Kan je het afdakje niet wat groter maken? Of zit je daar aan een maximale ruimte?quote:Op maandag 10 februari 2020 13:13 schreef athlonkmf het volgende:
Ik zit (voorzichtig) te denken om 2 extra zonnepanelen te nemen met een "stekker" omvormer. 1 ervan moet waarschijnlijk ergens op een verborgen afdakje komen die maar op bepaald moment van de dag zon heeft.
De ander moet als afdakje dienen van een ombouw voor de warmtepomp komen. Vol in het zuiden. Die zal goed moeten leveren.
Op een APS YC600Y microinverter dus. Die heeft twee strings. Ik ben alleen een beetje aan het twijfelen over de 2e paneel.Of die uberhaupt waard is om aan te beginnen. Die heeft dan al bekabeling nodig van zo'n 15 meter. En dan ook nog eens op zo'n slecht hoekje...
Groter lukt niet. 2 meter breed is max. Daar pas net 1 paneel op.quote:Op maandag 10 februari 2020 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kan je het afdakje niet wat groter maken? Of zit je daar aan een maximale ruimte?
Kan tzt natuurlijk ook nadenken over een kleine accu, de energie van "noord" laten opslaan en dan "buiten zonuren" bijvoorbeeld 's ochtends vroeg die accu leeg trekken als de omvormer toch niks staat te doen met de zuid panelen.quote:Op maandag 10 februari 2020 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
TZT maar eens kijken wat dan verstandig is. Dan moet er ook een omvormer bij. Deze heeft geen ruimte meer voor een extra string, en de 2 stringen achter kunnen beter niet samen ivm schaduw.. plus dat er al 3640wp op een 4000 omvormer zit.
Reken eens voor wat een accu kost waar je 5kWh in op kan slaan, wat het prijsverschil is tussen een kWh overschot en een kWh afnemen en hoeveel jaar je nodig hebt om dat terug te verdienenquote:Op maandag 10 februari 2020 13:54 schreef namliam het volgende:
[..]
Kan tzt natuurlijk ook nadenken over een kleine accu, de energie van "noord" laten opslaan en dan "buiten zonuren" bijvoorbeeld 's ochtends vroeg die accu leeg trekken als de omvormer toch niks staat te doen met de zuid panelen.
Ik heb er geen beeld bij maar bij 2 meter breed kan je 2 panelen kwijtquote:Op maandag 10 februari 2020 13:52 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Groter lukt niet. 2 meter breed is max. Daar pas net 1 paneel op.
Ik niet. De panelen zijn goed bevestigd, maak me geen zorgen.quote:Op zondag 9 februari 2020 19:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ik denk dat alle panelen eigenaren met dit weer met geknepen billetjes zitten... Ik wel.
Voor nu zijn de prijzen van accu's nog te hoog, sleutel hier is dan ook tzt.quote:Op maandag 10 februari 2020 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Reken eens voor wat een accu kost waar je 5kWh in op kan slaan,
Ik wacht tot deze beschikbaar komt, de 27 kWh zou rond de ¤ 2.700 moeten gaan kosten.... daarvoor laat ik graag een gat van een kuub in mijn tuin graven.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:07 schreef namliam het volgende:
[..]
Voor nu zijn de prijzen van accu's nog te hoog, sleutel hier is dan ook tzt.
De accu's zijn aan het dalen in prijs en stijgen in kwaliteit, er komt een moment dat het wel rendabel wordt.
Daarnaast kan de accu ook gebruikt worden om tijdens "opstart" momenten bij te schakelen, waardoor je ook nog een paar extra KWH uit je huidige installatie kan halen.
Maar voor nu, eens, accu's geen goedkope oplossing.
Ja, ik zat er ook al eens naar te kijken, voor dat geld wel interessant straks.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wacht tot deze beschikbaar komt, de 27 kWh zou rond de ¤ 2.700 moeten gaan kosten.... daarvoor laat ik graag een gat van een kuub in mijn tuin graven.
https://biobasedbattery.com/
Dat is wel echt super interessant, zeker met een warmtepomp straks.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wacht tot deze beschikbaar komt, de 27 kWh zou rond de ¤ 2.700 moeten gaan kosten.... daarvoor laat ik graag een gat van een kuub in mijn tuin graven.
Dit kan nooit rendabel zijn.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wek in de winter soms maar een paar kWh op, en die worden bijna altijd ook direct verbruikt op dat moment.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:39 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat is wel echt super interessant, zeker met een warmtepomp straks.
Daar heb je vaak de energie pas nodig als het donker is en zo kan je mooi bufferen.
Prijs valt ook erg mee
Ik heb alles in PVOutput en ik lees ook de S0 poorten van m'n din kWh meters uit in Domoticz.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:37 schreef junkiexp het volgende:
Hoe loggen jullie de opbrengst?
Ik heb een app van de zonnepanelenboer maar met die data kan ik verder niets.
Verder lees ik mijn electrameter uit via de P1 poort met een youless, alleen heb je dan alleen de teruglevering niet de bruto opbrenst.
Zit er aan te denken om een din KWH meter te bestellen en die dan via de S0 uitgang aan de youless te koppelen.
Dan heb ik alles overzichtelijk in Enelogic.
Thanks, en welke din kWh meters gebruik je?quote:Op maandag 10 februari 2020 15:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb alles in PVOutput en ik lees ook de S0 poorten van m'n din kWh meters uit in Domoticz.
Voor het uitlezen gebruik ik de S0PCM-5 die tot 5x S0 poorten tegelijk kan uitlezen.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Vergeleken met de prijs/opslag van de accu's die er nu al zijn is deze wel degelijk interessant.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:46 schreef bambino het volgende:
[..]
Dit kan nooit rendabel zijn.
1kWh voor 100 euro.
Als je daardoor per kWh die daar doorheen gaat 10 cent bespaard betekend dat je dat 1000 keer moet doen (dus 27000kWh in cycles).
Als die 1mWh container 2700 euro is. Dan wordt het interessant.
2700 euro voor 1000kWh
ik je toch wel op zo'n 1Mw setje ingeschat.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ik zat er ook al eens naar te kijken, voor dat geld wel interessant straks.
En een kuub kan ik nog wel kwijt in m'n garage.
voor veel mensen is hij te groot denk ik.quote:Op maandag 10 februari 2020 17:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vergeleken met de prijs/opslag van de accu's die er nu al zijn is deze wel degelijk interessant.
Met 27 kWh kom ik wel een paar regenachtige dagen door hoor.
Hier word zaterdag 2400wp op noordkant gelegd.. zal jullie op de hoogte houden! Naar mijn idee is het altijd rendabel... bank levert immers geen rente meer op!quote:Op maandag 10 februari 2020 10:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb nog een schuin dak op het noorden liggen.. Daar ligt nu niks op.. verbruik vs kosten vs terugverdientijd etc is niet te doen.. Maar als dat soort panelen daar nou 24/7 werken ipv een paar uurtjes half, dat zou het misschien opeens wel rendabel kunnen zijn?
Dit is hoe ik het doe. Erg tevreden over de gebruiksvriendelijkheid.quote:[b]Op maandag 10 februari 2020 15:37 schreef junkiexp het
Zit er aan te denken om een din KWH meter te bestellen en die dan via de S0 uitgang aan de youless te koppelen.
Dan heb ik alles overzichtelijk in Enelogic.
Nee, maar van de bank kan ik het terughalen als het nodig is voor noodgevallen. Of om de studie van de kinderen mee te betalen. Dat zal met panelen niet zo makkelijk gaanquote:Op maandag 10 februari 2020 18:56 schreef revpolen het volgende:
[..]
Hier word zaterdag 2400wp op noordkant gelegd.. zal jullie op de hoogte houden! Naar mijn idee is het altijd rendabel... bank levert immers geen rente meer op!
Helaas geen kinderen. ( 3e laatste ivf poging gaat beginnen deze maand..quote:Op maandag 10 februari 2020 20:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nee, maar van de bank kan ik het terughalen als het nodig is voor noodgevallen. Of om de studie van de kinderen mee te betalen. Dat zal met panelen niet zo makkelijk gaan![]()
Maar ik ben nieuwsgierig naar de cijfers, voor als de buffer te groot wordt
Sterkte met de IVF! Pittige trajecten vaak..quote:Op maandag 10 februari 2020 20:27 schreef revpolen het volgende:
[..]
Helaas geen kinderen. ( 3e laatste ivf poging gaat beginnen deze maand..)
Nodig zie ik voorlopig nog niet gebeurenmaar goed je weer maar nooit! Dus das een gegronde punt!
Ik ben ook zeer benieuwd! Ben uit gegaan van 60%
Suncalc Appquote:Op maandag 10 februari 2020 20:21 schreef vosss het volgende:
Topic niet gelezen, maar ik dacht ik vraag het hier eens.
Heeft iemand een linkje waar ik gratis kan zien waar en hoe laat de zon op mn huis staat toevallig? Zo een grafische weergave zoek ik. Iemand?
Ik heb geen ervaring met de energiebespaarlening maar de rente is wel mooi laag en mogelijk ook nog aftrekbaar als ik het zo zie.quote:Op maandag 10 februari 2020 21:50 schreef Da hopman het volgende:
Ik ben nieuw in de panelenwereld en vroeg me af of iemand ervaring heeft met energiebesparingsleningen e.d.. (bv https://www.energiebespaarlening.nl/).
Dit scheelt nogal in het benodigde "startkapitaal", maar anderzijds ben ik niet zo dol op lenen. Om dus een goede afweging te maken, ben ik benieuwd naar ervaringen van derden.
Hier een hele flat vol met bruine onderbroekquote:Op zondag 9 februari 2020 19:26 schreef Gieliovd het volgende:
Ik denk dat alle panelen eigenaren met dit weer met geknepen billetjes zitten... Ik wel.
Ik vermoed te weinig ballast.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:15 schreef daNpy het volgende:
Hoe kunnen die los zitten? Verkeerde beugels gebruikt? Bevestigingen niet goed aangedraaid?
Niet duur! Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn voor de randapparatuur die je nodig hebt.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |