https://nos.nl/artikel/23(...)vaartziekenhuis.htmlquote:Celstraf van ruim een jaar voor oud-topvrouw Slotervaartziekenhuis
Oud-bestuursvoorzitter Aysel Erbudak van het Slotervaartziekenhuis is veroordeeld tot een celstraf van vijftien maanden. Ook mag ze ruim zes jaar geen bestuurlijke functie bekleden. Volgens de rechtbank in Amsterdam is bewezen dat Erbudak 1,2 miljoen euro aan ziekenhuisgeld heeft verduisterd.
Het OM eiste in september een celstraf van twee jaar tegen de topvrouw van het inmiddels failliete Amsterdamse ziekenhuis. Van het verduisterde bedrag zou ze 1 miljoen euro hebben weggesluisd met behulp van valse facturen. Daarnaast zou ze zich ten onrechte een bedrag van 200.000 euro hebben toegeëigend.
Erbudak ontkende tijdens het proces dat er sprake was van fraude. Volgens haar waren er fouten in de boekhouding gemaakt, waar zij niet verantwoordelijk voor was.
De uitspraak in de zaak werd vorige maand uitgesteld, omdat Erbudaks advocaat Cees Korvinus had verzocht twee nieuwe getuigen te horen. Dat wees de rechtbank vanochtend af, waarna de uitspraak meteen volgde.
Project in Turkije
Het grootste deel van het verduisterde geld ging op aan de mislukte aankoop van een stuk grond, een resort en een ziekenhuis in Turkije. Volgens het OM was dat een privéproject van Erbudak. De rechter oordeelde hetzelfde. Erbudak kan nog in hoger beroep gaan tegen haar straf.
Erbudak kocht het Amsterdamse ziekenhuis in 2006 met haar inmiddels overleden zakenpartner. In 2013 werd ze ontslagen. Een rechter veroordeelde haar twee jaar geleden al tot het terugbetalen van 1,7 miljoen euro.
Daar is ze heel duidelijk over:quote:Op maandag 25 november 2019 22:44 schreef zarGon het volgende:
Hoe zit het met het terugbetalen van die 1,7 miljoen euro?
quote:Oud-baas Slotervaartziekenhuis: ‘Die schulden ga ik niet betalen’
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-betalen-2-a3972542
Zeker in het geval van witteboordencriminaliteit loont misdaad vaak wel.quote:Op maandag 25 november 2019 22:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar is ze heel duidelijk over:
[..]
Ja, maar ze zal het toch wel moeten! Dan kan ze ook heel duidelijk zeggen dat ze niet die straf gaat uitzitten bijv.quote:Op maandag 25 november 2019 22:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar is ze heel duidelijk over:
[..]
Ze heeft zichzelf persoonlijk failliet laten verklaren. Alle bedrijven waarvan zij eigenaar was staan nu op naam van haar zonen. Ook al haar dure bezittingen staan niet meer op haar naam.quote:Op maandag 25 november 2019 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ze zal het toch wel moeten! Dan kan ze ook heel duidelijk zeggen dat ze niet die straf gaat uitzitten bijv.
"Een rechter veroordeelde haar twee jaar geleden al tot het terugbetalen van 1,7 miljoen euro."quote:Op dinsdag 26 november 2019 00:21 schreef vosss het volgende:
Waarom moet ze volgens de rechter alleen 15 maanden zitten? Ik lees nergens dat ze terug moet betalen???
Ja las de laatste zin net pas. In een ander topic werd er tijdens deze uitspraak met geen woord gerept over terugbetalen.quote:Op dinsdag 26 november 2019 00:23 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
"Een rechter veroordeelde haar twee jaar geleden al tot het terugbetalen van 1,7 miljoen euro."
Ik vraag me wel af wat de status van die terugbetaling is nuquote:Op dinsdag 26 november 2019 00:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja las de laatste zin net pas. In een ander topic werd ef tijdens deze uitspraak met geen woord gerept over terugbetalen.
0 euro gedokt. Ongetwijfeld. Waanzin.quote:Op dinsdag 26 november 2019 00:25 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af wat de status van die terugbetaling is nu
Onderbuik wins again.quote:Op dinsdag 26 november 2019 01:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ik herinner me nog goed het moment dat deze vrouw voor het eerst in het nieuws kwam, vele jaren geleden. Alle kranten waren lyrisch over haar. Het bewijs van de emancipatie! Het bewijs van het succes van de integratie! Een toptalent! Zij ging het ziekenhuis redden!
Ik herinner me ook nog mijn eigen verbazing. Want ik zag alleen maar een sloerie met een grote smoel. Ik schaamde me een beetje voor mijn vooroordeel destijds. Ik was veel te rechts en te vastgeroest in mijn ideeën. Het was mooi dat Nederland een land is waar echte toptalenten vanzelf boven komen, ongeacht hun afkomst en hun uiterlijk! Zo praatte ik op mezelf in.
Maar achteraf bleek mijn eerste oordeel toch juister.
Kapitalismequote:Op dinsdag 26 november 2019 07:58 schreef Red_85 het volgende:
'bedrijf' failliet door haar toedoen
Personeel in de financiele problemen, geen huur/hypotheek meer kunnen betalen, misschien wel huis moeten verkopen
Zeer kwetsbare groep patienten in de stress omdat ze niet meer in 'hun' ziekenhuis behandeld kunnen worden
Geld verdoezeld, fraude en valsheid in geschrifte
Maatschappelijke impact
Machtsmisbruik
Geen spijt tonen met haar arrogante opstelling
En maar 15 maanden krijgen
Zes jaar, wat een grap. Als ik een miljoen achteroverdruk weet ik zeker dat ik bij geen enkel bedrijf meer hoef aan te kloppen voor een managementfunctie.quote:Ook mag ze ruim zes jaar geen bestuurlijke functie bekleden.
alsof dat een probleem is, die is echt niet gestopt met "ondernemen"quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:05 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Zes jaar, wat een grap. Als ik een miljoen achteroverdruk weet ik zeker dat ik bij geen enkel bedrijf meer hoef aan te kloppen voor een managementfunctie.
Maarja, voor Turkse vrouwen gelden uiteraard andere regels.
Je zou bijna zeggen dat het een statement is met die arrogante grimas erbij.quote:Op dinsdag 26 november 2019 00:09 schreef BasEnAad het volgende:
Wel ironisch hoe groot haar boord is op de foto in de OP.
Stuitend.quote:Deze zomer verloor ze een hoger beroep in deze zaak. Haar schuldenlast bedraagt 5,6 miljoen. Ruim 4 miljoen is ze verschuldigd aan MC Slotervaart en aan familie van haar voormalige zakenpartner Jan Schram. Het resterende bedrag betreft hoofdzakelijk een claim van de belastingdienst.
In een interview met NRC zegt ze niet van plan te zijn haar schuldeisers terug te betalen. “Ik heb vier à vijf schuldeisers, waaronder het Slotervaart, mijn voormalige callcenter dat ik zelf heb opgezet, de Belastingdienst en de Rabobank die mijn huis heeft moeten veilen. Die schulden zijn grotendeels ten onrechte ontstaan en ik ga ze nooit van mijn leven betalen. Uit principe. Ik mag het niet zeggen, maar het zijn toch allemaal zakelijke crediteuren, geen personen.”
En een groot deel van haar rijkdom ligt (uiteraard) verstopt in Turkije, inclusief die 1 miljoen van het ziekenhuis die ze heeft weggesluisd voor "een project daar". Toch wel handig van mevrouw "Ik voel me niet Turks, meer een West-Europeaan, een kosmopoliet.”quote:Op maandag 25 november 2019 23:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze heeft zichzelf persoonlijk failliet laten verklaren. Alle bedrijven waarvan zij eigenaar was staan nu op naam van haar zonen. Ook al haar dure bezittingen staan niet meer op haar naam.
En ze woont bij haar vriend die voormalig Arubaans minister van Volksgezondheid en Sport was.
In een huis met 5 verdiepingen.
Dit dus.quote:Op maandag 25 november 2019 22:44 schreef zarGon het volgende:
1,2 miljoen euro verduisteren en daar 15 maanden voor boeten... Makkelijk verdiend, die 80.000 euro per maand.
Heb ik er trouwens ook best voor over.
De straffen voor dit soort criminelen slaan nergens op.
Herkenbaar.quote:Op dinsdag 26 november 2019 01:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ik herinner me nog goed het moment dat deze vrouw voor het eerst in het nieuws kwam, vele jaren geleden. Alle kranten waren lyrisch over haar. Het bewijs van de emancipatie! Het bewijs van het succes van de integratie! Een toptalent! Zij ging het ziekenhuis redden!
Ik herinner me ook nog mijn eigen verbazing. Want ik zag alleen maar een sloerie met een grote smoel. Ik schaamde me een beetje voor mijn vooroordeel destijds. Ik was veel te rechts en te vastgeroest in mijn ideeën. Het was mooi dat Nederland een land is waar echte toptalenten vanzelf boven komen, ongeacht hun afkomst en hun uiterlijk! Zo praatte ik op mezelf in.
En dan ook niet vergeten dat zo'n volk na hun "straf" niet in een antikraakpand hoeven te wonen, gewoon 40 uur aan de lopende band staan waarna de bewindvoering hun schulden beheerst. Dat gaat alleen op voor Jan Modaal die zware pech heeft gehad in het leven, die wordt behandeld als een crimineel. De elite gaat altijd op een andere manier "failliet" of maakt schulden maar op een 2 kamerflatje komen ze om de één of andere reden nooit terecht. Die Olcay Gulsen was begin het jaar ook failliet met flinke schulden, maar inmiddels een nieuw bedrijf met het bijbehorende jetset leventje.quote:Op maandag 25 november 2019 22:44 schreef zarGon het volgende:
1,2 miljoen euro verduisteren en daar 15 maanden voor boeten... Makkelijk verdiend, die 80.000 euro per maand.
Heb ik er trouwens ook best voor over.
De straffen voor dit soort criminelen slaan nergens op.
We hebben inmiddels de zorg geprivatiseerdquote:Op dinsdag 26 november 2019 12:01 schreef QAnonn het volgende:
[..]
hoezo kapitalisme? de overheid verzint tog zulke straffen
Ja, met de kennis van nu zijn de juichende interviews van zo'n 10 jaar terug niet heel mooi oud geworden.quote:Op dinsdag 26 november 2019 01:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Hahahaha.quote:Erbudak heeft besloten vanwege die successen haar Turkse afkomst niet langer te verbergen. ‘Toen ik 18 jaar geleden aan mijn carrière in Nederland begon, deugde alles aan mij, behalve mijn naam. Ik kreeg het verzoek uit mijn omgeving om een Nederlandse naam te gebruiken. Toen koos ik voor de naam van mijn toenmalige vriend.’
Ze is trots: ‘Ik sta voor ambitie, ik wil het goed doen. Ik wil allochtonen in Nederland en daarbuiten laten zien dat allochtoon zijn niet per se betekent dat je onbekwaam bent of laag opgeleid. Zij is fel tegen het invoeren van anonieme sollicitatieprocedures, zoals onder anderen bepleit door SER-voorzitter Rinnooy Kan, waardoor de kansen van allochtonen op de arbeidsmarkt groter zouden moeten worden.
Ja, ja, een echte zakenvrouw.quote:In 1996 werd Erbudak veroordeeld wegens medeplichtigheid aan uitlokking van een poging tot afpersing. Ook werd ze in 1996 veroordeeld voor het arrangeren van schijnhuwelijken. Nadat een van de vrouwen zich had willen terugtrekken, zou Erbudak een schadevergoeding van elfduizend gulden hebben geëist. In 1997 werd ze gearresteerd omdat haar uitzendbureau tussen 1992 en 1994 illegalen zou hebben laten werken en ze zou hebben gefraudeerd met de afdracht van belastingen en premies. In 2000 werd ze in hoger beroep hiervoor veroordeeld tot vijftien maanden gevangenisstraf. Na een verzoek tot gratie werd de celstraf omgezet in een werkstraf.
Dit is wel herkenbaar. Al overheerste toch vooral het vermoeden dat er allemaal geen reet van klopte.quote:Op dinsdag 26 november 2019 01:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |