abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_190219281

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door voetbalmanager2 op 03-12-2019 14:05:19 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190219379
De nieuwe Sint zonder pieten komt aan in Amsterdam

Zaterdag kwam de Nieuwe Sint aan in Amsterdam. Hij vaarde per boot de stad binnen en reed te paard over het Leidseplein naar Paradiso, waar een feest met verschillende optredens en muzikanten plaatsvond.

Patrick Mathurin, zelf gekleed als de Nieuwe Sint, organiseert sinds 2016 een alternatieve Sinterklaas-intocht onder het motto ‘iedereen kan Sinterklaas worden.’ De Nieuwe Sint deelde zaterdagmiddag rozen, snoep en fruit uit – en dat allemaal zónder knechten.




https://www.ad.nl/amsterd(...)n-paradiso~a54137e3/

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Redactie Sport maandag 2 december 2019 @ 10:20:03 #3
274204 crew  Mexicanobakker
pi_190227878
Moet hij weten. Liever iemand met positieve initiatieven dan sommige afbraak-acties.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_190227927
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 10:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Moet hij weten. Liever iemand met positieve initiatieven dan sommige afbraak-acties.
Oh, dat ben ik met je eens hoor. Ik heb 10x liever tegenstanders die hun eigen feestje zonder pieten en met een zwarte klaas vieren, dan KOZP idioten die er alles aan doen om een andermans feest te verstoren.

Het geeft alleen wel duidelijk aan wat de bedoeling is van de tegenstanders. Geen enkele piet in wat voor vorm dan ook. Mooi dat dat nu duidelijk is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190228325
Ik vind hem wel mooi en geef hem groot gelijk.
Dit doet het goed in Amsterdam, maar niet Schubbekutteveen natuurlijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190263278
https://images.app.goo.gl/3HmZo2QuNhEPZ6hdA

Waarom kijken de ouders alsof hun wereld is ingestort?.
pi_190264451
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:19 schreef Travnik het volgende:
https://images.app.goo.gl/3HmZo2QuNhEPZ6hdA

Waarom kijken de ouders alsof hun wereld is ingestort?.
Ik weet niet waar je naar probeert te linken, maar het werkt (hier) niet.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190264595
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 13:50 schreef DireStraits7 het volgende:

Ik weet niet waar je naar probeert te linken, maar het werkt (hier) niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:19 schreef Travnik het volgende:
Waarom kijken de ouders alsof hun wereld is ingestort?.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_190264604
Ja, het filmpje had ik gevonden. Maar ik ga geen 30 minuten doorspoelen om te kijken op welk moment hij doelt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190264917
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:
Ja, het filmpje had ik gevonden. Maar ik ga geen 30 minuten doorspoelen om te kijken op welk moment hij doelt.
hij bedoelt die thumbnail vermoed ik, "Waarom kijken de ouders alsof hun wereld is ingestort?"

oud bekende plaatje die we vaak hebben zien langskomen.

of misschien zie jij die thumbnail niet?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 4 december 2019 @ 14:47:53 #11
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_190265143
Zwarte piet en sinterklaas in één persoon. Een verklede zwarte piet dus _O-
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_190265407
https://images.app.goo.gl/fjJnZXceRD5gy1Vv6

Het is wel een sympathieke man. Deze houden we er in.
pi_190265502
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 19:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De nieuwe Sint zonder pieten komt aan in Amsterdam

Zaterdag kwam de Nieuwe Sint aan in Amsterdam. Hij vaarde per boot de stad binnen en reed te paard over het Leidseplein naar Paradiso, waar een feest met verschillende optredens en muzikanten plaatsvond.

Patrick Mathurin, zelf gekleed als de Nieuwe Sint, organiseert sinds 2016 een alternatieve Sinterklaas-intocht onder het motto ‘iedereen kan Sinterklaas worden.’ De Nieuwe Sint deelde zaterdagmiddag rozen, snoep en fruit uit – en dat allemaal zónder knechten.

[ afbeelding ]

https://www.ad.nl/amsterd(...)n-paradiso~a54137e3/

[ afbeelding ]
Dit zou verboden moeten worden.
Heiligenschennis, Sint hoort tenminste oud en grijs te zijn en een fatsoenlijk kapsel te hebben.
  woensdag 4 december 2019 @ 15:23:59 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190265550
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dit zou verboden moeten worden.
Heiligenschennis, Sint hoort tenminste oud en grijs te zijn en een fatsoenlijk kapsel te hebben.
Bij ons op de basisschool speelden de achtstegroepers (of zesdeklassers in mijn tijd) voor Sinterklaas en zwarte Piet. Dat was natuurlijk duidelijk te zien en het maakte niemand een moer uit.
pi_190265773
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dit zou verboden moeten worden.
Heiligenschennis, Sint hoort tenminste oud en grijs te zijn en een fatsoenlijk kapsel te hebben.
Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
pi_190265816
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
Typische racist weer, waarom zou Sinterklaas een blanke man moeten zijn?
  woensdag 4 december 2019 @ 15:41:56 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190265821
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
In Grouw hebben ze Sint(e) Piter. Met een witte jas.
pi_190265874
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dit zou verboden moeten worden.
Heiligenschennis, Sint hoort tenminste oud en grijs te zijn en een fatsoenlijk kapsel te hebben.
Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:41 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Typische racist weer, waarom zou Sinterklaas een blanke man moeten zijn?
Precies... ik reageerde op jou. Satire heet dat
pi_190265884
Help, ,minderheden willen onze cultuur veranderen cq vernietigen



pi_190265920
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
[..]

Precies... ik reageerde op jou. Satire heet dat
Mijn satire niet begrijpen en dan meteen racistisch worden :'(
pi_190265933
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In Grouw hebben ze Sint(e) Piter. Met een witte jas.
[ afbeelding ]
Help.....dit zijn cutuurverraders
pi_190265974
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:47 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Mijn satire niet begrijpen en dan meteen racistisch worden :'(
Precies... jij begrijpt mijn satire niet en en jouw verwijt van racisme is schijnheilig
Overigens is artikel 1 ontleend aan de zwartepietwet van de PVV

quote:
Artikel 1

Een Zwarte Piet heeft een egaal zwart of donkerbruin gezicht, rood geverfde lippen, zwart krulhaar en goudkleurige oorbellen, en is gekleed in een fluweelachtig pak met pofbroek en draagt een hoofddeksel met een gekleurde veer.
https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vjoul34uvawi
pi_190265978
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:45 schreef Bluesdude het volgende:
Help, ,minderheden willen onze cultuur veranderen cq vernietigen

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit, Sinterklaas zonder baard en ballen lijkt idd nergens naar!
Straks krijgen we nog een vrouwenquotum voor Sinterklazen
Gelukkig ter compensatie een oerhollandse zwarte Piet.
pi_190266002
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Precies... jij begrijpt mijn satire niet en en jouw verwijt van racisme is schijnheilig
Overigens is artikel 1 ontleend aan de zwartepietwet van de PVV
[..]

https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vjoul34uvawi
Racisme in satire verpakken, altijd handig :7
  woensdag 4 december 2019 @ 15:55:28 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190266052
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:51 schreef Klepper272 het volgende:
Dit, Sinterklaas zonder baard en ballen lijkt idd nergens naar!
En de zak van Sinterklaas...ja daar raak je ook niet snel over uitgepraat. Een echte bazenzak.

Hij komt, hij komt.....
  woensdag 4 december 2019 @ 15:58:31 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190266094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Precies... jij begrijpt mijn satire niet en en jouw verwijt van racisme is schijnheilig
Overigens is artikel 1 ontleend aan de zwartepietwet van de PVV
[..]

https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vjoul34uvawi
sjonge... :')
pi_190266179
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En de zak van Sinterklaas...ja daar raak je ook niet snel over uitgepraat. Een echte bazenzak.

Hij komt, hij komt.....

Bedankt, dan moet ik meteen weer hier aan denken.

Ook een mooi voorbeeld van een fatsoenlijke Sinterklaas :P
  woensdag 4 december 2019 @ 16:26:02 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190266618
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]


Bedankt, dan moet ik meteen weer hier aan denken.

Ook een mooi voorbeeld van een fatsoenlijke Sinterklaas :P
Was die van "achter het randje Edgar, achter het randje..."? >:)
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 4 december 2019 @ 16:51:25 #29
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_190267150
Airfryer :')

TheRebelThePoet twitterde op woensdag 04-12-2019 om 12:28:33 Schoorsteenpiet mag niet misbruikt worden om een “zwarte piet(-light)” neer te zetten. Alle karikaturale kenmerken (rode lippen, zwarte krullende/afro pruik, volledig bruin of zwart geschminkt gezicht en gouden oorbellen) bij álle pieten dienen te verdwijnen. #2020zwartepietvrij https://t.co/uS1g4DUDzx reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_190267228
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:51 schreef Nikonlover het volgende:
Airfryer

in de aanbieding bij dirk voor een schappelijke prijs ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_190267272
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:56 schreef Slayage het volgende:

[..]

in de aanbieding bij dirk voor een schappelijke prijs ;)
Bij de Dick toch?

pi_190267486
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:51 schreef Nikonlover het volgende:
Airfryer :')

TheRebelThePoet twitterde op woensdag 04-12-2019 om 12:28:33 Schoorsteenpiet mag niet misbruikt worden om een “zwarte piet(-light)” neer te zetten. Alle karikaturale kenmerken (rode lippen, zwarte krullende/afro pruik, volledig bruin of zwart geschminkt gezicht en gouden oorbellen) bij álle pieten dienen te verdwijnen. #2020zwartepietvrij https://t.co/uS1g4DUDzx reageer retweet
De PVV had een wetsvoorstel ingediend waarin stond dat Zwarte Piet zwart krulhaar en een egaal zwart of bruin gezicht moest hebben.

De PVV werd uitgelachen, omdat de staat zich daar niet mee zou moeten bemoeien.

Maar de omgekeerde PVV'er, Jerry de Aifryer, daar luistert men dan weer wél naar. Snap jij het nog?
pi_190267517
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Bij de Dick toch?

waarom zou ik een reis willen "winnen" in de zak van sinterklaas? ;(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 4 december 2019 @ 18:20:01 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190268565
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sinterklaaswet

Artikel 1
Een Sinterklaas is een man met een blank ongeschminkt gezicht, geen opvallende lippen, lang grijs/wit volle haarbos met een lange baard in dezelfde kleur .
Hij is gekleed in een rode tabbert en rode mijter, met meestal een kruis op de mijter. Hij beweegt zich voort met een grote bisschopsstaf van minstens zijn lengte .

Artikel zoveel
Vrouwen en niet-blanken die sinterklaas uitbeelden worden gestraft met een geldboete, verplichte werkzaamheden of een verblijf in de gevangenis
Dat geldt ook voor acteurs zonder witte haardos en baard, te jonge acteurs en zij die geen rode kleding dragen
[..]

Precies... ik reageerde op jou. Satire heet dat
Sinterklaas moet witgeschminkt zijn, zoals de Pieten zwart moeten zijn. Eventueel draai je dat wat om (Zwarte Klazen), maar het yin/yang van zwart en wit moet blijven.
pi_190268672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Racisme in satire verpakken, altijd handig :7
Deed jij dat niet dan ? Het leek er wel op door satirisch te pleiten voor een verbod dat niet-blanke mensen sinterklaas spelen.
Tuurlijk... satire van je... ik haak er op in door een sinterklaaswet in pvv-stijl te schrijven die jouw verbodsvoorstel meer concretiseert.
Tjaaa jij begint met satirisch iemand iets te verbieden vanwege de huidskleur.

Denk je minder lullig en discriminerend te zijn door mensen van racisme te beschuldigen ?
pi_190268759
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas moet witgeschminkt zijn, zoals de Pieten zwart moeten zijn. Eventueel draai je dat wat om (Zwarte Klazen), maar het yin/yang van zwart en wit moet blijven.
Nietes ..... de echte Sint Nicolaas was niet wit geschminkt.... gewoon een getinte Turk

Nog maar eens :j
jouw idee van symboliek van het Goede en het Kwade in de huidskleur van Sint en Piet vast te leggen is racistisch. En zo is het nooit de bedoeling geweest van de schepper van Piet--me-knecht- de heer Schenkman.
Vooral blijven roepen dat ZP het kwade symboliseert met zijn donkere huid.... hoe meer mensen dat ook roepen, hoe sneller ZP afgeschaft wordt.
De meeste Nederlanders hebben geen zin in dit soort racisme.
pi_190269397
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

Nietes ..... de echte Sint Nicolaas was niet wit geschminkt.... gewoon een getinte Turk
niggah please :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_190269777
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Deed jij dat niet dan ? Het leek er wel op door satirisch te pleiten voor een verbod dat niet-blanke mensen sinterklaas spelen.
Tuurlijk... satire van je... ik haak er op in door een sinterklaaswet in pvv-stijl te schrijven die jouw verbodsvoorstel meer concretiseert.
Tjaaa jij begint met satirisch iemand iets te verbieden vanwege de huidskleur.

Denk je minder lullig en discriminerend te zijn door mensen van racisme te beschuldigen ?
Ik heb het in mijn post waar jij op reageerde nergens over huidskleur gehad, jij begint meteen over huidskleur.
Beter lezen!
Of kunnen oude zwarte mannen niet grijs worden?
Of een grijze pruik en nepbaard gebruiken.

En mensen van racisme beschuldigen voelt gewoon goed, ik voel mezelf daardoor altijd een beter mens.
pi_190269989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:11 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik heb het in mijn post waar jij op reageerde nergens over huidskleur gehad, jij begint meteen over huidskleur.
Beter lezen!
Of kunnen oude zwarte mannen niet grijs worden?
Of een grijze pruik en nepbaard gebruiken.

En mensen van racisme beschuldigen voelt gewoon goed, ik voel mezelf daardoor altijd een beter mens.
Bluesdude heeft altijd zijn aandacht op huidskleur. Hij is hier de racist.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190272496
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nietes ..... de echte Sint Nicolaas was niet wit geschminkt.... gewoon een getinte Turk

Nog maar eens :j
jouw idee van symboliek van het Goede en het Kwade in de huidskleur van Sint en Piet vast te leggen is racistisch. En zo is het nooit de bedoeling geweest van de schepper van Piet--me-knecht- de heer Schenkman.
Vooral blijven roepen dat ZP het kwade symboliseert met zijn donkere huid.... hoe meer mensen dat ook roepen, hoe sneller ZP afgeschaft wordt.
De meeste Nederlanders hebben geen zin in dit soort racisme.
Het gaat niet om 'echte', het gaat niet om 'getinte'. Schenkman heeft niets te maken met de term "Piet-me-knecht", en is al zeker niet de schepper van Zwarte Piet (de negerslaaf waar jij hem zo graag mee wil associëren - hier doe ik even een bluesdudetje). De rest van je post getuigt verder van het totaal afwezig zijn van enige empathie voor degenen die het traditioneel willen vieren. Je weet dus gewoon nog steeds niet waarover het gaat.

En verder hebben alleen racisten het met nadruk over huidskleur.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190272821
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:51 schreef Nikonlover het volgende:
Airfryer :')

TheRebelThePoet twitterde op woensdag 04-12-2019 om 12:28:33 Schoorsteenpiet mag niet misbruikt worden om een “zwarte piet(-light)” neer te zetten. Alle karikaturale kenmerken (rode lippen, zwarte krullende/afro pruik, volledig bruin of zwart geschminkt gezicht en gouden oorbellen) bij álle pieten dienen te verdwijnen. #2020zwartepietvrij https://t.co/uS1g4DUDzx reageer retweet
Die mensen willen gewoon van het hele feest af. Dat doen ze stapje voor stapje.

Ik verwacht eigenlijk ook dat ze dat gaat lukken.

[ Bericht 1% gewijzigd door tesssssssss op 04-12-2019 21:34:20 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 4 december 2019 @ 21:57:49 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190273303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 21:29 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die mensen willen gewoon van het hele feest af. Dat doen ze stapje voor stapje.

Ik verwacht eigenlijk ook dat ze dat gaat lukken.
Ik verwacht dat het openbaar op plaatsen gaat verdwijnen, maar als underground een exclusief feest wordt. Waar zeker niet iedereen welkom is.
  woensdag 4 december 2019 @ 22:01:02 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190273370
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nietes ..... de echte Sint Nicolaas was niet wit geschminkt.... gewoon een getinte Turk

Nog maar eens :j
jouw idee van symboliek van het Goede en het Kwade in de huidskleur van Sint en Piet vast te leggen is racistisch. En zo is het nooit de bedoeling geweest van de schepper van Piet--me-knecht- de heer Schenkman.
Vooral blijven roepen dat ZP het kwade symboliseert met zijn donkere huid.... hoe meer mensen dat ook roepen, hoe sneller ZP afgeschaft wordt.
De meeste Nederlanders hebben geen zin in dit soort racisme.
De stompzinnigheid die hier uit blijkt. Jij snapt niets van wetenschap.
pi_190273456
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 21:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het openbaar op plaatsen gaat verdwijnen, maar als underground een exclusief feest wordt. Waar zeker niet iedereen welkom is.
Ik weet niet of je het Sinterklaas-feest "underground" kunt vieren. Ik denk ook dat de sfeer die bij een Sinterklaas-feest hoort, nu al ver weg is. Ik denk dat KOZP zich er net zo lang in vast gaat bijten tot het helemaal weg is. Als ik even realistisch ben.

Het is een heel klein groepje maar ze hebben al heel veel bereikt.

Ik prijs me maar gelukkig dat ik het met mijn kinderen nog heb kunnen vieren toen er nog niet zoveel agressie rond het feest hing. Om welke reden dan ook.

...en met mijn ouders en broer en zus.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 4 december 2019 @ 22:15:09 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190273668
In het kader van de discussie wil ik twee ervaringen delen:

1. Ik wil oversteken, maar van rechts komt een auto. Ik probeer oogcontact te maken, maar ik zie WTF! geen gezicht tot de automobilist mij aankijkt met lichte ogen vanuit het duister. Inmiddels heb ik de kleurige kleding gezien en het WTF! is overgegaan op het besef: Zwarte Piet bestuurt deze auto, onderweg op zondagmiddag 1 december.

2. Ik zap langs de tv-zenders. Ik zie acteurs, vuil, die iets onbegrijpelijks doen op een locatie buiten. Als ik de wat fletse gekleurde kleding zie, besef ik dat deze acteurs roetveegpieten spelen.

Voor mij is het duidelijk, alleen dat diepzwart, onmenselijk zwart geeft dat shock- en griezeleffect van uncanny valley. Roetveegpieten zijn slechts typetjes die door acteurs worden gespeeld, die missen magie.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij een roetveegpiet een uncanny valley ervaring heeft.
Overigens ook niet met bruine pieten.
pi_190273700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 21:29 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die mensen willen gewoon van het hele feest af. Dat doen ze stapje voor stapje.

Ik verwacht eigenlijk ook dat ze dat gaat lukken.
Ik niet.
De folklore van het Volk is veel te sterk daarvoor. Zie hoeveel intochten met ZP er zijn. Hoeveel alternatieve sint journaals. De vraag bij de pietenbrigades voor Zwarte Pieten.

Alleen policor Hilversum doet mee een podium te geven aan dat uitschot. Haal je dat weg?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 4 december 2019 @ 22:16:53 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190273705
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het Sinterklaas-feest "underground" kunt vieren.
Zo was het ook bij de katholiekenvervolgingen.
pi_190273739
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De stompzinnigheid die hier uit blijkt. Jij snapt niets van wetenschap.
Doet die racist al 6 jaar nu.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190273980
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik niet.
De folklore van het Volk is veel te sterk daarvoor. Zie hoeveel intochten met ZP er zijn. Hoeveel alternatieve sint journaals. De vraag bij de pietenbrigades voor Zwarte Pieten.

Alleen policor Hilversum doet mee een podium te geven aan dat uitschot. Haal je dat weg?
Ondertussen durft bijna geen enkele winkel meer een Zwarte Piet in zijn assortiment te hebben. Zijn er rechtszaken over de intocht. Is Roetveeg-Piet alleen goed genoeg " mits, mits, mits"

Er komt ook bijna niemand in opstand, terwijl die lui van KOZP bij elke intocht staan met hun " Zwarte Piet is racisme "t-shirts.

Nou.

Mensen hebben al tien-miljoen keer gezegd dat Sinterklaas een familie-feest is en dat dus Ome Jan herkenbaar is als Roetveeg-Piet.

Deze discussie loopt ook al tig jaar, en het enige wat verandert is het uiterlijk van Zwarte Piet.

Ik ben me ook al mentaal aan het voorbereiden op het "Winterfeest." Want ik mag toch hopen dat niemand gaat demonstreren tegen de winter.

[ Bericht 3% gewijzigd door tesssssssss op 04-12-2019 22:35:31 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190274375
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik niet.
De folklore van het Volk is veel te sterk daarvoor. Zie hoeveel intochten met ZP er zijn. Hoeveel alternatieve sint journaals. De vraag bij de pietenbrigades voor Zwarte Pieten.

Alleen policor Hilversum doet mee een podium te geven aan dat uitschot. Haal je dat weg?
Dat podium haalt niemand weg, want op het moment dat mensen in opstand komen, worden ze heel zwaar gestraft. Bovendien wordt alles vanuit Amsterdam geregeld, en daar snappen ze volgens mij het hele feest niet.

Als iemand echt met een oplossing had willen komen, was er allang een marine-blauwe Piet geweest.

Zo moeilijk is dat niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door tesssssssss op 04-12-2019 23:05:25 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')