In de toekomst is er mogelijk niet meer genoeg geld om alles te bekostigen, hoe gaan we daar mee om?quote:Kabinet stevent af op een tekort van 16 miljard euro
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
16 min geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - Met het huidige overheidsbeleid stevent Nederland af op een tekort van 16 miljard euro in 2025.
Als er niet ingegrepen wordt, kunnen mensen in de toekomst niet meer zo profiteren van overheidsvoorzieningen zoals dat nu kan.
Hogere belastingen is de beste optie.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:26 schreef Jantje2k het volgende:
In de toekomst is er mogelijk niet meer genoeg geld om alles te bekostigen, hoe gaan we daar mee om?
quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:30 schreef Jantje2k het volgende:
@:capricia of @:trein2000 ik zie dat dit topic gereekst moet worden, dat had ik blijkbaar niet gedaan
Gedeeltelijk wel. Ze zijn gelukkig bezig aan een vereenvoudiging van het huidige belastingstelsel. Ik denk dat er nog wel wat geld is te halen bij een goede vereenvoudiing en dus ook automatisering, maar dat is een project op langere termijn.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hogere belastingen is de beste optie.
ah oke, duidelijkquote:Op woensdag 8 januari 2020 15:36 schreef trein2000 het volgende:
Kun je ook niet volgens mij. Is nu iig geregeld.
[..]
Het idee van een AOW is ooit bedacht om oudjes na de Tweede Wereldoorlog het niet zo breed hadden.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:26 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: "Wil jij graag blijven werken tot je dood?" Of toch liever niet?
Of zeg je dit nu vooral omdat die "boomers" alles verpest hebben en dat zij nu de gevolgen ook maar eens moeten voelen? Het klopt inderdaad dat we qua vergrijzing enkele uitdagingen zullen krijgen. Maar de hele AOW afschaffen gaat veel te ver en is (zoals het er nu naar uit ziet) niet nodig.
Bovendien komen er grote problemen als er op dit moment de AOW wordt afgeschaft, omdat de meeste mensen op dat moment niet genoeg geld meer zullen hebben om normaal te kunnen blijven leven. Dan kun je zeggen dat ze moeten blijven werken, maar ik vind dat nou niet echt van realisme getuigen.
Ja want dat gaat echt werken.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hogere belastingen is de beste optie.
Maar ouderen hebben het nu nog steeds niet breed. Sommigen wel, maar heel veel ook niet.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:37 schreef Pandacem het volgende:
[..]
Het idee van een AOW is ooit bedacht om oudjes na de Tweede Wereldoorlog het niet zo breed hadden.
Jij zegt dat het niet nodig is. Ik van wel. De hebben starters die tot hun 30ste bij hun ouders blijven wonen, geen kinderen of partner kunnen vinden of ermee samenwonen. Hoogste percentage dakloosheid ooit. Zover dit kabinet niet met cijfertjes heeft geknoeid zoals bij de Politie en het aantal hoger ligt.
Starters kunnen geen huis kopen, een hypotheek is al ongelofelijk duur, de meeste hebben een studieschuld van een halve ton en dan heb je al een marginale belastingdruk van 33%.
Je kan beter in een sociaal huurhuis in de bijstand gaan zitten. Dan jezelf de pleuris werken in de hoop dat je ergens mag wonen en een toekomst mag hebben of wat geld overhouden.
Die betalen nu geen belasting of zo?quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:38 schreef Pandacem het volgende:
Belasting voor de rijken is altijd al een utopie geweest.
Ze verdienen zo veel dat ze inderdaad veel minder belasting betalen dan ze zouden moeten.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die betalen nu geen belasting of zo?
Hij zal waarschijnlijk bedoelen dat er teveel constructies worden opgetuigd waarmee bedrijven (en ook rijken) minder belasting betalen (in procenten) dan iemand die minder verdient.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die betalen nu geen belasting of zo?
Onzin.quote:Op woensdag 8 januari 2020 15:42 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Maar ouderen hebben het nu nog steeds niet breed. Sommigen wel, maar heel veel ook niet.
En dat we nu problemen hebben komt niet per se vanwege geld tekort, maar voornamelijk vanwege een kunstmatige schaarste op onder andere de woningmarkt, die voorkomen had kunnen worden door eerdere en betere maatregelen vanuit de regering.
En inderdaad, tot nu toe is belasting op rijken niet aan de orde geweest. Maar ik hoop dat wel ooit mee te gaan maken inderdaad. AOW is nodig, zowel voor de ouderen nu, als voor de toekomstige ouderen, want ook die gaan niet genoeg kunnen sparen.
Kijk maar naar bijvoorbeeld de huidige generatie, stel dat je met je 75e stopt met werken en je hebt dan nog 10 jaar te gaan, en dat is goed mogelijk. Als je heel zuinig leeft en een afbetaald huis hebt, zou je met 15.000 euro netto, net aan rond moeten komen. Dan zou je dus 150.000 nodig moeten hebben, en dan heb ik heel erg zuinig gerekend.
De meeste mensen hebben dat geld niet. En ik hoop niet dat je werkelijk van mening bent dat iedereen indien nodig met z'n negentigste nog door moet werken, omdat diegene anders gewoon geen eten meer heeft.
Wat moet ik in het linkje zien, wat moet ik daar uit op maken?quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:04 schreef Pandacem het volgende:
[..]
Onzin.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-van-gepensioneerden
Al met al kan er genoeg gesneden worden in de aow. Zeker als je een vermogensgrens gaat invoeren. Als centrumlinks slim is verkopen ze dat in 2021 met het verlagen van de vermogensbelasting.
Maar dit zijn allemaal rookgordijnen.quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:00 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Hij zal waarschijnlijk bedoelen dat er teveel constructies worden opgetuigd waarmee bedrijven (en ook rijken) minder belasting betalen (in procenten) dan iemand die minder verdient.
Ik snap wel dat dat oneerlijk wordt gevonden natuurlijk. We hebben een progressief belastingstelsel, dus dan voelt het raar dat als je er genoeg geld voor over hebt, je minder betaalt.
Maar het is aan de andere kant weer heel lastig te voorkomen, want je kunt niet alle wegen dichtbouwen. Ze kunnen het geld altijd ergens anders parkeren, een bedrijfje oprichten op een eiland ofzo, enzovoort
Ik denk wel dat het kan: de AOW inkomensafhankelijk maken. Het is onzin dat iemand met een pensioen van boven een bepaald bedrag per maand ook nog een uitkering van de overheid krijgt. Ik heb nooit goed gesnapt waarom een basisinkomen voor mensen onder de pensioenleeftijd onbespreekbaar is en voor mensen boven de pensioenleeftijd plots heel normaal.quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:06 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ik heb het zelf in een andere post ook over een vermogensgrens. Iets wat me overigens meer rechts, dan links lijkt. Maar ik zie zo gauw niet dat we keihard kunnen snijden in de AOW.
Omdat iedereen zijn werkende leven afdraagt voor die AOW premie misschien?quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het kan: de AOW inkomensafhankelijk maken. Het is onzin dat iemand met een pensioen van boven een bepaald bedrag per maand ook nog een uitkering van de overheid krijgt. Ik heb nooit goed gesnapt waarom een basisinkomen voor mensen onder de pensioenleeftijd onbespreekbaar is en voor mensen boven de pensioenleeftijd plots heel normaal.
Dat niet alleen: de hoogte van het pensioen waarvoor gereserveerd wordt is afgestemd op het feit dat daar ook AOW bij komt.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
Omdat iedereen zijn werkende leven afdraagt voor die AOW premie misschien?
Iedereen draagt ook WW-premie af, dus dat is een argument voor de WW als basisinkomen.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
WW is dan ook een werknemersverzekering, en verzekeringen heb je voor uitzonderlijke situaties.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen draagt ook WW-premie af, dus dat is een argument voor de WW als basisinkomen.
Ja, daar ben ik ook bang voor inderdaad. Maar ik denk wel dat dat één van de weinige manieren is om er voor te zorgen dat AOW betaalbaar blijft.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het kan: de AOW inkomensafhankelijk maken. Het is onzin dat iemand met een pensioen van boven een bepaald bedrag per maand ook nog een uitkering van de overheid krijgt. Ik heb nooit goed gesnapt waarom een basisinkomen voor mensen onder de pensioenleeftijd onbespreekbaar is en voor mensen boven de pensioenleeftijd plots heel normaal.
Ik denk ook dat het met het komende vergrijzingsprobleem zal moeten, maar omdat straks een enorm percentage van de stemmers gepensioneerd is zal geen partij het durven voorstellen.
Dat is wel waar, maar daar is ook sprake van een omslagstelsel. Dus je betaalt in principe voor de mensen die op dat moment AOW krijgen, in tegenstelling tot pensioen wat ook echt gespaard wordt.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar eigenlijk zou er niks op tegen zijn de AOW ook als verzekering te zien. Had alleen eigenlijk bij invoering moeten gebeuren, nu zit je idd met allerlei mensen die anders 'te weinig' pensioen hebben gespaard. Al kan het nog steeds wel als je de inkomensafhankelijke grens vrij hoog legt.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
WW is dan ook een werknemersverzekering, en verzekeringen heb je voor uitzonderlijke situaties.
Precies. De grens kan prima op 2000 netto worden gelegd ofzo. Dat zou ik al een net bedrag vinden. En een vermogen van 4 of 5 ton ofzo. Dan heb je nog steeds genoeg om te leven, alleen erven je kinderen wat minder.quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar eigenlijk zou er niks op tegen zijn de AOW ook als verzekering te zien. Had alleen eigenlijk bij invoering moeten gebeuren, nu zit je idd met allerlei mensen die anders 'te weinig' pensioen hebben gespaard. Al kan het nog steeds wel als je de inkomensafhankelijke grens vrij hoog legt.
Dat is nog optimistisch: we waren op weg naar 1 AOWer op 2 werkenden: https://prefin.nl/aowquote:Op donderdag 9 januari 2020 08:39 schreef Jantje2k het volgende:
Mensen die tegen een inkomensafhankelijk AOW zijn: Wat als er straks nog maar 3 werkenden op 1 gepensioneerde is.
Nogmaals, de duurzame oplossing is om het (lage) aantal gezonde levensjaren omhoog te krijgen zodat de pensioenleeftijd verantwoord omhoog kan.quote:Op donderdag 9 januari 2020 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is nog optimistisch: we waren op weg naar 1 AOWer op 2 werkenden: https://prefin.nl/aow
De ingevoerde verhoging van de aow leeftijd heeft dat iets gedempt naar waarschijnlijk zo'n 2,5.
https://www.rd.nl/vandaag(...)ten-aow-op-1.1557532
twitter:rubenivangaalen twitterde op donderdag 09-01-2020 om 09:23:58Hoe hoger gemiddelde opleidingsniveau in een land, des te hoger is aandeel dat met partner woont.▶️ Gezins-, relatiestabiliteit is nu, itt roerige 70-er jaren, onder hoogopgeleiden relatief veel groter.▶️ Hoger opgeleide ouderen leven langer (samen). https://t.co/2w46oijY25 https://t.co/B3S8oma4qC reageer retweet
Volgens mij is het idee van de pensioenen dat het een spaarstelsel is, maar in de praktijk is het hetzelfde als de AOW om het geld te laten bewegen?quote:Op donderdag 9 januari 2020 08:36 schreef Jantje2k het volgende:
Dat is wel waar, maar daar is ook sprake van een omslagstelsel. Dus je betaalt in principe voor de mensen die op dat moment AOW krijgen, in tegenstelling tot pensioen wat ook echt gespaard wordt.
Ik kan het even niet zo gauw vinden, maar ik denk dat er in bijvoorbeeld 2005 ook minder aow premie per persoon werd betaald dan nu het geval is.
Nee, als je zelf te weinig hebt gespaard krijg je zelf minder pensioen, zo is het idee. Bij AOW is het anders: elk jaar wordt het geld bij werknemers opgehaald wat voor de AOWers van dat jaar nodig is.quote:Op donderdag 9 januari 2020 10:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee van de pensioenen dat het een spaarstelsel is, maar in de praktijk is het hetzelfde als de AOW om het geld te laten bewegen?
Wat Hanca zegt. Hij gaf ook een linkje, dat we over een poosje nog maar 2,5 werkenden hebben op 1 oudere. Dan blijven er vier opties over:quote:Op donderdag 9 januari 2020 10:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee van de pensioenen dat het een spaarstelsel is, maar in de praktijk is het hetzelfde als de AOW om het geld te laten bewegen?
Plaatjes en cijfers die door de Nederlandse overheid, ambtenaren dus, gemaakt worden, hebben bij mij de status van permanente onbetrouwbaarheid.quote:Op donderdag 9 januari 2020 10:02 schreef Hanca het volgende:
@:cempexo: zeg maar, wat wil je afschaffen?
Zorg, onderwijs, politie of het sociale stelsel?
Want het is niet zo dat de overheid graag meer geld uit geeft, wat de overheid moet doen kost gewoon steeds meer geld. Zie opmerkingen hierboven over de AOW.
Dit plaatje is zo duidelijk:
[ afbeelding ]
http://www.rijksbegroting(...)ota,kst248657_9.html
Dan heb je feitelijk weinig op een politiek forum te zoeken. De onafhankelijkheid van het CBS e.d. in twijfel trekken is not done in de politiek.quote:Op donderdag 9 januari 2020 11:00 schreef cempexo het volgende:
[..]
Plaatjes en cijfers die door de Nederlandse overheid, ambtenaren dus, gemaakt worden, hebben bij mij de status van permanente onbetrouwbaarheid.
Ik kreeg net een bericht van de moderator dat ik hier verder niet op in mag gaan, dus de cijfers die geproduceerd worden.quote:Op donderdag 9 januari 2020 11:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb je feitelijk weinig op een politiek forum te zoeken. De onafhankelijkheid van het CBS e.d. in twijfel trekken is not done in de politiek.
Maar ook zonder die cijfers, wat wil je nou afschaffen of drastisch versoberen? Zorg, politie, onderwijs of sociale zekerheid?
Want je schreeuwt wat over de inkomstenkant, als je daar in wil snijden moet je ook naar de uitgavenkant en in vergelijking met deze 4 posten is de rest van de uitgave van de overheid klein bier, daar valt het niet te halen.
Alleen snijden in de inkomsten en niet in de uitgaven, begrijp ik dus. "Na ons, de zondvloed".quote:Op donderdag 9 januari 2020 11:32 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik kreeg net een bericht van de moderator dat ik hier verder niet op in mag gaan, dus de cijfers die geproduceerd worden.
Precies.quote:Op donderdag 9 januari 2020 11:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen snijden in de inkomsten en niet in de uitgaven, begrijp ik dus. "Na ons, de zondvloed".
Ik zei niet dat je de rekenmethodes niet mocht betwijfelen (nog zo'n knop is de kinderopvangtoeslag, hoe hoger je die maakt, hoe meer banen. SGP heeft daar eens een proef mee gedaan en kwam op 100% van de mensen in de arbeidsleeftijd die dan werkende of werkzoekende zou worden... terwijl je toch echt met een deel zit dat niet wil of kan werken). Ik zei dat je de onafhankelijkheid van het CBS niet mocht betwijfelen.quote:Op donderdag 9 januari 2020 11:55 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Precies.
Overigens, dat je niet mag twijfelen aan dergelijke instanties: soms hebben ze wel dubieuze berekeningsmethoden natuurlijk. Zo las ik een keer in DeCorrespondent over de rekenmethoden die worden gebruikt om verkiezingsprogramma's door te rekenen (dat gaat dus over het CPB naar ik meen).
Het aantal banen dat een programma oplevert berekenden zij als aantal werklozen, waarbij ze er van uitgaan dat al deze mensen een baan krijgen. Stel dat je dus de leerplicht zou afschaffen zou jouw programma de meeste banen opleveren, omdat de verwachting is dat die kinderen naar werk gaan zoeken. Zo gek vind ik het dus niet om je vragen te stellen bij instanties, maar dan wel gedegen, dus niet zoals cempexo doet zonder een goede onderbouwing
Ah oke, dan begreep ik het fout, maar daar ben ik het wel mee eens inderdaad.quote:Op donderdag 9 januari 2020 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei niet dat je de rekenmethodes niet mocht betwijfelen (nog zo'n knop is de kinderopvangtoeslag, hoe hoger je die maakt, hoe meer banen. SGP heeft daar eens een proef mee gedaan en kwam op 100% van de mensen in de arbeidsleeftijd die dan werkende of werkzoekende zou worden... terwijl je toch echt met een deel zit dat niet wil of kan werken). Ik zei dat je de onafhankelijkheid van het CBS niet mocht betwijfelen.
Goed, mijn idee zou grofweg zijn;quote:Op donderdag 9 januari 2020 12:09 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ah oke, dan begreep ik het fout, maar daar ben ik het wel mee eens inderdaad.
Allerlei partijen tegen elkaar op zetten (media zijn links, CBS praat VVD na) zijn een typisch voorbeeld van "verdeel en heers"
Gezonde levensjaren omhoog klinkt goed, maar besef je dat deze mensen dan langer leven en dan dus ook langer AOW krijgen? Niet dat ze moeten sterven, maar is het echt voordeliger?quote:Op donderdag 9 januari 2020 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Goed, mijn idee zou grofweg zijn;
Uitgaven: iets met de AOW doen
Inkomsten: nog een keer goed kijken naar de belastingen op vermogen, kapitaal, transacties e.d. zoals gezegd (WRR rapport pagina 88) zijn deze gehalveerd in Nederland en veel lager dan elders in europa.
Lange termijn inkomsten: doorgaan met leefgedrag promoten, gezonde levensjaren moeten echt omhoog (er zijn o.a. veel te veel kankerpatiënten in Nederland) en de volksgezondheid ook. Luchtvervuiling en andere zeer storende factoren moeten minder.
Dus als het elders in Europa hoger is dan heeft Nederland het recht om dan ook maar te verhogen.quote:Op donderdag 9 januari 2020 17:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inkomsten: nog een keer goed kijken naar de belastingen op vermogen, kapitaal, transacties e.d. zoals gezegd (WRR rapport pagina 88) zijn deze gehalveerd in Nederland en veel lager dan elders in europa.
Dat is al weerlegd. Klaar nu met die onzin.quote:Op donderdag 9 januari 2020 18:14 schreef cempexo het volgende:
[..]
Mensen met kapitaal en een relatief hoog inkomen zijn juist de groep mensen die Nederland verlaten. Ik schat van de jaarlijkse groep van ruim 150.000 dat het er 100.000 zijn, dus 2/3 deel. Jaar in en jaar uit.
Het zijn er in werkelijkheid rond de 100-200 per week, namelijk 4000-10.000 per jaar.quote:Op donderdag 9 januari 2020 18:14 schreef cempexo het volgende:
[..]
En dat wat er binnenkomt aan asielzoekers kost miljarden per jaar. Thans 600-800 per week.
Verhoog gewoon de lonen, krijg je ook meer belastingen binnentwitter:keeskraaijeveld twitterde op vrijdag 10-01-2020 om 08:14:19Kijk: @CoenTeulings vindt dat het @CPBnl nog eens goed moet nadenken over de houdbaarheid van de overheidsfinanciën: de Haagse rekenmeesters zijn veel te somber. https://t.co/VTrZKrhJiB reageer retweet
twitter:RF_HFC twitterde op donderdag 20-06-2019 om 12:08:50Kunnen we na het pensioenakkoord ook komen tot een loonakkoord? Ja. https://t.co/GcfTIMzo8x @AnthonyStigter @ZakariaBOUF reageer retweet
twitter:basneelis twitterde op dinsdag 07-01-2020 om 22:07:36@RF_HFC Door verhoging WML verschuif je de rondpomprekening naar de werkgevers. Dat is terecht, want te lage lonen zijn verkapte loonsubsidie. reageer retweet
Het geld van verhoogde lonen komt ergens vandaan. Dat betekent dus dat de prijzen ook omhoog zijn. Dat heet inflatie.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Verhoog gewoon de lonen, krijg je ook meer belastingen binnentwitter:keeskraaijeveld twitterde op vrijdag 10-01-2020 om 08:14:19Kijk: @:CoenTeulings vindt dat het @:CPBnl nog eens goed moet nadenken over de houdbaarheid van de overheidsfinanciën: de Haagse rekenmeesters zijn veel te somber. https://t.co/VTrZKrhJiB reageer retweet
twitter:RF_HFC twitterde op donderdag 20-06-2019 om 12:08:50Kunnen we na het pensioenakkoord ook komen tot een loonakkoord? Ja. https://t.co/GcfTIMzo8x @:AnthonyStigter @:ZakariaBOUF reageer retweet
twitter:basneelis twitterde op dinsdag 07-01-2020 om 22:07:36@:RF_HFC Door verhoging WML verschuif je de rondpomprekening naar de werkgevers. Dat is terecht, want te lage lonen zijn verkapte loonsubsidie. reageer retweet
Die koopkracht wordt ook niet verbeterd als je als overheid nutsbedrijven afstoot en daar dan geen controle meer op heeft mbt tarieven. Hopen dat marktwerking een reducerend effect heeft op dit soort bedrijven is een utopie gebleken.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:04 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Het geld van verhoogde lonen komt ergens vandaan. Dat betekent dus dat de prijzen ook omhoog zijn. Dat heet inflatie.
Je gaat bij hogere lonen inderdaad meer belasting krijgen. Maar de prijzen van producten gaan omhoog. Daarnaast gaan de prijzen van de lonen voor de overheid ook omhoog.
De koopkracht (wat er kan worden betaald van die belastingen) gaat dus niet omhoog, tenzij je dingen uit het buitenland gaat halen (waar minder betaald wordt).
Domme oneliner dus, want het gaat niet om geld, dat is alleen maar een manier om waarde gemakkelijk te kunnen uitwisselen. Het gaat er om dat de overheid een hogere koopkracht nodig heeft, en die haal je niet met hogere lonen => hogere belastingen helaas.
Ja, het ging mij erom dat klopkoek stelt dat de lonen omhoog moeten, zodat er meer belasting binnen komt.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:11 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Die koopkracht wordt ook niet verbeterd als je als overheid nutsbedrijven afstoot en daar dan geen controle meer op heeft mbt tarieven. Hopen dat marktwerking een reducerend effect heeft op dit soort bedrijven is een utopie gebleken.
Als je ziet wat ze netto overhouden met de verlaging op het loonbelasting hebben in 2020 kun je zien dat de kosten van het ov, gas en licht, zorg en levensbehoeften totaal niet worden gecompenseerd door deze maatregel. Je krijgt 3 tientjes bij, maar levert er aan de andere kant honderden in. Da's een fooi leggen in je vestzak en diep graaien in je broekzak. Dan kan ik het pleidooi van Klopkoek best wel begrijpen. We leveren te veel geld in, en dit in een periode van hoogconjunctuur.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:21 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ja, het ging mij erom dat klopkoek stelt dat de lonen omhoog moeten, zodat er meer belasting binnen komt.
Ja, het klopt dat er dan meer belasting is, maar de kosten stijgen ook, dus onder de streep heb je daar helemaal niets aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |