Je hebt geen woonhuis... je hebt een appartementsrecht. Een recht om er te wonen. Een recht verbrand niet, stort niet in.quote:Op maandag 27 januari 2020 10:59 schreef Enawh het volgende:
[..]
Hoezo kan je je eigen woonhuis niet verzekeren ook al heb je beneden of bovenburen ?
Je wilt toch je huis verzekeren tegen brand, inbraak, water etc.
Die vergoeden alleen maar de binnenkant en zijn secundair.quote:Op maandag 27 januari 2020 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Er bestaan wel individuele woonverzekeringen voor appartementen. Maar die vergoeden bij brand slechts jouw deel van de totale waarde. Dus als de zaak affikt krijg je maar 33%.
Dus stoppen met draaien en gewoon die VVE oprichten.
Nee er bestaan ook smaken waar het gebouw er ook bij zitquote:Op maandag 27 januari 2020 11:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Die vergoeden alleen maar de binnenkant en zijn secundair.
De opstal van de vve vergoed de gemiddelde badkamer/keuken zoals die in de woningen zit.
Als je zelf een luxe badkamer hebt geplaatst of een sjieke parketvloer kan je die apart verzekeren met zo'n verzekering.
In die polis staat ook expliciet dat de penningen jouw toekomen en niet de vve.
ah bij de vereende.... ja die sloeg ik ff over.quote:Op maandag 27 januari 2020 11:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee er bestaan ook smaken waar het gebouw er ook bij zit
https://vereende.nl/kenni(...)keren-appartementen/
Maar dan dus enkel zijn deel en bepaald niet aan te raden.
Niet oprichten, activeren. Bestaan doet de VVE wel.quote:Op maandag 27 januari 2020 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Er bestaan wel individuele woonverzekeringen voor appartementen. Maar die vergoeden bij brand slechts jouw deel van de totale waarde. Dus als de zaak affikt krijg je maar 33%.
Dus stoppen met draaien en gewoon die VVE oprichten.
Mijn ervaring is dat zodra iets collectief moet dat je dan onnodig veel geld kwijt bent. Kijk alleen al naar stadsverwarming.quote:Op zondag 26 januari 2020 22:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
en mag je ook je dak zelf betalen in plaats van een kwart.
Dat is het leuke van een VVE. Dan heb je er zelf invloed op.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:13 schreef tstile het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat zodra iets collectief moet dat je dan onnodig veel geld kwijt bent. Kijk alleen al naar stadsverwarming.
Maargoed zoveel mensen zoveel wensen:)
Tja, mensen met een appartement(srecht) hebben weinig keuze. Inherent aan het type woning.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:13 schreef tstile het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat zodra iets collectief moet dat je dan onnodig veel geld kwijt bent. Kijk alleen al naar stadsverwarming.
het grote verschil is dat een vve wordt geleid door medebewoners.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:13 schreef tstile het volgende:
[..]
Nu is m'n belangrijkste vraag wel of de nieuwe buurman/eigenaar de rest kan eisen van de nieuwbouwwaarde met terugwerkende kracht ?quote:Op donderdag 23 januari 2020 23:00 schreef Peter het volgende:
[..]
Straks verkoopt hij zijn huis aan een belegger en die gaat dan ineens van de rest eisen dat je met terugwerkende kracht 0,5% van de nieuwbouwwaarde over de afgelopen jaren in gaat leggen. En dan ga je nat. Want daar kan die eigenaar de anderen toe dwingen.
Als er geen MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) is opgesteld door een externe partij, ben je verplicht als VVE om 0,5% van er herbouwwaarde als reserve in kas te hebben. En ja, dan kun je dus de anderen verplichten om dat naar rato in een keer in te leggen.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 15:02 schreef Enawh het volgende:
*Update
Ik heb een afspraak gemaakt om de vve te activeren, maar kom nu achter dat de buurman idd de woning al heeft verkocht en dat de nieuwe eigenaar hem aandrong om de vve te regelen.
Wat ik nog niet bij vermeldde was dat de buurman (dus de vorige eigenaar) de woning al jaren verhuurde en dat de nieuwe buurman dat ook van plan is.
Daarbij las ik deze post nog:
[..]
Nu is m'n belangrijkste vraag wel of de nieuwe buurman/eigenaar de rest kan eisen van de nieuwbouwwaarde met terugwerkende kracht ?
Had de oude eigenaar en heeft de nieuwe eigenaar daar toestemming van de VVE voor nodig én hadden die dat?quote:Op dinsdag 12 mei 2020 15:02 schreef Enawh het volgende:
*Update
Ik heb een afspraak gemaakt om de vve te activeren, maar kom nu achter dat de buurman idd de woning al heeft verkocht en dat de nieuwe eigenaar hem aandrong om de vve te regelen.
Wat ik nog niet bij vermeldde was dat de buurman (dus de vorige eigenaar) de woning al jaren verhuurde en dat de nieuwe buurman dat ook van plan is.
Daarbij las ik deze post nog:
[..]
Nu is m'n belangrijkste vraag wel of de nieuwe buurman/eigenaar de rest kan eisen van de nieuwbouwwaarde met terugwerkende kracht ?
Dus dan wel beter eerst MJOP op te stellen voordat we de VVE activeren voordat ik opeens 10k + moet ophoesten.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 15:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als er geen MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) is opgesteld door een externe partij, ben je verplicht als VVE om 0,5% van er herbouwwaarde als reserve in kas te hebben. En ja, dan kun je dus de anderen verplichten om dat naar rato in een keer in te leggen.
Toestemming ? De VVE is nog niet geactiveerd.. als dat van toepassing is/wasquote:Op dinsdag 12 mei 2020 16:09 schreef baskick het volgende:
[..]
Had de oude eigenaar en heeft de nieuwe eigenaar daar toestemming van de VVE voor nodig én hadden die dat?
Wat staat er in het splitsingsreglement over verhuur? Mogelijk was er wel een VvE, maar slapend.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 17:38 schreef Enawh het volgende:
[..]
Dus dan wel beter eerst MJOP op te stellen voordat we de VVE activeren voordat ik opeens 10k + moet ophoesten.
Dat betekent dat de nieuwe eigenaar dat ook moet doen, maar of diegene daar ook voor over hoeft..
[..]
Toestemming ? De VVE is nog niet geactiveerd.. als dat van toepassing is/was
De woning werd al 20 jaar verhuurd door de eigenaar.
Verder nooit klachten gehad met de huurder dat terzijde
Duurzaam verhuren is nog iets anders dan AirBnB verhuren.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 18:45 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat staat er in het splitsingsreglement over verhuur? Mogelijk was er wel een VvE, maar slapend.
Als de nieuwe eigenaar tegen mij gaat zeggen om met terugwerkende kracht geld in te leggen, dan moet hij dat ook zelf doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 20:35 schreef bami_haar het volgende:
Interessante casus… zou de vorige eigenaar ook nog met terugwerkende kracht geld moeten inleggen, of komt dit bij de nieuwe eigenaar te liggen?
Terugwerkende kracht hoeft ook niet direct, als je maar een mjop afspreekt.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 21:16 schreef Enawh het volgende:
[..]
Als de nieuwe eigenaar tegen mij gaat zeggen om met terugwerkende kracht geld in te leggen, dan moet hij dat ook zelf doen natuurlijk.
Dat gaat ook niet gebeuren.
Dit onderwerp is voor mij nu het belangrijkst geworden
Dat dus. die 0,5% is een richtlijn, maar daar zal een rechter niet in meegaan als zijnde dat dat echt nu nodig is. Die zal naar de huidige situatie kijken en wat er aan geld nodig is de komende tijd. En dan komt er een bedrag uit, voor elk adres. Een MJOP kan je daarin dus vertellen wat er nodig is.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 21:16 schreef Enawh het volgende:
[..]
Als de nieuwe eigenaar tegen mij gaat zeggen om met terugwerkende kracht geld in te leggen, dan moet hij dat ook zelf doen natuurlijk.
Dat gaat ook niet gebeuren.
Het is wetgeving:quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:53 schreef HMS het volgende:
[..]
Dat dus. die 0,5% is een richtlijn, maar daar zal een rechter niet in meegaan als zijnde dat dat echt nu nodig is. Die zal naar de huidige situatie kijken en wat er aan geld nodig is de komende tijd. En dan komt er een bedrag uit, voor elk adres. Een MJOP kan je daarin dus vertellen wat er nodig is.
Of die nieuwe eigenaar dat zelf ophoest of dat tie dat gaat claimen bij de vorige eigenaar, dat zoekt hij maar uit. Ik denk dat het onder de onderzoeksplicht valt van de koper, dus de koper zelf zal ws mogen ophoesten. Als die slim is dan heeft tie dan wel minder betaalt.En anders heeft tie pech.
Inderdaad. De 0,5% (van de herbouwwaarde) is het minimum (en in zoverre als 'richtlijn' te beschouwen) wanneer er geen MJOP is vastgesteld. Eronder zal niet gaan, tenzij MJOP.quote:Op woensdag 13 mei 2020 15:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is wetgeving:
https://www.rijksoverheid(...)-appartementengebouw
Dus toen er geen (actieve) VVE was is er geen MJOP vastgesteld. Toen gold dus b.quote:De jaarlijkse reservering ten behoeve van het reservefonds, bedoeld in het vorige lid, bedraagt ten aanzien van een voor bewoning bestemd gebouw, met inbegrip van een gebouw dat gedeeltelijk voor bewoning is bestemd:
a. ten minste het bedrag dat is vastgesteld door de vergadering van eigenaars ter uitvoering van een door de vergadering van eigenaars vastgesteld onderhoudsplan van ten hoogste vijf jaren oud ten aanzien van de gedeelten die niet bestemd zijn om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt, dat betrekking heeft op een periode van ten minste tien jaar en waarin de benodigde onderhouds- en herstelwerkzaamheden alsmede de geplande vernieuwingen zijn opgenomen daaronder mede begrepen een berekening van de aan die werkzaamheden en vernieuwingen verbonden kosten en een gelijkmatige toerekening van die kosten aan de onderscheiden jaren; of
b. ten minste 0,5% procent van de herbouwwaarde van het gebouw.
Inderdaad.quote:Op woensdag 13 mei 2020 16:26 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik lees het als dat je twee opties hebt: de reservering is ofwel gebaseerd op een MJOP, ofwel (minimaal) 0,5% van de herbouwwaarde.
[..]
En artikel 5:126 lid 2 BW:
[..]
Dus toen er geen (actieve) VVE was is er geen MJOP vastgesteld. Toen gold dus b.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |