Ja, ze zitten daar op de Hoge Kanaaldijk langs de Maas. Het gebouwtje in de video waar ze de fiets net op het droge hebben is hier. Dit is tegenover Heugem, maar dan aan de andere kant van de Maas en dus niet aan de kant van Tanja's fietsroute. Dat is wel vreemd, maar ik weet niet hoe ver van de kant oftewel hoe dicht bij de tegenoverliggende kant de fiets precies is gelocaliseerd door de duikers.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 09:00 schreef ootjekatootje het volgende:
Weet jij ook de exacte locatie van die vindplaats van die fiets?
Op de video staan ze naast een wandelpad langs de Maas.
Dank je, het gaat me ff om binnenzijde of buitenzijde Maas.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 20:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, ze zitten daar op de Hoge Kanaaldijk langs de Maas. Het gebouwtje in de video waar ze de fiets net op het droge hebben is hier. Dit is tegenover Heugem, maar dan aan de andere kant van de Maas en dus niet aan de kant van Tanja's fietsroute. Dat is wel vreemd, maar ik weet niet hoe ver van de kant oftewel hoe dicht bij de tegenoverliggende kant de fiets precies is gelocaliseerd door de duikers.
Ze is in ieder geval vertrokken vanaf sociėteit Circumflex die destijds aan de Herbenusstraat 9 was gevestigd. De lezingen over de precieze omstandigheden bij haar vertrek lopen uiteen, maar volgens een recent op 22 januari 2020 in De Limburger gepubliceerd artikel met een reconstructie gebaseerd op gesprekken met haar ouders (ook online gepubliceerd als premium artikel in het AD) is het als volgt gegaan.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 21:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dank je, het gaat me ff om binnenzijde of buitenzijde Maas.
Ik ga eens even puzzelen. Zover ik weet is ze voor het laatst gezien in het centrum. Verder nergens.
Was ze een feestbeest? Hoe was haar middelbareschooltijd?quote:Op zondag 9 februari 2020 19:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ze is in ieder geval vertrokken vanaf sociėteit Circumflex die destijds aan de Herbenusstraat 9 was gevestigd. De lezingen over de precieze omstandigheden bij haar vertrek lopen uiteen, maar volgens een recent op 22 januari 2020 in De Limburger gepubliceerd artikel met een reconstructie gebaseerd op gesprekken met haar ouders (ook online gepubliceerd als premium artikel in het AD) is het als volgt gegaan.
Tanja heeft buiten voor de deur van de sociėteit nog even staan kletsen en is daarna omstreeks 00.15 uur lopend vertrokken en enkele tientallen meters verderop rechtsaf de Capucijnenstraat ingelopen, waar ze haar fiets had staan. Dat ze haar fiets om de hoek had staan is niet vreemd, want voor de deur van de vereniging was zoals is te zien niet veel plaats voor fietsen op de stoep, en de bewoners aan de overzijde wilden uiteraard ook niet massa's fietsen op de stoep.
Het is mij niet duidelijk of medestudenten haar effectief op haar fiets hebben zien stappen, maar omdat veel meer bezoekers van de vereniging hun fiets om de hoek in de Capucijnenstraat hadden staan is dat zeer wel mogelijk.
We kunnen aannemen dat Tanja op de terugweg vanaf de sociėteit in ieder geval door de binnenstad dezelfde route heeft gevolgd als waarlangs ze was gekomen en dat betekent dat ze door de Capucijnenstraat en de Statenstraat rechtdoor naar het Vrijthof moet zijn gefietst.
Vanaf het Vrijthof zijn er in principe twee mogelijkheden om per fiets aan de andere zijde van de Maas te geraken, namelijk via de oude Servaasbrug of via de Kennedybrug. Als we Google Maps vanaf het Vrijthof een route laten berekenen naar een bestemming aan de andere zijde van de Maas, dan blijkt dat automobilisten het best de Kennedybrug nemen en voetgangers het best de Servaasbrug (het is niet mogelijk om specifiek voor fietsers een optimale route te laten berekenen). Dat betekent dat ook voor fietsers een route via de Servaasbrug vanaf het Vrijthof het meest voor de hand ligt. Maar volgens haar toenmalige huisgenoot Bram vermeed Tanja de Servaasbrug omdat je dan langs een junkenparkje moest waar veel drugsverslaafden rondhingen en dat vond ze geen fijne plek. Daarom neemt men aan dat ze via de Kennedybrug heeft willen fietsen.
Het is onbekend of ze überhaupt nog de andere zijde van de Maas heeft bereikt. Als dat niet zo is en ze nog voordat ze de andere zijde van de Maas bereikte slachtoffer is geworden van een misdrijf, dan is de plek aan de Hoge Kanaaldijk waar in 2012 de fiets is opgedoken een voor de hand liggende plek om haar fiets te dumpen voor een dader die beschikte over een auto. Deze plek ligt namelijk langs de Maasboulevard, en dat is zowel een belangrijke invalsroute alsmede een uitvalsroute die door de binnenstad voert en die bovendien zowel langs de Servaasbrug als langs de Kennedybrug leidt.
In een artikel in De Telegraaf van 22 januari 2020 stelt oud-rechercheur Peter van Heugten die tot 2010 was betrokken bij het onderzoek naar Tanja Groen dat hij als rechercheur altijd van twee scenario’s uit is gegaan, namelijk dat ze ofwel een ongeluk heeft gehad ofwel slachtoffer is geworden van een misdrijf. Hij lijkt daarmee af te wijken van het officiėle standpunt van de politie, omdat ik altijd heb begrepen dat de politie al in een vroeg stadium van het onderzoek tot de conclusie was gekomen dat ze hoogstwaarschijnlijk slachtoffer moest zijn geworden van een misdrijf. Dit omdat het uitermate onwaarschijnlijk werd geacht dat er geen enkel spoor van haarzelf of van haar fiets zou zijn teruggevonden als ze daadwerkelijk een ongeluk zou hebben gehad.
Maar nu merkt Van Heugten op dat er ten tijde van Tanja's verdwijning een grote bouwput was bij de Kennedybrug: 'Als ze daarin is gevallen en de volgende ochtend kiepte daar een vrachtwagen zand over, dan vind je haar nooit meer terug'. Dat mag zo zijn, maar hoe waarschijnlijk is het dat ze met fiets en al in die bouwput zou zijn gevallen? Als ze slachtoffer is geworden van een misdrijf zoals vrij algemeen wordt aangenomen en als ze ergens in de buurt van de Kennedybrug is onderschept dan zou een dader haar lichaam ook in die bouwput hebben kunnen dumpen.
Dat Google Maps voor fietsers niet de optimale route berekent, viel mij ook al op. Vanaf het Vrijthof ligt het meest voor de hand om via de Grote Staat (de grote winkelstraat) richting de Servaasbrug te fietsen. Dit is winkel/voetgangersgebied, maar 's nachts fietst iedereen gewoon door het winkelcentrum. Dus Tanja waarschijnlijk ook.quote:Op zondag 9 februari 2020 19:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vanaf het Vrijthof zijn er in principe twee mogelijkheden om per fiets aan de andere zijde van de Maas te geraken, namelijk via de oude Servaasbrug of via de Kennedybrug. Als we Google Maps vanaf het Vrijthof een route laten berekenen naar een bestemming aan de andere zijde van de Maas, dan blijkt dat automobilisten het best de Kennedybrug nemen en voetgangers het best de Servaasbrug (het is niet mogelijk om specifiek voor fietsers een optimale route te laten berekenen). Dat betekent dat ook voor fietsers een route via de Servaasbrug vanaf het Vrijthof het meest voor de hand ligt. Maar volgens haar toenmalige huisgenoot Bram vermeed Tanja de Servaasbrug omdat je dan langs een junkenparkje moest waar veel drugsverslaafden rondhingen en dat vond ze geen fijne plek. Daarom neemt men aan dat ze via de Kennedybrug heeft willen fietsen.
Nee. Er is niet bekend of ze wel of niet nog tot de andere zijde van de Maas is geraakt. De feitelijke ontgroeningsweek was in de week vóór haar verdwijning en vond ook niet plaats in Maastricht maar even over de grens bij Smeermaas.quote:Op maandag 10 februari 2020 00:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Logischerwijs is ze gepakt na de bruggen en voor haar appartement. Door iemand die wist van de ontgroeningsweek in Maastricht.
Dat is alle info toch?
Ik krijg uit alles wat ik heb gelezen (en dat is heel veel) de indruk dat ze bepaald geen feestbeest was. Haar ouders omschrijven haar als een rustig en consciėntieus meisje dat haar afspraken altijd stipt nakwam. Niet verlegen, wel iemand die de kat uit de boom keek maar ook open en recht voor zijn raap (aldus haar moeder). Er zijn geen problemen met haar geweest in haar puberteit en ze haalde altijd goede cijfers op school. Ze had VWO gedaan met een exact vakkenpakket en haar moeder had geopperd dat ze naar de laboratoriumschool kon in Beverwijk. Maar dat vond ze niks, daar had ze niet voor geleerd zei ze. Haar ambities reikten veel verder, ze wilde een academische studie doen, gezondheidswetenschappen. En de universiteit van Maastricht had toen als enige in Nederland precies de studie die ze wilde doen. Haar ouders hebben geen academische achtergrond en ze was de eerste van de familie die ging studeren aan een universiteit. Haar vader verdiende de kost als buschauffeur (inmiddels is hij met pensioen).quote:Op maandag 10 februari 2020 00:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Was ze een feestbeest? Hoe was haar middelbareschooltijd?
Of ze die avond alcohol had gedronken, en zo ja, hoeveel, dat weet ik niet.quote:Zat ze half zat op die fiets of hield ze niet van alcohol?
Je bedoelt Schagen? Ze had in ieder geval een hartsvriendin genaamd Francien met wie ze naar ik meen ook haar fiets zwart heeft geverfd. Daar hield ze nog steeds contact mee ook na het eindexamen en nadat ze naar Gronsveld was verhuisd. In het laatste telefoongesprek dat ze met haar moeder had vroeg ze haar moeder om aan Francien door te geven dat ze haar morgen zou bellen.quote:Had ze veel vrienden in haar woonplaats?
Nee, dat denk ik ook niet.quote:Dat is info die ik mis in alle reconstructies, je zegt dat ze een parkje omzeilde vanwege junks. Logisch, dus ze was niet "wereldvreemd".
Je weet nu iets meer. Maar veel meer kan ik je ook niet vertellen.quote:Er is weinig bekend over het meisje Tanja, het karakter.
Ze had samen met haar huisgenoot Bram de beste route(s) uitgekiend en heeft die een aantal malen samen met hem gefietst. Bram zou oorspronkelijk ook naar de slotavond van de kennismakingsweek in Circumflex gaan en meefietsen met Tanja, zowel heen als terug, maar een paar dagen eerder was hij ziek naar zijn ouders gegaan, wellicht het gevolg van de ontberingen en het slaapgebrek tijdens de ontgroeningsweek in Belgiė. Medestudenten hadden er bij Tanja op aangedrongen niet alleen te fietsen, maar ze heeft waarschijnlijk niemand tot last willen zijn toen Bram ziek werd. Ze was niet bang uitgevallen, want in Schagen fietste ze vaak alleen van en naar badminton, ook over onverlichte wegen in het donker. En thuis in de polder is er nooit wat gebeurd.quote:Daarnaast had zij een route verder naar beneden kunnen nemen? Vanuit het centrum?
Ik zie twee logische bruggen maar meer naar het zuiden had mogelijk ook gekund, omdat zij zich mogelijk niet veilig voelde.
Premium artikel, dus mag de rest niet plaatsen.quote:Dit voorjaar start een tweede gerichte zoekactie in amper één jaar tijd naar het lichaam van Tanja Groen.
Dit gebeurt op aanwijzing van studenten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ook studenten van de Universiteit Maastricht bekijken al negen jaar zogeheten cold cases op verzoek van politie en justitie. Hoe gaat dat?
Rond Eindhoven, daar woonde toch al een eerdere verdachte?quote:Op vrijdag 26 februari 2021 12:48 schreef maily het volgende:
Nieuwe gerichte zoekactie naar Tanja Groen rond Eindhoven.
[..]
Premium artikel, dus mag de rest niet plaatsen.
quote:Op vrijdag 26 februari 2021 13:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Rond Eindhoven, daar woonde toch al een eerdere verdachte?
Edit:
Ja deze dus, Wim S.
Ja, ze gaan in die richting zoeken.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 13:08 schreef maily het volgende:
[..]
Hopelijk wordt deze zaak eindelijk opgelost ..... nachtmerrie voor de nabestaanden ....
Gaan we meemaken dat ze daar de aankomende periode meerdere lichamen gaan vinden....quote:Overigens werden er voor die tijd al wel vraagtekens gezet bij zijn bekentenis in de gevangenis. ‘Als het allemaal klopt wat Wim S. heeft gezegd, zou je in de Strabrechtse Heide bij wijze van spreken struikelen over de begraven vrouwen', zei een cold case-rechercheur daar ooit over.
quote:Nieuwe zoektocht op Limburgse heide naar lichaam van al 28 jaar vermiste Tanja Groen
Op de Strabrechtse heide vlak bij het Limburgse Heeze wordt vandaag weer gezocht naar het lichaam van de sinds 1993 vermiste Tanja Groen uit Schagen. Groen was destijds 18 jaar en zou net beginnen aan een studie in Maastricht toen ze plotseling verdween.
Tanja verdween in de nacht van 31 augustus op 1 september 1993 nadat ze van een ontgroeningsfeestje in het centrum van Maastricht naar haar kamer in Gronsveld fietste. Ze kwam daar nooit aan. Er is vaak naar haar, en haar eveneens vermiste fiets, gezocht. De politie beschouwt haar zaak inmiddels als een 'cold case' en doet sinds 2019 een uiterste poging het op te lossen. Zo werd vorig jaar nog een graf geopend waarin zij mogelijk ook zou liggen.
Een plek die telkens in de onderzoeken terugkomt is de Strabrechtse heide. Tanja zou daar mogelijk begraven liggen. De politie beschouwt de informatie die ze heeft binnengekregen inmiddels als 'zodanig concreet' dat er een zoekactie kon worden gestart.
Ondoenlijk
Daar is vanochtend mee begonnen. De heide is heel uitgestrekt, waardoor het ondoenlijk is het hele gebied uit te kammen. Daarom wordt gezocht op een concrete locatie die uit het onderzoek naar voren is gekomen, maar voor de zekerheid is die wel ruimer genomen.
Het is nog niet bekend hoe lang de zoekactie gaat duren, mogelijk enkele dagen. Mochten er wel stoffelijke resten worden gevonden, dan moet het Nederlands Forensisch Instituut uitsluitsel geven of het hier inderdaad om Tanja gaat. Daar gaat ook tijd overheen.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)vermiste-tanja-groen
Als er geld zat is dan zou je dat zeggen. Je kan ook in heel NL graven.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 18:12 schreef Azula het volgende:
Wat is dat voor gedoe dat ze zo moeilijk doen met opgravingen op plekken. Net als bij Willeke. Daar werd ook zo ontiegelijk moeilijk over gedaan.
Graaf heel de boel daar gewoon om zou je zeggen.
Hopelijk vanavond op TV met infoquote:
quote:
quote:Geen sporen van vermiste Tanja Groen gevonden, zoektocht wordt afgerond
HEEZE-LEENDE - De zoektocht naar de sinds 1993 vermiste Maastrichtse studente Tanja Groen op de Strabrechtse Heide wordt in de loop van woensdagmiddag afgerond. De zoektocht begon dinsdag, maar tot nog toe hebben de onderzoekers van politie en justitie geen sporen van de studente gevonden.
Alleen als er in de loop van woensdagmiddag alsnog sporen worden gevonden van Tanja Groen gaat de zoektocht verder. Anders wordt de afgegraven grond in het bos- en heidegebied teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Donderdag wordt het materieel, zoals de graafmachine die wordt gebruikt bij het afschrapen van de grond, uit de heide weggebracht.
In totaal wordt een gebied van rond de 1000 m2 afgezocht op mogelijke sporen.
https://www.telegraaf.nl/(...)tocht-wordt-afgerond
Idd, 1.000 m² is vrijwel niets in zo'n groot gebied.quote:Op woensdag 16 juni 2021 15:47 schreef Hexagon het volgende:
Sinds wanneer ligt de Strabrechtse heide in Limburg?![]()
Maar 1000 m2. Dat is wel heel specifiek op zo'n enorm gebied. Vraag me dan toch altijd af hoe ze zoiets bepalen.
Hij staat al jaren nabestaanden bij.quote:Op zondag 20 juni 2021 20:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Peter R. heeft weer een manier gevonden om te schnabbelen
Eens, Peter staat me iets te vaak aan de desk bij rtl boulevard maar die komt altijd zijn afspraak bij nabestaanden cold case zaken. Ik hoop dat die zijn eerst zaak ook kan oplossen.quote:
Bestond die al in 1993?quote:Op maandag 21 juni 2021 17:34 schreef Gia het volgende:
Op de strabrechtse heide is ook een natuurbegraafplaats.
Easy om daar een lichaam te begraven. Dįįr kunnen ze niet zomaar gaan graven. Eeuwige grafrust...
Dat weet ik niet. Misschien al in de planning.quote:
Ze hebben de GPS coordinaten van alle graven dus daar kan je op zich prima omheen graven.quote:Op maandag 21 juni 2021 17:34 schreef Gia het volgende:
Op de strabrechtse heide is ook een natuurbegraafplaats.
Easy om daar een lichaam te begraven. Dįįr kunnen ze niet zomaar gaan graven. Eeuwige grafrust...
GPS is best wel onnauwkeurig voor zoiets.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 10:55 schreef BE het volgende:
[..]
Ze hebben de GPS coordinaten van alle graven dus daar kan je op zich prima omheen graven.
Ik weet ook niet hoe ze dat verder doen, maar zo werkt het in principe bij natuurbegraafplaatsen. Bij de meesten mag je dan een houten boomschijf als een soort grafmarkering neerleggen en die mag je soms nog 1 keer vervangen als hij vergaan is en daarna niet meer. Dan heb je dus met de coördinaten de enige mogelijkheid om te weten waar iemand begraven ligt.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 11:01 schreef Tengano het volgende:
[..]
GPS is best wel onnauwkeurig voor zoiets.
Van een doorbraak lijkt mij inderdaad geen sprake.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 10:59 schreef Tengano het volgende:
Die TT mag na bijna 30 jaar ook wel iets minder suggestief.
En dan zo'n uitroepteken ookquote:Op dinsdag 22 juni 2021 11:07 schreef Nober het volgende:
[..]
Van een doorbraak lijkt mij inderdaad geen sprake.
Is cm nauwkeurigheid niet voldoende?quote:Op dinsdag 22 juni 2021 11:01 schreef Tengano het volgende:
[..]
GPS is best wel onnauwkeurig voor zoiets.
Tjah, ik zit in dubio. Ik snap dat de ouders willen weten wat er gebeurt is. Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat ze ooit nog gevonden wordt.quote:Op maandag 21 juni 2021 14:58 schreef TargaFlorio het volgende:
Peter is op vele vlakken een lul maar bij dit soort zaken doet hij prima werk.
Ik ben bang dat Peter toch iets teveel in zichzelf is gaan geloven.quote:Tijdens de bijeenkomst zal De Vries een aantal bijzondere en nieuwe initiatieven toelichten die de oplossing van het verdwijningsmysterie dichterbij moeten brengen.
cm?quote:Op dinsdag 22 juni 2021 11:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is cm nauwkeurigheid niet voldoende?
quote:De nauwkeurigheid varieert, afhankelijk van het gebruikte systeem en de omstandigheden, van enkele tientallen meters tot 1 ą 2 meter.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |