Ik vind 'studiebol' niet perse een teken van hoogbegaafdheid, wel van intelligentie en motivatie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 18:46 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben zelf wel hb, ik was altijd de studiebol die keihard aan mijn schoolwerk zat en altijd de hoogste cijfers van de klas had. Zo’n loner, met weinig vriendjes enzo. N is dus best wel anders, helemaal niet zo bezig met presteren en altijd maar alles willen leren. En juist heel sociaal. Dus daarom twijfel ik of ze wel echt hb is. En als ze het wel is, dan komt het er in elk geval heel anders uit.
Ook door scholen inderdaad. Ik heb echt al te veel scholen gesproken die met een mooi 'aanbod voor hoogbegaafden' kwamen maar dat was dan het aanbod voor de goed lerenden. Doet de beeldvorming geen goed.quote:Op vrijdag 20 november 2020 16:30 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
De externe HB-plusklas gaat uit van een IQ boven de 130. En ze checken nog wat andere ontwikkelingsonderdelen. (Het is 1 dagdeel per week)
Van de 27 kinderen (in groep 6/7/8) zitten zelfs 6 kinderen op die externe plusklas, dus scoren qua iq boven die 130. Maar niet alle kinderen trekken het externe HB-programma. IQ alleen is niet genoeg voor HB, het is wel een pakketje. Maar deze kinderen zijn wel echt megaslim.
Deze school trekt de bijbehorende ouders aan. Ook veel instroom in hogere klassen daardoor. Voor ons was het sociaal emotionele nou net de reden om erheen te gaan. Deze hb-expertise bleek pas later nodig, maar is mooi meegenomen.
Maar soms wordt het label HB en hoog intelligent wel verwisseld.
Dat ook ja, maar ik ben ook wel officieel hb getest. Bij mij was het studeren ook wel een gevolgen van faalangst: ik ontleende mijn identiteit aan slim zijn, dus slecht presteren was het ergste wat er was. Dus werkte ik hard om dat te voorkomen (hoewel ik ook het leren zelf leuk vond, dus de inhoud van de les). Op zich heb ik wel veel bereikbaar daardoor (gepromoveerd enzo), dus problemen heb ik er niet echt mee gehad. Maar als kind maakte ik me wel veel meer zorgen dan nodig was. Het negatief doordenken herken ik dus deels wel, al ben ik er niet dood vastgelopen op school.quote:Op vrijdag 20 november 2020 19:10 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik vind 'studiebol' niet perse een teken van hoogbegaafdheid, wel van intelligentie en motivatie.
Verrijking is compleet zinloos als er geen begeleiding bij wordt gegeven. Is geen kwestie van 'niet oppakken', het zijn over het algemeen werkjes die zo worden opgezet dat er begeleiding bij nodig is vanuit een leerkracht. Dat er geen tijd voor is geloof ik best, maar dan kan het net zo goed niet aangeboden worden.quote:Op donderdag 26 november 2020 20:16 schreef Loj het volgende:
De juffen bieden hem wel wat verrijking aan, maar hij pakt dit niet op. Gewoon normaal kleuter gedrag, hij ziet iets, denkt wat moet ik hiermee en doet het niet. De juffen hebben alleen geen tijd om met hem even ernaar te kijken, want ik denk dat daar al een oplossing zou liggen.
De afgelopen maanden leerde ik steeds meer over hb en mijn twee cent:quote:Op donderdag 26 november 2020 20:16 schreef Loj het volgende:
Ok, ik gooi er ook maar een keer een vraagje in..
Js is dit jaar gestart in groep 3. Hij is een oktober kind dus een hele vroege leerling en eigenlijk had ik hem liever nog een jaar bij de kleuters gehad op sociaal emotioneel gebied. Maat hij maakte vorig jaar tijdens Corona opeens cognitief zo’n grote sprong dat dit niet wenselijk was (en hij wou zelf naar 3).
Maar Js loopt ongeveer nu op cognitief gebied een goed schooljaar voor. Technisch lezen rond E6 en rekenen rond E4. Begrijpend lezen gok ik rond M4. Maar Js is dus ook nog echt een kleuter. De juffen bieden hem wel wat verrijking aan, maar hij pakt dit niet op. Gewoon normaal kleuter gedrag, hij ziet iets, denkt wat moet ik hiermee en doet het niet. De juffen hebben alleen geen tijd om met hem even ernaar te kijken, want ik denk dat daar al een oplossing zou liggen.
Dus de juffen lopen vast omdat hij regelmatig ook het normale werk begint te weigeren, want dat is zo saai. Ik kreeg schoolwerk te zien van rijtjes sommen en daar had hij als antwoord gewoon de tafel van 5 opgeschreven om te oefenen i.p.v. de sommen te maken
Nu willen ze hem naar de externe plusklas sturen voor 1 dag per week. Maar is dit niet veel te vroeg voor een kleuter in groep 3? Hoe denken jullie daarover?
Ja, dit dus toch...quote:Op donderdag 26 november 2020 20:59 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Verrijking is compleet zinloos als er geen begeleiding bij wordt gegeven. Is geen kwestie van 'niet oppakken', het zijn over het algemeen werkjes die zo worden opgezet dat er begeleiding bij nodig is vanuit een leerkracht. Dat er geen tijd voor is geloof ik best, maar dan kan het net zo goed niet aangeboden worden.
Ik ben therapeut, gespecialiseerd in prikkelgevoeligheid. En als het om Sjaak gaat, heb ik echt iemand anders nodig die mij vertelt waar ik op moet letten en wat handig is. En dan kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, want duh!quote:Op donderdag 26 november 2020 21:48 schreef Loj het volgende:
(Had ik al verteld dat ik op mijn school specialist hb ben maar als het dan over je eigen kind gaat )
Het ontwikkelen van de executieve functies is een langdurig proces, in mijn ervaring wordt er elke keer wel iets gedaan om die functies te ontwikkelen. Dan ben je er niet na een half jaar in zo'n plusklas maar het is beter dat het in ontwikkeling is dan dat het stil ligt. Maar waar het ook om gaat tijdens zo'n plusklas is het peercontact (de wetenschap dat je niet de enige bent die 'zo' denkt) en het mogen ervaren van tegen moeilijke dingen aanlopen, juist omdat hetgeen er gemiddeld wordt aangeboden al buiten je comfortzone ligt. En hier wordt er bij de jongere kinderen niet gesproken over 'doorzetten bij moeilijke sommen' maar meer over de dingen die bij hun beleving passen.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:48 schreef Loj het volgende:
[..]
Maar ik kan me niet voorstellen dat Js nu al kan bedenken “ik moet werken aan doorzetten bij moeilijke sommen” ofzo..
Toch is het wel weer belangrijk dat ze leren dat je dingen moet doen die je niet leuk&saai vind. Want dat gaan ze nog genoeg tegenkomen. Het is een beetje een middenweg. De mijne heeft een schurft aan die saaiheid, maar mijn man ook trouwens. Die karaktertrek gaan we niet voeden. Maar dat verschilt per kind. Juf heeft de balans wel gevonden denk ik.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:09 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
De afgelopen maanden leerde ik steeds meer over hb en mijn twee cent:
Herhaling is saai voor een hb-er. Dus rijtjes sommen kan teveel herhaling zijn, waardoor een kind afhaakt (want waarom zo vaak hetzelfde doen, als ik het al eens heb laten zien). Zo hebben wij nu met school afgesproken dat Sjaak 10% moet doen van de opdrachten en instructies, en daarna door mag met verrijking, verbreding óf mag gaan spelen.
Ik denk dat die plusklas prima kan helpen, want daar wordt op niveau aangeboden en compact, als het goed is.
Zeker, alleen is het een groot verschil tussen niet leuk&saai ver onder je niveau, en niet leuk&saai op je eigen niveau. Als je 3 jaar voor loopt op rekenen, waarom zou je dan herhalend werk op het niveau van je klasgenootjes moeten doen? Daar wordt iedereen doodongelukkig door en dan krijg je kinderen die uitvallen.quote:Op vrijdag 27 november 2020 07:53 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Toch is het wel weer belangrijk dat ze leren dat je dingen moet doen die je niet leuk&saai vind. Want dat gaan ze nog genoeg tegenkomen. Het is een beetje een middenweg. De mijne heeft een schurft aan die saaiheid, maar mijn man ook trouwens. Die karaktertrek gaan we niet voeden. Maar dat verschilt per kind. Juf heeft de balans wel gevonden denk ik.
Hier leren ze ook Russisch of Chinees op de plusklas. Dan moet elk kind wel echt iets doen wat niet makkelijk is. En waarbij de ouders ook niet echt kunnen helpen (zelfs overhoren is lastig voor ons).
Het is ook fijn dat ze grotendeels in een reguliere klas zitten. Als ik die kinderen in de plusklas zie, daar zou mijn kind niet blij worden om de hele week tussen te zitten. Hij lijkt een stuk socialer en speelser dan de anderen.
Geen idee. Wij hebben via de huisarts een verwijzing gevraagd en hebben het zo vergoed gekregen.quote:Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Ligt eraan wat je precies wil testen. Mijn jongste had alleen het cijfertje nodig voor de plusklas. Dan is zo'n basic test prima (wiscV, geeft algemeen iq, ook cijfers op subgebieden en begeleidende tekst).quote:Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Dit is heel fijn om te lezen. Ik zeg nooit wat want ik heb niet het idee dat mijn kind uitzonderlijk is.quote:Op vrijdag 27 november 2020 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ook tussen HB kinderen zit veel variatie. En elk kind heeft zijn eigen aanpak nodig. Het zijn net mensen. Wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet. Dat moeten we allemaal ook zelf uitvinden denk ik..
Wij hebben een arrangement via de gemeente, uit dat potje geld wordt alles betaald.quote:Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Wij kwamen via de huisarts niet uit bij de GGZ, maar gewoon bij een specialist naar keuze. Je kunt ook een keer contact opnemen met een specialist en vragen hoe je het vergoed kan krijgen.quote:Op donderdag 3 december 2020 16:35 schreef Crumpette het volgende:
Ja ik heb even wat om me heen gekeken en contact gehad met de ha, maar dan kom je uit bij de ggz en dat lijkt me weer disproportioneel. Zo veel is er nou ook weer niet aan de hand. Ik wacht even af. In de tussentijd ga ik gewoon even kijken of hij zin heeft om te leren lezen, dat opent ook weer een hele wereld.
dank voor de reacties!
Dit zal per gemeente verschillen. Wij kregen gewoon voor kind 2 zonder morren ook een arrangement, omdat kind 1 al bij ze bekend was. De oudste heeft vermoedelijk THUISZITTER in grote letters op zijn dossier staan, wellicht opent dat deuren voor nr 2.quote:Op donderdag 3 december 2020 16:24 schreef Phaidra het volgende:
Via de gemeente is hier wel een eis dat de hulpvraag niet uitsluitend op de schoolsituatie van toepassing is. Er is ook een hulpvraag vanuit de thuissituatie nodig. En dat weerhoudt mij wel om daar vergoeding aan te vragen. Er is niet echt een probleem thuis (behalve soms wat frustratie die er thuis uitkomt, maar dat komt voort uit de schoolsituatie denk ik), en dat wil ik er liever ook niet van maken...
Wij voor de jongste inderdaad. Voor de oudste niet, dat ging via de huisarts en bij Accare. Volgens mij heeft de gemeente daar niet tussen gezeten. School is er wel bij betrokken geraakt, maar het initiatief lag bij ons. Inmiddels hebben we zijn uitslagen, ASS en een gemiddeld iq (100, het is een gave) met een uitschieter (122) op ruimtelijk inzicht. Toen hij van het MOD afging lag zijn IQ rond de 80 dus we zijn tevreden.quote:Op donderdag 3 december 2020 13:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wij hebben een arrangement via de gemeente, uit dat potje geld wordt alles betaald.
Dat ziet er leuk uit! Bedankt voor de tip. Leuk verjaardagscadeau.quote:Op zondag 27 december 2020 09:55 schreef Nanukerst het volgende:
Sticker kreeg een razend leuk kerstcadeau: https://www.bol.com/nl/p/(...)1_29.30.ProductTitle
Elk hoofdstuk eindigt met een raadsel, pas als je dat gekraakt hebt kun je verder. Wij zijn fan!
Dat boek ziet er tof uit! Die gaat op de lijst voor later.quote:Op zondag 27 december 2020 09:55 schreef Nanukerst het volgende:
Sticker kreeg een razend leuk kerstcadeau: https://www.bol.com/nl/p/(...)1_29.30.ProductTitle
Elk hoofdstuk eindigt met een raadsel, pas als je dat gekraakt hebt kun je verder. Wij zijn fan!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |