abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 oktober 2020 @ 10:39:22 #151
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_195628902
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Was dat een poging tot humor?
Ik vrees het.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 10:41:01 #152
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_195628927
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:34 schreef nelisb het volgende:
Hoe is Corona voor de ondernemers hier?
In het begin ben ik wel een paar klussen kwijtgeraakt, maar inmiddels krijg ik meer verzoeken dan ik aankan.
Vandaag nog nee moeten verkopen. Dus nee, geen problemen.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 21:18:47 #153
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_195642782
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je een garagebox namelijk verhuurt ben je al snel ondernemer voor de btw (vooral bij garagebox/parkeerruimte). Als magazijn of opslag bijvoorbeeld niet dus het is wel belangrijk wat jij precies bedoelt met business unit.
Zoals de Belastingdienst het letterlijk zegt.
quote:
De verhuur van parkeer-, lig- en bergplaatsen is altijd belast. Als de verhuur onlosmakelijk is verbonden met de verhuur van een andere onroerende zaak, geldt voor deze verhuur wat ook geldt voor die andere onroerende zaak. Bijvoorbeeld een garage bij een huis, of parkeerplaatsen voor personeel en bezoekers bij een bedrijfspand.
Verhuur die altijd belast is met btw

Maar aangezien je (Avalanche..) reeds geopteerd hebt voor nieuwe KOR is de voorbelasting niet aftrekbaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195643212
quote:
12s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:18 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zoals de Belastingdienst het letterlijk zegt.
[..]

Verhuur die altijd belast is met btw

Maar aangezien je (Avalanche..) reeds geopteerd hebt voor nieuwe KOR is de voorbelasting niet aftrekbaar.
Parkeer, lig en bergplaatsen... maar wil niet per se zeggen dat je het daar voor gebruikt. Hij noemt het garagebox / businessunit. Dat klinkt als zoiets:



Ik krijg een melding toegang geblokkeerd als ik naar de Belastingdienst site ga :')
Facts don't care about your feelings
  woensdag 14 oktober 2020 @ 21:46:37 #155
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_195643628
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik krijg een melding toegang geblokkeerd als ik naar de Belastingdienst site ga :')
Knuppel.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195644240
Hier ook geen last van de corona, merk zelfs dat mensen steeds makkelijker met geld zijn.
Ben werkzaam in de bouw/renovatie en nu mensen meer thuis zijn wordt er steeds mee verhouwd.
Was vooral merkbaar na mei/juni met het vakantiegeld, mensen gingen niet of minder ver op vakantie en het budget daarvoor werd in het huis gestoken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_195647488
quote:
12s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:18 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zoals de Belastingdienst het letterlijk zegt.
[..]

Verhuur die altijd belast is met btw

Maar aangezien je (Avalanche..) reeds geopteerd hebt voor nieuwe KOR is de voorbelasting niet aftrekbaar.
Als je geen btw kan aftrekken, zijn de kosten dan incl btw aftrekbaar van de winst?

quote:
4. Hoe regelmatig werkt u als zelfstandige?
Als u incidenteel of alleen in besloten kring werkt, dan bent u in het algemeen voor de btw geen ondernemer. Bijvoorbeeld als u af en toe uw boot verhuurt aan vrienden of familieleden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195651014
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Parkeer, lig en bergplaatsen... maar wil niet per se zeggen dat je het daar voor gebruikt. Hij noemt het garagebox / businessunit. Dat klinkt als zoiets:

[ afbeelding ]

Ik krijg een melding toegang geblokkeerd als ik naar de Belastingdienst site ga :')
Het is meer zoiets. Bestemd voor verhuur als opslag of voor bijv. een klusbedrijf.

Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_195651386
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:12 schreef Avalanche.. het volgende:

[..]

Het is meer zoiets. Bestemd voor verhuur als opslag of voor bijv. een klusbedrijf.

[ afbeelding ]
Ok wel echt een garagebox dan. Maar het lijkt mij dat als je aannemelijk kan maken dat het niet bestemd is voor parkeren van een auto (dus bijv. door dat te verbieden in de huurovereenkomst), je dan gewoon zonder btw mag factureren. Er zijn genoeg mensen/bedrijven die hun garagebox zo gebruiken. Dit compenseert dan met het feit dat je de btw niet kan vorderen op de aanschaf. Voor de zekerheid misschien toch even met je boekhouder/fiscalist bespreken aangezien het toch wel om wat geld gaat zo'n investering.



quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je geen btw kan aftrekken, zijn de kosten dan incl btw aftrekbaar van de winst?
[..]

Ja dan boek je dat incl. btw in de kosten. Maar dat is hier niet van belang aangezien hij voor de inkomstenbelasting geen ondernemer is. Tenminste, niet voor de verhuur van garageboxen.
Facts don't care about your feelings
pi_195651563
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dan boek je dat incl. btw in de kosten. Maar dat is hier niet van belang aangezien hij voor de inkomstenbelasting geen ondernemer is. Tenminste, niet voor de verhuur van garageboxen.
Dat hangt er maar net van af in welke mate je een prestatie levert. Als je het zegmaar doortrekt naar een all-safe format ben je prima aan te merken als ondernemer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195651632
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Dit compenseert dan met het feit dat je de btw niet kan vorderen op de aanschaf. Voor de zekerheid misschien toch even met je boekhouder/fiscalist bespreken aangezien het toch wel om wat geld gaat zo'n investering.
Praat je bij garageboxen ook niet over overdrachtbelasting ipv btw?
Naja genoeg vragen die rijzen iig
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195651711
quote:
12s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:18 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zoals de Belastingdienst het letterlijk zegt.
[..]

Verhuur die altijd belast is met btw

Maar aangezien je (Avalanche..) reeds geopteerd hebt voor nieuwe KOR is de voorbelasting niet aftrekbaar.
Maar de grote grap is dus dat het helemaal niet "altijd" belast is met btw, de volgende volzin weerspreekt dat feit namelijk gelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195652848
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net van af in welke mate je een prestatie levert. Als je het zegmaar doortrekt naar een all-safe format ben je prima aan te merken als ondernemer.
Vooralsnog heeft hij het over het kopen van één garagebox als belegging :P laten we het niet nog moeilijker maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Praat je bij garageboxen ook niet over overdrachtbelasting ipv btw?
Naja genoeg vragen die rijzen iig
Beide... en aangezien het niet aan een woning vast zit betaal je ook gewoon het zakelijke tarief van 6%. Niet bij nieuwbouw trouwens, wat volgens mij hier wel het geval is.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:01 schreef ludovico het volgende:

Maar de grote grap is dus dat het helemaal niet "altijd" belast is met btw, de volgende volzin weerspreekt dat feit namelijk gelijk.
Dat is de typische werkwijze van de Belastingdienst... op elke regel heb je een lijst uitzonderingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door YoshiBignose op 15-10-2020 12:13:36 ]
Facts don't care about your feelings
pi_195652893
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is de typische werkwijze van de Belastingdienst... op elke regel heb je een lijst uitzonderingen.
Ja dat is prima, ik ben nu met enkele fiscale vakken bezig.... Trapsgewijs vanaf de eerste wetten naar de latere wetten.... "wel" "niet" "wel"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195653844
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja dat is prima, ik ben nu met enkele fiscale vakken bezig.... Trapsgewijs vanaf de eerste wetten naar de latere wetten.... "wel" "niet" "wel"
Ik moet er niet aan denken. Ben dan ook maar een simpele boekhouder, snap niks van die fiscale zooi :P
Facts don't care about your feelings
pi_195653963
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken. Ben dan ook maar een simpele boekhouder, snap niks van die fiscale zooi :P
Maar als je weet hoe je moet toepassen kun je toepassen en je weet stiekem veel dingen wel hoe toe te passen :).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195666268
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:35 schreef ludovico het volgende:
Als je geen btw kan aftrekken, zijn de kosten dan incl btw aftrekbaar van de winst?
In box 1 wel. Maar dit is waarschijnlijke passieve verhuur, dus box 3. Dan wordt er enkel gekeken naar de woz-waarde (eventueel met leegwaarderatio).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195732927
Even een vraagje over mijn nieuwe bedrijf.
Dankzij crowdfunding ben ik een brouwerij (huurbrouwen) begonnen.
Nu hebben enkele donateurs genoeg gedoneerd om een flesje bier te krijgen.
Moeten wij daar nu ook nog btw over afdragen? Aangezien we het niet echt verkopen.
  maandag 19 oktober 2020 @ 22:49:31 #169
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_195738860
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 18:01 schreef Sarabi het volgende:
Dankzij crowdfunding ben ik een brouwerij (huurbrouwen) begonnen.
Nu hebben enkele donateurs genoeg gedoneerd om een flesje bier te krijgen.
Moeten wij daar nu ook nog btw over afdragen? Aangezien we het niet echt verkopen.
Er is sprake van een tegenprestatie. De crowdfunder "doneert" geld en daarvoor leveren jullie een flesje bier. Dan is sprake van btw heffing.

Indien de crowdfunder een lening verstrekt is er geen sprake van btw heffing.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195743901
Goedemorgen,

Ik moet de btw verleggen maar heb dit nog nooit gedaan. Ik heb 8 uur gewerkt voor ¤50 per uur.
Is het nu de bedoeling dat ik ¤330.58 op de factuur zet met de opmerking btw verlegd gevolgd door het btw-id nummer?
pi_195744898
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:57 schreef Liebherr het volgende:
Goedemorgen,

Ik moet de btw verleggen maar heb dit nog nooit gedaan. Ik heb 8 uur gewerkt voor ¤50 per uur.
Is het nu de bedoeling dat ik ¤330.58 op de factuur zet met de opmerking btw verlegd gevolgd door het btw-id nummer?
Heb jij zelf een BTW nummer? Heb je gewerkt voor 50 euro ex of inc btw?

Volgens mij moet het zijn:
1
2
Omschrijving     Aantal    Bedrag    BTW             Totaal
Consultancy      8         ¤ 41,32   BTW verlegd     ¤ 330,56

Tenzij je voor 50 ex btw hebt werkt.

[ Bericht 31% gewijzigd door xaban06 op 20-10-2020 12:13:54 ]
pi_195746124
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:01 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Heb jij zelf een BTW nummer? Heb je gewerkt voor 50 euro ex of inc btw?

Volgens mij moet het zijn:
[ code verwijderd ]

Tenzij je voor 50 ex btw hebt werkt.
¤50 is incl btw, ik heb zelf natuurlijk een btw nummer maar het bedrijf waar Ik voor werk is Italiaans Bedrijf met een Nederlands btw nummer.
pi_195746527
Als je de btw verlegt dan zet je dus juist geen btw op de factuur. Dus gewoon ¤400. Oh is 50 je tarief incl. btw... dan wordt het ¤ 41 ja, maar ik snap niet dat je over ¤50 per uur praat tegen een Nederlands bedrijf dan.

Je zet dan het Nederlandse btw nummer van het bedrijf neer waar je naar verlegd en ergens op de factuur de tekst btw verlegd. In de btw aangifte geef je deze omzet aan onder 1e.
Facts don't care about your feelings
pi_195746609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:19 schreef Liebherr het volgende:

[..]

¤50 is incl btw, ik heb zelf natuurlijk een btw nummer maar het bedrijf waar Ik voor werk is Italiaans Bedrijf met een Nederlands btw nummer.
En je levert wel aan Italië? Anders hoeft er niets verlegd te worden.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:09:55 #175
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_195753251
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:19 schreef Liebherr het volgende:
¤50 is incl btw, ik heb zelf natuurlijk een btw nummer maar het bedrijf waar Ik voor werk is Italiaans Bedrijf met een Nederlands btw nummer.
Sowieso altijd rekenen met exclusief btw-bedragen aan ondernemingen. Zo is er in dit geval mogelijk geen sprake van btw.

Is er sprake van een Nederlandse vestiging van dat Italiaanse bedrijf (in het verlengde van @Halcon)? Dan moet je gewoon een btw-factuur opstellen.

Waarschijnlijk niet aan de orde; maar heb je werkzaamheden verricht aan onroerend goed? Dan vindt de btw-heffing plaats in het land van het onroerend goed.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195755835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je de btw verlegt dan zet je dus juist geen btw op de factuur. Dus gewoon ¤400. Oh is 50 je tarief incl. btw... dan wordt het ¤ 41 ja, maar ik snap niet dat je over ¤50 per uur praat tegen een Nederlands bedrijf dan.

Je zet dan het Nederlandse btw nummer van het bedrijf neer waar je naar verlegd en ergens op de factuur de tekst btw verlegd. In de btw aangifte geef je deze omzet aan onder 1e.
Ik ben het denk ik niet helemaal met je eens dat je dat dan in de btw-aangifte onder 1E moet scharen omdat in rubriek 1 daar alleen prestaties binnen NL komen, toch? Ik kan het mis hebben natuurlijk.

zie
https://www.accountancyva(...)gevuld%20te%20worden.
pi_195756132
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:29 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik ben het denk ik niet helemaal met je eens dat je dat dan in de btw-aangifte onder 1E moet scharen omdat in rubriek 1 daar alleen prestaties binnen NL komen, toch? Ik kan het mis hebben natuurlijk.

zie
https://www.accountancyva(...)gevuld%20te%20worden.
Ja dienst is toch ook gewoon geleverd aan bedrijf met Nederlands btw nummer... tenminste zo zegt hij het. Anders aangeven als ICP onder 3b en aparte ICP formulier invullen.
Facts don't care about your feelings
pi_195756597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja dienst is toch ook gewoon geleverd aan bedrijf met Nederlands btw nummer... tenminste zo zegt hij het. Anders aangeven als ICP onder 3b en aparte ICP formulier invullen.
Ja daar zit ook mijn twijfel. Enerzijds heb je een land in het buitenland maar met NL btw nummer. Anderzijds betreft het geen bedrijf sectormatig waar normaliter btw verlegd wordt toegepast (ik noem een bouw, schoonmaak, etc.). Als ik morgen tijd teveel heb, zal ik eens gaan grasduinen want ik vind dit wel een interessante.
pi_196082611
Vraag voor een vriendin.

Vaste baan, is in haar eigen tijd als hobby met fotografie bezig.
Nu kan ze naast haar werk een fotografie klus doen, betaald, van 10 uur.
Opdrachtgever wil een factuur.

Kan dit?
Hoe zit het met btw?

Nu heeft de fotograaf door het faillissement van haar winkel. Een schuld bij de belastingdienst. Heeft dit nog gevolgen?
pi_196082751
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 21:25 schreef nelisb het volgende:
Vraag voor een vriendin.

Vaste baan, is in haar eigen tijd als hobby met fotografie bezig.
Nu kan ze naast haar werk een fotografie klus doen, betaald, van 10 uur.
Opdrachtgever wil een factuur.

Kan dit?
Hoe zit het met btw?

Nu heeft de fotograaf door het faillissement van haar winkel. Een schuld bij de belastingdienst. Heeft dit nog gevolgen?
Ja dat kan als het een eenmalig klusje is. Gewoon een kwitantie uitschrijven praktisch gelijk aan een factuur alleen zet je er gewoon je prive naam en gegevens neer (en natuurlijk de gegevens van de klant). Geen btw rekenen.

Als de opdrachtgever failliet is en een schuld bij de Belastingdienst heeft dan kan dat natuurlijk gevolgen hebben voor het betalen van de factuur ja :')
Facts don't care about your feelings
pi_196084511
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 21:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja dat kan als het een eenmalig klusje is. Gewoon een kwitantie uitschrijven praktisch gelijk aan een factuur alleen zet je er gewoon je prive naam en gegevens neer (en natuurlijk de gegevens van de klant). Geen btw rekenen.

Als de opdrachtgever failliet is en een schuld bij de Belastingdienst heeft dan kan dat natuurlijk gevolgen hebben voor het betalen van de factuur ja :')
Thanks! Nee de fotograaf is failliet gegaan met haar zaak. En nu doet ze dus deze klus extra. Bang dat de belastingdienst gaat zeiken!

Moet zij dit nog opgeven bij haar aangifte?
pi_196086871
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 22:16 schreef nelisb het volgende:
Moet zij dit nog opgeven bij haar aangifte?
Ja, bij haar aangifte inkomstenbelasting 2020 als resultaat uit overige werkzaamheden. Eventuele kosten (bijvoorbeeld materiaalkosten of zakelijke reiskilometers) mag ze daarop in mindering brengen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_210827741
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja als technisch adviseur maar in een club die werk verdeeld.
Waarom gedraag je je hier dan als werkgever (baasje) van een behoorlijke toko?
pi_210828969
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:29 schreef Queller het volgende:

[..]
Waarom gedraag je je hier dan als werkgever (baasje) van een behoorlijke toko?
Omdat ik dat (ook nu nog) doe voor een behoorlijke toko.
Vakman pur sang
pi_210839012
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 00:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat ik dat (ook nu nog) doe voor een behoorlijke toko.
Maar je bent niet de directeur eigenaar die je pretendeert te zijn. Niet erg hoor, maar een beetje jammer.
pi_210839070
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 23:18 schreef Queller het volgende:

[..]
Maar je bent niet de directeur eigenaar die je pretendeert te zijn. Niet erg hoor, maar een beetje jammer.
Maar dat heb ik nooit beweerd. Tenminste dat ik eigenaar was.
Vakman pur sang
pi_210847805
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 23:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar dat heb ik nooit beweerd. Tenminste dat ik eigenaar was.
Dat je een groot werkgever bent. Dat ben je niet.
pi_210848525
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:04 schreef Queller het volgende:

[..]
Dat je een groot werkgever bent. Dat ben je niet.
Onze werkgever is blijkbaar gewoon een werknemer ja :')
pi_210849188
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:09 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onze werkgever is blijkbaar gewoon een werknemer ja :')
Geeft niet; dat zijn de meeste mensen ;) Maar doe dan niet alsof; het wordt er niet beter van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')