Dat is een mooie manier om diep in een fonds te komen. Ik zou nooit meer dan 15% in één fonds willen hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef bleiblei het volgende:
Ik zit veels te diep in Tesla. Erg goedkoop ingekocht waardoor het een te groot deel van de portefeuille is, maar ik hold nog ff. Dus wmb. mag het nog ff doorstomen!
Is ook grappig, 5 jaar geleden hebben mijn ouders geld gegeven voor een aandelenpotje voor onze dochter. Ik vroeg, waarop in zetten? Mijn pa zei "Tesla en Shell". Want theoretisch zit je dan aan beide kanten safe. Shell heeft voornamelijk dividend opgeleverd en staat nu een paar 10tjes in de min. Tesla is daarentegen verdriedubbeld.
Als je hem vrij gemakkelijk kunt doorrollen zeer zeker niet.quote:
Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een mooie manier om diep in een fonds te komen. Ik zou nooit meer dan 15% in één fonds willen hebben.
Das gokken..quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....
Dat is flauwekul. Of je een "echte" belegger bent hangt niet af van hoeveel geld je te beleggen hebt. Bovendien hoor je meestal wel over de succesverhalen, maar zelden over de grote missers.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....
Bij een crisis telt 1 ding. Een lap grond met groentetuinquote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:29 schreef ludovico het volgende:
Intel in de verkoop gezet..
De markt is overpriced, wat gebeurt er bij een recessie? Helicoptergeld?
Korte termijn aandelen down as fuck, lange termijn misschien wel wat vage inflatiecijfers.
Reële rente nabij de 0.
Hoezo niet? Straks komt hij boven de 1000 en er niet meer onder.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je hem vrij gemakkelijk kunt doorrollen zeer zeker niet.
De markt timen is onmogelijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bij een crisis telt 1 ding. Een lap grond met groentetuin.
Maar goed, ik durf al anderhalf jaar geen aandelen bij te kopen (op wg plan na) omdat ik denk dat binnen een half jaar de boel in elkaar klapt. Dus die glazen bol geloof ik niet meer.
Ik heb niet de illusie dat het niet 5 jaar sterk overgewaardeerd kan blijven. Of 1000 dollar kan worden. Dat maakt nog niet dat de fundamentele waarde meer is dan 100 euro. Die waarde zal toch echt een keer tot uiting komen. Denk verder dat het een aandeel is met een hoge markt bèta dus een goede hedge op de rest van de portefeuille.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoezo niet? Straks komt hij boven de 1000 en er niet meer onder.
Short heeft niet voor niks short. Omdat je ze kort in de porto hebt. Dus niet doorriollen!
Bij je werkgever gaat het ieder jaar nog bijzonder goed, hoewel daar vroeg of laat ook wel een rem op komt. De kwartaalcijfers blijven me altijd weer verbazen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bij een crisis telt 1 ding. Een lap grond met groentetuin.
Maar goed, ik durf al anderhalf jaar geen aandelen bij te kopen (op wg plan na) omdat ik denk dat binnen een half jaar de boel in elkaar klapt. Dus die glazen bol geloof ik niet meer.
Ach, op IEX schrijven volgens mij ook een hoop fantasten. Bovendien: wie bepaalt wanneer je een 'echte' belegger bent? Gaat het om de geldsom die je wilt beleggen? Gaat het om de producten die je koopt? Zijn daytraders beleggers? Als je voor een euro participaties in een beleggingsfonds hebt gekocht, ben je wat mij betreft gewoon een belgger. Dat er mensen zijn die meer geld beleggen dan jij (of ik), ... het zij ze gegund. De vraag is soms natuurlijk ook: hoeveel risico wil je lopen? Het is net als mensen die poggen met hun rendement. Rendement is leuk, maar hoeveel risico staat daar tegenover?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....
Precies mijn reden om tesla te shorten naast dat het echt gestoord veel overvalued is.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 09:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb niet de illusie dat het niet 5 jaar sterk overgewaardeerd kan blijven. Of 1000 dollar kan worden. Dat maakt nog niet dat de fundamentele waarde meer is dan 100 euro. Die waarde zal toch echt een keer tot uiting komen. Denk verder dat het een aandeel is met een hoge markt bèta dus een goede hedge op de rest van de portefeuille.
Zeer zeker wel lekker doorrollen.
Nouja, daar had Apple ook last van. En kijk waar ze nu staanquote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:21 schreef Sokz het volgende:
Hoewel combinatie van een (voorlopig) larger-than-life CEO die zeer goed gebruikt maakt van zij reputatie en perfect het domme en semi-domme geld weet te bespelen + enorme en gestoorde fanbase wel erg gevaarlijk is.
Dit.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:58 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nouja, daar had Apple ook last van. En kijk waar ze nu staan.
Prima toch, maar ik zie dus echt totaal geen vergelijking met Apple. Tesla heeft de hele autoindustrie als concurrent.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit.
Ik zou er mijn hebben en houden niet op vergokken. Niet op de long en ook niet op de short.
De smartphone met een touchscreen was toch een Tesla-achtige innovatie. De tabletcomputer ook. En vergeet de oorsprong van Apple niet.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat verschil zie ik ook niet. Tesla is innovatiever dan Apple ooit was.
Heeft Apple dat bedacht dan?quote:Op zondag 5 januari 2020 12:45 schreef recursief het volgende:
[..]
De smartphone met een touchscreen was toch een Tesla-achtige innovatie. De tabletcomputer ook.
Daarnaast heeft Tesla de beschikking over R&D en technologie van SpaceX en omgekeerd. Bij de ontwikkeling van Starship en Cybertruck zie je die kruisbestuiving al. Mocht Tesla tot aanzienlijke voortuitgang komen in battery energy density dan zullen ze ook vliegtuigfabrikanten grijze haren gaan bezorgen op middellange termijn. Als je raketten kunt bouwen als de F9 zijn vliegtuigen klein bier namelijk.quote:Op zondag 5 januari 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat verschil zie ik ook niet. Tesla is innovatiever dan Apple ooit was.
Tis alsof je Amazon vergelijkt met willekeurig automerk t.o.v. Andere automerken.quote:
Dat laatste is niet helemaal waar. De autoindustrie was eraan gewend dat er vele jaren zaten tussen conceptcar en consumentenproduct. Tesla heeft dat radicaal anders gedaan: van concept tot verkoopbaar product in misschien anderhalf tot twee jaar. Om dat bij een traditionele autobouwer voor elkaar te krijgen is heel veel nodig. Dat raakt alle bedrijfsprocessen en de bedrijfscultuur en dat is heel ingrijpend. Zeker als je daarnaast ook lopende productielijnen moet laten doordraaien.quote:Op zondag 5 januari 2020 15:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis alsof je Amazon vergelijkt met willekeurig automerk t.o.v. Andere automerken.
Auto's zijn echt een homogeen product, Tesla is first mover op Elektrische auto gebied. De concurrenten zien het nog niet eens als winstgevend zo matig is die industrie
Tesla is niet sec automotive meer.quote:Op zondag 5 januari 2020 15:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis alsof je Amazon vergelijkt met willekeurig automerk t.o.v. Andere automerken.
Auto's zijn echt een homogeen product, Tesla is first mover op Elektrische auto gebied. De concurrenten zien het nog niet eens als winstgevend zo matig is die industrie
Edoch waardeert de markt Alphabet enkel op hetgeen het revenue mee genereert (search).quote:Op zondag 5 januari 2020 17:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tesla is niet sec automotive meer.
Net als dat Alphabet/Google al jaren geen internettoko meer is. Dat de gemiddelde consument niet verder kijkt dat een zoekmachine of elektrische auto, zegt niets over wat er nog meer binnen zo een club gebeurd.
Er zijn nog flink wat shorts Tesla, als de koers verder oploopt worden er steeds meer uitgerookt wat de koers verder opdrijft vanwege shortcovering. De cijfers van Q4 2019 en wat 2020 battery investment day brengt kan mogelijk tot een flinke shortsqueeze leiden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef bleiblei het volgende:
Ik zit veels te diep in Tesla. Erg goedkoop ingekocht waardoor het een te groot deel van de portefeuille is, maar ik hold nog ff. Dus wmb. mag het nog ff doorstomen!
Hoeveel brutoverlies maakt Tesla per M3 volgen jou?quote:
Weet ik niet precies. Maar Q2 automotive gross margin was ~18% en dit include higher margin model S / X. Daarnaast zijn model 3 prijzen met ~7-8% gezakt sindsdien.quote:Op zondag 5 januari 2020 18:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoeveel brutoverlies maakt Tesla per M3 volgen jou?
Volgens de Tesla Financial summary Q3 was de brutomarge +22,8%. Ik zie hier geen aanleiding dat M3's met verlies verkocht worden.quote:Op zondag 5 januari 2020 18:48 schreef Sokz het volgende:
[..]
Weet ik niet precies. Maar Q2 automotive gross margin was ~18% en dit include higher margin model S / X. Daarnaast zijn model 3 prijzen met ~7-8% gezakt sindsdien.
UBS schatte kostprijs voor een basis model 3 op ~40k.
Wat doen ze nog meer dan? Accu's? Zonnepanelen?quote:Op zondag 5 januari 2020 17:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tesla is niet sec automotive meer.
Net als dat Alphabet/Google al jaren geen internettoko meer is. Dat de gemiddelde consument niet verder kijkt dat een zoekmachine of elektrische auto, zegt niets over wat er nog meer binnen zo een club gebeurd.
Waarom is dat verschil tussen gaap en non gaap zo gigantisch? Waarom is capex positief en de winsten negatief? Minder investments dan eerst? Forse seizoenseffecten?quote:Op zondag 5 januari 2020 19:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens de Tesla Financial summary Q3 was de brutomarge +22,8%. Ik zie hier geen aanleiding dat M3's met verlies verkocht worden.
Tesla Q3 2019 Earnings Report Shocks The World With Profits
In China is er wel concurrentie maar daar heeft het merk Tesla een hoge status wat ze een voordeel oplevert. De doorbraak van Tesla begon mijnsinziens 2012 met de introductie van de model S. Het is nu 2020 en o.a. de zogenaamde Tesla-killer van Benz is alweer geflopt. Na al die jaren weinig zicht op serieuze concurrentie. Mogelijk wordt de ID3 van VW een serieuze concurrent voor de M3.quote:Op zondag 5 januari 2020 23:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Aardig wat waar te maken wel. En dit is nu zonder concurrentie.
Je short de aandelen, neem ik aan? Zal wel niet goedkoop zijn?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:18 schreef Sokz het volgende:
[..]
Precies mijn reden om tesla te shorten naast dat het echt gestoord veel overvalued is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |