abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190765192

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsrad
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190840341
Bijna alles weer in het groen :D
BlaBlaBla
pi_190863121
Tesla gaat helaas wel erg lekker.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 januari 2020 @ 21:58:22 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190864902
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 20:34 schreef ludovico het volgende:
Tesla gaat helaas wel erg lekker.
levensgevaarlijk om te shorten
The End Times are wild
  vrijdag 3 januari 2020 @ 22:07:31 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_190865054
Ik zit veels te diep in Tesla. Erg goedkoop ingekocht waardoor het een te groot deel van de portefeuille is, maar ik hold nog ff :P . Dus wmb. mag het nog ff doorstomen!

Is ook grappig, 5 jaar geleden hebben mijn ouders geld gegeven voor een aandelenpotje voor onze dochter. Ik vroeg, waarop in zetten? Mijn pa zei "Tesla en Shell". Want theoretisch zit je dan aan beide kanten safe. Shell heeft voornamelijk dividend opgeleverd en staat nu een paar 10tjes in de min. Tesla is daarentegen dik verdubbeld in waarde. Zoonlief heeft het nog beter gedaan, want voor hem heb ik op een vrij laag punt Tesla gekocht.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 22:10:39 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190865110
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef bleiblei het volgende:
Ik zit veels te diep in Tesla. Erg goedkoop ingekocht waardoor het een te groot deel van de portefeuille is, maar ik hold nog ff :P . Dus wmb. mag het nog ff doorstomen!

Is ook grappig, 5 jaar geleden hebben mijn ouders geld gegeven voor een aandelenpotje voor onze dochter. Ik vroeg, waarop in zetten? Mijn pa zei "Tesla en Shell". Want theoretisch zit je dan aan beide kanten safe. Shell heeft voornamelijk dividend opgeleverd en staat nu een paar 10tjes in de min. Tesla is daarentegen verdriedubbeld.
Dat is een mooie manier om diep in een fonds te komen. Ik zou nooit meer dan 15% in één fonds willen hebben.
The End Times are wild
pi_190865134
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 21:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

levensgevaarlijk om te shorten
Als je hem vrij gemakkelijk kunt doorrollen zeer zeker niet.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 22:12:56 #8
36431 bleiblei
pi_190865158
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is een mooie manier om diep in een fonds te komen. Ik zou nooit meer dan 15% in één fonds willen hebben.
Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....
pi_190865179
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja, ach... het is maar wisselgeld voor een echte belegger. Als ik soms lees op dat IEX forum waar men ff een paar ton pakt met een ASML boost omhoog....
Das gokken..
pi_190865608
quote:

[..]

Dat is flauwekul. Of je een "echte" belegger bent hangt niet af van hoeveel geld je te beleggen hebt. Bovendien hoor je meestal wel over de succesverhalen, maar zelden over de grote missers.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_190867146
Intel in de verkoop gezet..

De markt is overpriced, wat gebeurt er bij een recessie? Helicoptergeld?

Korte termijn aandelen down as fuck, lange termijn misschien wel wat vage inflatiecijfers.

Reële rente nabij de 0.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 23:35:11 #12
36431 bleiblei
pi_190867303
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 23:29 schreef ludovico het volgende:
Intel in de verkoop gezet..

De markt is overpriced, wat gebeurt er bij een recessie? Helicoptergeld?

Korte termijn aandelen down as fuck, lange termijn misschien wel wat vage inflatiecijfers.

Reële rente nabij de 0.
Bij een crisis telt 1 ding. Een lap grond met groentetuin :P .
Maar goed, ik durf al anderhalf jaar geen aandelen bij te kopen (op wg plan na) omdat ik denk dat binnen een half jaar de boel in elkaar klapt. Dus die glazen bol geloof ik niet meer ;) .
  vrijdag 3 januari 2020 @ 23:41:29 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190867443
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je hem vrij gemakkelijk kunt doorrollen zeer zeker niet.
Hoezo niet? Straks komt hij boven de 1000 en er niet meer onder.
Short heeft niet voor niks short. Omdat je ze kort in de porto hebt. Dus niet doorriollen!
The End Times are wild
pi_190868714
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 23:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Maar goed, ik durf al anderhalf jaar geen aandelen bij te kopen (op wg plan na) omdat ik denk dat binnen een half jaar de boel in elkaar klapt. Dus die glazen bol geloof ik niet meer ;) .
De markt timen is onmogelijk.
BlaBlaBla
pi_190869828
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 23:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoezo niet? Straks komt hij boven de 1000 en er niet meer onder.
Short heeft niet voor niks short. Omdat je ze kort in de porto hebt. Dus niet doorriollen!
Ik heb niet de illusie dat het niet 5 jaar sterk overgewaardeerd kan blijven. Of 1000 dollar kan worden. Dat maakt nog niet dat de fundamentele waarde meer is dan 100 euro. Die waarde zal toch echt een keer tot uiting komen. Denk verder dat het een aandeel is met een hoge markt bèta dus een goede hedge op de rest van de portefeuille.

Zeer zeker wel lekker doorrollen.
pi_190869845
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 23:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Bij je werkgever gaat het ieder jaar nog bijzonder goed, hoewel daar vroeg of laat ook wel een rem op komt. De kwartaalcijfers blijven me altijd weer verbazen.
pi_190871123
Weten jullie ook goede tools om mijn rendement wat beter bij te gaan houden?

Met de XIRR functie kom ik er niet helemaal uit, omdat ik in het verleden ook wel weer eens wat heb verkocht en op een andere site daarmee weer nieuwe ETF heb aangekocht. En ook meerdere verschillende ETF's en fondsen bezit.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_190871348
quote:
[..]
Ach, op IEX schrijven volgens mij ook een hoop fantasten. Bovendien: wie bepaalt wanneer je een 'echte' belegger bent? Gaat het om de geldsom die je wilt beleggen? Gaat het om de producten die je koopt? Zijn daytraders beleggers? Als je voor een euro participaties in een beleggingsfonds hebt gekocht, ben je wat mij betreft gewoon een belgger. Dat er mensen zijn die meer geld beleggen dan jij (of ik), ... het zij ze gegund. De vraag is soms natuurlijk ook: hoeveel risico wil je lopen? Het is net als mensen die poggen met hun rendement. Rendement is leuk, maar hoeveel risico staat daar tegenover?
pi_190871977
Tesla het nieuwe Enron :D :') _O-

Die bubbel gaat zo hard klappen dat wil je niet weten :D
  zaterdag 4 januari 2020 @ 16:18:39 #20
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190875645
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 09:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik heb niet de illusie dat het niet 5 jaar sterk overgewaardeerd kan blijven. Of 1000 dollar kan worden. Dat maakt nog niet dat de fundamentele waarde meer is dan 100 euro. Die waarde zal toch echt een keer tot uiting komen. Denk verder dat het een aandeel is met een hoge markt bèta dus een goede hedge op de rest van de portefeuille.

Zeer zeker wel lekker doorrollen.
Precies mijn reden om tesla te shorten naast dat het echt gestoord veel overvalued is.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 16:21:39 #21
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190875698
Hoewel combinatie van een (voorlopig) larger-than-life CEO die zeer goed gebruikt maakt van zij reputatie en perfect het domme en semi-domme geld weet te bespelen + enorme en gestoorde fanbase wel erg gevaarlijk is.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 16:58:21 #22
36431 bleiblei
pi_190876104
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 16:21 schreef Sokz het volgende:
Hoewel combinatie van een (voorlopig) larger-than-life CEO die zeer goed gebruikt maakt van zij reputatie en perfect het domme en semi-domme geld weet te bespelen + enorme en gestoorde fanbase wel erg gevaarlijk is.
Nouja, daar had Apple ook last van. En kijk waar ze nu staan :P .
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:07:53 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190881132
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 16:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nouja, daar had Apple ook last van. En kijk waar ze nu staan :P .
Dit.
Ik zou er mijn hebben en houden niet op vergokken. Niet op de long en ook niet op de short.
The End Times are wild
pi_190885981
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 22:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit.
Ik zou er mijn hebben en houden niet op vergokken. Niet op de long en ook niet op de short.
Prima toch, maar ik zie dus echt totaal geen vergelijking met Apple. Tesla heeft de hele autoindustrie als concurrent.
  zondag 5 januari 2020 @ 09:27:10 #25
36431 bleiblei
pi_190886041
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 09:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Prima toch, maar ik zie dus echt totaal geen vergelijking met Apple. Tesla heeft de hele autoindustrie als concurrent.
En Apple de hele elektronica industrie. Microsoft, IBM, HP, Dell, Nokia, Motorola, etc.
  zondag 5 januari 2020 @ 10:32:57 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190886533
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 09:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

En Apple de hele elektronica industrie. Microsoft, IBM, HP, Dell, Nokia, Motorola, etc.
Ja, dat verschil zie ik ook niet. Tesla is innovatiever dan Apple ooit was.
The End Times are wild
pi_190888051
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

De smartphone met een touchscreen was toch een Tesla-achtige innovatie. De tabletcomputer ook. En vergeet de oorsprong van Apple niet.
  zondag 5 januari 2020 @ 13:20:11 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190888445
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:45 schreef recursief het volgende:

[..]

De smartphone met een touchscreen was toch een Tesla-achtige innovatie. De tabletcomputer ook.
Heeft Apple dat bedacht dan?
The End Times are wild
  zondag 5 januari 2020 @ 13:23:40 #29
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_190888482
Apple heeft nog nooit wat zelf bedacht. Al die technologie en vergelijkbare producten bestonden al jaren. Het was iets anders dat Apple goed deed.
pi_190889217
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 10:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daarnaast heeft Tesla de beschikking over R&D en technologie van SpaceX en omgekeerd. Bij de ontwikkeling van Starship en Cybertruck zie je die kruisbestuiving al. Mocht Tesla tot aanzienlijke voortuitgang komen in battery energy density dan zullen ze ook vliegtuigfabrikanten grijze haren gaan bezorgen op middellange termijn. Als je raketten kunt bouwen als de F9 zijn vliegtuigen klein bier namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 05-01-2020 14:35:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_190889328
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 13:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heeft Apple dat bedacht dan?
Heeft Tesla de elektrische auto bedacht?
pi_190890201
quote:

[..]

Tis alsof je Amazon vergelijkt met willekeurig automerk t.o.v. Andere automerken.

Auto's zijn echt een homogeen product, Tesla is first mover op Elektrische auto gebied. De concurrenten zien het nog niet eens als winstgevend zo matig is die industrie ;)
pi_190891274
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tis alsof je Amazon vergelijkt met willekeurig automerk t.o.v. Andere automerken.

Auto's zijn echt een homogeen product, Tesla is first mover op Elektrische auto gebied. De concurrenten zien het nog niet eens als winstgevend zo matig is die industrie ;)
Dat laatste is niet helemaal waar. De autoindustrie was eraan gewend dat er vele jaren zaten tussen conceptcar en consumentenproduct. Tesla heeft dat radicaal anders gedaan: van concept tot verkoopbaar product in misschien anderhalf tot twee jaar. Om dat bij een traditionele autobouwer voor elkaar te krijgen is heel veel nodig. Dat raakt alle bedrijfsprocessen en de bedrijfscultuur en dat is heel ingrijpend. Zeker als je daarnaast ook lopende productielijnen moet laten doordraaien.

Tesla kon dat greenfield doen waardoor er geen ingrijpende, complexe en tijdrovende veranderprocessen nodig waren. Ik denk dat heel veel fabrikanten wel meewillen maar het gewoon niet zo snel voor elkaar krijgen.
  zondag 5 januari 2020 @ 17:52:05 #34
36431 bleiblei
pi_190891925
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tesla is niet sec automotive meer.
Net als dat Alphabet/Google al jaren geen internettoko meer is. Dat de gemiddelde consument niet verder kijkt dat een zoekmachine of elektrische auto, zegt niets over wat er nog meer binnen zo een club gebeurd.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:15:49 #35
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190892373
Iphones hebben 40% GMs in een mature market. Tesla verkoopt model 3s met verlies als first-mover en geen noemenswaardig* nieuw product in de productielijn die de model S kan vervangen.

Naast natuurlijk de model 3 met hoge ophanging en de wagen-die-nooit-zal-komen aka cybertruck.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:16:59 #36
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190892401
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Net als dat Alphabet/Google al jaren geen internettoko meer is. Dat de gemiddelde consument niet verder kijkt dat een zoekmachine of elektrische auto, zegt niets over wat er nog meer binnen zo een club gebeurd.
Edoch waardeert de markt Alphabet enkel op hetgeen het revenue mee genereert (search).

[ Bericht 5% gewijzigd door Sokz op 05-01-2020 18:23:19 ]
  zondag 5 januari 2020 @ 18:22:15 #37
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190892505
quote:

[..]

Apple genereert meer FCF dan al die toko's combined. Automakers stoppen jaarlijks meer in elektrisch rijden dan tesla's omzet.
pi_190892644
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef bleiblei het volgende:
Er zijn nog flink wat shorts Tesla, als de koers verder oploopt worden er steeds meer uitgerookt wat de koers verder opdrijft vanwege shortcovering. De cijfers van Q4 2019 en wat 2020 battery investment day brengt kan mogelijk tot een flinke shortsqueeze leiden.

[ Bericht 13% gewijzigd door Digi2 op 05-01-2020 18:39:13 ]
pi_190892722
quote:
99s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:15 schreef Sokz het volgende:
Tesla verkoopt model 3s met verlies

Hoeveel brutoverlies maakt Tesla per M3 volgen jou?
  zondag 5 januari 2020 @ 18:48:20 #40
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190892903
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Hoeveel brutoverlies maakt Tesla per M3 volgen jou?
Weet ik niet precies. Maar Q2 automotive gross margin was ~18% en dit include higher margin model S / X. Daarnaast zijn model 3 prijzen met ~7-8% gezakt sindsdien.

UBS schatte kostprijs voor een basis model 3 op ~40k.
pi_190893189
quote:
99s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:48 schreef Sokz het volgende:

[..]

Weet ik niet precies. Maar Q2 automotive gross margin was ~18% en dit include higher margin model S / X. Daarnaast zijn model 3 prijzen met ~7-8% gezakt sindsdien.

UBS schatte kostprijs voor een basis model 3 op ~40k.
Volgens de Tesla Financial summary Q3 was de brutomarge +22,8%. Ik zie hier geen aanleiding dat M3's met verlies verkocht worden.

Tesla Q3 2019 Earnings Report Shocks The World With Profits
pi_190898196
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat doen ze nog meer dan? Accu's? Zonnepanelen?

Ik zie daar geen schaalvoordelen of synergie voordelen in.
pi_190898674
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Volgens de Tesla Financial summary Q3 was de brutomarge +22,8%. Ik zie hier geen aanleiding dat M3's met verlies verkocht worden.

Tesla Q3 2019 Earnings Report Shocks The World With Profits

Waarom is dat verschil tussen gaap en non gaap zo gigantisch? Waarom is capex positief en de winsten negatief? Minder investments dan eerst? Forse seizoenseffecten?

Stel die capex gaat zo door en op ten duur loopt die samen met de afschrijvingen en het bedrijfsresultaat... Dan zit je op 6 euro winst per kwartaal. 24 per jaar. Huidige shareprice zou dan mogelijk worden.

Aardig wat waar te maken wel. En dit is nu zonder concurrentie.

Oh en ik vergeet ff voor het gemak dat het een hoogcyclische industrie is.

Hier gaan klappen vallen met beetje recessie. Of stijgende rentes.

[ Bericht 3% gewijzigd door ludovico op 06-01-2020 09:38:11 ]
pi_190898953
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 23:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Aardig wat waar te maken wel. En dit is nu zonder concurrentie.
In China is er wel concurrentie maar daar heeft het merk Tesla een hoge status wat ze een voordeel oplevert. De doorbraak van Tesla begon mijnsinziens 2012 met de introductie van de model S. Het is nu 2020 en o.a. de zogenaamde Tesla-killer van Benz is alweer geflopt. Na al die jaren weinig zicht op serieuze concurrentie. Mogelijk wordt de ID3 van VW een serieuze concurrent voor de M3.
pi_190900920
Oeps

maandag 6 januari 2020 @ 08:24:35 #46
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_190900992
foutje :')
  maandag 6 januari 2020 @ 08:50:23 #47
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190901167
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 16:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

Precies mijn reden om tesla te shorten naast dat het echt gestoord veel overvalued is.
Je short de aandelen, neem ik aan? Zal wel niet goedkoop zijn?
Via puts is er geen beginnen aan iig als ik kijk naar de premies. Dan moet er 2/3 van de koers binnen 1-2 jaar voordat je iets begint te verdienen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_190901176
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 08:07 schreef recursief het volgende:
Oeps

[ afbeelding ]
_O-
  maandag 6 januari 2020 @ 08:53:14 #49
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190901185
quote: