abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_190931964
Uitslag:

1. 9 Luke DURBRIDGE (Mitchelton-Scott) 46:18.8
2. 8 Rohan DENNIS (Team Ineos) 46:36.3 +17.5
3. 7 Chris HARPER (Team Jumbo-Visma) 48:11.2 +1:52.3
4. 14 Michael HEPBURN (Mitchelton-Scott) 48:22.7 +2:03.9
5. 22 Nathan HAAS (Team Cofidis) 48:29.6 +2:10.8
6. 15 Damien HOWSON (Mitchelton-Scott) 48:52.3 +2:33.4
7. 77 Marcus CULEY (Team Sapura Cycling) 49:01.3 +2:42.4
8. 63 Jordan VILLANI (Subaru - Giant) 49:13.9 +2:55.1
9. 1 Michael FREIBERG (ARA | Pro Racing Sunshine Coast) 49:23.5 +3:04.6
10. 21 Dylan SUNDERLAND (NTT Pro Cycling) 49:57.0 +3:38.1
pi_190931974
Harper was vorig jaar 7e op 3.47 van Durbridge, nu 3e op 1.52. Hij vliegt op zijn Bianchi.
pi_190932475
Niet verwacht dit, Dennis was natuurlijk niet heel bijzonder vorig jaar in de tijdritten, maar op het WK vloog hij weer ouderwets. Had verwacht dat hij dat wel door zou trekken, zo slecht is de tijdritfiets van Ineos toch ook weer niet in vergelijking met de BMC?
pi_190932491
BMC en Bianchi wondermachines confirmed @wimderon
Jack does it in real time...
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 10:18:24 #6
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_190932690
Van de week zat Dennis nog posts te liken over Meridas in de fik steken op instagram. Wanneer gaat de fik in deze Pinarello?
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 11:22:49 #7
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190933457
Chanante prestatie van Dennis.

Doug is trots op de 10e plaats van Sunderland.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_190933574
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 10:18 schreef Momo het volgende:
Van de week zat Dennis nog posts te liken over Meridas in de fik steken op instagram. Wanneer gaat de fik in deze Pinarello?
Dennis :') |:(
pi_190934334
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 11:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Doug is trots op de 10e plaats van Sunderland.
Waar was Dyball, dat andere wonderwapen? Al zijn sociale media zijn weg, het zal toch niet?
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 12:32:19 #10
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190934574
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:16 schreef showtimer het volgende:

[..]

Waar was Dyball, dat andere wonderwapen? Al zijn sociale media zijn weg, het zal toch niet?
Laten we het hopen!
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_190934623
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 09:55 schreef Marcoss het volgende:
Niet verwacht dit, Dennis was natuurlijk niet heel bijzonder vorig jaar in de tijdritten, maar op het WK vloog hij weer ouderwets. Had verwacht dat hij dat wel door zou trekken, zo slecht is de tijdritfiets van Ineos toch ook weer niet in vergelijking met de BMC?
Pinarello is wel weer eens aan een update toe lijkt het. De tijdrijders daar (Van Baarle, Moscon, Kwiatkowski, Kiry, Tao, Castro) hebben wel eens betere jaren gehad als je naar afgelopen jaar kijkt. Eigenlijk leverde alleen Ganna constant goede tijdritten af, en in de Tour reden ze ook goed.
pi_190934639
quote:
Wereldkampioen tijdrijden Rohan Dennis getuigt over eetstoornis: “Ik voelde mij zo schuldig dat ik niets at tijdens de volgende training”

Rohan Dennis is het nieuwe wielerjaar niet begonnen met een Australische titel in het tijdrijden. Net als vorig jaar botste de wereldkampioen tegen de klok in eigen land op Luke Durbridge. Dennis gaf vlak voor het kampioenschap wel openlijk toe dat hij vorig jaar op de rand van een eetstoornis stond.“Ik dronk een biertje, voelde mij schuldig en at de volgende dag niks tijdens mijn training.”

2019 was een moeilijk jaar voor Rohan Dennis. De 29-jarige Australische hardrijder moest tot half juni in de Ronde van Zwitserland wachten op zijn eerste zege en tijdens de Tour de France barstte de bom met zijn werkgever Bahrain Merida. In de twaalfde etappe stapte hij plots zonder boe of bah uit de Ronde van Frankrijk en liet zijn team verbouwereerd achter. Gelukkig klaarde de wolken eind september op met een nieuwe wereldtitel tijdrijden, gevolgd door een transfer naar Team Ineos. Maar Dennis heeft héél diep gezeten, dat geeft hij toe in een interview met de Adelaide Advertiser. Hij praat over een eetstoornis die voortkwam uit zijn ambitie om ooit mee te strijden voor het podium in een grote wielerronde. Een droom die niet onrealistisch leek nadat hij tweede werd in Tirreno-Adriatico van 2017 en 16e in de Giro van 2018.

“Vorig jaar maakte ik mij de bedenking dat ik fysiek alvast de capaciteiten had om een ronderenner te worden. Maar mijn ambitie om die laatste stap te zetten heeft mij op de rand van een complex of stoornis gebracht”, vertelt Dennis. “Zo kwam er een moment waarop ik een beetje was aangekomen, een biertje dronk en mij vervolgens zo schuldig voelde dat ik de volgende dag niets at tijdens de training. Die trainingssessie liep natuurlijk in het honderd, waarop ik opnieuw zo weinig mogelijk at waardoor ik de volgende training opnieuw met mijn kop tegen de muur liep. En vervolgens vond ik mezelf waardeloos, voelde ik mezelf slecht en zo ging het maar door.”

Over chocolade en proteïnepoeders

Ondanks de eetproblemen slaagde Dennis op 25 september in Yorkshire er wel in om zichzelf op te volgen als wereldkampioen tijdrijden. Al hing die zege volgens de Australiër aan een zijden draadje. “Net voor het WK woog ik nog maar 68 kilogram, ondanks het feit dat ik elke avond na mijn volledige maaltijd nog 100 tot 300 gram chocolade at. Uiteindelijk moest ik creatine en proteïnepoeders gebruiken om terug op mijn tijdritgewicht van 70 à 71 kilogram te geraken. Op dit moment zit ik nog altijd rond dat gewicht, maar ik kijk nu in de spiegel en denk ‘je bent te mager’, en dat is dus het gewicht waarop ik vlak voor het WK zat.”

“Een leven buiten de fiets en toch in iets de beste ter wereld”

De focus van Rohan Dennis ligt dit jaar op de drie tijdritten in de Giro, de olympische tijdrit in Tokio en het WK tijdrijden in Zwitserland. De droom om ooit een grote ronde te winnen, heeft hij op zijn minst in de koelkast gestopt. “Ik ben niet iemand die van nature erg mager is. Ik ben ook geen zware jongen, maar ik kom vrij snel aan als je het vergelijkt met pure klimmers als Egan Bernal. Ik weet niet zeker of het echt de moeite waard is om de stress te doorstaan om dat te evenaren. Ik voel me meer op mijn gemak als ik nog een leven buiten de fiets heb en ondertussen toch nog in iets de beste ter wereld ben.”
pi_190935059
Parijs-Nice etappeprofielen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Demain, on roule
pi_190935109
Geen Col d'Eze? Fake News!
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:48:22 #15
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_190935604
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:16 schreef showtimer het volgende:

[..]

Waar was Dyball, dat andere wonderwapen? Al zijn sociale media zijn weg, het zal toch niet?
Bedoel je dat ie gepakt is op doping?
pi_190935789
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:48 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Bedoel je dat ie gepakt is op doping?
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 12:46 schreef Mani89 het volgende:
Ik vind Benjamin Dyball een beetje lachwekkend worden, mag dat?
Voor de neus van @classicomano onraad ruikt moet je het al heel bont maken.
  woensdag 8 januari 2020 @ 15:12:47 #17
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_190936684
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:13 schreef Marcoss het volgende:
Geen Col d'Eze? Fake News!
En geen finish op de boulevard des anglais maar bij het stadion van och Nice kilometers buiten de stad.
Net efkes anges
  woensdag 8 januari 2020 @ 16:36:26 #18
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_190937642
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:59 schreef showtimer het volgende:

[..]

[..]

Voor de neus van @:classicomano onraad ruikt moet je het al heel bont maken.
En dat was nog maar het begin.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  woensdag 8 januari 2020 @ 21:43:08 #19
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_190942101
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:13 schreef Marcoss het volgende:
Geen Col d'Eze? Fake News!
Col d'Eze zit in de nieuwe Haut Var.
Put these foolish ambitions to rest.
  woensdag 8 januari 2020 @ 21:47:01 #20
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_190942157
Waarom is Dennis een mental midget? Yorkshire beweert juist het tegenovergestelde.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator donderdag 9 januari 2020 @ 11:38:10 #21
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_190947502
pi_190947529
De altijd niet leuke Thomas De Gendt ACT
Jack does it in real time...
  donderdag 9 januari 2020 @ 11:48:33 #23
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_190947644
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 11:40 schreef DeeBee het volgende:
De altijd niet leuke Thomas De Gendt ACT
Wat is ook al weer zijn act? Ik ken alleen zijn alleen maar WT-westrijden-act :')
pi_190974765
quote:
Patrick Lefevere wordt 65 jaar: “Ik ben graag in het gezelschap van vrouwen, maar ik ben geen poeper”

‘Doe goed en zie niet om’ leerde Patrick Lefevere in het college van Roeselare, maar voor zijn 65ste verjaardag wil hij toch een uitzondering maken. In restaurant Kelderman (*) neemt hij bij een smakelijke rode poon en een ceviche van zeebaars zijn hele leven in overschouw: “Als kind zat ik vaker in de kolenkelder dan in de living.”

Patrick Lefevere heeft zijn 65ste verjaardag goed gevierd. Een pre-birthday party met de familie afgelopen zondag in restaurant La Botte in Genk. Een dag later volgde opnieuw een groot feest met vrienden en zakenrelaties. De locatie is “top secret”, maar Lefevere toont wel een sfeerbeeld op zijn telefoon: hij draagt een kapiteinshoed en steekt beide middenvingers op. De rest mogen we zelf invullen.

Vandaag trakteert Het Nieuwsblad in restaurant Kelderman in Aalst, waar Lefevere onlangs nog dineerde met de beruchte Paul De Baeremaeker. Die slaagde er achteraf in om in de korte rit naar huis toch eens overkop te gaan met de auto. “Wel een toffe avond”, zegt Lefevere.

Ooit wil hij al die grote en kleine anekdotes neerschrijven in een boek, maar voor officiële memoires is de tijd nog niet rijp. Een interview over vroeger en nu kan wel. “Achteromkijken heeft weinig zin”, aldus Lefevere. “Maar op uw 65ste is het wel eens gepermitteerd zeker?”

Kan u er al mee lachen als we u ‘vijfenzestigplusser’ noemen?

“Doe wat je niet laten kan, maar ik hoor dat toch niet graag. Ik voel me geen 65 in mijn hoofd. Maar bon, dat getal staat er natuurlijk wel.”

Hoe oud bent u in uw hoofd?

“Moeilijk te zeggen. De ene dag voel ik me 25. En de dag nadien 75. (lacht) Mocht ik alles wat ik ondertussen weet kunnen meepakken, dan zou ik graag opnieuw 40 jaar zijn. Dat is een mooie leeftijd. Een beetje verstandig al en toch fysiek nog sterk. Toen kon ik nog dag en nacht werken.”

Dat gaat niet meer?

“Dat hoeft niet meer. Het gaat niet om uren kloppen, maar om je werk zo efficiënt mogelijk doen. Dat is een van de dingen die ik heb geleerd.”

Grote vraag: zijn er dingen die u zich beklaagt? Dingen die u de afgelopen 65 jaar graag anders had gedaan?

“Als ik daar nu zo over na denk: op mijn achttiende, wat voor een onnozele snotaap was ik toen? Getrouwd op mijn 22ste, een kind op mijn 25ste. Komaan, zeg. Ik was coureur toen en ze hadden mij wijs gemaakt dat ik zo rap mogelijk getrouwd moest zijn. Zo veel mogelijk structuur in je leven. Complete bullshit natuurlijk.”

“Er waren toen al mooie meisjes geïnteresseerd, maar het idee was nog dat die een carrière sowieso naar de kloten hielpen. Dus toen ik er één had, de dochter van de voorzitter van mijn fanclub nog wel, moest het allemaal rap gaan. Trouwen na vier jaar vrijen. Maar ik begon mij al af te vragen: zou dat van die structuur allemaal wel waar zijn?”

“Bij een trouw moest je toen nog op je knieën zitten in de kerk. Ik werd onwel: zo wit als dat tafelkleed hier en het zweet liep uit mijn mouwen naar beneden. Dat kan allemaal toevalzijn geweest, maar misschien was het toch een signaal van boven. (lacht) Enfin, ik heb toch maar ja gezegd. Maar in dat huwelijk heb ik me maar heel kort goed gevoeld.”

U zegt: ik was een snotaap op achttien, maar moest u ook niet snel volwassen worden? Op uw zestiende ging de autohandel van uw vader failliet.

“Dat was een rare tijd. Je voelde als kind de spanningen thuis, maar veel kon je niet doen. En dan komt er een meneer, een gerechtsdeurwaarder en een curator die alles opschrijven. Zelfs je eigen bed. Ik had als klein manneke 30.000 frank gespaard – mijn nieuwjaar en een beetje prijzengeld – en zelfs daar legden ze beslag op. Ik trok mij dat aan. Het was de tijd van de E3 Harelbeke, toen dat allemaal gebeurde. Ineens kon ik als jong coureurke niet meer volgen. Ik werd los uit de wielen gereden.”

Uw vader zat zelfs een tijd in de gevangenis.

“Hoe ging dat allemaal? Er waren mensen die mijn vader wilden helpen. Die ontvreemdden onderdelen uit het faillissement, zodat hij nadien opnieuw zou kunnen beginnen. Mijn pa wist dat niet, maar werd wel verantwoordelijk gesteld. Hij moest een maand in de gevangenis om het onderzoek niet in het gedrang te brengen. Tegenwoordig lachen ze een curator in zijn gezicht uit. Een firma gaat failliet, zet ‘new’ voor zijn naam en begint opnieuw, maar destijds was dat erger dan een moord plegen.”

“Ik kon nog niet met de auto rijden, dus ging ik met mijn fietske naar de gevangenis van Ieper. Ik was net gevallen en helemaal geschaafd. Dan moest ik op die grote poort kloppen en vragen of ik mijn fiets alstublieft mocht binnen zetten. Er loopt daar wat volk rond natuurlijk. (lacht) Vanachter glas mocht ik met mijn pa praten. We hadden het nooit over de koers, maar toen wel. Voor de rest viel er niet veel te zeggen. Is het eten lekker? Is het plezant? Dat moest je al niet vragen.” (lacht) Voor mij is dat wel een les geweest: ergens rond die tijd heb ik besloten dat ik altijd goed voor mezelf zou zorgen.”

En dat u nooit zou overkomen wat uw vader is overkomen?

“Dat is me ook te makkelijk. Als de ploeg ooit overkop zou gaan door een gat in het budget, zullen ze mij ook naïef noemen. Mijn pa was een goede verkoper, maar hij zag te graag mensen. Hij wilde niet zien dat zijn personeel soms zelfs eens afrekende achter zijn rug. En als de huisdokter een nieuwe band moest hebben was dat ook: Pak maar mee. Ik heb niet lang geleden een zwembadje van Willy Naessens laten aanleggen thuis. De man die de tegeltjes aan het plaatsen was zei plots: Meneer Lefevere, ik heb uw vader goed gekend. Bleek dat die man garagist was geweest in Oudenaarde. Hij vertelde hoe hij ooit zijn zoon had meegenomen naar mijn pa, toevallig op zijn achttiende verjaardag. Mijn pa hoorde dat en deed meteen de kast open in het magazijn. Kies u maar een Blaupunkt-radio uit, jongen. Zo zat mijn vader in elkaar.”

“Thuis was ons ma de strengste. Zij kwam uit een gezin van elf en kende alleen een opvoeding met de harde hand. Als we iets mispeuterd hadden, vlogen we in het kolenkot thuis, een kamer zonder ruiten die met een schuifslot op slot ging. Dan hoorde je mijn pa zeggen: Allez, laat ze eruit. Maar van mij ma moesten we eerst beloven dat we het nooit meer zouden doen. Mijn broer beloofde dat direct. Ik niet. Ik heb thuis meer tijd in het kolenkot doorgebracht dan in de living.” (lacht)

Volgens de overlevering was u als jonge renner nogal gefocust op geld. Had dat te maken met wat er thuis was gebeurd?

(lacht) “Ik was een geldzak, ja. En door die ervaringen is dat er niet beter op geworden. Ik heb in mijn leven weinig koersen gekocht.”

Eerder verkocht?

“Als het echt niet anders kon. Maar het prijzengeld dat ik in het weekend pakte, stond de maandag al op de bank. Ik was in die tijd een grote fan van Merckx en in het tijdschrift Sport 70 had ik een foto gezien van zijn witte villa in Tervuren, onderkelderd en alles. Dat wilde ik ook. Maar hoe langer ik koerste, hoe kleiner mijn toekomstige villa er begon uit te zien. Op den duur was het er al één zonder garage. (lacht) Toen wist ik: nu moet ik stoppen.”

Heeft het veel voldoening dat u vandaag alsnog ‘gearriveerd’ bent in het leven.

“Dat zijn uw woorden. Wanneer heb je het financieel voor elkaar? Voor alle duidelijkheid: ik heb geen tweede huis en geen appartement aan zee. Ik behoor tot de groep die de rekeningen betaalt in dit land: de middenklasse.”

Is dat zo?

“Absoluut. Wat heb ik? Een KMO’tje van drie keer niks. Ik gebruik al lang dezelfde beeldspraak: als ik alle dagen spaghetti eet, moet ik na mijn loopbaan niet meer werken. Maar alle dagen kaviaar zal niet lukken.”

Dat hebben we u tien jaar geleden inderdaad al eens horen zeggen.

“Ja, ondertussen kan er misschien een toefje kaviaar op mijn spaghetti. Maar de Bijzondere Belastinginspectie is ook een keer gepasseerd. Een bekende advocaat heeft mij dat nog gezegd: de belastingscontroleurs zijn de rechters van vandaag. Die hebben nog één opdracht: innen, innen, innen. Maar eerlijk: ik ben weinig bezig met geld. Mijn echtgenote Patricia regelt dat allemaal. Ik doe de beleggingen, maar ook niet hardnekkig. Ik krijg geregeld telefoon van de bank om mijn aandelenpakket te bespreken, maar ik ga daar nooit op in. Ik panikeer ook niet als het eens naar beneden gaat. Daarin ben ik coureur: het is de arrivé die telt.” (lacht)

Geniet u van uw maatschappelijke status? U heeft hooggeplaatste connecties, geldt als een van de machtigste mannen in het wielrennen.

“Die status, dat is iets wat mensen mij toe-eigenen. In de ploeg noemen ze mij patron, waarschijnlijk omdat ze denken dat ik dat leuk vind. Luca Guercilena spreekt mij aan met capo. Er zijn veel mensen in het peloton die mij om raad komen vragen. Cédric Vasseur (teammanager bij Cofidis, nvdr.) onlangs nog: Patron, moet ik Vermote pakken of niet? Hoeveel mag ik rekenen voor mijn nieuwe fietsconstructeur? Ik heb hem al gezegd dat ik ga beginnen rekenen als consultant.” (lacht) Is dat macht? Als het contract van mijn sponsor afloopt, moet ik nog altijd met de hoge hoed rond gaan. Hadden we Deceuninck niet gevonden, dan zaten we in de shit. Zo machtig voelt dat niet.”

Twintig jaar geleden had u een pancreastumor. Een keerpunt in uw leven?

“Mijn huisdokter was maandag op mijn verjaardagsfeest. Hij kent maar twee mensen die dat overleefd hebben. Ik en een man die ondertussen 92 jaar is. Ik sta er dus goed op. Het is een cliché, maar het klopt absoluut: ik ben door het oog van de naald gekropen. De operatie heeft zeven uur geduurd, dan mag je blij zijn dat je wakker wordt. De eerste dagen voelde ik me doodziek. Overal kwamen darmen en sondes uit mijn lichaam. Ik heb geluk gehad: er waren geen uitzaaiingen en ze konden het gezwel met de laser mooi wegsnijden. Waarom overleeft de ene wel en de andere niet? De ene mens vecht misschien al wat harder, maar je moet ook de kans krijgen om te vechten.”

U noemt uzelf op Twitter Bourgondiër. Is dat een gevolg van uw ziekte? Genieten zolang het duurt?

“Neen, dat heeft er altijd ingezeten. Ik was al zat op mijn plechtige communie. Ze waren mij uit het oog verloren. (lacht). Eten is altijd al een feest geweest voor mij. Wat wij nu aan het doen zijn, voor mij is dat een feest. Bij ons thuis was het vroeger de normale kost: pa die rond ging met een biefstuk en er bij iedereen een stuk afknipte. Ik heb pas in het college van Roeselare echt met mes en vork leren eten. “Maar één keer per jaar gingen we uit eten. In Hotel Royale in Izegem. De garçons in smoking met revers aan hun kraag, dat kwam allemaal enorm binnen bij mij. Het summum was de dessertcar. Ik wilde altijd alles.” (lacht)

Is dat vandaag ook niet uw manier van zaken doen? Wine and dine?

“Ik hou daarvan. Dat is ook wat ik vroeger in de garage heb gezien: de goeie klanten zaten meer in de living dan in de bureau. Lekker gaan eten en op het einde tot een deal komen. In Vlaanderen hebben we toch die traditie. Met eten en drinken verzacht het allemaal. Dat is zo in de zakenwereld en in interviews. (lacht) Pas op, dat werkt niet altijd. Ik heb makelaar Lombardi eens volgegoten met whisky om een deal binnen te halen, maar het is niet gelukt.” (lacht)

Hoe bourgondisch bent u als het over vrouwen gaat?

“Ik zie graag mooie vrouwen, zoals ik graag mooie auto’s en mooie kleren zie. Die laatste twee willen ook wel eens mooie vrouwen aantrekken. (lacht) Maar in tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken ben ik geen playboy. Hey, je hebt zo’n mooie ogen, daar doe ik allemaal niet aan mee. Ik ben graag in het gezelschap van vrouwen, maar ik ben geen poeper, om het met een lelijk woord te zeggen.”

U heeft wel eens gezegd dat u even naar het vagevuur zal moeten voor uw omgang met vrouwen.

“Shit happens. Ben jij getrouwd met je eerste lief? Patricia is mijn derde vrouw, maar ik denk niet dat ik onderweg veel mensen pijn heb gedaan. Mijn tweede vrouw had al een dochtertje, Ilse, toen ik haar leerde kennen. Ik ben nu peter van haar zoon Andreas. Patricia babysit soms zelfs op die jongen. Eenvoudig is dat natuurlijk niet, want hij is de kleinzoon van mijn ex. Maar als al die mensen overeenkomen, zal ik onderweg toch niet zoveel brokken hebben gemaakt.”

U ziet graag vrouwen, maar vorig jaar kreeg u de wind van voren in de Ronde van San Juan. Iljo Keisse nam een suggestieve pose aan op een foto met een vrouwelijke fan, maar u legde de schuld bij de dame in kwestie.

“Daar ben ik uit de bocht gegaan, dat geef ik toe. Maar ik was ook slecht en laat geïnformeerd. Wie was er ter plaatse voor ons? Marketingman Alessandro Tegner en ploegleider Davide Bramati. En bij de organisatie had je Giovanni Lombardi en Roberto Amadio. Allemaal Italianen. (lacht) Ze zouden het onder elkaar eens oplossen, maar met Italianen lukt dat niet. Het is serieus uit de hand gelopen. Bij Specialized konden ze er niet om lachen. Nog eens: ik zie graag vrouwen, maar met dat hele MeToo-gebeuren heb ik het moeilijk. Er zijn vrouwen die zich omhoog gepoept hebben in hun carrière, daar gaan we niet flauw over doen. Om dan twintig jaar later te zeggen: jij bent toen aan mij geweest, dat is toch ook niet correct.” Bij mij zullen ze niet moeten passeren, want ze hebben het altijd zelf gevraagd.”

Met permissie: u geeft soms de indruk een ‘angry white male’ te zijn, zeker voor wie u alleen kent vanop Twitter.

“Waarom? Omdat ik mij daar kwaad maak op de Nederlandse journalist Thijs Zonneveld?”

Bijvoorbeeld.

“Daar neem ik geen woord van terug. Een boekje schrijven met Thomas Dekker, een gast die eerst in de soep spuwt en nu met hangende pootjes terugkeert naar de sport. Vijftien jaar na datum vertellen dat Steven de Jongh zich eens heeft afgetrokken op zijn bed. Die mens heeft tienerkinderen ondertussen. Ik vind dat allemaal intriest. Maar ben ik een angry man? In de koers heb ik misschien die reputatie, privé valt dat zeer goed mee.”

Mogen we toch eens vragen hoe u bijvoorbeeld tegen ‘klimaatjongeren’ aankijkt? Er zijn generatiegenoten die daar moeilijk mee overweg kunnen.

“Ik heb er ook gemengde gevoelens bij. Ik probeer zelf te recycleren en enigszins milieubewust te leven. Ik erger mij dood als ik een afrit neem op de autosnelweg en een wasmachine in de berm zie liggen. Wie haalt het in zijn hoofd? Idem als ik van het Zuidstation naar het voetbalstadion van Anderlecht loop en onderweg mensen van alles uit hun raam zie gooien. Maar ik erger mij net zo hard aan de hypocrisie rond klimaat. Het lijkt zo georkestreerd allemaal. Dat half-depressieve meisje uit Zweden. Anuna die terugkeert naar België met een vrachtschip omdat die sowieso varen… Mijn vliegtuig vliegt ook sowieso, natuurlijk. En als je eens rond bent geweest in de wereld… In Bangladesh, China en al helemaal in India, dan weet je dat wij Belgen het klimaat niet gaan redden. Ik zeg er wel bij: ik kijk op naar de jonge mensen van vandaag. Ze zijn mondiger en dat is alleen maar goed. Voor jonge renners heb ik nu veel respect. Je moet er nu wat voor over hebben om prof te worden. Al die hoogtestages en buitenlandse wedstrijden. Een normaal leven is dat niet meer.”

Om af te ronden: U heeft eerder gezegd dat u weinig vrienden zal overhouden aan het wielrennen. Denkt u dat nog altijd?

“Daar maak ik me weinig illusies over. Maar wat zijn vrienden? Walter Godefroot is, denk ik, een vriend. Luc Maes is een sponsor-vriend. Maar de schoolkameraden van vroeger raak je kwijt onderweg. Dat is het vergif van mijn beroep. Je bent op de baan en ondertussen bouwen de vrienden en familie een eigen sociaal leven op. Als je dan met pensioen gaat, kan je niet plots aan de bel trekken en zeggen: Hallo, hier ben ik terug. Schrik is een groot woord, maar ik kan het mij wel afvragen: wat ga ik doen als de koers stopt? Patricia is elf jaar jonger en wil graag nog reizen. Ik zal al eens liever thuis zitten. Maar wat doe je dan? De wandelclub, de boekenclub of de vinkenzetters? Ik ben nu misschien een 65-plusser, maar dat wil ik allemaal graag zo lang mogelijk uitstellen.”
pi_190978380
sporza_koers twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 12:41:43 Wuyts: "Men vergeet dat Riis ook enorme capaciteiten had als ploegleider en manager"https://t.co/OJCffq3Vs6 https://t.co/zU2TzVFnx4 reageer retweet
WuytsGod.
♫ ~ Je kunt de massa niet beteugelen; het is een monster ~ Marcel van Roosmalen
pi_190978551
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 05:11 schreef wimderon het volgende:

[..]

Lefevere :') Die man zit zo vol van zichzelf. :')
  zaterdag 11 januari 2020 @ 13:51:26 #27
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_190978592
quote:
9s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 13:34 schreef El-Stinho het volgende:
sporza_koers twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 12:41:43 Wuyts: "Men vergeet dat Riis ook enorme capaciteiten had als ploegleider en manager"https://t.co/OJCffq3Vs6 https://t.co/zU2TzVFnx4 reageer retweet
WuytsGod.
Prachtige scene in de wijnkelder, Bjarne is een diepgravend, zwaarmoedig mens.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 17:08:30 #28
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_190981008
quote:
Als het van Remco Evenepoel (19) afhangt, wordt het wielerseizoen 2020 een dolle rit: hij wil scoren in de Giro, scoren op de Spelen, scoren op het WK. Moet lukken, want al zegt hij het zelf: Evenepoel is alleen maar beter geworden. “Ik weeg minder. En ik trap harder.”

Natuurlijk was Remco Evenepoel de grote attractie op de persdag van Deceuninck - Quick Step in Calpe. Bijna drie uur geeft hij interviews, zonder verpinken. Nadat hij eindelijk voor de laatste camera van de audiovisuele pers is verschenen, merkt hij zelf op: “Bon, nu nog de gazetten, zeker?”

Het is vaker gezegd, maar het blijft opvallen: voor een negentienjarige legt Evenepoel in zijn media-optredens een bijzondere maturiteit aan de dag. Frans, Nederlands, Engels, een podium met tachtig man in de zaal, het maakt hem allemaal niet uit. “Het is moeilijk Remco te zijn”, zo geeft hij aan, “maar ik doe het met de glimlach.”

Giro
Het grote nieuws van de dag had de Gazzetta dello Sport gisteren al weggegeven: Il Giro ritrova un cannibale. Evenepoel rijdt de Giro en niet om het peloton op te vullen. Hij is officieel geen kopman, krijgt geen ploeg rond zich mee en als hij na tien dagen zo leeg is als “een platgedrukte plastic fles”, dan is het “boeken toe en naar huis”.

Maar het is tegelijk ook de bedoeling om te testen hoe zwaar hij nu al weegt als ronderenner. De drie tijdritten zijn het hoofddoel, het liefst met de roze trui op dag één, maar tussendoor zal Evenepoel het klassement niet laten lopen. “Het klopt dat ik op die manier het meeste zal leren. Op dag vijf is er al de aankomst op de Etna, ik zal snel weten waar ik sta.”

In 2019 toonde Evenepoel zich vooral als tijdrijder, dit jaar wil hij zich ook als klimmer bij de wereldtop scharen. In vorige races heeft hij voorlopig alleen een vijftiende plaats op de klim naar de Jebel Hafeet in de UAE Tour als referentie, maar de testen die hij de voorbije maanden op training aflegde geven veel vertrouwen. “Die zitten redelijk goed”, aldus Evenepoel. “In december hadden we een test van twaalf minuten, waarbij ik de enige van de ploeg was die 6,5 watt per kilo kon trappen. Maar dat was geen all out-test. Als ik echt voluit ga, moet ik die zeven watt (referentiewaarde voor topklimmers, nvdr.) ook kunnen halen. We hebben ook al testen gedaan boven de 1.800 meter en ik verlies geen vermogen op die hoogte. Alleen zijn dat allemaal maar veldtesten. Dat geeft geen garanties in koers en al helemaal niet drie weken na elkaar.”

Evenepoel vertegenwoordigt samen met Pogacar en Bernal een trend in het wielrennen: piepjonge renners die meteen bij de wereldtop zitten. Veel oudere renners gaan ervan uit dat hun progressiemarge beperkt is, maar Evenepoel is niet akkoord: “Ik denk dat ik een stap heb gezet de voorbije winter. Geen kleintje, eerder een redelijk grote. Ik zat begin december al op een niveau dat ik vorig jaar pas eind januari haalde.”

Andere mindset
Pas het voorbij seizoen leerde Evenepoel naar eigen zeggen wat de levensstijl van een profwielrenner echt inhoudt. Na zijn dubbele wereldtitel bij de junioren en een goeie Tour of Turkey dacht hij te vaak “dat alles wel vanzelf zou gaan”. De andere mindset waarmee Evenepoel aan dit seizoen begint, vertaalt zich vooral in een lager gewicht. Hij maakte er gisteren een spelletje van: “Hoeveel kilo denk je dat ik nu minder weeg? Doe eens een gok.” Het juiste antwoord bleek “vier tot vijf kilo” te zijn. “Ik weeg minder en ik trap harder”, besloot Evenepoel.

Eén jaar geleden stond iedereen op de mediadag van Deceuninck-Quick Step nog heel hard op de rem. Er was toen nog sprake van een lightprogramma, met een heel beperkt aantal koersdagen. Dat voorbehoud heeft hij in één jaar helemaal weggefietst. Evenepoel rijdt in 2020 een volwaardig, intensief koersprogramma. Argentinië, Algarve en de Tirreno, waarbij vooral de tijdritkilometers de doorslag gaven. Daarna volgen de Ardennen met Brabantse Pijl, Waalse Pijl en Luik. “Alleen de Amstel doe ik niet”, zegt Evenepoel.

Via een hoogtestage – wellicht in de Sierra Nevada – gaat hij nadien richting Giro. Hoe de voorbereiding op de Spelen er nadien uitziet is nog niet bekend. De piekmomenten moeten Luik, Giro en Spelen worden, maar Evenepoel wil gewoon zo vaak mogelijk winnen. Ook in de Tirreno wil hij het bijvoorbeeld al “zo goed mogelijk doen”.

In zijn eentje maakt Evenepoel het aanstaande seizoen razend interessant. Hij werkte de voorbije maanden aan een gepersonaliseerd zegegebaar zoals Pistolero Contador er één had. Als het een beetje meezit, wordt dat het iconische beeld van het wielerjaar 2020. “Ik kan nog niet verklappen wat ik precies ga doen”, besluit Evenepoel. “Maar het liefst zou ik het straks in Argentinië al een keer tonen.”
@Mani89 @Rellende_Rotscholier
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 17:11:49 #29
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190981064
Niet gelezen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 17:25:16 #30
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_190981211
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 17:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Niet gelezen.
Geloof er niets van.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 17:27:24 #31
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190981254
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 17:25 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Geloof er niets van.
Terwijl Colombiaantjes normaal heel goedgelovig zijn.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 17:39:16 #32
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_190981434
quote:
Bettiol dient Evenepoel van antwoord: "Je koerst niet om iemand te doen verliezen"

De Ronde van Vlaanderen van 2019 ligt bijna een jaar achter ons, maar beroert nog altijd de gemoederen. Alberto Bettiol won verrassend, toen de Italiaan in het slot wegreed. In Vive le Vélo - wielerjaar 2019 vond Evenepoel dat de EF-renner na de finish weinig respectvol was tegenover Quick-Step. Bettiol heeft de youngster nu van antwoord gediend.

Bettiol reed op 7 april vorig jaar weg van de favorieten op de Oude Kwaremont en boekte zo zijn eerste profzege, van een verrassing gesproken. In volle vreugde riep Bettiol daarna in de ploegbus: "Where is Quick-Step?" Dat deed snel de ronde op sociale media. Evenepoel vertelde in Vive le Vélo dat hij die uitlating weinig respectvol vond van Bettiol.



"Het was niet proper dat hij onze ploeg heeft uitgedaagd. We hadden bijna alles gewonnen, maar toch riep hij dat. We zullen ons daar niets van aantrekken, maar als Bettiol in de koers nog eens probeert weg te rijden, zullen we hem niet meer laten gaan", vertelde Evenepoel in het jaaroverzicht van Sporza.
"Woorden van Remco hebben me pijn gedaan"

De woorden van Evenepoel haalden Italië. In een interview met tuttobiciweb.it reageert Bettiol vandaag geprikkeld. "Toen mijn uitspraak een leven begon te leiden op de sociale media, belde ik meteen naar (DQS-teammanager) Patrick Lefevere om mij te verontschuldigen. Hij waardeerde mijn gebaar, begreep dat het niet ter kwader trouw was, stelde me gerust dat de zaak gesloten was en complimenteerde me met de overwinning."

"Dat laatste bewaar ik als een van de mooiste momenten van die dag. Een compliment krijgen van Lefevere is geen sinecure."

De woorden van Evenepoel deden Bettiol pijn: "Om een paar redenen. Ten eerste liet niemand me zomaar rijden die dag, omdat niemand je iets cadeau geeft in de Ronde van Vlaanderen. Ik blijf rustig, omdat ik vertrouw op wat Lefevere me zei."

En voorts wil ik Remco eraan herinneren - en ik vind dat geen kleine zaak - dat ze mij altijd hebben geleerd om te koersen om te winnen, niet om iemand te doen verliezen. Hiermee wil ik de zaak als gesloten beschouwen."

tuttobiciweb_it twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 12:57:27 Alberto #Bettiol, dalla #EF di Milano, risponde alle accuse di Remco Evenepoel: «Nessuno mi ha lasciato vincere. Io non ho offeso nessuno»https://t.co/yYfiR3KCtX reageer retweet
pi_190981456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 17:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Niet gelezen.
Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.

Dus bij deze! :)
leven zoals het leven is
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 17:45:45 #34
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190981504
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 17:42 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.

Dus bij deze! :)
Het is werkelijk een plaag dat blaag.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 17:46:59 #35
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_190981519
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_190982289
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 17:42 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.

Dus bij deze! :)
Ik dacht even dat je een grap maakte dus het artikel toch maar gelezen. Remco toch... _O- :') :')
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 22:48:15 #37
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_190987478
Hebben we ergens een stream voor morgenochtend?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_190990200
TJV_supporters twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 21:16:57 🇦🇺#RoadNatsChris Harper staat vannacht om 02:30(🇳🇱) aan de start van het Australisch kampioenschap. Wij volgen de race op de voet en komen met live-updates! https://t.co/EVu3dFSrYx reageer retweet
Rahim zit klaar _O_
  Moderator zondag 12 januari 2020 @ 02:08:23 #40
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190990236
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 02:03 schreef showtimer het volgende:
TJV_supporters twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 21:16:57 🇦🇺#RoadNatsChris Harper staat vannacht om 02:30(🇳🇱) aan de start van het Australisch kampioenschap. Wij volgen de race op de voet en komen met live-updates! https://t.co/EVu3dFSrYx reageer retweet
Rahim zit klaar _O_
Ik verwacht wel dat ONZE Chris de koers in vuur en vlam gaat zetten.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Redactie Sport zondag 12 januari 2020 @ 07:43:32 #41
451829 crew  H.Vviv
pi_190991256
Cameron Meyer wint voor Lucas Hamilton en Marcus Culey.
pi_190991478
Evenepoel weegt minder en trapt harder, we hebben dit soort sprookjes eerder gehoord, lol.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 07:43 schreef H.Vviv het volgende:
Cameron Meyer wint voor Lucas Hamilton en Marcus Culey.
Het seizoen is los!
Jack does it in real time...
  zondag 12 januari 2020 @ 11:06:15 #43
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_190992332
Dyball inmiddels van de lijst voor de Tour Down Under. Zou het?
  Moderator zondag 12 januari 2020 @ 14:30:14 #44
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_190994750
Mads Pedersen: I’m still hungry and this is just the beginning

Daniel Benson, Stephen Farrand a day ago

Dane puts family first as he opens bike shop so his father can quit truck driving job
Men’s world road champion Mads Pedersen (Trek-Segafredo) has laid down a warning to his rivals by stating that his win in Yorkshire was just the beginning and that he hopes to win several important races before eventually hanging up his wheels.

The 24-year-old put in a masterful performance to win the rainbow jersey in Yorkshire last Autumn and take the biggest win of his career so far. Speaking to Cyclingnews at the Trek-Segafredo training camp this winter, the Danish rider pinpointed Paris-Roubaix as his dream race to win but the young rider would not put a timeframe on the subject, admitting that he was still learning to race as the men’s road world champion.

“I really want to win Paris-Roubaix. I won it as a junior and I want that big cobblestone at home. I won't say I will win it this year because I know how difficult it is to win those Classics but hopefully I have a few more years at the top level. But if I win Flanders and not Roubaix by the end of my cycling career then I’ll still be proud. I’m still hungry though. This is just the beginning. I’m only 24 and I want more,” Pedersen told Cyclingnews.

Pedersen will make his 2020 race debut at the Tour Down Under later this month before building up for the Classics at the Challenge Mallorca. He will race in Belgium at the Opening Weekend before leading a strong Trek-Segafredo team into the bulk of the Classics. Racing with the rainbow jersey on his shoulders will attract pressure and scrutiny but one of cycling’s most coveted and iconic jerseys will also help Pedersen draw inspiration and confidence. From a tactical point of view, the Dane also thinks that his rivals could spend too much time watching him and that other Trek Segafredo riders could exploit situations.

“I’m ready. I think that I’m ready. I hope that I am. Of course, it’s a new situation and I have to learn how to race like that. In Denmark, we say that if one bad thing happens for one then a good thing can happen for another. So, maybe we could play it so that if a lot of people are looking at me then it could be good for the team because we have a lot of strong riders,” Pedersen said.

“I want to be on the top, top level and fight for the races. If you’re strong enough then everything is possible. I was super bad in the spring last year but then I won Worlds. Now I need to reach a top-level with consistency. It’s about believing that every time I race I can be at the top. Power-wise I’ve shown that I can be there. Maybe it’s a mental thing about doing it in all the races that I do.”

The winter saw media interest in Pedersen reach new levels. His Worlds win meant more sponsor activity and a long list of interview requests. He and his team have tried to keep his off-the-bike duties to a reasonable amount as he gets used to riding as the world champion, and Pedersen has kept his feet on the ground. He hasn’t even watched his Worlds win.

“I’ve had chances to watch it but I’ve chosen not to. I want to keep the initial impressions from the race as I saw them on the day. At one point I’ll sit down and watch them but for now, I want to keep the memories as I see them.”

Back in his home country, Pedersen has also turned his attention to repaying his family for all of their support since he started cycling. Last September he opened a local bike shop which meant that his father could give up his job as a truck driver and work part-time in the family-run business.

“My family is really important to me and it’s important for me to stay around. My dad is working in my bike shop. I opened it so that he had something to do. We have a mechanic but my dad has free time now so he can help me with things like motor pacing. He’s been with me since I started cycling. We have a really strong bond, and it’s stronger than most people have with their fathers. I said that when I was 15 that if I ever earned enough money from cycling to help him stop being a truck driver then I would do it.”

“There was no connection in cycling with my family. I started with football and badminton. I started with team sports but I didn’t really like it. It was always other people’s fault when we lost and I smashed too many rackets in badminton. So my dad bought me a bike and I would ride with him. I was around seven and I liked riding with him. Everything grew from there.”
  Moderator zondag 12 januari 2020 @ 14:31:18 #45
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_190994767
Hungry, hahaha.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_191006932
Chris Hamiltons (Sunweb) zaadbal is opengescheurd. Hij staat dus voorlopig aan de kant.
https://www.wielerflits.n(...)-gevoelige-blessure/
leven zoals het leven is
  maandag 13 januari 2020 @ 12:45:17 #48
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191008073
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ik dacht even dat je een grap maakte dus het artikel toch maar gelezen. Remco toch... _O- :') :')
Ik vind het eigenlijk wel mooi. :D Wielrennen heeft dat soort showmannetjes nodig, zeker nu Sagan een saaie ouwe lul begint te worden.
  maandag 13 januari 2020 @ 13:00:27 #49
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_191008248
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 12:45 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk wel mooi. :D Wielrennen heeft dat soort showmannetjes nodig, zeker nu Sagan een saaie ouwe lul begint te worden.
Maar je moet daarvoor wel de uitstraling hebben. Als Twan Castelijns daarmee komt zou je het ook niet serieus kunnen nemen.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 13 januari 2020 @ 13:12:52 #50
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_191008421
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 13:00 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Maar je moet daarvoor wel de uitstraling hebben. Als Twan Castelijns daarmee komt zou je het ook niet serieus kunnen nemen.
Remco is een groot brok aan charisma, charme en intelligentie. Een trademark juichgebaar is daarin niet meer dan een logisch vervolg.
Put these foolish ambitions to rest.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')