Kom nou, dit is een standpunt dat zelfs de grootste libertariër niet zou verdedigen... Natuurlijk heeft ieder individu een verantwoordelijkheid om, waar mogelijk, anderen niet voor het hoofd te stoten.quote:Op maandag 11 november 2019 21:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry, maar iedereen is zelf verantwoordelijk voor de eigen gevoelens. Als ik me onprettig voel in de buurt van een boerka, dan hoeft iemand anders niet te zorgen dat die gevoelens weggaan.
Want negerslaven moesten capriolen uithalen, met snoep gooien en cadeautjes uitdelen? En ze liepen rond in vrolijk gekleurde pakjes?quote:Op maandag 11 november 2019 20:12 schreef Travnik het volgende:
Nee daar krijgen blanken het niet warm of koud van, omdat ze geen reden hebben om dit als traumatisch te ervaren.
Maar stel je voor dat er een ander soort feestje wordt georganiseerd.
Een massale feest, in een kamp, waarbij iedereen lachgas krijgt toegediend (vrijwillig).
Waarbij de leuksten van de klas een sterretje op hun kleding genaaid krijgen.
Zou men dit aanstootgevend vinden?
Alleen net zo krankzinnig als zijn matties, Michael van Zeyl en Rogier Meijerink. Was het maar waar dat de Grauwe Eeuw alleen maar irrelevant en provocatief is.quote:Op maandag 11 november 2019 22:03 schreef BlackNero het volgende:
[..]
De man heeft nog geen 700 volgers. Irrelevant en provocatief, laat zo iemand in de ruimte te lullen.
In het kort van dreigbrief tot nazi tweet.quote:Op maandag 11 november 2019 22:05 schreef TomLuny het volgende:
De overval van de pro-Zwarte Piet-activisten die een congres van KOZP hebben ‘geterroriseerd’ voelt teveel als aangemoedigd om serieus te nemen.
Niet dat de MSM zich daardoor zullen laten weerhouden van een nieuw rondje demoniseren, zo kort voor de officiële intocht. Maar het kan zelfs een recept voor grote ellende zijn, getuige de directe aankondiging na het weekend om een eigen beveiliging te gaan opzetten. Op basis van veel emotie en hysterie werd dat gisteren aan gekondigd.
Demonstrerende terroristen met eigen lijfwachten? Kan het gekker?
>
http://verenoflood.nu/zwarte-piet-en-in-den-haag/
Wat hebben ze bereikt dan? Voorlopig brengen ze alleen zichzelf in de problemen.quote:Op maandag 11 november 2019 22:09 schreef Montagui het volgende:
[..]
Alleen net zo krankzinnig als zijn matties, Michael van Zeyl en Rogier Meijerink. Was het maar waar dat de Grauwe Eeuw alleen maar irrelevant en provocatief is.
Ik en de zwarte Pieten stoten niemand voor het hoofd. Dat idee zit tussen hun oren.quote:Op maandag 11 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kom nou, dit is een standpunt dat zelfs de grootste libertariër niet zou verdedigen... Natuurlijk heeft ieder individu een verantwoordelijkheid om, waar mogelijk, anderen niet voor het hoofd te stoten.
Of, in jouw voorbeeld, jouw ongemak zwaarder weegt dan iemands individuele vrijheid om een boerka te dragen is een ander verhaal, maar het is geenszins het geval dat "iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen gevoelens" en dat anderen daar totaal geen verantwoordelijkheid over dragen.
Om een extreem voorbeeld te nemen: iemand uitlachen omdat die een miskraam heeft gehad is gewoon moreel laakbaar en niet een kwestie van 'jij bent verantwoordelijk voor je eigen emoties hoe je daarop reageert'....
Niks te dol hier.quote:Op maandag 11 november 2019 21:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat heb jij geslikt joh?
Kinderfeest met razzia's en nazi's vergelijken
Wtf man. Dit is toch niet serieus te nemen?
Nee. Zwarte Piet heet Piet. En hij is zwart. Mogelijk wordt hij in Spanje Pietro genoemd, maar geen Diego.quote:Op maandag 11 november 2019 19:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Diego, lol, da's een zwarte Pietennaam.
Ik voel me gekwetst door jou, ga je nu ook weg?quote:Op maandag 11 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kom nou, dit is een standpunt dat zelfs de grootste libertariër niet zou verdedigen... Natuurlijk heeft ieder individu een verantwoordelijkheid om, waar mogelijk, anderen niet voor het hoofd te stoten.
Of, in jouw voorbeeld, jouw ongemak zwaarder weegt dan iemands individuele vrijheid om een boerka te dragen is een ander verhaal, maar het is geenszins het geval dat "iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen gevoelens" en dat anderen daar totaal geen verantwoordelijkheid over dragen.
Om een extreem voorbeeld te nemen: iemand uitlachen omdat die een miskraam heeft gehad is gewoon moreel laakbaar en niet een kwestie van 'jij bent verantwoordelijk voor je eigen emoties hoe je daarop reageert'....
quote:Op maandag 11 november 2019 22:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Zwarte Piet heet Piet. En hij is zwart. Mogelijk wordt hij in Spanje Pietro genoemd, maar geen Diego.
Dat het een hulpje van Sinterklaas is in het Sinterklaasjournaal weet ik wel, maar daar gaat het dus al mis: er is maar één Piet en die heet Piet. Er kunnen meer Pieten zijn, maar die zijn allemaal Piet, allemaal hetzelfde archetype, geen verschillende karakters. Het zijn immers geen mensen.
Ik heb zo'n hekel aan dat Sinterklaasjournaal, die hebben de traditie uit zijn verband gerukt en belachelijk gemaakt.
Maar de kinderen dan? Nou voor de kinderen maakt het niet meer uit of het Sint en Piet is of Bassie en Adriaan.
Dat zou je mogen verwachten.quote:Op maandag 11 november 2019 22:24 schreef AchJa het volgende: [..] Ik voel me gekwetst door jou, ga je nu ook weg?
Ik zeg nergens dat het niet gebeurt (gebeurd is) maar ik spreek over mijn eigen situatie en eigen (vele) jaren dat ik op deze aarde rondloop.quote:Op maandag 11 november 2019 15:49 schreef BlackNero het volgende:
[..]
Dus dit van al weer 30 jaar geleden is alleen Gerda Havertong overkomen?
Dat geloof je zelf? Want dat is toch de originele klacht.
Dat is volgens mij ook de reden dat het in Suriname en op de Antillen wel kan. Daar heb je geen lompe horken die Surinamers of Antillianen in maart Zwarte Piet noemen. Die koppeling met het slavernij verleden is heel specifiek iets van marginale clubjes als de grauwe eeuw en KOZP. Zelfs Quinsy Gario begon pas nadat zijn moeder voor zwarte piet was uitgemaakt. Nou krijgt iedereen wel eens iets naars naar zijn hoofd, that's life get over it. Maar het zou al heel wat schelen als pro-pieten niet random negers zwarte piet zou noemen.
Er waren flink wat mensen verward door die tweet. Op het moment dat realiteit en satire zo moeilijk te onderscheiden zijn, bevind de samenleving zich op een hellend vlak.quote:Op maandag 11 november 2019 20:22 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Aldus een satirisch twitteraccount waar Montagui gisteren met beide zwartgesokte beentjes in trapte.
Niks mis mee als het als traditie aantoonbaar ouder is dan 1933.quote:Op maandag 11 november 2019 20:27 schreef Travnik het volgende:
[..]
Nu ben je aan het overdrijven. We kunnen best een goed gesprek hebben.
En inderdaad geen Zyklon-B. Het is de bedoeling dat we met zijn allen gaan lachen.
En dat iedereen zich kan vinden in die grappen.
Het gebruik van Zyklon B, of een ander kwalijk element kan namelijk duiden op een gebeurtenis uit het verleden, die als pijnlijk of traumatisch wordt ervaren.
Waarom zouden we dat willen.
Je kunt het blijven herhalen. Dat maakt het niet opeens waar.quote:Op maandag 11 november 2019 22:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik en de zwarte Pieten stoten niemand voor het hoofd. Dat idee zit tussen hun oren.
Je mag geen boerka ('gezichtsbedekkende kleding') dragen in bepaalde plekken, dus er zit al een grens aan die individuele vrijheid.quote:En een boerka dragen is individuele vrijheid, maar je gezicht zwart schilderen niet?
Zo werkt het niet, en dat weet je zelf ook wel.quote:Op maandag 11 november 2019 22:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik voel me gekwetst door jou, ga je nu ook weg?
Eens, maar een redelijke, rationele samenleving heeft meer mogelijkheden om de ander niet voor het hoofd te stoten dan het aanstootgevende weg te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de gekwetsten voorlichten over intenties, symboliek, historie, antropologie en sociale betekenis. Dat wordt ook gedaan, maar is aan dovemansoren gericht: deze mensen willen per se gekwetst zijn, zodat ze in hun ogen een legitieme reden hebben om te haten en geld te vragen, alleen zo kunnen ze het racistisch narratief in stand houden.quote:Op maandag 11 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tot en met hier was ik het met je eens.quote:Op maandag 11 november 2019 22:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Eens, maar een redelijke, rationele samenleving heeft meer mogelijkheden om de ander niet voor het hoofd te stoten dan het aanstootgevende weg te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de gekwetsten voorlichten over intenties, symboliek, historie, antropologie en sociale betekenis.
Dit is gewoon weer het standaard 'ze luisteren toch niet'-geneuzel. Beide kampen hebben dovemansoren en kunnen alleen het andere kamp verwijten niet te luisteren. De ironie.quote:Dat wordt ook gedaan, maar is aan dovemansoren gericht: deze mensen willen per se gekwetst zijn, zodat ze in hun ogen een legitieme reden hebben om te haten en geld te vragen, alleen zo kunnen ze het racistisch narratief in stand houden.
Laat ik het dan anders formuleren. Het is niet perse het uitschelden van pro-pieten, dat was ongelukkig gekozen. Het is een opstapeling van allemaal flauwe 'grappen' van soms totaal onbekende mensen die niet weten dat de donkere persoon in kwestie die grappen al jaren achter elkaar hoort. Enkele voorbeelden. Op 6 december hoor je: 'Hey heb je de boot gemist?', of op een normale ochtend: 'Moest je vannacht weer werken?' Verder vaak vergelijkingen met familie en dan heb je nog de grootste malloten die dat het hele jaar door doen. Het is niet kwetsend of grievend, maar ik kan me voorstellen daar iemand dat kotsbeu van wordt. Ik woon niet in de randstad, dus ik weet niet hoe het in Den Haag gaat, als de negers in Den Haag net zo mondig zijn als de autochtone Hagenees kan ik me voorstellen dat het daar niet of minder voorkomt.quote:Op maandag 11 november 2019 22:32 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het niet gebeurt (gebeurd is) maar ik spreek over mijn eigen situatie en eigen (vele) jaren dat ik op deze aarde rondloop.
Met dus nogal wat gekleurde collega's, kennissen etc waarmee ik natuurlijk de situatie toen het opeens ging spelen heb besproken.
Overigens is het interessant om te vermelden dat zij (allemaal) zelf totaal geen moeite hebben / hadden om Sinterklaas te vieren, met een Zwarte Piet. Integendeel, ze deden / doen het plezier.
Wat de (vergezochte) koppeling slavernij betreft kan ik me in je mening vinden.
En inderdaad , iedereen krijgt wel eens wat naar zijn / haar hoofd, dat hoort bij het leven.
Ook ik hoorde ze, als bleke jongen werd ik steevast "melkfles" genoemd op school bij het zwemmen, een jongen uit mijn klas was "de vuurtoren' en het frappante was dat een latere Surinaamse klasgenoot op de middelbare school steevast zelf steeds met grappen kwam m.b.t. tot zijn (mooie) bruine huid.
Vorige week nog was ik "de lange" toen iemand het over mij had tegen een vriend van me.
"That's life get over it." Ook daar kan ik me in vinden.
Uiterlijk is het allereerste waar mensen elkaar op aanspreken / grappen over maken / op "afrekenen".
Dat zit naar mijn mening (en wat ik zie en meemaak en hoor) in elk mens, met elke huidskleur, in elke cultuur.
Als het echt schelden / uitschelden wordt om te kwetsen dan is het een ander verhaal, maar daar kan ik wat betreft Zwarte Piet in mijn bovengenoemde situatie en ervaringen met en van gekleurde vrienden , collega's; etc. dus niks van zeggen.
Ze waren / zijn er in mijn en hun leven simpelweg niet.
Dat de pro Zwarte Piet mensen de gekleurde anti Zwarte Piet mensen nu af en toe (Zwarte) Piet noemen is een inkopper.
Ikzelf zie daar totaal geen (structureel) racisme in, veel meer een (zéér) voor de hand liggende plaag / scheldnaam.
Ook ik heb Gario vaker een regel-, zeik- en zeurpiet genoemd.
Doe ik dat omdat ik een hekel aan hem omdat hij bruin is / een hekel aan negers heb?
Nee, natuurlijk niet.
Wat mij wel al veel langer verbaast is dat er hele groeperingen Amerikaanse / Engelstalige negers / zwarten zijn die elkaar steevast "Nigger" (met o.a. "fucking" ervoor) noemen.
En dat heel normaal / prima vinden. Terwijl "Nigger" en "Nikker" toch echt kwetsend bedoelt waren / zijn.
Dat kan ik (als blanke) me totaal niet voorstellen en ik zou, als er groeperingen zouden komen die daartegen zouden ageren, ze van harte daarin steunen.
Tegen anti racisme groepjes als KOZP zou ik willen zeggen : kijk ,daar ligt wellicht een serieuze zaak voor jullie om wat aan te (willen) doen.
Maar blijkbaar is een fictief personage belangrijker voor ze.
Wat vertelt KOZP dan wat rede is? Ze hebben het uitsluitend over emotie, "we voelen ons gekwetst". Er komen geen feiten naar voren, behalve leugens, vage associaties en voorbeelden uit andere culturen.quote:Op maandag 11 november 2019 22:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tot en met hier was ik het met je eens.
[..]
Dit is gewoon weer het standaard 'ze luisteren toch niet'-geneuzel. Beide kampen hebben dovemansoren en kunnen alleen het andere kamp verwijten niet te luisteren. De ironie.
Welke rationele feiten heeft het propietenkamp naar voren geschoven dan, behalve "dit is tradiesie!quote:Op maandag 11 november 2019 23:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat vertelt KOZP dan wat rede is? Ze hebben het uitsluitend over emotie, "we voelen ons gekwetst". Er komen geen feiten naar voren, behalve leugens, vage associaties en voorbeelden uit andere culturen.
Hou toch op met je ‘racistipiet’. ZP is net zo racistisch als jouw goudvis. Of je zwarte kat. 0,0 dus.quote:Op maandag 11 november 2019 23:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Het enige rationeel argument dat ik kan bedenken is dat ZP zwart is, omdat deze door de schoorsteen komt. Maar een simpele empirische check leert dat je dan hooguit wat roetvegen krijgt. Ergo, de roetveegpiet.
Maar ja, dat is een compromis waar eigenlijk geen van beide kampen zich in kan vinden, want (a) ZP is er nog steeds en (b) Ome Henk kan zich niet meer verkleden als racistipiet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |