Dit is in grote lijnen wat wij ook doen.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend en ik hebben allebei onze eigen rekening, geen gezamenlijke. Omdat hij meer werkt en dus (veel) meer verdiend, betaald hij het meeste van de vaste lasten. Ik maak elke maand 300 euro over naar hem.
Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding. Schoenen, school, etc. is ook voor mij. Kinderbijslag komt op dochter haar rekening.
Boodschappen komen ook meer op mijn rekening, hoewel vriend ze ook soms doet.
Ik vind dit eigenlijk wel prima werken voor ons. We hebben het nooit anders gedaan, maar dit is voor ons wel overzichtelijk.
In principe sparen wij los van elkaar, al komt het er in de praktijk wel op neer dat het gros van de zaken die uit spaargeld gekocht worden voor gemeenschappelijke doeleinden zijn, zoals een vakantie of de zonnepanelen of een extra aflossing op de hypotheek.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.
Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Wij sparen apart. Daar mijn inkomen veel hoger is dan haar inkomen spaar ik dus ook veel meer dan zij. Daarnaast sparen we beiden voor onze dochter maar ik spaar ook daar meer dan zij.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.
Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?quote:Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding
Mogen we ons ook met de keuzes van anderen bemoeien in dit topic?quote:Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef Ayurwa het volgende:
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.
En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).
Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
Genoeg banken tegenwoordig waar je niet meer per rekening betaaldquote:Op donderdag 7 november 2019 23:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.
Omdat we dat hebben afgesproken. Gelukkig bestaat het hebben van een kind uit meer dan financiële zaken.quote:Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Ohquote:Op donderdag 7 november 2019 23:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Genoeg banken tegenwoordig waar je niet meer per rekening betaald
Wat heeft die aparte rekening van je vriend dan nog voor zin? Zijn salaris kan toch ook, net als dat van jou, op de gezamenlijke binnenkomen en dat aan die gezamenlijke nog een spaarrekening gekoppeld tgv sparen voor grote gezamelijke dingen?quote:Wij hebben een gezamenlijke rekening. Mijn salaris komt daar op binnen en mijn vriend stort daar elke maand een vast bedrag van zijn salaris op. Dat is genoeg voor alle lasten, leuke dingen en om een beetje te sparen voor onvoorziene dingen zoals een wasmachine en de gemeentelijke lasten per jaar. We betalen dus echt vrijwel alles van de gezamenlijke rekening.
Mijn vriend heeft een privé rekening waar hij salaris op ontvangt en daar spaart hij voor de grote gezamenlijke dingen, zoals een nieuwe auto, verbouwingen etc.
Ik wou niet meer al die rekeningen hebben, dus ik heb ervoor gekomen om alles op de gezamenlijke rekening te doen. Mijn vriend zit ook nog met zijn zakelijke deel en hij vindt het niet erg om meerdere rekeningen te hebben. Prima, ik zit er niet mee.quote:Op vrijdag 8 november 2019 10:59 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Wat heeft die aparte rekening van je vriend dan nog voor zin? Zijn salaris kan toch ook, net als dat van jou, op de gezamenlijke binnenkomen en dat aan die gezamenlijke nog een spaarrekening gekoppeld tgv sparen voor grote gezamelijke dingen?
Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:13 schreef sanger het volgende:
Wij gooien alles wat binnenkomt op 1 hoop. Op een gezamenlijke rekening. Hiervan maken we maandelijks een (voor beiden gelijk) vast bedrag over naar per persoon een "zakgeldrekening". Met dit geld mogen we doen wat we willen, kroeg, cadeau's etc. We hebben hierin ook geen inzicht van elkaar.
Ook maken we het huisgoudgeld over naar een aparte gezamenlijke rekening.
Wat op de hoofdrekening overblijft is voor de vaste lasten die allemaal via automatische incasso gaan.
Ok begrijpelijk.quote:Mijn vriend zit ook nog met zijn zakelijke deel en hij vindt het niet erg om meerdere rekeningen te hebben. Prima, ik zit er niet mee.
Ik heb mijn oude rekening ook nog o.a. omdat ik een machtiging heb over de rekening van m'n oma en dus een spaarrekening voor de kleine (die niet aan de rekening van de gezamenlijke kan).
Het is goed zo.
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.quote:Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?
Haha ja snap ik. Onze gezamenlijke (en dus belangrijkste) rekening is ook niet bij dezelfde bank als de andere rekeningen, maar het was een eis voor de hypotheek. En dat was ook 1 van de redenen om de privé rekeningen nog aan te houden. Die bank van de gezamenlijke liep echt best wel achter, voornamelijk met instant payments enzo. Zelfs vanaf de spaar naar de lopende. Beetje lullig als je een auto of een wasmachine wil afrekenen in het weekend.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:26 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Ok begrijpelijk.
Ik heb er destijds voor gekozen mijn zakelijke rekening bij een andere bank onder te brengen dan onze privé rekening. Ik haatte het dat als je op gesprek was bij de bank over privé dat men begon over zakelijk ( hun software analyseert exact wat er gebeurt in je bedrijf zonder dat ze jaarrekeningen hebben) en andersom.😂😂
Wij hebben deze constructie alleen komt het geld op de eigen rekening binnen en wordt vanaf daar verdeeld. Tevens doen wij vaste lasten en variabel op 1 rekening. Je weet hoeveel de vaste lasten zijn en die zijn er op de 1ste allemaal wel af. Wat overblijft is het variabele deel.quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef Ayurwa het volgende:
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.
En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).
Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
Dit is bij ons de reden. Zodat we beter zicht hebben op het boodschappen budget.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:31 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.
Ik heb overigens wel alles samen maar betaal boodschappen nog heel ouderwets contant.
Oh ja, dat kan natuurlijk. Wij hebben geen boodschappenbudget. Überhaupt nergens echt een budget voor, maar letten beide al redelijk op de kosten.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:31 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
[..]
Om niet te veel boodschappen te pinnen misschien? Je moet dan goed bijhouden of je boodschappen budget al (bijna) op is.
Ik heb overigens wel alles samen maar betaal boodschappen nog heel ouderwets contant.
Jullie hebben een administratiekantoor nodigquote:Op vrijdag 8 november 2019 11:30 schreef Ticootje het volgende:
Onze salarissen op een gezamelijke rekening met alle vaste lasten.
Een gezamelijke spaarrekening voor bijvoorbeeld de verbouwing van ons huis.
Een aparte gezamelijke boodschappen rekening.
Elk een eigen persoonlijke rekening met maandelijks een bedrag vrij te besteden. Gekoppeld daaraan elk een persoonlijke spaarrekening.
5 spaarrekeningen voor de kinderen, 3 betaalrekeningen voor de oudsten.
We sparen 250 eu per maand voor de kinderen.
En dan nog een soort tussenrekening voor de kinderopvang, toeslag voor vooraf betaald, rekening wordt pas eind van de maand geincasseerd en omdat we per kwartaal correcties krijgen gaan doen we die correcties ook met die rekening.
Dan hebben we ook elk een eigen creditcard, een gezamelijke cc en 1 zakelijke.
Dat was het.
Ja dat dachten wij ook, maar rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje. Er gaat ruim 1000 eu per maand naar de supermarkt blijkbaar.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:44 schreef June. het volgende:
[..]
Oh ja, dat kan natuurlijk. Wij hebben geen boodschappenbudget. Überhaupt nergens echt een budget voor, maar letten beide al redelijk op de kosten.
Ik denk dat dat bij ons ook niet lekker loopt. Ik wil ook dit dus aanpakken als we verhuisd zijn en alle extra lasten weer verdwenen zijn en we een duidelijk zicht hebben op alle kosten.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja dat dachten wij ook, maar rabobank heeft tegenwoordig een geef me inzicht knopje. Er gaat ruim 1000 eu per maand naar de supermarkt blijkbaar.
Dus nu toch weer terug met het werken met een vast budget.
De meeste banken hebben tegenwoordig potjes binnen een spaarrekening? Is dat geen optie? Voor bijv die dierenarts kosten?quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:55 schreef miss_sly het volgende:
Als we straks verhuisd zijn, wil ik alles nog eens onder de loep nemen en het anders gaan regelen. Vooral van Moneyou wil ik af, omdat overmaken daarvandaan altijd veel tijd kost. Ik wil dus een bank die ook meerdere bankrekeningen faciliteert zonder dat je een hoop bankkosten moet betalen.
Daar ga ik inderdaad naar op zoek als ik dadelijk de boel ga reorganiseren.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:58 schreef Donna het volgende:
[..]
De meeste banken hebben tegenwoordig potjes binnen een spaarrekening? Is dat geen optie? Voor bij die dierenarts kosten?
Aan onze gezamenlijke hangt 1 spaarrekening, maar die is ingedeeld in 5 potjes.
Ik word er blij van als mijn potjes de bedragen bevatten die ze nodig hebbenquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
wat doen mensen veel met 'potjes' hier. Wij doen dat niet. Wij sparen, zij op haar spaarrekening, ik op mijn spaarrekening, maar als er dan iets stuk gaat, voor bv een wasmachine, ik noem maar even wat, dan is daar geen apart potje voor, dat gaat van de grote hoop af.
Ah, bij ASN dus. Mooi, want daar wil ik het liefste heen. Dochter heeft al een betaalrekening daar voor haar zakgeld.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:05 schreef laziness het volgende:
Wij hebben inderdaad ook tig spaarpotjes binnen 1 spaarrekening van de ASN hangen.
Ollie idemquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, bij ASN dus. Mooi, want daar wil ik het liefste heen. Dochter heeft al een betaalrekening daar voor haar zakgeld.
Precies. Daarom willen we ook overstappen en gaan we dat ook doen. Na de verhuizing, want als we dit nu eerst in gang zetten en dan weer gaan verhuizen, wordt het waarschijnlijk nogal warrig en wordt de kans op fouten groter.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Ollie idem![]()
Het is dat het zo’n gedoe is om alles om te zetten. Anders zou ik mijn eigen betaalrekeningen ook daar onder brengen.
Hun duurzame gedachtengoed staat me erg aan.
Die pot geld is er voor onze dochter dan bijvoorbeeld wel, maar die is er niet om te verbrassenquote:Op vrijdag 8 november 2019 12:11 schreef Fazz het volgende:
Grappig, die potjes. Daar doen wij dan weer helemaal niets mee![]()
Beide inkomens komen op de gezamelijke rekening.
Vanaf de gezamelijke rekening krijgen we allebei een x bedrag om zelf te besteden (kleding / kroeg / etc) en sparen we automatisch op de gezamelijke rekening.
Ik heb mijn eigen rekening waar dat maandelijkse bedrag op komt en een eigen spaarrekening met geld van voordat we elkaar kenden![]()
De kinderen hebben allebei een spaarrekening. Hier komt verjaardagsgeld e.d. op. We sparen niet standaard elke maand voor ze. Ik geef de voorkeur aan ze later ondersteunen waar nodig ipv een pot geld die ze op hun 18e kunnen verbrassen![]()
Ik weet wanneer de vaste lasten afgeschreven worden. Als het krap wordt stort ik iets bij vanaf de spaar. Hebben we juist over dat sparen/beleggen we wat meer die maand.
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij ons ook niet lekker loopt. Ik wil ook dit dus aanpakken als we verhuisd zijn en alle extra lasten weer verdwenen zijn en we een duidelijk zicht hebben op alle kosten.
Dat inderdaad. Het kan misschien wel, maar het hoeft niet per se. Beetje inzicht wil ik weer terugkrijgen. Juist omdat de noodzaak er niet is, zijn we gewoon te gemakzuchtig.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:26 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...
Haha ik ook, ik vind dat leuk!quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik word er blij van als mijn potjes de bedragen bevatten die ze nodig hebben
En als ik specifiek dat bedrag uit het potje kan overboeken om iets te betalen.
Jullie hebben wel een groot gezin natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:26 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja het is niet alsof er een noodzaak is, maar 1000 eu boodschappen is gewoon zot. En dan denk ik, wat is er nog meer...
Hi!quote:Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Nee, nog niet. Ik heb een viertal situaties voor ons op papier gezet die voor ons zouden kunnen werken.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:43 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Weet jij al hoe je het gaat doen, D.U.M.A.N.?
Heb ik ook hoor. Bewuste keuze. Jaren geleden was ik bank-klant bij DSB, daar zat mijn spaarrekening aan gekoppeld en werden de vaste lasten zoals de hypotheek vanaf betaald. Toen was er ineens die dwaas van een Lakeman en viel de DSB om. Dat was financieel gezien niet erg (alles viel onder garantiestelsel), maar ik kon accuut niet meer bij mijn geld en spaargeld.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:03 schreef littledrummergirl het volgende:
Een gezamelijke betaalrekening
Een gezamelijke spaarrekening
Een eigen betaalrekening 2x
Een eigen spaarrekening 2x
Die van ons zitten op 1 na bij dezelfde bank, misschien wel eens de moeite waard om daar even iets mee te schuiven, vind jouw argument best steek houdenquote:Op vrijdag 8 november 2019 13:02 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Heb ik ook hoor. Bewuste keuze. Jaren geleden was ik bank-klant bij DSB, daar zat mijn spaarrekening aan gekoppeld en werden de vaste lasten zoals de hypotheek vanaf betaald. Toen was er ineens die dwaas van een Lakeman en viel de DSB om. Dat was financieel gezien niet erg (alles viel onder garantiestelsel), maar ik kon accuut niet meer bij mijn geld en spaargeld.
Daarom nu in 2 delen gehakt en bij 2 banken ondergebracht. Via 1 van de 2 is er dan altijd geld beschikbaar,
Mocht je geen ABN Amro klant zijn dan is Moneyou een aanrader. Gratis betaal en spaarrekening. Vallen wel onder de ABN Amro licentie, dus heeft enkel zin als je al elders zit.quote:Op vrijdag 8 november 2019 13:14 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Die van ons zitten op 1 na bij dezelfde bank, misschien wel eens de moeite waard om daar even iets mee te schuiven, vind jouw argument best steek houden
Omdat ik de vaste lasten dusdanig strak monitor en iedere maand afroom naar de spaarrekening. Overizchtelijker ook. Op de huishoudgeldrekening kunnen we de ene maand wat overhouden en de andere maand dat weer gebruiken. Bv. wasmiddel als dat ergens in de aanbieding is.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:20 schreef June. het volgende:
[..]
Dat huishoudgeld kan dan toch ook via die gezamenlijke rekening? Waarom dan nog een aparte rekening?
Lol, dit doe ik dus ook. Ik weet op welke dag in de maand welke post voor welk bedrag wordt afgeschreven of bijgeschreven.quote:Op vrijdag 8 november 2019 13:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Omdat ik de vaste lasten dusdanig strak monitor en iedere maand afroom naar de spaarrekening. Overizchtelijker ook. Op de huishoudgeldrekening kunnen we de ene maand wat overhouden en de andere maand dat weer gebruiken. Bv. wasmiddel als dat ergens in de aanbieding is.
Die rekening was er overigens al toen wij gingen samenwonen dus hoefde er geen extra rekening voor te openen. Anders hadden we dat misschien ook niet gedaan.
Met een stijging van ongeveer 800 euro per maand aan opvangkosten moet ik toch even kijken welke posten gewoon wat minder kunnen, zodat we niet teveel hoeven in te leveren. Elke week bij de snackbar voor 20 eu gaan halen bijvoorbeeld, best onnodig en ik zal het niet missen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Het kan misschien wel, maar het hoeft niet per se. Beetje inzicht wil ik weer terugkrijgen. Juist omdat de noodzaak er niet is, zijn we gewoon te gemakzuchtig.
Die opvangkosten van jullie zijn echt zo bizar, hoe logisch ook.quote:Op vrijdag 8 november 2019 14:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Met een stijging van ongeveer 800 euro per maand aan opvangkosten moet ik toch even kijken welke posten gewoon wat minder kunnen, zodat we niet teveel hoeven in te leveren. Elke week bij de snackbar voor 20 eu gaan halen bijvoorbeeld, best onnodig en ik zal het niet missen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |