Moreel juist is het om iedereen de vrijheid te gunnen hun culturele expressie zo uit te voeren als gewenst. Of dat nu een historische basis heeft of niet.quote:Op zondag 24 november 2019 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit jouw tribale geest verklapt, maar ik vind niet dat het afgeschaft moet worden omdat 15% het er niet mee eens is, maar ik vind dat het afgeschaft moet worden omdat het het enige morele juiste is.
Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.quote:Op zondag 24 november 2019 15:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Moreel juist is het om iedereen de vrijheid te gunnen hun culturele expressie zo uit te voeren als gewenst. Of dat nu een historische basis heeft of niet.
Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.quote:Op zondag 24 november 2019 15:46 schreef OllieA het volgende:
[..]
Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.
Er is niemand die je dit kan afpakken, want je mag thuis feestjes vieren zoals jij dat wilt. Dus waarom maak je je zo druk over KOZP? Die club is het vooral te doen om openbare uitingen, zoals de intochten en het Sinterklaasjournaal. Uitingen waar jij, als ik het goed begrijp, juist niets mee hebt.
En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?quote:Op zondag 24 november 2019 16:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.
De besloten kring omvat zeg maar het halve dorp. Die dus ook graag een eigen intocht en andere openbare uitingen met zwarte Zwarte Pieten wil houden, en niet onterecht van racisme beschuldigd wil worden.
Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.quote:Op zondag 24 november 2019 16:27 schreef OllieA het volgende:
[..]
En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?
Hoeft niet. Ik ben voor behoud van de benaming zwarte piet maar hoe die eruit ziet maakt mij niet zoveel uit.quote:Op zondag 24 november 2019 16:38 schreef hjansen82 het volgende:
[..]
Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.
Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.quote:Op zondag 24 november 2019 15:46 schreef OllieA het volgende:
[..]
Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.
Er is niemand die je dit kan afpakken, want je mag thuis feestjes vieren zoals jij dat wilt. Dus waarom maak je je zo druk over KOZP? Die club is het vooral te doen om openbare uitingen, zoals de intochten en het Sinterklaasjournaal. Uitingen waar jij, als ik het goed begrijp, juist niets mee hebt.
Die lui van de harmonie ook altijdquote:Op zondag 24 november 2019 16:50 schreef Daffodil31LE het volgende:
Zojuist de intocht hier in het dorp gehad. Eén politiewagen als baanruimer, Sint in een koets en vijftig pikzwarte Pieten eromheen. Geen wanklanken (of het moet een per ongeluk valse noot van iemand van de harmonie zijn geweest), geen protesten, geen huilende kinderen. Kunnen ze in de randstad een voorbeeld aan nemen.
Het aanpassen van een racistische traditie?quote:Op zondag 24 november 2019 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.
KOZP is een marginaal clubje dat identiteitspolitiek bedrijft. Ze hebben effect omdat teveel mensen ervan over de zeik gaan.quote:Op zondag 24 november 2019 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.
Uiteraard. Alleen de grote winkelketens gaan in de onzin van kozp mee. Het lokale mkb heeft gewoon zwarte Zwarte Pieten.quote:Op zondag 24 november 2019 16:27 schreef OllieA het volgende:
[..]
En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?
Dat was het vroeger. Tegenwoordig heb je ook bruine Zwarte Pieten. En hele volksstammen die zich zwart noemen, maar vijftig tinten bruin zijn.quote:Op zondag 24 november 2019 16:38 schreef hjansen82 het volgende:
[..]
Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.
Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening. Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.quote:Op zondag 24 november 2019 16:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.
De besloten kring omvat zeg maar het halve dorp. Die dus ook graag een eigen intocht en andere openbare uitingen met zwarte Zwarte Pieten wil houden, en niet onterecht van racisme beschuldigd wil worden.
quote:Op zondag 24 november 2019 18:27 schreef Ringo het volgende:
Ik kwam vanmiddag een boot vol zwarte pieten tegen. Dat schijnheilige tuig had nog het lef om van boord te klimmen. Gelukkig werden ze gauw verjaagd
Buiten de grote steden en randstad den ik echt niet. Ik ben zelf niet tegen een aanpassing van zwarte piet overigens. Iedereen moet het zelf weten wat ze ermee doen.quote:Op zondag 24 november 2019 18:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening. Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.
Ik zie vooral een clubje met een mening die gewoon binnen de wet protesteert tegen een Nederlandse cultuuruiting. Ik zie daarentegen een pro-Piet beweging waarvan nogal wat leden een stuk minder respect voor de wet hebben.
Kozp hoeft alleen maar het hoofd koel te houden dan winnen ze deze wedstrijd op termijn moeiteloos.
Dat is geen mening. Dat is een feit.quote:Op zondag 24 november 2019 18:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening.
Dat mogen ze. Maar mensen massaal van racisme beschuldigen omdat ze "wit" zijn is geen mening meer, maar puur racisme.quote:Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.
Ik zie een handvol actievoerders die dusdanig dreigen en intimideren (met name door iedereen van het verafschuwde racisme te beschuldigen, waarvoor met name bedrijven in buitenlandse/Amerikaanse handen gevoelig voor zijn) dat veel mensen angstig zijn en eieren voor hun geld kiezen. Npo voorop.quote:Ik zie vooral een clubje met een mening die gewoon binnen de wet protesteert tegen een Nederlandse cultuuruiting. Ik zie daarentegen een pro-Piet beweging waarvan nogal wat leden een stuk minder respect voor de wet hebben.
Alleen doen ze dat niet. Ze hebben schijt aan regels, die ze voortdurend overtreden. Ze doen steeds gekker, worden steeds extremer. Ze hadden dit allang kunnen winnen als ze redelijk waren geweest. Zolang ze zich niet verontschuldigen voor het in het wilde weg beschuldigen van racisme, hebben ze de wind tegen.quote:Kozp hoeft alleen maar het hoofd koel te houden dan winnen ze deze wedstrijd op termijn moeiteloos.
Tja wanneer je je eigen mening als feit gaat zien valt er weinig te discussiëren natuurlijk.quote:Op zondag 24 november 2019 18:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is geen mening. Dat is een feit.
Het is namelijk tamelijk debiel als je iemand gaat lopen uitschelden voor iets waar je veel van houdt of respect voor hebt. Fans van Max Verstappen gaan bij bumperklevers niet schelden met "achterlijke Max Verstappen!"
Een zwarte die je irritant vindt of minderwaardig scheldt je niet uit voor "kindervriend, held, cadeautjesbrenger, steun en toeverlaat van Sinterklaas!"
[..]
Dat mogen ze. Maar mensen massaal van racisme beschuldigen omdat ze "wit" zijn is geen mening meer, maar puur racisme.
[..]
Ik zie een handvol actievoerders die dusdanig dreigen en intimideren (met name door iedereen van het verafschuwde racisme te beschuldigen, waarvoor met name bedrijven in buitenlandse/Amerikaanse handen gevoelig voor zijn) dat veel mensen angstig zijn en eieren voor hun geld kiezen. Npo voorop.
Daarnaast zie ik héél veel Nederlanders die pro-piet zijn en op een handvol na gedragen ze zich keurig, de meesten laten zich niet eens in met demonstraties of andere acties.
[..]
Alleen doen ze dat niet. Ze hebben schijt aan regels, die ze voortdurend overtreden. Ze doen steeds gekker, worden steeds extremer. Ze hadden dit allang kunnen winnen als ze redelijk waren geweest. Zolang ze zich niet verontschuldigen voor het in het wilde weg beschuldigen van racisme, hebben ze de wind tegen.
Kom dan met feiten.quote:Op zondag 24 november 2019 19:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja wanneer je je eigen mening als feit gaat zien valt er weinig te discussiëren natuurlijk.
"Je mag daar demonstreren."quote:Welke regels worden overtreden?
Polderen.quote:Hoe hadden ze kunnen winnen? Vertel
De oorspronkelijke zwarte piet komt ook gewoon uit de randstad. Uiteindelijk willen mensen gewoon conformeren. Het merendeel van de jongeren is al over. Die worden oud en vieren de vernieuwde sinterklaas. Zo werkt dat altijd met sociale mores. Ongetwijfeld blijven er wat pockets over. Of die bestendig zijn zoals refos bestendig zijn (over vijftig jaar zijn ze er nog) of bestendig zijn zoals niet mee willen werken met het homohuwelijk (ongeveer twaalf jaar geduurd) zal de tijd uitwijzen.quote:Op zondag 24 november 2019 18:40 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Buiten de grote steden en randstad den ik echt niet. Ik ben zelf niet tegen een aanpassing van zwarte piet overigens. Iedereen moet het zelf weten wat ze ermee doen.
Maar in kleinere dorpen/het platteland zie ik zwarte piet niet veranderen. Omdat 1) er nauwelijks tot geen getinte personen wonen en 2) omdat zwarte piet vaak de buurman/slager ofzo is en die worden als roetveegpiet direct door kinderen herkend. Dus ik denk dat we over een tijd 2 soorten zien: in de steden roetveegpieten, het platteland nog echt zwarte pieten.
Zolang anti-piet zich achter leugens moet verschuilen winnen ze niks.quote:Op zondag 24 november 2019 19:37 schreef speknek het volgende:
[..]
De oorspronkelijke zwarte piet komt ook gewoon uit de randstad.
Ja maar heel veel witte Nederlanders heten Piet, worden die nu niet over 1 kam gediscrimineerdquote:Op zondag 24 november 2019 10:06 schreef skrn het volgende:
[..]
Puristen zullen inderdaad door willen gaan totdat er geen Piet is. Maar ik denk dat het niet (sorry was het woord niet vergeten) zover zal komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |