpen. Ik zou ook niet weten welke apparaten ze nodig hebben.
En het gaat ook nog om wat voor soort document en waar je het voor wilt gebruiken.

Een paspoort goed vervalsen is moeilijk en dat kost veel tijd en kennis. Een id kaart uit Arizona (USA) is vrij simpel te vervalsen. Weinig echtheidskenmerken en een relatief simpel document.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 12:53:17 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191470502
Kun jij ook in databases kijken waar bijvoorbeeld BSN gelinkt aan namen in staan zodat je kunt zien of iemands BSN nummer wel correspondeert met de naam?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_191470530
Wie zijn zoal je klanten?

Controleer je alleen identiteitsdocumenten van de overheid?

Is het allemaal op afstand via scans/kopieėn?

Kijk je alleen naar het aangeleverde document of heb je nog andere bronnen om dingen te verifiėren?

Lever je als antwoord slechts een simpel ja/nee?

Zit je aan bepaalde tijdsnormen gebonden of mag je de controle zo uitgebreid mogelijk doen als je wil?

Wat merk je van de AVG in je werk?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191470545
quote:
2s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Kun jij ook in databases kijken waar bijvoorbeeld isbn (of hoe heten die tegenwoordig) gelinkt aan namen in staan zodat je kunt zien of iemands isbn nummer wel correspondeert met de naam?
ISBN is voor boeken, BSN voor personen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191470549
quote:
2s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan er op scans en kopietjes niet veel manieren om te zien of het een echt document is verloren?
Het beste is om het document daadwerkelijk in handen te hebben inderdaad. Bij een fysiek document kan je veel beter kijken naar (bewegende) echtheidskenmerken.

Toch kan je bij elk Europees officieel identificatiedocument wel zien of 'ie echt is. Er is maar 1 moeilijk document en dat is een Roemeense ID kaart.


Dit is een specimen document. Deze kaarten hebben een witte achterkant en de kaart zelf heeft weinig echtheidskenmerken. Het is maar op 2 manieren te zien zonder de UV lichten om de vervalsing er uit te halen wanneer de kaart goed is vervalst :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470553
quote:
2s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Kun jij ook in databases kijken waar bijvoorbeeld isbn (of hoe heten die tegenwoordig) gelinkt aan namen in staan zodat je kunt zien of iemands isbn nummer wel correspondeert met de naam?
Ik kan daar niet bij. Ik weet ook niet of wij daar toegang tot hebben. We hebben zelf wel een paar namen die vaker voorbij komen bij bepaalde documenten. Soms herken je de naam ook als je die al eerder heb gezien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 12:57:45 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191470556
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:56 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

ISBN is voor boeken, BSN voor personen.
:D :'( :D thanks
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Meest relativerende user 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 13:01:09 #14
357044 Budapestenaar
pi_191470596
Hoe doet onze ID-kaart het vergeleken met buitenlandse documenten? Ik zie Italianen weleens wapperen met een of ander vaag papier dat er niet bepaald/onvervalsbaar veilig uitziet :D
pi_191470646
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:55 schreef jeroen25 het volgende:
Wie zijn zoal je klanten?

Controleer je alleen identiteitsdocumenten van de overheid?

Is het allemaal op afstand via scans/kopieėn?

Kijk je alleen naar het aangeleverde document of heb je nog andere bronnen om dingen te verifiėren?

Lever je als antwoord slechts een simpel ja/nee?

Zit je aan bepaalde tijdsnormen gebonden of mag je de controle zo uitgebreid mogelijk doen als je wil?

Wat merk je van de AVG in je werk?
quote:
Wie zijn zoal je klanten?
Klanten zijn divers. Wereldwijd en dat kan van een uitzendbureau tot een bank zijn. Kan uiteraard geen namen noemen.

quote:
Controleer je alleen identiteitsdocumenten van de overheid?
We controleren in principe enkel documenten die zijn uitgegeven door een overheid. Of het nu Argentinie of Zimbabwe is. Zolang het maar een officieel identificatie/reisdocument is.

quote:
Is het allemaal op afstand via scans/kopieėn?
Ja. De klant levert het aan of de persoon zelf via een aanvraag. Dat kan een kopie/scan zijn, of een foto van de documenten vanaf zijn/haar mobieltje

quote:
Kijk je alleen naar het aangeleverde document of heb je nog andere bronnen om dingen te verifiėren?
In principe alleen het document. Daarnaast hebben we toegang tot een database met echtheidskenmerken van documenten. We zien bijvoorbeeld niet elke dag een rijbewijs uit Sri Lanka. Dan moet je soms even opzoeken waar je extra op moet letten.

quote:
Lever je als antwoord slechts een simpel ja/nee?
Ik wel, maar het systeem doet ook data extractie, de klant krijgt alle data vanaf het document. Denk aan leeftijd, naam, geboorteplaats (indien opgegeven op het document) maar ook de experatiedatum van het document.

quote:
Zit je aan bepaalde tijdsnormen gebonden of mag je de controle zo uitgebreid mogelijk doen als je wil?
Ik heb alle tijd. Documenten die ik vaker zie, die zijn ook makkelijker. Daar scan je sneller doorheen omdat je precies weet waar je moet kijken. Wanneer er geen bijzonderheden zijn dan is het ook snel gedaan. Bij twijfel dan doe ik er langer over.

quote:
Wat merk je van de AVG in je werk?
Veel. We hebben veel veiligheidsmaatregelen op kantoor en bij trainingen zijn persoonsgegevens van documenten grijs gemaakt of werken we met specimen documenten. Dat is soms wel vervelend omdat je moeilijker alles kan zien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470683
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:01 schreef Budapestenaar het volgende:
Hoe doet onze ID-kaart het vergeleken met buitenlandse documenten? Ik zie Italianen weleens wapperen met een of ander vaag papier dat er niet bepaald/onvervalsbaar veilig uitziet :D
Mooi voorbeeld. Onze ID kaart is van goede kwaliteit plastic. Ook is de data die er op wordt gezet duidelijk, in een goed font en meerdere manieren om vervalsingen tegen te gaan.

Die oude ID kaarten uit Italie zijn een ramp. Daar zitten de foto's nog wel eens met nietjes in het document. Die kosten geen drol. De stempel zit er soms niet eens op en zo'n beetje elk kantoor heeft een andere machine en lettertype om de biodata er op te drukken.

Tegenwoordig hebben ze wel een aardig kaartje.

Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470709
Heb je de game Papers Please wel eens gespeeld?
Twiddel
pi_191470713
Wordt de kwaliteit van je werk nog gecontroleerd?

Wordt er nog onderscheid gemaakt tussen junior en senior id-kaart-controleurs?

Hoe wordt je id-kaart-controleur?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191470720
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:11 schreef summer2bird het volgende:
Heb je de game Papers Please wel eens gespeeld?
Ja, ik heb er hard om moeten lachen :D Het is best interessant omdat je op veel moet letten. Geinig spelletje.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470754
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:11 schreef jeroen25 het volgende:
Wordt de kwaliteit van je werk nog gecontroleerd?
Ja. Eigenlijk vooral wanneer ik een fout maak. Wanneer ik onterecht een document op vervalsing afkeur dan is de klant natuurlijk niet blij en dan komt het wel terug.
Het gebeurd zelden. Ik heb 1 keer onterecht afgekeurd.
Ik vond hem verdacht omdat volgens de biodata het om een man moest gaan en er stond een vrouw op de foto. Dat is verdacht maar niet perse fout. Iemand kan van geslacht wisselen voor het officieel op de documentatie staat. Maar er was in dat geval ook een hele slechte kwaliteit bedrukking door de uitgever waardoor het leek alsof er was gerommeld met het geboortejaar. Uiteindelijk is dat goed gekomen en kon dat terug worden gedraaid.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470783
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:11 schreef jeroen25 het volgende:

Wordt er nog onderscheid gemaakt tussen junior en senior id-kaart-controleurs?

Hoe wordt je id-kaart-controleur?
Ja, seniors hebben natuurlijk meer ervaring en die hebben dan ook meer verantwoordelijkheden. Die raadplegen we als we twijfels hebben.

Er zijn geen externe opleidingen. Ik weet dat ze bij de KMAR en de douane intern opleidingen hebben. Op zich is het werk niet moeilijk, je moet een dosis geduld, leergierigheid en gezond wantrouwen hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 13:18:47 #22
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_191470792
Hoe wordt je identificatiebewijscontroleur?
pi_191470858
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:18 schreef Ceviche het volgende:
Hoe wordt je identificatiebewijscontroleur?
Intern zijn er cursussen. In het geval bij ons begon ik met enkel dossiers samenstellen. Dan zie je zoveel langskomen en classificeer je alleen maar. Dan vallen dingen al op. Sommige documenten hebben een MRZ (machine readable zone), andere weer niet.


De MRZ zijn de 2 regels cijfers en letters onder je paspoort. Of 3 regels achterop je ID kaart. Bovenstaand is Willeke, ons specimen paspoort. Die wordt wel eens opgestuurd met een paar aanpassingen. Slechte vervalsingen :)

Gaandeweg steeds een stapje er bij tot je uiteindelijk alles kan beoordelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191470889
Gebruik je EdisonTD ?
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
pi_191470907
quote:
5s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:25 schreef Berkery het volgende:
Gebruik je EdisonTD ?
Ja, die kunnen we o.a raadplegen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 13:26:36 #26
269689 crew  Viv
pi_191470919
Wat doe je als je blijft twijfelen (ook na overleg met collega's)?
pi_191470956
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Ja, die kunnen we o.a raadplegen.
Oh cool, ik heb bij mijn vorige functie veel met de makers gewerkt.
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
pi_191470991
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:26 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat doe je als je blijft twijfelen (ook na overleg met collega's)?
In bijna alle gevallen kunnen we wel ja of nee zeggen. Wanneer we er niet uitkomen dan keuren we het document af op kwaliteit. Dan vraagt de klant aan die persoon om een nieuwe foto te maken. Soms is een tweede foto verhelderend. Soms is het een kwestie van onduidelijkheid wanneer de foto net niet scherp genoeg is, of door schade/gebruikerssporen.
Wanneer we bij een scherpe foto blijven twijfelen dan laten we er nog meer naar kijken. Iedereen kan er wel wat over zeggen. Soms staar je je blind op 1 ding terwijl de andere collega juist weer zegt dat het niets is, of dat die dat wel eens eerder heeft gezien. Zo spar je er over.
In principe keuren we niets goed wat we niet zeker weten. Maar eens per maand hebben we wel een documentje waar we echt wel even mee bezig zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 13:30:56 #29
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_191470996
Interessant werk!

Als er een nieuwe serie id-kaarten, rijbewijzen of paspoorten uit komt, krijgen jullie dan een training of op een andere manier daar voorbereiding op? Of zie je dat pas in de database?


Kan je iets over je eigen achtergrond zeggen? Wat voor opleiding heb je gedaan? Hoe ben je bij je huidige baan terecht gekomen?

Neem aan dat het behoorlijk pittig solliciatieproces is? Dat jezelf en familie wordt doorgelicht zeg maar.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_191471015
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:28 schreef Berkery het volgende:

[..]

Oh cool, ik heb bij mijn vorige functie veel met de makers gewerkt.
Tof. Het is wel handig, alleen het is jammer dat er (voor ons) alleen maar Europese rijbewijzen in staan en het is eigenlijk gemaakt voor wanneer je die fysiek in je hand hebt. Ze geven aan waar er voelbare echtheidskenmerken op zitten. Engelse rijbewijzen hebben bijvoorbeeld de naam en de experatiedatum als voelbaar relief (onder de foto verwerkt). Dat kunnen wij bij een scherp documentje wel zien door lichtinval. Het is wel handig om te kijken of alles op de goede plek staat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 13:33:54 #31
269689 crew  Viv
pi_191471029
Hoeveel id-documenten controleer jij (gemiddeld) per werkdag?
pi_191471059
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:30 schreef AgnesGru het volgende:
Interessant werk!

Als er een nieuwe serie id-kaarten, rijbewijzen of paspoorten uit komt, krijgen jullie dan een training of op een andere manier daar voorbereiding op? Of zie je dat pas in de database?
We proberen het bij te houden maar dat is soms onmogelijk. Sommige staten in de USA hebben om de zoveel tijd weer een nieuwe variant rijbewijs voor speciale gevallen. We zien het vaak pas wanneer het langskomt. Uitzonderingen zijn grote veranderingen wanneer een document helemaal op de schop gaat, maar dat komt weinig voor. Uiteindelijk kunnen we het wel in het naslagwerk terugvinden wanneer er nieuwe uitgiftedata zijn.

quote:
Kan je iets over je eigen achtergrond zeggen? Wat voor opleiding heb je gedaan? Hoe ben je bij je huidige baan terecht gekomen?
Ik heb van alles gedaan hiervoor wat niets te maken had met dit werk, met uitzondering van een baantje waar ik mensen om hun ID moest vragen om ze sigaretten te verkopen :D Ben er bleu ingerold. Ik zocht al een tijdje naar een nieuwe baan met wat meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden. Kwam via een doodgewone vacature online dit tegen, een mailtje gestuurd en kon al snel op gesprek. :)
quote:
Neem aan dat het behoorlijk pittig solliciatieproces is? Dat jezelf en familie wordt doorgelicht zeg maar.
Het proces was best makkelijk. Het is officieel geen veiligheidsfunctie. Ik werk wel met privacygevoelige informatie en ik moest ook een VOG aanvragen. Doorlichten van familie doen ze niet maar ik ga er wel vanuit dat mijn vorige werkgevers zijn gebeld.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191471067
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoeveel id-documenten controleer jij (gemiddeld) per werkdag?
Op drukke dagen zo'n 2000. Rustige nachtdiensten iets minder dan de helft daarvan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191471139
Ik heb wel eens een rijbewijs vervalst, dat is 21 jaar terug, dus verjaart, enig idee wat mijn beste manier was om niet te ontdekken?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_191471196
wie controleert de rfid data op id's paspoorten etc?
pi_191471212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:42 schreef raptorix het volgende:
Ik heb wel eens een rijbewijs vervalst, dat is 21 jaar terug, dus verjaart, enig idee wat mijn beste manier was om niet te ontdekken?
Ik heb geen idee hoe de rijbewijzen er 21 jaar geleden uitzagen of wat de echtheidskenmerken waren.

Een vervalsing an sich kan verschillende redenen hebben. In de USA zien we veel vervalsingen omdat jongeren daar proberen drank te kopen voor ze 21 zijn of omdat ze naar een striptent willen. Daar proberen ze hun geboortedata aan te passen.
Wanneer jij een rijbewijs vervalst om bijvoorbeeld er op te laten zetten dat je een vrachtwagen mag besturen, terwijl je daar nooit examen voor hebt gedaan, dan pas je alleen de achterkant aan. Wanneer je gezocht wordt door de Politie dan zul je sneller een andere naam en foto willen op je documenten. Dan moet je veel meer rommelen of een goede vervalser vinden.

Wat heb je toen vervalst als ik vragen mag, en wat was de reden daarvoor? :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191471255
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:46 schreef THEFXR het volgende:
wie controleert de rfid data op id's paspoorten etc?
Wij moeten het doen met scans/kopietjes/foto's van het document dus wij kunnen niets met de rfid.
De kans is groot dat wanneer je de grens over gaat dat ze bij twijfels over de echtheid van je document dan wel de rfid uit gaan lezen. Dit zijn vooral de grensbeambten en de wat betere politiekorpsen.
Het is wel meer in opkomst en steeds meer landen geven documenten uit met een chip er in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 13:50:18 #38
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_191471266
Weer een interessante VWJW :Y

Je zei hierboven dat je wel eens 2000 documenten per dag controleert. Is het meerendeel dan "snel scannen en beoordelen"?

Werk je in NL? Zo ja, wat voor soort klanten sturen je dan documenten uit de VS?

quote:
We controleren in principe enkel documenten die zijn uitgegeven door een overheid. Of het nu Argentinie of Zimbabwe is. Zolang het maar een officieel identificatie/reisdocument is.
Kut, moet ik me zorgen maken? Stuur me anderes even een DM :X

:P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_191471357
quote:
10s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:50 schreef flipsen het volgende:
Weer een interessante VWJW :Y

Je zei hierboven dat je wel eens 2000 documenten per dag controleert. Is het meerendeel dan "snel scannen en beoordelen"?
In principe wel. Er zijn een paar documenten die vaak langs komen. dan zie je heel snel aan bepaalde kenmerken dat het goed is. Ik scan snel maar kijk wel echt naar het gedeelte dat ik moet controleren.
quote:
Werk je in NL? Zo ja, wat voor soort klanten sturen je dan documenten uit de VS?
Ja ik werk in NL. Ik kan geen namen noemen van klanten. Maar ik zie veel Amerikaanse ID kaarten en rijbewijzen.

quote:
Kut, moet ik me zorgen maken? Stuur me anderes even een DM :X

:P
Argentijnse ID kaarten kom ik niet vaak tegen, maar ze zijn voor Zuid Amerikaanse begrippen van aardige kwaliteit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 14:05:02 #40
416020 K44S
The bearded man
pi_191471522
Wanneer bedacht je dit te gaan doen?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_191471530
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:05 schreef K44S het volgende:
Wanneer bedacht je dit te gaan doen?
Ik zocht naar een nieuwe uitdaging en zag de vacature. Het ging daarna vrij snel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 14:08:55 #42
416020 K44S
The bearded man
pi_191471563
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik zocht naar een nieuwe uitdaging en zag de vacature. Het ging daarna vrij snel.
En, stel dat er opnieuw een vacature vrij komt. Wat zijn de speciale eisen die er zijn?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_191471615
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:08 schreef K44S het volgende:

[..]

En, stel dat er opnieuw een vacature vrij komt. Wat zijn de speciale eisen die er zijn?
Je moet het aankunnen om wel je hele shift focus te hebben. Het moet qua beoordeling niet uitmaken of het je eerste documentje van de dag is, of wanneer je er al 8 uur op hebt zitten. Daarnaast moet je betrouwbaar zijn. Er zijn verder niet echt speciale eisen eigenlijk. Er werken mensen met allerlei achtergronden. Je leert het meeste tijdens het werk en je krijgt op het begin genoeg begeleiding en gaandeweg steeds meer een groter takenpakket.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191471712
Daarnaast helpt het als je er plezier in hebt en met de juiste instelling en leergierigheid kan je relatief makkelijk doorgroeien. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 14:34:21 #45
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191471925
Geen idee of dit al gevraagd is maar, hoe ga je om met vervalsingen?

Toen ik in Istanbul woonde kon ik op straat elk reisdocument kopen die ik wilde.
Ze stonden gewoon naast het consulaat zelfs :')

Ook hoor je dat bij vliegtuigrampen er Nederlanders aan boord zaten (Air Asia accident) maar achteraf bleken ze toch geen Nederlanders maar valse documenten te hebben.
Die waren zo goed dat ze er al mee in een vliegtuig zaten.

Hoe pikken jullie die er tussen uit?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191472141
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:34 schreef nils7 het volgende:
Geen idee of dit al gevraagd is maar, hoe ga je om met vervalsingen?

Toen ik in Istanbul woonde kon ik op straat elk reisdocument kopen die ik wilde.
Ze stonden gewoon naast het consulaat zelfs :')

Ook hoor je dat bij vliegtuigrampen er Nederlanders aan boord zaten (Air Asia accident) maar achteraf bleken ze toch geen Nederlanders maar valse documenten te hebben.
Die waren zo goed dat ze er al mee in een vliegtuig zaten.

Hoe pikken jullie die er tussen uit?
Prima vraag.
Stel dat jij een nepdocument hebt gekocht in Istanbul en je gebruikt dat document om bij bank X een bankrekening te openen. Bank X stuurt je scan door naar ons en wij constateren dat er mee is geknoeid, dan keuren we deze af op vervalsing. We kunnen specificeren welk gedeelte is vervalst, de pasfoto, documentnummer, biodata etc etc.
Bank X krijgt van ons te horen dat het document is vervalst. Sta je fysiek in een bank op dat moment, dan heb je kans dat de bank de autoriteiten waarschuwt. Sta je in een wat ander gedeelte van de wereld in een bank dan zeggen ze waarschijnlijk dat je het later maar opnieuw moet proberen met een ander document.

Over dat vliegen is het een ander verhaal. Er is bij grenswachten veel aanwezig om te controleren of je met valse documenten op pad bent. Zeker na 11 september is dat natuurlijk een issue. Nu zijn er landen waar dat allemaal wat minder belangrijk is, en die controleren minder.

Elk vervalst document heeft een bepaalde reden. Stel dat je de grens over wilt om te ontsnappen uit een land waar je gezocht wordt, dan zul je je naam en je foto wel veranderen op je document, om niet gepakt te worden op het vliegveld.
Wanneer je alleen maar drank wilt kopen en je bent nog geen 21 in de USA, dan vervals je je id kaart puur op geboortejaar. De kans dat je met een vervalst paspoort wordt gepakt aan de grens is heel groot, dus dan moet je met een heel goed vervalst document komen. Ook onder UV licht en nu met de rfid chips, dan ben moet je op de zwarte markt goede vervalsers weten te vinden. Ik vermoed dat je dat een flinke klap geld kost. Aan een hele goede vervalsing (en dan heb ik het over de top vervalsers, die misschien ook wel aan schimmige overheidsdiensten leveren), daar doe je niets aan. Ik niet en ook grenswachten niet.
Het geeft wel een enorme kick als je een document er uit plukt dat echt maar op 1 klein dingetje is te zien als vervalsing.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191472289
Twee vragen:
1. Wat is je functietitel? Niet 'ID-documenten-checker', neem ik aan..?

2. Is jouw baan (hoewel, misschien liever niet acht uur per dag, ivm spanningsboog e.d.) niet de ideale functie voor een detailgerichte 'regels zijn regels'-autist? If so, sign me up! ;)
Mon 'en!
pi_191472312
Ik heb ooit software gemaakt voor een compliance-afdeling van een financial. De id-controle werd uitbesteed aan een externe partij die hiervoor een API hadden. Ik kreeg de indruk dat in eerste instantie de controle volledig geautomatiseerd werd gedaan, en pas als dat niet lukte handmatig. De externe partij wilde hier begrijpelijkerwijs niet al teveel over kwijt, maar klopt het dat controle op basis van foto/video soms volledig geautomatiseerd gebeurd?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191472332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:50 schreef bloempjuh het volgende:
Twee vragen:
1. Wat is je functietitel? Niet 'ID-documenten-checker', neem ik aan..?

2. Is jouw baan (hoewel, misschien liever niet acht uur per dag, ivm spanningsboog e.d.) niet de ideale functie voor een detailgerichte 'regels zijn regels'-autist? If so, sign me up! ;)
Het is officieel Document Reviewer. Het lijkt er veel op :)
Detailgerichtheid helpt zeer zeker. Regels-zijn-regels gaat ook zeker op. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en er zullen altijd wat twijfels zijn. Jij ziet A, collega ziet B. Er werkt ook iemand met een lichte vorm van autisme. Die doet prima werk :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191472374
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:51 schreef recursief het volgende:
Ik heb ooit software gemaakt voor een compliance-afdeling van een financial. De id-controle werd uitbesteed aan een externe partij die hiervoor een API hadden. Ik kreeg de indruk dat in eerste instantie de controle volledig geautomatiseerd werd gedaan, en pas als dat niet lukte handmatig. De externe partij wilde hier begrijpelijkerwijs niet al teveel over kwijt, maar klopt het dat controle op basis van foto/video soms volledig geautomatiseerd gebeurd?
Bij ons gaat het niet volledig geautomatiseerd. Er is wel software die bepaalde data kan extracteren. Er is altijd manuele controle over die data en dat wordt aangepast waar dat moet. De controle op echtheid wordt altijd door ons gedaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191473362
Uit wat voor sectoren komen jullie klanten? zijn het vooral hippe fintech banken die met een app je ID verifieren over een videocall? Of zijn het meer online document signing dingen?
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_191473440
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 15:55 schreef ikweetnietwat het volgende:
Uit wat voor sectoren komen jullie klanten? zijn het vooral hippe fintech banken die met een app je ID verifieren over een videocall? Of zijn het meer online document signing dingen?
Ik kan niet zeggen wat voor sectoren onze klanten zitten omdat het bedrijfsgevoelige informatie is. We hebben wereldwijd klanten en het kan van alles zijn. Zodra je jezelf moet identificeren zonder ergens fysiek te zijn, kan dat op de manier van een kopie/scan/foto te maken is de kans groot dat het via ons gaat.
In principe werken we alleen met foto's en scans van het document, maar de techniek staat niet stil. Er zijn meer oplossingen te bedenken met zoveel technologie. Er zal ongetwijfeld wel een nieuwe manier komen via een app of iets dergelijks in de toekomst. Zeker met de rfid implementatie dat steeds meer overheden uitgeven in hun documenten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191473461
Is dit wel legaal? :o Lijkt mij een goed punt voor hackers met identiteitsfraude als intentie om aan te vallen .
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191473529
quote:
16s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:03 schreef FlippingCoin het volgende:
Is dit wel legaal? :o Lijkt mij een goed punt voor hackers met identiteitsfraude als intentie om aan te vallen .
Hoe bedoel je legaal?
Stel dat jij een ondernemer bent en je wilt iemand aannemen. Je wilt zeker weten dat die persoon is dat hij zegt dat hij is. Niet alleen voor een gezonde arbeidsrelatie maar ook om fraude te voorkomen. Er is niets ilegaals aan het zeker weten of iemand juiste documenten heeft. De overheid/grenscontrole heeft daar geen monopolie op.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 12 februari 2020 @ 16:10:06 #55
408813 crew  trein2000
pi_191473565
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hoe bedoel je legaal?
Stel dat jij een ondernemer bent en je wilt iemand aannemen. Je wilt zeker weten dat die persoon is dat hij zegt dat hij is. Niet alleen voor een gezonde arbeidsrelatie maar ook om fraude te voorkomen. Er is niets ilegaals aan het zeker weten of iemand juiste documenten heeft. De overheid/grenscontrole heeft daar geen monopolie op.
Maar wel op het verwerken van bepaalde gegevens. Maar ik neem aan dat ik mijn BSN en zo bij jullie gewoon mag weglakken?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191473570
Ohja nog een leuke; het maskeren van informatie!

Niet iedereen heeft een BSN nodig bij het controleren van identiteitskaarten, hoe gaan jullie om met gecensueerde delen op een paspoort/id?
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_191473592
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar wel op het verwerken van bepaalde gegevens. Maar ik neem aan dat ik mijn BSN en zo bij jullie gewoon mag weglakken?
Dat ligt aan het bedrijf waar je zaken mee gaat doen. Er zijn inderdaad klanten die dat toestaan. Wij slaan overigens geen gegevens op, wij verkopen ook niets door. Wij controleren op echtheid en we doen de data extractie om zo een dossier naar de klant terug te sturen. That's it. Dan is het uit ons systeem.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 16:13:24 #58
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191473619
Er bestaan van die hoesjes van de ANWB om privacygevoelige info te bedekken, wanneer je je ID laat zien. Of die ene app van de overheid om bij scans het BSN weg te strepen. Is zonder die gegevens het document nog steeds op echtheid te controleren?
pi_191473681
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:10 schreef ikweetnietwat het volgende:
Ohja nog een leuke; het maskeren van informatie!

Niet iedereen heeft een BSN nodig bij het controleren van identiteitskaarten, hoe gaan jullie om met gecensueerde delen op een paspoort/id?
Goede vraag inderdaad.
Het ligt een beetje aan het soort 'data'. De naam is natuurlijk belangrijk, voor het document is ook de experatiedatum belangrijk qua geldigheid. Nu kunnen wij een document verwerken dat is verlopen, het is aan de klant wat die daar verder mee doet. De een is daar makkelijker mee dan de ander.
Wanneer zeg maar secundaire data wordt weg gelaten, bijvoorbeeld de geboorteplaats dan is dat in veel gevallen minder een probleem.
Soms doen mensen het ook onbewust. We zien nog wel eens dat vrouwen hun paspoort vasthouden en nepnagels over bepaalde informatie heen gaat. Dat kan gebeuren. Soms kan je er omheen werken maa soms ook niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191473774
quote:
99s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:13 schreef Gary_Oak het volgende:
Er bestaan van die hoesjes van de ANWB om privacygevoelige info te bedekken, wanneer je je ID laat zien. Of die ene app van de overheid om bij scans het BSN weg te strepen. Is zonder die gegevens het document nog steeds op echtheid te controleren?
Het kan wel. In principe zijn er genoeg andere echtheidskenmerken te zijn op een document.


Op onze paspoorten en ID kaarten zit bijvoorbeeld je geboortejaar onder je pasfoto. Deze is licht-donker en vervalsers hebben heel veel moeite om die goed te vervalsen. Dat is al een echtheidskenmerk dat direct opvalt als ze daar mee hebben zitten knoeien.


Ook de 6 kinegrammen (de zilverkleurige bolletjes) die vallen direct op bij vervalsing.

Het liefst heb je een volledig document. Hoe scherper, hoe beter en sneller voor de klant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 16:26:28 #61
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191473827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:22 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het kan wel. In principe zijn er genoeg andere echtheidskenmerken te zijn op een document.

[ afbeelding ]
Op onze paspoorten en ID kaarten zit bijvoorbeeld je geboortejaar onder je pasfoto. Deze is licht-donker en vervalsers hebben heel veel moeite om die goed te vervalsen. Dat is al een echtheidskenmerk dat direct opvalt als ze daar mee hebben zitten knoeien.

[ afbeelding ]
Ook de 6 kinegrammen (de zilverkleurige bolletjes) die vallen direct op bij vervalsing.

Het liefst heb je een volledig document. Hoe scherper, hoe beter en sneller voor de klant.
Ah, dankjewel. :) Ik ben namelijk altijd huiverig om een volledige scan te sturen naar bedrijven.

Oh ja, altijd nieuwsgierig geweest: hoe ‘rechtsgeldig’ is je handtekening? Heb de mijne een stuk of drie keer veranderd in mijn leven. :P Die op mijn vwo-diploma is bijvoorbeeld anders dan die op mijn masterdiploma, maar die op mijn masterdiploma is wel dezelfde als die ik nu op mijn paspoort heb. En ik heb geen idee welke handtekening nu geregistreerd staat bij de bank, voor het geval ik ooit nog een acceptgirokaart verstuur. 8)7
pi_191473955
quote:
99s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:26 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ah, dankjewel. :) Ik ben namelijk altijd huiverig om een volledige scan te sturen naar bedrijven.

Oh ja, altijd nieuwsgierig geweest: hoe ‘rechtsgeldig’ is je handtekening? Heb de mijne een stuk of drie keer veranderd in mijn leven. :P Die op mijn vwo-diploma is bijvoorbeeld anders dan die op mijn masterdiploma, maar die op mijn masterdiploma is wel dezelfde als die ik nu op mijn paspoort heb. En ik heb geen idee welke handtekening nu geregistreerd staat bij de bank, voor het geval ik ooit nog een acceptgirokaart verstuur. 8)7
Da's een goede. Dat zou je eens moeten uitzoeken. Ik weet in ieder geval dat de meeste Europese documenten een handtekening moeten hebben, anders is het document niet geldig. Met als uitzondering wanneer iemand niet kan tekenen.

Denk aan paspoorten voor baby's/kleine kinderen of in sommige gevallen waar iemand niet bekwaam is, een ernstige handicap bijvoorbeeld.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 16:37:51 #63
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191473981
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Da's een goede. Dat zou je eens moeten uitzoeken. Ik weet in ieder geval dat de meeste Europese documenten een handtekening moeten hebben, anders is het document niet geldig. Met als uitzondering wanneer iemand niet kan tekenen.
[ afbeelding ]
Denk aan paspoorten voor baby's/kleine kinderen of in sommige gevallen waar iemand niet bekwaam is, een ernstige handicap bijvoorbeeld.
Oké, toch bedankt voor je antwoord! :)
pi_191474244
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hoe bedoel je legaal?
Stel dat jij een ondernemer bent en je wilt iemand aannemen. Je wilt zeker weten dat die persoon is dat hij zegt dat hij is. Niet alleen voor een gezonde arbeidsrelatie maar ook om fraude te voorkomen. Er is niets ilegaals aan het zeker weten of iemand juiste documenten heeft. De overheid/grenscontrole heeft daar geen monopolie op.
Hm er is toch flink wat regelgeving omtrent het vragen van identificatiedocumenten dacht ik. Ik zou er niet blij mee zijn iig als een werkgever mijn gegevens naar een particuliere organisatie stuurt. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191474381
quote:
16s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hm er is toch flink wat regelgeving omtrent het vragen van identificatiedocumenten dacht ik. Ik zou er niet blij mee zijn iig als een werkgever mijn gegevens naar een particuliere organisatie stuurt. :{
Dat is begrijpelijk. Er zijn ook standaarden voor privacygevoelige data. Uiteraard wordt daar aan voldaan en zijn daar certificeringen voor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191474417
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is begrijpelijk. Er zijn ook standaarden voor privacygevoelige data. Uiteraard wordt daar aan voldaan en zijn daar certificeringen voor.
Ah oké gelukkig maar. :o Hebben jullie ook Nederlandse opdrachtgevers?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191474453
quote:
16s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké gelukkig maar. :o Hebben jullie ook Nederlandse opdrachtgevers?
Wereldwijd :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191474655
Heb je een voorbeeld van een vervalst document?
pi_191474663
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wereldwijd :)
Ah gaaf en hoe ben je hier ingerold?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191475063
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:20 schreef Maegrim het volgende:
Heb je een voorbeeld van een vervalst document?
Jazeker. Ik heb er een paar via goole gevonden. Zelf sla ik niets op.


hier is geknoeid met de MRZ (de onderste 2 regels tekst onder de biodata en de pasfoto.


Hier is links het correcte document en rechts een vervalsing. De kleurstelling is anders, de tekst heeft een ander font. Ook de binding zal in dit geval niet officieel zijn.


Hier is er sprake van een veel te scherpe/felle foto op een document. Zo goed kunnen ze dat niet printen op dit soort kwaliteit kaarten.


Naast dat Will Smith een Amerikaans staatsburger is, is hier ook geknoeid met het font.


Hier is ook aan enorm veel gerommeld. De foto springt er uit. Je ziet ook dat ze hebben gefotoshopt met biodata en in de mrz
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475182
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475183
Hoeveel procent keur je af denk je.

Doe jullie ook beoordeling op het moment zelf? b.v. of iemand aan de kassa wel oud genoeg is voor roken en drinken.
pi_191475215
quote:
99s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:57 schreef qajariaq het volgende:
Hoeveel procent keur je af denk je.

Doe jullie ook beoordeling op het moment zelf? b.v. of iemand aan de kassa wel oud genoeg is voor roken en drinken.
Getallen kan/mag ik niet geven. We keuren ook af als de foto blurry is en het onleesbaar is. Soms zit er een vinger voor een deel op de pasfoto, dan moet er een nieuwe komen.
We hebben geen live klanten voor roken/drinken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475253
Laat ik de vraag dan iets anders stellen. Levert een duidelijke vervalsing een YES momentje op of is het iets wat heel veel voorkomt?
Sorry maar ik ben nieuwsgierig...... oO/
pi_191475288
quote:
99s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:03 schreef qajariaq het volgende:
Laat ik de vraag dan iets anders stellen. Levert een duidelijke vervalsing een YES momentje op of is het iets wat heel veel voorkomt?
Sorry maar ik ben nieuwsgierig...... oO/
Jazeker. Je wilt de vervalsingen natuurlijk altijd pakken. Het mooiste is als je het ziet op een kleinigheid. Bij een goede vervalsing die er toch tussenuit te plukken.
Als iemand bijvoorbeeld een paspoort uit Japan instuurt met Mister Bean als pasfoto, dan zit je ook wel te grinniken. Dat zijn de overduidelijke :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475318
Hoeveel verdien je met dit werk?

Ik las dat je ook nachtdiensten draait; krijg je ploegentoeslag en zo ja, hoeveel procent over je brutoloon?

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191475359
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:07 schreef vosss het volgende:
Hoeveel verdien je met dit werk?

Ik las dat je ook nachtdiensten draait; krijg je ploegentoeslag en zo ja, hoeveel?

:)
Bij een volledige werkweek (40 uur) inclusief ploegentoeslag zo rond de 1900-2000 euro per maand. Hoeveel dat bruto van mijn uurloon is zou ik zo een twee drie niet weten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475365
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Bij een volledige werkweek (40 uur) inclusief ploegentoeslag zo rond de 1900-2000 euro per maand. Hoeveel dat bruto van mijn uurloon is zou ik zo een twee drie niet weten.
Die 2K is dat netto? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191475369
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:10 schreef vosss het volgende:

[..]

Die 2K is dat netto? :)
Ja.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475376
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja.
Op zich niet verkeerd voor een baantje waarvoor je eigenlijk niks hoeft te kunnen. :)

Interessant wel :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191475386
Het lijkt me op termijn behoorlijk geestdodend werk, hoe hou je het leuk voor jezelf en zijn er meerdere werkstromen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_191475403
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:11 schreef vosss het volgende:

[..]

Op zich niet verkeerd voor een baantje waarvoor je eigenlijk niks hoeft te kunnen. :)

Interessant wel :)
Het is zeker geen slechte beloning. Hoewel je natuurlijk wel je hele shift scherp moet blijven. En dat is wel eens lastig als het een slome dag is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475422
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het is zeker geen slechte beloning. Hoewel je natuurlijk wel je hele shift scherp moet blijven. En dat is wel eens lastig als het een slome dag is.
Ik bedoelde het niet vervelend hoor. Ik ben zelf ook in een baantje gerold wat je in principe een aap kan leren. Bij wijze van spreken dan. En mede dankzij ploegentoeslag beurt dat ook best aardig. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_191475433
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:12 schreef Caland het volgende:
Het lijkt me op termijn behoorlijk geestdodend werk, hoe hou je het leuk voor jezelf en zijn er meerdere werkstromen?
Ik vind het leuk dat ik nog steeds elke dag nieuwe dingen leer, ik kan doorgroeien en input wordt waardevol geacht door hoger management. Dat is prettig :)
Het kan inderdaad geestdodend zijn en dat speelt bij sommige wel parten. Die zijn het relatief snel zat. Het moet je tot op zekere hoogte ook wel liggen. Fijne collega's is ook wel belangrijk. Af en toe tussendoor ook wel eens een beetje slap ouwehoeren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475460
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet vervelend hoor. Ik ben zelf ook in een baantje gerold wat je in principe een aap kan leren. Bij wijze van spreken dan. En mede dankzij ploegentoeslag beurt dat ook best aardig. :)
Ik heb het ook niet als vervelend gezien :) Ik snap je. Het is inderdaad niet heel moeilijk. Je hoeft er geen HBO opleiding voor te hebben gedaan. Zolang je leergierig bent, gezond verstand hebt, accuraat, betrouwbaar en standvastig bent dan komt het wel goed.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 12 februari 2020 @ 18:45:48 #86
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191475859
Heb je ook zo'n UV zaklamp om de artifacts op ID's te checken?

En heb je die zaklamp wel eens in het donker op je WC geschenen?

En was dit voor jou net zo'n levensveranderend moment als het voor mij was?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191475898
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:45 schreef SpecialK het volgende:
Heb je ook zo'n UV zaklamp om de artifacts op ID's te checken?

En heb je die zaklamp wel eens in het donker op je WC geschenen?

En was dit voor jou net zo'n levensveranderend moment als het voor mij was?
Nee, nee en hoogst waarschijnlijk nee. Alhoewel ik over dat laatste de variabelen niet ken om goed te oordelen. Stationstoilet? De WC bij de MCDonalds? Het toilet in discotheek ZAK om 5 uur in de ochtend?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191475911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het beste is om het document daadwerkelijk in handen te hebben inderdaad. Bij een fysiek document kan je veel beter kijken naar (bewegende) echtheidskenmerken.

Toch kan je bij elk Europees officieel identificatiedocument wel zien of 'ie echt is. Er is maar 1 moeilijk document en dat is een Roemeense ID kaart.

[ afbeelding ]
Dit is een specimen document. Deze kaarten hebben een witte achterkant en de kaart zelf heeft weinig echtheidskenmerken. Het is maar op 2 manieren te zien zonder de UV lichten om de vervalsing er uit te halen wanneer de kaart goed is vervalst :)
Ik stond een paar maanden terug aan de Roemeense grens en de halve zool die mijn paspoort controleerde keek er heel moeilijk bij.

Nou weet ik waarom, maar dat het dus in principe niet zo bij alle paspoorten is !!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2020 18:51:08 ]
pi_191475999
quote:
4s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:49 schreef Muskusboktor57 het volgende:

[..]

Ik stond een paar maanden terug aan de Roemeense grens en de halve zool die mijn paspoort controleerde keek er heel moeilijk bij.

Nou weet ik waarom, maar dat het dus in principe niet zo bij alle paspoorten is !!
Paspoorten zijn in de algemeenheid het moeilijkst om te vervalsen. Er zijn heel veel veiligheidskenmerken in jouw paspoort die ontzettend moeilijk zijn om na te maken.
Aan de andere kant: Het is ook goed dat zo'n kerel maar moeilijk kijkt. Dan doet hij tenminste zijn best. Misschien zat de Roemeense variant van Taghi wel bij je in het vliegtuig/de bus met een nep document. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191476086
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Paspoorten zijn in de algemeenheid het moeilijkst om te vervalsen. Er zijn heel veel veiligheidskenmerken in jouw paspoort die ontzettend moeilijk zijn om na te maken.
Aan de andere kant: Het is ook goed dat zo'n kerel maar moeilijk kijkt. Dan doet hij tenminste zijn best. Misschien zat de Roemeense variant van Taghi wel bij je in het vliegtuig/de bus met een nep document. :)
In elk geval bedankt alhier te melden dat Roemeense kaarten het simpelst te vervalsen zijn.

Dit is informatie daar kunnen we wat mee !!
  woensdag 12 februari 2020 @ 19:00:07 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191476092
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee,
Oeh dat verbaast me wel want als ik de mijn richt op mijn paspoort of rijbewijs dan zie ik allemaal interessante dingen oplichten.

quote:
nee
Aanrader, though.

quote:
en hoogst waarschijnlijk nee. Alhoewel ik over dat laatste de variabelen niet ken om goed te oordelen. Stationstoilet? De WC bij de MCDonalds? Het toilet in discotheek ZAK om 5 uur in de ochtend?
Je eigen toilet.. dat een andermans toilet een crime-scene is is geen shock . :P
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191476108
quote:
4s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:59 schreef Muskusboktor57 het volgende:

[..]

In elk geval bedankt alhier te melden dat Roemeense kaarten het simpelst te vervalsen zijn.

Dit is informatie daar kunnen we wat mee !!
En dan heb ik het nog alleen maar over Europa gehad ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191476763
Interessant. Ik ben een Nederlandse in Belgiė en heb 20 jaar geleden toen ik hier kwam wonen een Europees rijbewijs gekregen, het bekende roze papiertje.
Nu moest ik laatst mijn verblijfsvergunning verlengen en vroeg hoelang dat roze papiertje nog gebruikt zou worden en of ik het moest veranderen in een plastic rijbewijs.
Dat was volgens de gemeenteambtenaar nog lang niet aan de orde als ik dat niet wilde.
Ik heb het dus niet gedaan want mijn roze papiertje is oneindig geldig en zo'n kaartje maar tien jaar.

Hoe worden die roze papiertjes gecontroleerd? Want ik snap dat als die eruit gaan veel mensen in jouw branche niet weten hoe ze die op echtheid moeten controleren.

Note, ik ben een paar keer per week in Nederland dus vandaar mijn vraag en vooral omdat ik benieuwd ben naar het antwoord.
pi_191477062
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 19:43 schreef praadje het volgende:
Interessant. Ik ben een Nederlandse in Belgiė en heb 20 jaar geleden toen ik hier kwam wonen een Europees rijbewijs gekregen, het bekende roze papiertje.
Nu moest ik laatst mijn verblijfsvergunning verlengen en vroeg hoelang dat roze papiertje nog gebruikt zou worden en of ik het moest veranderen in een plastic rijbewijs.
Dat was volgens de gemeenteambtenaar nog lang niet aan de orde als ik dat niet wilde.
Ik heb het dus niet gedaan want mijn roze papiertje is oneindig geldig en zo'n kaartje maar tien jaar.

Hoe worden die roze papiertjes gecontroleerd? Want ik snap dat als die eruit gaan veel mensen in jouw branche niet weten hoe ze die op echtheid moeten controleren.

Note, ik ben een paar keer per week in Nederland dus vandaar mijn vraag en vooral omdat ik benieuwd ben naar het antwoord.
Ik kom ze nog regelmatig tegen, het 3-luik. Op echtheid controleren is lastiger dan een document met een kinegram, relief, mulitple-laser-images, bepaalde printtechnieken of andere echtheidskenmerken.
Maar het is niet onmogelijk. Er is een bepaald lettertype dat wordt gebruikt, de kleurstelling van het document zelf, er is een bepaalde manier van de fotointegratie . Ook kijk je naar de algemeenheid. Jij hebt 20 jaar geleden dat drieluik gekregen. Er zat in die tijd nog niet perse een laminaat omheen, dus is er een bepaalde vorm van gebruikerssporen. Hoe gek het ook klinkt, omdat wij het document niet fysiek in de hand hebben, kunnen we gebruikerssporen gebruiken voor de echtheid. Waar er een bepaalde kras of doordrukking is in het document, zien we dat op een of beide andere gedeeltes weer terug.
Begin in dit topic staat een "ouderwetse" ID kaart uit Italie. Sommige foto's zitten daar vast met een ring of nietjes. Zie onderstaand. Omdat het document in de algemeenheid altijd opgevouwen zit, en in de broekzak/jaszak/tussen andere documenten die mee worden genomen zitten, zie je altijd gebruikerssporen. Dat krijg je niet voor elkaar wanneer je het document nu vervalst en morgen zou aanbieden.
Aan de andere kant geeft dat ook geen zekerheid over echtheid, maar wanneer je moet deduceren kan dat meespelen. Want de kans dat je een keer je ID kaart moet tonen aan de lokale handhavers is in 20 jaar tijd wel groot. Dan zou je door de mand vallen bij een nepperd. Het is dus geen hard echtheidskenmerk, maar over 20 jaar willen we wel sporen van gebruik zien.


Dit is een random ID kaartje uit Italie die ik zelf onherkenbaar heb gemaakt. Dit is een voorbeeld dus je ziet hier in de linkerzijde niet de afdruk /schade van de 2 ringen die als echtheidskenmerk worden gebruikt om de pasfoto te valideren in dit document.
Overigens ook mooi om te zien dat er onder het document een blauwe stempel is gedrukt door de uitgevende instantie, maar door de foto en het middenstuk van het document een dry-embossing stamp is gezet. Daarbij leg je het document onder een soort van drukpers met een niet-inkt-mal (geen idee hoe ik het anders moet verwoorden). Ook een echtheidskenmerk, al kan die bij dit document overal en/of nergens zitten. Dit zijn niet de leukste/makkelijkste documenten :')
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191477151
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het beste is om het document daadwerkelijk in handen te hebben inderdaad. Bij een fysiek document kan je veel beter kijken naar (bewegende) echtheidskenmerken.

Toch kan je bij elk Europees officieel identificatiedocument wel zien of 'ie echt is. Er is maar 1 moeilijk document en dat is een Roemeense ID kaart.

[ afbeelding ]
Dit is een specimen document. Deze kaarten hebben een witte achterkant en de kaart zelf heeft weinig echtheidskenmerken. Het is maar op 2 manieren te zien zonder de UV lichten om de vervalsing er uit te halen wanneer de kaart goed is vervalst :)
Ochja kut kaarten hoe kon je de geb datum ook alweer vinden in dat nummer _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_191477195
[quote]0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 19:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ha dankjewel voor je uitgebreide antwoord. ^O^
pi_191477235
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 20:01 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ochja kut kaarten hoe kon je de geb datum ook alweer vinden in dat nummer _O-
Bij Roemeense kaarten moet je bovenaan teruglezen in de blauwe cijfers. De rodecijfers zijn dan weer een soort van identificatienummer.


In dit geval is deze persoon geboren op 9 december 1995
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191477258
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 20:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Bij Roemeense kaarten moet je bovenaan teruglezen in de blauwe cijfers. De rodecijfers zijn dan weer een soort van identificatienummer.

[ afbeelding ]
In dit geval is deze persoon geboren op 9 december 1995
Ja dat was het ^O^ dank
Ik zwaai naar dieren.
pi_191477273
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 20:06 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ja dat was het ^O^ dank
Geen dank.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191477283
Ik knijp er even tussenuit, ik heb een afspraak staan en ben even weg. Maar ik lees vanavond laat weer terug en ik zal dan alsnog antwoord geven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191479571
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik zocht naar een nieuwe uitdaging en zag de vacature. Het ging daarna vrij snel.
Wat trok je erin aan? Wat moet je leuk vinden om te doen om deze functie leuk te vinden? (of hoe zeg ik dat?)

En misschien is het al langs gekomen, hoor, maar werk je nou bij een particulier bedrijf of werk je bij een overheidsinstantie? Indien het eerste: is het niet gek dat de overheid daar niet een eigen orgaan voor heeft? (dat zou ik namelijk verwachten).
Somebody that I used to know
pi_191479583
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 13:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Op drukke dagen zo'n 2000. Rustige nachtdiensten iets minder dan de helft daarvan.
Op een dag van 8 uur? Dan heb je dus 15 seconden per document. Wanneer ga je dan naar het toilet?
pi_191479815
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Paspoorten zijn in de algemeenheid het moeilijkst om te vervalsen. Er zijn heel veel veiligheidskenmerken in jouw paspoort die ontzettend moeilijk zijn om na te maken.
Aan de andere kant: Het is ook goed dat zo'n kerel maar moeilijk kijkt. Dan doet hij tenminste zijn best. Misschien zat de Roemeense variant van Taghi wel bij je in het vliegtuig/de bus met een nep document. :)
Ik stond ooit aan de Roemeense grens (ohnee, ik ging van Roemeniė naar Hongarije, dus eigenlijk de Hongaarse grens), en onze (Roemeense) buschauffeur moest alle namen van de paspoorten/ID's hebben voor de douane. (De indeling van) mijn ID-kaart begreep hij voor geen meter _O- . En ik heb ook nog eens geen internationale naam, dus hij wist niet eens waar hij mijn naam kon vinden. Volgens mij werd mijn achternaam mijn voornaam en mijn voornaam mijn achternaam, of mijn geboorteplaats wer een naam, en dan ook nog eens verkeerd gespeld/overgenomen _O- _O- Ik snap niet waarom dat niet wat internationaal gelijker wordt getrokken, zoals bij paspoorten.

(offtopic verder, maar moest eraan denken)
Somebody that I used to know
pi_191479983
Ik denk ik dit werk ook wel zou kunnen doen :o Leuk hoor.

Je hebt met heel veel verschillende documenten te maken, begrijp ik. Uit heel veel verschillende landen. Hebben jullie een soort van centraal handboek waarin alle blauwdrukken staan van alle mogelijke documenten? Zodat je een lat hebt waar je hem langs kan leggen?

Want zoals die twee Arabische paspoorten: tja, ik zie wel dat er verschil in zit, maar ik weet niet welke van de twee dan de echte is. Heb je dan een soort van handboek waarin staat hoe het echte Arabische paspoort eruit ziet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Postbus100 op 12-02-2020 22:31:35 ]
Somebody that I used to know
  woensdag 12 februari 2020 @ 22:47:06 #105
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_191480613
Geef je ook cursussen? En heb ik cursus van je gehad in Zwijndrecht? :9
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_191481413
Heb je weleens een Noord-Koreaans document gezien en zo ja wat was daar de kwaliteit van?
  donderdag 13 februari 2020 @ 01:40:00 #107
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_191482052
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Dag allemaal.
Ik werk voor een bedrijf dat idenficatiedocumenten (denk aan paspoorten, rijbewijzen, ID-kaarten etc) verwerkt. Dit zijn scans of kopietjes die opgestuurd worden door de klant.
We verwerken de documenten en controleren vervolgens op echtheidskenmerken om een beoordeling te maken of het document echt is of niet.

Het is vrij privacygevoelig werk dus ik kan niet overal een antwoord op geven maar ik zal mijn best doen om alles te beantwoorden :)
Als persoon werkzaam bij een soortgelijk bedrijf zit ik me nu heel erg af te vragen of je niet stiekem een collega van me bent :D
Of misschien wel concurrentie van ons bedrijf :{
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_191484145
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:40 schreef BlackEyedAngel het volgende:

[..]

Als persoon werkzaam bij een soortgelijk bedrijf zit ik me nu heel erg af te vragen of je niet stiekem een collega van me bent :D
Of misschien wel concurrentie van ons bedrijf :{
Soort van wie is de mol, maar dan wie is de vwjw? :7
Somebody that I used to know
pi_191484195
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 19:43 schreef praadje het volgende:
Ik heb het dus niet gedaan want mijn roze papiertje is oneindig geldig en zo'n kaartje maar tien jaar.

Voor zover ik weet is het wel onbeperkt geldig als bewijs van rijvaardigheid maar moet je wel elke tien jaar het document vervangen om er weer een rijbewijs van te maken. Je bent dus wel in overtreding en mogelijk onverzekerd met een verlopen rijbewijs.

Correct me if i'm wrong.
  donderdag 13 februari 2020 @ 09:38:01 #110
489729 Tinus78
Tijd dat de doodstraf er komt
pi_191484386
Ik had op mijn ouwe ID-kaart, en nu ook weer op mijn paspoort staan: g/v [naam van m'n ex]

Waarom is het feit dat ik 10 jaar van m'n leven heb weggedonderd dermate boeiend dat dat op een paspoort moet komen te staan?? Ik heb niet voor niets een echtscheiding aangevraagd, ik hoef niet constant geconfronteerd te worden met die figuur..

[ Bericht 26% gewijzigd door Tinus78 op 13-02-2020 10:04:54 ]
Dus dat, rasmongool!
  donderdag 13 februari 2020 @ 10:22:15 #111
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_191484946
Hoelang doe je dit werk al en hoelang ben je van plan dit te blijven doen?

Je geeft aan dat het soms wel geestdodend kan zijn, maar dat je momenteel nog wel bijleert.
Zal je het niet een keer zat zijn?
pi_191485110
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 09:38 schreef Tinus78 het volgende:
Ik had op mijn ouwe ID-kaart, en nu ook weer op mijn paspoort staan: g/v [naam van m'n ex]

Waarom is het feit dat ik 10 jaar van m'n leven heb weggedonderd dermate boeiend dat dat op een paspoort moet komen te staan?? Ik heb niet voor niets een echtscheiding aangevraagd, ik hoef niet constant geconfronteerd te worden met die figuur..
Volgens mij kan je er zelf voor kiezen om het er op te laten zetten of niet. Het is niet wettelijk verplicht. Je kan altijd aangifte doen van vermissing en een nieuwe aanvragen zonder die naam. Zonde van het geld, maar je hoeft haar naam niet meer op je document te zien.
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 09:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is het wel onbeperkt geldig als bewijs van rijvaardigheid maar moet je wel elke tien jaar het document vervangen om er weer een rijbewijs van te maken. Je bent dus wel in overtreding en mogelijk onverzekerd met een verlopen rijbewijs.

Correct me if i'm wrong.
In het buitenland zijn sommige documenten ook onbeperkt geldig. Het oude 3luik rijbewijs in Frankrijk heeft geen experatiedatum. Volgens mij is dat in Belgie ook met de oude papiertjes. De nieuwe pasjes zijn inderdaad een beperkte tijd geldig. In de meeste gevallen is dat zo uit mijn hoofd 10 jaar.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485120
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:40 schreef BlackEyedAngel het volgende:

[..]

Als persoon werkzaam bij een soortgelijk bedrijf zit ik me nu heel erg af te vragen of je niet stiekem een collega van me bent :D
Of misschien wel concurrentie van ons bedrijf :{
You never know. Ik hou het graag wat anoniem. Maar het zou maar zo kunnen dat wij elkaar in de kantine zien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485181
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 00:07 schreef WammesWaggel het volgende:
Heb je weleens een Noord-Koreaans document gezien en zo ja wat was daar de kwaliteit van?
Ja, heel toevallig kreeg ik vorige week een diplomatiek paspoort uit Noord Korea. Vanuit de openbare database van specimen documentjes, zo ziet 'ie er uit.


In dit geval zit er geen MRZ onder, dat zou wel moeten. Aangezien Noord Korea natuurlijk een beetje een aparte status heeft, weet ik niet of zij zich ook aan internationale standaarden houdt met betrekking tot hun paspoorten. Dat diplomatiek paspoort had wel een MRZ en was een keurig document. Ik kon genoeg echtheidskenmerken waarnemen alleen kon ik ook wel zien dat de kwaliteit van het papier niet denderend is. Vaak is het een iets steviger stuk papier dan uit je printer, wat gelamineerd wordt. Daardoor heb je ook meer kans op schade.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485224
Als je een rijbewijs krijgt toegestuurd wat nep blijkt te zijn (om bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring te ontlopen, ik noem maar iets), wordt dit dan ook teruggekoppeld naar de betreffende instantie en/of gemeente?
pi_191485263
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 22:47 schreef KapiteinIglo het volgende:
Geef je ook cursussen? En heb ik cursus van je gehad in Zwijndrecht? :9
Nee ik geef geen cursussen. Lijkt me wel leuk om in de toekomst te doen.
quote:
2s.gif Op woensdag 12 februari 2020 22:20 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk ik dit werk ook wel zou kunnen doen :o Leuk hoor.

Je hebt met heel veel verschillende documenten te maken, begrijp ik. Uit heel veel verschillende landen. Hebben jullie een soort van centraal handboek waarin alle blauwdrukken staan van alle mogelijke documenten? Zodat je een lat hebt waar je hem langs kan leggen?

Want zoals die twee Arabische paspoorten: tja, ik zie wel dat er verschil in zit, maar ik weet niet welke van de twee dan de echte is. Heb je dan een soort van handboek waarin staat hoe het echte Arabische paspoort eruit ziet?
Jazeker. Er is een internationale openbare bibliotheek (voor iedereen) met alle veiligheids- en echtheidskenmerken van een document. Met alle gegevens die je nodig hebt om de echtheid te controleren. Vaak hebben overheden en grenswachten een nog uitgebreidere interne database.
Tijdje terug had ik wat twijfel bij een ID kaart uit Estland waarbij uiteindelijk sprake was van een vervalsing. Document zelf zag er goed uit, de foto hadden ze ook keurig verwerkt. Ze hadden een fout gemaakt bij de leeuw rechtsbovenin (zie foto beneden). De leeuw is met optisch variabale inkt gemaakt. De kleur kan veranderen. Ik kan een 2d document niet bewegen maar je kon het zien aan de manier hoe ze die hadden vervalst dat het niet kon verkleuren. Ook klopte de MRZ code achterop de kaart niet met de controlecijfers.

Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485280
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:43 schreef GiornoGiovanna het volgende:
Als je een rijbewijs krijgt toegestuurd wat nep blijkt te zijn (om bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring te ontlopen, ik noem maar iets), wordt dit dan ook teruggekoppeld naar de betreffende instantie en/of gemeente?
Nee. Wij geven bij een vervalsing alleen maar door dat het document is vervalst en ook de info die vervalst is. Soms is er alleen geknoeid met de geboortedatum, soms met de experatiedatum of met de foto, of in z'n geheel alles fout. We kunnen dat specificeren. Dat gaat terug naar de klant en die moet zelf maar uitvogelen wat ze met die persoon willen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485287
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 09:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is het wel onbeperkt geldig als bewijs van rijvaardigheid maar moet je wel elke tien jaar het document vervangen om er weer een rijbewijs van te maken. Je bent dus wel in overtreding en mogelijk onverzekerd met een verlopen rijbewijs.

Correct me if i'm wrong.
Nee, ook dat hoef ik niet te doen.
pi_191485290
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee. Wij geven bij een vervalsing alleen maar door dat het document is vervalst en ook de info die vervalst is. Soms is er alleen geknoeid met de geboortedatum, soms met de experatiedatum of met de foto, of in z'n geheel alles fout. We kunnen dat specificeren. Dat gaat terug naar de klant en die moet zelf maar uitvogelen wat ze met die persoon willen.
Helder verhaal, interessant wel!
pi_191485311
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Volgens mij kan je er zelf voor kiezen om het er op te laten zetten of niet. Het is niet wettelijk verplicht. Je kan altijd aangifte doen van vermissing en een nieuwe aanvragen zonder die naam. Zonde van het geld, maar je hoeft haar naam niet meer op je document te zien.
[..]

In het buitenland zijn sommige documenten ook onbeperkt geldig. Het oude 3luik rijbewijs in Frankrijk heeft geen experatiedatum. Volgens mij is dat in Belgie ook met de oude papiertjes. De nieuwe pasjes zijn inderdaad een beperkte tijd geldig. In de meeste gevallen is dat zo uit mijn hoofd 10 jaar.
Klopt inderdaad.
pi_191485324
quote:
6s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:22 schreef Cue_ het volgende:
Hoelang doe je dit werk al en hoelang ben je van plan dit te blijven doen?

Je geeft aan dat het soms wel geestdodend kan zijn, maar dat je momenteel nog wel bijleert.
Zal je het niet een keer zat zijn?
Ja het kan altijd dat je er een keer klaar mee bent. Dat is niet anders dan elke baan. Op den duur heb je wel iets nodig om het weer een impuls te geven. Dat kan een promotie zijn, een nieuw project of extra kennis. Daar is intern wel de ruimte voor gelukkig. Wanneer je een goed idee hebt of je ziet mogelijkheden dan kan je dat altijd aankaarten/pitchen. Wanneer ze dat zien zitten mag je ook zelf de kar trekken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191485390
Is een document nog te verifiėren als de foto (inclusief geboortejaar), het BSN, het documentnummer en de MRZ zijn weggelakt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191485442
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:56 schreef baskick het volgende:
Is een document nog te verifiėren als de foto (inclusief geboortejaar), het BSN, het documentnummer en de MRZ zijn weggelakt?
Ja, maar dan moet de desbetreffende klant dat ook toestaan. De foto mag in sommige gevallen weg worden gelakt en dan kan je alsnog aan andere echtheidskenmerken controleren of het document echt is.
Je moet het zo zien: Voor bepaalde zaken is het overbodige informatie en heb je uiteraard recht op je privacy dus kan dat. De klant neemt daar dan genoegen mee en vindt zelf ook dat die informatie onbelangrijk is. In sommige gevallen ook weer niet. Je kan bij een verkeerscontrole waar een agent om je rijbewijs vraagt bijvoorbeeld niet je foto afdekken. Ze moeten dan wel zeker weten dat jij het bent.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191486030
Tja, banken die op afstand identificeren, kunnen de foto toch niet vergelijken om te zien of de foto matcht met de persoon? Ik neem aan dat er dan een AVG-grondslag nodig is voor de verwerking van elk van die persoonsgegevens. Voor de controle op echtheid is het dus niet nodig? Dubbelcheck.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 13-02-2020 12:05:21 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191486192
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 11:42 schreef baskick het volgende:
Tja, banken die op afstand identificeren, kunnen de foto toch niet vergelijken om te zien of de foto macht met de persoon? Ik neem aan dat er dan een AVG-grondslag nodig is voor de verwerking van elk van die persoonsgegevens. Voor de controle op echtheid is het dus niet nodig? Dubbelcheck.
Het ligt aan de klant zelf wat zij belangrijk vinden. Voor een bank is andere informatie nodig dan bijvoorbeeld voor een uitzendbureau. Daar zal ongetwijfeld een juridisch verhaal achter zitten.
Je hebt altijd het recht op privacy, maar wanneer jij een financieel product af wilt nemen bij een bank die wel vraagt om je volledige identificatiedocument te tonen, dan zul je daar aan moeten voldoen, of juist niet en dan een andere bank zoeken. Die keuze staat je uiteraard vrij.
Allicht kan je het betwisten bij hen zelf. Dat jij bepaalde info niet wilt geven. Maar dan zit je met de huisregels van de bank, daar kan ik verder weinig over zeggen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191486679
Hoi.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jazeker. Ik heb er een paar via goole gevonden. Zelf sla ik niets op.

[ afbeelding ]
hier is geknoeid met de MRZ (de onderste 2 regels tekst onder de biodata en de pasfoto.

[ afbeelding ]
Hier is links het correcte document en rechts een vervalsing. De kleurstelling is anders, de tekst heeft een ander font. Ook de binding zal in dit geval niet officieel zijn.

[ afbeelding ]
Hier is er sprake van een veel te scherpe/felle foto op een document. Zo goed kunnen ze dat niet printen op dit soort kwaliteit kaarten.

[ afbeelding ]
Naast dat Will Smith een Amerikaans staatsburger is, is hier ook geknoeid met het font.

[ afbeelding ]
Hier is ook aan enorm veel gerommeld. De foto springt er uit. Je ziet ook dat ze hebben gefotoshopt met biodata en in de mrz
Die eerste foto, hoe zie je nou dat die regels nep zijn?


Hebben jullie weleens teruggehoord van een opdrachtgever dat in het verleden door jullie een document onterecht was goedgekeurd? Bijvoorbeeld vijf jaar later blijkt een rekeninghouder zich toendertijd met een vals document te hebben gelegitimeerd.
Hotapnyc
pi_191487039
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 12:36 schreef Cirilico het volgende:
Hoi.
[..]

Die eerste foto, hoe zie je nou dat die regels nep zijn?

Hebben jullie weleens teruggehoord van een opdrachtgever dat in het verleden door jullie een document onterecht was goedgekeurd? Bijvoorbeeld vijf jaar later blijkt een rekeninghouder zich toendertijd met een vals document te hebben gelegitimeerd.
De MRZ is een standaard font dat elk officieel paspoort gebruikt. Hier zijn een paar uitzonderingen. Duitsland en Polen hebben bijvoorbeeld net een ander lettertype. De letters en cijfers hebben staan altijd recht onder elkaar en de cijfers hebben altijd dezelfde grootte. Letters hebben dat ook, alleen die zijn iets kleiner dan de cijfers. Ook heeft elke MRZ een zelfde opbouw in informatie. Het begint met het soort document, dan het land van uitgifte, dan de achternamen, voornamen en onderste regel begint met het documentnummer, een controlecijfer, geboortedatum, controlecijfer, experatiedatum, controlecijfer, eventuele persoonlijke nummers, eindcijfer(s).
Van dat laatste heb ik geen idee. Ik vraag daar nooit om.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191487623
Ik wil iedereen bedanken. Ik vond het leuk om te doen en ik hoop dat ik iets heb kunnen laten zien wat interessant is.
Bedankt voor de vragen en ook FOK! bedankt voor het mogelijk maken van dit topic. ^O^
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191491039
Ik heb nog een vraag :o

Waarom werken jullie ook in nachtdiensten? Heeft het controleren van het document zoveel haast?
pi_191491623
Wereldwijd klanten betekent wellicht ook klanten in verschillende tijdzones?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191497834
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 18:13 schreef Bucketlist het volgende:
Ik heb nog een vraag :o

Waarom werken jullie ook in nachtdiensten? Heeft het controleren van het document zoveel haast?
Goede vraag! Misschien kan @Bosbeetle nog het antwoord achterhalen?
Somebody that I used to know
pi_191516316
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 18:13 schreef Bucketlist het volgende:
Ik heb nog een vraag :o

Waarom werken jullie ook in nachtdiensten? Heeft het controleren van het document zoveel haast?
Hoi, nog even terug om je vraag te beantwoorden :)
We werken in de volcontinue omdat we klanten over de hele wereld hebben, dus ook in verschillende tijdzones.
Het streven is om zo snel mogelijk van aanvraag naar goedkeuring te gaan. Als ze in de USA moeten wachten omdat wij slapen is dat natuurlijk slecht voor ons :)
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 18:57 schreef baskick het volgende:
Wereldwijd klanten betekent wellicht ook klanten in verschillende tijdzones?
Ja.
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 00:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Goede vraag! Misschien kan @:Bosbeetle nog het antwoord achterhalen?
Hij heeft zijn best gedaan. Prima gast die @Bosbeetle
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_191516849
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 05:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Prima gast die @Bosbeetle
pi_191517009
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 05:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hij heeft zijn best gedaan. Prima gast die @:Bosbeetle
Absoluut. En jij ook dat je nog even terug komt ^O^ dank voor je deelname
Somebody that I used to know
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 11:37:39 #135
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191518736
TS ontzettend bedankt voor de antwoorden en de rest voor de vragen, voor mij was het een beroep waarvan ik niet wist dat het bestond en dit een leuk kijkje erin.

*O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')