abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192209445
Okee mijn asplenium blijkt he-le-maal onder de schildluis te zitten... Heeft ook nog even mijn grote moeder-pannenkoek aangestoken, maar dat lijkt enigszins mee te vallen... heb de ergste blaadjes eraf geknipt en de rest van de luizen die er nog op zaten aangestipt met olie.

De asplenium heb ik maar in het portiek geparkeerd. Iemand ervaring? Kan ik nog ff goed chemisch bestrijden of heeft dat allemaal geen zin als ie al zo ver heen is?
pi_192210031
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 17:48 schreef Broccolitaartje het volgende:
Okee mijn asplenium blijkt he-le-maal onder de schildluis te zitten... Heeft ook nog even mijn grote moeder-pannenkoek aangestoken, maar dat lijkt enigszins mee te vallen... heb de ergste blaadjes eraf geknipt en de rest van de luizen die er nog op zaten aangestipt met olie.

De asplenium heb ik maar in het portiek geparkeerd. Iemand ervaring? Kan ik nog ff goed chemisch bestrijden of heeft dat allemaal geen zin als ie al zo ver heen is?
Lieveheersbeestjes/sluipwespen

Maar dat is in de woonkamer niet zo handig :)
pi_192210050
En ooit in de tuin op de laurier gehad..
Een of ander mengsel met zeep..
En verder de bladeren met de hand afdoen

Voor het mengsel moet je even zoeken... was gewoon huistuinkeukenspul

Rotbeestjes zijn het
  zondag 22 maart 2020 @ 18:39:13 #254
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_192210408
Je kan het eerst proberen met inspuiten met sterk verdund afwasmiddel. En uiteindelijk kun je er ook methanol aan toevoegen.
De plant daarna niet in de zon zetten.
Zodra je ziet dat de luizen dood zijn, het weer afspoelen met water.

Dit proces herhalen totdat je er vanaf bent.

Disclaimer: plant kan afsterven hierdoor, ik ben niet verantwoordelijk.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_192210449
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 18:39 schreef ieniminimuis het volgende:
Je kan het eerst proberen met inspuiten met sterk verdund afwasmiddel. En uiteindelijk kun je er ook methanol aan toevoegen.
De plant daarna niet in de zon zetten.
Zodra je ziet dat de luizen dood zijn, het weer afspoelen met water.

Dit proces herhalen totdat je er vanaf bent.

Disclaimer: plant kan afsterven hierdoor, ik ben niet verantwoordelijk.
Planten borstelen lazen wij toen als truc...

Maar op een laurierstruik van bijna 2m... is blad voor blad borstelen niet echt een optie.
  maandag 23 maart 2020 @ 13:57:50 #256
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_192225006
Ik ben sinds kort into de kamerplanten. Ik heb inmiddels een Pachira Aquatica (die heb ik al 3 jaar, die ben ik momenteel aan het oplappen want er zijn 2 stelen doodgegaan, die heb ik eruit gehaald en ik hoop dat hij met de resterende 3 wat opleeft), een Peperomia, iets waarvan ik dacht dat het een Areca was, maar volgens mij is dat het helemaal niet, een Howea, een Beaucarnea en 2 kleine vetplant-achtige dingetjes van de Ikea, ik denk een Haworthia en een Sansevieria.

Ik heb nog genoeg plek over, maar wil eerst de saaiste plekken vullen. Wie heeft er leuke tips voor de badkamer, moet klein genoeg zijn om op een vensterbankje te passen, raam met plakfolie op het zuiden. En een vensterbankje in de keuken, raam op het Noorden plus een overkapping dus erg weinig licht. Moet ook klein genoeg zijn om daar in dat vensterbankje te passen.

Ik ben een voormalig plantenmoordenaar die haar leven heeft gebeterd en nu een goede plantenmama wil worden, dus het is wel handig als het geen enorm moeilijke planten zijn :D
L'Enfer, c'est les autres.
pi_192226747
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:57 schreef Maria2.0 het volgende:

Ik ben een voormalig plantenmoordenaar die haar leven heeft gebeterd en nu een goede plantenmama wil worden, dus het is wel handig als het geen enorm moeilijke planten zijn :D
Wat een mooie manier om je leven te verbeteren :D
Welkom bij de club
pi_192227339
Peperomia O+
pi_192228236
Heeft iemand hier een strelitzia nicolai?
pi_192228608
Kwam in de digitale wandelgangen nog een paar aardige initiatieven tegen

https://www.bb-plant.nl/product/red-een-plant/
https://www.plantje.nl/groene-kneusjes

Geen idee of ze goed zijn, maar het wekt de interesse. Dus ik dacht misschien ook iets voor iemand hier :)
pi_192229844
Ik zie in een Facebookgroep echt enorm veel van die 'groene kneusjes' voorbij komen. Vind ik echt gewoon een marketingstunt. Ze verkopen het alsof het planten zijn onverkoopbaar zijn, maar in de boxen zitten gewoon prima planten. Alleen misschien een beetje de minder populaire keuzes, maar dat heeft weinig met redden te maken.

Ze hebben ook een doos waar je gewoon zelf kunt kiezen, lijkt mij dan een betere keuze: https://www.plantje.nl/shop/voordeeldoos-4-stuks
pi_192230533
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:42 schreef Mar_an het volgende:
Heeft iemand hier een strelitzia nicolai?
Ik, maar hij is nog mini. Gekweekt uit zaad.
  woensdag 25 maart 2020 @ 23:08:19 #263
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_192277674
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 17:52 schreef Myraela het volgende:
Ik zie in een Facebookgroep echt enorm veel van die 'groene kneusjes' voorbij komen. Vind ik echt gewoon een marketingstunt. Ze verkopen het alsof het planten zijn onverkoopbaar zijn, maar in de boxen zitten gewoon prima planten. Alleen misschien een beetje de minder populaire keuzes, maar dat heeft weinig met redden te maken.

Ze hebben ook een doos waar je gewoon zelf kunt kiezen, lijkt mij dan een betere keuze: https://www.plantje.nl/shop/voordeeldoos-4-stuks
Oh dat is leuk. Volgende maand mag ik weer een keer plantjes kopen, dus dan die doos eens proberen :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_192279180
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 17:52 schreef Myraela het volgende:

Hmm minder populair kan natuurlijk ookmonverkoopbaar zijn.

Maar dan zou ik inderdaad liever 4 voordeelplantjes kiezen
Daar staan vast iok de “kneusjes” tussen.
En genoeg leukerds

Jammer dat ik daar niet echt plek meer voor heb

Minigatenplant
Hartjesplant.. word ik vrolijk van.
pi_192282805
Ahhhhhh m'n Rhaphidophora die tegen de muur groeide had wortel rot. 😭 Kale muur opeens. Alles zit nu verknipt in een bak, straks wel veel stekjes. Blegh. De andere tak ziet er ook niet best uit dus ik vrees ervoor. Iemand enig idee waar ik een mooie grote Rhaphidophora tetrasperma kan bestellen??

Net ook m'n Rhaphidophora Cryptantha verpot en stukje afgebroken. Gaat lekker 😅. Foto's staan op insta, vind het zo'n gedoe om alles hier te zetten. (je kan pb sturen voor 't account)
pi_192282849
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:32 schreef n0a het volgende:

[..]

Ohhh wel leuk!! Ik heb een grote en hij krijgt een nieuw blad. Zo blij mee. Maar het blad is nu voor de helft uitgerold en de andere helft is nog dicht gerold. Is dat normaal of gezond? Hij is er nu al een weekje mee bezig om langzamerhand te ontpoppen. Hoop dat ik een beetje duidelijk ben 😂.
pi_192289812
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:44 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Ohhh wel leuk!! Ik heb een grote en hij krijgt een nieuw blad. Zo blij mee. Maar het blad is nu voor de helft uitgerold en de andere helft is nog dicht gerold. Is dat normaal of gezond? Hij is er nu al een weekje mee bezig om langzamerhand te ontpoppen. Hoop dat ik een beetje duidelijk ben 😂.
Helaas geen idee. Is las laatst de theorie dat iemand de aarde wat vochtiger hield bij een nieuw blad, zodat het dan wat makkelijker zou ontrollen. Sproeien is geloof ik af te raden als het nog dicht is.
pi_192289892
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:09 schreef n0a het volgende:

[..]

Helaas geen idee. Is las laatst de theorie dat iemand de aarde wat vochtiger hield bij een nieuw blad, zodat het dan wat makkelijker zou ontrollen. Sproeien is geloof ik af te raden als het nog dicht is.
Ah, dan ga ik dat zo eens proberen! Dankje!
pi_192290347
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:32 schreef n0a het volgende:

[..]

Hoe lang duurde het voordat je wat zag? Ik verkoop nu ook Strelitzia zaden, maar ik weet niet goed wat ik tegen mijn klanten moet zeggen als ze vragen hoe lang het duurt voordat ze wat zien. Enkele maanden toch?
  donderdag 26 maart 2020 @ 18:47:36 #270
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_192290535
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 15:54 schreef Uhmmpie het volgende:
Peperomia O+
Vanmiddag een peperomia verticillata red log gekocht,
zocht eigenlijk een vogelhuisje. :+

Mijn laatste pannenkoekenplantstekje heeft het niet gered ;(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192291465
quote:
6s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:47 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Vanmiddag een peperomia verticillata red log gekocht, [ afbeelding ]

Ik vind het een cutie... snap de vergissing O+

Zonde van het pannekoekstekje :(
  donderdag 26 maart 2020 @ 20:26:35 #272
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_192292698
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:42 schreef Koettie het volgende:
Ahhhhhh m'n Rhaphidophora die tegen de muur groeide had wortel rot. 😭 Kale muur opeens. Alles zit nu verknipt in een bak, straks wel veel stekjes. Blegh. De andere tak ziet er ook niet best uit dus ik vrees ervoor. Iemand enig idee waar ik een mooie grote Rhaphidophora tetrasperma kan bestellen??

Net ook m'n Rhaphidophora Cryptantha verpot en stukje afgebroken. Gaat lekker 😅. Foto's staan op insta, vind het zo'n gedoe om alles hier te zetten. (je kan pb sturen voor 't account)
Oh dat klinkt echt zo zonde ;(. Hopelijk slaan de stekjes aan.

quote:
6s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:47 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Vanmiddag een peperomia verticillata red log gekocht, [ afbeelding ]

Wat een leukje O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_192296875
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:38 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe lang duurde het voordat je wat zag? Ik verkoop nu ook Strelitzia zaden, maar ik weet niet goed wat ik tegen mijn klanten moet zeggen als ze vragen hoe lang het duurt voordat ze wat zien. Enkele maanden toch?
Bij m'n nicolai was het ongeveer 6 weken, maar het kan veel langer duren. M'n huis is over het algemeen vrij warm. Ik had 5 nicolai zaden en 10 reginae en alleen de nicolai lukte.
pi_192296884
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:14 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Ah, dan ga ik dat zo eens proberen! Dankje!
Misschien overbodig om te zeggen, maar zou het ook weer niet té nat doen.
pi_192306577
Wat zijn jullie favo plantjes sites?? Mag shoppen van mezelf. <3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')