FOK is vrij groot itt dat kippenhok.quote:
Ongevoelig/bot overkomen onbewust, omdat ik in een hectisch werkveld zat overzicht kwijtrakend, moe worden van voor een groep staan.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben geen vrouw en heb ook geen autisme.
Maar hoe uit jouw problemen zich op het werk?
Weten je collega’s af van je autisme?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:08 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ongevoelig/bot overkomen onbewust, omdat ik in een hectisch werkveld zat overzicht kwijtrakend, moe worden van voor een groep staan.
Nee. In het onderwijs is dat ook een taboe, dus ik heb het altijd voor me moeten houden. Nu ben ik toch opgebrand daar.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:09 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Weten je collega’s af van je autisme?
Waarom speel je geen open kaart?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:14 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Nee. In het onderwijs is dat ook een taboe, dus ik heb het altijd voor me moeten houden. Nu ben ik toch opgebrand daar.
Ik ben overspannen,ik ga toch weg nu. Ik ben al eerder ziek geworden en ik trek het vakgebied niet meer.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Waarom speel je geen open kaart?
Jazeker. Wat is het aan schooldocent zijn dat moeilijk is voor jou? Welke aspect?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:16 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik ben overspannen,ik ga toch weg nu. Ik ben al eerder ziek geworden en ik trek het vakgebied niet meer.
Ik wil me nu laten omscholen naar programmeur, daar zal het misschien wel geaccepteerd worden.
De kleine nuances/inlevingsvermogen/klassenmanagement/overzichtquote:Op woensdag 11 december 2019 16:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Jazeker. Wat is het aan schooldocent zijn dat moeilijk is voor jou? Welke aspect?
Tsja als je geen last hebt...quote:Op woensdag 11 december 2019 16:17 schreef Lokasenna het volgende:
Een hulpverlener wilde mij jaren geleden wel laten testen op autisme, dat heb ik toen afgeslagen, dus in theorie zou ik het kunnen hebben.
Hm vervelend. Ik kende een meisje dat autisme had, heeft helaas op jonge leeftijd zelfmoord gepleegd. Lijkt me heel vervelend om met autisme te moeten leven, heel moeilijk en eenzaam.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:22 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
De kleine nuances/inlevingsvermogen/klassenmanagement/overzicht
Ik dacht zelf dat ik een depressie had, hulpverlener dacht eerder aan autisme. Maar het gaat nu sowieso veel beter met me dan toen, dus geen behoefte om er wat mee te doen voorlopig.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:23 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Tsja als je geen last hebt...
Waarom kwam je überhaupt in contact met een hulpverlener?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:17 schreef Lokasenna het volgende:
Een hulpverlener wilde mij jaren geleden wel laten testen op autisme, dat heb ik toen afgeslagen, dus in theorie zou ik het kunnen hebben.
quote:Op woensdag 11 december 2019 16:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom kwam je überhaupt in contact met een hulpverlener?
quote:Op woensdag 11 december 2019 16:26 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik dacht zelf dat ik een depressie had, hulpverlener dacht eerder aan autisme. Maar het gaat nu sowieso veel beter met me dan toen, dus geen behoefte om er wat mee te doen voorlopig.
Werk is ook moeilijk, niet alleen voor mensen met autisme. Hopelijk vind je programmeur wel een leuke baan.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:32 schreef alfiesolomons het volgende:
Ik heb goede vrienden en date af en aan. Ook hobby's/interesses. Alleen qua werk ging het flink mis.
Het een sluit het ander niet uit toch?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:26 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik dacht zelf dat ik een depressie had, hulpverlener dacht eerder aan autisme. Maar het gaat nu sowieso veel beter met me dan toen, dus geen behoefte om er wat mee te doen voorlopig.
Maar wil je programmeur worden, of wil je het omdat je denkt dat het goed past bij mensen op het autisme spectrum?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:16 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik ben overspannen,ik ga toch weg nu. Ik ben al eerder ziek geworden en ik trek het vakgebied niet meer.
Ik wil me nu laten omscholen naar programmeur, daar zal het misschien wel geaccepteerd worden.
Waar maak je uit op dat het een taboe is? Juist in een schoolomgeving lijkt me dat er wel zicht moet zijn op beperkingen zoals autisme. Het zou veel communicatieproblemen voorkomen als ze het wel weten.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:14 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Nee. In het onderwijs is dat ook een taboe, dus ik heb het altijd voor me moeten houden. Nu ben ik toch opgebrand daar.
Ik denk dat je jezelf onderschat als je denkt dat de enige werkomgeving waar je zou kunnen aarden een klassieke (mannelijke) autistenomgeving is.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:16 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Er worden hele nare grappen gemaakt over autisme in de docentenkamer alleen al. 'Echt een rare autist' over een jongen met pdd nos.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:13 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Maar wil je programmeur worden, of wil je het omdat je denkt dat het goed past bij mensen op het autisme spectrum?
[..]
Waar maak je uit op dat het een taboe is? Juist in een schoolomgeving lijkt me dat er wel zicht moet zijn op beperkingen zoals autisme. Het zou veel communicatieproblemen voorkomen als ze het wel weten.
Nou ja, met mijn opleiding kan ik weinig werk vinden en er is een groot IT tekort. Dat scheelt ook. ik zou ook graag wel schrijven/vertalen maar daar kom ik steeds niet tussen.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:26 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik denk dat je jezelf onderschat als je denkt dat de enige werkomgeving waar je zou kunnen aarden een klassieke (mannelijke) autistenomgeving is.
Overal is een tekort. Alleen bij dingen waar allemaal communicatiekutten op af komen of andere uitgesproken populaire branches is het misschien nog wat lastig.quote:Op woensdag 11 december 2019 20:08 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Nou ja, met mijn opleiding kan ik weinig werk vinden en er is een groot IT tekort. Dat scheelt ook. ik zou ook graag wel schrijven/vertalen maar daar kom ik steeds niet tussen.
Voel je je zelf wel eens gekwetst? Of verdrietig? Of vind je het ook lastig om je eigen emoties te plaatsen?quote:Op woensdag 11 december 2019 20:09 schreef -Ferb- het volgende:
Ik herken veel dingen uit de OP en verdere reacties, en ik heb ook een test gedaan ooit. Alleen die heb ik gemanipuleerd zodat er autisme uitkwam. 😬
Maar ik ben niet zoals gewone mensen in het sociale. Van sommige dingen weet ik dat je dat beter niet kan doen of zeggen, alleen vind ik dat onzin en denk ik: "Waarom zou je zoiets niet mogen zeggen/doen?" Soms zie ik echt niet in dat iets niet heel sociaal is. Ik kwets mensen onbewust, vooral online. (En ja toevallig laatst IRL.) Vriendschappen gaan meestal niet goed, dus heb ik geen echte vrienden meer en daar ben ik oké mee. Ik snap emoties van mensen niet. Vooral gekwetstheid en verdriet niet. En ja, verder weet ik zo even geen voorbeelden.
Wat doe je voor werk?quote:Op woensdag 11 december 2019 20:18 schreef Chia het volgende:
[..]
Overal is een tekort. Alleen bij dingen waar allemaal communicatiekutten op af komen of andere uitgesproken populaire branches is het misschien nog wat lastig.
Bij ons zijn mensen die geïnteresseerd in een of meerdere van de disciplines op gebied van milieu/omgeving van harte welkom op gesprek. En dan hoeven ze qua opleiding niet aan het plaatje te voldoen en is er de mogelijkheid tot learning on the job.
Wacht wat, hoe dan? Afgaand op je posts hier zou dat wel het laatste zijn waar ik aan zou denken.quote:Op woensdag 11 december 2019 18:25 schreef -marz- het volgende:
Ik ben ook voor autistisch aangezien in een eerdere werkkring.
Poppetje gezien, kastje weer dicht.quote:
Maar brengt die houding jou ook iets positiefs?quote:Op woensdag 11 december 2019 20:09 schreef -Ferb- het volgende:
Van sommige dingen weet ik dat je dat beter niet kan doen of zeggen, alleen vind ik dat onzin en denk ik: "Waarom zou je zoiets niet mogen zeggen/doen?"
Fijn voor je. Doet dat terzake?quote:Op woensdag 11 december 2019 22:45 schreef Elpis het volgende:
Overigens heb ik ook ts (die ook een waslijst aan nicks op Viva om een soortgelijke reden had) volgens mij alweer herkend.
Gekwetst zijn laat ik niet toe. Ze kunnen zeggen over mij wat ze willen, het boeit en raakt me niet. Ook niet dat ik dom/lelijk ben. Dat ben ik nml ook...quote:Op woensdag 11 december 2019 20:18 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Voel je je zelf wel eens gekwetst? Of verdrietig? Of vind je het ook lastig om je eigen emoties te plaatsen?
Dat klinkt meer schizoïde dan autistisch, eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 12 december 2019 14:50 schreef -Ferb- het volgende:
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik ooit om iemand zal rouwen. Blijven rouwen bedoel ik.
ChristmasRoses?quote:Op woensdag 11 december 2019 22:45 schreef Elpis het volgende:
[..]
Maar brengt die houding jou ook iets positiefs?
Als ik me niet vergis ben jij Jaimy Luca aka brummetje. En ook op Viva heb je een waslijst aan nicks gehad die iedere keer weer herkend werden. Ik heb niet het idee dat daar een leuke manier van forummen uit is gekomen. Althans het zou de mijne in ieder geval niet zijn.
Soms hoef je niets iets te begrijpen om te zien of het positief werkt of niet lijkt me.
Overigens heb ik ook ts (die ook een waslijst aan nicks op Viva om een soortgelijke reden had) volgens mij alweer herkend.
Ik lees ook wat zelfreflectie/onzekerheid. En ze komt wat minder gechargeerd over.quote:Op donderdag 12 december 2019 22:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou.. Als je goed leest dan zie ik dat volle nog steeds.
Geef het wat tijdquote:Op donderdag 12 december 2019 22:13 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ik lees ook wat zelfreflectie/onzekerheid. En ze komt wat minder gechargeerd over.
Spijtig...quote:Op donderdag 12 december 2019 22:14 schreef Faxie het volgende:
[..]
Wellicht. Het is niet ongebruikelijk dat mensen hier 500 kloons hebben...
Oh gezellig, psychopathie.quote:Op woensdag 11 december 2019 22:45 schreef Elpis het volgende:
[..]
Maar brengt die houding jou ook iets positiefs?
Als ik me niet vergis ben jij Jaimy Luca aka brummetje. En ook op Viva heb je een waslijst aan nicks gehad die iedere keer weer herkend werden. Ik heb niet het idee dat daar een leuke manier van forummen uit is gekomen. Althans het zou de mijne in ieder geval niet zijn.
Soms hoef je niets iets te begrijpen om te zien of het positief werkt of niet lijkt me.
Een aantal jaar geleden toen ik thuis kwam te zitten met ernstige klachten en mijn psych vroeg of ik niet eens op autisme getest moest worden dacht ik dat ze gek waren geworden. Ik ben toch zeker geen autist?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:17 schreef Lokasenna het volgende:
Klopt. Daar herken ik ook veel in. Ik ben ooit al eens gediagnosticeerd met schizo-affectief. Men zegt over autisme dat zij vriendschappen willen, maar het moeilijk vinden deze aan te gaan. Ik hoef geen vriendschappen. Heb momenteel 0 vrienden en ik vind het heerlijk!quote:Op donderdag 12 december 2019 17:34 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Dat klinkt meer schizoïde dan autistisch, eerlijk gezegd.
Dat is wel erg kort door de bocht. Ook omdat het begrip autisme wel erg breed is. Van klassiek autisme tor hoogfunctionerend autisme.quote:Op vrijdag 13 december 2019 13:21 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Klopt. Daar herken ik ook veel in. Ik ben ooit al eens gediagnosticeerd met schizo-affectief. Men zegt over autisme dat zij vriendschappen willen, maar het moeilijk vinden deze aan te gaan. Ik hoef geen vriendschappen. Heb momenteel 0 vrienden en ik vind het heerlijk! .
Dat snap ik. Wat ik wil zeggen is dat ik een (ver)storing heb in het sociale element. Wat dat betreft ben ik "niet normaal". Niet zoals gewone mensen. Ik denk anders en ik doe (soms) anders. En ik heb geen behoefte aan diepe vriendschap. Ik zou ook niemand opzoeken ter steun (als ik dat nodig zou hebben). Ik snap zoveel gevoelens omtrent verdriet niet, zo heb ik een veel te goed besef dat mensen nu eenmaal doodgaan. Dat hoort bij het leven. Waarom zou je daar jaren later nóg (even) verdrietig over zijn?quote:Op zaterdag 14 december 2019 20:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat is wel erg kort door de bocht. Ook omdat het begrip autisme wel erg breed is. Van klassiek autisme tor hoogfunctionerend autisme.
Heb je er last van? Als je geen behoefte hebt aan een diepe vriendschap, voel je je niet eenzaam. Dat kun je ook als een pluspunt zien.quote:Op zondag 15 december 2019 14:18 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat snap ik. Wat ik wil zeggen is dat ik een (ver)storing heb in het sociale element. Wat dat betreft ben ik "niet normaal". Niet zoals gewone mensen. Ik denk anders en ik doe (soms) anders. En ik heb geen behoefte aan diepe vriendschap. Ik zou ook niemand opzoeken ter steun (als ik dat nodig zou hebben). Ik snap zoveel gevoelens omtrent verdriet niet, zo heb ik een veel te goed besef dat mensen nu eenmaal doodgaan. Dat hoort bij het leven. Waarom zou je daar jaren later nóg (even) verdrietig over zijn?
Wat mij betreft zijn zulke opmerking op hetzelfde niveau als iemand een rattenjood noemen of een kankerneger die terug het hok in moet. Ik verwoord het even zo grof, maar dit is gewoon vernederend en op hetzelfde niveau van een racistische uitspraak.quote:Op woensdag 11 december 2019 20:07 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Er worden hele nare grappen gemaakt over autisme in de docentenkamer alleen al. 'Echt een rare autist' over een jongen met pdd nos.
ik denk dat het ook wel bij me past, ik hou van werk dat ik alleen kan doen, waar ik bij na kan denken, ik zie veel overeenkomsten met schrijven/corrigeren.
Dit soort opmerkingen zul je altijd houden, maar discrminatie tegen mensen met autisme is verboden. Elke vorm van disriminatie is verboden.quote:Op zondag 15 december 2019 23:32 schreef hoelaatass het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn zulke opmerking op hetzelfde niveau als iemand een rattenjood noemen of een kankerneger die terug het hok in moet. Ik verwoord het even zo grof, maar dit is gewoon vernederend en op hetzelfde niveau van een racistische uitspraak.
Stel je voor ze zouden zeggen "Echt een rare zwartnek" of "Echt een rare rotjood". Zou volstrekt niet kunnen. Dit is gewoon haatspraak, en zou strafbaar moeten zijn.
Sinds ik ietwat ouder ben en iets meer klassenbewustzijn heb, zie ik dit echt als een probleem. Er mist gedegen bescherming van de rechten van mensen met autisme. Het is letterlijk de enige kwetsbare groep / beperking die wel gewoon vernedert en uitgelachen mag worden. Zelfs in de wet is niks opgenomen hierover, dat geeft aan hoe groot de structurele benadeling hiervan is.
Ik heb altijd al empathie gevoeld voor de emancipatie bewegingen van bijvoorbeeld LGBTQ of van kwetsbare minderheden. Voor deze groepen word wel gestreden, maar voor autisten simpelweg niet. "Je bent raar, pas je aan." Tegen een autist mag je dat blijkbaar zeggen. Maar dat is net zo mensonterend als "Je bent donker, maak jezelf wit."
Autisme kun je zien als een beperking.quote:Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ)
Hierin staat onder meer dat mensen met een beperking niet gediscrimineerd mogen worden. Een beperking kan lichamelijk, verstandelijk of psychisch zijn. Dit verbod geldt onder meer voor werkgevers, opleidingen, in bedrijven, winkels, restaurants, café’s en het openbaar vervoer. Ook staat in deze wet dat gebouwen en diensten zo veel mogelijk toegankelijk moeten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |