bron: https://www.telegraaf.nl/(...)ijk-niet-meer-gratisquote:DEN HAAG - Burgers moeten mogelijk in de toekomst gaan betalen om belastingaangifte te doen. Dat is nu nog gratis, maar minister Knops (Binnenlandse Zaken) zegt dat het nog maar de vraag is of dat in de toekomst zo blijft.
Bedrijven moeten sinds dit jaar betalen om in te kunnen loggen voor de belastingaangifte. Voor burgers is dat via DigiD nog altijd gratis. Maar daar komt in de toekomst mogelijk verandering in. Als er voor burgers ook een inlogmiddel komt ’zal dat mogelijk tot kosten leiden’, zegt Knops. „Hoe hoog deze zijn, is nu nog niet bekend.”
VVD-Kamerlid Middendorp vindt dat aangifte doen voor burgers en bedrijven gratis moet zijn, maar dat wil de minister niet toezeggen. „Ik kan dat voor de toekomst niet beloven.”
Bedrijven moeten 30 tot 45 euro per jaar gaan betalen voor het inlogsysteem, dat door private partijen wordt geleverd. Knops benadrukt dat ze daarmee niet alleen de belastingaangifte kunnen bereiken, maar ook met steeds meer andere overheidsdiensten kunnen communiceren. In tegenstelling tot bij bedrijven, zegt Knops bij burgers wel te kunnen sturen op hoe hoog de kosten worden.
Dit dusquote:Op woensdag 5 februari 2020 16:38 schreef Nikonlover het volgende:
Wtf???
Nou, dan vullen we de aangiftes toch gewoon weer op papier in?Dan komen ze er heel snel op terug
Klopt, zelfde verhaal.quote:Op woensdag 5 februari 2020 16:58 schreef Jantje2k het volgende:
Ik vind het ook raar. Net zoals bij bepaalde pensioenfondsen. Wij krijgen de factuur niet meer, maar moeten op het portal inloggen met eHerkenning om de facturen te downloaden. Nou moeten we dus betalen om de facturen te kunnen krijgen
So fucking what? Het kunnen communiceren met overheidsdiensten an sich zou geen kosten met zich mee moeten brengen. Zeker niet als je daartoe gedwongen wordt.quote:Knops benadrukt dat ze daarmee niet alleen de belastingaangifte kunnen bereiken, maar ook met steeds meer andere overheidsdiensten kunnen communiceren.
Ja precies. Slaat echt nergens opquote:Op woensdag 5 februari 2020 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, zelfde verhaal.
Je hebt als bedrijf geen keuze, krijgt niets meer op papier (wat juist al een besparing is voor de overheid) maar moet daarnaast ook nog eens betalen voor opgedrongen diensten om bij die gegevens te komen.
Zeg het niet te hard, de VVD leest meequote:Op woensdag 5 februari 2020 17:12 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wil ook voorstellen dat je moet gaan betalen voor het wachten voor een stoplicht. Gratis bestaat immers niet.
Gewoon een camera erop die je kenteken fotografeert en aftikken maar.
Ja, zoals een ID-kaart of een rijbewijs.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:14 schreef spierbal het volgende:
Normaal als je ergens voor moet betalen, dan heb je toch ook nog altijd de keus om er van af te zien?
Nog niet. Wat niet is kan nog komen, er wordt immers een dienst verleend en voor niks gaat de zon op.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:18 schreef herverwijderd het volgende:
Voor DigiD hoeven we toch ook niet te betalen,
Dat was me niet duidelijk, dan snap het iets beter.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nog niet. Wat niet is kan nog komen, er wordt immers een dienst verleend en voor niks gaat de zon op.
Maar de E-herkenning voor bedrijven is van een commercieel bedrijf en die kun je als overheid moeilijk dwingen om een gratis product te leveren.
Nee, maar je kunt wel zelf een e-herkenning gaan ontwikkelen en die dan verkopen aan gemeentes, provincies en waterschappen. Zodat je als burger met een beetje pech meerdere malen kosten moet maken omdat je gemeente een andere aanbieder gebruikt dan de Rijksoverheid.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:22 schreef BasEnAad het volgende:
Kan ik zelf dan ook een belastingdienst beginnen en gaan concurreren met de overheid?
Leve de vrije markt!
Je weet toch wel waarom stelen strafbaar is gesteld? De belastingdienst duldt geen concurrentie.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:22 schreef BasEnAad het volgende:
Kan ik zelf dan ook een belastingdienst beginnen en gaan concurreren met de overheid?
Leve de vrije markt!
Je ziet de schandalen, fraude, doofpotten en vriendjespolitiek echt van mijlenver aankomen hier.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt wel zelf een e-herkenning gaan ontwikkelen en die dan verkopen aan gemeentes, provincies en waterschappen. Zodat je als burger met een beetje pech meerdere malen kosten moet maken omdat je gemeente een andere aanbieder gebruikt dan de Rijksoverheid.
Ik heb een paspoort IPV id-kaart omdat je daar de wereld mee rond kan voor 5 euro meer, daar heb je een keus in. Hetzelfde als een rijbewijs, het is een keus, niet verplicht.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zoals een ID-kaart of een rijbewijs.
Eh, slecht voorbeeld.
Nee, het is geen keus. Als ik nooit buiten Europa kom en geen rijbewijs heb. MOET ik een ID kaart kopen bij de overheid, anders krijg ik bij controle een boete + vervoer naar het dichtstbijzijnde politiebureau.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:33 schreef spierbal het volgende:
[..]
Hetzelfde als een rijbewijs, het is een keus, niet verplicht.
En je kunt niet werken zonder ID maar ook geen uitkering aanvragen, en je kan ook niet stemmen.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:35 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Nee, het is geen keus. Als ik nooit buiten Europa kom en geen rijbewijs heb. MOET ik een ID kaart kopen bij de overheid, anders krijg ik bij controle een boete + vervoer naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Daarin heb jij helemaal gelijk, eigenlijk moet dat dus van je belastinginkomsten afgetrokken kunnen worden.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:35 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Nee, het is geen keus. Als ik nooit buiten Europa kom en geen rijbewijs heb. MOET ik een ID kaart kopen bij de overheid, anders krijg ik bij controle een boete + vervoer naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Oh ken iemand van buiten Europa zonder ID en die kreeg gratis woonruimte en eetgeld van de gemeente.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:35 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Precies... we moeten ook betalen om iemand ziek te kunnen melden bij het UWV.quote:Op woensdag 5 februari 2020 16:58 schreef Jantje2k het volgende:
Ik vind het ook raar. Net zoals bij bepaalde pensioenfondsen. Wij krijgen de factuur niet meer, maar moeten op het portal inloggen met eHerkenning om de facturen te downloaden. Nou moeten we dus betalen om de facturen te kunnen krijgen
ID-kaart was een tijdje gratis precies omdat het verplicht was er een te hebben.quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zoals een ID-kaart of een rijbewijs.
Eh, slecht voorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |