abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:09:07 #1
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074580
quote:
Mora brengt vegetarische frikandel op de markt

Snackfabrikant Mora heeft op de Horecava beurs in Amsterdam een nieuwe snack gepresenteerd: de vegetarische frikandel. De vleesloze variant van de populaire frituursnack werd ontwikkeld in samenwerking met De Vegetarische Slager en ligt binnen drie weken in de Nederlandse frituur.



De vegetarische frikandel komt na eerdere successen zoals de vegetarische bitterbal en de volledig plantaardige kipkorn. De snackfabrikant verkocht op een jaar tijd al meer dan een miljoen vegetarische producten, en blijft het aanbod dan ook uitbreiden.

Het ontwikkelen van de vleesloze frikandel kostte echter tijd, liet Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, anderhalf jaar geleden al weten aan de Nederlandse krant BN DeStem: “Lastig, lastig. We zijn ermee bezig. Hij moet meteen goed zijn, meteen de beste zijn qua smaak en structuur. Het lijkt simpel, maar in die zin is frikandel niet het makkelijkst om vega te maken”.

Die opdracht lijkt alvast gelukt. Op de Horecava beurs in Amsterdam werd de vega-frikandel enthousiast ontvangen. In de vleesloze variant zit soja en de kenmerkende kruiden die ook een gewone frikandel op smaak brengen. In de supermarkt komt een variant die ook je ook in de oven en airfryer kunt bereiden.

Wanneer Belgische snackliefhebbers de vegetarische lekkernij kunnen proeven is nog niet bekend.

https://m.hln.be/geld/con(...)p-de-markt~ad441237/
Hoe kan een frikandel nou vegetarisch zijn, net zoals vegetarische kip geen kip is. Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:10:02 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074594
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:08 schreef MissFluttershyyy het volgende:

[..]

Toch zijn er verbeteringen, en smaken steeds meer vleesvervangers als echt vlees.
Een tijdje terug heb ik een hamburger gegeten in een vegetarisch restaurant, de smaak was niet van echt vlees te onderscheiden. :9
ik vertrouw het gewoon niet, wel een keer geproefd hoor burger en nuggets, vond het niet te vreten
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 17 januari 2020 @ 17:12:23 #3
319979 Fok-it
All is well
pi_191074632
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:10 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik vertrouw het gewoon niet, wel een keer geproefd hoor burger en nuggets, vond het niet te vreten
Je vertrouwt wat niet?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191074662
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:10 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik vertrouw het gewoon niet, wel een keer geproefd hoor burger en nuggets, vond het niet te vreten
Het is inderdaad niet altijd lekker, maar verbeterd dus wel.
pi_191074689
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En maar doorgaan met het spreiden van de ideologie.
Als je de andere maar kan beïnvloeden.
Jij gaat niet in op de punten die ik maak. Waarom doe je dat niet?

Een dieët is geen ideologie. Het enige wat ik jou toewens is dat je inziet dat vlees consumptie slecht is voor dieren. Daarnaast is het slecht voor het milieu en het klimaat. Te veel vlees is ook slecht voor je eigen gezondheid. Dat is geen ideologie om dat in te zien. Ik roep niet dat vlees eten verboden moet worden.

Maar anders stuur je nog een tweede doodsverwensing naar mij en blijf je mijn punten negeren. Dat zijn namelijk de construtieve bijdrages.
pi_191074716
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:09 schreef Tarado het volgende:

[..]

Hoe kan een frikandel nou vegetarisch zijn, net zoals vegetarische kip geen kip is. Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?
Heel simpel, omdat de grootste markt voor dit soort producenten de 'flexitariërs' e.d. zijn. Mensen die af en toe eens geen vlees willen eten, maar wel het 'gemak' van de...nouja, in dit geval dus frikandel.

Er zijn natuurlijk ook wel vega(n)s die het wel eten, en dat is dan omdat ze vlees/dierlijke producten laten staan vanwege andere redenen dan smaak.
Ik ben ook niet gestopt omdat ik spare ribs niet lekker vond - hell, ik vond die dingen heerlijk - maar vanwege de ethische redenen erachter.

Betekent niet dat ik de geur/smaak nog wel eens kan missen. (Ja, dat is meestal de marinade e.d, echt dood dier ruikt heel anders) En dat ik blij ben met vervangers - zeker als je een keer met familie 'makkelijk' wil eten, en dan niet altijd een bord sla naast je friet moet maken, wil je een beetje je maag vullen (omdat de rest van de familie de honger stilt met snacks erbij).

En tsja, vegetarische 'rommel' die op vlees moet lijken.... je kunt je ook afvragen waarom dit bewerkte vlees helemaal niet meer op het dier/vlees lijkt, maar eerder op een komkommer...
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:22:53 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:12 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Je vertrouwt wat niet?
ik koop zelden processed food omdat ik dan niet weet wat er in zit
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:27:45 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:18 schreef soeverein het volgende:

[..]

Jij gaat niet in op de punten die ik maak. Waarom doe je dat niet?

Een dieët is geen ideologie. Het enige wat ik jou toewens is dat je inziet dat vlees consumptie slecht is voor dieren. Daarnaast is het slecht voor het milieu en het klimaat. Te veel vlees is ook slecht voor je eigen gezondheid. Dat is geen ideologie om dat in te zien. Ik roep niet dat vlees eten verboden moet worden.

Maar anders stuur je nog een tweede doodsverwensing naar mij en blijf je mijn punten negeren. Dat zijn namelijk de construtieve bijdrages.
waarom is vlees consumptie slecht voor dieren? Zonder die consumptie waren ze er niet geweest
pi_191074864
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:27 schreef Tarado het volgende:

[..]

waarom is vlees consumptie slecht voor dieren? Zonder die consumptie waren ze er niet geweest
Dit is echt een serieuze vraag?
Enig idee wat er allemaal met de dieren moet gebeuren? Wat er allemaal bij de fok komt kijken - ook qua dwang? Bij het houden van de dieren, en daarmee de beroving van (bewegings)vrijheid? Van gedragsstoornissen? Van verveling? Van kannibalisme onderling? Van ziektes? Je hebt de nieuwsberichten rond de slacht niet meegekregen? (Ook zonder incidenten, maar de 'dagelijkse' gang is stressvol, pijnlijk, en vooral dodelijk. )

Je hebt niet meegekregen dat de veehouderij een van de grootste spelers is als we het hebben over ontbossing en verwoesting van leefgebieden van andere dieren (en mensen)?

Zowel de gedomesticeerde dieren in de veehouderij als de (nog weinige) dieren in het wild zijn echt beter af als die eersten er niet zouden zijn.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:36:07 #10
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074872
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:20 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Heel simpel, omdat de grootste markt voor dit soort producenten de 'flexitariërs' e.d. zijn. Mensen die af en toe eens geen vlees willen eten, maar wel het 'gemak' van de...nouja, in dit geval dus frikandel.

Er zijn natuurlijk ook wel vega(n)s die het wel eten, en dat is dan omdat ze vlees/dierlijke producten laten staan vanwege andere redenen dan smaak.
Ik ben ook niet gestopt omdat ik spare ribs niet lekker vond - hell, ik vond die dingen heerlijk - maar vanwege de ethische redenen erachter.

Betekent niet dat ik de geur/smaak nog wel eens kan missen. (Ja, dat is meestal de marinade e.d, echt dood dier ruikt heel anders) En dat ik blij ben met vervangers - zeker als je een keer met familie 'makkelijk' wil eten, en dan niet altijd een bord sla naast je friet moet maken, wil je een beetje je maag vullen (omdat de rest van de familie de honger stilt met snacks erbij).

En tsja, vegetarische 'rommel' die op vlees moet lijken.... je kunt je ook afvragen waarom dit bewerkte vlees helemaal niet meer op het dier/vlees lijkt, maar eerder op een komkommer...
die tekst was nog van de vorige OP en niet van mij al ben ik het er nog wel gedeeltelijk mee eens ook.

De focus zou veel meer moeten liggen op het goed bereiden van groente, ik kom in restaurants toch hele lekkere inventieve groente gerechten tegen.
pi_191074879
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:27 schreef Tarado het volgende:

[..]

waarom is vlees consumptie slecht voor dieren? Zonder die consumptie waren ze er niet geweest
Niet bestaan is voor dieren beter dan om hun hele leven gevangen te zitten. Koeien zijn 4 a 5 jaar achter elkaar permanent zwanger zodat hun melk door mensen gedronken kan worden. Hun kalfjes worden weggehaald een dag na de geboorte en die zien ze daarna nooit meer. Na 5 jaar als hun melk productie afneemt worden ze geslacht.

In zo'n geval is het beter om niet te bestaan dan om te leven zoals dieren in de bio industrie leven.

Zelfde met varkens, dat zijn intelligente slimme dieren met sociale banden binnen de soort. Zij leven in een hok waar ze nauwelijks kunnen keren, laat staan wroeten in de modder of de grond. Na zo snel mogelijk vet gemest te worden gaan ook zijn naar het slachthuis waar ze horen en ruiken hoe hun soort genoten vergast worden voordat ze zelf aan de beurt zijn.

Ook voor hen geld dat ze beter niet geboren kunnen worden.

Kippen komen uit hun ei en als het een mannetje is worden ze meteen doodgemaakt. Vrouwtjes mogen eerst een paar jaar elke dag een ei leggen (doen ze in het wild niet) om vervolgens als de productie afneemt geslacht te worden. Kippen zijn territoriale dieren die elkaar pikken om weg te jagen. In de bio industrie leven ze enorm dicht op elkaar en pikken ze elkaar constant.

Vlees eten kan niet dier vriendelijk als je het in de supermarkt koopt. Als je zelf een dier houd en dat dier slacht prima. Dat is alleen erg duur en neemt ruimte in beslag. Als iedereen dat doet gaat de vlees consumptie enorm omlaag en het dierenleed ook. Dat zou voor mij de ideale oplossing zijn
pi_191074885
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:36 schreef Tarado het volgende:

[..]

die tekst was nog van de vorige OP en niet van mij al ben ik het er nog wel gedeeltelijk mee eens ook.

De focus zou veel meer moeten liggen op het goed bereiden van groente, ik kom in restaurants toch hele lekkere inventieve groente gerechten tegen.
Oh, sorry :D

Ik ben het met je eens dat de vaak lekkerste gerechten niet gebaseerd zijn op 'vervangers' hoor :Y . Maar soms is het wel makkelijk :P
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:45:02 #13
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191074963
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:36 schreef soeverein het volgende:

[..]

Niet bestaan is voor dieren beter dan om hun hele leven gevangen te zitten. Koeien zijn 4 a 5 jaar achter elkaar permanent zwanger zodat hun melk door mensen gedronken kan worden. Hun kalfjes worden weggehaald een dag na de geboorte en die zien ze daarna nooit meer. Na 5 jaar als hun melk productie afneemt worden ze geslacht.

In zo'n geval is het beter om niet te bestaan dan om te leven zoals dieren in de bio industrie leven.

Zelfde met varkens, dat zijn intelligente slimme dieren met sociale banden binnen de soort. Zij leven in een hok waar ze nauwelijks kunnen keren, laat staan wroeten in de modder of de grond. Na zo snel mogelijk vet gemest te worden gaan ook zijn naar het slachthuis waar ze horen en ruiken hoe hun soort genoten vergast worden voordat ze zelf aan de beurt zijn.

Ook voor hen geld dat ze beter niet geboren kunnen worden.

Kippen komen uit hun ei en als het een mannetje is worden ze meteen doodgemaakt. Vrouwtjes mogen eerst een paar jaar elke dag een ei leggen (doen ze in het wild niet) om vervolgens als de productie afneemt geslacht te worden. Kippen zijn territoriale dieren die elkaar pikken om weg te jagen. In de bio industrie leven ze enorm dicht op elkaar en pikken ze elkaar constant.

Vlees eten kan niet dier vriendelijk als je het in de supermarkt koopt. Als je zelf een dier houd en dat dier slacht prima. Dat is alleen erg duur en neemt ruimte in beslag. Als iedereen dat doet gaat de vlees consumptie enorm omlaag en het dierenleed ook. Dat zou voor mij de ideale oplossing zijn
wow wat een boek maar dat zijn allemaal van die "Disney stories" Jij weet helemaal niet hoe blij een koe is tijdens haar leven mits goed behandeld.
pi_191075011
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:45 schreef Tarado het volgende:

[..]

wow wat een boek maar dat zijn allemaal van die "Disney stories" Jij weet helemaal niet hoe blij een koe is tijdens haar leven mits goed behandeld.
Koeien worden in de bio industrie dus niet goed behandeld. Elke koe die voor melk wordt gebruikt wordt verkracht/kunstmatig geinsemineerd jaar in jaar uit zonder tijd om te herstellen. Als ze niet zwanger is of net geweest is geeft ze namelijk geen melk want een koe is een zoogdier net als wij mensen.

Een koe krijgt geen tijd om lichamelijk van de zwangerschap te herstellen want dan levert ze minder melk op. Ook moet het kalf meteen weg anders drinkt het kalf de melk op en dat kan natuurlijk niet want wij mensen moeten perse de hormonale borstmelk van de koe opdrinken.

Koeien worden niet gezien als levende wezens maar als productie middelen die een bepaald rendament moeten halen
Dat is logisch want een boer is een ondernemer die ook zijn omzet moet draaien.
pi_191075049
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:49 schreef soeverein het volgende:

[..]

Koeien worden in de bio industrie dus niet goed behandeld. Elke koe die voor melk wordt gebruikt wordt verkracht/kunstmatig geinsemineerd jaar in jaar uit zonder tijd om te herstellen. Als ze niet zwanger is of net geweest is geeft ze namelijk geen melk want een koe is een zoogdier net als wij mensen.

Een koe krijgt geen tijd om lichamelijk van de zwangerschap te herstellen want dan levert ze minder melk op. Ook moet het kalf meteen weg anders drinkt het kalf de melk op en dat kan natuurlijk niet want wij mensen moeten perse de hormonale borstmelk van de koe opdrinken.

Koeien worden niet gezien als levende wezens maar als productie middelen die een bepaald rendament moeten halen
Dat is logisch want een boer is een ondernemer die ook zijn omzet moet draaien.
Dit klopt, heb een tijd terug een artikel gelezen over Campina. En bovenstaande beschrijft precies hoe er met koeien om wordt gegaan.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 17:55:13 #16
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191075066
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:49 schreef soeverein het volgende:

[..]

Koeien worden in de bio industrie dus niet goed behandeld. Elke koe die voor melk wordt gebruikt wordt verkracht/kunstmatig geinsemineerd jaar in jaar uit zonder tijd om te herstellen. Als ze niet zwanger is of net geweest is geeft ze namelijk geen melk want een koe is een zoogdier net als wij mensen.

Een koe krijgt geen tijd om lichamelijk van de zwangerschap te herstellen want dan levert ze minder melk op. Ook moet het kalf meteen weg anders drinkt het kalf de melk op en dat kan natuurlijk niet want wij mensen moeten perse de hormonale borstmelk van de koe opdrinken.

Koeien worden niet gezien als levende wezens maar als productie middelen die een bepaald rendament moeten halen
Dat is logisch want een boer is een ondernemer die ook zijn omzet moet draaien.
ik zeg toch mits goed behandeld, jij gooit alles meteen op 1 hoop
pi_191075111
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:55 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik zeg toch mits goed behandeld, jij gooit alles meteen op 1 hoop
Ja dat zeg je. Je vergeet alleen even dat jou mits niet opgaat. Vlees wat jij in de supermarkt koopt is namelijk veels te goedkoop om aan de eis goed behandeld te worden te voldoen. Het maakt namelijk niet heel veel uit of vlees 1 ster of 2 sterren beter leven heeft want de omstandigheden verbeteren maar minimaal.

Kijk voor de grap eens hoe de leef omstandigheden van kippen met 0, 1 of 2 sterren is. Ja de kippen gaan er iets op vooruit maar dat betekent niet dat zij een mooi leven hebben.
pi_191075131
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:55 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik zeg toch mits goed behandeld, jij gooit alles meteen op 1 hoop
Dit is gewoon de dagelijkse gang van zaken, wat nodig is voor een melkveebedrijf om te kunnen produceren.

Dit is geen 'incident'; dit is zoals het inde reguliere als zelfs de biologische houderij gaat.
Kalfjes kunnen niet bij hun moeder blijven als 'wij' hun melk willen drinken. Moederkoeien moeten elk jaar geïnsimineerd worden, willen ze klaveren baren en melk produceren (want een koe geeft geen melk omdat ze een koe is hè, een koe geeft melk omdat ze een moeder is..).

En ja, koeien gaan massaal vroegtijdig naar de slacht. 3,5 lactaties is hier in Nederland gemiddeld. vanaf die leeftijd moeten ze weg doordat ze minder melk produceren, vaak ook veroorzaakt door gezondheidsproblemen.

Melkkoeien zijn topsporters; die verbruiken zoveel energie dat je hun metabolisme kunt vergelijken met iemand die 1-2 marathons per dag loopt....
pi_191075179
Een frikandel is toch afvalvlees, dat zou je prima kunnen vervangen lijkt me. Echt kwaliteitsvlees van de slager is niet zo makkelijk te vervangen.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 18:29:49 #20
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191075488
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:59 schreef soeverein het volgende:

[..]

Ja dat zeg je. Je vergeet alleen even dat jou mits niet opgaat. Vlees wat jij in de supermarkt koopt is namelijk veels te goedkoop om aan de eis goed behandeld te worden te voldoen. Het maakt namelijk niet heel veel uit of vlees 1 ster of 2 sterren beter leven heeft want de omstandigheden verbeteren maar minimaal.

Kijk voor de grap eens hoe de leef omstandigheden van kippen met 0, 1 of 2 sterren is. Ja de kippen gaan er iets op vooruit maar dat betekent niet dat zij een mooi leven hebben.
:) ik koop geen vlees in de supermarkt
pi_191075664
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 18:29 schreef Tarado het volgende:

[..]

:) ik koop geen vlees in de supermarkt
Dat doet er niet toe, its all the same
  vrijdag 17 januari 2020 @ 18:40:54 #22
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191075676
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 18:40 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Dat doet er niet toe, its all the same
dat is zeker niet zo
pi_191075760
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 18:29 schreef Tarado het volgende:

[..]

:) ik koop geen vlees in de supermarkt
Waar haal jij je vlees dan? De slager of de markt? Die halen hun vlees ook gewoon van de boeren dus dat maakt niet uit
pi_191076338
Het eindigt allemaal in het slachthuis, en het gaat altijd gepaard met exploitatie van het individu. Dus in die zin maakt het niet uit of het scharrel, vrije uitloop of bio is; de dieren zelf hebben geen baat bij hun bestaan. Enkel de mens heeft dat.
pi_191076370
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:24 schreef Candaasje het volgende:
Het eindigt allemaal in het slachthuis, en het gaat altijd gepaard met exploitatie van het individu. Dus in die zin maakt het niet uit of het scharrel, vrije uitloop of bio is; de dieren zelf hebben geen baat bij hun bestaan. Enkel de mens heeft dat.
Zo gaat dat in de natuur inderdaad. Dan kan je beargumenteren dat de massa-slacht van dieren geen 'natuur' is. Dat is inderdaad zoals de meeste mensen dat zien. Maar het inzetten van dergelijke technieken is verbonden aan de bevolkingsgroei/welvaartsgroei en de intelligentie van de mens, dus in zekere zin is het wel natuur, onze natuur.
pi_191076433
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:26 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Zo gaat dat in de natuur inderdaad. Dan kan je beargumenteren dat de massa-slacht van dieren geen 'natuur' is. Dat is inderdaad zoals de meeste mensen dat zien. Maar het inzetten van dergelijke technieken is verbonden aan de bevolkingsgroei/welvaartsgroei en de intelligentie van de mens, dus in zekere zin is het wel natuur, onze natuur.
Of het natuur is of niet maakt eigenlijk niet zoveel uit; we hebben het niet meer nodig om gezond te kunnen leven. Tijd dus om onze berenvellen eens verder uit te trekken ;)
pi_191076486
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:30 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Of het natuur is of niet maakt eigenlijk niet zoveel uit; we hebben het niet meer nodig om gezond te kunnen leven. Tijd dus om onze berenvellen eens verder uit te trekken ;)
Je moet je niet vergissen en denken dat de voor jou geldende idealen ook die van een ander zijn. Ik heb geen problemen met de slacht van dieren en zie dat ook niet als iets wat per se weg moet. We exploiteren onze wereld op allerlei wijzen, waarom zou deze ene manier weg moeten enkel omdat het om levende wezens gaat? Een beer vraagt zich dat ook niet af wanneer hij kiest voor vis in plaats van fruit.

En die keuze is niet inherent verbonden aan intelligentie.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 08:51:42 #28
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191083770
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 18:46 schreef soeverein het volgende:

[..]

Waar haal jij je vlees dan? De slager of de markt? Die halen hun vlees ook gewoon van de boeren dus dat maakt niet uit
groothandel, 90% buitenlands vlees, maar het zijn in het buitenland ook boeren natuurlijk al is er wel een verschil in een veeboerenbedrijf in Australië, VS, Brazilië of NL vanwege de ruimte.

maar we dwalen af hier :)
  zaterdag 18 januari 2020 @ 08:52:51 #29
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191083783
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:24 schreef Candaasje het volgende:
Het eindigt allemaal in het slachthuis, en het gaat altijd gepaard met exploitatie van het individu. Dus in die zin maakt het niet uit of het scharrel, vrije uitloop of bio is; de dieren zelf hebben geen baat bij hun bestaan. Enkel de mens heeft dat.
we gaan ook allemaal dood hoor en de kerkhoven liggen vol met onmisbare mensen

[ Bericht 3% gewijzigd door Tarado op 18-01-2020 09:00:13 ]
  zaterdag 18 januari 2020 @ 09:05:51 #30
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191083886
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:30 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Of het natuur is of niet maakt eigenlijk niet zoveel uit; we hebben het niet meer nodig om gezond te kunnen leven. Tijd dus om onze berenvellen eens verder uit te trekken ;)
is toch wat makkelijk gesteld, we zijn natuurlijk met veel teveel mensen op de wereld en er is nog steeds hongersnood, dat we hier wat stappen verder zijn en keuzes kunnen maken geldt voor een groot deel van de wereld niet.
pi_191083967
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:18 schreef soeverein het volgende:

[..]

Jij gaat niet in op de punten die ik maak. Waarom doe je dat niet?

Een dieët is geen ideologie. Het enige wat ik jou toewens is dat je inziet dat vlees consumptie slecht is voor dieren. Daarnaast is het slecht voor het milieu en het klimaat. Te veel vlees is ook slecht voor je eigen gezondheid. Dat is geen ideologie om dat in te zien. Ik roep niet dat vlees eten verboden moet worden.

Maar anders stuur je nog een tweede doodsverwensing naar mij en blijf je mijn punten negeren. Dat zijn namelijk de construtieve bijdrages.
En het beïnvloeden en inpraten gaat maar weer verder. Als een langspeelplaat.
Het is spreiden van je ideogie wat je doet. Constructieve bijdrages allersminst. Ongevraagd een ander proberen te overtuigen van je eigen ding. En je liegt er ook nog over dat het niet zo is. Laf. En mentaal instabiel, want als je er een beetje tegenin gaat wordt je gelijk geïrriteerd.
Symbolisch wel voor een typische vega.

Zoals bij alles van dit soort dingen, stop er mee bij de voordeur. Houd het in je eigen huis. Niemand is geïnteresseerd in jouw levensstijl.

Maar alsof je iedere 10 minuten een vleeseter wil 'checken' ga je gewoon door.

Maar de ander, maar de ander!!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191084019
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:30 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Of het natuur is of niet maakt eigenlijk niet zoveel uit; we hebben het niet meer nodig om gezond te kunnen leven. Tijd dus om onze berenvellen eens verder uit te trekken ;)
Ik vind juist dat we daardoor verder vervreemd raken van de natuur.
Wat komt waar vandaan, hoe zien dingen er uit, welk seizoen welke gewassen.

Alles moet maar beschikbaar zijn wanneer wij dat willen. Dat heeft een gigantische footprint en is hypocriet om wel goed te keuren.
Ik trek liever dat berenvel weer aan. Ga op jacht, stook een vuurtje, laat mn moestuin groeien en ga weer rond de seizoenen leven. Vrienden met de natuur en neem alleen wat ik nodig heb.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191084403
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:33 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Je moet je niet vergissen en denken dat de voor jou geldende idealen ook die van een ander zijn. Ik heb geen problemen met de slacht van dieren en zie dat ook niet als iets wat per se weg moet. We exploiteren onze wereld op allerlei wijzen, waarom zou deze ene manier weg moeten enkel omdat het om levende wezens gaat? Een beer vraagt zich dat ook niet af wanneer hij kiest voor vis in plaats van fruit.

En die keuze is niet inherent verbonden aan intelligentie.
Nouja, weet je, ik heb eigenlijk niet zoveel gevoel bij 'kindslaven' in Bangladesh. (Oprecht dit, niet sarcastisch bedoeld) Ik ken ze niet. En ik zou kunnen zeggen dat ik voor mezelf leef, en wat het dan precies uitmaakt....

Misschien niks. Maar als ik zonder exploitatie kan leven - of in elk geval mínder exploitatie, laten we realistisch blijven- waardoor ander minder lijden, heb ik dan niet ergens een beetje de morele plicht dat te doen?

Dus ik koop geen kleding bij de Primark. (Even stom gechargeerd voorbeeld) Is nu alle exploitatie uit de wereld? absoluut niet. Heeft een of andere God van hogerhand bedacht dat dit wel HET juiste pad is en anders karma mij wel komt straffen ofzo? Ik geloof niet in een god of een doel, dus nee, dat ook niet......

Maar heuj, ik kan prima zonder, ik leef nog steeds vrolijk door, en het scheelt weer een beetje voor een ander.

Een beer heeft die mogelijkheden niet. Een Inuit heeft die mogelijkheden niet. Een bewoner van het oerwoud in de Amazone heeft die mogelijkheden niet. Dus ik neem het diegenen zeker niet 'kwalijk'. Je zal mij ook niet horen roepen dat we leeuwen van het vlees af moeten krijgen.

Maar ík ben rijk, zoals de rest van de mensen met de meest bepalende voetafdruk, en ik heb de mogelijkheden. En ik hoef er nauwelijks mijn luie stoel voor uit.

Intelligentie is niet per se de doorslaggevende en/of enige factor nee; maar onze vindingrijkheid als mens, ons aanpassingsvermogen en het kunnen samenwerken, wél. Dus ik heb geen hekel aan mensen en de technologische vooruitgang; ik omarm het juist zelfs, want ik denk dat we weer wat stappen verder kunnen. En dit geval gaat het dan om stappen die de dieren in de vee-industrie helpen, maar ook de dieren in het wild, (Van habitatverlies tot klimaatverandering) en de hongerlijdende menselijke wereldbevolking kunnen helpen.
pi_191084432
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 08:52 schreef Tarado het volgende:

[..]

we gaan ook allemaal dood hoor en de kerkhoven liggen vol met onmisbare mensen
Euh ja, natuurlijk gaan we allemaal dood. Maar ik hoop toch niet dat daar eerst een leven zonder vrijheid, als product, aan vooraf is gegaan.
pi_191084561
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:05 schreef Tarado het volgende:

[..]

is toch wat makkelijk gesteld, we zijn natuurlijk met veel teveel mensen op de wereld en er is nog steeds hongersnood, dat we hier wat stappen verder zijn en keuzes kunnen maken geldt voor een groot deel van de wereld niet.
Er is genoeg capaciteit ter wereld om 10 miljard mensen te kunnen voeden. Onze distributie van het voedsel (en andere grondstoffen) is zeer oneerlijk verdeeld, want de voederen het eerst op aan onze grote landbouwhuisdieren. (Bestemd voor 'ons' rijken)
Dat is eigenlijk een heel ineffectief systeem, maar door onze welvaart konden we dat zo opzetten. (Wel ten koste van anderen natuurlijk)

Daarom zijn het niet de armste mensen die de grootste problemen veroorzaken. 'Wij' als gelukkige rijke top van de wereldbevolking zorgen voor de grootste vraag naar vlees en andere dierlijke producten. Juist armere bevolkingen hebben vaak een veel plantaardiger dieet dan wij. :)

Deze website is misschien wel interessant; ze promoten plantaardige voeding, maar zijn daar mee begonnen vanuit hun visie om de honger van de mensen te bestrijden: https://awellfedworld.org
pi_191084685
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik vind juist dat we daardoor verder vervreemd raken van de natuur.
Wat komt waar vandaan, hoe zien dingen er uit, welk seizoen welke gewassen.

Alles moet maar beschikbaar zijn wanneer wij dat willen. Dat heeft een gigantische footprint en is hypocriet om wel goed te keuren.
Ik trek liever dat berenvel weer aan. Ga op jacht, stook een vuurtje, laat mn moestuin groeien en ga weer rond de seizoenen leven. Vrienden met de natuur en neem alleen wat ik nodig heb.
Ik keur dat niet goed hè, dat massale, overconsumerende gedrag en de verwachting/eis dat alles altijd maar beschikbaar is.
Absoluut met je eens dat dit juist zeer destructief is. :Y

Met het berenvelletje uittrekken bedoelde ik puur dat we weer wat stappen verder kunnen maken in onze evolutie/beschaving. Zoals we al de gehele geschiedenis doen of proberen te doen. :)

Ik zie liever ook dat we weer wat eenvoudiger gaan leven. Daarvoor hoeven we niet in een grot te gaan wonen, maar gewoon wat eerder tevreden zijn met minder. Maar onze 'eisen' met betrekking wat welvaart en een goed leven zou zijn, liggen inmiddels ver boven absurde, en de afstand van mens tot andere dieren/natuur is gigantisch.

En maar weinig mensen zijn bereid om echt te zien waar al hun goederen precies vandaan komen. Want als je eenmaal doorhebt wat voor spoor van vernietiging je veroorzaakt (niet enkel vlees hè, ik bedoel, een computer aanschaffen knalt je voet ook weer meters dieper en breder die aardkorst in...) dan voelt dat toch vervelend. Moet je je gedrag/verwachtingen aan gaan passen..... heb je opeens zo'n stemmetje in je achterhoofd........ altijd dat klote geweten ook ;)

(EDIT: ik weet het, er zijn uitzonderingen. En die zitten vast op Fok :P . Maar zonder dollen; kijk eens om je heen op een familiefeestje. Hoeveel troep er wordt geconsumeerd, hoeveel nutteloze hebbedingetjes weer gekocht moesten worden, hoeveel Primark-onesies er weer op de bank zitten...... ik word er toch altijd een beetje moedeloos van. )
pi_191084694
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En het beïnvloeden en inpraten gaat maar weer verder. Als een langspeelplaat.
Het is spreiden van je ideogie wat je doet. Constructieve bijdrages allersminst. Ongevraagd een ander proberen te overtuigen van je eigen ding. En je liegt er ook nog over dat het niet zo is. Laf. En mentaal instabiel, want als je er een beetje tegenin gaat wordt je gelijk geïrriteerd.
Symbolisch wel voor een typische vega.

Zoals bij alles van dit soort dingen, stop er mee bij de voordeur. Houd het in je eigen huis. Niemand is geïnteresseerd in jouw levensstijl.

Maar alsof je iedere 10 minuten een vleeseter wil 'checken' ga je gewoon door.

Maar de ander, maar de ander!!!
In elke discussie praat men op elkaar in dus daar hoef je niet zo verwonderd over te doen.

Nogmaals je gaat niet in op de punten die ik eerder heb gemaakt. Ik ga er nu maar even vanuit dat je geen argumenten hebt om daar tegen in te brengen.

Grappig dat je mij verwijt dat ik de levensstijl van anderen niet accepteer. In dit topic komt er heel veel kritiek onder anderen van jou op vlees vervangers. Dat zou namelijk hypocriet zijn volgens jou. Dan heb jij dus kritiek op wat andere mensen eten en hun levensstijl. Mensen die minder vervuilend zijn, minder dierenleed veroorzaken en gezonder bezig zijn.

Ik hoop dat je daar zelf de ironie van inziet. Totdat je ingaat op mijn punten is dit mijn laatste reactie naar jou. Fijne dag nog
  zaterdag 18 januari 2020 @ 11:59:42 #38
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191085553
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Er is genoeg capaciteit ter wereld om 10 miljard mensen te kunnen voeden. Onze distributie van het voedsel (en andere grondstoffen) is zeer oneerlijk verdeeld, want de voederen het eerst op aan onze grote landbouwhuisdieren. (Bestemd voor 'ons' rijken)
Dat is eigenlijk een heel ineffectief systeem, maar door onze welvaart konden we dat zo opzetten. (Wel ten koste van anderen natuurlijk)

Daarom zijn het niet de armste mensen die de grootste problemen veroorzaken. 'Wij' als gelukkige rijke top van de wereldbevolking zorgen voor de grootste vraag naar vlees en andere dierlijke producten. Juist armere bevolkingen hebben vaak een veel plantaardiger dieet dan wij. :)

Deze website is misschien wel interessant; ze promoten plantaardige voeding, maar zijn daar mee begonnen vanuit hun visie om de honger van de mensen te bestrijden: https://awellfedworld.org
een eerlijkere wereld ben ik ook voor maar dat is net zo utopisch als een wereld die alleen maar plantaardig eet
pi_191085625
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 11:59 schreef Tarado het volgende:

[..]

een eerlijkere wereld ben ik ook voor maar dat is net zo utopisch als een wereld die alleen maar plantaardig eet
Uiteraard, ik denk ook niet dat het ooit zal gebeuren. Niet volledig. :) Maar dat betekent niet dat we gewoon maar op de bank moeten gaan zitten, consumeren en schranzend zoals ons 'geleerd' wordt, en moeten denken 'Na mij de zondvloed!'. ;)

Dus ook al zouden we niet met de gehele wereldbevolking plantaardig gaan, dan kunnen we uiteindelijk inderdaad niet 10 miljard mensen voeden, maar misschien wel van die meer dan 800 miljoen mensen met enorme honger, er toch net wel een paar meer een beter leven geven. Voor elk van hen maak je dan al een wereld van verschil.

Het zijn vaak de kleine dingen die het al kunnen doen. :)
pi_191088510
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:32 schreef soeverein het volgende:

[..]

In elke discussie praat men op elkaar in dus daar hoef je niet zo verwonderd over te doen.

Nogmaals je gaat niet in op de punten die ik eerder heb gemaakt. Ik ga er nu maar even vanuit dat je geen argumenten hebt om daar tegen in te brengen.

Grappig dat je mij verwijt dat ik de levensstijl van anderen niet accepteer. In dit topic komt er heel veel kritiek onder anderen van jou op vlees vervangers. Dat zou namelijk hypocriet zijn volgens jou. Dan heb jij dus kritiek op wat andere mensen eten en hun levensstijl. Mensen die minder vervuilend zijn, minder dierenleed veroorzaken en gezonder bezig zijn.

Ik hoop dat je daar zelf de ironie van inziet. Totdat je ingaat op mijn punten is dit mijn laatste reactie naar jou. Fijne dag nog
Ik ga jou niet overtuigen omdat je een vooringenomen dramaqueen bent geworden met een op ideologie lijkende drang tot het willen overhalen van anderen om er bij aan te sluiten. Want dat probeer je met je ongevraagd pushen van de gebeurtenissen waar jij op bent overtuigd geraakt. In iedere post staat wel wat van jouw redenen.

Jij gaat mij niet overtuigen omdat ik dat hele vegashizzle onzin vind en vlees gewoonweg lekker. Dus waarom zou ik op argumenten in gaan? Verspeelde tijd.

Het enige wat ik bij je doe is jou een spiegel voorhouden van je irritante gedrag wat vegatypetjes zo typeert. Krijgen ze een beetje tegengas, wordt er gelijk uit de hoogte en arrogant gereageert met een stellige ideologische overtuiging. Zo hier weer. Je wil gelijk het gesprek niet meer aan gaan.

Tip voor je: neem het mee in je verdere leven en hou je levensstijl voor jezelf, achter jouw voordeur en val er iemand anders niet mee lastig. Ik ga jou ook niet overhalen om vlees te eten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 18 januari 2020 @ 16:41:15 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191088656
Ik heb geen frituur want

Ik

Ben

Geen

Tokkie
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191095885
Frikandel - friet - mayonnaise - jupiler.
pi_191097274
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:04 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nouja, weet je, ik heb eigenlijk niet zoveel gevoel bij 'kindslaven' in Bangladesh. (Oprecht dit, niet sarcastisch bedoeld) Ik ken ze niet. En ik zou kunnen zeggen dat ik voor mezelf leef, en wat het dan precies uitmaakt....

Misschien niks. Maar als ik zonder exploitatie kan leven - of in elk geval mínder exploitatie, laten we realistisch blijven- waardoor ander minder lijden, heb ik dan niet ergens een beetje de morele plicht dat te doen?

Dus ik koop geen kleding bij de Primark. (Even stom gechargeerd voorbeeld) Is nu alle exploitatie uit de wereld? absoluut niet. Heeft een of andere God van hogerhand bedacht dat dit wel HET juiste pad is en anders karma mij wel komt straffen ofzo? Ik geloof niet in een god of een doel, dus nee, dat ook niet......

Maar heuj, ik kan prima zonder, ik leef nog steeds vrolijk door, en het scheelt weer een beetje voor een ander.

Een beer heeft die mogelijkheden niet. Een Inuit heeft die mogelijkheden niet. Een bewoner van het oerwoud in de Amazone heeft die mogelijkheden niet. Dus ik neem het diegenen zeker niet 'kwalijk'. Je zal mij ook niet horen roepen dat we leeuwen van het vlees af moeten krijgen.

Maar ík ben rijk, zoals de rest van de mensen met de meest bepalende voetafdruk, en ik heb de mogelijkheden. En ik hoef er nauwelijks mijn luie stoel voor uit.

Intelligentie is niet per se de doorslaggevende en/of enige factor nee; maar onze vindingrijkheid als mens, ons aanpassingsvermogen en het kunnen samenwerken, wél. Dus ik heb geen hekel aan mensen en de technologische vooruitgang; ik omarm het juist zelfs, want ik denk dat we weer wat stappen verder kunnen. En dit geval gaat het dan om stappen die de dieren in de vee-industrie helpen, maar ook de dieren in het wild, (Van habitatverlies tot klimaatverandering) en de hongerlijdende menselijke wereldbevolking kunnen helpen.
Mijn complimenten voor hoe jij je in deze discussie verwoord.
pi_191097567
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:09 schreef Tarado het volgende:
Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?
Omdat mensen de vleesindustrie niet willen steunen wil niet zeggen dat ze bepaalde smaken waarmee ze zijn opgegroeid niet meer lekker vinden.
pi_191097598
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 17:27 schreef Tarado het volgende:

[..]

waarom is vlees consumptie slecht voor dieren? Zonder die consumptie waren ze er niet geweest
Is het ethisch om een paar kinderen op de wereld te zetten puur om ze hierna te kunnen misbruiken? Ik bedoel... anders hadden ze helemaal niet geleefd.
  zondag 19 januari 2020 @ 09:49:59 #46
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191097604
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:46 schreef Intint het volgende:

[..]

Omdat mensen de vleesindustrie niet willen steunen wil niet zeggen dat ze bepaalde smaken waarmee ze zijn opgegroeid niet meer lekker vinden.
als je opgegroeid bent met frikandellen en kip nuggets ben je wel een tokkie
pi_191097634
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 09:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En het beïnvloeden en inpraten gaat maar weer verder. Als een langspeelplaat.
Het is spreiden van je ideogie wat je doet. Constructieve bijdrages allersminst. Ongevraagd een ander proberen te overtuigen van je eigen ding. En je liegt er ook nog over dat het niet zo is. Laf. En mentaal instabiel, want als je er een beetje tegenin gaat wordt je gelijk geïrriteerd.
Symbolisch wel voor een typische vega.

Zoals bij alles van dit soort dingen, stop er mee bij de voordeur. Houd het in je eigen huis. Niemand is geïnteresseerd in jouw levensstijl.

Maar alsof je iedere 10 minuten een vleeseter wil 'checken' ga je gewoon door.

Maar de ander, maar de ander!!!
Hij legt je gewoon de situatie uit en jij bent de gene die het labeltje 'typische vega' plakt en dan zeg jij iets over consgtructieve bijdrages...
pi_191097637
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:49 schreef Tarado het volgende:

[..]

als je opgegroeid bent met frikandellen en kip nuggets ben je wel een tokkie
Sterk argument
  zondag 19 januari 2020 @ 09:59:35 #49
131800 Tarado
capô de fusca
pi_191097703
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:49 schreef Intint het volgende:

[..]

Is het ethisch om een paar kinderen op de wereld te zetten puur om ze hierna te kunnen misbruiken? Ik bedoel... anders hadden ze helemaal niet geleefd.
sterk argument
pi_191097722
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:52 schreef Intint het volgende:

[..]

Hij legt je gewoon de situatie uit en jij bent de gene die het labeltje 'typische vega' plakt en dan zeg jij iets over consgtructieve bijdrages...
🥰
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')