dat is inderdaad helaas zo, daarom ben ik ook voor volledige scheiding staat en kerk en voor alleen openbaar onderwijsquote:Op woensdag 15 januari 2020 10:03 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Wat mij betreft ook. Maar ik ben het dus niet met je eens dat christenen zich houden aan het 'leven, laten leven principe' Wat sowieso voor weinig religieuze stromingen op lijkt te gaan.
Ergens lijkt het ingebakken in religie om anderen jouw normen en waarden op te dringen. Logisch ook, als je het vanuit de religieuzen bekijkt. Hun (religieuze) waarheid is de enige waarheid, en waarom zou je anderen niet de waarheid mogen opdringen?
Dat zou mijns inziens top zijn. Al ben ik al redelijk tevreden met de huidige stand van zaken. Religie heeft in Nederland geen doorslaggevende rol van betekenis (meer).quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is inderdaad helaas zo, daarom ben ik ook voor volledige scheiding staat en kerk en voor alleen openbaar onderwijs
Dat ondersteunt de wetenschap juist wel. Er zijn talloze antropologische onderzoeken gedaan naar de rol van man en vrouw in verschillende culturen en ook naar de andere genders is volop onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld het "derde geslacht" in India (mannen die als vrouw leven), de "dansjongens" uit Pakistan en omgeving (jonge jongens die als meisjes seksueel misbruikt worden), de Zuid-Afrikaanse weduwen (die als man zijn gaan leven na de dood van hun man), de gezworen maagden van de Balkan (vrouwen die als man leven vanuit religieuze overwegingen), de rol van de vrouw in de Noord-Afrikaanse culturen (die wezenlijk anders is dan bij ons), de rol van de broer van de moeder of homoseksuele verwanten als reserve-vader, het ontbreken van vaders (bij de opvoeding) in sommige culturen, etc. Er zijn zoveel voorbeelden van dat je biologische geslacht niet bepalend is voor hoe je je in de maatschappij "hoort" te gedragen, en de wetenschap heeft juist dat gender genoemd om het verschil met (biologisch) geslacht te maken.quote:Op woensdag 15 januari 2020 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je weet dat de wetenschap dit wensdenken niet onderschrijft?
Ja, jij bent nu enorm stellig en ik kan die stelligheid bepaald niet onderschrijven.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:15 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Er is nog veel onderzoek te doen. Dat klopt. Maar dat maakt gedaan onderzoek niet onjuist.
Als je de nuances wil begrijpen, zul je alle studies moeten doornemen.
Wat we op basis van hetgeen is onderzocht wel al kunnen zeggen is dat biologische factoren oorzaak zijn voor transseksualiteit. De vraag is, in welke mate precies.
Maar eenieder die het heeft over 'gevoel' 'geen biologische oorzaak' of 'enkel psychische stoornis' zit er gewoonweg naast.
Wat achteraf overduidelijk was. Daarvoor hoorde je niemand erover.quote:Op woensdag 15 januari 2020 09:58 schreef Tailless het volgende:
[..]
Die YouTuber komt met een feit wat overduidelijk zichtbaar was.
Ik dacht echt dat het voor iedereen al duidelijk was.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat achteraf overduidelijk was. Daarvoor hoorde je niemand erover.
Ik denk dat je geen serieuze hersenonderzoeker zult kunnen vinden die niet van mening is dat transseksualiteit voor een deel een biologische basis heeft. Wel zijn er onderzoekers die van mening zijn dat de genderdysforie van een grote groep louter psychisch is.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, jij bent nu enorm stellig en ik kan die stelligheid bepaald niet onderschrijven.
Het heeft niks te maken met "echt in het verkeerde lichaam geboren te zijn". Hoe wil je dat aantonen?quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:03 schreef Tailless het volgende:
[..]
Niet zo raar aangezien het biologisch een man is.
In al deze discussies is er nooit aangetoond dat een transgender echt in het verkeerde lichaam ziet. Alleen dat ze het denken.
De lichamelijke veranderingen van een man vinden plaats tijdens en na de puberteit, de periode waarin een jongen zich ontwikkelt tot een volwassen man. In de puberteit ontwikkelen zich de volgende secundaire geslachtskenmerken:quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met "echt in het verkeerde lichaam geboren te zijn". Hoe wil je dat aantonen?
Het gaat om mensen met grote psychische klachten doordat ze genderdysforie hebben. De oplossing die de psychiatrie daarvoor heeft bedacht is, als al het andere niet helpt, het lichaam zoveel mogelijk in overeenstemming brengen met hoe degene zichzelf ziet. Dat mede in de hoop dat anderen dat ook zien, zodat het leven voor deze zieke mensen dragelijker wordt.
Genderdysforie is een moeilijk woord en "transseksueel" vond men een raar woord (en het klopt ook niet), vandaar de omschrijving "het gevoel hebben in het verkeerde lichaam te zijn geboren".
Kortom: je hebt weer eens geen idee waar je het over hebt en dat je zieke mensen nog een trap na geeft zodat ze in geestelijke nood blijven is geen voorbeeld van fatsoen of überhaupt menselijkheid.
Dat is wel een tegenstrijdigheid in het debat inderdaad. Maar geloof jij in een absolute morele waarheid?quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens gingen de rechtsen onder leiding van eerst Bolkestein en later Fortuyn juist schuimbekkend tekeer tegen die linkse cultuurrelativisten die de universeel geldige morele waarheid ontkennen. "Relativity applies to physics, not ethics" was toen een door rechts veel gebezigde (overigens van de linkse Albert Einstein geleende) kreet. Paul Cliteur schreef er nog een boek over: Moreel Esperanto.
Het klopt inderdaad dat links meer gelooft in een absolute waarheid en dat rechts meer van de Nietzschiaanse waarheid is (meest persisterende leugen) maar zeg maar 'nieuw-rechts' eigende zich de morele claim op de waarheid toe.
Ik hoor geen steekhoudende argumenten van het tegenkamp. Het beste dat ze voort kunnen brengen is "die mensen zijn geestelijk niet in orde, stuur ze naar de psychiater." Terwijl het juist de psychiatrie is die de mensen (na uitgebreide behandeling) doorverwijst naar de chirurg.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:06 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dat de manier van verwoorden wat lomp is daar ga ik in mee. Maar ik heb nou ook niet heel erg het idee dat jij openstaat voor argumenten van het tegenkamp.
Omdat je ook nogal selectief leest?quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik hoor geen steekhoudende argumenten van het tegenkamp. Het beste dat ze voort kunnen brengen is "die mensen zijn geestelijk niet in orde, stuur ze naar de psychiater." Terwijl het juist de psychiatrie is die de mensen (na uitgebreide behandeling) doorverwijst naar de chirurg.
Ik ervaar zelf eerder dat ik word getriggerd door een persoon. Dat je heteroseksueel bent wil immers ook niet zeggen dat je geil wordt van alle vrouwen (steekwoord: kortpittig, viesdik). Zo zal lang niet iedere man warm lopen voor een biologische vrouw met een enigszins mannelijk uiterlijk. Andersom kun je dus best warm lopen voor iemand die er als een mooie vrouw uitziet. Als het verder een leuke persoon is, en nog steeds opwindend, zie ik het feit dat het een man was niet per se als een bezwaar voor seks.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alsof het vreemd is voor iemand die heteroseksueel is om geen seks te willen hebben met iemand van hetzelfde geslacht.
Je hoeft een mtf transgender niet als volledig vrouw te zien, belangrijk is dat je haar niet als volledig man ziet. De punten die er toe doen bij "niet volledig vrouw zijn", zijn hoofdzakelijk biologisch, zoals chromosomen, en spelen in het dagelijks leven geen enkele rol, dus waarom zou je zo iemand in het dagelijks leven níet als vrouw behandelen?quote:En hoe jij daar ook een draai aan wil geven: het is net zo valide om een transgender niet als volledig vrouw te zien, als een transgender wel als volledig vrouw te zien (even uitgaande van man -> vrouw). En die perceptie is waar het om draait.
Zo moeilijk is dat niet en dat is ook niet homofoob.
Nee, omdat ze in al die discussies niet gegeven worden. Jij weet ze ook niet te noemen.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:33 schreef Tailless het volgende:
[..]
Omdat je ook nogal selectief leest?
Je maakt hier de denkfout van ‘ik vind het geen probleem, dus is het geen probleem’.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ervaar zelf eerder dat ik word getriggerd door een persoon. Dat je heteroseksueel bent wil immers ook niet zeggen dat je geil wordt van alle vrouwen (steekwoord: kortpittig, viesdik). Zo zal lang niet iedere man warm lopen voor een biologische vrouw met een enigszins mannelijk uiterlijk. Andersom kun je dus best warm lopen voor iemand die er als een mooie vrouw uitziet. Als het verder een leuke persoon is, en nog steeds opwindend, zie ik het feit dat het een man was niet per se als een bezwaar voor seks.
[..]
Je hoeft een mtf transgender niet als volledig vrouw te zien, belangrijk is dat je haar niet als volledig man ziet. De punten die er toe doen bij "niet volledig vrouw zijn", zijn hoofdzakelijk biologisch, zoals chromosomen, en spelen in het dagelijks leven geen enkele rol, dus waarom zou je zo iemand in het dagelijks leven níet als vrouw behandelen?
Ik dacht dat dat onderzoek enigszins achterhaald was, of tenminste dat dit niet de enige oorzaak van transseksualiteit is.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:08 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Heb al een paar keer in dit topic gepost dat transseksualiteit voor zover we weten in doorslaggevende mate biologisch is bepaald. Check voor een overzicht https://en.m.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexuality
The available research indicates that the brain structure of androphilic trans women with early-onset gender dysphoria is similar to the brain structure of cisgender women's and unlike cisgender men's.[2] It also reports that both androphilic trans women and trans women with late-onset gender dysphoria and who are gynephilic have different brain phenotypes, and that gynephilic trans women differ from both cisgender male and female controls in non-dimorphic brain areas.[2] Cortical thickness, which is generally thicker in cisgender women's brains than in cisgender men's brains, may also be thicker in trans women's brains, but is present in a different location to cisgender women's brains
Twin studies suggest that there are likely genetic causes of transsexuality, although the precise genes involved are not fully understood
Male-to-female transsexuals were more likely than cisgender males to have a longer version of a receptor gene (longer repetitions of the gene) for the sex hormone androgen or testosterone, which reduced its effectiveness at binding testosterone.[5] The androgen receptor (NR3C4) is activated by the binding of testosterone or dihydrotestosterone, where it plays a critical role in the forming of primary and secondary male sex characteristics. The research suggests reduced androgen and androgen signaling contributes to the female gender identity of male-to-female transsexuals. The authors say that a decrease in testosterone levels in the brain during development might prevent complete masculinization of the brain in male-to-female transsexuals and thereby cause a more feminized brain and a female gender identity.
Eenieder die het dus heeft over psychische (stoornis) of 'gevoel' heeft het niet helemaal begrepen. Gevoel kan immers prima een biologische oorzaak hebben.
Daarom schrijf ik "ik".quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je maakt hier de denkfout van ‘ik vind het geen probleem, dus is het geen probleem’.
Niet iedereen denkt daar hetzelfde over en dat is prima.
1. Psychologie is een abstract speelveld, geen exacte wetenschap. Veel psychologisch onderzoek levert bij toetsing geen bevestiging van de oorspronkelijke conclusies op. Dat maakt dit soort zaken ook zo ontzettend lastig. Mensen proberen stoornissen vaak in een mal te stoppen maar vaak blijken hier veel haken en hogen aan te zitten.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik hoor geen steekhoudende argumenten van het tegenkamp. Het beste dat ze voort kunnen brengen is "die mensen zijn geestelijk niet in orde, stuur ze naar de psychiater." Terwijl het juist de psychiatrie is die de mensen (na uitgebreide behandeling) doorverwijst naar de chirurg.
Mijn stelligheid zit hem alleen in weerwoord tegen stellingen als 'het is een gevoel, geen biologie en biologie is een feit' waarmee iedere biologische oorzaak van transseksualiteit wordt ontkend.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, jij bent nu enorm stellig en ik kan die stelligheid bepaald niet onderschrijven.
Ik denk dat de grootste ergernis over 'genderpropaganda' ook komt van die figuren die er een sport van hebben gemaakt om altijd in de slachtofferrol te kruipen en zich als nonbinary, queer, agender of wat dan ook gaan aanduiden, zodat ze zich vandaag vrouw kunnen voelen, morgen een man en overmorgen een kameel. Dan is op een gegeven moment ook het einde zoek... want je gaat niet even opzoeken hoe iemand aangesproken wil worden... "Het is maandag op een oneven week, dus het is vandaag 'zij', jij vuile transfoob"...quote:Op dinsdag 14 januari 2020 21:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daarnaast, die stoere figuurtjes die aldoor 'man, hij, hem' benadrukken hebben wel degelijk de intentie om af te wijzen en te beledigen. Waarom? Geen idee. Het zijn net (conservatieve) moslims jegens homofilie. Alleen zijn deze jongetjes te schijnheilig om daar eerlijk voor uit te komen. Verstoppen achter zogenaamde 'vrijheid van meningsuiting' en westerse beschaafdheid, maar net zo bekrompen zijn in hun denken als de gemiddelde neo-nazi.
Is het zo moeilijk om te zeggen, het boeit mij niet, man, vrouw, transgender, en als zij aangesproken wil worden als een 'haar', dan doe ik dat uit fatsoen en compassie?
Het gaat daarbij over gemiddelden. Er zijn zat mannen die kleiner zijn dan vrouwen. Er zijn vrouwen met van nature gezichtsbeharing of borsthaar. Er zijn mannen die borsten ontwikkelen. Daarom is het op basis van die kenmerken op het oog onmogelijk met 100% zekerheid te bepalen of iemand man of vrouw is.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:29 schreef Tailless het volgende:
[..]
De lichamelijke veranderingen van een man vinden plaats tijdens en na de puberteit, de periode waarin een jongen zich ontwikkelt tot een volwassen man. In de puberteit ontwikkelen zich de volgende secundaire geslachtskenmerken:
Prominentere adamsappel en diepere stem
Verhoogde spierontwikkeling
Bredere schouders en borst
Grotere handen en voeten dan vrouwen
Stevigere huid
Vet hoopt zich op rond de buik en taille
Meer lichaamshaar
Ruitvormige pubisbeharing
Buik- en borsthaar
Beenhaar
Okselhaar
Gezichtshaar
Grotere lichaamslengte dan vrouwen
het weghalen van een piemel maakt je geen vrouw.
Maar toch zit hier iets vreemds. Want dat transseksualiteit (ook) een biologische oorzaak heeft staat vast. Alhoewel we dat dus niet van buitenaf kunnen zien.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:45 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
1. Psychologie is een abstract speelveld, geen exacte wetenschap. Veel psychologisch onderzoek levert bij toetsing geen bevestiging van de oorspronkelijke conclusies op. Dat maakt dit soort zaken ook zo ontzettend lastig. Mensen proberen stoornissen vaak in een mal te stoppen maar vaak blijken hier veel haken en hogen aan te zitten.
2. Fysieke gesteldheid is in de meeste gevallen een stuk exacter te bepalen. Als mensen hun meningen daar op baseren vind ik dat niet onlogisch.
Het ligt er dus maar aan waar jij de meeste waarde aan hecht.
Door dit soort lachwekkende Godwins te gebruiken en de meest onzinnige vergelijkingen te trekken kom je natuurlijk ook helemaal nergens. Maar dat begrijp je hoop ik.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 21:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daarnaast, die stoere figuurtjes die aldoor 'man, hij, hem' benadrukken hebben wel degelijk de intentie om af te wijzen en te beledigen. Waarom? Geen idee. Het zijn net (conservatieve) moslims jegens homofilie. Alleen zijn deze jongetjes te schijnheilig om daar eerlijk voor uit te komen. Verstoppen achter zogenaamde 'vrijheid van meningsuiting' en westerse beschaafdheid, maar net zo bekrompen zijn in hun denken als de gemiddelde neo-nazi.
Is het zo moeilijk om te zeggen, het boeit mij niet, man, vrouw, transgender, en als zij aangesproken wil worden als een 'haar', dan doe ik dat uit fatsoen en compassie?
De meeste mensen die haar niet accepteren als vrouw (ik zal haar niet als man bestempelen) zien haar als omgebouwde man. En dat mag.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:54 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Maar toch zit hier iets vreemds. Want dat transseksualiteit (ook) een biologische oorzaak heeft staat vast. Alhoewel we dat dus niet van buitenaf kunnen zien.
Tegelijkertijd is de fysieke gesteldheid van Nikki nu prima vast te stellen (ze ziet eruit als een vrouw). Toch, in afwijking van de fysieke gesteldheid, wordt ze hier door sommige users als man aangeduid.
Met andere woorden. Voor die groep is de fysieke gesteldheid op dit moment niet van belang. Maar ze baseren zich op niet zichtbare genetische eigenschappen, terwijl diezelfde eigenschappen mede oorzaak zijn van transseksualiteit. Dit laatste wordt dan weer ontkend door het onder psychische oorzaak te gooien.
Het is een paradox die niet recht te breien is.
onzin natuurlijk je ziet toch dat het een man is? Nu is het er voor uitgekomen en kan je dus man zeggen.quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:54 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Maar toch zit hier iets vreemds. Want dat transseksualiteit (ook) een biologische oorzaak heeft staat vast. Alhoewel we dat dus niet van buitenaf kunnen zien.
Tegelijkertijd is de fysieke gesteldheid van Nikki nu prima vast te stellen (ze ziet eruit als een vrouw). Toch, in afwijking van de fysieke gesteldheid, wordt ze hier door sommige users als man aangeduid.
Met andere woorden. Voor die groep is de fysieke gesteldheid op dit moment niet van belang. Maar ze baseren zich op niet zichtbare genetische eigenschappen, terwijl diezelfde eigenschappen mede oorzaak zijn van transseksualiteit. Dit laatste wordt dan weer ontkend door het onder psychische oorzaak te gooien.
Het is een paradox die niet recht te breien is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |