Ik wist niet dat de geallieerden middels de "magic move" van de Normandische stranden naar Berlijn waren verplaatst om vervolgens terug te verplaatsen naar Belgie om zo noordwaarts Nederland binnen te trekken...quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:26 schreef Fries1956 het volgende:
Ja?
Je moet niet wijzer willen zijn dan je vinger lang is. Doordat de Duitsers dreigden ons land onder water te zetten hebben de geallieerden ons links laten liggen en zijn ze eerst Berlijn aan gaan vallen. Natuurlijk zijn we een klein landje, maar men moet niet doen alsof de geallieerden ons niks vonden...
Echt, waar heb je het over?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik wist niet dat de geallieerden middels de "magic move" van de Normandische stranden naar Berlijn waren verplaatst om vervolgens terug te verplaatsen naar Belgie om zo noordwaarts Nederland binnen te trekken...
Dan had je beter kunnen lezen wat er echt gebeurt is, zonder die rare gedachte van een 'slinkse' insteek. En dit artikel komt wel uit een andere hoek dan wat we gewend zijn, want ja 'Franse' 'negers' uit Senegal vochten ook in Frankrijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik reageer op wat mijn perceptie is van de achterliggende insteek van het NOS artikel... en ik heb ruim en breed toegegeven dat dat volledig subjectief is en het resultaat is van jaren lang dit soort artikelen te mogen lezen uit allerhande hoeken.
De slag om Berlijn was eind april, begin mei 1945. Dus leg even uit hoe men zich eerst heeft lopen focussen op Berlijn om daarna bezig te gaan in Nederland...quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:47 schreef Fries1956 het volgende:
Echt, waar heb je het over?
Het gaat om boven de rivieren. Vandaar de noordelijke provincies.
Dus je kan wel dom doen, maar dat siert je niet.
quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:26 schreef Fries1956 het volgende:
Doordat de Duitsers dreigden ons land onder water te zetten hebben de geallieerden ons links laten liggen en zijn ze eerst Berlijn aan gaan vallen.
Ik kreeg al vraagtekens bij dat hele battle of the bulge verhaal.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
De slag om Berlijn was eind april, begin mei 1945. Dus leg even uit hoe men zich eerst heeft lopen focussen op Berlijn om daarna bezig te gaan in Nederland...
En toch zit het typische belerende "witte mensen zouden zich eens moeten beseffen dat xyz" zinnetje en onderlegging er in.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:50 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dan had je beter kunnen lezen wat er echt gebeurt is, zonder die rare gedachte van een 'slinkse' insteek. En dit artikel komt wel uit een andere hoek dan wat we gewend zijn,
Je verwijt iemand van de NOS dus dat jou racisme verweten wordt ?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik reageer op wat mijn perceptie is van de achterliggende insteek van het NOS artikel... en ik heb ruim en breed toegegeven dat dat volledig subjectief is en het resultaat is van jaren lang dit soort artikelen te mogen lezen uit allerhande hoeken.
Oh ik ook hoor, dat belerende toontje dit dat.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En toch zit het typische belerende "witte mensen zouden zich eens moeten beseffen dat xyz" zinnetje en onderlegging er in.
Ik ben het zat om beleerd te worden.
Heb je het artikel gelezen of?quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je verwijt iemand van de NOS dus dat jou racisme verweten wordt ?
Dan fantaseer je dat, want dat staat helemaal niet in dat NOS-artikel.
Het is praktischer te erkennen dat je zelf de druktemaker ben. Niet zo druk maken over niet bestaande verwijten
quote:Al vroeg in 1945 worden in Limburg de eerste bevrijdingskinderen geboren. Een zeventigtal van hen is duidelijk herkenbaar als 'Amerikaantjes'- ze hebben een donkere huidskleur en hun biologische vaders zijn zwarte Amerikaanse soldaten. Ze zijn de eerste groep met een afwijkende huidskleur die opgroeit in het witte, katholieke Limburg. Vragen over hun biologische vaders blijven lang onbeantwoord. Een boek over een zwarte grafdelver die in 1944 in Limburg werkte, brengt twaalf van hen ertoe met hun verhaal naar buiten te komen. Vanuit Limburg zorgden zwarte servicetroepen voor bevoorrading van de fronttroepen, maar in de militaire geschiedenis komen de 900.000 zwarte Amerikanen, die onmisbaar waren bij de bevrijding van Europa, niet aan bod. Ooggetuigen vertellen over de stationering van de zwarte bevrijders en over de vernederingen die hun door de witte Amerikanen ten deel vielen. Door Limburgers werden ze als bevrijders omarmd, maar de acceptatie van de kinderen die ze verwekten verliep minder vlekkeloos.
Ik vraag me ook af wat voor boeken hij dan leest over WW2...quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:52 schreef Id_do_her het volgende:
Ik kreeg al vraagtekens bij dat hele battle of the bulge verhaal.
Ja... ik heb het gelezen.quote:
Reading Private Ryan denk ik.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat voor boeken hij dan leest over WW2...
En nergens heb ik geroepen dat dat er exact zo staat. Goed dit over en weer gaat 50 posts lang door totdat je je beseft wat ik wel bedoel en daar weer over heen gaat zeiken.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja... ik heb het gelezen.
Ik zie nergens staan dat je racisme wordt verweten.
WW II was over de hele wereld . Ook vele niet-blanken waren in een deelnemend leger.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:54 schreef Confetti het volgende:
Wat een absurd verhaal. Dat er ook zwarten hebben meegevochten in WWII.![]()
In absolute en relatieve termen stelde het natuurlijk geen bal voor en zijn ze daarom ook terecht niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis.
Je bent hier ook al een jaar of 20. .quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..][quote]Op dinsdag 4 februari 2020 20:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En nergens heb ik geroepen dat dat er exact zo staat. Goed dit over en weer gaat 50 posts lang door totdat je je beseft wat ik wel bedoel en daar weer over heen gaat zeiken.
Ik ben moe. Lange dag gewerkt. Zullen we dit kortsluiten? Of gaan we gewoon lekker los. Zoals altijd.
ok... dan reageer je niet en doe wat andersquote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En nergens heb ik geroepen dat dat er exact zo staat. Goed dit over en weer gaat 50 posts lang door totdat je je beseft wat ik wel bedoel en daar weer over heen gaat zeiken.
Ik ben moe. Lange dag gewerkt. Zullen we dit kortsluiten? Of gaan we gewoon lekker los. Zoals altijd.
Lees lekker mijn voorgaande posts vooral over "belerendheid" etc... lees dan nog eens de toon van sommige delen van het Artikel.. doe dat voor de verandering eens vanuit een perspectief dat niet per se het jouwe is... en kom dan weer eens terug met gezeik.. maar liever.. liever niet, eigenlijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ok... dan reageer je niet en doe wat anders
Tja, wereldoorlog en zo.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 21:01 schreef Lunatiek het volgende:
Dat ze werden gediscrimineerd: was dat omdat ze zwart waren, of omdat hun moeders ongetrouwd waren in dat zwaar katholieke Limbabwe?
Verder natuurlijk niks nieuws. Amerikaans is Amerikaans, alle kleuren. Ik mis een beetje hoeveel zwarte Canadezen en Polen er waren.
Dat van die Marokkanen is ook zo'n dubieuze voetnoot.
Hee.. ik reikte je net de hand... ik gaf je gelijk met dat je moe was en liever niet reageerdequote:Op dinsdag 4 februari 2020 21:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Lees lekker mijn voorgaande posts vooral over "belerendheid" etc... lees dan nog eens de toon van sommige delen van het Artikel.. doe dat voor de verandering eens vanuit een perspectief dat niet per se het jouwe is... en kom dan weer eens terug met gezeik.. maar liever.. liever niet, eigenlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |