quote:Op maandag 23 december 2019 19:49 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb voor een gerechtje verse diepgevroren kingkrab (alleen pootvlees, geen schaal) maar ik heb geen idee hoe ik dat klaar moet maken.
Veel recepten hebben het over voorgekookte kingkrab of verse poten mét schaal maar dat heb ik dus niet.
Hoe lang moeten ze koken/stomen?
En kan dat diepgevroren of moet ik ze eerst ontdooien?
Wel jammer dat Piet er niet meer is in deze culinaire dagen maar er zijn vast wel anderen die weleens king crab hebben klaargemaakt.quote:Op maandag 23 december 2019 20:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het is tijd voor een nieuwe reeks nu Piet ons heeft verlaten. Er is veel kennis in CUL, laten we elkaar helpen
Kingkrab heeft nauwelijks iets nodig, heel erg licht opwarmen tot lauwwarm is al genoeg. Te ver is echt niet lekker.quote:Op maandag 23 december 2019 20:07 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Wel jammer dat Piet er niet meer is in deze culinaire dagen maar er zijn vast wel anderen die weleens king crab hebben klaargemaakt.
Dit topic heeft me vaker geholpen dus ik dacht 't weer eens te proberen
recept moet eigenlijk ook met Noordzee krab maar dat mag van september tot januari niet gevangen worden dus ik heb 't mezelf weer moeilijker gemaakt dan nodig.
Mar dat is ook weer met schaal, die is er bij mij al af en het is al in kleine stukken gesneden...quote:Op dinsdag 24 december 2019 07:57 schreef anndb het volgende:
[..]
Kingkrab heeft nauwelijks iets nodig, heel erg licht opwarmen tot lauwwarm is al genoeg. Te ver is echt niet lekker.
Nog een gezellig filmpje erbij:
Zo dik is die schaal niet en zijn nog door de midden, gewoon even opwarmen. Echt niet te lang, gewoon dat het lauwwarm is is genoeg. 5-10 min zou ik al veel te lang vinden.quote:Op dinsdag 24 december 2019 14:48 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Mar dat is ook weer met schaal, die is er bij mij al af en het is al in kleine stukken gesneden...
Vacuum verpakt ook, ligt nu te ontdooien in de koelkast.
Denk dat ik het wil koken, evt in de vaccum verpakking maar hoe lang?
5-10 minuten las ik veel maar de een heeft het dan over stomen op 58 graden (hoe kan je stomen zonder water te koken?)
Dit was nou zo'n typisch Piet onderwerp denk ik, die weet dat wel.
Overigens vind ik eigenlijk dat z'n naam ook weer terug in de TT mag, het was zijn topic.. hij heeft Fok weliswaar verlaten maar 't is nog wel zijn topic vind ik.
Ik denk dat ik dat ga doen ja, 't moet later ook nog de oven in.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:06 schreef anndb het volgende:
[..]
Zo dik is die schaal niet en zijn nog door de midden, gewoon even opwarmen. Echt niet te lang, gewoon dat het lauwwarm is is genoeg. 5-10 min zou ik al veel te lang vinden.
Als je dat zo gaat doen zou ik het gewoon zo er in gaan gebruiken, krijgt al genoeg warmte in je crab cakes.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dat ga doen ja, 't moet later ook nog de oven in.
Ik wilde crab cakes met parmazaan maken:
https://homeiswheretheboa(...)-bites-and-a-winner/
Als het later nog de oven in gaat gewoon ontdooid verwerken. Wil je het zo eten alleen opwarmen. 60-65 graden is meer dan genoeg.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dat ga doen ja, 't moet later ook nog de oven in.
Ik wilde crab cakes met parmazaan maken:
https://homeiswheretheboa(...)-bites-and-a-winner/
Bij de vishandel Vosole in Zeist.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:14 schreef Zilverberk het volgende:
Waar heb je die krab eigenlijk gekocht @:signe?
dank voor de tip.. ga ik doen, stomen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als het later nog de oven in gaat gewoon ontdooid verwerken. Wil je het zo eten alleen opwarmen. 60-65 graden is meer dan genoeg.
Zeker niet koken, dan verlies je veel smaak. Stomen zou ik doen.
P. S. Ik mis Piet, waarom is hij erg eigenlijk? Robin vond ik een sacherijnig kutwijf, maar wel verstand van koken.
Robin had absoluut geen problemen met welke mod dan ook. Wel met veel andere users. Ik mis haar ook, ze was echt een aanwinst.quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:16 schreef SiGNe het volgende:
En Robin net zoiets dacht ik, teveel meningsverschillen met de modjes ook.
Oh, ik dacht dat ze ook weleens ruzie met de mods had omdat ze af en toe weleens ene "time-out" kreeg.quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Robin had absoluut geen problemen met welke mod dan ook. Wel met veel andere users. Ik mis haar ook, ze was echt een aanwinst.
Piet vond het inderdaad niet tof dat FOK! samenwerkt met andere bedrijven zodat we wedstrijden, verlotingen en Q&A's kunnen houden. Hij voelde zich inderdaad gepasseerd en wilde meer dankbaarheid vanuit de crew voor zijn inzet voor de users.
Jammer dat dingen zo lopen. Maar gelukkig zijn er nog wel heel veel andere behulpzame users met kennis en kunde over.
Ik denk dat je wat Robin betreft het een en ander verkeerd hebt onthoudenquote:Op dinsdag 24 december 2019 16:29 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat ze ook weleens ruzie met de mods had omdat ze af en toe weleens ene "time-out" kreeg.
Hoe dan ook, haar kennis van de aziatische keuken was in combinatie met de Franse kookstijl van Piet super!
Vulden elkaar erg goed aan.
Ik zou ze terug vragen.. allebei.. excuses aanbieden, platfom geven die ze verdienen, evt vergoeding geven.
Die commerciele partij horen we verder ook niet zoveel van
Oh?quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vergoeding? De enige die betaald krijgt uit FOK! is Danny.
Dit, maak hier lekker een compleet nieuwe reeks los van Piet van ofzoquote:Op dinsdag 24 december 2019 14:48 schreef SiGNe het volgende:
Dit was nou zo'n typisch Piet onderwerp denk ik, die weet dat wel.
Overigens vind ik eigenlijk dat z'n naam ook weer terug in de TT mag, het was zijn topic.. hij heeft Fok weliswaar verlaten maar 't is nog wel zijn topic vind ik.
quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat Robin betreft het een en ander verkeerd hebt onthoudenEr was geen conflict met de crew dus excuses aanbieden lijkt me nutteloos. Ik kan dat ook niet van de vele users waarmee ze een conflict had vragen. Als die conficten uberhaupt de reden zijn waarom ze weg is gegaan want ze heeft nooit een reden gegeven. Misschien wilde ze wel gewoon minder online zijn, werd ze mantelzorger, verhuisde ze naar een plaats met slechte wifi. Wie zal het zeggen.
Ik ga in geen geval excuses aanbieden aan Piet. Als hij een probleem had, had hij dat aan moeten geven. Dan had hij nog veel meer veren in zijn reet gekregen dan hij altijd al kreeg. Wij wisten niet dat hij meer respect wilde tot hij ineens uit de bocht vloog en wegbleef.
Vergoeding? De enige die betaald krijgt uit FOK! is Danny.
Verder laat ik het hier bij. Users komen en gaan.
Goed laten opstijven. Handen nat maken tijdens het rollen zodat je handen minder plakken.quote:Op vrijdag 27 december 2019 14:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil diverse bitterballen maken maar heb dat nooit gedaan. Waar moet ik op letten? Goed op laten stijven in de koelkast toch?
Dat opstijven is heelquote:Op vrijdag 27 december 2019 16:16 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Goed laten opstijven. Handen nat maken tijdens het rollen zodat je handen minder plakken.
Verder lage bakjes voor je paneer en je melk, dat rolt makkelijker. En de tweede rol doen met schone handen (altijd dubbel paneren).
En vals spelen met een velletje gelatine door de ragout mag.
Panko én paneer gebruiken voor een extra krokante korst.quote:Op vrijdag 27 december 2019 14:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil diverse bitterballen maken maar heb dat nooit gedaan. Waar moet ik op letten? Goed op laten stijven in de koelkast toch?
Ik heb me nooit in panko verdiept eigenlijk. Meestal neem ik een zakje mee bij de toko. Geen idee wat het merk is.quote:Op vrijdag 27 december 2019 21:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Panko én paneer gebruiken voor een extra krokante korst.
Eerst door het eimengsel halen, dan door het paneer, daarna nog een keer door het eimengsel en vervolgens een laag panko.
En de ene panko is de andere niet, een tijd terug had ik panko van de supermarkt en dat waren veel te grove stukken en als je 't wilde fijnmalen hield je poeder over en dat was dan weer te fijn van structuur.
Ik had voor de krabcakes van me ook panko nodig, ik heb die van Obento gekocht (besteld bij Toko Tjin maar ook bvij de lokale toko te krijgen)
Die van Weltgold (te koop bij Jumbo) moet je in elk geval niet hebben.
Die Obento panko was erg goed, gebakken ook mooi van kleur, perfecte structuur voor bitterballen en andere dingen met een knapperig jasje.
Bij veel van die verpakkingen kan je ook wel zien wat er in zit, kleur van witbrood moet 't hebben en beetje grof maar ook weer niet teveel.quote:Op vrijdag 27 december 2019 21:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb me nooit in panko verdiept eigenlijk. Meestal neem ik een zakje mee bij de toko. Geen idee wat het merk is.
Ik zet paneer op de boodschappenlijst. Hij is toevallig van de week opgegaan in de worst van de worstenbroodjes.
20 minuten in de oven, pellen, oppeuzelen.quote:Op maandag 30 december 2019 14:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb wat kastanjes gehaald.
Iemand een lekker recept hiermee?
Spruiten met kastanje is een klassiekerquote:Op maandag 30 december 2019 14:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb wat kastanjes gehaald.
Iemand een lekker recept hiermee?
Sorry, ze zijn al voorgekookt.quote:Op maandag 30 december 2019 16:04 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
20 minuten in de oven, pellen, oppeuzelen.
Maar ik raap er doorgaans maar 5 ofzo, dus dan ga ik niks uitgebreids mee doen.
Met spruiten heb ik ze voor het eerst gegeten, ja. Lekker, maar een beetje droog.quote:Op maandag 30 december 2019 17:22 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Spruiten met kastanje is een klassieker
kastanjepuree (bijgerecht)
gepofte kastanjes als tussendoortje
verwerken in gebak
dan is dit misschien een idee. https://www.smulweb.nl/recepten/1018258/Kastanjetaartquote:Op maandag 30 december 2019 17:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Sorry, ze zijn al voorgekookt.
[..]
Met spruiten heb ik ze voor het eerst gegeten, ja. Lekker, maar een beetje droog.
In gebak is wel aardig idee. Heb ik ook wat te trakteren straks.
Rundertong neem ik aan en geen zeetong?quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:48 schreef Fietsertje70 het volgende:
Mijn moeder maakte vroeger altijd bij bijzondere gelegenheden tongragout. Nou heb ik wel een recept gevonden op internet maar daar staat dat ie 14 uur moet koken. Heeft iemand hier dit ooit klaargemaakt?
Idd rundertong.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 04:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Rundertong neem ik aan en geen zeetong?
Voor zeetong is 14 uur te lang maar rundertong is een werkspier, heeft veel beweging gehad dus dat moet lang sudderen om mals te worden.
Het moet juist niet stollen en een romige emulsie blijven, dus gewoon vuur uitzetten en daarna de ei en de kaas erinquote:Op zaterdag 8 april 2023 19:12 schreef Nielojram75 het volgende:
Pasta carbonara..
Wat is jullie perfect-lukkende techniek om het eiermengsel zo goed samen te laten gaan met de pasta en spekjes?
De ene keer gaat het goed, de andere keer wordt het roerei...
Wat ik doe, (1 persoons-maaltijd) 2x eigeel, 1 heel ei, pecorino, peper, scheutje kookvocht spaghetti, klutsen.
Dan de spekjes bij de spaghetti, bovenstaand roerseltje erover heen, dan omscheppen met een vleestang.
De ene keer zal de pan ( fissler koekenpan met anti-aanbaklaag) warmer zijn dan de andere keer, gok ik.
Hoelang moet je omscheppen voordat de saus wat stolt? Ik neig dan weer om de pan op het vuur ( nu inductie) te zetten en dan wordt het weer roerei...
Eerst eikaasmengsel door je pasta roeren en dan pas, naar wens, pastawater erbij doet het hier altijd prima.quote:Op zaterdag 8 april 2023 19:47 schreef Nielojram75 het volgende:
@:karzai, ik giet de pasta uiteraard ook af, maar doe een soeplepel van het vocht door het eier/kaasmengsel.
Ik ga natuurlijk niet spekjes en dat spul door een pan met pasta met water roeien, ik wil geen carbonara-soep
Alex laat zien hoe het moet.. (z'n andere filmpjes in de carbonara series zijn ook geweldig om te kijken!)quote:Op zaterdag 8 april 2023 19:12 schreef Nielojram75 het volgende:
Pasta carbonara..
Wat is jullie perfect-lukkende techniek om het eiermengsel zo goed samen te laten gaan met de pasta en spekjes?
De ene keer gaat het goed, de andere keer wordt het roerei...
Wat ik doe, (1 persoons-maaltijd) 2x eigeel, 1 heel ei, pecorino, peper, scheutje kookvocht spaghetti, klutsen.
Dan de spekjes bij de spaghetti, bovenstaand roerseltje erover heen, en dan omscheppen met een vleestang.
De ene keer zal de pan ( fissler koekenpan met anti-aanbaklaag) warmer zijn dan de andere keer, gok ik.
Hoelang moet je omscheppen voordat de saus wat stolt? Ik neig dan weer om de pan op het vuur ( nu inductie) te zetten en dan wordt het weer roerei...
Je kan hem na het koken ook nog even grillen in de oven met wat peper en zout erop. Wel tijdens het koken bv ui en wortel erbij doen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 18:29 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een rotschop.
PietMedefokkers, ik kon deze niet laten liggen.
[ afbeelding ]
Jane Grigson heeft een recept voor gekookte varkenspoot, die heb ik een keer gemaakt maar dat was geen succes. Iemand een andere goed recept?
Zo te zien zit hier nog wat poot-met-vlees aan?quote:Op vrijdag 7 april 2023 18:29 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een rotschop.
PietMedefokkers, ik kon deze niet laten liggen.
[ afbeelding ]
Jane Grigson heeft een recept voor gekookte varkenspoot, die heb ik een keer gemaakt maar dat was geen succes. Iemand een andere goed recept?
Ik krijg die kleur alleen als ik mijn aardappel lang aan de lucht laat zonder te verhitten/ onder water zetten.quote:Op zaterdag 23 december 2023 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Wellicht weet Piet een andere user raad. Ik probeer al een paar keer om gelaagde aardappelblokjes te maken, al verschillende recepten geprobeerd (o.a. deze en deze. Maar telkens wordt het bij mij een qua kleur onaantrekkelijke bedoening (groen/grijs ipv aardappel-geel).
[ afbeelding ]
Vs
[ afbeelding ]
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, andere aardappelen (Frieslander en mariegold), de plakjes direct door het vet halen om oxidatie te voorkomen, beetje aanzuren met citroensap. Nada, nog steeds grauwgroen (maar wel lekker.)
Wat is hier een de hand? Oxidatie? Nog een andere aardappelras gebruiken?
(Ze zijn trouwens wel lekker... Alleen die kleur)
Ja, oxidatie is ook mijn idee. Maar ze staan 3 uur in de oven, ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet gaar zijnquote:Op zaterdag 23 december 2023 17:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik krijg die kleur alleen als ik mijn aardappel lang aan de lucht laat zonder te verhitten/ onder water zetten.
Is oxidatie idd.
Gare aardappels zouden dat volgens mij niet moeten doen.
Als ik zo het recept zie is het 1 uur op 180 , waarom dan 3 uur in de oven? 3 uur op 120 is het 2e recept zie ik nu maar het lijkt helemaal kapot verdampt bij jou.quote:Op zaterdag 23 december 2023 17:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, oxidatie is ook mijn idee. Maar ze staan 3 uur in de oven, ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet gaar zijn![]()
En waarom anderen op internet wel een mooi kleurtje krijgen.
Ik zou nog een poging kunnen wagen en ze vooraf heel even te blancheren.
Ja, er kwam water uit de binnenkant, maar inderdaad niet zoveel. Hm, we hebben dus waarschijnlijk gewoon pech gehad dus..quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:13 schreef Molo het volgende:
Kwam er water uit het binnenste? En zo ja, was het veel of weinig?
Bij te weinig water wordt het kokosvlees vaak vrij smakeloos en droog vind ik.
Ik kook het heel soms en snij dan kleine plakjes van, vind ik lekker om zo beetje te knabbelen. Is dag of drie lekker, daarna begint het muf te worden.
Lijkt mij een oude uitgedroogde kokosnoot.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 19:05 schreef qltel het volgende:
Ik heb vandaag een kokosnoot opengemaakt. En dat was de eerste in mijn leven.
Het vruchtvlees is mooi wit en vrij taai/hard. Ik heb het er allemaal uitgekregen, maar het smaakt eigenlijk helemaal nergens naar. Na wat tips gelezen te hebben op internet heb ik het kleingesneden en gedroogd (45 minuten op 100 graden), maar nog steeds smaakt het eigenlijk vrijwel nergens naar.
Heb ik een verkeerde kokosnoot te pakken, of moet ik het op een manier bereiden? Misschien malen en mengen met suiker ofzo?
Dat is idd oxidatie, het enige wat helpt is na het snijden direct bewerken.quote:Op zaterdag 23 december 2023 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Wellicht weet Piet een andere user raad. Ik probeer al een paar keer om gelaagde aardappelblokjes te maken, al verschillende recepten geprobeerd (o.a. deze en deze. Maar telkens wordt het bij mij een qua kleur onaantrekkelijke bedoening (groen/grijs ipv aardappel-geel).
[ afbeelding ]
Vs
[ afbeelding ]
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, andere aardappelen (Frieslander en mariegold), de plakjes direct door het vet halen om oxidatie te voorkomen, beetje aanzuren met citroensap. Nada, nog steeds grauwgroen (maar wel lekker.)
Wat is hier een de hand? Oxidatie? Nog een andere aardappelras gebruiken?
(Ze zijn trouwens wel lekker... Alleen die kleur)
Waarom en hoe krijg jij beverratten?quote:Op maandag 18 maart 2024 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Iemand ervaring met Nutria/Waterkonijn? Krijg er binnenkort een stel, en heb ze nog nooit klaargemaakt of gegeten. Waar moet ik op letten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |