abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:40:16 #1
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191469479
quote:

Provincie: 'Gemeente moet meer woningen aan statushouders aanbieden'

De gemeente Amsterdam moet volgens de provincie Noord-Holland meer huizen aanbieden aan vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen.


Gemeenten krijgen elk halfjaar van de rijksoverheid te horen hoeveel statushouders ze moeten huisvesten. Dat aantal wordt bepaald aan de hand van het aantal inwoners van de gemeente en het verwachte aantal statushouders.

Jarenlang
'De gemeente Amsterdam vangt al jarenlang te weinig statushouders op', laat de provincie weten. 'De provincie is hierover meerdere malen met de gemeente Amsterdam in gesprek gegaan. Het lukt de gemeente Amsterdam echter maar niet voldoende statushouders te huisvesten.'

De gemeente krijgt nog tot 1 juli 2020 de tijd om de achterstand in te halen. 'De provincie vertrouwt erop dat dit gaat lukken. Mocht het niet lukken dan gaat de provincie de achterstand op kosten van de gemeente Amsterdam wegwerken.'

Tijdelijke woningunits
Ook wil de provincie met ontwikkelaars onderzoeken of er tijdelijke woonunits geplaatst kunnen worden en met woningcorporaties in gesprek gaan. Volgens de provincie is het niet te rechtvaardigen om verder uitstel te verlenen aan de gemeente Amsterdam, omdat andere gemeenten wel net zoveel statushouders opvangen als de rijksoverheid wil.

'De provincie Noord-Holland vindt het belangrijk dat gemeenten aan hun taakstelling voldoen', stelt de provincie. 'Als er onvoldoende woningen beschikbaar zijn, moeten statushouders langer verblijven in asielzoekerscentra. Ze kunnen hun inburgering in de Nederlandse samenleving dan niet starten.'

Reactie gemeente
Verantwoordelijk wethouder Laurens Ivens laat in een reactie weten dat het huisvesten van statushouders een 'belangrijke opgave' is. Desondanks is de achterstand volgens hem nagenoeg weggewerkt. 'Van ruim 1000 in 2016 naar 86 nu.'

'Dat juist op dit moment de provincie dan deze stap zet, doet geen recht aan de enorme inspanningen die de Amsterdamse corporaties en de gemeente de afgelopen tijd geleverd hebben', zegt Ivens. 'Dit neemt niet weg dat wij ons uiterste best doen om de achterstand zo snel mogelijk helemaal weggewerkt te hebben, zoals we ook al eerder aan de provincie hadden aangegeven.'

Als de gemeente niet tot actie overgaat wil ik mijn eigen woning aanbieden aan de statushouders. Zelf zal ik dan onder een brug gaan slapen of in oost Groningen gaan wonen. Ik ben niet alleen op aarde tenslotte. Mijn medemens is belangrijker dan ik. Weg met mezelf.
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:48:53 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_191469624
Verkoop het land dan gewoon gelijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:53:51 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191469721
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Die jankende, verwende kut millenials wonen maar tot hun 40ste bij hun ouders.

First things first, diversiteit *O*
Eigenlijk vindt ik dat ze net als iedereen dezelfde procedure moeten doorlopen om een woning te krijgen. Wel zo rechtvaardig denk ik dan.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 11:54:12 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191469728
En die krijgen dan veel te dure panden zeker :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_191469731
Tot zover dus het gelul van de overheid dat statushouders geen urgentie krijgen. Dat kan je namelijk niet blijven verkopen, wanneer je 1) de gemeenten verplicht om x aantal statushouders op te nemen, 2) ze daar publiekelijk toe onder druk zet, en 3) je de gemeenten vervolgens vrij laat om urgentie te verstrekken.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:54:24 #6
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191469733
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Deze TT werkt natuurlijk wel als stroop op de usual alt right vliegen van dit forum.
Het is toch echt het beleid van de overheen en niet de TT wat het hem doet, helaas.
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:54:39 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_191469735
Dit wordt natuurlijk weer het vaste riedeltje van posts. Halsema zal er wel bij gehaald worden (al heeft ze er niks mee te maken of over te zeggen) en D66 gaat weer van alles de schuld krijgen. Blijft jammer dat dit soort topics niet door de mods in de kiem gesmoord worden.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Hardste schreeuwer 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 11:55:16 #8
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_191469746
door de tt dacht ik even dat dit landelijk was maar gelukkig staat in het bericht dat het om Amsterdam gaat.

goed plan in dat geval.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:55:17 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191469747
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Deze TT werkt natuurlijk wel als stroop op de usual alt right vliegen van dit forum.
Ik denk eerder dat de TS een grapje maakt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 11:55:38 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191469755
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

Eigenlijk vindt ik dat ze net als iedereen dezelfde procedure moeten doorlopen om een woning te krijgen. Wel zo rechtvaardig denk ik dan.
Ja inderdaad. Niks mis mee dat ze een woning krijgen. Maar schrijf je gewoon in bij de woningbouw ofzo en wacht af tot je aan de beurt ben. Wil je niet te lang wachten, dan schrijf je jezelf maar in bij een woningbouw waar de wachtlijsten niet zo lang zijn, je hoeft niet in Amsterdam te wonen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_191469765
Gewoon in de GroenLinks wijken zoals Amsterdam West meen ik, waar uiteraard GL voor heeft gezorgd dat niemand daar geplaatst kan worden zoals een AZC etc.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 11:56:34 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191469774
Wat is er mis met de TT dan? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 12 februari 2020 @ 11:57:49 #13
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191469801
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:55 schreef Dr.Mikey het volgende:
door de tt dacht ik even dat dit landelijk was maar gelukkig staat in het bericht dat het om Amsterdam gaat.

goed plan in dat geval.
Was geen plek in de tt voor het woord ‘provincie’, in het AT5 bericht stond dat wel.
pi_191469808
quote:
6s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:55 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Niks mis mee dat ze een woning krijgen. Maar schrijf je gewoon in bij de woningbouw ofzo en wacht af tot je aan de beurt ben. Wil je niet te lang wachten, dan schrijf je jezelf maar in bij een woningbouw waar de wachtlijsten niet zo lang zijn, je hoeft niet in Amsterdam te wonen.
Hier geef ik je enerzijds grotendeels gelijk in, maar de kanttekening is dan natuurlijk wel dat wanneer statushouders in krimpgemeenten gaan wonen, dit hun integratie en mogelijkheden tot werk of opleiding aardig bemoeilijkt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_191469811
quote:
6s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:55 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Niks mis mee dat ze een woning krijgen. Maar schrijf je gewoon in bij de woningbouw ofzo en wacht af tot je aan de beurt ben. Wil je niet te lang wachten, dan schrijf je jezelf maar in bij een woningbouw waar de wachtlijsten niet zo lang zijn, je hoeft niet in Amsterdam te wonen.
Onzin, laten we dit beleid vooral continueren en hoger prioriteren, het liefst landelijk en bijvoorkeur met veel media aandacht.
Ik denk goed voor een stukje bewustwording zo vlak voor de tweede kamerverkiezingen van 2021.
pi_191469827
Gewoon netjes achter aan sluiten in de rij.
pi_191469859
In de gemeente Amsterdam gaan jaarlijks 9 tot 14% van de sociale huurwoningen naar statushouders.

Dat percentage is in deze gemeente vooral zo hoog omdat er onvoldoende sociale huurwoningen worden bijgebouwd.
Veel sociale huur is gesloopt of verkocht, dus ook de bestaande voorraad is gekrompen.
pi_191469878
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:59 schreef Houtenbeen het volgende:
Gewoon netjes achter aan sluiten in de rij.
Ook als ze 8 jaar wachten, zal er uiteindelijk weer een moment komen dat je statushouders krijgt die een woning krijgen omdat ze aan de beurt zijn.

Het grootste probleem is een tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
Ik besef dat dat lastig is op te lossen in de volgebouwde gemeente Amsterdam maar ze hebben die opdracht nu eenmaal.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 12 februari 2020 @ 12:03:55 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191469889
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Hier geef ik je enerzijds grotendeels gelijk in, maar de kanttekening is dan natuurlijk wel dat wanneer statushouders in krimpgemeenten gaan wonen, dit hun integratie en mogelijkheden tot werk of opleiding aardig bemoeilijkt.
Ja, daar heb je ook wel een punt
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 12 februari 2020 @ 12:05:49 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191469916
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Hier geef ik je enerzijds grotendeels gelijk in, maar de kanttekening is dan natuurlijk wel dat wanneer statushouders in krimpgemeenten gaan wonen, dit hun integratie en mogelijkheden tot werk of opleiding aardig bemoeilijkt.
Dat hoeft denk ik als het maar kleinschalig is. En er zijn landen waar die mensen min of meer gedwongen worden de taal te leren en zich onder de lokale bevolking te mengen en te werken. Juist in dorpen. Om dat daar vaak een meer sociale samenhang is dan in een stad.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_191469925
quote:
6s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:54 schreef Nikonlover het volgende:
En die krijgen dan veel te dure panden zeker :')
Het gaat normaliter om sociale huurwoningen.
pi_191469932
Ik liep laatst in een land in de Balkan. Die meiden daar liepen er best schaars gekleed bij, en waren nog eens stukken knapper dan hier, liepen vaak alleen, en door de meest lugubere steegjes, waarbij de donkerste steeg in Nederland niets bij is. Nu spreek ik daar de taal niet maar hoe het er op leek was dat die dames niet lastig gevallen werden op welke wijze dan ook. Nou vergelijk dat eens met hier, ik weet wel hoe het komt.

Verder was merendeel van de populatie blank. Echt geweldig, moet je hier eens de statistieken erbij pakken van wat er in je stad woont. Nationalisme mag wel wat sterker zijn in Nederland, want waardoor het in Nederland steeds minder fijn vertoeven is werd mij toe wel een stuk duidelijker.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_191469958
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ook als ze 8 jaar wachten, zal er uiteindelijk weer een moment komen dat je statushouders krijgt die een woning krijgen omdat ze aan de beurt zijn.
Ik zeg toch ook niet dat ik het een probleem vind dat statushouders een huis krijgen. Ze kunnen alleen ook gewoon netjes wachten op een huisje.
  woensdag 12 februari 2020 @ 12:08:39 #24
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191469961
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ook als ze 8 jaar wachten, zal er uiteindelijk weer een moment komen dat je statushouders krijgt die een woning krijgen omdat ze aan de beurt zijn.

Het grootste probleem is een tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
Ik besef dat dat lastig is op te lossen in de volgebouwde gemeente Amsterdam maar ze hebben die opdracht nu eenmaal.
We moeten huizen voor ze bouwen, we moeten zwemlessen voor ze regelen. Vind je het niet allemaal een beetje te gek worden?
pi_191469967
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:54 schreef probeer het volgende:
Tot zover dus het gelul van de overheid dat statushouders geen urgentie krijgen. Dat kan je namelijk niet blijven verkopen, wanneer je 1) de gemeenten verplicht om x aantal statushouders op te nemen, 2) ze daar publiekelijk toe onder druk zet, en 3) je de gemeenten vervolgens vrij laat om urgentie te verstrekken.
Volgens mij vindt de landelijke politiek het wel mooi dat de pijlen worden gericht op statushouders. Kunnen ze weer lekker populistische dingen roepen en symptoombestrijdende maatregelen voorstellen.

Terwijl ondertussen zich niemand hoeft te verantwoorden voor de beleidsmatige afbreuk van de woningmarkt, waarvan dit slechts één van de gevolgen is en niet de oorzaak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')