Dat klinkt als hoe het in mijn vorige huis wasquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:10 schreef SQ het volgende:
Een andere interessante bijkomstigheid van zo primitief wonen () is dat ik nu selectief moet zijn in welke volgorde ik was. Met maar 1 droogrekje, winter, en geen wasdroger kan ik dus geen 2 sets beddengoed achter elkaar wassen. Ik kan verder op mijn rekje maximaal 2 ladingen kwijt, daarna moet ik wachten met wassen tot de was gedroogd is, dat duurt momenteel vaak 3 dagen
We leven helaas op zolder, dus geen vrije trapgatenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef Fazz het volgende:
Dat klinkt als hoe het in mijn vorige huis was![]()
Niet te laag centrifugeren dat helpt iets. En heb je een trapgat waar je iets in kunt hangen? Dat was de enige optie om dikke truien/polo's droog te laten worden voordat ze muf gingen ruiken
Oh heerlijk! Dat verdient een aftelkalenderquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef SQ het volgende:
[..]
We leven helaas op zolder, dus geen vrije trapgaten
Nog een maandje, dan kan ik de droger weer aansluiten
Ja dat probleem hebben wij ook. We wonen gelijkvloers in een flat, in de zomer kan het lekker buiten maar nu niet. En zet je het wasrek in de badkamer of de slaapkamer dan is het wel meteen erg vol.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:10 schreef SQ het volgende:
Een andere interessante bijkomstigheid van zo primitief wonen () is dat ik nu selectief moet zijn in welke volgorde ik was. Met maar 1 droogrekje, winter, en geen wasdroger kan ik dus geen 2 sets beddengoed achter elkaar wassen. Ik kan verder op mijn rekje maximaal 2 ladingen kwijt, daarna moet ik wachten met wassen tot de was gedroogd is, dat duurt momenteel vaak 3 dagen
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:09 schreef cherrycoke het volgende:
Vuile was in wasmand > was in wasmachine > was in droger > flikker droge kleren in kast>
Dit eigenlijk. Alleen gebruiken we poeder van Omo.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:12 schreef Vicky het volgende:
60 graden = beddengoed, handdoeken, theedoeken, ondergoed, sokken. Als ik veel gekleurd heb dan apart kleur en apart licht.
Zwarte was op 40, tenzij sportkleding/trainingspakken, dan op 30
Gekleurde was op 40
Witte/lichte was op 40
Ik was met vloeibaar van Lidl, wasverzachter van Gwoon
Zwarte was met Robijn voor zwarte was omdat het zo lekker ruikt.
De programma's van de machine die ik vorig jaar nieuw kocht duren iig veel langer dan de programma's van de machine die ik daarvoor had, energiezuiniger enzo, om het maar niet over de programmaduur in de ecostand te hebben, dat kan zo 5 uur zijnquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:22 schreef Barreltje het volgende:
Hier
Wit
Zwart
Grijs
Blauw
Rood/roze
Overig gekleurd
Beddegoed+handdoeken
Wol
De stapels zwart grijs en blauw worden overigens meestal wel gemengd.. afhankelijk van de hoogte van de stapels.
Hier gaat de was bijna altijd (behalve beddegoed) op de 30 graden 59 minuten wasstand.
Hoe lang zit jullie was in de machine?
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:40 schreef LPFAN het volgende:
Ik gooi alles in op 1 berg en gooi het dan op 40 graden in de wasmachine. Komt er altijd prima uit.
een uur en 7 minuten. En eens per week 2,5 uur op 95 gradenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:22 schreef Barreltje het volgende:
Hier
Wit
Zwart
Grijs
Blauw
Rood/roze
Overig gekleurd
Beddegoed+handdoeken
Wol
De stapels zwart grijs en blauw worden overigens meestal wel gemengd.. afhankelijk van de hoogte van de stapels.
Hier gaat de was bijna altijd (behalve beddegoed) op de 30 graden 59 minuten wasstand.
Hoe lang zit jullie was in de machine?
Hoe doe je dat dan eigenlijk? Als ik een vloeistof in de trommel giet, wordt t gelijk weggepompt. Doe je het dan in zo'n doseerbol?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:13 schreef BellaaElisa het volgende:
Azijn zo vreselijk! Ik doe dat alleen als ik mijn wasmachine moet schoonspoelen![]()
SQ niet bij je kleding doen hoor het stinkt echt heel erg!
Dan koop je de verkeerde.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ruik de azijn totaal niet. Ik heb speciaal even aan schone was geroken voor jullie. Misschien dat het ruikt als het nat is, dat zal ik eens testen.
Wat grappig dat jullie het zo vinden ruiken. Ik heb toch doorgaans een heel goede neus. Ik vind wasverzachter wel stinken.
In het wasmiddelbakje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:18 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan eigenlijk? Als ik een vloeistof in de trommel giet, wordt t gelijk weggepompt. Doe je het dan in zo'n doseerbol?
quote:
Ah, dat verklaart 't. Ik hou wel van luchtjes. maar niet van azijnquote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
Ik vind de meeste douchegels enzo ook stinken. Kan gewoon niet zo goed tegen luchtjes.
Maar dat wordt niet direct weggepompt hoor. Er komt water bij en dan wordt er gespoeld. Na het spoelen gaat hij pas afpompen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:21 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Daar lopt het bij mij direct uit.
nee, dat loopt dan je machine in en je machine pikt het daar weer verder opquote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:21 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Daar lopt het bij mij direct uit.
Mijn machine begint elke was met afpompen van resterend water. Ik ben er niet gerust op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Maar dat wordt niet direct weggepompt hoor. Er komt water bij en dan wordt er gespoeld. Na het spoelen gaat hij pas afpompen.
Als schoonmaakmiddel moet het in het wasmiddelbakje. Als wasverzachter moet het in het wasverzachterbakje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:23 schreef SQ het volgende:
[..]
nee, dat loopt dan je machine in en je machine pikt het daar weer verder ophet loopt niet "weg" ofzo.
Ik zou het dan in het wasverzachterbakje gieten denk ik
Wil het toch eens proberen. Opnieuw wassen kan altijd nog.
Heb jij dan ook echt een trommel vol spijkerbroeken of vol sportkleding? Of draai je halve wasjes?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hier moet ik gepost hebben.
Ik doe het als volgt:
Donkere kleding - 30 graden - ophangen
Lichte kleding - 30 graden - ophangen
Handdoeken, theedoeken, sokken, ondergoed - 60 graden - droger
Witte was (eigenlijk alleen maar beddengoed) - 60 graden - ophangen indien qua weer buiten mogelijk, anders droger
Gekleurd beddengoed - 60 graden - ophangen indien qua weer buiten mogelijk, anders droger
Spijkerbroeken - 30 graden - ophangen
Sportkleding - 30 graden (sportwasprogramma) - ophangen
Dat was het volgens mij.
Helpt dat echt ja? Zonder zure lucht? Als wasmiddel of verzachter? Tell me more, tell me more!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:25 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oh ja azijn gebruik ik ook! Bij was met diepe kleuren, om die mooi te houden. En colour catcher doekjes bij nieuwe kleding.
Mijn man heeft 473 spijkerbroeken, dus ik hoef geen halve was te draaien.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:26 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Heb jij dan ook echt een trommel vol spijkerbroeken of vol sportkleding? Of draai je halve wasjes?
Ik gebruik het als wasverzachter, in het wasverzachterbakje doe ik het. Ik heb wel het idee dat het helpt, maar vergelijken is lastig.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:28 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Helpt dat echt ja? Zonder zure lucht? Als wasmiddel of verzachter? Tell me more, tell me more!
Ik denk dat er in ons hele huis (3 mensen) niet meer dan 8 spijkerbroeken zijn. En er wordt in totaal 2 keer per week gesport. Dat levert dus heel andere was op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:34 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Mijn man heeft 473 spijkerbroeken, dus ik hoef geen halve was te draaien.
Sportkleding doe ik een keer per week. Ik sport zelf vier keer in de week, mijn man één of twee keer, dus dan zit de trommel echt wel vol.
Efficiënt!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:37 schreef uncucked het volgende:
Ik koop bewust geen witte kleding of wit textiel (of lichte kleuren), want dan kan alles gewoon bij elkaar de wasmachine in. Echt lui, ik weet het
Ook je lingerie??quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:55 schreef roos94 het volgende:
Ik was alles op standje katoen met 60 graden, een ariel pod en neutral wasverzachter.
Was het maar zoquote:
Dit lijkt wel op mijn situatie.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik sorteer op donker - licht, op handdoeken en beddengoed en wol/bh’s en ander kwetsbaar spul.
Ik doe alleen het beddengoed/handdoeken en mujn man z’n zooi in de droger. De test mag van mij niet, want er zit veel zelfgemaakte kleding bij.
Manlief wil alles door de deoger halen en argumenteert stellig dat alles het aankan (op wol na) maar ik wil geen risiko nemen. Ik vind dat veel kleding zo vaal worst van de droger.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 07:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit lijkt wel op mijn situatie.
Gelukkig snapt m’n vriend dat wol beter niet in de droger kan. Hopelijk jouw manlief ook!
Mijn oplossing: dingen die ik echt niet in de droger wil doe ik in de wolwasmand, die was draaien we niet frequent dus kleine kans dat ie zo’n was gaat draaien.
Spoiler wegens net wat ander onderwerp: het huishouden en de relatie:Haha - zelfde hier. Heeft een master in i formatica en werkt als senior developer. Waslabels daarentegen is hogere wiskunde voor hem.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En beddengoed opmaken. Hij presteert het ALTIJD om het dekbed er overdwars in te proppen.![]()
Wacht... jij hebt dit ook nog nooit gedaan?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:15 schreef roos94 het volgende:
Hoe haal je dat filter dan uit de wasmachine
Het filter zit meestal aan de voorkant en dan rechtsonder. Grote draaiknop die je regelmatig moet schoonmaken, zodat de boel niet verstopt raakt.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:15 schreef roos94 het volgende:
Hoe haal je dat filter dan uit de wasmachine
En zorg ervoor dat er niet veel water meer in je wasmachine zitquote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:16 schreef SQ het volgende:
[..]
Wacht... jij hebt dit ook nog nooit gedaan?
Be in for a treat
Rechts of links onderaan de voorkant van je wasmachine zit een klepje. Klap dat open. Er zit een draaiknop achter, draai deze los en trek je filter er uit.
Na jaren neglect kán het laatste wat kracht kosten.
Nee, je wasmachine moet uit staan. En zijn laatste programma geheel hebben afgerond.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:22 schreef Dr.Sleep het volgende:
[..]
En zorg ervoor dat er niet veel water meer in je wasmachine zitanders heb je ook een probleem.
Precies dit! Het enige waarop ik sorteer is wel in de droger (dan gaat het op 40 graden en flink centrifugeren) of niet in de droger (dan 30 graden en wat minder centrifugeren). Eens in de zoveel tijd een witte was, af en toe wat handdoeken in de kookwas, en dat is het dan wel.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:07 schreef SQ het volgende:
Ik sorteer ook vaak op wel/ niet geschikt voor de droger. Dan kan ik het in 1 keer overladen.
Bij mij zat de wasmachine een keer verstopt (haar, troep en een spijkerquote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:22 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee, je wasmachine moet uit staan. En zijn laatste programma geheel hebben afgerond.
Sterkte.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:01 schreef Aure het volgende:
Oh shit, ik heb die filter ook nog nooit schoon gemaakt![]()
Schoonmaakazijn. Is niet eens heel duur.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:53 schreef Notorious_Roy het volgende:
Wat voor azijn zou ik moeten toevoegen? Ik heb nog een fles appelazijn staan in mijn keukenkastje...
Zelf doe ik de volgende wassen
› Handdoeken (60 graden, 60 min)
› Beddengoed (60 graden, 60 min)
› Sokken (60 graden, 60 min)
› Donkere kleding (30 graden, 120 min)
› Gekleurde kleding (30 graden, 120 min)
De eerste drie gaan in de droger. Kleding hang ik altijd uit.
Helpt ook tegen zweetlucht in sommige t-shirtsquote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:28 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Helpt dat echt ja? Zonder zure lucht? Als wasmiddel of verzachter? Tell me more, tell me more!
Oeh, nu heb je mijn aandacht!quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:10 schreef Magica het volgende:
[..]
Helpt ook tegen zweetlucht in sommige t-shirts
Iieeeeeeewlquote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:12 schreef SQ het volgende:
Over wasmachine filters gesproken, ik wil nog iets met jullie delen. Ik woon dus tijdelijk op de zolder van mijn nieuwe huis en daar waren de wasmachine en afwasmachine van de vorige eigenaar achter gebleven. Paar keer proefgedraaid met oude lompen, ging prima, dus hebben we deze apparaten tijdelijk in gebruik genomen (dan hoefden we onze eigen machines niet naar zolder te slepen, want ons nieuwe washok komt op de begane grond).
Nu heb ik die vaatwasser zeer secuur schoongemaakt, alle onderdelen los, alles gepoetst. Maar voor wasmachinefilters heb ik een soort blinde vlek. Dus toen mijn was steeds muffer ging ruiken dacht ik: oh ja, dat filter...
[ afbeelding ]
Dit ding zat dus helemaal propvol met zwarte drek des doods. Alsof ik de diarree van satan opruimde. Ik stond te tranen en te kokhalzen. Ik moest er helemaal met mijn hand in om het los te trekken. Ik ben scarred for life. Hoeveel jaar zou dat filter genegeerd zijn geweest?
EN DE GEDACHTE DAT HET MEESTE VUIL VAN DE VORIGE BEWONER(S) MOET ZIJN GEWEEST! UNBEARABLE!
[ afbeelding ]
De oogst. Huuuu. Oh wat walgelijk.
Lieve fokkers. Reinigt uw filters. Wees gewaarschuwd.
De was ruikt gelukkig weer heerlijk fris. Dat wel.
Ooh en glansspoelmiddel als je gele okselvlekken hebt.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:10 schreef Magica het volgende:
[..]
Oeh!quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:10 schreef Magica het volgende:
[..]
Ook ja. Bij bepaalde kleding is dat er soms niet uit te krijgen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:10 schreef Magica het volgende:
[..]
I know, right? Kokhalzen jonge.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:14 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Oeh!
@:SQ ommegod. En een ander z’n drek ook nog eens. Omgomg. Ik heb - obviously - dat filter ook nog nooit schoongemaakt.
Ik gebruik natuurazijn. Maar appelazijn is ook prima.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:53 schreef Notorious_Roy het volgende:
Wat voor azijn zou ik moeten toevoegen? Ik heb nog een fles appelazijn staan in mijn keukenkastje...
Zelf doe ik de volgende wassen
› Handdoeken (60 graden, 60 min)
› Beddengoed (60 graden, 60 min)
› Sokken (60 graden, 60 min)
› Donkere kleding (30 graden, 120 min)
› Gekleurde kleding (30 graden, 120 min)
De eerste drie gaan in de droger. Kleding hang ik altijd uit.
Ik laat die shirts altijd een nachtje weken in de azijn. En daarna de wasmachine in. Dan ruiken ze weer fris. De zweetgeur komt wel snel weer terug, vind ik.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:10 schreef Magica het volgende:
[..]
Ik doe de vaatwastablet altijd in een lege machine, op kookwas. Dat is mijn schoonmaakroutine voor het apparaat.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:17 schreef Samzz het volgende:
Oh en een vaatwastablet bij de witte was. Stralend. En dat wastablet lost ook vetten in de machine op.
Wassen met azijn helpt ook nog eens tegen kalkaanslag.
Dat helpt nog beter jaquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:16 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik gebruik natuurazijn. Maar appelazijn is ook prima.
[..]
Ik laat die shirts altijd een nachtje weken in de azijn. En daarna de wasmachine in. Dan ruiken ze weer fris. De zweetgeur komt wel snel weer terug, vind ik.
Dat kan idd ookquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:24 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik doe de vaatwastablet altijd in een lege machine, op kookwas. Dat is mijn schoonmaakroutine voor het apparaat.
Snap ik helemaalquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:26 schreef Magica het volgende:
[..]
Dat helpt nog beter ja![]()
Maar soms niet altijd tijd voor/zin in
Balsamicoazijn werkt niet zo goedquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:16 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik gebruik natuurazijn. Maar appelazijn is ook prima.
[..]
Nee, dat zou ik ook niet proberenquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:32 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Balsamicoazijn werkt niet zo goed
Deze ga ik eens proberen!quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:17 schreef Samzz het volgende:
Oh en een vaatwastablet bij de witte was. Stralend. En dat wastablet lost ook vetten in de machine op.
Wij hebben er een zelfreinigende filter (functie?) in/opquote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:57 schreef Gehrman het volgende:
Na 7 jaar voor het eerst het filter uit m'n wasmachine gehaald maar hij was verbazingwekkend genoeg amper vies.
Het show hier de gore zooi uit je filter-topicquote:Op zaterdag 4 januari 2020 11:35 schreef SQ het volgende:
Zal ik een apart wasmachinefilterfototopic openen?
quote:
Ik ook niet zo. Denk dat het valt en staat met het onderhoud aan de machine.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 11:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat van poeder vs vloeibaar geloof ik niet zo. Mijn simpele Samsung doet het al bijna acht jaar zonder problemen. Geen nare luchtjes ofzo. Wel af en toe het rubber en het deurtje schoonmaken natuurlijk.
Dat filter is alleen nodig om open te maken als er per ongeluk iets van metaal oid iets weggespoeld in de machine. Ik heb er nog nooit vuil gespot, hooguit een knoop of iets van een bh.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:57 schreef Gehrman het volgende:
Na 7 jaar voor het eerst het filter uit m'n wasmachine gehaald maar hij was verbazingwekkend genoeg amper vies.
Lees even terug en zie dat dit echt niet altijd opgaat.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 11:59 schreef HPoi het volgende:
[..]
Dat filter is alleen nodig om open te maken als er per ongeluk iets van metaal oid iets weggespoeld in de machine. Ik heb er nog nooit vuil gespot, hooguit een knoop of iets van een bh.
Wellicht als je je modderkleding er zo inflikkert? Ik heb dat ding al 10 jaar en er zit nooit vuil in.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 12:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Lees even terug en zie dat dit echt niet altijd opgaat.
Wat zou jij dan doen met vuile kleding? Moet je dat ook eerst met de hand wassen?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 12:03 schreef HPoi het volgende:
[..]
Wellicht als je je modderkleding er zo inflikkert? Ik heb dat ding al 10 jaar en er zit nooit vuil in.
Ik had er ooit een paperclip in.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:25 schreef Dr.Sleep het volgende:
[..]
Bij mij zat de wasmachine een keer verstopt (haar, troep en een spijker) maar de boel wou niet meer wegpompen, dus blijft al het water erin staan. Gelukkig is daar ook een oplossing voor.
Uit de vaatwasser????quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:13 schreef mootie het volgende:
[..]
Ooh en glansspoelmiddel als je gele okselvlekken hebt.
De kookwas duurt bij mij bijna 3 uur, dat vind ik best zonde met n lege machine. Ben ik nou een krent?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:24 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik doe de vaatwastablet altijd in een lege machine, op kookwas. Dat is mijn schoonmaakroutine voor het apparaat.
Yep, glansspoelmiddel voor de vaatwasser. Werkt als een malle.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:13 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Ik had er ooit een paperclip in.Bijna een monteur opgeroepen, gelukkig vroeg de klantenservice nog even door.
[..]
Uit de vaatwasser????
[..]
De kookwas duurt bij mij bijna 3 uur, dat vind ik best zonde met n lege machine. Ben ik nou een krent?
Waarom niet?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:28 schreef ondeugend het volgende:
Donker (Robijn), wit(Huismerk Jumbo) en kleur(Ariel tabs)
En altijd op speed. Mijn was is nooit zo vies dat het 3 uur duurt eer het schoon is. Vrijwel alles op 30 graden. Heel soms op 60.
En soms draai ik een lege was op zo heet mogelijk
Wasverzachter gebruik ik niet meer
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 17:04 schreef Leandra het volgende:
Ariel pods dit weekend als dagaanbieding bij AH 1+2 gratis (nee, dat heb ik niet verkeerdom getypt).
Slecht voor je kleding, wasmachine en het milieu.quote:
Ik zag t op de reclamequote:Op zaterdag 4 januari 2020 17:04 schreef Leandra het volgende:
Ariel pods dit weekend als dagaanbieding bij AH 1+2 gratis (nee, dat heb ik niet verkeerdom getypt).
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:12 schreef SQ het volgende:
Over wasmachine filters gesproken, ik wil nog iets met jullie delen. Ik woon dus tijdelijk op de zolder van mijn nieuwe huis en daar waren de wasmachine en afwasmachine van de vorige eigenaar achter gebleven. Paar keer proefgedraaid met oude lompen, ging prima, dus hebben we deze apparaten tijdelijk in gebruik genomen (dan hoefden we onze eigen machines niet naar zolder te slepen, want ons nieuwe washok komt op de begane grond).
Nu heb ik die vaatwasser zeer secuur schoongemaakt, alle onderdelen los, alles gepoetst. Maar voor wasmachinefilters heb ik een soort blinde vlek. Dus toen mijn was steeds muffer ging ruiken dacht ik: oh ja, dat filter...
[ afbeelding ]
Dit ding zat dus helemaal propvol met zwarte drek des doods. Alsof ik de diarree van satan opruimde. Ik stond te tranen en te kokhalzen. Ik moest er helemaal met mijn hand in om het los te trekken. Ik ben scarred for life. Hoeveel jaar zou dat filter genegeerd zijn geweest?
EN DE GEDACHTE DAT HET MEESTE VUIL VAN DE VORIGE BEWONER(S) MOET ZIJN GEWEEST! UNBEARABLE!
[ afbeelding ]
De oogst. Huuuu. Oh wat walgelijk.
Lieve fokkers. Reinigt uw filters. Wees gewaarschuwd.
De was ruikt gelukkig weer heerlijk fris. Dat wel.
Deze dan, voor- en nadelen opgesomd.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 19:51 schreef Zilverberk het volgende:
Ik zit net te zoeken naar een beetje betrouwbare bron bij de nadelen van wasverzachters, maar ik tref alleen 'groene' en bespaar-blogs waarin mensen dat vermelden.
Het enige betrouwbare wat ik wel kan vinden is dat teveel wasverzachter je kleding sneller kan laten ontvlammen. En dat bij teveel gebruik je wasmachine van binnen vervuilt.
Maar niks betrouwbaars over gewoon, netjes afgemeten, gebruik. Mis ik iets?
Lijkt mooi maar er staat al direct een hoax tussen: De parfums die worden gebruikt in wasverzachter kunnen de huid irriteren (vooral voor kinderen).quote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Deze dan, voor- en nadelen opgesomd.
https://www.wasmachines.n(...)erzachter-gebruiken/
Ja, snap ik. Maar dat je er geen wetenschappelijke bronnen voor vindt, is uiteraard ook geen bewijs dat er geen legitieme redenen zouden kunnen zijn om geen wasverzachter te gebruiken.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:11 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Lijkt mooi maar er staat al direct een hoax tussen: De parfums die worden gebruikt in wasverzachter kunnen de huid irriteren (vooral voor kinderen).
De opmerking dat kinderen vaker last hebben van wasverzachters dan volwassenen is een hoax. Er is ook geen goede reden dat kinderen daar vaker last van zouden hebben én er is nooit onderzoek naar gedaan.
De wetenschapper in mij is een zeurpiet, ik weet t.
https://www.witgoedservicecc.nl/tips-voor-witgoed/quote:Wasverzachter is slecht voor de droger! Als je het gewassen wasgoed wilt drogen in de wasdroger, dan is het af te raden om te wassen met wasverzachter. Door de wasverzachter ontstaat er een vetlaagje op de sensor die meet hoe vochtig het wasgoed is, waardoor de droger niet goed kan meten of de was droog is. Gevolg is dat de wasdroger onnodig lang blijft drogen, met mogelijk tot oververhitting tot gevolg.
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 20:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Maar dat je er geen wetenschappelijke bronnen voor vindt, is uiteraard ook geen bewijs dat er geen legitieme redenen zouden kunnen zijn om geen wasverzachter te gebruiken.
Deze klinkt ook wel plausibel:
[..]
https://www.witgoedservicecc.nl/tips-voor-witgoed/
tip van ons moeder: 2x centrufugeren (op 900-1200 toeren). Komt droger de machine uit en scheelt strijken tov 1600 toeren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:14 schreef SQ het volgende:
[..]
We leven helaas op zolder, dus geen vrije trapgaten
Nog een maandje, dan kan ik de droger weer aansluiten
Strijkenquote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:31 schreef Roosgeluk het volgende:
[..]
tip van ons moeder: 2x centrufugeren (op 900-1200 toeren). Komt droger de machine uit en scheelt strijken tov 1600 toeren.
Ik woon zelf op 50m2 en heb een apart kamertje voor mn was op de hangen. Raam op een kier er verwarming aan.
Verder gaan mn dikke truien, jeans enz over de verwarming. Doet ook goed aan de luchtvochtigheid.
Dat is vrij simpel op te lossen door een vloerventilator aan te schaffen en die een uurtje of twee richting het rekje met wasgoed te laten wapperen. Droogt als een dolle.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:10 schreef SQ het volgende:
Dat is wellicht wel een goed idee, ik heb nog wel van die units staan ergensquote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:35 schreef Bladergroen het volgende:
[..]
Dat is vrij simpel op te lossen door een vloerventilator aan te schaffen en die een uurtje of twee richting het rekje met wasgoed te laten wapperen. Droogt als een dolle.
quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:32 schreef SQ het volgende:
[..]
Strijken
Daar ga ik trouwens geen topic voor openen want dat vind ik echt heel stom
Vanaf 15 graden en droge lucht, zoiets. Met deze kou en vocht (ook als het niet regent of net geregend heeft is de lucht toch vochtig) is het na meerdere dagen nog niet droog, is mijn ervaring. Binnen te drogen hangen gaat veel sneller. Dus in de winter hang ik het nooit buiten. Het zou wel kunnen, maar dan moet het echt droog en zonnig zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:29 schreef LeSage het volgende:
Ik ben geloof ik wel een makkelijke wasser.
Alle kleding: 40 graden
Alle handdoeken/poetsdoeken/beddengoed: 60 graden
60 graden-was in de droger, beddengoed hangt vaak over de balustrade van de trap of buiten.
Broeken, shirts, truien en bh’s hang ik op, rest ook in de droger.
En dan vouw ik in mijn ideale wereld alles meteen als het droog is en leg ik het daarna keurig in de kast. Werkelijkheid is dat ik wacht tot het een enorme berg is en dan doe ik alles in 1 keer. En daarna stel ik het uit om het in de kasten te leggen![]()
Met welk weer hangen jullie was buiten te drogen? Kan dat echt alleen met zon of ook nu met droge dagen bijvoorbeeld? Of droogt het dan niet snel genoeg?
Mijn moeder zegt altijd dat je was buiten kunt drogen als er geen vochtplekken in de terrastegens zitten. Ik vind het plausibel klinken maar weet niet of het klopt.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:45 schreef kuolema het volgende:
[..]
Vanaf 15 graden en droge lucht, zoiets. Met deze kou en vocht (ook als het niet regent of net geregend heeft is de lucht toch vochtig) is het na meerdere dagen nog niet droog, is mijn ervaring. Binnen te drogen hangen gaat veel sneller. Dus in de winter hang ik het nooit buiten. Het zou wel kunnen, maar dan moet het echt droog en zonnig zijn.
Met droge vrieskou kan het ook. Levert heerlijk frisse lakens op, bijvoorbeeld. Maar die dagen komen niet heel veel voor en dan nog duurt het een hele dag voor de boel droog is.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:29 schreef LeSage het volgende:
60 graden-was in de droger, beddengoed hangt vaak over de balustrade van de trap of buiten.
En dan vouw ik in mijn ideale wereld alles meteen als het droog is en leg ik het daarna keurig in de kast. Werkelijkheid is dat ik wacht tot het een enorme berg is en dan doe ik alles in 1 keer. En daarna stel ik het uit om het in de kasten te leggen![]()
Met welk weer hangen jullie was buiten te drogen? Kan dat echt alleen met zon of ook nu met droge dagen bijvoorbeeld? Of droogt het dan niet snel genoeg?
Heb ik, heel blij mee. Veel programma's, fijn af te stemmen en ik heb nog nooit zo'n vrolijke machine gehad.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
- kleuren was - 30 graden
-genoeg rood dan draai ik daar een losse was voor - 30 graden
- witte was - 30 graden
- beddengoed gekleurd - 60 graden
- beddengoed wit - 60 graden
- handdoeken - 60 graden
- ondergoed/sokken - 60 graden
Donkere was - 30 graden
Handdoeken hond - Voorspoelen - 60 graden
Schoonmaak doekjes microvezel - 60 graden
Honden kussens - voorspoelen - 90 graden
En dan mijn minst favoriete.. De handwas. Ik heb wat jurkjes die met de hand moeten die gooi ik in bad.
Ik hang alles op behalve ondergoed en sokken. Die gaan in de droger want dat vind ik een ellende om op te hangen![]()
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw wasmachine trouwens. Iemand ervaring met zo'n Samsung ecobubble?
Oh ja pakken en overhemden van mijn man gaan naar de stomerij.. Ik begin niet aan strijken![]()
Mijn ouders hebben er ook een hij heeft vrolijke riedeltjes idd. Heb jij er toevallig zo een waar je tijdens de draai nog was kan toevoegen?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:19 schreef Samzz het volgende:
[..]
Heb ik, heel blij mee. Veel programma's, fijn af te stemmen en ik heb nog nooit zo'n vrolijke machine gehad.
Nee, die heb ik niet. Vond ik het extra geld niet waard voor die 2x in het jaar dat ik een kledingstuk of sok vergeet.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben er ook een hij heeft vrolijke riedeltjes idd. Heb jij er toevallig zo een waar je tijdens de draai nog was kan toevoegen?
Oké dankjewelquote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:32 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee, die heb ik niet. Vond ik het extra geld niet waard voor die 2x in het jaar dat ik een kledingstuk of sok vergeet.
Om het milieu en wasverzachter schijnt vaak de veroorzaker te zijn van verstoppingen en kapotte wasmachines. Handdoeken worden in de droger gewoon zacht zonder wasverzachter. Verder vind ik harde handdoeken beter drogen en het bijna krakende beddengoed fijner slapenquote:
“Als de grond buiten vanzelf droogt, droogt je was ook.” - mijn oma, 1996quote:Op zaterdag 4 januari 2020 21:29 schreef LeSage het volgende:
Ik heb besloten dat het leven te kort is om sokken bij elkaar te zoeken. Dan maar mix-en-match.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:38 schreef Leandra het volgende:
Ik kom er altijd pas achter dat er een sok mist als Soneal het sokkenklusje doet en er een paar incompleet blijkt te zijn, die ligt dan meestal nog in de wasmand tussen een andere was
Is nog hip ook.quote:Op zondag 5 januari 2020 08:11 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ik heb besloten dat het leven te kort is om sokken bij elkaar te zoeken. Dan maar mix-en-match.
Wij hebben allemaal dezelfde zwarte sokken. Voor hem met een breed boord, voor mij met een smal boord. Het leven is te kort inderdaad.quote:Op zondag 5 januari 2020 08:11 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ik heb besloten dat het leven te kort is om sokken bij elkaar te zoeken. Dan maar mix-en-match.
Dat kan mijn OCD niet handelenquote:Op zondag 5 januari 2020 08:11 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Dat snap ik dus niet, maar als ik een sok mis bij het vouwen van de was ga ik ook gelijk op zoek naar de andere sok, en dat gaat door tot ik hem heb.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:19 schreef Barreltje het volgende:
Dat bij elkaar zoeken vind ik zo'n issue niet.. wel het feit dat ik nu 10 verschillende sokken blijk te hebben die geen linker dan wel rechter sok erbij hebben
.
Mijn man gebruikt sock mates.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn man heeft zwarte sokken. Maar ze zijn niet allemaal hetzelfde dus dat is wel echt een ellende om uit te zoeken.. En mijn man wil dat echt uitgezocht hebben gelukkig doet hij het ook regelmatig zelf. Mijn sokken zijn makkelijk dat zijn bijna alleen a at vrolijke sokken
Die ga ik zoeken dankjewel!quote:Op zondag 5 januari 2020 10:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn man gebruikt sock mates.
[ afbeelding ]
Deze hebben we in Engeland gekocht, maar er is in Nederland vast ook zoiets te vinden.quote:
Maar dan moet je ze toch uitzoeken voor ze in de was gaan? Of doet hij al zo'n clip er op als hij ze uittrekt?quote:Op zondag 5 januari 2020 10:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn man gebruikt sock mates.
[ afbeelding ]
Ja!quote:Op zondag 5 januari 2020 10:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Maar dan moet je ze toch uitzoeken voor ze in de was gaan? Of doet hij al zo'n clip er op als hij ze uittrekt?
Want het zingt? Of zijn het gewoon wat piepjes als je een knop indrukt oid?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben er ook een hij heeft vrolijke riedeltjes idd.
Als hij klaar is heeft hij zo'n vrolijk riedeltje.quote:Op zondag 5 januari 2020 11:34 schreef HPoi het volgende:
[..]
Want het zingt? Of zijn het gewoon wat piepjes als je een knop indrukt oid?
Er liggen standaard wat eenzame sokken in het knijpermandje hier. Dan valt er in 1 sok een gat en blijft de andere achter. Of er valt er eentje achter de wasmachine.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 23:38 schreef Leandra het volgende:
Ik kom er altijd pas achter dat er een sok mist als Soneal het sokkenklusje doet en er een paar incompleet blijkt te zijn, die ligt dan meestal nog in de wasmand tussen een andere was
Wasnoten? Wat is daar het voordeel van..?quote:Op donderdag 9 januari 2020 14:05 schreef Phaidra het volgende:
Ik heb 3 verschillende soorten wasmiddel:
Wasnoten (voor meeste wassen)
Vloeibaar wasmiddel voor witte was
Vloeibaar wasmiddel voor wol- en fijnwas.
Soms gebruik ik wasverzachter, vooral als (veel) dingen niet in de droger kunnen.
Gekleurde was gaat allemaal bij elkaar. Meestal op 40 graden (1,5-2,5 uur) of een snelwas tussendoor op 30 graden (20-30 min).
Witte was draai ik 1x per 2 weken ongeveer.
Handdoeken en beddengoed op 60 graden, meestal 1x per week.
Wolwas in de winter zo af en toe, als ik de machine vol krijg. Anders op de hand (eens in de 2-3 maanden).
Milieuvriendelijk. De noten (4-6 in een zakje) kunnen 2-3x hergebruikt worden en daarna bij het gftquote:Op donderdag 9 januari 2020 14:08 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Wasnoten? Wat is daar het voordeel van..?
Azijn las ik op een eerdere paginaquote:Op donderdag 9 januari 2020 14:31 schreef F_r het volgende:
Iemand de tip voor sportkleding?
Ik was ze op 40graden met Ariël active pods en azijn. Maar echt lekker ruikt het daarna nog niet.
Maar dan draai je toch nooit volle machines? Sorteer je dat dan ook allemaal in aparte manden?quote:Op donderdag 9 januari 2020 13:06 schreef Malteser het volgende:
Hier veel onderscheid in was en bijbehorende programma’s.
Beddengoed op 60 graden, lang programma katoenen was
Handdoeken (heb alleen maar witte) op 90 graden, lang programma katoenen was
Poetsdoeken zet de poets aan als ze klaar is op 60 graden, mixprogramma van een uur
Kleding donker op 30 graden, mixprogramma van een uur
Kleding wit op 40 graden, mixprogramma van een uur
Kleding rood/oranje/roze op 30 graden, mixprogramma van een uur
Kleding groen/oker/felblauw op 30 graden, mixprogramma van een uur
Kleding licht bont op 30 graden, mixprogramma van een uur
Sportwas op 40 graden, sportprogramma
Theedoeken, keukendoeken, vaatdoeken en slabbers op 60 graden, lang programma katoenen was
Bh’s en ander delicate was op 30 graden, programma voor delicate was
Ik gebruik alleen wasmiddel, geen wasverzachter. Wasmiddel voor donkere was, gekleurde was en witte was.
In de droger gaat alleen het beddengoed en de handdoeken. In de zomer gebruik ik de droger niet.
Niet alle wassen zijn een volle machine. Maar de handdoekenwas wel, de donkere en de licht bonte ook, het beddengoed ook, de witte kleding was ook. Dus stiekem toch best veel (nagenoeg) volle trommels. Onze wasmachine weegt de trommelinhoud en past daar de duur van het programma ook op aan. En ik draai ook standaard een was in de nacht, op de ecostand, die duurt bijna 4 uur.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:10 schreef gestreeptestoel het volgende:
[..]
Maar dan draai je toch nooit volle machines? Sorteer je dat dan ook allemaal in aparte manden?
Die heeft mijn machine ookquote:
Je hebt van HG speciaal waspoeder voor nare geurtjes uit sportkleding. Kan ook bij gewone kleding gebruikt worden.quote:Op donderdag 9 januari 2020 14:31 schreef F_r het volgende:
Ik was ze op 40graden met Ariël active pods en azijn. Maar echt lekker ruikt het daarna nog niet.
Grappig, ik google en vind direct een vraag van iemand over de 50-graden optie op zijn/haar wasmachine.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:37 schreef SQ het volgende:
Weet je wat ik me nou al tijden afvraag als het om was gaat?
Waarom is er geen 50 graden was? En geen 70 graden was?
Waar komt de verdeling 30/40/60/90 vandaan?
Weet iemand dat?
Ja, ik kan ook googlen, maar daar ging het me natuurlijk niet om.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Grappig, ik google en vind direct een vraag van iemand over de 50-graden optie op zijn/haar wasmachine.
https://www.startpagina.n(...)-mogelijkheid-nooit/
Ik las jouw post als dat jij ervan uitging dat die temperatuur op wasmachines nooit een optie is/was.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:46 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja, ik kan ook googlen, maar daar ging het me natuurlijk niet om.
Ik heb ook 75 gradenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:37 schreef SQ het volgende:
Weet iemand dat?
In het wasmiddelbakje? Maar bleekt dat niet? Het is vooral gekleurde kleding.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 12:08 schreef Abela010 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 9 januari 2020 14:31 schreef F_r het volgende:
Backing soda erbij doen
Trekt nare geuren eruit en vlekken!
In koelkast verpakking openen onderin zetten en je koelkast ruikt nooit meer naar etensgeuren.(na 3, 4 weken vernieuwen)
Is geen bleekmiddel.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:42 schreef F_r het volgende:
[..]
In het wasmiddelbakje? Maar bleekt dat niet? Het is vooral gekleurde kleding.
Zal wel samenhangen met etiketjes in kleding, bad, keuken en bedlinnen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:37 schreef SQ het volgende:
Weet iemand dat?
Fight the power!quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:47 schreef SQ het volgende:
Ik gebruik expres soms de 50 graden stand omdat ik graag tegen de regels in ga
Quoten gaat bij jou niet helemaal goed. Je moet die tweede code wel laten staan ‘/quote’ tussen [ en ].quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:27 schreef Abela010 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 10 januari 2020 14:42 schreef F_r het volgende:
Kan allebei. Wel het merk verpakking Arm en Hammer (een kartonnen doosje á 454gram.) en ongeveer 1/3 erbij doen.
Nee hoor.
Baking soda is zuiveringszout, niet teveel van gebruiken, maar heeft wel nut idd.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:42 schreef F_r het volgende:
[..]
Verder sowieso: baking sodaquote:To Brighten Whites and Bright Colors
Add 1/2 cup of baking soda to the wash when you add your regular liquid detergent. Baking soda will give you sharper whites, brighter brights, and odor-free clothing.
quote:
En, volgehouden?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 10:15 schreef SQ het volgende:
[..]
I know, right? Kokhalzen jonge.
Ik ga het vanaf nu gewoon elke maand doen denk ik.
Ook een goeie!quote:Op maandag 19 juli 2021 18:29 schreef Celestien het volgende:
Oh, weet er ook een (hoop dat hij nog niet genoemd is): kreukels kun je uit je blouse krijgen door hem even in een warme, stomige, badkamer te hangen. Bijv. tijdens of na het douchen. Even wapperen: en bijna weg!
Daarna wel 't raam open zetten
Nooit geweten. Ik dacht dat vooral gebruikt wordt bij heel vuile was.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:39 schreef Nielojram75 het volgende:
[..]
Witte was hou je wit met voorwas.
Niet geheel onzin.
Wel poeder gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |