Neeee. KIA is een extra aftrek in de IB en komt niet terug op je balans. Je boekt je inventaris op de balans gewoon zoals je dat altijd doet en schrijft het af over 5 jaar (of langer). Daarnaast zet je (of je boekhouder) de investering in de IB onder KIA en dan wordt op basis daarvan een extra aftrekpost toegekend, afhankelijk van je totaal aan investeringen in dat jaar. Tussen de 2400 en zo'n 50k is dat inderdaad 28%.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:25 schreef V. het volgende:
Neuh, net afgelopen jaar mijn derde en laatste willekeurig afschrijfmoment gebruikt.
Maar als ik het goed heb begrepen kun je met de KIA 28% op je balans in mindering brengen en de rest in vijf delen over 5 jaar afschrijven, waarvan het eerste jaar mag vallen bij die 28%.
Toch?
Ok dan tikt het wel wat meer aan jaquote:Op woensdag 8 juli 2020 18:16 schreef V. het volgende:
Nou, het laptopsegment waarin ik zoek is meer tussen 3 en 4K.
En een laptop van 1000 komt toch niet in aanmerking voor KIA? Of mag je investeringen van boven de 450 bij elkaar optellen?
En ok, van de IB, als mijn belastingtiep het maar weet
Merk er niets van...quote:Op donderdag 8 oktober 2020 22:34 schreef nelisb het volgende:
Hoe is Corona voor de ondernemers hier?
Mijn omzet schaalt mee met het aantal mensen dat ziek wordt. Ben er niet trots op, maar het is zo...quote:Op donderdag 8 oktober 2020 22:34 schreef nelisb het volgende:
Hoe is Corona voor de ondernemers hier?
En waarom is dat? Verkoop je test kits?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:16 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Mijn omzet schaalt mee met het aantal mensen dat ziek wordt. Ben er niet trots op, maar het is zo...
Desondanks zal ik niemand aanmoedigen om de virusontkenners te geloven, wees verstandig, doe voorzichtig, etc!
Nee, Engelse spaties, zie dat ik aan jou geen potentiële klant heb.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En waarom is dat? Verkoop je test kits?
Was dat een poging tot humor?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 09:07 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, Engelse spaties, zie dat ik aan jou geen potentiële klant heb.
Interesse!quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 09:07 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, Engelse spaties, zie dat ik aan jou geen potentiële klant heb.
Waarom denk je dat je recht hebt om de btw terug te vragen als je die garagebox particulier wil aanschaffen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 14:43 schreef Avalanche.. het volgende:
Ik wil spaargeld investeren in de aanschaf van een nieuwbouw garagebox / 'business unit'. Verwacht rendement bij verhuur is zo'n 6 á 7 %. Vrij aardig dus.
Het betreft nieuwbouw, dus geen overdrachtsbelasting, maar wel BTW. Ik wil de garagebox particulier aanschaffen (verhuur in Box 3, verhuurinkomsten dus niet belast), maar van wat ik nu zo kan vinden, kan ik de BTW op de aanschafprijs niet teruvragen omdat ik als ondernemer onder de KOR val. En die KOR kom ik ook niet zomaar vanaf. Opzeggen kan pas na minimaal 3 jaar of na overschrijding van ¤20k omzet (red ik niet).
Iemand tips/advies? Kan ik de BTW op de aanschaf van die garagebox terugkrijgen?
KOR kun je niet btw mee terugvragenquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 14:43 schreef Avalanche.. het volgende:
Hallo mede-ondernemers,
Is er hier iemand bekend met de (voor- en nadelen van) de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) van de BD?
Ik klus naast mijn fulltime baan in loondienst sinds dit jaar wat bij en sta daarom geregistreerd bij de KvK. Ik heb afgelopen zomer de KOR aangevraagd, en hoef dus geen BTW te rekenen en verrekenen. Leek me gemakkelijk.
Naast dat ik nu sowieso begin te denken dat de nadelen van de KOR groter zijn dan de voordelen (ik lever namelijk diensten aan bedrijven, niet aan particulieren), loop ik nog tegen iets anders aan.
Ik wil spaargeld investeren in de aanschaf van een nieuwbouw garagebox / 'business unit'. Verwacht rendement bij verhuur is zo'n 6 á 7 %. Vrij aardig dus.
Het betreft nieuwbouw, dus geen overdrachtsbelasting, maar wel BTW. Ik wil de garagebox particulier aanschaffen (verhuur in Box 3, verhuurinkomsten dus niet belast), maar van wat ik nu zo kan vinden, kan ik de BTW op de aanschafprijs niet teruvragen omdat ik als ondernemer onder de KOR val. En die KOR kom ik ook niet zomaar vanaf. Opzeggen kan pas na minimaal 3 jaar of na overschrijding van ¤20k omzet (red ik niet).
Iemand tips/advies? Kan ik de BTW op de aanschaf van die garagebox terugkrijgen?
Dank voor je antwoord! Wat zou volgens jou de beste optie zijn hier?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 16:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je recht hebt om de btw terug te vragen als je die garagebox particulier wil aanschaffen?
edit: Ik zal m'n antwoord wat uitbreiden, want het is vrij lastig. Als je een garagebox namelijk verhuurt ben je al snel ondernemer voor de btw (vooral bij garagebox/parkeerruimte). Als magazijn of opslag bijvoorbeeld niet dus het is wel belangrijk wat jij precies bedoelt met business unit. Prive liefst wel in box 3 wil hebben (verhuurinkomsten niet belast) maar dan moet je dus alsnog btw gaan rekenen over je huuropbrengsten. Je kan dan als "particulier" wel de btw terugvragen op de aanschaf (net als bijv. zonnepanelen), maar echt een winst is dat niet doordat je het dus ook weer moet afdragen over je huur facturen. Nou is dat voor ondernemers geen probleem (die kunnen dat weer vorderen) maar een particulier die van je huurt niet. Best wat zaken dus die meespelen en dan heb je de KOR er nog bij ook
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |