Waarom zou je een onderzoek doen naar hoe Nederlands men zich voelt? Dan krijg je Friesen of mensen uit Twente oid die zich niet allereerst Nederlander voelen, maar eerst Fries/Tukker voelen. Of Brabanders die zich Brabander voelen. Of Amsterdammers die zich allereerst verbonden voelen met hun stad. Of mensen die zich misschien wel Europeaan voelen. Wat wil je met zo'n onderzoek?quote:Op zondag 9 februari 2020 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Daar zjn geen onderzoeken naar. En dat moet men wel doen.
Die indelingen van westers, nietwesters allochtoon versus autochtoon zijn gammel.
Het nodigt uit tot generalisatie. En tot een schijnduidelijkheid over de diversheid van de Nederlandse bevolking
Iemand met 1 ouder in het buitenland geboren wordt niet als autochtoon beschouwd bij het CBS
Het CBS zegt niet dat autochtoon een synoniem is voor Nederlander, maar in de volksmond denkt men wel zo , her en der.
Heb je het over de groep 0-40 jaar... dan is een meerderheid daarvan in Nederland opgegroeid en dus kun je verwachten dat die meerderheid Nederland als het eigen land zien, ook voor de toekomst, en zich best wel Nederlands voelen.
Maar tegelijk met deze gevoelens kan men zich primair niet omschrijven als Nederlands of Nederlander.
Als men dit gaat onderzoeken, moet men ook peilen hoe Nederlands men zich voelt en of men secundair zich kan omschrijven als Nederlander.
Ik vind het wel interessant te weten hoe Nederlands of regionaal of etnischanders de Nederlandse bevolking zich voelt.quote:Op zondag 9 februari 2020 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou je een onderzoek doen naar hoe Nederlands men zich voelt? Dan krijg je Friesen of mensen uit Twente oid die zich niet allereerst Nederlander voelen, maar eerst Fries/Tukker voelen. Of Brabanders die zich Brabander voelen. Of Amsterdammers die zich allereerst verbonden voelen met hun stad. Of mensen die zich misschien wel Europeaan voelen. Wat wil je met zo'n onderzoek?
Een Nederlander is een Nederlander, dat is te zien aan een paspoort en niet afhankelijk van eigen gevoelens of de gevoelens van omstanders.
Gelukkig is het woord allochtoon uit de CBS definities geschrapt. Het gaat nu om Nederlanders met een buitenlandse (westerse of niet westerse) achtergrond, vind ik al een stuk nettere omschrijving.quote:Op zondag 9 februari 2020 22:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn hele familie is allochtoon volgens de CBS-definities en ook deels in de publieke opinie.
Maar iedereen is Nederlander en dat komt niet naar voren in de CBS-cijfers
net even gekekenquote:Op zondag 9 februari 2020 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig is het woord allochtoon uit de CBS definities geschrapt. Het gaat nu om Nederlanders met een buitenlandse (westerse of niet westerse) achtergrond, vind ik al een stuk nettere omschrijving.
Het blijven toch echt allochtonen..quote:Op zondag 9 februari 2020 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig is het woord allochtoon uit de CBS definities geschrapt. Het gaat nu om Nederlanders met een buitenlandse (westerse of niet westerse) achtergrond, vind ik al een stuk nettere omschrijving.
En ik vind het in Nederland niet zo van belang om te peilen hoe Nederlands men zich voelt. In bijvoorbeeld België is een peiling of men zich Belg of Vlaming/Waal/Europeaan voelt spannender, maar hier zijn we toch niet van plan om regio's autonomie te geven oid. Ik zou het een onnodig polariserend onderzoek vinden. Is het fout als men zich Brabander, Amsterdammer of Europeaan voelt? Of als men zich misschien voor een heel deel verbonden voelt met het land waar de familie vandaan komt? Lijkt mij niet.
Stel je eens voor dat je het beestje bij zijn naam noemt.quote:Op maandag 10 februari 2020 00:28 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Het blijven toch echt allochtonen..
Je kan een neger wel roomblank noemen maar het blijft toch echt een neger.
Die enorme angst om iets te noemen wat het is...
Ja, daar ben ik best nieuwsgierig naar: hoeveel Nederlanders zijn er nog die hier bij wijze van spreken (zoals iemand het eerder noemde), de plek in Nederland kunnen aanwijzen waar hun eigen overgrootvader heeft gewoond.quote:Op maandag 10 februari 2020 00:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat je het beestje bij zijn naam noemt.
That is where you are wrong mate.quote:Op zondag 9 februari 2020 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Daar zjn geen onderzoeken naar. En dat moet men wel doen.
Die indelingen van westers, nietwesters allochtoon versus autochtoon zijn gammel.
Het nodigt uit tot generalisatie. En tot een schijnduidelijkheid over de diversheid van de Nederlandse bevolking
Iemand met 1 ouder in het buitenland geboren wordt niet als autochtoon beschouwd bij het CBS
Het CBS zegt niet dat autochtoon een synoniem is voor Nederlander, maar in de volksmond denkt men wel zo , her en der.
Heb je het over de groep 0-40 jaar... dan is een meerderheid daarvan in Nederland opgegroeid en dus kun je verwachten dat die meerderheid Nederland als het eigen land zien, ook voor de toekomst, en zich best wel Nederlands voelen.
Maar tegelijk met deze gevoelens kan men zich primair niet omschrijven als Nederlands of Nederlander.
Als men dit gaat onderzoeken, moet men ook peilen hoe Nederlands men zich voelt en of men secundair zich kan omschrijven als Nederlander.
Er zit mijn inziens wel degelijk een verschil tussen Nederlander zijn -op papier- en Nederlander zijn.quote:Op zondag 9 februari 2020 19:47 schreef Vis1980 het volgende:
Ik vind het precies hetzelfde als vragen: 'Vind jij die meneer een man'?
Je bent Nederlander of je bent het niet. Het is geen kwestie van een mening of iets ervan vinden. Daarnaast opent dat voor bepaalde mensen de deuren om voorwaarden te gaan stellen aan iemands Nederlanderschap, terwijl men zelf ook nooit voorwaarden heeft gekregen en er verder geen kut aan heeft gedaan om hier geboren te worden.
Denken dat iemand geen Nederlander is als hij over Nederland zeurt, terwijl je dagelijks zeurt over linkse of rechtse Nederlanders of kankert op de regering is natuurlijk behoorlijk hypocriet. Iemand met een Nederlands paspoort is een Nederlander, zelfs als hij of zij dat niet wil. En waarom je met (voor)ouders van een andere komaf geen kritiek mag hebben op het land waar je geboren bent is mij een volledig raadsel. Het lijkt erop alsof sommige hun eigen Nederlanderschap gebruikt als iets dat men heeft verdiend, terwijl dat natuurlijk kolder is.
Het grappige is dat het precies dezelfde groep horken is dan ook weer vindt dat bijvoorbeeld de slavernij niet meespeelt, omdat ze daar zelf nooit hebben meegewerkt, terwijl dat je voorouders hier geboren zijn je dat dan weer wel gebruikt.
Het gaat zulke mensen echt niet om feiten, maar er spelen hierbij tribale dingen mee. Overigens is dit niet alleen verbonden aan 'het blanke ras', het is helaas mens eigen om tribale neigingen te hebben. Ik zie dit ook in andere culturen en landen. Dat wil niet zeggen dat je het maar los moet laten.
Inderdaad. je kunt iedereen wel Nederlander noemen en dan zeggen dat alle Nederlanders tot hun 68e jaar dóór moeten werken, maar dat betekent niet dat je vervolgens kunt rekenen met de cijfers van de Nederlanders qua arbeidsdeelname.quote:Op maandag 10 februari 2020 01:23 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
[..]
Er zit mijn inziens wel degelijk een verschil tussen Nederlander zijn -op papier- en Nederlander zijn.
Je bent alleen een Nederlander als je tot je 68e doorwerkt?quote:Op maandag 10 februari 2020 01:41 schreef Niz het volgende:
[..]
Inderdaad. je kunt iedereen wel Nederlander noemen en dan zeggen dat alle Nederlanders tot hun 68e jaar dóór moeten werken, maar dat betekent niet dat je vervolgens kunt rekenen met de cijfers van de Nederlanders qua arbeidsdeelname.
En aangezien de verhoudingen in de samenstelling van de bevolking nu heel snel wijzigen (met name ook van de oudere werknemers én van de bejaarde allochtonen), kan dat in de nabije toekomst nog wel eens een 'dingetje' worden.
Niet veel denk ik, maar ik ben er een van!quote:Op maandag 10 februari 2020 01:12 schreef Niz het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik best nieuwsgierig naar: hoeveel Nederlanders zijn er nog die hier bij wijze van spreken (zoals iemand het eerder noemde), de plek in Nederland kunnen aanwijzen waar hun eigen overgrootvader heeft gewoond.
Schubbekutteveen was het toch?quote:Op maandag 10 februari 2020 08:02 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Niet veel denk ik, maar ik ben er een van!
Het gaat niet om de huidskleur maar om de cultuur. Negers kunnen Nederlanders zonder migratieachtergrond zijn.quote:Op maandag 10 februari 2020 00:28 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Het blijven toch echt allochtonen..
Je kan een neger wel roomblank noemen maar het blijft toch echt een neger.
Die enorme angst om iets te noemen wat het is...
Als jij je gewoon normaal gedraagt, meedoet in de maatschappij, niet bij elke gelegelenheid met Turkse vlaggen gaat zwaaien, of extreem hangt aan je Turkse roots dan zullen veel Nederlanders dat ook gewoon vinden ja. Helaas ben je dan een beetje de uitzondering binnen bepaalde groepen.quote:Op donderdag 30 januari 2020 11:05 schreef polderturk het volgende:
Ik zie mezelf als Nederlander en Nederlanders zien mij ook als Nederlander.
Dit vind ik inderdaad wel een vrij goede omschrijving ja.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 17:15 schreef quarterpounder het volgende:
Migranten zijn in mijn ogen pas Nederlander als ze:
- Nederlands spreken/schrijven/verstaan op B2 niveau of hoger.
- Geslaagd voor inburgeringsexamen.
- Volledig genaturaliseerd zijn en afstand hebben gedaan hun oorspronkelijke nationaliteit. Uiteraard geen dubbel paspoort e.d.
- De Nederlandse normen, waarden en cultuur respecteren en uitdragen.
- Loyaliteit primair richting Nederland en Nederlanders hebben.
- Eventuele kinderen Nederlandstalig opvoeden.
Volgens mij vrij simpel. Jammer dat dit bij zo velen niet gelukt is of daar geen moeite voor doen.
Misschien moet je je eigen zinnetje nog een keer lezenquote:Op maandag 10 februari 2020 08:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om de huidskleur maar om de cultuur. Negers kunnen Nederlanders zonder migratieachtergrond zijn.
Je vergelijkt nu een natuurkundig meteorologisch fysiek verschijnsel waar een mens totaal geen invloed op heeft met een cultureel antropologisch verschijnsel wat wel degelijk beïnvloed kan worden met elkaar?quote:Op zaterdag 1 februari 2020 14:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte niet. Zo'n proces vereist inspanning van beide kanten. Verwachten dat de nieuwkomers zich volledig aanpassen werkt niet. Het is net zo zinnig als verwachten dat we hier volgend jaar net zoveel zonuren hebben als in Griekenland. Gaat nooit gebeuren, maar als jij er vrolijk van wordt daarop te wachten moet je dat vooral doen. Je zult alleen nogal wat teleurstellingen moeten verwerken.
Begrijpend lezen is moeilijk.quote:Op maandag 10 februari 2020 09:29 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Misschien moet je je eigen zinnetje nog een keer lezen![]()
![]()
Nederlanders werken vaker door tot hun 68e jaar dan allochtonen.quote:Op maandag 10 februari 2020 02:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je bent alleen een Nederlander als je tot je 68e doorwerkt?
Je denkt zwartwit.quote:Op maandag 10 februari 2020 12:07 schreef Niz het volgende:
[..]
Nederlanders werken vaker door tot hun 68e jaar dan allochtonen.
Wat de neuk staat hierquote:Op maandag 10 februari 2020 12:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je denkt zwartwit.
Veel Nederlanders zijn cbs-allochtonen en andersom zijn veel allochtonen evenzo Nederlander.
Dus dat een man een man is is een feit, geen mening? Je bevindt je in gevaarlijk water nu, visje. Is dat niet een ietsepietsie transfoob?quote:Op zondag 9 februari 2020 19:47 schreef Vis1980 het volgende:
Ik vind het precies hetzelfde als vragen: 'Vind jij die meneer een man'?
Je bent Nederlander of je bent het niet. Het is geen kwestie van een mening of iets ervan vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |