Is er eigenlijk al iets geschoven in deze discussie?
Ik volg het niet meer zo. Ben pro-piet, maar heb geen kinderen, dus dan speelt het allemaal toch een stuk minder. In mijn contreien is ook vrij weinig discussie, wordt echt gezien als iets (rand)stedelijks.
Wat ik wel altijd soft vindt is mensen die ineens in hun standpunt gaan schuiven. Volgens mij begon deze discussie op grote schaal in 2013, zo'n 6 jaar geleden. Toen had iedereen goed kunnen nadenken over wat hun mening was en waarom ze dit vonden.
Ik bezie Zwarte Piet als een mengelmoes van verschillende zaken: de kraaien van Wodan, de bevrijde Moor, de Duivel, de Italiaanse schoorsteenveger. Zwarte Piet in de zin van een bevrijde Moor, zou juist geen teken zijn van de slavernij. Gouden oorbellen zijn niet bepaald een teken van slavernij. 'Blackface' is een Amerikaans fenomeen en hoort niet met dezelfde geschiedenis met knip-en-plakwerk op de Nederlandse situatie geplakt te worden. Genoeg andere culturen waar ze hun gezichten in kleuren schminken waar geen gedoe is, waarom omdat ze daar een andere geschiedenis ermee hebben. Ik zie niet in hoe de 'Zwarte Piet is racisme'-argumentatie hout snijdt. Komt vaak echt op gevoelens neer.
Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.
Van de Surinamers/Antilianen etc steunt ongeveer 35% Zwarte Piet en de rest is tegen (had pas nog een onderzoekje gelezen, gemiddeld rond de 35 ongv), sommigen willen zelfs het hele feest afgeschaft zien. Maar goed ik vond het altijd wel chill met deze bevolkingsgroepen. Nu is het eerste waar ik aan denk bij deze groep: links-activistisch gezeik. Denk dat deze negatieve associatie voor veel mensen nog wel een tijdje blijft hangen.
Wat wel overblijft is dat mensen wel gekwetste gevoelens kunnen hebben. Nou mooi als daar rekening mee gehouden wordt. Waren blijkbaar Zwarte Pieten met een Surinaams accent in Amsterdam vroeger, dat is dus echt belachelijk. Maar hier 'in de provincie' praten de Pieten gewoon ABN of dialect. Denk dat de meesten amper weten wat een Zwarte Piet is. Vond het juist eerder raar als kind dat ze niet Spaans spraken.
De associatie met bepaalde bevolkingsgroepen werd ook niet gemaakt omdat je die mensen ook niet kende. Voor mij als kind waren Zwarte Pieten vroeger dus soort Nederlandstalige Spanjaarden die door generaties van door de schoorsteun gegaan te zijn een zwarte huid hadden, soort van evolutie zegmaar.
Enfin als er behoefte is aan verandering. Tja dan doen ze maar. Maar dat er bij mensen uit de stad die behoefte is, wil niet zeggen dat die mening aan de rest van het land opgedrongen moet worden. Dan gaan de hakken dus echt in het zand.
Laatste grote probleem is de roetveegpiet. Mooi en aardig voor in de stad. Maar in dorpen kennen mensen elkaar. Met roetvegen trappen alleen de allerkleinste erin, de kinderen die in groep 3 zitten, die beginnen al een beetje te twijfelen aan het grote verhaal en die prikken hier dus wel meteen doorheen. De roetveegpiet zorgt dus meteen voor heel wat minder tijd aan Sinterklaasplezier. Was beter geweest als die roetveegpiet die sommigen dan voorstaan dan ook echt flink zwart van de roet was. En niet slechts een veegje. Die hele discussie is bijna iedereen wel kotsbeu.