Prachtige scene in de wijnkelder, Bjarne is een diepgravend, zwaarmoedig mens.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:34 schreef El-Stinho het volgende:
WuytsGod.twitter:sporza_koers twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 12:41:43Wuyts: "Men vergeet dat Riis ook enorme capaciteiten had als ploegleider en manager"https://t.co/OJCffq3Vs6 https://t.co/zU2TzVFnx4 reageer retweet
@Mani89 @Rellende_Rotscholierquote:Als het van Remco Evenepoel (19) afhangt, wordt het wielerseizoen 2020 een dolle rit: hij wil scoren in de Giro, scoren op de Spelen, scoren op het WK. Moet lukken, want al zegt hij het zelf: Evenepoel is alleen maar beter geworden. “Ik weeg minder. En ik trap harder.”
Natuurlijk was Remco Evenepoel de grote attractie op de persdag van Deceuninck - Quick Step in Calpe. Bijna drie uur geeft hij interviews, zonder verpinken. Nadat hij eindelijk voor de laatste camera van de audiovisuele pers is verschenen, merkt hij zelf op: “Bon, nu nog de gazetten, zeker?”
Het is vaker gezegd, maar het blijft opvallen: voor een negentienjarige legt Evenepoel in zijn media-optredens een bijzondere maturiteit aan de dag. Frans, Nederlands, Engels, een podium met tachtig man in de zaal, het maakt hem allemaal niet uit. “Het is moeilijk Remco te zijn”, zo geeft hij aan, “maar ik doe het met de glimlach.”
Giro
Het grote nieuws van de dag had de Gazzetta dello Sport gisteren al weggegeven: Il Giro ritrova un cannibale. Evenepoel rijdt de Giro en niet om het peloton op te vullen. Hij is officieel geen kopman, krijgt geen ploeg rond zich mee en als hij na tien dagen zo leeg is als “een platgedrukte plastic fles”, dan is het “boeken toe en naar huis”.
Maar het is tegelijk ook de bedoeling om te testen hoe zwaar hij nu al weegt als ronderenner. De drie tijdritten zijn het hoofddoel, het liefst met de roze trui op dag één, maar tussendoor zal Evenepoel het klassement niet laten lopen. “Het klopt dat ik op die manier het meeste zal leren. Op dag vijf is er al de aankomst op de Etna, ik zal snel weten waar ik sta.”
In 2019 toonde Evenepoel zich vooral als tijdrijder, dit jaar wil hij zich ook als klimmer bij de wereldtop scharen. In vorige races heeft hij voorlopig alleen een vijftiende plaats op de klim naar de Jebel Hafeet in de UAE Tour als referentie, maar de testen die hij de voorbije maanden op training aflegde geven veel vertrouwen. “Die zitten redelijk goed”, aldus Evenepoel. “In december hadden we een test van twaalf minuten, waarbij ik de enige van de ploeg was die 6,5 watt per kilo kon trappen. Maar dat was geen all out-test. Als ik echt voluit ga, moet ik die zeven watt (referentiewaarde voor topklimmers, nvdr.) ook kunnen halen. We hebben ook al testen gedaan boven de 1.800 meter en ik verlies geen vermogen op die hoogte. Alleen zijn dat allemaal maar veldtesten. Dat geeft geen garanties in koers en al helemaal niet drie weken na elkaar.”
Evenepoel vertegenwoordigt samen met Pogacar en Bernal een trend in het wielrennen: piepjonge renners die meteen bij de wereldtop zitten. Veel oudere renners gaan ervan uit dat hun progressiemarge beperkt is, maar Evenepoel is niet akkoord: “Ik denk dat ik een stap heb gezet de voorbije winter. Geen kleintje, eerder een redelijk grote. Ik zat begin december al op een niveau dat ik vorig jaar pas eind januari haalde.”
Andere mindset
Pas het voorbij seizoen leerde Evenepoel naar eigen zeggen wat de levensstijl van een profwielrenner echt inhoudt. Na zijn dubbele wereldtitel bij de junioren en een goeie Tour of Turkey dacht hij te vaak “dat alles wel vanzelf zou gaan”. De andere mindset waarmee Evenepoel aan dit seizoen begint, vertaalt zich vooral in een lager gewicht. Hij maakte er gisteren een spelletje van: “Hoeveel kilo denk je dat ik nu minder weeg? Doe eens een gok.” Het juiste antwoord bleek “vier tot vijf kilo” te zijn. “Ik weeg minder en ik trap harder”, besloot Evenepoel.
Eén jaar geleden stond iedereen op de mediadag van Deceuninck-Quick Step nog heel hard op de rem. Er was toen nog sprake van een lightprogramma, met een heel beperkt aantal koersdagen. Dat voorbehoud heeft hij in één jaar helemaal weggefietst. Evenepoel rijdt in 2020 een volwaardig, intensief koersprogramma. Argentinië, Algarve en de Tirreno, waarbij vooral de tijdritkilometers de doorslag gaven. Daarna volgen de Ardennen met Brabantse Pijl, Waalse Pijl en Luik. “Alleen de Amstel doe ik niet”, zegt Evenepoel.
Via een hoogtestage – wellicht in de Sierra Nevada – gaat hij nadien richting Giro. Hoe de voorbereiding op de Spelen er nadien uitziet is nog niet bekend. De piekmomenten moeten Luik, Giro en Spelen worden, maar Evenepoel wil gewoon zo vaak mogelijk winnen. Ook in de Tirreno wil hij het bijvoorbeeld al “zo goed mogelijk doen”.
In zijn eentje maakt Evenepoel het aanstaande seizoen razend interessant. Hij werkte de voorbije maanden aan een gepersonaliseerd zegegebaar zoals Pistolero Contador er één had. Als het een beetje meezit, wordt dat het iconische beeld van het wielerjaar 2020. “Ik kan nog niet verklappen wat ik precies ga doen”, besluit Evenepoel. “Maar het liefst zou ik het straks in Argentinië al een keer tonen.”
Terwijl Colombiaantjes normaal heel goedgelovig zijn.quote:
quote:Bettiol dient Evenepoel van antwoord: "Je koerst niet om iemand te doen verliezen"
De Ronde van Vlaanderen van 2019 ligt bijna een jaar achter ons, maar beroert nog altijd de gemoederen. Alberto Bettiol won verrassend, toen de Italiaan in het slot wegreed. In Vive le Vélo - wielerjaar 2019 vond Evenepoel dat de EF-renner na de finish weinig respectvol was tegenover Quick-Step. Bettiol heeft de youngster nu van antwoord gediend.
Bettiol reed op 7 april vorig jaar weg van de favorieten op de Oude Kwaremont en boekte zo zijn eerste profzege, van een verrassing gesproken. In volle vreugde riep Bettiol daarna in de ploegbus: "Where is Quick-Step?" Dat deed snel de ronde op sociale media. Evenepoel vertelde in Vive le Vélo dat hij die uitlating weinig respectvol vond van Bettiol.
"Het was niet proper dat hij onze ploeg heeft uitgedaagd. We hadden bijna alles gewonnen, maar toch riep hij dat. We zullen ons daar niets van aantrekken, maar als Bettiol in de koers nog eens probeert weg te rijden, zullen we hem niet meer laten gaan", vertelde Evenepoel in het jaaroverzicht van Sporza.
"Woorden van Remco hebben me pijn gedaan"
De woorden van Evenepoel haalden Italië. In een interview met tuttobiciweb.it reageert Bettiol vandaag geprikkeld. "Toen mijn uitspraak een leven begon te leiden op de sociale media, belde ik meteen naar (DQS-teammanager) Patrick Lefevere om mij te verontschuldigen. Hij waardeerde mijn gebaar, begreep dat het niet ter kwader trouw was, stelde me gerust dat de zaak gesloten was en complimenteerde me met de overwinning."
"Dat laatste bewaar ik als een van de mooiste momenten van die dag. Een compliment krijgen van Lefevere is geen sinecure."
De woorden van Evenepoel deden Bettiol pijn: "Om een paar redenen. Ten eerste liet niemand me zomaar rijden die dag, omdat niemand je iets cadeau geeft in de Ronde van Vlaanderen. Ik blijf rustig, omdat ik vertrouw op wat Lefevere me zei."
En voorts wil ik Remco eraan herinneren - en ik vind dat geen kleine zaak - dat ze mij altijd hebben geleerd om te koersen om te winnen, niet om iemand te doen verliezen. Hiermee wil ik de zaak als gesloten beschouwen."twitter:tuttobiciweb_it twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 12:57:27Alberto #Bettiol, dalla #EF di Milano, risponde alle accuse di Remco Evenepoel: «Nessuno mi ha lasciato vincere. Io non ho offeso nessuno»https://t.co/yYfiR3KCtX reageer retweet
Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.quote:
Het is werkelijk een plaag dat blaag.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 17:42 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.
Dus bij deze!
Ik dacht even dat je een grap maakte dus het artikel toch maar gelezen. Remco toch...quote:Op zaterdag 11 januari 2020 17:42 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Maar dan mis je wel het nieuws dat hij de laatste tijd heeft geoefend voor zijn ‘gepersonaliseerde zegegebaar’.
Dus bij deze!
Rahim zit klaartwitter:TJV_supporters twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 21:16:57🇦🇺#RoadNatsChris Harper staat vannacht om 02:30(🇳🇱) aan de start van het Australisch kampioenschap. Wij volgen de race op de voet en komen met live-updates! https://t.co/EVu3dFSrYx reageer retweet
Ik verwacht wel dat ONZE Chris de koers in vuur en vlam gaat zetten.quote:Op zondag 12 januari 2020 02:03 schreef showtimer het volgende:
Rahim zit klaartwitter:TJV_supporters twitterde op zaterdag 11-01-2020 om 21:16:57🇦🇺#RoadNatsChris Harper staat vannacht om 02:30(🇳🇱) aan de start van het Australisch kampioenschap. Wij volgen de race op de voet en komen met live-updates! https://t.co/EVu3dFSrYx reageer retweet
Het seizoen is los!quote:Op zondag 12 januari 2020 07:43 schreef H.Vviv het volgende:
Cameron Meyer wint voor Lucas Hamilton en Marcus Culey.
Ik vind het eigenlijk wel mooi.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je een grap maakte dus het artikel toch maar gelezen. Remco toch...![]()
![]()
Maar je moet daarvoor wel de uitstraling hebben. Als Twan Castelijns daarmee komt zou je het ook niet serieus kunnen nemen.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:45 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel mooi.Wielrennen heeft dat soort showmannetjes nodig, zeker nu Sagan een saaie ouwe lul begint te worden.
Remco is een groot brok aan charisma, charme en intelligentie. Een trademark juichgebaar is daarin niet meer dan een logisch vervolg.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:00 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Maar je moet daarvoor wel de uitstraling hebben. Als Twan Castelijns daarmee komt zou je het ook niet serieus kunnen nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |