gouden tip: bel een verhuisbedrijf in de buurt en vraag of je wat gebruikte dozen van ze kan overnemen. De meesten doen dat voor een euro per doos of iets in die geest. Goedkoper dan die van de bouwmarkt en 3 keer zo stevig.quote:Op maandag 9 december 2019 22:28 schreef Lemijn het volgende:
Is er nog iemand in regio 020 met verhuisdozen over toevallig? Dan kan ik beginnen met puinruimen voor de fundafoto's volgende maand.
@:Tink89 , hoe ging het open huis eigenlijk? Tof dat het al een bod opgeleverd heeft, maar hoe was het om te doen?
Ik vond het intens, maar goed te doen. Het scheelt dat we geen groots aangekondigd echt open huis hadden, maar aanmeldingen zegmaar. Dus uiteindelijk 9 mensen over de vloer gehad en er waren steeds 2-3 koppels tegelijk binnen. Ik stond beneden, manlief boven. Ik had een lijstje van dingen die ik moest of wilde vertellen (kruipruimteluik verplaatst, we nemen wat bomen en struiken mee, buitenboel is geschilderd, asbest op het dak van de schuur enzovoorts) en manlief ook. Zodat we even konden checken of we niks vergeten waren.quote:Op maandag 9 december 2019 22:28 schreef Lemijn het volgende:
Is er nog iemand in regio 020 met verhuisdozen over toevallig? Dan kan ik beginnen met puinruimen voor de fundafoto's volgende maand.
@:Tink89 , hoe ging het open huis eigenlijk? Tof dat het al een bod opgeleverd heeft, maar hoe was het om te doen?
allsafe zit in 020 toch? Die hebben de stevigste/goedkoopste dozen heb ik uitgezocht.quote:Op maandag 9 december 2019 22:28 schreef Lemijn het volgende:
Mooi hoor! Al zou ik de Besta aan de muur hangen, dat staat zo veel ruimtelijker... Maar wel tof, dat blad zo eropquote:Op dinsdag 10 december 2019 12:59 schreef LuNaTiC het volgende:
We kunnen nu ook tafeltennissen (nouja, zodra we batjes en pingpongballetjes hebben):
[ afbeelding ]
Eettafel is binnen
[ afbeelding ]
TV opgehangen en eikenhouten plank even op de Besta-kastjes gehesen om het effect te bekijken (moet nog even vast worden gemonteerd:
[ afbeelding ]
It's all coming together, zoals we ook wel hadden gehoopt
Nu alleen dat de meubelleverancier voor de eetstoelen, eetbank, loungebank en feautuil nog snel gaat bellen voor een bezorgafspraak, dat is het laatste wat nog binnen moet komen nu...
Kwestie van smaak idd, maar, zou natuurlijk altijd nog wel kunnenquote:Op dinsdag 10 december 2019 14:05 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Mooi hoor! Al zou ik de Besta aan de muur hangen, dat staat zo veel ruimtelijker... Maar wel tof, dat blad zo erop
Heel verstandig!quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:14 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Kwestie van smaak idd, maar, zou natuurlijk altijd nog wel kunnen
Maar hier luister ik maar naar de baas in huis
wij hebben er een net iets minder diep frame onderliggen van doodnormale balkjes uit de bouwmarkt. Geschilderd, dat wel. Maar je ziet ze nauwelijks omdat ze wat dieper liggen en het is wel mooier/ruimtelijker.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:05 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Mooi hoor! Al zou ik de Besta aan de muur hangen, dat staat zo veel ruimtelijker... Maar wel tof, dat blad zo erop
Allemaal al berekend en de conceptafrekeningen ook al binnen enzo. Ik heb mezelf echt niet rijk gerekend, maar we hebben 26.000 meer voor het huis gekregen dan waar we onze hypotheek op gebaseerd hebben. Dus er is echt wat extra budget voor vloerverwarming en tegelsquote:Op dinsdag 10 december 2019 14:47 schreef Fazz het volgende:
Heb je alles wel meegenomen in de kosten Tink? Je overwaarde kan gebruikt worden voor de makelaarskosten, overdrachtsbelasting, taxatie etc. Bij ons bleef er na verrekening van al die kosten toch een stuk minder overwaarde over
Klinkt herkenbaar. Ik heb 80% van de overwaarde in het bouwdepot laten storten en laat de 20% uitkeren. Dan mag het wel in gordijnen, tv en bank. alleen betaal je dan een x% aan de belastingdienst. Ging in ons geval om een bedrag <250 euro. En daarvoor krijg je wel de vrijheid om met dat geld wat andere dingen te financieren die anders niet zou lukken.quote:Op dinsdag 10 december 2019 22:07 schreef SQ het volgende:
Wij hebben een dusdanige bouwval gekocht dat onze gehele overwaarde in het bouwdepot mocht. En nog 30k extra in het bouwdepot die we er dus bij lenen. Het is inderdaad van vele zaken afhankelijk. Maar een nieuwe inrichting kun je er meestal niet van aanschaffen. Het moet wel echt vast zitten aan het huis, zoals dus vloerverwarming of een vloer.
Omdat ik het volgens mij niet helemaal volgens de regels in t huis investeer. Maar ik zit nog niet in die fase van de verkoop van mijn huis. Ik heb niet alle regels zo 123 in mijn hoofdquote:Op woensdag 11 december 2019 11:41 schreef Leandra het volgende:
Hoezo betaal je dan een X bedrag/percentage aan de BD?
Dat klopt! Die overwaarde moet in je nieuwe (koop)huis gestoken worden volgens de regels van een bouwdepot en anders is er een belasting ‘nadeel’ voor dat bedrag dat je niet in het huis stopt. Wij gaan het ook na laten rekenen, we hebben nog een aardig stuk overwaarde over, het liefst wil ik dit zelf houdenquote:Op woensdag 11 december 2019 11:52 schreef Puala het volgende:
[..]
Omdat ik het volgens mij niet helemaal volgens de regels in t huis investeer. Maar ik zit nog niet in die fase van de verkoop van mijn huis. Ik heb niet alle regels zo 123 in mijn hoofd
Dat inderdaadquote:Op woensdag 11 december 2019 14:40 schreef Tink89 het volgende:
En met de huidige hypotheekrente is het maar de vraag hoe erg dat is... Wij betalen voor 20 jaar vast 1,5% rente ofzo. De aftrek daarover is toch al minimaal en dan is een lange vakantie van een deel van de overwaarde misschien wel waardevoller
Dat leek mij ook, maar dat is iets anders dan een X percentage/bedrag aan de BD betalen.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:18 schreef miss_sly het volgende:
Als het puur overwaarde is die je niet in het huis steekt, betekent dat dat je voor dat deel van je hypotheek geen hypotheekrenteaftrek hebt. Het wordt dan consumptief krediet omdat je het geld voor consumptieve aankopen (niet nagelvast) hebt gebruikt.
Wat is je LTV dan? Of koop je met NHG, want ik zit met een LTV van minder dan 70% nog met 1.74% rente bij 20 jaar vast, en dat is op basis van nieuwbouw, bij bestaande bouw zou dat 1.79% zijn bij 20 jaar vast.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:40 schreef Tink89 het volgende:
En met de huidige hypotheekrente is het maar de vraag hoe erg dat is... Wij betalen voor 20 jaar vast 1,5% rente ofzo. De aftrek daarover is toch al minimaal en dan is een lange vakantie van een deel van de overwaarde misschien wel waardevoller
NHGquote:Op woensdag 11 december 2019 16:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is je LTV dan? Of koop je met NHG, want ik zit met een LTV van minder dan 70% nog met 1.74% rente bij 20 jaar vast.
Loan To Value, bij een LTV van <70% dus minimaal 30% eigen geld cq overwaarde van de oude woning.quote:
Dat was er ook, maar als ik het opzoek, schijnt dat veranderd te zijn.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat leek mij ook, maar dat is iets anders dan een X percentage/bedrag aan de BD betalen.
Maar wellicht heeft dat met de hypotheekvorm te maken.
Ja okay, dat is dan weer logisch.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat was er ook, maar als ik het opzoek, schijnt dat veranderd te zijn.
Bij banksparen heb je een fiscaal voordeel. Als je het bankspaarsaldo uit laat betalen en niet volledig in je nieuwe huis stopt, moet je dat fiscale voordeel terugbetalen. Zoiets.
Klopt, met de huidige rente is het echt geen probleem om een deel te gebruiken.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, dat is dan weer logisch.
Maar wij hebben een volledig annuïtaire hypotheek dus wij zitten alleen met de verplichting die aan het hergebruiken van de overwaarde gekoppeld is.
Maar goed, met de huidige rentes is de HRA toch te verwaarlozen, dus dan is het niet zo heel spannend als je een deel niet kunt aftrekken.
Wij zijn dadelijk even helemaal blut, denk ik. Tenminste, wat overwaarde en spaargeld betreft. Maar ik weet ook dat als we dadelijk weer geen dubbele lasten meer hebben, we na spaargeld zo weer mooi aangevuld hebben. En het huis is dan ook af, inclusief verbouwde zolder. Daar gaan we veel plezier van belevenquote:Op woensdag 11 december 2019 19:53 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind mijn nieuwe hypotheek/huis de enige logische plek voor mijn overwaarde, maar misschien spreek uit de luxe positie dat er nog wat spaargeld op mijn bankrekening staat?
Oeh, dat klinkt als een geweldig project.quote:Op woensdag 11 december 2019 19:55 schreef .Sparkling. het volgende:
Momenteel een van mijn favoriete topics op fokZo leuk om mee te lezen en te kijken hoe anderen het doen.
Wij hadden een tijdje geleden een gesprek over een kavel en hebben daarna bij een bouwbedrijf gezeten om een tekening en offerte te laten maken. Die is, op een aantal aanpassingen na, naar wens en nog ruim binnen budget. Dus daar gaan we mee doorwe hebben nu een optie op de kavel en vrijdag weer een gesprek met het bouwbedrijf om te kijken wat het extra gaat kosten om hem zo energiezuinig mogelijk te laten zijn en wat dingen aan te laten passen.
Ik vind het zó spannend!het wordt een stuk groter dan we nu hebben met op de begane grond een aparte werkkamer voor mijn man (die werkt vaak minimaal 3 van de 5 dagen thuis) en een aangebouwde berging, dat hebben we nu ook niet. De kavel is bijna 450m2, ook het dubbele van wat we nu hebben. Duimen draaien hier nog een tijdje door, er gaat ontzettend veel eigen geld in en dat is nog even rekenen ook.
Zelfbouw lijkt me zo vreselijk tof! Het zal echt wel heel veel gedoe zijn ook en frustratie opleveren, maar als je dan klaar bent....O+quote:Op woensdag 11 december 2019 19:55 schreef .Sparkling. het volgende:
Momenteel een van mijn favoriete topics op fokZo leuk om mee te lezen en te kijken hoe anderen het doen.
Wij hadden een tijdje geleden een gesprek over een kavel en hebben daarna bij een bouwbedrijf gezeten om een tekening en offerte te laten maken. Die is, op een aantal aanpassingen na, naar wens en nog ruim binnen budget. Dus daar gaan we mee doorwe hebben nu een optie op de kavel en vrijdag weer een gesprek met het bouwbedrijf om te kijken wat het extra gaat kosten om hem zo energiezuinig mogelijk te laten zijn en wat dingen aan te laten passen.
Ik vind het zó spannend!het wordt een stuk groter dan we nu hebben met op de begane grond een aparte werkkamer voor mijn man (die werkt vaak minimaal 3 van de 5 dagen thuis) en een aangebouwde berging, dat hebben we nu ook niet. De kavel is bijna 450m2, ook het dubbele van wat we nu hebben. Duimen draaien hier nog een tijdje door, er gaat ontzettend veel eigen geld in en dat is nog even rekenen ook.
Traditionele bouw. Mijn schoonvader had het ook al over houtskeletbouw, het zegt mij helemaal niets!quote:Op woensdag 11 december 2019 21:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oeh, dat klinkt als een geweldig project.
Traditionele bouw of (Duitse) HoutSkeletBouw?
Ja, dat soort dingen en vage termen als "Dorps duurzaam" (maar dan wel met een knipoog naar 1900) zijn soms wat lastig.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:11 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Traditionele bouw. Mijn schoonvader had het ook al over houtskeletbouw, het zegt mij helemaal niets!
Het huis komt op een oud fabrieksterrein, wonen we nu ook . Het is denk ik 100 meter verder![]()
Er zitten wel haken en ogen aan qua bouwstijl, het moet gebaseerd zijn op de bouw in de jaren 1900-1940 en het moet goed gekeurd worden door de welstandscommissie. Dat blijft nog spannend tot goedkeuring maar het is wel heel leuk om te doen!
De bouwer tekent ook, ze begeleiden het hele traject. Het is wel grof gebaseerd op een cataloguswoning maar dat herken je eigenlijk amper nog van binnen en buiten. Hij is verder volledig aangepast aan onze wensen, de vorm kavel (huis komt in de breedte) en het beeldkwaliteitsplan.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:16 schreef Leandra het volgende:
Heb je het laten ontwerpen door een architect en ben je vervolgens op zoek gegaan naar een bouwer, of ben je op een cataloguswoning uitgekomen?
Ah, handig!quote:Op donderdag 12 december 2019 01:22 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
De bouwer tekent ook, ze begeleiden het hele traject. Het is wel grof gebaseerd op een cataloguswoning maar dat herken je eigenlijk amper nog van binnen en buiten. Hij is verder volledig aangepast aan onze wensen, de vorm kavel (huis komt in de breedte) en het beeldkwaliteitsplan.
Ik heb zelf een oude foto in zwart-wit van Rotterdam op een groene muur (Geordend). Ik vind de foto heel mooi uitkomen op die achtergrond.quote:Op donderdag 12 december 2019 17:43 schreef LuNaTiC het volgende:
We gaan nog steeds lekker hier. Vandaag de laatste meubels bezorgd. Gordijnen worden nog vervangen, er gaan nog veel plantjes komen voor de gezelligheid en het lijkt me wel tof om een groot mooi stuk kunst op de groene muur te hebben.
Iemand toffe suggesties wat echt mooi op/met dat groen kan??
https://imgur.com/a/O6TAgE0
Morgen nog ff heen en weer naar appartement voor laatste dozen, zaterdag met een busje de laatste grotere meubels en apparaten over.
Dan is het zondag uitpakken en dan moeten we in minder dan 10 dagen gefixt hebben
Goed bezig! Doe je je vogeltjesgordijnen weg? Wij hadden die vroeger in ons oude huis en die heeft m'n ex nog steeds hangen en ik mis ze...quote:Op donderdag 12 december 2019 17:43 schreef LuNaTiC het volgende:
We gaan nog steeds lekker hier. Vandaag de laatste meubels bezorgd. Gordijnen worden nog vervangen, er gaan nog veel plantjes komen voor de gezelligheid en het lijkt me wel tof om een groot mooi stuk kunst op de groene muur te hebben.
Iemand toffe suggesties wat echt mooi op/met dat groen kan??
https://imgur.com/a/O6TAgE0
Morgen nog ff heen en weer naar appartement voor laatste dozen, zaterdag met een busje de laatste grotere meubels en apparaten over.
Dan is het zondag uitpakken en dan moeten we in minder dan 10 dagen gefixt hebben
Ja ik denk wel dat ze weggaan, ik wil sowieso verduisterende gordijnen, en hoewel ze best leuk zijn, vind ik ze iets te speels in de huidige inrichting. Kan wel even vragen of ze er al plannen mee had mocht je ze evt willen hebben.quote:Op donderdag 12 december 2019 19:29 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Goed bezig! Doe je je vogeltjesgordijnen weg? Wij hadden die vroeger in ons oude huis en die heeft m'n ex nog steeds hangen en ik mis ze...
Wat gaaf !! Precies mijn stijlquote:Op dinsdag 10 december 2019 12:59 schreef LuNaTiC het volgende:
We kunnen nu ook tafeltennissen (nouja, zodra we batjes en pingpongballetjes hebben):
[ afbeelding ]
Eettafel is binnen
[ afbeelding ]
TV opgehangen en eikenhouten plank even op de Besta-kastjes gehesen om het effect te bekijken (moet nog even vast worden gemonteerd:
[ afbeelding ]
It's all coming together, zoals we ook wel hadden gehoopt
Nu alleen dat de meubelleverancier voor de eetstoelen, eetbank, loungebank en feautuil nog snel gaat bellen voor een bezorgafspraak, dat is het laatste wat nog binnen moet komen nu...
Wij hebben ze ook.quote:Op vrijdag 13 december 2019 07:17 schreef SQ het volgende:
Waarom verduisterende gordijnen in je woonkamer? Just curious, maar daar heb ik ze zelf nou echt nooit gemist
Omdat ik daar mijn films en series kijkquote:Op vrijdag 13 december 2019 07:17 schreef SQ het volgende:
Waarom verduisterende gordijnen in je woonkamer? Just curious, maar daar heb ik ze zelf nou echt nooit gemist
quote:Op vrijdag 13 december 2019 02:09 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Ja ik denk wel dat ze weggaan, ik wil sowieso verduisterende gordijnen, en hoewel ze best leuk zijn, vind ik ze iets te speels in de huidige inrichting. Kan wel even vragen of ze er al plannen mee had mocht je ze evt willen hebben.
In elk geval helpen met de verlichting en kleuren. Blei heeft vooral nog geen visie en heeft een helpende hand nodig. En verder misschien nog wat ideeën voor indeling.quote:Op vrijdag 13 december 2019 18:18 schreef miss_sly het volgende:
Wat leuk SQ. Wat is jullie opdracht aan haar, wat gaat ze voor jullie doen?
quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:58 schreef SQ het volgende:
Ik was trouwens vandaag even op de thee bij Malteser, maar da's echt een héél tof huis! Ik snap wel dat ze daar voor is gegaan
Ik heb gebruik gemaakt van deze tip! Lekker goedkoop inderdaad, ik heb er nu 10, ben benieuwd of ik die volgende week in 1 dag vol ga krijgen. Zo ja dan heb ik niet kritisch genoeg weggeruimdquote:Op dinsdag 10 december 2019 09:23 schreef Puala het volgende:
[..]
allsafe zit in 020 toch? Die hebben de stevigste/goedkoopste dozen heb ik uitgezocht.
Sorry, had ze je echt gegund, ze had ze al aan haar ouders beloofdquote:
Geen probleem hoor!quote:Op zaterdag 14 december 2019 22:41 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Sorry, had ze je echt gegund, ze had ze al aan haar ouders beloofd
Jep, hele leuke die ze niet meer maken.quote:Op zondag 15 december 2019 08:45 schreef SQ het volgende:
Volgens mij zijn dat gewoon kant en klare van Ikea?
Ja, het is ook globaal spelen met een plattegrond. 6,30 is het huis. Boven anders, ivm schuinlopende kap.quote:Op zondag 15 december 2019 22:02 schreef Leandra het volgende:
Fraai, hoe breed is het huis?
En hou je er rekening mee dat buitenmuren ongeveer 40 cm dik zijn?
Zie nu de klassieke fout. Moet mn plattegrond ff wijzigen. 630 buiten en 570 binnen. Niet dat dat een drama wordtquote:
Denk dat je met buitenmuren van 30 cm al krap zit.quote:Op zondag 15 december 2019 23:08 schreef Rene het volgende:
[..]
Zie nu de klassieke fout. Moet mn plattegrond ff wijzigen. 630 buiten en 570 binnen. Niet dat dat een drama wordt
Heb een ruwe tekening gehad en daar heb ik mee zitten rekenen. 570 klopt.quote:Op zondag 15 december 2019 23:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Denk dat je met buitenmuren van 30 cm al krap zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |