Dit is in grote lijnen wat wij ook doen.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend en ik hebben allebei onze eigen rekening, geen gezamenlijke. Omdat hij meer werkt en dus (veel) meer verdiend, betaald hij het meeste van de vaste lasten. Ik maak elke maand 300 euro over naar hem.
Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding. Schoenen, school, etc. is ook voor mij. Kinderbijslag komt op dochter haar rekening.
Boodschappen komen ook meer op mijn rekening, hoewel vriend ze ook soms doet.
Ik vind dit eigenlijk wel prima werken voor ons. We hebben het nooit anders gedaan, maar dit is voor ons wel overzichtelijk.
In principe sparen wij los van elkaar, al komt het er in de praktijk wel op neer dat het gros van de zaken die uit spaargeld gekocht worden voor gemeenschappelijke doeleinden zijn, zoals een vakantie of de zonnepanelen of een extra aflossing op de hypotheek.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.
Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Wij sparen apart. Daar mijn inkomen veel hoger is dan haar inkomen spaar ik dus ook veel meer dan zij. Daarnaast sparen we beiden voor onze dochter maar ik spaar ook daar meer dan zij.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.
Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?quote:Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding
Mogen we ons ook met de keuzes van anderen bemoeien in dit topic?quote:Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef Ayurwa het volgende:
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.
En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).
Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
Genoeg banken tegenwoordig waar je niet meer per rekening betaaldquote:Op donderdag 7 november 2019 23:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.
Omdat we dat hebben afgesproken. Gelukkig bestaat het hebben van een kind uit meer dan financiële zaken.quote:Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Ohquote:Op donderdag 7 november 2019 23:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Genoeg banken tegenwoordig waar je niet meer per rekening betaald
Wat heeft die aparte rekening van je vriend dan nog voor zin? Zijn salaris kan toch ook, net als dat van jou, op de gezamenlijke binnenkomen en dat aan die gezamenlijke nog een spaarrekening gekoppeld tgv sparen voor grote gezamelijke dingen?quote:Wij hebben een gezamenlijke rekening. Mijn salaris komt daar op binnen en mijn vriend stort daar elke maand een vast bedrag van zijn salaris op. Dat is genoeg voor alle lasten, leuke dingen en om een beetje te sparen voor onvoorziene dingen zoals een wasmachine en de gemeentelijke lasten per jaar. We betalen dus echt vrijwel alles van de gezamenlijke rekening.
Mijn vriend heeft een privé rekening waar hij salaris op ontvangt en daar spaart hij voor de grote gezamenlijke dingen, zoals een nieuwe auto, verbouwingen etc.
Ik wou niet meer al die rekeningen hebben, dus ik heb ervoor gekomen om alles op de gezamenlijke rekening te doen. Mijn vriend zit ook nog met zijn zakelijke deel en hij vindt het niet erg om meerdere rekeningen te hebben. Prima, ik zit er niet mee.quote:Op vrijdag 8 november 2019 10:59 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Wat heeft die aparte rekening van je vriend dan nog voor zin? Zijn salaris kan toch ook, net als dat van jou, op de gezamenlijke binnenkomen en dat aan die gezamenlijke nog een spaarrekening gekoppeld tgv sparen voor grote gezamelijke dingen?
Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:13 schreef sanger het volgende:
Wij gooien alles wat binnenkomt op 1 hoop. Op een gezamenlijke rekening. Hiervan maken we maandelijks een (voor beiden gelijk) vast bedrag over naar per persoon een "zakgeldrekening". Met dit geld mogen we doen wat we willen, kroeg, cadeau's etc. We hebben hierin ook geen inzicht van elkaar.
Ook maken we het huisgoudgeld over naar een aparte gezamenlijke rekening.
Wat op de hoofdrekening overblijft is voor de vaste lasten die allemaal via automatische incasso gaan.
Ok begrijpelijk.quote:Mijn vriend zit ook nog met zijn zakelijke deel en hij vindt het niet erg om meerdere rekeningen te hebben. Prima, ik zit er niet mee.
Ik heb mijn oude rekening ook nog o.a. omdat ik een machtiging heb over de rekening van m'n oma en dus een spaarrekening voor de kleine (die niet aan de rekening van de gezamenlijke kan).
Het is goed zo.
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.quote:Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?
Haha ja snap ik. Onze gezamenlijke (en dus belangrijkste) rekening is ook niet bij dezelfde bank als de andere rekeningen, maar het was een eis voor de hypotheek. En dat was ook 1 van de redenen om de privé rekeningen nog aan te houden. Die bank van de gezamenlijke liep echt best wel achter, voornamelijk met instant payments enzo. Zelfs vanaf de spaar naar de lopende. Beetje lullig als je een auto of een wasmachine wil afrekenen in het weekend.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:26 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Ok begrijpelijk.
Ik heb er destijds voor gekozen mijn zakelijke rekening bij een andere bank onder te brengen dan onze privé rekening. Ik haatte het dat als je op gesprek was bij de bank over privé dat men begon over zakelijk ( hun software analyseert exact wat er gebeurt in je bedrijf zonder dat ze jaarrekeningen hebben) en andersom.😂😂
Wij hebben deze constructie alleen komt het geld op de eigen rekening binnen en wordt vanaf daar verdeeld. Tevens doen wij vaste lasten en variabel op 1 rekening. Je weet hoeveel de vaste lasten zijn en die zijn er op de 1ste allemaal wel af. Wat overblijft is het variabele deel.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef Ayurwa het volgende:
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.
En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).
Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
Dit is bij ons de reden. Zodat we beter zicht hebben op het boodschappen budget.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:31 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.
Ik heb overigens wel alles samen maar betaal boodschappen nog heel ouderwets contant.
Oh ja, dat kan natuurlijk. Wij hebben geen boodschappenbudget. Überhaupt nergens echt een budget voor, maar letten beide al redelijk op de kosten.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:31 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.
Ik heb overigens wel alles samen maar betaal boodschappen nog heel ouderwets contant.
Jullie hebben een administratiekantoor nodigquote:Op vrijdag 8 november 2019 11:30 schreef Ticootje het volgende:
Onze salarissen op een gezamelijke rekening met alle vaste lasten.
Een gezamelijke spaarrekening voor bijvoorbeeld de verbouwing van ons huis.
Een aparte gezamelijke boodschappen rekening.
Elk een eigen persoonlijke rekening met maandelijks een bedrag vrij te besteden. Gekoppeld daaraan elk een persoonlijke spaarrekening.
5 spaarrekeningen voor de kinderen, 3 betaalrekeningen voor de oudsten.
We sparen 250 eu per maand voor de kinderen.
En dan nog een soort tussenrekening voor de kinderopvang, toeslag voor vooraf betaald, rekening wordt pas eind van de maand geincasseerd en omdat we per kwartaal correcties krijgen gaan doen we die correcties ook met die rekening.
Dan hebben we ook elk een eigen creditcard, een gezamelijke cc en 1 zakelijke.
Dat was het.
Ja dat dachten wij ook, maar rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje. Er gaat ruim 1000 eu per maand naar de supermarkt blijkbaar.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:44 schreef June. het volgende:
[..]
Oh ja, dat kan natuurlijk. Wij hebben geen boodschappenbudget. Überhaupt nergens echt een budget voor, maar letten beide al redelijk op de kosten.
Ik denk dat dat bij ons ook niet lekker loopt. Ik wil ook dit dus aanpakken als we verhuisd zijn en alle extra lasten weer verdwenen zijn en we een duidelijk zicht hebben op alle kosten.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja dat dachten wij ook, maar rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje. Er gaat ruim 1000 eu per maand naar de supermarkt blijkbaar.
Dus nu toch weer terug met het werken met een vast budget.
De meeste banken hebben tegenwoordig potjes binnen een spaarrekening? Is dat geen optie? Voor bijv die dierenarts kosten?quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:55 schreef miss_sly het volgende:
Als we straks verhuisd zijn, wil ik alles nog eens onder de loep nemen en het anders gaan regelen. Vooral van Moneyou wil ik af, omdat overmaken daarvandaan altijd veel tijd kost. Ik wil dus een bank die ook meerdere bankrekeningen faciliteert zonder dat je een hoop bankkosten moet betalen.
Daar ga ik inderdaad naar op zoek als ik dadelijk de boel ga reorganiseren.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:58 schreef Donna het volgende:
[..]
De meeste banken hebben tegenwoordig potjes binnen een spaarrekening? Is dat geen optie? Voor bij die dierenarts kosten?
Aan onze gezamenlijke hangt 1 spaarrekening, maar die is ingedeeld in 5 potjes.
Ik word er blij van als mijn potjes de bedragen bevatten die ze nodig hebbenquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
wat doen mensen veel met 'potjes' hier. Wij doen dat niet. Wij sparen, zij op haar spaarrekening, ik op mijn spaarrekening, maar als er dan iets stuk gaat, voor bv een wasmachine, ik noem maar even wat, dan is daar geen apart potje voor, dat gaat van de grote hoop af.
Ah, bij ASN dus. Mooi, want daar wil ik het liefste heen. Dochter heeft al een betaalrekening daar voor haar zakgeld.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:05 schreef laziness het volgende:
Wij hebben inderdaad ook tig spaarpotjes binnen 1 spaarrekening van de ASN hangen.
Ollie idemquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, bij ASN dus. Mooi, want daar wil ik het liefste heen. Dochter heeft al een betaalrekening daar voor haar zakgeld.
Precies. Daarom willen we ook overstappen en gaan we dat ook doen. Na de verhuizing, want als we dit nu eerst in gang zetten en dan weer gaan verhuizen, wordt het waarschijnlijk nogal warrig en wordt de kans op fouten groter.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Ollie idem![]()
Het is dat het zo’n gedoe is om alles om te zetten. Anders zou ik mijn eigen betaalrekeningen ook daar onder brengen.
Hun duurzame gedachtengoed staat me erg aan.
Die pot geld is er voor onze dochter dan bijvoorbeeld wel, maar die is er niet om te verbrassenquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:11 schreef Fazz het volgende:
Grappig, die potjes. Daar doen wij dan weer helemaal niets mee![]()
Beide inkomens komen op de gezamelijke rekening.
Vanaf de gezamelijke rekening krijgen we allebei een x bedrag om zelf te besteden (kleding / kroeg / etc) en sparen we automatisch op de gezamelijke rekening.
Ik heb mijn eigen rekening waar dat maandelijkse bedrag op komt en een eigen spaarrekening met geld van voordat we elkaar kenden![]()
De kinderen hebben allebei een spaarrekening. Hier komt verjaardagsgeld e.d. op. We sparen niet standaard elke maand voor ze. Ik geef de voorkeur aan ze later ondersteunen waar nodig ipv een pot geld die ze op hun 18e kunnen verbrassen![]()
Ik weet wanneer de vaste lasten afgeschreven worden. Als het krap wordt stort ik iets bij vanaf de spaar. Hebben we juist over dat sparen/beleggen we wat meer die maand.
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij ons ook niet lekker loopt. Ik wil ook dit dus aanpakken als we verhuisd zijn en alle extra lasten weer verdwenen zijn en we een duidelijk zicht hebben op alle kosten.
Dat inderdaad. Het kan misschien wel, maar het hoeft niet per se. Beetje inzicht wil ik weer terugkrijgen. Juist omdat de noodzaak er niet is, zijn we gewoon te gemakzuchtig.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:26 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...
Haha ik ook, ik vind dat leuk!quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik word er blij van als mijn potjes de bedragen bevatten die ze nodig hebben
En als ik specifiek dat bedrag uit het potje kan overboeken om iets te betalen.
Jullie hebben wel een groot gezin natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:26 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...
Hi!quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Nee, nog niet. Ik heb een viertal situaties voor ons op papier gezet die voor ons zouden kunnen werken.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:43 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Weet jij al hoe je het gaat doen, D.U.M.A.N.?
Heb ik ook hoor. Bewuste keuze. Jaren geleden was ik bank-klant bij DSB, daar zat mijn spaarrekening aan gekoppeld en werden de vaste lasten zoals de hypotheek vanaf betaald. Toen was er ineens die dwaas van een Lakeman en viel de DSB om. Dat was financieel gezien niet erg (alles viel onder garantiestelsel), maar ik kon accuut niet meer bij mijn geld en spaargeld.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:03 schreef littledrummergirl het volgende:
Een gezamelijke betaalrekening
Een gezamelijke spaarrekening
Een eigen betaalrekening 2x
Een eigen spaarrekening 2x
Die van ons zitten op 1 na bij dezelfde bank, misschien wel eens de moeite waard om daar even iets mee te schuiven, vind jouw argument best steek houdenquote:Op vrijdag 8 november 2019 13:02 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Heb ik ook hoor. Bewuste keuze. Jaren geleden was ik bank-klant bij DSB, daar zat mijn spaarrekening aan gekoppeld en werden de vaste lasten zoals de hypotheek vanaf betaald. Toen was er ineens die dwaas van een Lakeman en viel de DSB om. Dat was financieel gezien niet erg (alles viel onder garantiestelsel), maar ik kon accuut niet meer bij mijn geld en spaargeld.
Daarom nu in 2 delen gehakt en bij 2 banken ondergebracht. Via 1 van de 2 is er dan altijd geld beschikbaar,
Mocht je geen ABN Amro klant zijn dan is Moneyou een aanrader. Gratis betaal en spaarrekening. Vallen wel onder de ABN Amro licentie, dus heeft enkel zin als je al elders zit.quote:Op vrijdag 8 november 2019 13:14 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Die van ons zitten op 1 na bij dezelfde bank, misschien wel eens de moeite waard om daar even iets mee te schuiven, vind jouw argument best steek houden
Omdat ik de vaste lasten dusdanig strak monitor en iedere maand afroom naar de spaarrekening. Overizchtelijker ook. Op de huishoudgeldrekening kunnen we de ene maand wat overhouden en de andere maand dat weer gebruiken. Bv. wasmiddel als dat ergens in de aanbieding is.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:20 schreef June. het volgende:
[..]
Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?
Lol, dit doe ik dus ook. Ik weet op welke dag in de maand welke post voor welk bedrag wordt afgeschreven of bijgeschreven.quote:Op vrijdag 8 november 2019 13:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Omdat ik de vaste lasten dusdanig strak monitor en iedere maand afroom naar de spaarrekening. Overizchtelijker ook. Op de huishoudgeldrekening kunnen we de ene maand wat overhouden en de andere maand dat weer gebruiken. Bv. wasmiddel als dat ergens in de aanbieding is.
Die rekening was er overigens al toen wij gingen samenwonen dus hoefde er geen extra rekening voor te openen. Anders hadden we dat misschien ook niet gedaan.
Met een stijging van ongeveer 800 euro per maand aan opvangkosten moet ik toch even kijken welke posten gewoon wat minder kunnen, zodat we niet teveel hoeven in te leveren. Elke week bij de snackbar voor 20 eu gaan halen bijvoorbeeld, best onnodig en ik zal het niet missen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Het kan misschien wel, maar het hoeft niet per se. Beetje inzicht wil ik weer terugkrijgen. Juist omdat de noodzaak er niet is, zijn we gewoon te gemakzuchtig.
Die opvangkosten van jullie zijn echt zo bizar, hoe logisch ook.quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Met een stijging van ongeveer 800 euro per maand aan opvangkosten moet ik toch even kijken welke posten gewoon wat minder kunnen, zodat we niet teveel hoeven in te leveren. Elke week bij de snackbar voor 20 eu gaan halen bijvoorbeeld, best onnodig en ik zal het niet missen.
Airfryerquote:Op vrijdag 8 november 2019 14:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Met een stijging van ongeveer 800 euro per maand aan opvangkosten moet ik toch even kijken welke posten gewoon wat minder kunnen, zodat we niet teveel hoeven in te leveren. Elke week bij de snackbar voor 20 eu gaan halen bijvoorbeeld, best onnodig en ik zal het niet missen.
Oh ik zie nog een ding wat mist in mn lijst, we hebben ook nog een aandelen pot.quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:17 schreef ES_FOK het volgende:
Samenwonend zonder kinderen
1x gezamenlijke rekening : gaat naar ratio inkomen elke maand geld naartoe voor de gezamenlijke vast lasten
2x eigen lopende rekening
2x eigen spaarrekening Centraal Beheer + deposito's
2x eigen spaarrekening Dela 2%
2x eigen spaarrekening Bigbank deposito's
geen gezamenlijke spaarrekening
Dan maak ik mijn lijst compleet met mijn bitcoinsquote:Op vrijdag 8 november 2019 15:03 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh ik zie nog een ding wat mist in mn lijst, we hebben ook nog een aandelen pot.
Zijn die gezamelijk?quote:Op vrijdag 8 november 2019 15:05 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Dan maak ik mijn lijst compleet met mijn bitcoins
Ik "beheer" de bitcoins maar we hebben 50/50 ingelegdquote:Op vrijdag 8 november 2019 15:08 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zijn die gezamelijk?
Ik heb nog wat speelgeld in crypto ook idd.
Oef dat is wel veel ja. Wij zijn nog maar met z'n tweeën dus is het bij ons nog redelijk overzichtelijk allemaal.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja dat dachten wij ook, maar rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje. Er gaat ruim 1000 eu per maand naar de supermarkt blijkbaar.
Dus nu toch weer terug met het werken met een vast budget.
Of kijken hoe de opvang anders kan? Minder werken? Au pair aannemen?quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor de tip. Heb meteen gekeken, en we moeten echt minder naar de Jumboquote:Op vrijdag 8 november 2019 11:49 schreef Ticootje het volgende:
rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje.
Als dat zo is dan ga je naar je werkgever en stuur je hem even een mailtje met een ander rekeningnummer voor het salaris. Zo lastig is het nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 8 november 2019 15:50 schreef HMS het volgende:
Ik zou ook niet adviseren om je salaris op een gezamenlijke rekening te laten storten. Want als er problemen zijn, dan kan het raar lopen. Stel dat je partner kwaad wil bij het uit elkaar gaan. Of dat er iets vreemd loopt. Dan kan je snel jezelf afschermen van de problemen.
quote:
De werkgever heeft dat dezelfde dag nog gewijzigd als je het doorgeeft.quote:Op vrijdag 8 november 2019 15:50 schreef HMS het volgende:
Ik zou ook niet adviseren om je salaris op een gezamenlijke rekening te laten storten. Want als er problemen zijn, dan kan het raar lopen. Stel dat je partner kwaad wil bij het uit elkaar gaan. Of dat er iets vreemd loopt. Dan kan je snel jezelf afschermen van de problemen.
Als het werkt is het beste model volgens mij salaris naar eigen rekening en goede afspraken over wie wat stort naar de gezamenlijke rekening. En dan kan je nog lang of kort knokken over of dat naar rato moet zijn of dat ieder het zelfde "eigen" geld over heeft voor eigen uitgaven. Dat is dan meer wat defenieer je als wat, en wat past bij je levensstijl nu.
Vind ik niet. Ik houd van overzicht. En ik ben toch al in gemeenschap van goederen dus weljaquote:Op vrijdag 8 november 2019 15:50 schreef HMS het volgende:
Als het werkt is het beste model volgens mij salaris naar eigen rekening en goede afspraken over wie wat stort naar de gezamenlijke rekening. En dan kan je nog lang of kort knokken over of dat naar rato moet zijn of dat ieder het zelfde "eigen" geld over heeft voor eigen uitgaven. Dat is dan meer wat defenieer je als wat, en wat past bij je levensstijl nu.
Ik werk bij een multinational. Als je het niet voor de 10e zelf aanpast in het HR systeem gaat het toch echt op de 24ste naar het oude bankrekeningnummer.quote:Op vrijdag 8 november 2019 16:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De werkgever heeft dat dezelfde dag nog gewijzigd als je het doorgeeft.
Schaap werkt ook bij een multinational, maar in geval van nood kunnen zij echt ook dingen snel regelen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 16:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik werk bij een multinational. Als je het niet voor de 10e zelf aanpast in het HR systeem gaat het toch echt op de 24ste naar het oude bankrekeningnummer.
Dus binnen een dag regelen gaat niet altijd op.
Minder werken is netto ook minder overhouden. We verdienen beiden per uur nog steeds meer dan dat de opvang kost. Een au pair heb ik geen ruimte voor in huis.quote:Op vrijdag 8 november 2019 15:57 schreef Burdie het volgende:
[..]
Of kijken hoe de opvang anders kan? Minder werken? Au pair aannemen?
Waar heb je deze lopen? Ik heb er zelf 7 incl beleggingsrekeningen. Ik zou er wel meer willen, maar weet niet welke er allemaal zijn eigenlijk.quote:
Ik ook haha.quote:Op vrijdag 8 november 2019 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Schaap werkt ook bij een multinational, maar in geval van nood kunnen zij echt ook dingen snel regelen.
Toegegeven, bij mij is het gemakkelijker, want ik verander het zelf in de administratie
Ietwat offtopic, maar hoe ga je dat doen als er drie dagen niemand thuis is?quote:Op vrijdag 8 november 2019 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgend jaar willen we een hond aanschaffen.
Vanwege wisselende diensten gaat het op dagen dat we beide moeten werken meestal maar om 2,5 tot 4 uur dat er niemand thuis is. Bovendien gaat het maar om 2 dagen per week. De eerste weken dat de hond in huis is zorgen we middels het opnemen van vakantie-uren en ruilen van diesten met collega's dat onze diensten niet overlappen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 20:39 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ietwat offtopic, maar hoe ga je dat doen als er drie dagen niemand thuis is?
zo doe ik/doen wij het ook. Of nouja, gaan we het doen vanaf volgende maandquote:Op donderdag 7 november 2019 21:48 schreef noodgang het volgende:
Een aparte vaste lastenrekening en pinrekening helpt nogal bij het overzicht als je het mij vraagt. Ik verdeel mn inkomsten naar verschillende potjes. Gezamenlijke vaste lasten, gezamenlijke pinrekening, eigen vaste lasten en eigen pinrekening. Voor mij is dat overzichtelijk, maar wellicht wat overdreven
Met twee rekeningen kom je al een heel eind met overzicht krijgen. (en sowieso een spaarrekening dan)
Allemaal bij Knab. Ik heb geen spaarrekeningen voor de rente, maar puur omdat het potjes voor later zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2019 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar heb je deze lopen? Ik heb er zelf 7 incl beleggingsrekeningen. Ik zou er wel meer willen, maar weet niet welke er allemaal zijn eigenlijk.
Haar zorgverzekering word op mijn loon ingehouden. Dan zeg ik die toch gewoon op. Kijken wie het laatste lacht.quote:Op vrijdag 8 november 2019 15:50 schreef HMS het volgende:
Ook geen persoonlijke aanval, maar gelet op de urenverschillen tussen jou en partner neem ik aan dat het (m/v) veel in het huishouden doet? Vind je dan 50/50 wel eerlijk terwijl je anders bv een hulp zou betalen? Dat is voor mij de reden geweest het gewoon op een hoop te gooien.quote:Op vrijdag 8 november 2019 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Situatie: samenwonend, geen kinderen. Ik werk fulltime, partner 24uur in onregelmatige dienst. Inkomens zijn ca 1900 en 1450netto.
Wij hebben beide een eigen rekening en één gezamenlijke rekening.
De gezamenlijke rekening storten we maandelijks een vast bedrag op (50/50) wat ruim voldoende is voor de boodschappen. Overschotten besteden we tijdens de vakantie of gaan we van uit eten.
Het huis is mijn eigendom, gekocht voordat we elkaar kenden. Hypotheek, Orv, opstalverzekering en kosten voor de lopende renovatie en onderhoud zijn voor mijn rekening.
De meeste overige vaste lasten van zaken die ons beiden ten goede komen(verzekeringen, tv/internet, energie, gemeentebelastingen etc) worden van mijn rekening afgeschreven. Ik ontvang een bijdrage van ongeveer de helft van de kosten.
Persoonlijke kosten betalen we ieder van onze eigen rekening. Denk aan kleding, zorgverzekering/zorgkosten , kapper, autokosten, cadeautjes.
Sparen kom ik niet echt aan toe met een hypotheek en renovatie voor mijn rekening. Daar staat tegenover dat er een absurde overwaarde op het huis zit na 4,5 jaar verbouwen en annuïtair aflossen van zo'n 50% van de huidige woningwaarde. Mijn partner legt met gemak maandelijks 500 euro opzij.
Volgend jaar willen we een hond aanschaffen. We zullen dan de inleg op de gezamenlijke rekening verhogen en daarvan de extra kosten (voer, dierenarts, speeltjes) betalen.
Mochten we ooit besluiten om te verhuizen naar een samen aangekocht huis, dan zullen we ook veel meer kosten delen. Een en ander afhankelijk van hoeveel vermogen we elk inleggen bij de aankoop van het huis en wie welk deel van de hypotheek voor rekening neemt cq het eigendomspercentage van de woning.
Dan lees ik:quote:Op vrijdag 8 november 2019 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Sparen kom ik niet echt aan toe met een hypotheek en renovatie voor mijn rekening.
dan valt mijn bek open….quote:Op vrijdag 8 november 2019 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:Volgend jaar willen we een hond aanschaffen. We zullen dan de inleg op de gezamenlijke rekening verhogen en daarvan de extra kosten (voer, dierenarts, speeltjes) betalen.
Het een sluit het ander toch niet uit?quote:Op vrijdag 8 november 2019 23:01 schreef Zwansen het volgende:
Veel mensen die hun salarissen op een hoop gooien.Dat zie ik hier niet zo snel gebeuren. Ik wil heel graag mijn eigen geld houden en volledig zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe.
Hebben beide gewoon onze eigen inkomens op verschillende rekeningen.quote:Op donderdag 7 november 2019 21:43 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hoi!
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie de financiën regelen.
Op dit moment gooien wij beide inkomens op een hoop. Maar dit werkt niet. We hebben zo niet inzichtelijk wat onze vaste lasten zijn, hebben niet echt “eigen geld” (voor dure uitgaven of cadeaus voor elkaar) en van sparen komt zo ook niks.
Ik denk dat alles verdelen naar rato het meest logisch is. Aparte rekening waar we dan een deel op storten en waar de vaste lasten van af worden geschreven. Of zitten daar ook nadelen aan?
En hoe doen jullie het met een kind? In de praktijk ben ik degene die shopt naar kleertjes, speelgoed en andere benodigdheden (want vrouw). Doen jullie dan ook een x bedrag per maand in “de pot” voor het kind?
Alvast bedankt.
Ik heb uberhaupt nooit een uitgave hoeven verantwoorden. Ik snap de problematiek dat aangaande dan ook niet. Als dat een probleem is dan moet je gewoon voor zaken gaan sparen in plaats van het spontaan te kopen :-Pquote:Op zaterdag 9 november 2019 13:22 schreef Fazz het volgende:
[..]
Het een sluit het ander toch niet uit?
Ik krijg jeuk van de gedachte dat ik elke uitgave zou moeten verantwoorden. Daarom onze constructie van beide (evenveel) ‘zakgeld’. Het voelt voor mij veel eerlijker dat we bij financiële meevallers (bonus/winstuitkering/etc) daar gezamenlijk van kunnen genietenEn bij echt grote uitgaves is een greep uit de gezamenlijke pot altijd bespreekbaar
Snap ik.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:12 schreef blomke het volgende:
Eerst lees ik:
[..]
Dan lees ik:
[..]
dan valt mijn bek open….
Hebben jij en je partner dan evenveel inkomen?quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb uberhaupt nooit een uitgave hoeven verantwoorden. Ik snap de problematiek dat aangaande dan ook niet. Als dat een probleem is dan moet je gewoon voor zaken gaan sparen in plaats van het spontaan te kopen :-P
Maarja, zal wel aan mijn wereldbeeld liggen.
[..]
Snap ik.
Sinds kort is mijn partner meer gaan verdienen (niet meer dan ik, vergelijkbaar) maar voordat zij meer ging verdienen heeft ze zelfs periodes gewoon thuis gezeten. Maarja, toen deed zij het huishouden. De ene maand geeft Mr. Investeerdertje wat meer uit en de andere maand Mrs. Investeerdertje. Geen idee hoe die balans ligt. Maar het kan ook komen omdat wij ons inkomen compleet weg gebudgeteerd hebben. Alles wat wij hebben schrijven wij zo ongeveer af en daardoor is er altijd wel geld om zaken te vervangen of gewoon random te kopen. Ook scheelt het mogelijk dat wij nagenoeg altijd samen zijn en zaken die dus gekocht of gedaan worden bijna altijd voor ons samen zijn. Daarnaast leven wij van mijn inkomen en gaan investeringen etc. van haar inkomen, ons (zelf opgelegde) besteedbaar inkomen is namelijk 40-45% van wat er binnen komt per maand.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:35 schreef Fazz het volgende:
[..]
Hebben jij en je partner dan evenveel inkomen?
Ik zou het niet fair vinden als we evenveel zouden inleggen en de 1 vervolgens veel meer te besteden zou hebben als de ander.
Wow.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:39 schreef Fazz het volgende:
Oh en laatst viel m’n mond echt open van verbazing; een collega die fulltime werkt, haar vriend ook. Hij verdiend meer dan zij en vond dus dat zij, vanwege haar lagere inleg in de maandelijkse kosten, in het weekend maar het hele huishouden moest doen
Dat lijkt me ook een prima oplossing. Maar als je echt alles op één hoop gooit dan snap ik dat het lastig kan zijn om ineens redelijk impulsief een nieuwe racefiets te kopen van bijvoorbeeld ¤3.000 of te gaan investeren in crypto’s. Met je eigen geld heb je net wat meer vrijheid voor zulke dingen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:22 schreef Fazz het volgende:
[..]
Het een sluit het ander toch niet uit?
Ik krijg jeuk van de gedachte dat ik elke uitgave zou moeten verantwoorden. Daarom onze constructie van beide (evenveel) ‘zakgeld’. Het voelt voor mij veel eerlijker dat we bij financiële meevallers (bonus/winstuitkering/etc) daar gezamenlijk van kunnen genietenEn bij echt grote uitgaves is een greep uit de gezamenlijke pot altijd bespreekbaar
Het zal je verbazen hoeveel mannen (nog) zo denken.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:39 schreef Fazz het volgende:
Oh en laatst viel m’n mond echt open van verbazing; een collega die fulltime werkt, haar vriend ook. Hij verdiend meer dan zij en vond dus dat zij, vanwege haar lagere inleg in de maandelijkse kosten, in het weekend maar het hele huishouden moest doen
Jezusquote:Op zaterdag 9 november 2019 13:39 schreef Fazz het volgende:
Wat vindt zij daarvan dan?quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:39 schreef Fazz het volgende:
Tjah ik denk ook niet zoals hem maar het is ook wel gemakkelijk gezegd door jullie weer. Vrouwen werken vaak part-time, verdienen vaak minder, denken wat luchtiger over werken. Als vrouwen structureel meer zouden verdienen dan mannen zou ik weleens willen zien of ze dan nog steeds zo denken of dat ze dan weer van mening veranderen in hun eigen voordeel.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Het zal je verbazen hoeveel mannen (nog) zo denken.
Maar vind je dan niet dat als je samen bent (of zelfs een gezin hebt) dat je dat soort dingen sowieso overlegt? Het gaat niet meer om 5 tientjes tenslotte.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:42 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook een prima oplossing. Maar als je echt alles op één hoop gooit dan snap ik dat het lastig kan zijn om ineens redelijk impulsief een nieuwe racefiets te kopen van bijvoorbeeld ¤3.000 of te gaan investeren in crypto’s. Met je eigen geld heb je net wat meer vrijheid voor zulke dingen.
De vrouw (die collega dus) werkt evenveel als haar vriend. Als je beide evenveel werkt, doe je ook evenveel in het huishouden. Met hoeveel knaken je thuis komt zou daar niks mee te maken moeten hebben. Al denk ik ook niet dat dat het is.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:46 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Tjah ik denk ook niet zoals hem maar het is ook wel gemakkelijk gezegd door jullie weer. Vrouwen werken vaak part-time, verdienen vaak minder, denken wat luchtiger over werken. Als vrouwen structureel meer zouden verdienen dan mannen zou ik weleens willen zien of ze dan nog steeds zo denken of dat ze dan weer van mening veranderen in hun eigen voordeel.
Lijkt mij ook wel fair inderdaadquote:Op zaterdag 9 november 2019 13:48 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar vind je dan niet dat als je samen bent (of zelfs een gezin hebt) dat je dat soort dingen sowieso overlegt? Het gaat niet meer om 5 tientjes tenslotte.
Als zij dat heeft zou ik direct ruilen :-Dquote:Op zaterdag 9 november 2019 13:55 schreef Donna het volgende:
[..]
De vrouw (die collega dus) werkt evenveel als haar vriend. Als je beide evenveel werkt, doe je ook evenveel in het huishouden. Met hoeveel knaken je thuis komt zou daar niks mee te maken moeten hebben. Al denk ik ook niet dat dat het is.
Ik denk niet dat als collega een fikse salarisverhoging krijgt en meer gaat verdienen dan vriend, dat vriend dan ineens alles in het huishouden gaat doen namelijk. Dit komt hem gewoon heel goed uit zo.
Yup, zoiets noem je een budgetverdeling. Lijkt mij wel logischquote:Op zaterdag 9 november 2019 13:48 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar vind je dan niet dat als je samen bent (of zelfs een gezin hebt) dat je dat soort dingen sowieso overlegt? Het gaat niet meer om 5 tientjes tenslotte.
Als mijn partner meer zou verdienen dan ik zou ik met alle liefde minder gaan werken om in het huishouden te gaan werken. Zij heeft alleen een carrierekeuze gemaakt waarbij de verdeling anders is gaan liggen. Geen probleem.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:46 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Tjah ik denk ook niet zoals hem maar het is ook wel gemakkelijk gezegd door jullie weer. Vrouwen werken vaak part-time, verdienen vaak minder, denken wat luchtiger over werken. Als vrouwen structureel meer zouden verdienen dan mannen zou ik weleens willen zien of ze dan nog steeds zo denken of dat ze dan weer van mening veranderen in hun eigen voordeel.
Totale verdeling is verre van 50/50, zodanig dat partner meer eigen geld over houdt dan ik. De volledige hypotheek en renovatie komt immers voor mijn rekening.quote:Op zaterdag 9 november 2019 00:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ook geen persoonlijke aanval, maar gelet op de urenverschillen tussen jou en partner neem ik aan dat het (m/v) veel in het huishouden doet? Vind je dan 50/50 wel eerlijk terwijl je anders bv een hulp zou betalen? Dat is voor mij de reden geweest het gewoon op een hoop te gooien.
Dat er momenteel door mij niet veel gespaard wordt betekent niet dat er geen buffer is en ook niet dat er geen ruimte is om te schuiven met posten. In plaats van 5 a 6k per jaar in de verbouwing steken, kan dat ook gerust 4k per jaar worden.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:12 schreef blomke het volgende:
Eerst lees ik:
[..]
Dan lees ik:
[..]
dan valt mijn bek open….
Nouja dus niet als je een gedeelte alloceert voor puur persoonlijk gebruik, waarvoor je ook wilt. Ik zou zelf toch ook best bezwaard voelen denk ik, als ik iets zou willen van een paar honderd euro waaraan zij zelf niet zoveel heeft. Staat even los van het elkaar gunnen want ik weet zeker dat ze me dat wel gunt en het er ook zou mogen komen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:48 schreef Donna het volgende:
[..]
Nouja ik vind het dus wel zo netjes om dat even te overleggen of in ieder geval te zeggen. Zodat de ander ook weet dat hij/zij een nieuwe racefiets, sportvishengel, super surround system, zadel voor het paard, whatever in huis kan verwachten.quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:03 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Nouja dus niet als je een gedeelte alloceert voor puur persoonlijk gebruik, waarvoor je ook wilt. Ik zou zelf toch ook best bezwaard voelen denk ik, als ik iets zou willen van een paar honderd euro waaraan zij zelf niet zoveel heeft. Staat even los van het elkaar gunnen want ik weet zeker dat ze me dat wel gunt en het er ook zou mogen komen.
Nee hoor, het is tenslotte mijn (of haar) eigen geld. Overigens blijft er vanzelfsprekend wel een gezonde buffer over na zo’n aankoop. Zolang dat het geval is, is er volledige vrijheid.quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:48 schreef Donna het volgende:
[..]
Okay. Dus als je partner zonder overleg een bak geld in bitcoins steekt dan vind jij daar niks van?quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee hoor, het is tenslotte mijn (of haar) eigen geld. Overigens blijft er vanzelfsprekend wel een gezonde buffer over na zo’n aankoop. Zolang dat het geval is, is er volledige vrijheid.
Mrs. weet wat wij elke maand investeren, waar in en hoe weet ze niet altijd. Elke maand krijgt ze de grafieken met de resultaten. Het kan schijnbaar wel ;-)quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:25 schreef Donna het volgende:
[..]
Okay. Dus als je partner zonder overleg een bak geld in bitcoins steekt dan vind jij daar niks van?
Kan het me niet zo goed voorstellen, maar goed, prima haha.
die laatste alinea, precies dat. Je doet het samen. Dat mijn zijn vind ik zo verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Donna het volgende:
Wij hebben ook geen drempel trouwens hoor. Het is gewoon gevoelsmatig.
Nou heb ik sowieso niks met 'zijn geld, mijn geld', omdat het vaak zo ongelijk is. Ik voel me er niet prettig bij als ik kan leven als god in Frankrijk en m'n wederhelft bij wijze van niet eens 3x buiten de deur kan lunchen in de maand.
Hoe vaak ik niet lees (en hoor bij vriendinnen) dat alles eerlijk (naar rato) verdeeld is en de minst verdienende partner (vaak de vrouw) dan dus veel minder over heeft in euro's en dan ook nog alles voor de kinderen betaald, vind dat echt oneerlijk. Dat wil je als man toch ook niet?
Je hebt samen een huis, samen een kind (of meerdere) en je houdt de boel samen draaiende. Daar zorg je samen voor en imo is dat niet dat de 1 een racefiets kan kopen voor ¤3000 en de ander niet eens nieuwe schoenen kan halen. Maar nu dwaal ik alweer af.
Nouja ik kwam er dus gisteren achter dat we ongeveer 3-4 keer het bedrag investeerde dan wat wij af hadden gesproken hehe, oops. Maar verstand is een groot woord, ik heb een reden waarom ik hier geregistreerd was: Investerenquote:Op zaterdag 9 november 2019 14:57 schreef Donna het volgende:
@:investeerdertje, maar dat ze weet wat er elke maand ingezet wordt is wel voldoende dan toch? Ze vertrouwd jou daarin en ik neem aan dat je er ook verstand van hebt gezien je naam. Maar als jij besluit ineens het dubbele te investeren dan zou ik dat als partner wel even willen weten. En misschien heeft ze er ook wel veel verstand van en kan je er nog een goed gesprek over hebben. Wie weet doe je wel iets onverstandigs, bij wijze van.
Nou gaat dit wel heel diep er op in haha, maar ik vind het gewoon netjes om iets echt duurs (zoals zo'n racefiets) te overleggen als je samen een huishouden runt, zelfs al heb je eigen geld.
Daarom hebben wij ook echt allebei vast hetzelfde absolute bedrag, ipv dat eigen potje bijv naar rato te doen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Donna het volgende:
Wij hebben ook geen drempel trouwens hoor. Het is gewoon gevoelsmatig.
Nou heb ik sowieso niks met 'zijn geld, mijn geld', omdat het vaak zo ongelijk is. Ik voel me er niet prettig bij als ik kan leven als god in Frankrijk en m'n wederhelft bij wijze van niet eens 3x buiten de deur kan lunchen in de maand.
Hoe vaak ik niet lees (en hoor bij vriendinnen) dat alles eerlijk (naar rato) verdeeld is en de minst verdienende partner (vaak de vrouw) dan dus veel minder over heeft in euro's en dan ook nog alles voor de kinderen betaald, vind dat echt oneerlijk. Dat wil je als man toch ook niet?
Je hebt samen een huis, samen een kind (of meerdere) en je houdt de boel samen draaiende. Daar zorg je samen voor en imo is dat niet dat de 1 een racefiets kan kopen voor ¤3000 en de ander niet eens nieuwe schoenen kan halen. Maar nu dwaal ik alweer af.
Ik ben wel benieuwd naar waar die rekeningen dan allemaal voor zijn, 24 stuks en hoe dat precies werkt...quote:24 spaarrekeningen waarvan allen begroot, gecategoriseerd zijn en automatisch op basis van afschrijving gelden ontvangen (eetkamertafel tot keuken tot badkamer tot bank tot tv etc).
1 bufferspaarrekening onverwachte uitgaven
Wat heeft het kopen van zo’n fiets te maken met het feit dat je ook een huishouden runt? Dat valt toch prima te combineren? Elkaar een beetje vrijheid geven lijkt me ook wel netjes als je samen een huishouding runt.quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:57 schreef Donna het volgende:
Nou gaat dit wel heel diep er op in haha, maar ik vind het gewoon netjes om iets echt duurs (zoals zo'n racefiets) te overleggen als je samen een huishouden runt, zelfs al heb je eigen geld.
Daar bedoel ik dus mee dat je samen bent en leeft en dat overlegt met je partner. Maar goed dat is dus niet voor iedereen vanzelfsprekend merk ik.quote:Op zaterdag 9 november 2019 20:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat heeft het kopen van zo’n fiets te maken met het feit dat je ook een huishouden runt? Dat valt toch prima te combineren? Elkaar een beetje vrijheid geven lijkt me ook wel netjes als je samen een huishouding runt.
Ik snap alles op 1 hoop nietquote:Op zaterdag 9 november 2019 21:58 schreef Baklapper het volgende:
Hier alles op één hoop. Het was oorspronkelijk de bedoeling om vanaf de gezamenlijke rekening een vrij te besteden bedrag over te maken naar onze eigen rekeningen. Dit hebben we welgeteld twee maanden volgehouden.
Snap al die naar rato of 50/50 dingen niet als je een lange relatie of kinderen hebt.
Overzicht houden we door in Excel de vaste uitgaven te noteren. En tegenwoordig heeft zowat elke bank ook een app die uitgaven en inkomsten categoriseert.
Wij hebben dan ook nooit gedoe om geld. Kwestie van elkaar wat gunnen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 22:20 schreef June. het volgende:
[..]
Ik snap alles op 1 hoop niet
Mischien als we straks 30 jaar bij elkaar zijn, maar nu vind ik het heerlijk om mijn eigen geld te hebben. Geen gedoe om uitgaven van mijn vriend, want het is zijn geld. Voor de baby betalen we alles gewoon van de gezamenlijke rekening.
Ik snap alles op één hoop niet.quote:Op zaterdag 9 november 2019 21:58 schreef Baklapper het volgende:
Snap al die naar rato of 50/50 dingen niet als je een lange relatie of kinderen hebt.
Ik gun mijn vriend ook alles. Ik verdien meer dus leg ook meer naar rato in, zo spaart hij weer meer. Ook wij hebben nooit ruzie over geld eigenlijk, hoewel dat makkelijk praten is als je geen geldzorgen hebt.quote:Op zaterdag 9 november 2019 22:36 schreef Baklapper het volgende:
[..]
Wij hebben dan ook nooit gedoe om geld. Kwestie van elkaar wat gunnen.
Dus als jij 3500 euro verdient en je vriendin 1500 en jullie vaste lasten zijn 1500 dan betaal jij alle lasten en doneer je nog 250 euro aan je vriendin?quote:Op zaterdag 9 november 2019 22:54 schreef Baklapper het volgende:
Ik vind naar rato niet eerlijk. De meest verdienende houdt in dat geval ook meer geld over voor de leuke dingen in het leven.
Ik gun mijn vriendin, welke net zoveel uur werkt maar minder verdient, even veel geld voor de leuke dingen.
Ben trouwens wel benieuwd of er ook mensen voorstander zijn van naar rato als ze de minst verdienende parnert zijn. Voorstanders zijn meestal de meest verdienende.
Zo kan je het zien.quote:Op zaterdag 9 november 2019 22:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dus als jij 3500 euro verdient en je vriendin 1500 en jullie vaste lasten zijn 1500 dan betaal jij alle lasten en doneer je nog 250 euro aan je vriendin?
Hier doen we dat ook zo, als je 20 jaar samen bent, er kinderen zijn en je al lang getrouwd bent maakt het je echt niets uit wie wat inbrengt en wie wat uitgeeft. Hier geen budget, excel, eigen rekeningen of naar rato, alleen vertrouwen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 23:05 schreef Baklapper het volgende:
[..]
Zo kan je het zien.
Maar ik kijk eerlijk gezegd niet apart naar de inkomens. Ik zie het gezinsinkomen als ¤5000 en daar blijft ¤3500 van over.
En mij maakt het persoonlijk ook nog eens niet uit wie die ¤3500 uitgeeft
Toen ik de minstverdienende was ivm klein kind legde ik veel minder in dan mijn partner.quote:Op zaterdag 9 november 2019 22:54 schreef Baklapper het volgende:
Ik vind naar rato niet eerlijk. De meest verdienende houdt in dat geval ook meer geld over voor de leuke dingen in het leven.
Ik gun mijn vriendin, welke net zoveel uur werkt maar minder verdient, even veel geld voor de leuke dingen.
Ben trouwens wel benieuwd of er ook mensen voorstander zijn van naar rato als ze de minst verdienende parner zijn. Voorstanders zijn meestal de meest verdienende.
Precies dat! Maar met drie kinderen en langdurige relatie (+15 jaar) is het begrip eigen geld ons geld geworden.quote:Op zaterdag 9 november 2019 23:05 schreef Baklapper het volgende:
[..]
Zo kan je het zien.
Maar ik kijk eerlijk gezegd niet apart naar de inkomens. Ik zie het gezinsinkomen als ¤5000 en daar blijft ¤3500 van over.
En mij maakt het persoonlijk ook nog eens niet uit wie die ¤3500 uitgeeft
Als je beide onderaan de streep evenveel overhoud is er geen/nauwelijks verschil met alles op een hoop.quote:Op zondag 10 november 2019 09:50 schreef laziness het volgende:
[..]
Toen ik de minstverdienende was ivm klein kind legde ik veel minder in dan mijn partner.
Zo hielden we onderaan de streep beide ongeveer evenveel over.
Inmiddels verdienen we ongeveer evenveel en ben ik veel meer in gaan leggen en houden we onderaan de streep nog steeds hetzelfde over.
Dat wij het deel onderaan de streep ieder op een eigen rekening hebben doet niks af aan het feit dat we elkaar dus evenveel gunnen om leuke dingen mee te doen.
Hebben jullie ook een gezamenlijk mailadres en Facebook-account?quote:Op zondag 10 november 2019 13:25 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Precies dat! Maar met drie kinderen en langdurige relatie (+15 jaar) is het begrip eigen geld ons geld geworden.
Hebben beide geen Facebook account :-)quote:Op zondag 10 november 2019 14:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hebben jullie ook een gezamenlijk mailadres en Facebook-account?
Wat een aanname.quote:Op zondag 10 november 2019 19:07 schreef LuNaTiC het volgende:
Potjandorie. Het is anders ook vermoeiend en weinig vernieuwend om constant dezelfde kritiek op andermans keuzes te horen (die blijkbaar prima voor diegenen werkt, aangezien ze er zelf voor gekozen hebben).
Het is nu niet alsof er geen argumenten voor zijn gegeven (dat jij je dan moeilijk in kan leven in die personen en de argumenten...)
Wat een domme, nietszeggende post. Fijn dat dit voor jullie werkt, maar voor ons werkt dit dus overduidelijk niet.quote:Op zondag 10 november 2019 18:53 schreef Patoshik het volgende:
Potjandorie. Wat een gedoe maken sommigen er van. Tig aparte rekeningen.
Je deelt alles als je samen bent met iemand. Je tijd, je persoonlijke spullen en je lichaam. En dan moeilijk doen over geld delen?
Wij gooien alles op de grote hoop met daaraan een spaarrekening gekoppeld. We houden alle vaste lasten e.d. bij in de app ‘financieel’ en via de app van de bank. Onze verhouding is ongeveer 60/40 qua inleg.
We weten van elkaar dat we beiden geen aparte hobby’s, dure smaak of één of andere verslaving hebben. Dus als m’n vriend nou ineens een nieuwe computer moet kopen van ‘ons’ geld dan kan dat prima. Hij stort er toch ook elke maand zijn verdiende geld op? Net zoveel recht erop als ik. Gewoon elkaar wat gunnen en niet te moeilijk doen over alles.
Dit is inderdaad waar ik zelf mee zit. Ik wil minder uitgeven, en niet ook zijn “deel” van het geld opmaken aan wellicht onnodige dingen.quote:Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef Myraela het volgende:
De eigen rekening is vooral om onszelf een beetje te limiteren in wat we uitgeven aan extraatjes. We zijn beide geen grote shoppers, maar we merkte wel dat we steeds makkelijker over grote en niet noodzakelijke uitgaven gingen denken. En het daardoor ook steeds minder waardeerde als we weer iets moois hadden gekocht.
De post was dan ook niet specifiek gericht op jou maar op de reacties waarin mensen krampachtig doen over het feit dat hun partner misschien wel meer zou uitgeven en daardoor 2846282 rekeningen worden aangemaakt en alles precies verdeeld moet worden. Ik snap dat gewoon niet zo. :-(quote:Op zondag 10 november 2019 21:17 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wat een domme, nietszeggende post. Fijn dat dit voor jullie werkt, maar voor ons werkt dit dus overduidelijk niet.
Na 7,5 jaar samen zijn, samen een kind te hebben en getrouwd te zijn in gemeenschap van goederen zijn we bovenstaande allang gepasseerd. Het gaat niet om gunnen, het gaat om efficiënt omgaan met je geld.
Fijn om te zien dat iedereen wat heeft “ontwikkeld” dat het beste bij hen past. Ik hoop dat wij dat ook kunnen doen.
Als ik kijk naar onze situatie gunnen we elkaar ook alles. Het is niet dat zij of ik bang zijn dat de ander het geld verbrast aan voor de ander onzinnige dingen.quote:Op zondag 10 november 2019 22:33 schreef Patoshik het volgende:
[..]
De post was dan ook niet specifiek gericht op jou maar op de reacties waarin mensen krampachtig doen over het feit dat hun partner misschien wel meer zou uitgeven en daardoor 2846282 rekeningen worden aangemaakt en alles precies verdeeld moet worden. Ik snap dat gewoon niet zo. :-(
Alles delen... maar over het geld wordt zo moeilijk gedaan.
Tuurlijk snap ik dat je inzicht wilt hebben op een bepaalde manier en daarom verschillende rekeningen aan maakt om overzicht te houden. Maar bij sommigen is de gedachte erachter anders.
Echte he, precies ook onze gedachten. Misschien zijn we wel ouderwets... (31 & 27)quote:Op zondag 10 november 2019 18:53 schreef Patoshik het volgende:
Potjandorie. Wat een gedoe maken sommigen er van. Tig aparte rekeningen.
Je deelt alles als je samen bent met iemand. Je tijd, je persoonlijke spullen en je lichaam. En dan moeilijk doen over geld delen?
Wij gooien alles op de grote hoop met daaraan een spaarrekening gekoppeld. We houden alle vaste lasten e.d. bij in de app ‘financieel’ en via de app van de bank. Onze verhouding is ongeveer 60/40 qua inleg.
We weten van elkaar dat we beiden geen aparte hobby’s, dure smaak of één of andere verslaving hebben. Dus als m’n vriend nou ineens een nieuwe computer moet kopen van ‘ons’ geld dan kan dat prima. Hij stort er toch ook elke maand zijn verdiende geld op? Net zoveel recht erop als ik. Gewoon elkaar wat gunnen en niet te moeilijk doen over alles.
Ook op allerlei andere punten in een relatie is het niet alles delen. Het is vooral samen zoeken naar een verdeling die voor beiden goed voelt en die verdeling bespreek je met elkaar in goed overleg. En dat is toch echt niet hetzelfde als alles delen.quote:Op zondag 10 november 2019 22:33 schreef Patoshik het volgende:
[..]
De post was dan ook niet specifiek gericht op jou maar op de reacties waarin mensen krampachtig doen over het feit dat hun partner misschien wel meer zou uitgeven en daardoor 2846282 rekeningen worden aangemaakt en alles precies verdeeld moet worden. Ik snap dat gewoon niet zo. :-(
Alles delen... maar over het geld wordt zo moeilijk gedaan.
Tuurlijk snap ik dat je inzicht wilt hebben op een bepaalde manier en daarom verschillende rekeningen aan maakt om overzicht te houden. Maar bij sommigen is de gedachte erachter anders.
Dit! Financiële zelfstandig ftw. En zelfs al ben je niet persé financieel zelfstandig, dan nog is het helemaal niet slecht om je eigen financiën te doen. Vaak zie je dat 1 van beide echt alles regelt en de 2e heeft amper benul van de uitgavenquote:Op maandag 11 november 2019 08:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Eigen geld kun je nog eens ergens op stuk slaan, ook als je weet dat je partner niet achter die uitgave staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |