abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2020 @ 16:03:11 #126
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_193585480
Kan wel, maar te druk ;)
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:14:38 #127
136 V.
pi_193700707
Belastingen gedaan, WOOHOOOOO!!!!

En viel mee.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_193701649
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:14 schreef V. het volgende:
Belastingen gedaan, WOOHOOOOO!!!!

En viel mee.
Maar heb je het goed gedaan :')
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 20 juni 2020 @ 22:37:21 #129
136 V.
pi_193717342
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar heb je het goed gedaan :')
Volgens de belastingconsulente "was het keurig" :6
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 juli 2020 @ 00:21:16 #130
136 V.
pi_193983184
Ola, daar is 'ie weer, ditmaal met een vraag over de KIA.
Het wordt nsmelijk hoog tijd om mijn 9,5 jaar oude laptop te gaan vervangen.

Omdat ik naast het quizmakersvak ook veel bezig ben met animatie, foto- en video-editing, wordt het ws geen goedkope, zeker als ik er een paar jaar mee vooruit moet.

Even voor mijn begrip: als het bedrijfsmiddel in kwestie boven de 2401 euro ex btw kost, kom je in aanmerking. Klopt dat? Of moet je boven dat bedrag zitten na ook nog aftrek van de restwaarde?

En dan: in het jaar van aanschaf kom je in aanmerking voor 28% KIA aftrek.
Schrijf je dan de resterende 72% af in de vier jaar daarna, of deel je dat deel door 5 en schrijf je de eerste van die vijf ook nog af in het eerste jaar?
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 juli 2020 @ 00:50:28 #131
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_193983336
Bedrijfsmiddel per stuk meer dan ¤ 450 en in totaal voor meer dan ¤ 2.400 per jaar (aanschafwaarde).

De KIA is een extra aftrekpost. Dat heeft niks te maken met de afschrijving van het actief. Een actief waarop je KIA claimt schrijf je op de reguliere wijze af.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_193985013
En mocht je nog starter zijn kun je ook willekeurig afschrijven, als je bijv. liquiditeit nodig hebt of heel veel winst dit jaar en verwacht dat het komende jaren minder is.

Jaja, dat komt er allemaal bij kijken in Nederland als je als ondernemer een laptop koopt :')
  woensdag 8 juli 2020 @ 17:25:36 #133
136 V.
pi_193992992
Neuh, net afgelopen jaar mijn derde en laatste willekeurig afschrijfmoment gebruikt.

Maar als ik het goed heb begrepen kun je met de KIA 28% op je balans in mindering brengen en de rest in vijf delen over 5 jaar afschrijven, waarvan het eerste jaar mag vallen bij die 28%.

Toch?
Ja inderdaad, V. ja.
pi_193993331
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 17:25 schreef V. het volgende:
Neuh, net afgelopen jaar mijn derde en laatste willekeurig afschrijfmoment gebruikt.

Maar als ik het goed heb begrepen kun je met de KIA 28% op je balans in mindering brengen en de rest in vijf delen over 5 jaar afschrijven, waarvan het eerste jaar mag vallen bij die 28%.

Toch?
Neeee. KIA is een extra aftrek in de IB en komt niet terug op je balans. Je boekt je inventaris op de balans gewoon zoals je dat altijd doet en schrijft het af over 5 jaar (of langer). Daarnaast zet je (of je boekhouder) de investering in de IB onder KIA en dan wordt op basis daarvan een extra aftrekpost toegekend, afhankelijk van je totaal aan investeringen in dat jaar. Tussen de 2400 en zo'n 50k is dat inderdaad 28%.

Dus als je een laptop van 1000 piek (ex btw) koopt dan heb je ¤280 KIA. Als je belastingdruk 30% is levert dat je dus ¤84 netto op :O En mocht je de laptop binnen 5 jaar verkopen of je onderneming beëindigen moet je ook weer een deel KIA terugbetalen :z
  woensdag 8 juli 2020 @ 18:16:55 #135
136 V.
pi_193993863
Nou, het laptopsegment waarin ik zoek is meer tussen 3 en 4K.

En een laptop van 1000 komt toch niet in aanmerking voor KIA? Of mag je investeringen van boven de 450 bij elkaar optellen?

En ok, van de IB, als mijn belastingtiep het maar weet ;)
Ja inderdaad, V. ja.
pi_193994995
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 18:16 schreef V. het volgende:
Nou, het laptopsegment waarin ik zoek is meer tussen 3 en 4K.

En een laptop van 1000 komt toch niet in aanmerking voor KIA? Of mag je investeringen van boven de 450 bij elkaar optellen?

En ok, van de IB, als mijn belastingtiep het maar weet ;)
Ok dan tikt het wel wat meer aan ja :7 Je mag alle investeringen inderdaad optellen, als je dus per jaar maar minstens op 2400 aan investeringen komt.
pi_195516614
Hoe is Corona voor de ondernemers hier?
pi_195521382
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:34 schreef nelisb het volgende:
Merk er niets van...
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:16:34 #139
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195521394
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:34 schreef nelisb het volgende:
Mijn omzet schaalt mee met het aantal mensen dat ziek wordt. Ben er niet trots op, maar het is zo...

Desondanks zal ik niemand aanmoedigen om de virusontkenners te geloven, wees verstandig, doe voorzichtig, etc!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195521562
Pieken en dalen.
Tap tap tap
pi_195521787
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 08:16 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Mijn omzet schaalt mee met het aantal mensen dat ziek wordt. Ben er niet trots op, maar het is zo...

Desondanks zal ik niemand aanmoedigen om de virusontkenners te geloven, wees verstandig, doe voorzichtig, etc!
En waarom is dat? Verkoop je test kits? :')
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:07:10 #142
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195521880
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 08:57 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

En waarom is dat? Verkoop je test kits? :')
Nee, Engelse spaties, zie dat ik aan jou geen potentiële klant heb.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195521907

[ Bericht 100% gewijzigd door ErwinDikkie op 09-10-2020 09:09:06 ]
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:26:18 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_195522123
Alles gaat prima bij ons. Zo lang onze klanten nog goede zaken doen, doen wij dat ook. Onze grootste klanten hebben nu meer klandizie dan ooit dus we verwachten geen gekke dingen.
Spoilers!
pi_195522403
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Was dat een poging tot humor?
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:20:51 #146
370431 drakin
vurig typje
pi_195525949
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 09:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Interesse!
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_195610078
Hallo mede-ondernemers,

Is er hier iemand bekend met de (voor- en nadelen van) de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) van de BD?

Ik klus naast mijn fulltime baan in loondienst sinds dit jaar wat bij en sta daarom geregistreerd bij de KvK. Ik heb afgelopen zomer de KOR aangevraagd, en hoef dus geen BTW te rekenen en verrekenen. Leek me gemakkelijk.
Naast dat ik nu sowieso begin te denken dat de nadelen van de KOR groter zijn dan de voordelen (ik lever namelijk diensten aan bedrijven, niet aan particulieren), loop ik nog tegen iets anders aan.

Ik wil spaargeld investeren in de aanschaf van een nieuwbouw garagebox / 'business unit'. Verwacht rendement bij verhuur is zo'n 6 á 7 %. Vrij aardig dus.
Het betreft nieuwbouw, dus geen overdrachtsbelasting, maar wel BTW. Ik wil de garagebox particulier aanschaffen (verhuur in Box 3, verhuurinkomsten dus niet belast), maar van wat ik nu zo kan vinden, kan ik de BTW op de aanschafprijs niet teruvragen omdat ik als ondernemer onder de KOR val. En die KOR kom ik ook niet zomaar vanaf. Opzeggen kan pas na minimaal 3 jaar of na overschrijding van ¤20k omzet (red ik niet).

Iemand tips/advies? Kan ik de BTW op de aanschaf van die garagebox terugkrijgen?
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_195612123
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 14:43 schreef Avalanche.. het volgende:

Ik wil spaargeld investeren in de aanschaf van een nieuwbouw garagebox / 'business unit'. Verwacht rendement bij verhuur is zo'n 6 á 7 %. Vrij aardig dus.
Het betreft nieuwbouw, dus geen overdrachtsbelasting, maar wel BTW. Ik wil de garagebox particulier aanschaffen (verhuur in Box 3, verhuurinkomsten dus niet belast), maar van wat ik nu zo kan vinden, kan ik de BTW op de aanschafprijs niet teruvragen omdat ik als ondernemer onder de KOR val. En die KOR kom ik ook niet zomaar vanaf. Opzeggen kan pas na minimaal 3 jaar of na overschrijding van ¤20k omzet (red ik niet).

Iemand tips/advies? Kan ik de BTW op de aanschaf van die garagebox terugkrijgen?
Waarom denk je dat je recht hebt om de btw terug te vragen als je die garagebox particulier wil aanschaffen?

edit: Ik zal m'n antwoord wat uitbreiden, want het is vrij lastig. Als je een garagebox namelijk verhuurt ben je al snel ondernemer voor de btw (vooral bij garagebox/parkeerruimte). Als magazijn of opslag bijvoorbeeld niet dus het is wel belangrijk wat jij precies bedoelt met business unit. Prive liefst wel in box 3 wil hebben (verhuurinkomsten niet belast) maar dan moet je dus alsnog btw gaan rekenen over je huuropbrengsten. Je kan dan als "particulier" wel de btw terugvragen op de aanschaf (net als bijv. zonnepanelen), maar echt een winst is dat niet doordat je het dus ook weer moet afdragen over je huur facturen. Nou is dat voor ondernemers geen probleem (die kunnen dat weer vorderen) maar een particulier die van je huurt niet. Best wat zaken dus die meespelen en dan heb je de KOR er nog bij ook :P

[ Bericht 14% gewijzigd door YoshiBignose op 13-10-2020 17:18:07 ]
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:02:56 #149
370431 drakin
vurig typje
pi_195613028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 14:43 schreef Avalanche.. het volgende:
Hallo mede-ondernemers,

Is er hier iemand bekend met de (voor- en nadelen van) de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) van de BD?

Ik klus naast mijn fulltime baan in loondienst sinds dit jaar wat bij en sta daarom geregistreerd bij de KvK. Ik heb afgelopen zomer de KOR aangevraagd, en hoef dus geen BTW te rekenen en verrekenen. Leek me gemakkelijk.
Naast dat ik nu sowieso begin te denken dat de nadelen van de KOR groter zijn dan de voordelen (ik lever namelijk diensten aan bedrijven, niet aan particulieren), loop ik nog tegen iets anders aan.

KOR kun je niet btw mee terugvragen
particulier ook niet

En je hebt niet vantevoren gekeken naar de voor en nadelen? Je levert aan bedrijven en zij willen natuurlijk ook btw terug kunnen vragen.

Anders zorgen dat je zsm de 20.000 euro omzet haalt, vanaf dat moment moet je weer de KOR uit anders zit je er nog 3 jaar aan vast.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_195628319
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 16:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom denk je dat je recht hebt om de btw terug te vragen als je die garagebox particulier wil aanschaffen?

edit: Ik zal m'n antwoord wat uitbreiden, want het is vrij lastig. Als je een garagebox namelijk verhuurt ben je al snel ondernemer voor de btw (vooral bij garagebox/parkeerruimte). Als magazijn of opslag bijvoorbeeld niet dus het is wel belangrijk wat jij precies bedoelt met business unit. Prive liefst wel in box 3 wil hebben (verhuurinkomsten niet belast) maar dan moet je dus alsnog btw gaan rekenen over je huuropbrengsten. Je kan dan als "particulier" wel de btw terugvragen op de aanschaf (net als bijv. zonnepanelen), maar echt een winst is dat niet doordat je het dus ook weer moet afdragen over je huur facturen. Nou is dat voor ondernemers geen probleem (die kunnen dat weer vorderen) maar een particulier die van je huurt niet. Best wat zaken dus die meespelen en dan heb je de KOR er nog bij ook :P
Dank voor je antwoord! Wat zou volgens jou de beste optie zijn hier?
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')