abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 december 2019 @ 23:43:36 #1
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_190390101
quote:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
(deel vier)
  woensdag 11 december 2019 @ 23:51:22 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_190390232
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 21:13 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik ben van overtuiging dat de slang destijds de duivel was.
Misschien lijkt het alsof de duivel 1 persoon is en op maar 1 plek tegelijk aanwezig kan zijn.
Het is een engel, hij is natuurlijk niet almachtig en alzienlijk en zal niet op meerdere plaatsen kunnen zijn maar wel op meer dan 1, discotheken, etc.
Engelen kunnen bij mijn beste weten maar op 1 plek zijn hoor. Ik heb nog nooit een Bijbelse of buitenbijbelse christelijke bron iets anders zien beweren. Er zijn natuurlijk wel meerdere 'duivels' (dat wordt vaak gebruikt als ander woord voor 'demonen'), maar er is maar één Satan en die kan maar op één plek tegelijk zijn.

Als iemand beweert 'de duivel is aanwezig in discotheken X, Y en Z', dan bedoelt diegene waarschijnlijk dat de duivel die discotheken op de een of andere manier beïnvloedt. Via mensen bijvoorbeeld, of via demonische handlangers. Niet dat Satan zelf in al die discotheken rondjes staat te dansen.

Overigens zijn er ook wat discotheken betreft altijd nog een hoop grijstinten. Ik ben nog weleens naar raves geweest, ook na mijn bekering (jaja, foei foei), en het is opmerkelijk hoe je onderscheidingsvermogen (immers een gave van de Geest) ineens op scherp staat in zo'n spiritueel mijnenveld. Bij de ene artiest was er duidelijk iets niet pluis, bij de andere was het allemaal vrij onschuldig gedans op vrolijke elektronische muziek. Maar goed, dat raven ging me uiteindelijk een beetje vervelen, ik word ook gewoon te oud om tot 5 uur 's morgens met mijn nuchtere hoofd (want gestopt met drugs na mijn bekering) in een of andere vage loods te staan :P
  donderdag 12 december 2019 @ 01:36:39 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_190391084
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 20:39 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

We zijn allemaal schuldig, en het gaat niet om de straf, het gaat dat we dat met het diepste van ons voelen dat we met de gehele mensheid schuldig staan voor God.
Dat we daarvoor met eerbiedigheid schuld belijden maar dat onze God ook een vergevend God is die zondaren Zijn liefde wilt geven en van de toorn wilt behouden.
waarom geloof je die onzin.
We worden onschuldig geboren, en maken fouten.
Dat zijn de lessen van het leven.
Niemand, ook Jezus of god, kan alles goed doen in het leven.
Maar daar mee zijn we niet automatisch schuldig.

Als er al iemand in de schuld zou staan, dan zou dat god zijn. Hij starte het hele spel, volgens jou geloof.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 12 december 2019 @ 01:50:16 #4
545 dop
:copyright: dop
pi_190391136
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 18:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is een uitleg van en verklaring voor het kwaad in de wereld en in de mens, plus een uitleg van hoe je uit die cirkel kunt breken: dankzij Jezus.

Dat kwaad erven wij inderdaad, er is immers niemand 100% onschuldig.

De dood erven wij ook.

Wat mij betreft is dat evident, je hebt er geen bewijs voor nodig om het aan te tonen. Het zijn gegevens.

Het feit dat Jezus wel degelijk een verschil maakt, moet je zelf ervaren door geloof.
het is geen uitleg maar een aanname.
Je kunt al deze zaken aan willekeurig welk wezen of god toedichten.
Je kunt er ook voor kiezen om er geen oorzaak voor te zoeken.

Geloof bewijst nergens betere mensen voort te brengen. Het tegendeel is waar.

De dood is geen slecht iets. Er is geen reden om bang te zijn. Het leven is eindig, maar we hebben een heel leven om er iets moois van te maken.

God en Jezus zijn ook niet 100% onschuldig. Bewijst dit iets?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 12 december 2019 @ 07:30:10 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190391990
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 21:51 schreef Geytenbeekje het volgende:
Een boze geest door de schepping een engel van het licht maar door de zonde een afvallige geworden.
He? Hoe kan dat nou? Wat God maakt is toch altijd goed?
pi_190392267
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Engelen kunnen bij mijn beste weten maar op 1 plek zijn hoor. Ik heb nog nooit een Bijbelse of buitenbijbelse christelijke bron iets anders zien beweren. Er zijn natuurlijk wel meerdere 'duivels' (dat wordt vaak gebruikt als ander woord voor 'demonen'), maar er is maar één Satan en die kan maar op één plek tegelijk zijn.

Als iemand beweert 'de duivel is aanwezig in discotheken X, Y en Z', dan bedoelt diegene waarschijnlijk dat de duivel die discotheken op de een of andere manier beïnvloedt. Via mensen bijvoorbeeld, of via demonische handlangers. Niet dat Satan zelf in al die discotheken rondjes staat te dansen.

Overigens zijn er ook wat discotheken betreft altijd nog een hoop grijstinten. Ik ben nog weleens naar raves geweest, ook na mijn bekering (jaja, foei foei), en het is opmerkelijk hoe je onderscheidingsvermogen (immers een gave van de Geest) ineens op scherp staat in zo'n spiritueel mijnenveld. Bij de ene artiest was er duidelijk iets niet pluis, bij de andere was het allemaal vrij onschuldig gedans op vrolijke elektronische muziek. Maar goed, dat raven ging me uiteindelijk een beetje vervelen, ik word ook gewoon te oud om tot 5 uur 's morgens met mijn nuchtere hoofd (want gestopt met drugs na mijn bekering) in een of andere vage loods te staan :P
Nou ja dat bedoel ik, ik bedoel ook niet letterlijk duivelen.
pi_190392287
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 07:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

He? Hoe kan dat nou? Wat God maakt is toch altijd goed?
Ja dat was het ook.
Satan is gevallen omdat hij wilde wezen als God.
Hoe dat gebeurd is weet ik niet, tussentijds kan er ook van alles gebeurd zijn wat niet in de Bijbel is opgeschreven.
  donderdag 12 december 2019 @ 08:22:53 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392300
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:19 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja dat was het ook.
Satan is gevallen omdat hij wilde wezen als God.
Hoe dat gebeurd is weet ik niet, tussentijds kan er ook van alles gebeurd zijn wat niet in de Bijbel is opgeschreven.
Dus "Satan" kreeg een slechte gedachte? Hoe kan dat nu als God hem goed gemaakt heeft? Dat leg je niet uit...

quote:
De duivel is een gevallen engel, ja God wist van te voren dat Hij de engel zou schapen en dat hij de mensen zou verleiden.
Dus God wist alles van tevoren? Dan is hij ook de eindverantwoordelijke voor alles!
quote:
Toch is de duivel pas 'actief gemaakt' toen hij de kans zag om Eva te verleiden.
Ja wat had de satan eigenlijk voor nut al die miljarden jaren dat er nog geen mensen waren?
pi_190392360
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus "Satan" kreeg een slechte gedachte? Hoe kan dat nu als God hem goed gemaakt heeft? Dat leg je niet uit...
[..]

Dus God wist alles van tevoren? Dan is hij ook de eindverantwoordelijke voor alles!
[..]

Ja wat had de satan eigenlijk voor nut al die miljarden jaren dat er nog geen mensen waren?
Ja Satan wilde als God wezen. Hij viel nadat hij ronddoolde op aarde.
God heeft hem toegang wilde verlenen, maar hij wilde dat niet.
God wilde ook niet van ons robots maken maar mensen met verantwoordelijk maken voor de daden die de mens doet.
pi_190392363
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus "Satan" kreeg een slechte gedachte? Hoe kan dat nu als God hem goed gemaakt heeft? Dat leg je niet uit...
[..]

Dus God wist alles van tevoren? Dan is hij ook de eindverantwoordelijke voor alles!
[..]

Ja wat had de satan eigenlijk voor nut al die miljarden jaren dat er nog geen mensen waren?
Satan was daarvoor een Engel die God diende
pi_190392375
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus "Satan" kreeg een slechte gedachte? Hoe kan dat nu als God hem goed gemaakt heeft? Dat leg je niet uit...
[..]

Dus God wist alles van tevoren? Dan is hij ook de eindverantwoordelijke voor alles!
[..]

Ja wat had de satan eigenlijk voor nut al die miljarden jaren dat er nog geen mensen waren?
Nee, wij zijn de schuldige, God heeft alles goed gemaakt.
Als jij een schilderij maakt waar alles perfect geschilderd is. En iemand stoot een glas inkt om en dat komt op de schilderij, wie is dan verantwoordelijk ?
  donderdag 12 december 2019 @ 08:37:07 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392399
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:32 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Satan was daarvoor een Engel die God diende
Dus bij God in de hemel kunnen slechte gedachten ontstaan?
  donderdag 12 december 2019 @ 08:38:13 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392413
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:33 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee, wij zijn de schuldige, God heeft alles goed gemaakt.
Als jij een schilderij maakt waar alles perfect geschilderd is. En iemand stoot een glas inkt om en dat komt op de schilderij, wie is dan verantwoordelijk ?
In het paradijs kon satan blijkbaar ongemoeid binnen lopen? Ik zeg datalek. Niet perfect dus.
pi_190392436
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In het paradijs kon satan blijkbaar ongemoeid binnen lopen? Ik zeg datalek. Niet perfect dus.
Even een stuk gekopieerd met Bijbelteksten erbij
Als we de Bijbel goed lezen, moeten we zeggen dat God de satan niet heeft geschapen. Nee, God heeft tijdens de scheppingsdagen heel veel goede engelen geschapen met de bedoeling dat zij Hem en Zijn volk zouden dienen (Job 38:7; Hebr. 1:14). Heel kort na de vorming van de engelenwereld is er een opstand onder de engelen uitgebroken. Een aantal engelen onder leiding van hem die later de satan zou worden genoemd (of de duivel, de boze), kwam in opstand tegen God. Was niet tevreden met de plaats die God hen gegeven had. Volgens Bunyan in zijn boek “De Heilige Oorlog” was het hen te doen om de dood van de Zoon van God. Als ze dat zouden kunnen bereiken, dachten deze boze engelen te kunnen gaan delen in de erfenis van de Zoon.

God heeft deze aanslag op Zijn troon (of op Zijn Zoon) verijdeld. Hij heeft deze boze engelen uit de hemel verstoten en sindsdien is de satan met zijn aanhangers op aarde bezig om te proberen Gods werk te verstoren of te vernietigen (Ef. 6:12; 1 Petr. 2:4; Jud. 6). De zondeval is daar het eerste voorbeeld van.
  donderdag 12 december 2019 @ 08:43:55 #15
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392456
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:40 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Even een stuk gekopieerd met Bijbelteksten erbij
Als we de Bijbel goed lezen, moeten we zeggen dat God de satan niet heeft geschapen. Nee, God heeft tijdens de scheppingsdagen heel veel goede engelen geschapen met de bedoeling dat zij Hem en Zijn volk zouden dienen (Job 38:7; Hebr. 1:14). Heel kort na de vorming van de engelenwereld is er een opstand onder de engelen uitgebroken. Een aantal engelen onder leiding van hem die later de satan zou worden genoemd (of de duivel, de boze), kwam in opstand tegen God. Was niet tevreden met de plaats die God hen gegeven had. Volgens Bunyan in zijn boek “De Heilige Oorlog” was het hen te doen om de dood van de Zoon van God. Als ze dat zouden kunnen bereiken, dachten deze boze engelen te kunnen gaan delen in de erfenis van de Zoon.

God heeft deze aanslag op Zijn troon (of op Zijn Zoon) verijdeld. Hij heeft deze boze engelen uit de hemel verstoten en sindsdien is de satan met zijn aanhangers op aarde bezig om te proberen Gods werk te verstoren of te vernietigen (Ef. 6:12; 1 Petr. 2:4; Jud. 6). De zondeval is daar het eerste voorbeeld van.
Je draait steeds om mijn vraag heen. Dus in de hemel kan "zonde "ontstaan. Wie zegt dat dit niet nogmaals gaat gebeuren?

Waar haalt die Bunyan trouwens zijn wijsheid vandaan?
pi_190392543
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je draait steeds om mijn vraag heen. Dus in de hemel kan "zonde "ontstaan. Wie zegt dat dit niet nogmaals gaat gebeuren?

Waar haalt die Bunyan trouwens zijn wijsheid vandaan?
uit de Bijbel, ik heb je al gezegd dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, in de engelenwereld is er ook een zondeval ontstaan. Doordat die engelen niet meer God wilde dienen en als God wilde wezen
pi_190392597
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 01:36 schreef dop het volgende:

[..]

waarom geloof je die onzin.
We worden onschuldig geboren, en maken fouten.
Dat zijn de lessen van het leven.
Niemand, ook Jezus of god, kan alles goed doen in het leven.
Maar daar mee zijn we niet automatisch schuldig.

Als er al iemand in de schuld zou staan, dan zou dat god zijn. Hij starte het hele spel, volgens jou geloof.
Er is geen waarheid is enorm leeg,
  donderdag 12 december 2019 @ 09:00:16 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392603
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:53 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

uit de Bijbel,
Dit staat nergens in de Bijbel en is een verzinsel van die Bunyan.
quote:
ik heb je al gezegd dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, in de engelenwereld is er ook een zondeval ontstaan. Doordat die engelen niet meer God wilde dienen en als God wilde wezen
Dat heb je nu al een paar keer verteld en ik heb ook al een paar keer gevraagd: dus het kan elk moment weer gebeuren?
pi_190392735
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit staat nergens in de Bijbel en is een verzinsel van die Bunyan.
[..]

Dat heb je nu al een paar keer verteld en ik heb ook al een paar keer gevraagd: dus het kan elk moment weer gebeuren?
Gelooft en u zult behouden worden, je moet niet denken dat ik ook alles weet, het heet niet voor niets geloof.
Het gaat er ook niet om hoe het gebeurd is, maar dat het de realiteit is en daaronder we moeten leven
  donderdag 12 december 2019 @ 09:35:15 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190392998
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:12 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Gelooft en u zult behouden worden, je moet niet denken dat ik ook alles weet, het heet niet voor niets geloof.
Het gaat er ook niet om hoe het gebeurd is, maar dat het de realiteit is en daaronder we moeten leven
Je komt anders met allerlei beweringen dat dit is gebeurd en dat dat is gebeurd...

Geloof is geen keuze.
pi_190393093
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je komt anders met allerlei beweringen dat dit is gebeurd en dat dat is gebeurd...

Geloof is geen keuze.
Je kan kiezen om de Bijbel te lezen of te gaan winkelen.
Als je gelooft wil je ook heilig leven.
Dan wil je God niet 'teleurstellen'als het ware, en dat lukt niet altijd.
Sommige zaken kan ik niet bewijzen of aangeven hoe, zoals hoe is satan ontstaan, etc.
Als de Bijbel niet aangeeft hoe is het ook niet belangrijk, misschien dwaalt het juist wel meer af.
Als de Heere in je hart gewerkt heeft kan je ook niet anders, ja je hebt momenten waarop het geloof minder groot is of zelfs helemaal niet aanwezig maar dat is niet blijvend en heb je spijt dat je toen niet geloof uitstraalde.
  donderdag 12 december 2019 @ 09:55:38 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190393233
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:43 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Je kan kiezen om de Bijbel te lezen of te gaan winkelen.
Dat klopt. Ik lees dan ook vaak in de Bijbel. Ik ga daar echter niet van geloven, integendeel.
quote:
Als je gelooft wil je ook heilig leven.
Dan wil je God niet 'teleurstellen'als het ware, en dat lukt niet altijd.
Sommige zaken kan ik niet bewijzen of aangeven hoe, zoals hoe is satan ontstaan, etc.
Als de Bijbel niet aangeeft hoe is het ook niet belangrijk, misschien dwaalt het juist wel meer af.
Als de Heere in je hart gewerkt heeft kan je ook niet anders, ja je hebt momenten waarop het geloof minder groot is of zelfs helemaal niet aanwezig maar dat is niet blijvend en heb je spijt dat je toen niet geloof uitstraalde.
De Heere heeft vroeger in mijn hart gewerkt, althans dat dacht ik. ;)
pi_190393262
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik lees dan ook vaak in de Bijbel. Ik ga daar echter niet van geloven, integendeel.
[..]

De Heere heeft vroeger in mijn hart gewerkt, althans dat dacht ik. ;)
Ik kan je ook niet leren geloven, Bid en u zult gegeven worden.
Ik moet wel zeggen dat dit soort vragen me scherp maakt.
God zei eens : Niet alles wat Israël is is ook Israël.
Oftewel niet alles wat zich uitverkoren noemt is ook uitverkoren.
  donderdag 12 december 2019 @ 10:04:25 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190393318
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik kan je ook niet leren geloven, Bid en u zult gegeven worden.
Als ik bid geef ik daarmee aan dat ik al geloof he? Je gaat niet beidden tot iets waar je niet in gelooft.
pi_190393413
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als ik bid geef ik daarmee aan dat ik al geloof he? Je gaat niet beidden tot iets waar je niet in gelooft.
Nee, maar je kan je hart er ook voor open zetten.
Als je al redeneert van : Ik geloof er niet in tja, dan houd je bepaalde zaken niet voor mogelijk.
Kijk van mensen hoef je niet het te verwachten. En ook van dominees niet.
  donderdag 12 december 2019 @ 10:22:12 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190393538
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:12 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee, maar je kan je hart er ook voor open zetten.
Als je al redeneert van : Ik geloof er niet in tja, dan houd je bepaalde zaken niet voor mogelijk.
Kijk van mensen hoef je niet het te verwachten. En ook van dominees niet.
Precies. Je gelooft of je gelooft niet, dat is verder geen keuze.

Als je gelooft zul je te vuur en te paard je geloof verdedigen, je zult je in allerlei bochten wringen, hoe krom de redeneringen ook mogen zijn. Geloof je niet meer dan valt alles op zijn plaats en zit je niet meer met die prangende vragen...
pi_190393579
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Precies. Je gelooft of je gelooft niet, dat is verder geen keuze.

Als je gelooft zul je te vuur en te paard je geloof verdedigen, je zult je in allerlei bochten wringen, hoe krom de redeneringen ook mogen zijn. Geloof je niet meer dan valt alles op zijn plaats en zit je niet meer met die prangende vragen...
Die vragen zijn ook niet prangend voor mij en om eerlijk te zijn zit ik er niet mee, omdat ik (domweg) geloof dat het goed is zo, dat dit niet in de Bijbel is opgenomen.
  donderdag 12 december 2019 @ 10:33:11 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190393662
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:25 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Die vragen zijn ook niet prangend voor mij en om eerlijk te zijn zit ik er niet mee, omdat ik (domweg) geloof dat het goed is zo, dat dit niet in de Bijbel is opgenomen.
Dit is meestal het eindantwoord van gelovigen als ze het ook niet meer weten. Dan zijn de ongerijmdheden ineens niet meer zo belangrijk .

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 12-12-2019 11:06:09 ]
pi_190394237
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vandaar de uitspraak "zalig de armen van geest".
ja, dat betreft idd de kinderlijke vertrouwen in God.
niet zo zeer dat doordat ze dat invoelen of arm zijn in geld
  donderdag 12 december 2019 @ 11:11:49 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190394284
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

ja, dat betreft idd de kinderlijke vertrouwen in God.
niet zo zeer dat doordat ze dat invoelen of arm zijn in geld
Dat blijkt ook uit Genesis 2, God heeft liever niet dat je teveel nadenkt. ;)
pi_190394367
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat blijkt ook uit Genesis 2, God heeft liever niet dat je teveel nadenkt. ;)
Niet te veel nadenken over zaken die niet belangrijk zijn misschien.
Er zijn ook professoren die in God geloven dus wat dat betreft..
  donderdag 12 december 2019 @ 11:54:13 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190395168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:17 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Niet te veel nadenken over zaken die niet belangrijk zijn misschien.
Er zijn ook professoren die in God geloven dus wat dat betreft..
En wie bepaalt wat wel en niet belangrijk is?
pi_190395309
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En wie bepaalt wat wel en niet belangrijk is?
Als het niet in de Bijbel staat is het niet belangrijk, anders stond het er wel in
  donderdag 12 december 2019 @ 12:00:24 #34
545 dop
:copyright: dop
pi_190395373
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Er is geen waarheid is enorm leeg,
Valt alles mee, het leven is mooi. De liefde voor het leven is niet minder.
Daar voor hoeft men je geen wortel voor te houden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 12 december 2019 @ 12:03:21 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190395465
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:58 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als het niet in de Bijbel staat is het niet belangrijk, anders stond het er wel in
Maar het zijn vragen over zaken die niet kloppen en wèl in de Bijbel staan. Ze zijn dus erg belangrijk.
pi_190395647
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:00 schreef dop het volgende:

[..]

Valt alles mee, het leven is mooi. De liefde voor het leven is niet minder.
Daar voor hoeft men je geen wortel voor te houden.

Ook het leven houd een keer op.
pi_190395682
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar het zijn vragen over zaken die niet kloppen en wèl in de Bijbel staan. Ze zijn dus erg belangrijk.
Ja klopt ja, ik zei al dat ik dat niet weet, er zullen vast boeken zijn waar dit wel al op geantwoord is.
  donderdag 12 december 2019 @ 12:16:35 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190395824
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:10 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja klopt ja, ik zei al dat ik dat niet weet, er zullen vast boeken zijn waar dit wel al op geantwoord is.
Die boeken zijn er en geven verschillende uitleg op dezelfde vragen. Een teken te meer dat het allemaal puur mensenwerk is. En daarmee zijn we weer terug op het topic.
  donderdag 12 december 2019 @ 12:24:14 #39
545 dop
:copyright: dop
pi_190396030
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:09 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ook het leven houd een keer op.
Dat is voor jou niet anders als voor mij.
En niet iets om bang voor te zijn.
Die stok gebruikt religie maar al te graag. De dood is geen slecht iets.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190396117
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die boeken zijn er en geven verschillende uitleg op dezelfde vragen. Een teken te meer dat het allemaal puur mensenwerk is. En daarmee zijn we weer terug op het topic.
Er zijn zaken waarbij sommige aangeven dat het mensenwerk is terwijl ze niet de Bijbel navolgen, hoe dat is omtrent
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die boeken zijn er en geven verschillende uitleg op dezelfde vragen. Een teken te meer dat het allemaal puur mensenwerk is. En daarmee zijn we weer terug op het topic.
Er zijn wel meer zaken waarbij er verschillend wordt gedacht.
Soms gebruikt de Bij bel ook beeldspraak als dat zo is dan wordt er niet of juist veel verwezen naar vergelijkbare teksten.
Dat er veel overtuigingen zijn wat betreft uitleg is niet goed te praten en dat is iets wat wij als christenen veelvuldig fout in zijn, we willen het allemaal beter weten en beter zijn met allerlei uitleg, dat je daar verwarrend over wordt is heel goed te snappen
pi_190396133
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:24 schreef dop het volgende:

[..]

Dat is voor jou niet anders als voor mij.
En niet iets om bang voor te zijn.
Die stok gebruikt religie maar al te graag. De dood is geen slecht iets.
Als je gelooft in God niet nee, dan mag het tot troost zijn, anders niet...
  donderdag 12 december 2019 @ 12:34:36 #42
545 dop
:copyright: dop
pi_190396256
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:28 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als je gelooft in God niet nee, dan mag het tot troost zijn, anders niet...
jij, nog een god bepaald wat mij tot troost is, en of ik wel troost nodig heb.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 12 december 2019 @ 13:04:54 #43
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190396910
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 12:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Er zijn zaken waarbij sommige aangeven dat het mensenwerk is terwijl ze niet de Bijbel navolgen, hoe dat is omtrent
Gek he? Dat moord de ene keer een zonde is, en even later een opdracht van God. Gelukkig vind jij dat doodnormaal...
quote:
[..]

Er zijn wel meer zaken waarbij er verschillend wordt gedacht.
Soms gebruikt de Bij bel ook beeldspraak als dat zo is dan wordt er niet of juist veel verwezen naar vergelijkbare teksten.
Dat er veel overtuigingen zijn wat betreft uitleg is niet goed te praten en dat is iets wat wij als christenen veelvuldig fout in zijn, we willen het allemaal beter weten en beter zijn met allerlei uitleg, dat je daar verwarrend over wordt is heel goed te snappen
Kijk zelfs als je gelooft kun je makkelijk inzien dat ze niet allemaal gelijk kunnen hebben.
pi_190397360
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 13:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gek he? Dat moord de ene keer een zonde is, en even later een opdracht van God. Gelukkig vind jij dat doodnormaal...
[..]

Kijk zelfs als je gelooft kun je makkelijk inzien dat ze niet allemaal gelijk kunnen hebben.
Nee klopt wat mensen ook christenen als waarheid kunnen zien hoeft nog geen waarheid te zijn.
In die tijd waren er heel veel gevechten met filistijnen enzo, God wil hiermee laten zien dat Hij machtig is om een volk te verlossen
  donderdag 12 december 2019 @ 13:47:45 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190397721
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 13:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee klopt wat mensen ook christenen als waarheid kunnen zien hoeft nog geen waarheid te zijn.
In die tijd waren er heel veel gevechten met filistijnen enzo,
Dit bedoel ik dus. Moordpartijen goed praten.....

Je weet heel goed wat ik bedoel. Ik heb het over de moordpartijen o.a. op zijn eigen volk. Zoals na de vernietiging van het gouden kalf. En andere zinloze moordpartijen, de Bijbel staat er vol mee.
quote:
God wil hiermee laten zien dat Hij machtig is om een volk te verlossen
Dus God wil zijn grootheid laten zien door moordpartijen en genocides. Tsja... :')

Zo heeft hij een keer de hele wereld uitgeroeid. Heeft het geholpen? Geen zier...
  donderdag 12 december 2019 @ 13:47:57 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190397723
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:43 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik zie trouwens ook nog een parallel tussen de splitsing van de kerk en de splitsing van het koninkrijk Israël in het tijdperk na de dood van Salomo. God had daar zelf een hand in en het had ook alles te maken met de onrechtvaardigheid van Israël zelf. Maar misschien is dat erg speculatief van me.
De splitsing van de kerk zijn bewijzen voor, dat kunnen we echter niet zeggen van Salomo en zijn vermeende koninkrijk. Als het rijk van David en Salomo echt heeft bestaan dan was dat uitgebreid beschreven geweest in de annalen van de Egyptenaren en Assyriërs die deze streek eeuwenlang beheerst hebben. Geen woord echter...

[ Bericht 68% gewijzigd door hoatzin op 12-12-2019 15:03:04 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')