abonnement Unibet Coolblue
pi_190571349
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:54 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Dit geldt ook als je power optimizers gebruikt :@
(was ik er vergeten bij te zetten)
SolarEdge gebruikt altijd optimizers ;)

Voor jouw dak lijkt me dat niet perse nodig, het maakt het duurder en kwetsbaarder per paneel (extra stukje elektronica per paneel).

Ik heb het systeem zelf ook omdat ik 2 dakkapellen heb op zuid, anders was het absoluut niet nodig geweest.

Je zo voor 1x gewone 3-fase stringomvormer kunnen gaan met 18 tot 20 panelen.
Of voor 2x 1-fase omvormers met ieder 9 of 10 panelen.
pi_190571433
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 10:10 schreef Miniem het volgende:
Ben ook eens onderzoek aan het doen naar zonnepanelen. Van de week is een bedrijf langs geweest daarvoor.

Iemand ervaring met deze panelen?
En een idee of het een redelijke prijs is? Montage komt er nog bij a ¤960. Of andere en betere alternatieven voor die orijs.?

https://www.samangroep.nl(...)ormer-en-optimizers/
Sunpower heeft een hele goede reputatie maar is ook heel duur.

Je hebt dan 3250Wp op het dak voor een prijs van ¤5387,- incl. BTW

Die BTW kan je terug vragen, dan zit je nog op zo'n ¤4452,- / 3250 = ¤1,37 per WP en dat is wel aan de dure kant.

Excl. BTW zou je rond de ¤1 moeten uitkomen om nog een wat interessante terugverdientijd te hebben, zeker nu het salderen vrijwel zeker afgebouwd gaat worden vanaf 2022.

Ter vergelijking:

Ze hebben ook een JASolar pakket met 10x 310Wp panelen (3100Wp) voor ¤3694,10 incl. BTW

Dan zit je op ¤3053 / 3100 = ¤0,98 per Wp excl. BTW.

Maar goed, keuzes... ;)

Is 10 stuks het maximale dat je kwijt kan? Of het maximale dat je wil leggen? Met het oog op het afbouwen van salderen kan je gerust 2x meer leggen dan dat je verbruikt (als je de ruimte en het budget hebt). 1 op 1 verrekenen doe je dan toch niet meer en het levert altijd meer op dan je spaarrekening (en spaart eventueel ook nog VRH uit).
pi_190572239
Voor de duidelijkheid maar even alle info en offertes bij elkaar. Want informatie is natuurlijk de belangrijkste input om een mening te kunnen formuleren.

De situatie



Het gaat om de woning met de groene pijl met een enorm plat dak van aanbouw en luifel. Google geeft aan dat we bijna op het Zuiden zitten ZZZO of zoiets.Het plattedak achter het huis is ca 6 bij 9 meter minus een lichtkoepel van 1,50 bij 1,25. Aan de zijkant van het huis loopt het platte dak nog ca 2,70 br en 6 meter door,maar daar is dus veel meer schaduw.

Mijn buurman heeft plannen tot uitbreiding van zijn woning of een dakkapel voor/achter of als dat niet mag een opbouw op zijn eerste etage (blauw) waardoor er bij mij in het paarse gedeelte meer schaduw zal vallen. De buurman weet niet of hij toestemming gaat krijgen om een opbouw te mogen plaatsen. (En heel misschien gaan wij een aangrenzend stuk van ca 2 bij 2 meter mee, puur omdat ik niet vanuit onze slaapkamer tegen een muur op wil kijken. In dat geval zullen we zelf ook extra schaduw gaan veroorzaken)De relatie met de buren is uitstekend en dat willen we graag zo houden.

Vorig jaar heb ik een breed uitgroeiende Japanse sierkers achter het huis geplaatst voor wat natuurlijk schaduw (4 m tussen de platte dakrand en het 'plantgat') , deze zal ik niet te hoog laten worden max 6 meter. De boom geeft gefilterd licht geen 100% schaduw.

De offertes:
Offerte 1.



Offerte 2.

Dit zijn blauwe panelen, had ik gevraagd.

Offerte 3.

Deze adviseert ook enkele panelen tegen de muur.


Verder vraag ik mij af of in mijn geval P407 optimizers niet beter zouden zijn dan P370 optimizers. Ik lees regelmatig dat bij schaduw de P407 de panelen beter laat presteren dan de P370 (iets met minder opbrengst op de panelen in de zon als er wat schaduw op een aantal panelen valt bij de P370) Ik heb inmiddels veel gelezen op internet maar weet ook dat er soms de grootste kolder staat. En qua electra ben ik een leek, ik lijk er ook wel een blinde vlek voor te hebben. Mijn man snapt het gelukkig beter maar hij heeft geen geduld om offertes door te spitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2019 11:41:10 ]
pi_190572405
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

SolarEdge gebruikt altijd optimizers ;)

Voor jouw dak lijkt me dat niet perse nodig, het maakt het duurder en kwetsbaarder per paneel (extra stukje elektronica per paneel).

Ik heb het systeem zelf ook omdat ik 2 dakkapellen heb op zuid, anders was het absoluut niet nodig geweest.

Je zo voor 1x gewone 3-fase stringomvormer kunnen gaan met 18 tot 20 panelen.
Of voor 2x 1-fase omvormers met ieder 9 of 10 panelen.
Ok, en zou je de omvormers dan binnen plaatsen, ze kunnen bij ons in de garage.
pi_190572474
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 23:16 schreef Gieliovd het volgende:
Meer dan theoretisch 16A per groep, 230 volt - 3680 watt aan zonnepanelen? Dan heb je een 3f omvormer nodig, en dus een aansluiting.

20 panelen zijn vandaag de dag al gauw rond de 6000 watt. Dat ga je niet redden op 1f.
Dank voor je reactie!
pi_190572730
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:42 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Ok, en zou je de omvormers dan binnen plaatsen, ze kunnen bij ons in de garage.
Ja, ik heb mijn 2 omvormers ook in de garage hangen (oude foto, hier waren ze nog niet helemaal aangesloten)

1 is voor de 32 panelen op m'n garage, de ander voor de 36 panelen op m'n woning :P



Ik heb ze wat verder van de muur hangen (met wat restmateriaal van de aluminium montage profielen van de panelen) dan normaal en er zelf wat extra koeling op aangebracht die actief wordt bij een instelbare temperatuur.



Maar dat is de hobby ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-12-2019 12:11:14 ]
pi_190575099
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Sunpower heeft een hele goede reputatie maar is ook heel duur.

Je hebt dan 3250Wp op het dak voor een prijs van ¤5387,- incl. BTW

Die BTW kan je terug vragen, dan zit je nog op zo'n ¤4452,- / 3250 = ¤1,37 per WP en dat is wel aan de dure kant.

Excl. BTW zou je rond de ¤1 moeten uitkomen om nog een wat interessante terugverdientijd te hebben, zeker nu het salderen vrijwel zeker afgebouwd gaat worden vanaf 2022.

Ter vergelijking:

Ze hebben ook een JASolar pakket met 10x 310Wp panelen (3100Wp) voor ¤3694,10 incl. BTW

Dan zit je op ¤3053 / 3100 = ¤0,98 per Wp excl. BTW.

Maar goed, keuzes... ;)

Is 10 stuks het maximale dat je kwijt kan? Of het maximale dat je wil leggen? Met het oog op het afbouwen van salderen kan je gerust 2x meer leggen dan dat je verbruikt (als je de ruimte en het budget hebt). 1 op 1 verrekenen doe je dan toch niet meer en het levert altijd meer op dan je spaarrekening (en spaart eventueel ook nog VRH uit).
Op het woonhuis komen zonnepanelen niet echt lekker uit want we hebben 3 verschillende daken. Een platdak waar bijna niets op kan wegens pijpen van CV Ed. En 2 schuine daken waarvan 1 deel lager ligt dan het hoogste stuk. Op dat lagere deel wil ik geen zonnepanelen. Dat wil ik misschien nog op gelijke hoogte bouwen. Plus op dat hoge deel zit een kleindakraampje. Verwacht dus dat ik er circa maar 10 kan leggen.
Dat dak is 6,5 m bij 4 m
Dus 6 naast elkaar en 2 boven elkaar is 12. Echter dat dakraampje zit er nog van 60x90cm.
Weet alleen niet hoe dat uitkomt met de panelen. Ik verwacht dat er dus 10 op kunnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Miniem op 21-12-2019 18:36:42 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_190589409
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:31 schreef Appeltje het volgende:
Voor de duidelijkheid maar even alle info en offertes bij elkaar. Want informatie is natuurlijk de belangrijkste input om een mening te kunnen formuleren.

De situatie

[ afbeelding ]

Het gaat om de woning met de groene pijl met een enorm plat dak van aanbouw en luifel. Google geeft aan dat we bijna op het Zuiden zitten ZZZO of zoiets.Het plattedak achter het huis is ca 6 bij 9 meter minus een lichtkoepel van 1,50 bij 1,25. Aan de zijkant van het huis loopt het platte dak nog ca 2,70 br en 6 meter door,maar daar is dus veel meer schaduw.

Mijn buurman heeft plannen tot uitbreiding van zijn woning of een dakkapel voor/achter of als dat niet mag een opbouw op zijn eerste etage (blauw) waardoor er bij mij in het paarse gedeelte meer schaduw zal vallen. De buurman weet niet of hij toestemming gaat krijgen om een opbouw te mogen plaatsen. (En heel misschien gaan wij een aangrenzend stuk van ca 2 bij 2 meter mee, puur omdat ik niet vanuit onze slaapkamer tegen een muur op wil kijken. In dat geval zullen we zelf ook extra schaduw gaan veroorzaken)De relatie met de buren is uitstekend en dat willen we graag zo houden.

Vorig jaar heb ik een breed uitgroeiende Japanse sierkers achter het huis geplaatst voor wat natuurlijk schaduw (4 m tussen de platte dakrand en het 'plantgat') , deze zal ik niet te hoog laten worden max 6 meter. De boom geeft gefilterd licht geen 100% schaduw.

De offertes:
Offerte 1. [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Offerte 2.
[ afbeelding ]
Dit zijn blauwe panelen, had ik gevraagd.

Offerte 3.
[ afbeelding ]
Deze adviseert ook enkele panelen tegen de muur.

Verder vraag ik mij af of in mijn geval P407 optimizers niet beter zouden zijn dan P370 optimizers. Ik lees regelmatig dat bij schaduw de P407 de panelen beter laat presteren dan de P370 (iets met minder opbrengst op de panelen in de zon als er wat schaduw op een aantal panelen valt bij de P370) Ik heb inmiddels veel gelezen op internet maar weet ook dat er soms de grootste kolder staat. En qua electra ben ik een leek, ik lijk er ook wel een blinde vlek voor te hebben. Mijn man snapt het gelukkig beter maar hij heeft geen geduld om offertes door te spitten.
Ik zou voor de laatste gaan O-)

En de P407 heb ik niet eens in assortiment. Dan zou ik de leverancier moeten checken of die überhaupt verkrijgbaar zijn.

We plaatsen altijd 370.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190589428
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 22:50 schreef Appeltje het volgende:
Inmiddels meerdere offertes ontvangen om 18 tot 20 zonnepanelen op ons platte dak te leggen. 1 aanbieder offreert een Solaredge SE5k 3 fasen omvormer waar anderen een 1 fase omvormer offreren.
Ik neem aan dat er verschil tussen die 2 typen zit maar kan niet duidelijk vinden wanneer je een 1 fase en wanneer je een 3 fase omvormer zou moeten gebruiken. Wie heeft een linkje met duidelijke uitleg in lekentaal?
Dit ligt puur en alleen aan de huidige meterkast.

Is er nu 3 fase, dan pas ik de offerte van ons ook aan naar 3 fase.
Is er nu 1 fase, dan kan er geen 3 fase omvormer gemonteerd worden tenzij er een nieuwe meterkast komt en de hoofdaansluiting verzwaard wordt.

Verder is er weinig verschil, qua opwek.
Wel is de 3 fase variant iets duurder en is de groep/automaat in de meterkast iets duurder (vragen we 70 euro ex. meer voor).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190599205
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, ik heb mijn 2 omvormers ook in de garage hangen (oude foto, hier waren ze nog niet helemaal aangesloten)

1 is voor de 32 panelen op m'n garage, de ander voor de 36 panelen op m'n woning :P

[ afbeelding ]

Ik heb ze wat verder van de muur hangen (met wat restmateriaal van de aluminium montage profielen van de panelen) dan normaal en er zelf wat extra koeling op aangebracht die actief wordt bij een instelbare temperatuur.

[ afbeelding ]

Maar dat is de hobby ;)
Ziet er keurig uit!
En een goede tip om ze iets van de muur af te hangen ^O^
pi_190599345
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 02:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik zou voor de laatste gaan O-)

En de P407 heb ik niet eens in assortiment. Dan zou ik de leverancier moeten checken of die überhaupt verkrijgbaar zijn.

We plaatsen altijd 370.
Maar je weet dus ook niet of de 407 een zinnige optie zou kunnen zijn?

We hebben overigens een 3 fasen meterkast vlgs mijn man.

Is een latere uitbreiding van zonnepanelen mogelijk /kostbaar? Ben ook aan het kijken naar een Hybride warmtepomp de Elga (Remeha.nl),we hebben net vorig jaar een nwe Intergas cv ketel laten installeren en de Elga zou daar goed mee samenwerken. Een warmtepomp gebruikt natuurlijk ook stroom, dus dan zou het electraverbruik omhoog gaan.
pi_190599580
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 19:07 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Maar je weet dus ook niet of de 407 een zinnige optie zou kunnen zijn?

We hebben overigens een 3 fasen meterkast vlgs mijn man.
Het zullen de P404 optimizers zijn denk ik, van het bestaan van de P407 heb ik nog niet gehoord ;)

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

Een P404 kan inderdaad een iets hoger voltage afgeven waardoor je met minder panelen in de zon (ofwel: veel schaduw) toch aan de vereiste 750 volt spanning komt om je 3-fase omvormer te voeden.

Dat kan je ook terug zien in het minimaal aantal panelen dat SolarEdge voorschrijft bij 3-fase omvormers:

P370 -> 16 panelen
P404 -> 14 panelen

Maar goed, dat is alleen een issue als je echt schaduwen hebt die meerdere panelen tegelijk afdekken. Een pijpje of schoorsteen hoeft geen probleem te zijn.

Als het bewolkt is, heb je ook geen probleem: dan heb je diffuus licht en geen schaduwen.

quote:
Is een latere uitbreiding van zonnepanelen mogelijk /kostbaar? Ben ook aan het kijken naar een Hybride warmtepomp de Elga (Remeha.nl),we hebben net vorig jaar een nwe Intergas cv ketel laten installeren en de Elga zou daar goed mee samenwerken. Een warmtepomp gebruikt natuurlijk ook stroom, dus dan zou het electraverbruik omhoog gaan.
Ik zou altijd in 1x de panelen leggen die je wil leggen. Het scheelt je 2x installatiekosten en je kan over 1 jaar vermoedelijk al niet meer dezelfde panelen geleverd krijgen.

Het kan geen kwaad (als je toch later nog wil uitbreiden) om een iets zwaardere omvormer te nemen. Je verliest wat rendement achter de komma maar het maakt je systeem wel flexibel voor uitbreiden. Bij SolarEdge kan je letterlijk panelen met optimizers erbij klikken later, dat hoeven niet dezelfde te zijn mits je je aan de regels in de datasheets (van optimizers en omvormers) houdt.

Hybride warmtepompen zou ik persoonlijk overslaan.

Waarom?

- je hebt 2 apparaten dus meer kans op storingen of kans op een verstoorde samenwerking
- de besparing is slecht te voorspellen, hangt heel erg af van wat voor afgiftesysteem je hebt (vloerverwarming is gunstig, LTV radiatoren/convectoren ook, oude radiatoren weer niet)
- je blijft met vast recht voor aardgas zitten wat toch aardig aantikt

En Intergas? Werken die juist niet samen met Daikin warmtepompen?

Als je nog niet gasloos wil of kan, kijk dan eens naar een warmtepompboiler. Die zijn met subsidie nagenoeg "gratis" en dan kan je douchen op de stroom uit je zonnepanelen.
Neem wel een groot model als je graag in bad gaat, 270 liter zou ik als minimum aanhouden voor een gezin.

Ik ben nog weer een stapje verder: alleen een warmtepomp voor zowel verwarming als warm water. Geen gasaansluiting meer (hij zit er nog wel maar betaal er niet voor). Energiekosten heb ik niet, ik krijg alleen maar geld terug.

Belangrijkste vind ik zelf om liever in één keer iets goed te doen dan allemaal halve maatregelen in 1x.

Mijn idee: doe nu iets, doe het goed, spaar weer 5 of 10 jaar en kijk dan weer eens naar wat je kan doen. Voorlopig hebben we nog gas en je CV-ketel houdt het ook nog wel even vol ;)
Misschien sta je tegen die tijd ook wel weer voor andere wensen (een uitbouw, overal vloerverwarming, ik noem maar wat) en kan je dat in 1x combineren met het plaatsen van een warmtepomp.

[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-12-2019 19:40:27 ]
pi_190599834
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het zullen de P404 optimizers zijn denk ik, van het bestaan van de P407 heb ik nog niet gehoord ;)

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

Een P404 kan inderdaad een iets hoger voltage afgeven waardoor je met minder panelen in de zon (ofwel: veel schaduw) toch aan de vereiste 750 volt spanning komt om je 3-fase omvormer te voeden.

Dat kan je ook terug zien in het minimaal aantal panelen dat SolarEdge voorschrijft bij 3-fase omvormers:

P370 -> 16 panelen
P404 -> 14 panelen

Maar goed, dat is alleen een issue als je echt schaduwen hebt die meerdere panelen tegelijk afdekken. Een pijpje of schoorsteen hoeft geen probleem te zijn.

Als het bewolkt is, heb je ook geen probleem: dan heb je diffuus licht en geen schaduwen.
Ik meen echt P407 gelezen te hebben, maar kon ze inderdaad niet bij Solaredge terugvinden.

Ik probeer rekening te houden met de eventuele uitbreidingsplannen van mijn buurman. Naar wat ik zag is er maar een klein prijsverschil tussen de optimizers.
pi_190609314
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 19:07 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Maar je weet dus ook niet of de 407 een zinnige optie zou kunnen zijn?

We hebben overigens een 3 fasen meterkast vlgs mijn man.

Is een latere uitbreiding van zonnepanelen mogelijk /kostbaar? Ben ook aan het kijken naar een Hybride warmtepomp de Elga (Remeha.nl),we hebben net vorig jaar een nwe Intergas cv ketel laten installeren en de Elga zou daar goed mee samenwerken. Een warmtepomp gebruikt natuurlijk ook stroom, dus dan zou het electraverbruik omhoog gaan.
Kan je mij ff mailen? Dan zal ik de offerte aanpassen naar 3 fase en eventueel een Elga aanbieden.
Moet je er wel ff bij zetten hoeveel gas je verbruikt en met hoeveel personen jullie zijn. En of je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt, als bij-verwarming, of helemaal niet.
Als je LTV hebt mag je dat er bij zetten.

[ Bericht 5% gewijzigd door bambino op 23-12-2019 11:05:20 ]
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190609458
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zou altijd in 1x de panelen leggen die je wil leggen. Het scheelt je 2x installatiekosten en je kan over 1 jaar vermoedelijk al niet meer dezelfde panelen geleverd krijgen.

Het kan geen kwaad (als je toch later nog wil uitbreiden) om een iets zwaardere omvormer te nemen. Je verliest wat rendement achter de komma maar het maakt je systeem wel flexibel voor uitbreiden. Bij SolarEdge kan je letterlijk panelen met optimizers erbij klikken later, dat hoeven niet dezelfde te zijn mits je je aan de regels in de datasheets (van optimizers en omvormers) houdt.

Hybride warmtepompen zou ik persoonlijk overslaan.

Waarom?

- je hebt 2 apparaten dus meer kans op storingen of kans op een verstoorde samenwerking
- de besparing is slecht te voorspellen, hangt heel erg af van wat voor afgiftesysteem je hebt (vloerverwarming is gunstig, LTV radiatoren/convectoren ook, oude radiatoren weer niet)
- je blijft met vast recht voor aardgas zitten wat toch aardig aantikt

En Intergas? Werken die juist niet samen met Daikin warmtepompen?

Als je nog niet gasloos wil of kan, kijk dan eens naar een warmtepompboiler. Die zijn met subsidie nagenoeg "gratis" en dan kan je douchen op de stroom uit je zonnepanelen.
Neem wel een groot model als je graag in bad gaat, 270 liter zou ik als minimum aanhouden voor een gezin.

Ik ben nog weer een stapje verder: alleen een warmtepomp voor zowel verwarming als warm water. Geen gasaansluiting meer (hij zit er nog wel maar betaal er niet voor). Energiekosten heb ik niet, ik krijg alleen maar geld terug.

Belangrijkste vind ik zelf om liever in één keer iets goed te doen dan allemaal halve maatregelen in 1x.

Mijn idee: doe nu iets, doe het goed, spaar weer 5 of 10 jaar en kijk dan weer eens naar wat je kan doen. Voorlopig hebben we nog gas en je CV-ketel houdt het ook nog wel even vol ;)
Misschien sta je tegen die tijd ook wel weer voor andere wensen (een uitbouw, overal vloerverwarming, ik noem maar wat) en kan je dat in 1x combineren met het plaatsen van een warmtepomp.
In 1 keer leggen is altijd beter, als dat kan er budget is. Anders neem je nu een iets te grote omvormer en leg je later panelen bij.
Welk paneel boeit niet, want optimizers van SE werken tot 370wp identiek (P370)

Je verhaal over Hybride ben ik absoluut niet met je eens.
Die Elga's verkoop ik als hete broodjes, niet vanwege de reclames maar omdat het werkt.
Verkopen we ook al aardig wat jaartjes, dus de ervaring is er.

2 apparaten, nou en. Maakt echt geen donder uit of je nou Elga + CV heb of de Daikin Intergas combi unit. Het is en blijft een warmtepomp en een cv. Een van de 2 delen/apparaten kan nog steeds kapot.

Besparing is niet slecht te voorspellen, want: ervaring.
Als ik weet wat je verbruikt, hoeveel personen er zijn en hoe je verwarmt (LTV, radiatoren of vloerverwarming) kan ik een besparing uitrekenen die binnen 10% van de waarheid ligt.
Waarom niet 1%? Omdat elk jaar anders is.

Verbruik je nu 2000m3 met 3 personen en vloerverwarming.
Dan bespaar je met de Elga gemakkelijk 1100-1300m3 en dit kost je (besparing maal 2,2) in kWh

Intergas werkt inderdaad samen met Daikin, maar elke nieuwe CV werkt met de Elga. Dat is de pracht van dat product. Daarom bestaat het al zo lang en heeft Remeha deze nu ook over genomen (Techneco).

Dan het meest frapante, warmtepompboiler.
Ik hoor veel mensen die zeggen/denken. Je krijgt hem bijna gratis.
Waar dan?

Bij een installateur uit de buurt heb ik een offerte gekregen, zij zitten qua prijs iets onder ons met WP boilers. En zelfs dan komt het nog niet uit.

Een 270L kost 1750 ex. btw.
Montage kost 525 ex. btw
Is 2750 incl. btw en montage. Mits je er vlakbij woont, anders komt er al snel 100 euro bij (ex).

De subsidie bedraagt 1250 euro.

Dus netto ben je altijd minimaal 1500 euro kwijt.

Dan de besparing:
Je bent met zijn 3en. Je verbruikt pakweg 250m3 per jaar aan sanitair warm water.

ALS de boiler het het hele jaar zou kunnen is de berekening dit:
250m3 besparing (180 euro)
Kost 600kWh aan stroom (138 euro)
Netto besparing: 42 euro.

1250/42 = 29.76 jaar.

Maar het apparaat kan het helemaal niet het hele jaar. Bij -20 krijgt hij je water echt geen 55 graden.
Ook niet bij -10.
Sterker nog, bij pakweg -5 kappen ze er gewoon mee.

En ik zeg net 600kWh, maar het kost waarschijnlijk meer.
Het COP van die dingen ligt onder de 3.

Je hebt dus altijd een backup nodig, CV, collectoren, etc.
(collectoren kunnen ook niet uit for the record).

Dus jouw idee, doe iets goed, ben ik met je eens.

In dit geval is dat je dak vol gooien met panelen (zoveel je nodig hebt) en een Elga pakken mits je minimaal 1500m3 verbruikt.
Verbruik je meer, prima, verdien je hem sneller terug.
Verbruik je minder (iets) dan kan het ook, mits je genoeg zonnepanelen kwijt kan.

Heb je vloerverwarming en budget, pak een Loria/Mercuria/Enviline/Waterstage of whatever merk je bij beland om full elektrisch te gaan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190609651
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 11:04 schreef bambino het volgende:

[..]

In 1 keer leggen is altijd beter, als dat kan er budget is. Anders neem je nu een iets te grote omvormer en leg je later panelen bij.
Welk paneel boeit niet, want optimizers van SE werken tot 370wp identiek (P370)

Je verhaal over Hybride ben ik absoluut niet met je eens.
Die Elga's verkoop ik als hete broodjes, niet vanwege de reclames maar omdat het werkt.
Verkopen we ook al aardig wat jaartjes, dus de ervaring is er.

2 apparaten, nou en. Maakt echt geen donder uit of je nou Elga + CV heb of de Daikin Intergas combi unit. Het is en blijft een warmtepomp en een cv. Een van de 2 delen/apparaten kan nog steeds kapot.

Besparing is niet slecht te voorspellen, want: ervaring.
Als ik weet wat je verbruikt, hoeveel personen er zijn en hoe je verwarmt (LTV, radiatoren of vloerverwarming) kan ik een besparing uitrekenen die binnen 10% van de waarheid ligt.
Waarom niet 1%? Omdat elk jaar anders is.

Verbruik je nu 2000m3 met 3 personen en vloerverwarming.
Dan bespaar je met de Elga gemakkelijk 1100-1300m3 en dit kost je (besparing maal 2,2) in kWh

Intergas werkt inderdaad samen met Daikin, maar elke nieuwe CV werkt met de Elga. Dat is de pracht van dat product. Daarom bestaat het al zo lang en heeft Remeha deze nu ook over genomen (Techneco).

We kunnen van mening verschillen. Ik vind het een halve oplossing, je blijft gas gebruiken, je blijft vast recht betalen voor gas.

quote:
Dan het meest frapante, warmtepompboiler.
Ik hoor veel mensen die zeggen/denken. Je krijgt hem bijna gratis.
Waar dan?

Bij een installateur uit de buurt heb ik een offerte gekregen, zij zitten qua prijs iets onder ons met WP boilers. En zelfs dan komt het nog niet uit.

Een 270L kost 1750 ex. btw.
Montage kost 525 ex. btw
Is 2750 incl. btw en montage. Mits je er vlakbij woont, anders komt er al snel 100 euro bij (ex).

De subsidie bedraagt 1250 euro.

Dus netto ben je altijd minimaal 1500 euro kwijt.

Dan de besparing:
Je bent met zijn 3en. Je verbruikt pakweg 250m3 per jaar aan sanitair warm water.

ALS de boiler het het hele jaar zou kunnen is de berekening dit:
250m3 besparing (180 euro)
Kost 600kWh aan stroom (138 euro)
Netto besparing: 42 euro.

1250/42 = 29.76 jaar.

Maar het apparaat kan het helemaal niet het hele jaar. Bij -20 krijgt hij je water echt geen 55 graden.
Ook niet bij -10.
Sterker nog, bij pakweg -5 kappen ze er gewoon mee.
Genoeg warmtepompboilers die de warmte uit de woning halen en de koude lucht naar buiten blazen. Dus dat verhaal van de buitentemperatuur gaat voor die modellen niet op ;)

Op Tweakers zag ik toch vaak warmtepompboilers voorbij komen die met subsidie praktisch gratis zijn, afgezien van de montage. Maar misschien zijn die mooie tijden voorbij?

quote:
Dus jouw idee, doe iets goed, ben ik met je eens.

In dit geval is dat je dak vol gooien met panelen (zoveel je nodig hebt) en een Elga pakken mits je minimaal 1500m3 verbruikt.
Verbruik je meer, prima, verdien je hem sneller terug.
Verbruik je minder (iets) dan kan het ook, mits je genoeg zonnepanelen kwijt kan.

Heb je vloerverwarming en budget, pak een Loria/Mercuria/Enviline/Waterstage of whatever merk je bij beland om full elektrisch te gaan.
pi_190610455
@TheFreshPrince en @bambino bedankt voor jullie info en discussie, voor mij erg leerzaam! Ik heb gegoogled naar een warmtepompboiler maar bijv bij milieucentraal of consumentenbond worden ze niet besproken.

Ik kwam ook op een hybride waterpomp vanwege de mogelijkheid tot koelen. Het koelen benodigt echter ook convector radiatoren met een condensafvoer zodat daar een extra investering voor nodig is. Ik vraag mij af of een goede split airco geen betere oplossing is. Maar misschien dat jullie daar ook iets over kunnen roepen.

In ons huis uit 1955 hebben we gewone radiatoren, geen vloerverwarming. In onze vorige woning hadden we vloerverwarming maar dat beviel ons niet echt. (We hebben dit jaar een pvc vloer laten leggen, dat voelt ook erg prettig aan bij blote voeten ;))
Het gasverbruik lag op 2800m3 maar dat is nu aan het zakken doordat de oudste uit huis is en door de nieuwe cv ketel.

Verdere maatregelen die gepland staan(mede door de subsidieregelingen van het rijk en onze gemeente ) zijn kruipruimte isolatie EPS parels ++ onder het oude gedeelte, onder de nieuwe aanbouw zit al vloerisolatie vanwege bouwvoorschriften.

Er blijkt al spouwmuurisolatie in onze woning te zitten, dus dat hoeft niet meer. Aanvullen of vervangen was volgens de 'adviseur' niet nodig en te kostbaar. De tussenmuur met de buren isoleren, daar begonnen ze niet aan.

Vorig jaar hebben we een deel van de beglazing vervangen door HR++ glas (de kozijnen moesten vervangen worden, dus gelijk gekozen voor HR++ glas) een deel van de beglazing bestaat uit dubbelglas van 30 en 15 jaar oud en enkelglas met voorzetramen dus ook deze gaan nu allemaal over naar HR++ glas.

Dus ons huis zou het toch redelijk moeten gaan doen met een hybride warmtepomp lijkt mij. Gasloos durf ik niet aan, dan zou ook een veel grotere investering vragen. ( We wonen aangrenzend aan weide/water gebied dus niet beschut tegen de elementen van de natuur.)

We zullen dus zowiezo flink gaan zakken met ons gasverbruik. We merken nu op de slaapkamer met HR++ glas een wereld van verschil qua comfort vergeleken met het enkelglas en voorzetramen. Veel behaaglijker, maar ook veel minder buitengeluid.
pi_190610552
Glas is op zich een goedkope manier van "upgraden", zeker als je het kan combineren met het reguliere schilderwerk.

Gasloos kan sneller dan je denkt, alleen is het rendement van een warmtepomp wel een stuk gunstiger als je de aanvoertemperatuur laag kan houden.

Ik zou nu eerst die zonnepanelen doen, over een paar jaar (?) de rest van het glas met het reguliere onderhoud, vloer isoleren ook nuttig.

Dan zou je als laatste nog je 2 of 3 grootste radiatoren kunnen vervangen door convectoren (bijvoorbeeld van Jaga met DBE fans) en dan zou een warmtepomp (gasloos) toch wel al snel moeten kunnen.

Dan ben je weer 10 jaar verder, is je CV-ketel ook (bijna) weer aan vervanging toe, etc.

Maar mijn kijk op zaken hoeft niet het beste te zijn, bambino heeft sowieso meer ervaring met hybride warmtepompen dan ik.

Bedenk wel: als gasloos het einddoel is (wat de overheid graag wil), is hybride niet de oplossing :P
pi_190616255
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

We kunnen van mening verschillen. Ik vind het een halve oplossing, je blijft gas gebruiken, je blijft vast recht betalen voor gas.
[..]

Genoeg warmtepompboilers die de warmte uit de woning halen en de koude lucht naar buiten blazen. Dus dat verhaal van de buitentemperatuur gaat voor die modellen niet op ;)

Op Tweakers zag ik toch vaak warmtepompboilers voorbij komen die met subsidie praktisch gratis zijn, afgezien van de montage. Maar misschien zijn die mooie tijden voorbij?
[..]

Het is ook een halve oplossing, dat maakt het niet per definitie fout.

Om nu Appeltjes woning als voorbeeld te nemen.
Die woning van het gas halen betekend incl. warmtepomp een investering van minimaal 20.000 euro.
Er zijn weinig mensen die dat er voor over hebben, laat staan of ze het überhaupt hebben.

Appeltje zegt nu 2800m3 te verbruiken, met 1 persoon minder, nieuwe cv en wat isolatie zal dat richting de 2200 gaan waarschijnlijk.

Dan is dit de berekening (met radiatoren):
@Appeltje

2200 verbruik is een besparing van pakweg 50%: 1100m3
Dit kost: 792 euro.

Het kost stroom, 2,2x dus 2400kWh = 552 euro
Netto besparing: 240 euro per jaar.

Ik plaats een Elga, all-in, voor pakweg 3200 euro netto.
Dus 13.33 jaar.

Grote besparing? Nee.
Waard? Als er budget is wel. Want je bent het de komende 13,33 jaar toch kwijt aan gas anders.
Je hebt net een nieuwe CV, dus de komende 15+ jaar zit je gebakken.

Maar nu het mooiste.
Is er ruimte voor meer panelen? Dan wordt de besparing anders.
Beste geval is volledig opwekken, 2400kWh Paneel of 8-9 extra.
Paneel kost pakweg 300 euro netto per stuk (boven op huidige offerte).
Dus 2700 euro netto.

Dan is de investering totaal (Elga en pv x9) 5900 euro.
Besparing (nu kost stroom 0): 792 euro.
Terugverdientijd: 7.45 jaar.

Tot slot. Warmtepompboiler met warmte uit eigen woning.
Bedenk dit eens praktisch? Waar moet die warmte weg komen? Uit de verwarming.
Dus dat kost energie.
Je onttrekt energie uit je woning en stopt het in een vat.
Dankzij het rendement van de pomp met aanvoertemperatuur 20c is dat wel rendabel te krijgen maar mensen vergeten dan wat het kost om je woning bij te verwarmen.
Het is niet zo dat die warmte anders over zou zijn ofzo.

Daarbij zijn ook die pompen niet gratis. Techniek is hetzelfde alleen de aanvoer is anders (WTW of mechanische ventilatie die er dan al moet zijn ipv buitenlucht).

Daarnaast duren die boilers lang voor ze warm zijn. Tussen de 4 en 8 uur.

Mijn warmtepomp (gasloos) kan de boiler met buitenlucht in een uur of 2 warm krijgen. Afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dus voor Appeltje,
Mijn advies: koop zonnepanelen die je nodig hebt + 9 voor een Elga (mits ruimte) en een Elga.

En ja, dit is iets wat ik verkoop. Dus als je dit doet via ons verdien ik er iets aan.
Maar ik heb liever dat je dit koopt bij een ander, dan dat je een warmtepompboiler koopt en minder panelen.

Met PV en een Elga haal je de hoogst mogelijke besparing en zit je hier goed voor minimaal 15 jaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190616352
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 18:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Daarnaast duren die boilers lang voor ze warm zijn. Tussen de 4 en 8 uur.

Mijn warmtepomp (gasloos) kan de boiler met buitenlucht in een uur of 2 warm krijgen. Afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ja, ze doen er wel langer over, wat logisch is met het lage vermogen.

Met m'n 14kW Zubadan (don't ask :P ) op 100% heb ik m'n 200 liter vat meestal in 45 minuten weer op temperatuur.

Hij is nu echter begrensd op 50% vermogen (PAC kabeltje) en dan doet hij er bijna 2x zo lang over maar dat is nog steeds meer dan snel genoeg.

Voor verwarmen lijkt 7kW ruim voldoende, al is het nog niet echt winter geweest. Anders zet ik er wel een W1209 thermostaat tussen die hem onder de -5 vrijgeeft op 75% vermogen ;)

Wat betreft de rest, ik begrijp je verhaal. Maar ik ben ook van mening dat mensen teveel in 1x willen. Doe het in stappen, vervang het glas bij een schilderbeurt, doe een paar jaar later of eerder de vloerisolatie, kijk dan eens naar je afgiftesysteem, etc. Het is niet alsof we in 5 jaar van het gas moeten. Van het geld van zo'n hybride ketel kan je ook aardig wat isoleren, toch?
  maandag 23 december 2019 @ 18:46:04 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_190616420
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, ik heb mijn 2 omvormers ook in de garage hangen (oude foto, hier waren ze nog niet helemaal aangesloten)

1 is voor de 32 panelen op m'n garage, de ander voor de 36 panelen op m'n woning :P

[ afbeelding ]

Ik heb ze wat verder van de muur hangen (met wat restmateriaal van de aluminium montage profielen van de panelen) dan normaal en er zelf wat extra koeling op aangebracht die actief wordt bij een instelbare temperatuur.

[ afbeelding ]

Maar dat is de hobby ;)
Er nu pas achterkomen dat Magnet een andere username heeft gekregen :')
pi_190616449
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 18:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

:')
Ik loop er niet mee te koop ;)
pi_190617477
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 18:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Er nu pas achterkomen dat Magnet een andere username heeft gekregen :')
_O- eindelijk valt het kwartje bij me :9
Laat die handjes wapperen!
pi_190620153
Hoezo '9 panelen extra als je die kwijt kan'?

Er liggen totaal 9 panelen op m'n dak. Op dit moment net niet genoeg om het verbruik van de warmtepomp af te dekken. Maar wel bijna. En in het nieuwe jaar beginnen we met de aanpak van de benedenverdieping. Zoals het er nu naar uitziet worden alle kozijnen vernieuwd (HR++ of triple glas) en kunnen we ook beginnen met wat isolatie voor de steens muren.

Had ik maar plek voor meer panelen.

Wie weet op de volgende woning over enkele jaren. Een deel van de huidige overwaarde gaat in een bouwdepot voor duurzame maatregelen. Partner wil dan vloerverwarming door het hele huis, dus dan is een warmtepomp voor mij een no-brainer na de goede ervaringen in dit huis. De 7kW-er red het gewoon al twee jaar met matige isolatie en oude radiatoren.
pi_190647710
@bambino Ik las op milieucentraal dat je kunt testen of je woning geschikt is voor een warmtepomp. Dit doe je door je cv ketel op 50C te zetten bij een buiten temperatuur van 5 tot 10 C en dan te kijken of je woning voldoende warm kan worden gestookt. Dit ga ik na de kerst dan ook uitproberen.

@TheFreshPrince, glas wil ik binnenkort doen, voor het comfort maar ook door de aantrekkelijke huidige subsidie van 30 +35 =65 euro p m2 glas van overheid en gemeente. Dat tikt bij zo'n 20m2 glas lekker aan. De ramen moeten ingefreesd worden, een offerte om het raamwerk gelijk te vervangen is 3000 euro duurder. Op vervangen van het raamwerk zit ook subsidie van 25 per m2, maar het achterhalen van de Uf waarde van het raamframe lijkt een onmogelijke opgave.

Ik vraag mij af of iemand zijn woning al heeft laten koelen door een warmtepomp en hoe dat effect is. Ik kan er weinig over terug vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om serieus te overwegen om in de woon en slaapkamers de radiatoren te vervangen door lage verwarming radiatoren (ook geschikt voor koeling)

Het kost allemaal veel geld maar met de huidige subsidies wordt het aantrekkelijker gemaakt.

Vraag mij af of door de 'Urgenda' uitspraak nog iets zal veranderen in subsidie land of dat er andere maatregelen worden genomen om CO2 besparing aantrekkelijker te maken.
pi_190649771
quote:
[

Ik vraag mij af of iemand zijn woning al heeft laten koelen door een warmtepomp en hoe dat effect is. Ik kan er weinig over terug vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om serieus te overwegen om in de woon en slaapkamers de radiatoren te vervangen door lage verwarming radiatoren (ook geschikt voor koeling)

Ik heb afgelopen hittegolf de warmtepomp wel laten koelen. Dit werkt met vloerverwarming (in de zomer dus vloerkoeling) best goed. Hele huis voelt koel aan, maar de koude vloer is niet prettig zonder schoenen. Nee, zelfs niet als het buiten 35 graden is.

Maar de warmtepomp is ook meer bedoeld om het huis koel te houden.Ik gebruik toch liever m'n LL-warmtepompen in de nacht of op zolder. Die ontvochtigen ook, werken sneller en zijn ook nog een zuiniger en comfortabeler in gebruik.
pi_190650003
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2019 16:28 schreef Appeltje het volgende:
@:bambino Ik las op milieucentraal dat je kunt testen of je woning geschikt is voor een warmtepomp. Dit doe je door je cv ketel op 50C te zetten bij een buiten temperatuur van 5 tot 10 C en dan te kijken of je woning voldoende warm kan worden gestookt. Dit ga ik na de kerst dan ook uitproberen.

@:TheFreshPrince, glas wil ik binnenkort doen, voor het comfort maar ook door de aantrekkelijke huidige subsidie van 30 +35 =65 euro p m2 glas van overheid en gemeente. Dat tikt bij zo'n 20m2 glas lekker aan. De ramen moeten ingefreesd worden, een offerte om het raamwerk gelijk te vervangen is 3000 euro duurder. Op vervangen van het raamwerk zit ook subsidie van 25 per m2, maar het achterhalen van de Uf waarde van het raamframe lijkt een onmogelijke opgave.

Ik vraag mij af of iemand zijn woning al heeft laten koelen door een warmtepomp en hoe dat effect is. Ik kan er weinig over terug vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om serieus te overwegen om in de woon en slaapkamers de radiatoren te vervangen door lage verwarming radiatoren (ook geschikt voor koeling)

Het kost allemaal veel geld maar met de huidige subsidies wordt het aantrekkelijker gemaakt.

Vraag mij af of door de 'Urgenda' uitspraak nog iets zal veranderen in subsidie land of dat er andere maatregelen worden genomen om CO2 besparing aantrekkelijker te maken.
CV lager zetten is sowieso slim. Al kan je hem 10 graden lager zetten, daar bespaar je mee.
Alleen, hoe lager het is, hoe langer het duurt voor je huis warm wordt. En hoe langer je in principe je thermostaat op 20/21 moet laten staan.

Dus het mooiste is dat punt bereiken wanneer je het huis warm krijgt en je thermostaat op 20/21 laat staan, altijd.

Zet je hem namelijk op 15 in de nacht, dan redt je het de volgende morgen niet om op tijd warm te zijn.

Maar goed, een Elga met 2000m3 bespaard je altijd genoeg om terug te verdienen.

Als je huis een tochtend hok zou zijn, dan was het namelijk niet 2000m3 maar 6000m3 en dan werkt een Elga dus niet.

Dus aan de hand van je verbruik en soort woning (ik ga even uit van een gezinswoning en niet een appartementje) weet ik of een Elga zin heeft.
En al helemaal als je genoeg ruimte hebt om een paar panelen meer te plaatsen dan je nu aan stroom nodig hebt. Dan kom je gewoon makkelijk onder de 10 jaar terugverdientijd.

En tot slot, is er geen budget, of niet genoeg, www.energiebespaarlening.nl
Lage rente, en maand lasten zijn om en nabij gelik (soms zelfs lager) dan je besparing.
Dus 0 euro investeren, en 10 jaar lang de lening betalen in plaats van je energiemaatschappij.
"Gratis" een systeem op je dak, na 10 jaar zelfs winst.
(mag trouwens ook als er wel budget is, maar dan kan je net zo goed eigen middelen gebruiken want sparen levert nu niks op).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_190651765
Afgelopen twee zomers heb ik op de slaapkamers 'gekoeld' met LTV convectoren (Jaga Tempo met DBE ventilatoren). De ruimte koelt iets af, maar verwacht geen prestaties die vergelijkbaar zijn met een airc (lucht-lucht warmtepomp).

Met zo'n convector kun je niet meer dan een paar honderd watt koelen, een kleine binnenunit van een airco heeft al snel 1500 watt of meer koelvermogen.

Hoe de koeling in combinatie met vloerverwarming werkt weet ik niet. Ik verwacht dat je, in combinatie met luchtcirculatie in de ruimte best aardige resultaten kunt halen. Koude lucht blijft normaal immers laag bij de grond hangen. Met een stevige ventilator in de kamer kun je de lucht laten circuleren.

Nadeel van koelen met een warmetepomp ten opzichte van koelen met een airco, is dat de warmtepomp de lucht niet kan ontvochtigen. Hierdoor loopt de relatieve luchtvochtigheid in huis op, wat onprettig kan zijn. Een losse luchtontvochtiger kan hier een oplossing bieden.
pi_190663476
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
Afgelopen twee zomers heb ik op de slaapkamers 'gekoeld' met LTV convectoren (Jaga Tempo met DBE ventilatoren). De ruimte koelt iets af, maar verwacht geen prestaties die vergelijkbaar zijn met een airc (lucht-lucht warmtepomp).

Met zo'n convector kun je niet meer dan een paar honderd watt koelen, een kleine binnenunit van een airco heeft al snel 1500 watt of meer koelvermogen.

Hoe de koeling in combinatie met vloerverwarming werkt weet ik niet. Ik verwacht dat je, in combinatie met luchtcirculatie in de ruimte best aardige resultaten kunt halen. Koude lucht blijft normaal immers laag bij de grond hangen. Met een stevige ventilator in de kamer kun je de lucht laten circuleren.

Nadeel van koelen met een warmetepomp ten opzichte van koelen met een airco, is dat de warmtepomp de lucht niet kan ontvochtigen. Hierdoor loopt de relatieve luchtvochtigheid in huis op, wat onprettig kan zijn. Een losse luchtontvochtiger kan hier een oplossing bieden.
Dank je wel ^O^
pi_190663648
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 20:03 schreef bambino het volgende:

[..]

CV lager zetten is sowieso slim. Al kan je hem 10 graden lager zetten, daar bespaar je mee.
Alleen, hoe lager het is, hoe langer het duurt voor je huis warm wordt. En hoe langer je in principe je thermostaat op 20/21 moet laten staan.

Dus het mooiste is dat punt bereiken wanneer je het huis warm krijgt en je thermostaat op 20/21 laat staan, altijd.

Zet je hem namelijk op 15 in de nacht, dan redt je het de volgende morgen niet om op tijd warm te zijn.

Maar goed, een Elga met 2000m3 bespaard je altijd genoeg om terug te verdienen.

Als je huis een tochtend hok zou zijn, dan was het namelijk niet 2000m3 maar 6000m3 en dan werkt een Elga dus niet.

Dus aan de hand van je verbruik en soort woning (ik ga even uit van een gezinswoning en niet een appartementje) weet ik of een Elga zin heeft.
En al helemaal als je genoeg ruimte hebt om een paar panelen meer te plaatsen dan je nu aan stroom nodig hebt. Dan kom je gewoon makkelijk onder de 10 jaar terugverdientijd.

En tot slot, is er geen budget, of niet genoeg, www.energiebespaarlening.nl
Lage rente, en maand lasten zijn om en nabij gelik (soms zelfs lager) dan je besparing.
Dus 0 euro investeren, en 10 jaar lang de lening betalen in plaats van je energiemaatschappij.
"Gratis" een systeem op je dak, na 10 jaar zelfs winst.
(mag trouwens ook als er wel budget is, maar dan kan je net zo goed eigen middelen gebruiken want sparen levert nu niks op).
Ben je al situaties tegengekomen waarin een Elga minder presteert?
wat is de verwachtte levensduur van een Elga? En wat kost het jaarlijks onderhoud?

Las vannacht een 'column' waarin airco's (ook warmtepompen) werden aanbevolen ipv een warmtepompverwarming. De airco's zouden lokaal kunnen (bij) verwarmen, en daardoor effectiever in energiegebruik kunnen zijn.

Er komt momenteel zoveel info op mij af dat ik door de bomen het bos uit het oog lijk te raken.

Zonnepanelen, HR++ glas en kruipruimte isolatie komen er. Er is nu behoefte aan bijverwarming/koeling op de zolder kamer van 20 m2. We hopen dat het HR++ daar veel zal schelen (dakkapel met 5 m brede raampartij, is nu dubbel glas van +- 30 jaar oud) samen met een nieuwe radiator met grotere capaciteit. Ook zal het waterzijdig inregelen van de CV meer comfort brengen(hoop ik).
  donderdag 26 december 2019 @ 20:34:12 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190666986
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 15:48 schreef Appeltje het volgende:

Las vannacht een 'column' waarin airco's (ook warmtepompen) werden aanbevolen ipv een warmtepompverwarming. De airco's zouden lokaal kunnen (bij) verwarmen, en daardoor effectiever in energiegebruik kunnen zijn.
warmte/kosten technisch kan je gelijk hebben.
Echter, verwarmen middels airco is niet echt comfortabel. Altijd geluid en een warme luchtstroom. Radiatoren en vloerverwarming zijn veel prettiger. Ik heb Jaga's met DBE fans, ook dat geluid is niet altijd fijn. Airco geeft nog meer geluid.
Tot nooit .......
pi_190667381
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

warmte/kosten technisch kan je gelijk hebben.
Echter, verwarmen middels airco is niet echt comfortabel. Altijd geluid en een warme luchtstroom. Radiatoren en vloerverwarming zijn veel prettiger. Ik heb Jaga's met DBE fans, ook dat geluid is niet altijd fijn. Airco geeft nog meer geluid.
De DBE op normale stand hoor ik eigenlijk niet, op de "warmtepompstand" draaien ze sneller, dan hoor ik ze wel.

Met de boostknop hoor je ze uiteraard ook goed maar die knop gebruik ik vrijwel nooit.
  donderdag 26 december 2019 @ 22:18:53 #83
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190668641
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De DBE op normale stand hoor ik eigenlijk niet, op de "warmtepompstand" draaien ze sneller, dan hoor ik ze wel.

Met de boostknop hoor je ze uiteraard ook goed maar die knop gebruik ik vrijwel nooit.

ik begreep al dat er dbe zijn m et wp-stand. De mijne hebben dst niet. Die zitten tussen wp en boost in. Net iets te hard eigenlijk,
Tot nooit .......
pi_190668817
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 22:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik begreep al dat er dbe zijn m et wp-stand. De mijne hebben dst niet. Die zitten tussen wp en boost in. Net iets te hard eigenlijk,
Ik weet niet welke DBE je hebt maar de DBEC1.1 controllers van mij kan je op aanvoertemperatuur / kampertemperatuur instellen maar ook op warmtepompstand, op 26 graden Ta gaan de fans dan draaien en een stuk sneller.

Dat instellen doe je door zowel de + als de - knop op de controller tegelijk in te drukken en even vast te houden. Gaat het blauwe lampje knipperen dan is de warmtepompmodus uit, gaat het rode lampje knipperen dan staat hij aan.

De "warmtepompstand" biedt meer vermogen (afgifte) door het hogere toerental en hij blijft doordraaien, ook als de gewenste ruimtetemperatuur al is behaald. Pas onder de 26 graden Ta gaat hij weer uit.

(pagina 4, punt 8)
https://jaga.be/downloads/DBE/DBEC-11_manual.pdf

Ik heb dat een paar dagen getest en toen snel weer op de oude setting gezet. Het is hier ook niet nodig, voldoende afgifte hangen en dan heb ik toch liever stilte.

Die DBE controllers vind ik wel een mooi stukje techniek. Op Tweakers doen ze er vaak wat neerbuigend over omdat ze liever met Arduino en Raspberry's prutsen (is ook leuk) maar die DBE werkt mooi autonoom als je ze eenmaal hebt ingesteld.

Ik heb ook een Jaga Vertiga (verticale "design" convector met 8 fans) in de keuken en daar was ik niet tevreden mee, kon te weinig instellen en de fans gingen pas draaien bij een veel te hoge aanvoertemperatuur. De DBE printplaat is echter gewoon een DBEC1.1 maar dan met maar 1 temperatuursensor (aanvoer) en het draaiwieltje op een andere stand.

Stoute schoenen aangetrokken, draaiwieltje op de stand gezet van de normale convectoren maar dan mist hij de ruimtesensor (NTC) en knippert er een error lampje. Met wat knutselen een NTC gevonden die ongeveer gelijk is aan die er origineel bij zit, stekkertje van een oude videokaart fan gesloopt en die er aan gesoldeerd en sindsdien werkt hij ook als een normale Jaga DBE. De NTC wijkt een beetje af maar heb 'm iets hoger gezet en nu slaat hij keurig af bij 21 graden.

Knutselen is leuk :)

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-12-2019 22:48:10 ]
pi_190672911
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 15:48 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Ben je al situaties tegengekomen waarin een Elga minder presteert?
wat is de verwachtte levensduur van een Elga? En wat kost het jaarlijks onderhoud?

Las vannacht een 'column' waarin airco's (ook warmtepompen) werden aanbevolen ipv een warmtepompverwarming. De airco's zouden lokaal kunnen (bij) verwarmen, en daardoor effectiever in energiegebruik kunnen zijn.

Er komt momenteel zoveel info op mij af dat ik door de bomen het bos uit het oog lijk te raken.

Zonnepanelen, HR++ glas en kruipruimte isolatie komen er. Er is nu behoefte aan bijverwarming/koeling op de zolder kamer van 20 m2. We hopen dat het HR++ daar veel zal schelen (dakkapel met 5 m brede raampartij, is nu dubbel glas van +- 30 jaar oud) samen met een nieuwe radiator met grotere capaciteit. Ook zal het waterzijdig inregelen van de CV meer comfort brengen(hoop ik).
De Elga werkt over het algemeen altijd. Het enige wat kan verschillen is de terugverdientijd.
Verbruik je 1000m3 en heb je geen ruimte voor extra zonnepanelen. Dan heeft de Elga vrijwel geen zin.

Verbruik je 2000m3 en is er vloerverwarming (maar om welke reden dan ook nog niet de wens gasloos te gaan) en is er ruimte voor extra zonnepanelen, dan is het in een jaar of 6 terugverdiend.

Uiteindelijk draait het om geld.
En die enkele klant die ik krijg die het puur voor het milieu doet, prima natuurlijk. Maar daar verkoop ik het niet mee.

Dus in jou geval kan het uit, en is er ruimte voor extra PV, dan helemaal.

Een airco is fantastisch, ik heb er zelf 3.
Is het nu wat fris, knal ik hem ff aan en binnen 5 minuten voel ik de extra warmte.

Zou ik er mijn huis mee willen warm houden en opwarmen, nee. Blazende warme lucht, altijd, lijkt mij persoonlijk rete irritant.

Koelen is daarnaast gewoon geweldig. Geen warmtepomp (lucht/water - grond/water) die daar tegen op kan.
Koele lucht, blazend in je kamer is prima. En vind niemand over het algemeen vervelend.

Is er budget, en wil je ergens graag goed kunnen koelen dan is het advies om daar een airco bij te zetten.

Maar in jou situatie zou ik eerst voor de isolatie PV en Elga gaan. Of je nou bij mij koopt of een ander.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 27 december 2019 @ 07:12:51 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190673361
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet welke DBE je hebt maar de DBEC1.1 controllers van mij kan je op aanvoertemperatuur / kampertemperatuur instellen maar ook op warmtepompstand, op 26 graden Ta gaan de fans dan draaien en een stuk sneller.
ik heb de dbec.01 alweer een jaar of 10 oud...

ik moet het zonder al die fancy knopjes doen.

ik heb hem gekoppeld aan mijn evohome met de bdr91 van honeywell. als er warmtevraag voor een zone is dan gaat hij aan.
Mijn Ta is ook iets hoger, 30-40 graden.
Tot nooit .......
pi_190675874
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 07:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb de dbec.01 alweer een jaar of 10 oud...
[ afbeelding ]
ik moet het zonder al die fancy knopjes doen.

ik heb hem gekoppeld aan mijn evohome met de bdr91 van honeywell. als er warmtevraag voor een zone is dan gaat hij aan.
Mijn Ta is ook iets hoger, 30-40 graden.
Ah ja, ontwikkelingen staan niet stil gelukkig ;)

DBH is er inmiddels ook, met als feature:

quote:
Energiezuinig niet-condenserend koelen in combinatie met elke warmtepomp die koelwater kan leveren.
https://www.jaga.nl/technologie/dynamic-boost-hybrid

Maar wat bambino ook zegt: wil je koelen, hang een airco neer.
Er komt hier zeker ook nog ooit een airco.
pi_190676603
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ah ja, ontwikkelingen staan niet stil gelukkig ;)

DBH is er inmiddels ook, met als feature:
[..]

https://www.jaga.nl/technologie/dynamic-boost-hybrid

Maar wat bambino ook zegt: wil je koelen, hang een airco neer.
Er komt hier zeker ook nog ooit een airco.
Ik heb in 3 appartementen van mij die ik verhuur als short-stay overal airco’s neergezet. Iets extra betaald zodat ze ook kunnen verwarmen.

Het scheelt mij ook enorm in de gas! Sterker nog, ik heb de thermostaat er maar afgehaald. Hij is al energiezuinig en stroom is ook gewoon goedkoper dan gas.

Alleen lieve en meedenkenende Portugezen en Spanjaarden laten ‘m uit. Reden is omdat zij denken dat stroom heel duur is. Dat komt omdat stroom enorm duur is op het Iberisch schiereiland (voor ze).

[ Bericht 1% gewijzigd door RoW_0 op 27-12-2019 16:22:34 ]
pi_190676718
Over Spanje gesproken, bizar dat in een land dat zo gunstig is voor PV pas dit jaar serieuze stappen zijn gezet om wat met PV te doen.
Zonnepanelen werden altijd zwaar ontmoedigd.

https://www.spanjevandaag.com/06/04/2019/zonnepanelen-hebben-in-spanje-is-vanaf-nu-interessant
  vrijdag 27 december 2019 @ 12:43:36 #90
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190677294
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 12:05 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Ik heb in 3 appartementen van mij die ik verhuur als short-stay overal airco’s neergezet. Iets extra betaald zodat ze ook kunnen verwarmen.

Het scheelt mij ook enorm in de gas! Sterker nog, ik heb de thermostaat er maar afgehaald. Hij is al energiezuinig en stroom is ook gewoon goedkoper dan gas.

Alleen lieve en meedenkenende Portugezen en Spanjaarden laten ‘m uit. Reden is omdat zij denken dat stroom heel duur is. Dat komt omdat stroom enorm duur is op het Iberisch schiereiland.
stroom is in portugal ongeveer even duur als in Nederland.
Het salaris is echter nog niet 1/3. Een politieagent start bij 800 en eindigd bij 1100 of zo..
LNG heb ik ooit eens nagerekend en is per Kj 2x zo duur als ons aardgas.
Tot nooit .......
  dinsdag 31 december 2019 @ 13:24:09 #91
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_190803784
Grappig dat ik op de laatste dag nog de 4200 aan ga tippen! :D
heitieh
pi_190803911
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 december 2019 13:24 schreef Joooo-pi het volgende:
Grappig dat ik op de laatste dag nog de 4200 aan ga tippen! :D
Grappig :D

Ik wilde ook net m'n mijlpaal van 15.000kWh in 2019 posten.

Op de valreep nog net gehaald :D

https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=70798&sid=62890&v=0&t=y
pi_190889513
Vast al eens voorbij gekomen maar welke energie leverancier is gunstig bij zonnepanelen?
We gebruiken nog wel redelijk wat gas.
pi_190889734
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 14:50 schreef F_r het volgende:
Vast al eens voorbij gekomen maar welke energie leverancier is gunstig bij zonnepanelen?
We gebruiken nog wel redelijk wat gas.
Vooropgesteld: je kan met stroom en gas prima bij 2 verschillende leveranciers zitten.

Wat betreft stroom telt nu (nog):

- hoeveel verbruik je
- hoeveel wek je op
- heb je overschot aan opgewekte stroom en zo ja; hoeveel

Als je nu minder opwekt dan dat je verbruikt, zou ik vooral naar de "welkomstbonus" kijken die je kan krijgen bij het overstappen. Omdat je (nu nog) kan salderen is het zonder overschot niet zo interessant bij welke leverancier je zit, afgezien van die bonus.

Als je meer opwekt dan dat je verbruikt, dan kan PowerPeers of GreenChoice interessant zijn maar dan moet dat prijsverschil ook weer opwegen tegen een eventuele "welkomstbonus" bij het overstappen.

Al met al dus niet een kant-en-klaar antwoord op, met je gegevens invullen op https://www.gaslicht.com kan je een redelijke inschatting maken.

(En na 2022 verandert dit allemaal weer omdat salderen in stapjes wordt afgebouwd.)

Omdat ik zo'n 7000kWh teruglever is voor mij GreenChoice interessant (die betalen 11 cent per kWh voor je overschot zolang je overschot in totaal onder de 10.000kWh blijft).
Overstappen is daardoor voor mij niet interessant, ik kreeg afgelopen jaar zo'n ¤825 terug (bij een voorschot van ¤5 per maand).
pi_190890033
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Vooropgesteld: je kan met stroom en gas prima bij 2 verschillende leveranciers zitten.

Wat betreft stroom telt nu (nog):

- hoeveel verbruik je
- hoeveel wek je op
- heb je overschot aan opgewekte stroom en zo ja; hoeveel

Als je nu minder opwekt dan dat je verbruikt, zou ik vooral naar de "welkomstbonus" kijken die je kan krijgen bij het overstappen. Omdat je (nu nog) kan salderen is het zonder overschot niet zo interessant bij welke leverancier je zit, afgezien van die bonus.

Als je meer opwekt dan dat je verbruikt, dan kan PowerPeers of GreenChoice interessant zijn maar dan moet dat prijsverschil ook weer opwegen tegen een eventuele "welkomstbonus" bij het overstappen.

Al met al dus niet een kant-en-klaar antwoord op, met je gegevens invullen op https://www.gaslicht.com kan je een redelijke inschatting maken.

(En na 2022 verandert dit allemaal weer omdat salderen in stapjes wordt afgebouwd.)

Omdat ik zo'n 7000kWh teruglever is voor mij GreenChoice interessant (die betalen 11 cent per kWh voor je overschot zolang je overschot in totaal onder de 10.000kWh blijft).
Overstappen is daardoor voor mij niet interessant, ik kreeg afgelopen jaar zo'n ¤825 terug (bij een voorschot van ¤5 per maand).
Onze meter loopt nog terug.
Ik vreesde al dat het lastig was. Bedankt voor je uitgebreide antw
pi_190890376
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:33 schreef F_r het volgende:

[..]

Onze meter loopt nog terug.
Ik vreesde al dat het lastig was. Bedankt voor je uitgebreide antw
Het is zeker niet lastig, alleen geef je onvoldoende informatie om er een advies uit te laten rollen ;)

Zolang je kan salderen maakt het niet uit of hij terug loopt of dat je 2 losse telwerken hebt.

Eind 2022 willen ze vast alle oude meters vervangen hebben, anders loopt de afbouw saldering vertraging op. Dus je zal dan een meter krijgen met 2 telwerken (1 voor afname, 1 voor teruglevering).

Als je eindstand lager is dan je beginstand, dan heb je een overschot en dan is GreenChoice of PowerPeers wel interessant.

En anders is het vaak interessanter om voor de overstapbonus te gaan, dat kan al snel ¤175 of meer per jaar schelen. Bij een klein overschot is die overstapbonus overigens ook interessanter dan voor de hoogste terug leververgoeding te gaan.
pi_190890397
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Vooropgesteld: je kan met stroom en gas prima bij 2 verschillende leveranciers zitten.

Wat betreft stroom telt nu (nog):

- hoeveel verbruik je
- hoeveel wek je op
- heb je overschot aan opgewekte stroom en zo ja; hoeveel

Als je nu minder opwekt dan dat je verbruikt, zou ik vooral naar de "welkomstbonus" kijken die je kan krijgen bij het overstappen. Omdat je (nu nog) kan salderen is het zonder overschot niet zo interessant bij welke leverancier je zit, afgezien van die bonus.

Als je meer opwekt dan dat je verbruikt, dan kan PowerPeers of GreenChoice interessant zijn maar dan moet dat prijsverschil ook weer opwegen tegen een eventuele "welkomstbonus" bij het overstappen.

Al met al dus niet een kant-en-klaar antwoord op, met je gegevens invullen op https://www.gaslicht.com kan je een redelijke inschatting maken.

(En na 2022 verandert dit allemaal weer omdat salderen in stapjes wordt afgebouwd.)

Omdat ik zo'n 7000kWh teruglever is voor mij GreenChoice interessant (die betalen 11 cent per kWh voor je overschot zolang je overschot in totaal onder de 10.000kWh blijft).
Overstappen is daardoor voor mij niet interessant, ik kreeg afgelopen jaar zo'n ¤825 terug (bij een voorschot van ¤5 per maand).
Denk powerpeers nog interessanter. Dit jaar kreeg ik over 2k teruglevering 15ct. De rest 11ct. Ze hebben ook welkomstbonus.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_190890495
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:00 schreef Patroon het volgende:

[..]

Denk powerpeers nog interessanter. Dit jaar kreeg ik over 2k teruglevering 15ct. De rest 11ct. Ze hebben ook welkomstbonus.
Ja, klopt, hangt af van hoeveel overschot je hebt volgens mij. Noemde hem ook als eerste.

PowerPeers gaat tot 5.000kWh per jaar, GreenChoice tot 10.000kWh als ik het goed herinner.

Voor mij is PowerPeers dan weer niet handig met 7.000kWh overschot per jaar.
Sowieso wel benieuwd hoe dat straks wordt als salderen (geheel) is afgebouwd, dan zou ik nog veel meer overschot hebben (sowieso boven de 10.000kWh) want ik wek zo'n 15.000kWh op waarvan ik ~25% direct zelf verbruik.
pi_190890588
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, klopt, hangt af van hoeveel overschot je hebt volgens mij. Noemde hem ook als eerste.

PowerPeers gaat tot 5.000kWh per jaar, GreenChoice tot 10.000kWh als ik het goed herinner.

Voor mij is PowerPeers dan weer niet handig met 7.000kWh overschot per jaar.
Sowieso wel benieuwd hoe dat straks wordt als salderen (geheel) is afgebouwd, dan zou ik nog veel meer overschot hebben (sowieso boven de 10.000kWh) want ik wek zo'n 15.000kWh op waarvan ik ~25% direct zelf verbruik.
Ah ja daar zit wel een limiet aan.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_190891287
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, klopt, hangt af van hoeveel overschot je hebt volgens mij. Noemde hem ook als eerste.

PowerPeers gaat tot 5.000kWh per jaar, GreenChoice tot 10.000kWh als ik het goed herinner.

Voor mij is PowerPeers dan weer niet handig met 7.000kWh overschot per jaar.
Sowieso wel benieuwd hoe dat straks wordt als salderen (geheel) is afgebouwd, dan zou ik nog veel meer overschot hebben (sowieso boven de 10.000kWh) want ik wek zo'n 15.000kWh op waarvan ik ~25% direct zelf verbruik.
Bij powerpeers kan je ondertussen ook stroom aan andere leden verkopen. Gaat automatisch zodra een klant jou geselecteerd heeft. Ik heb er inmiddels ruim 20 aan hangen, en dat levert bijna 80 euro per jaar extra op.
Elke kWh die via mijn zonnepanelen naar een van die klanten wordt geleverd (fictief natuurlijk) levert mij 0,04 euro op.

Dit is 100% extra boven op de voordelen die ze al hebben.

p.s. als je via mij lid wordt krijgen we nog eens beide 30 euro :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')