abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190871403
quote:
De Kwestie: Is alcohol het nieuwe roken?

Net als roken gaat drinken maatschappelijk in de ban. Vlak voor de feestdagen bracht de rijksoverheid een peiling naar buiten waaruit bleek dat Nederlanders nauwelijks weet hebben van de schadelijke effecten van alcohol.

En deze maand leveren drommen landgenoten zich over aan het hippe onthoudingsritueel Dry January. Is alcohol het nieuwe roken? Wat directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP betreft wel: hij maant staatssecretaris Paul Blokhuis door te pakken met zijn ontmoedigingsbeleid. Ilja Gort ziet een dag zonder een glas wijn als een dag niet geleefd.
Telegraaf

quote:
’Alcohol net zo stevig aanpakken als roken’

Directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP wil dat drinken wordt ontmoedigd: „Drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen.”

Alcohol het nieuwe roken? Er zijn overeenkomsten en verschillen. Tabak (nicotine) en alcohol zijn beide verslavende stoffen. Ze zijn bovendien slecht voor de gezondheid en bij zwangere vrouwen voor dat van hun ongeboren baby. Roken en meeroken is in Nederland verantwoordelijk voor 20.000 sterfgevallen per jaar, drinken voor ruim 5000. Ook zijn er belangrijke verschillen tussen tabak en alcohol: drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen, zoals geweldsdelicten, verkeersongevallen, problemen in werksituaties, overlast op straat, vrouwenmishandeling, etc.

Alcohol wordt het nieuwe roken genoemd, omdat we van het rookprobleem kunnen leren hoe je het alcoholprobleem het beste kunt aanpakken. Zo heeft de overheid geleerd dat voorlichting over de nadelen van roken onvoldoende werkt: je moet ook de industrie en de leveranciers durven aan te pakken. De eerste noodzakelijke maatregel is om de prijs van alcohol te verhogen. Schadelijke producten moeten niet te goedkoop zijn. De tweede maatregel is: verminder het aantal verkooppunten. Haal alcohol uit de supermarkt en geef de slijter het alleenrecht om drank te verkopen. Supermarkten fungeren nu als een drankwalhalla, ook voor kinderen en jongeren.
Telegraaf

En daar gaan we weer, de discussie over een verbod op vuurwerk loopt nog volop en men heeft alweer iets nieuws gevonden waar de verbodspijlen in de toekomst op gericht kunnen worden...

Lekker zo doorgaan met die enorme drang naar de maakbare maatschappij, dan komen we er wel... En dat al die idioten hier in blijven trappen, we zijn compleet van het pad af in dit land.
pi_190871443
Accijnzen verhogen en alchohol uit de supermarkten vind ik erg goede punten. Er mist nog een derde: reclameverbod. Ik vind het schandalig dat reclame wordt gemaakt over drank.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_190871444
Ja joh! Laten we dat doen, weet je wat nog gezonder is. In een batterijcapsule leven aan de sondevoeding a la Matrix, ken je niets gebeuren en altijd perfecte voeding om je gezond te houden. Carpe diem!
pi_190871458
En ik ben niet van de blauwe knoop.

Nog een vierde vergeten: alcoholsensor in iedere auto.
pi_190871495
Ze moeten dit precies hetzelfde gaan aanpakken als met roken, elk half jaar fikse accijnsverhogingen op alcohol, vieze plaatjes op bierflessen, geen verkoop meer in supermarkten (ook geen bier) en mensen die in de horeca nog alcohol willen nuttigen kunnen daarvoor terecht in een afgezonderd hok waar ze uit het zicht nog een wijntje kunnen nuttigen. Voor een paar jaar natuurlijk want dan moet het helemaal worden verbannen uit de horeca.

Ik ben benieuwd of degenen die zo staan te juichen voor een rookverbod dan nog steeds zo enthousiast zijn.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_190871526
Wie drugs en roken aanpakt, moet alcohol ook aanpakken. Alcohol staat in hetzelfde lijstje. Wie A zegt moet ook B zeggen. Ik vind het logisch beleid.
pi_190871536
Daarna kan de snackbar wel op de schop, ook ongezond en daarna...
pi_190871539
Alcohol bestaat uit voedende ingrediėnten, indien men dus in de jeugdjaren regelmatig enkele glaasjes alcohol drinkt, wordt men groter als gemiddeld. Dat verbieden is dus een absurde maatregel.
pi_190871541
Prima plan
pi_190871546
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:53 schreef Apekoek het volgende:
Daarna kan de snackbar wel op de schop, ook ongezond en daarna...
Suiker uiteraard, ook zeer ongezond.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
  zaterdag 4 januari 2020 @ 11:54:48 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_190871547
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:43 schreef AchJa het volgende:

Lekker zo doorgaan met die enorme drang naar de maakbare maatschappij, dan komen we er wel...
Er zijn veel dingen die 'vroeger' normaal waren en nu ondenkbaar. Dat noemen we 'nieuwe inzichten'. Is niet aan iedereen besteed.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_190871551
quote:
„Drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen.”
Meneer rookt zeker zelf?

quote:
Supermarkten fungeren nu als een drankwalhalla, ook voor kinderen en jongeren.
Wat een overdreven flauwekul. Wat is dit voor fanatiekeling? Of mogen we dit zien als volgende stap in de islamisering van de samenleving?

In plaats van legaliseren van xtc en wiet gaan we het lastiger maken om alcohol aan te komen. Hallo criminaliteit.

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2020 11:58:27 ]
  zaterdag 4 januari 2020 @ 11:55:58 #13
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190871566
Ernstig, al dat geaas op onze vrijheden. Rot op met je maakbare samenleving. Ik heb geen Staat als opvoeder nodig.
pi_190871597
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Selqae het volgende:

[..]

Inderdaad en aspartaam ook, dus alleen nog thee en water zou nog toegestaan moeten worden.
pi_190871606
Dan kunnen we de pijlen denk ik beter richten op het geloof. Dat veroorzaakt al duizenden jaren veel meer ellende dan alle drugs gecombineerd.
Conscience do cost.
pi_190871623
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:47 schreef Sigaartje het volgende:
Accijnzen verhogen en alchohol uit de supermarkten vind ik erg goede punten. Er mist nog een derde: reclameverbod. Ik vind het schandalig dat reclame wordt gemaakt over drank.
Reclameverbod inderdaad.

De biermerken zagen dit allang aankomen, gezien de vele reclames tegenwoordig voor alcoholvrij bier.
pi_190871632
Telegraaf premium:

LEVEN HEEFT GIGANTISCHE MAATSCHAPPELIJKE CONSEQUENTIES. IEDEREEN MOET DOOD
pi_190871644
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:58 schreef ems. het volgende:
Dan kunnen we de pijlen denk ik beter richten op het geloof. Dat veroorzaakt al duizenden jaren veel meer ellende dan alle drugs gecombineerd.
Heb je daar cijfers over?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:01:03 #19
Why is all the rum gone?
pi_190871654
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Selqae het volgende:

[..]

Suiker aanpakken voor de snackbar. Onderzoek in Engeland toont aan dat de medische kosten per jaar die gepaard gaan met obesitas, die van roken ruimschoots overschrijden. Wiedes, want de voedingsmiddelenindustrie propt echt letterlijk in alles suiker.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_190871660
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:59 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Reclameverbod inderdaad.

De biermerken zagen dit allang aankomen, gezien de vele reclames tegenwoordig voor alcoholvrij bier.
Zo'n verbod werkt niet hoor.
In Rusland is zo'n reclame verbod voor alcohol, wat je nu dus ziet is reclame voor het alcoholvrije bier......met dezelfde naam.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:02:11 #21
Why is all the rum gone?
pi_190871680
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:00 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Niet nodig, dat weet iedereen gewoon.
pi_190871711
Maar zo slecht is een biertje niet. 1 sigaret weer wel
pi_190871714
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er zijn veel dingen die 'vroeger' normaal waren en nu ondenkbaar. Dat noemen we 'nieuwe inzichten'. Is niet aan iedereen besteed.
Van die nieuwe inzichten profiteren wel slechts de moslims.
pi_190871723
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:00 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Ja. Volgens mijn berekeningen heeft het geloof exact 100 ellende gebracht.
Conscience do cost.
pi_190871725
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet nodig, dat weet iedereen gewoon.
Ik zie liever bewijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')